A magyar közigazgatás bugyrai 2011

Ez a bejegyzés egy kicsit off, de ha már van blogom, hadd dühöngjem ki magam itt. 🙂

Vettem egy autót, így sajnos újra testközelből kellett találkoznom a magyar közigazgatással.

Én naív elmentem pénteken munkaidőben, hogy átíratom az autót, miután egy újabb munkaidőben már átestem a kötelező eredetvizsgálaton.

Mondták hehe, vagy foglaljak időpontot, vagy jöjjek hétfőn nyitás előtt két és fél órával, hogy még legyen sorszámom arra a napra.

Jó, akkor kérek egy időpontot. A legelső időpont augusztus 10.-e (20 nap múlva). Kérdem, ugye kapok igazolást, hogy nem volt hamarabb időpont, hogy ne kelljen büntetést fizetnem, mert kicsúsztam a 15 napos határidőből. A válasz: nem, az APEH-ot nem érdekli, hogy mikor van időpont, mivel országosan át lehet íratni az autót, menjek valahová, ahol van korábban időpont. Ide, Budaörsre GYŐRBŐL(!!!!!!!!) járnak az emberek átíratás miatt.

Ez annyira szép, hogy leírom még egyszer: 2011-ben Magyarországon a pórnép ha el akarja kerülni az APEH büntetését a közigazgatás létszámhiánya miatt, feláldozza egy vagy két munkanapját és utazik 200 kilométert, hogy átírathassa az autóját.

Megfogadva a tanácsot, egy újabb munkanapot feláldozva már 10 órakor megjelentem a Szent Hivatal templomában. Mint oly sokan mások még rajtam kívül.

A két kezitcsókolomnak a recepción láthatóan nem sok dolga volt, mégsem adtak sorszámot, csak 12:30-tól. Az okáról fogalmam sincs.

Úgyhogy vének és fiatalok szép tömött sorokban ott kígyóztak a recepció előtt, ahelyett hogy hazamehettek volna a sorszámukkal a kezükben.

Vajon a Szent Hivatal gondolt-e arra, hogy a megfáradt pórnép legalább leülhessen a két és fél órás teljesen értelmetlen várakozás közben?

Eltalálták, nem. Sehol egy pad vagy egy szék.

Tehát a második ezzel töltött munkanapomon két és fél óra után sorra kerültem. Itt jött az újabb probléma: mivel interneten kötöttem a kötelező biztosítást, nem volt róla papírom, mert még nem postázták ki. Ez 2011-ben szintén megakasztja a gépezetet, ha valaki neten köt biztosítást.

Miután ezt a gondot némi rugalmassággal sikerült elhárítani, boldogan mehettem a postára befizetni a közel 50 ezer forintos sarcot. Még szerencse, hogy az épületben volt posta.

A csekkel a kezemben visszamentem. Megkérdeztem a hölgyet, leadhatnám a régi autóm eladásáról szóló adásvételit neki, ha már úgy is itt vagyok. Nem, szó sem lehet róla, egy sorszám-egy ügyintézés. Vagy kérjek újabb időpontot (lásd feljebb) vagy küldjem be postán. Ezen már annyira ki sem akadtam, hogy ott az okmányirodában nem tudok leadni egy dokumentumot. Elcaplattam a postára és 300 Ft-ért elküldtem oda, ahol az előtt voltam.

Leírnék két példát, hogyan kellene ezt csinálni. Az egyik a 21. század megoldása, a másik a 20. századé.

A vevő és az eladó is otthon külön-külön belép a magyarorszag.hu portálra és jelzi, hogy eladta/megvette az alábbi gépjárművet. A vevő bepötyögi a megkötött biztosítás sorozatszámát és az eredetvizsga sorszámát is. A rendszer kiszámolja a fizetendő sarcot, a vevő átutalja a megadott kóddal a megfelelő összeget és két hét múlva megkapja postán a forgalmit és a törzskönyvet. Nulla elvesztegetett munkanap és nulla kilométer autókázás az átírás miatt.

A 20. században ezt úgy csinálták jobb helyeken, hogy a forgalminak volt egy leválasztható része, azt mind az eladó, mind a vevő beküldte postán, majd a vevőnek kiküldték az új forgalmit.

Boldog lennék, ha 2011-re legalább ezt az utóbbi, 40 éves technikát át tudná venni a magyar közigazgatás.

OFF: tud valaki valamit a részecskeszűrő tisztításról? Valaki próbálta már őket? www.reszecskeszuro-tisztitas.com A kommentekben megírhatnád…

Amennyiben tetszik a blog, csatlakozz hozzánk a facebook-on, hogy értesülhess az új bejegyzésekről: http://www.facebook.com/kiszamolo

Share

10 hozzászólás

  • N.N.

    *Alvarez:*
    Azért nagy mázlista vagy, hogy magánszemélyként vetted az autót és nem cégnek. Mert úgy 1 hónapnál nem régebbi hitelesített cégkivonatot is kellett volna vinni. Az okádmányiroda ugyan online lekérheti az up-to-date adatot ott helyben, de nem teszi, hanem vigyél te egy hónaposat.

  • N.N.

    *Edizon:*
    Rossz okmányirodában próbáltál ügyet intézni :). Áprilisban kb. egy óra alatt meg lett az átíratás a szentesi okmányirodába, úgy, hogy abban a sorbaállás, a postára való elsétálás csekk fizetése is benne volt. A neten kötöttem a biztosítást, a biztosítás megkötésekor kaptam egy e-mailt abban benne volt az ajánlat, azt kinyomtatva és az eredetiségvizsgálatos papírral át is írta a kedves ügyintéző.<br />
    Viszont a MÁK-ban próbáltam számlát, webkincstárt nyitni és oda kellett volna az adókártya ami éppen nem volt nálam. Ki gondolta volna, hogy nem elég nekik a személyi, ezért aztán el kellett volna mennem a szomszédos utcában lévő APEH, vagyis már NAV irodába és ott oda adom a személyit, hogy kérjek egy igazolást, hogy van adókártyám.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @Edizon: Akkor képzeld el a győrit, ha onnan budaörsre járnak. 🙂

  • N.N.

    *hha96:*
    No, DPF, látom Fordot vettél.<br />
    Tudomásom szerint 2010.05-i gyártás előttiek úgy néznek ki, hogy van egy adalék-folyadék tartály, amit 60000-nél töltetni kell (olyan 50 ropi ha jól emlékszem) és gyári előírás szerint 120000-nél komplett DPF csere (350-400 ropi). No nálunk is kitalálták pár Ford szervizben, hogy szembemennek a gyári előírással, jó az kiégetve is. (Én mázlis voltam, csere történt) No akiknek kiégették az egyik kolléga alatt 2 nap múlva megállt az autó menet közben, szarakodtak vagy egy hetet a kocsival, mire jó lett, a másik embernél elment 140000-ig, nála előzés közben állt vészmódba a motorvezérlés. Szóval lehet játszadozni, de tudomásul kell venni, hogy a részecskeszűrős dízelekkel alkalmasint orbitálisat lehet cummantani…

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @hha96: köszi!

  • N.N.

    *penumbra1984:*
    Mostanában volt ilyen átíratósdiban részem. Pécsen intéztem pécsi lévén. Maga az időpontfoglalás ezúttal telefonon nem sikerült, egyszerűen nem vette fel a recepciós vagy foglalt volt. Szóval azt személyesen kellett kérni. Biztosítást én is neten szoktam kötni, ezúttal csak azért nem, mert a seggem alatt volt a biztosító irodája. Ha neten kötöm, akkor is szokott a végén lenni, hogy pdf-ben elküldik emilre a kötvényt pdfben vagy valami, szóval a megkötés végén valami írásos igazolásfélét lehet kicsikarni a rendszerből. A legnagyobb trükk azonban az illeték lerovása! BANKKÁRTYA! Legalábbis pécsi okmányirodában lehet kártyával fizetni! Sőt az Apehben is! Így ezzel elkerülhető a kétszeri sorszámhúzás, meg postán álldogálás.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @penumbra1984: a postán is lehet kártyával fizetni, csak éppen készpénzfelvételnek minősül, nem vásárlásnak. és 400 Ft 0,25%-ért nem olyan nagy ajánlat. 🙂

  • N.N.

    *penumbra1984:*
    Ööö, lehet én tudom rosszul, de az okmányirodában kártyával fizetés vásárlásnak számít, nem készpénzfelvételnek…legalábbis nem tűnt fel extra költség a kivonatomban.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @penumbra1984: A postán számít annak, az okmányirodát nem tudom, mivel itt nem lehet úgy fizetni.

  • N.N.

    *penumbra1984:*
    Igen a postán annak számít, de akkor nem is írtam volna, hiszen ha a postára mész fizetni csekkel vagy kártyával, akkor már teljesen mindegy hiszen ki kellett jönnöd az okmányirodából.