Autólízing: megéri igénybe venni?

Gábor keresett meg, hogy a cége autót venne, de nem biztos benne, hogy készpénzes vásárlással járna a legjobban.

Ezért röviden összefoglalom, milyen lehetőségek vannak.

Hitel vagy lízing?

A nagy különbség a hitel és a lízing között, hogy a hitelnél te szerzed meg a tulajdonjogot, a pénzintézet csak a pénzt adja hozzá, a lízingnél a pénzintézet a tulajdonos, te csak bérlő vagy, akinek elővásárlási joga van a futamidő végén megvenni az adott tárgyat, vagy ingatlant.

Ez egy hatalmas különbség, mert nem mindegy, hogy te tulajdonosa vagy a lakásnak, aminek nem fizeted a törlesztőjét, vagy csak egyszerű bérlője. Cégnél ez még fontosabb, ha egy cég tönkre megy, az adóhivatal és a hitelezők nem tehetik rá a kezüket a lízingelt termelőeszközökre, vagy gépjárműre, hiszen az a lízingcég tulajdona.

Ebből ered az, hogy a lízingcégek a kisebb kockázat miatt általában kedvezőbb kamatokat tudnak kínálni, mintha ugyanezt hitelből vennéd. Sőt, gyakran cégnek nem is adnak hitelt, csak lízinget például gépjárművásárlás esetén.

A lízing fajtái

Két fő csoportja az operatív lízing és a pénzügyi lízing. Az operatív lízing esetében a tulajdonjog a szerződés végén is a bérbeadóé marad, vagyis ez nem más, mint tartós bérlet.

Pénzügyi lízing esetén a tulajdonjog vagy előre meghatározottan a bérbevevőé lesz  (ez a zártvégű lízing), vagy a bérbevevő csak elővásárlási jogot kap az adott tárgyra, amivel vagy él, vagy átruház másra, vagy ezek hiányában a tulajdonjog a lízingelő cégé marad. Mivel a tulajdonjog előre nem fixált, ezt hívják nyíltvégű lízingnek.

További fajtája még a visszlízing, ahol a már meglévő tárgyamat adom el a lízingcégnek, majd neki fizetem a havidíjat (ez tulajdonképpen a szabadfelhasználású hitel lízing megfelelője).

Nyíltvégű lízing

A témánkhoz (autót készpénzre, vagy lízingre) most ez kapcsolódik, ezért ezt nézzük meg bővebben.

2012 óta egy jogszabályváltozás lehetővé tette, hogy a nyíltvégű lízing havi törlesztőjének (ami igazából bérleti díj, mint tudjuk) áfatartamát a cégek visszaigényeljék.

Azonban nagyon-nagyon fontos, hogy csakis abban az arányban, amilyen arányban a lízingelt eszközt a vállalkozás céljaira használták. Ez gépjármű esetén útnyilvántartás vezetését teszi kötelezővé. (Ezért harap az adóhivatal, vegyük komolyan!) Ha a lízingelt autót 70-30%-ban használtuk céges utakra (a munkából hazaút is magánnak számít), akkor csak az áfa 70%-át írhatjuk le.

Hogyan működik ez a gyakorlatban? A lízingcég megveszi az általunk kinézett gépjárművet, gyorsan vissza is igényli a teljes áfát. A kezdőrészletet mindjárt első bérleti díjnak veszi, így abból is visszajár az áfa. A havi törlesztőkben fogja kiszámlázni az áfát, de ezt vissza tudjuk igényelni.

A futamidő végén lesz egy maradványérték, amin megvesszük az autót. Erre sajnos már ki kell fizetnünk az áfát.

Mennyi lehet az önrész és a maradványérték?

Ez egy kényes téma, hiszen a konstrukció adócsalásra ad lehetőséget. Venni akarok egy autót, de kellene az áfa vissza, ezért 70% önrésszel 6 hónapra, 5% maradványértékkel lízingelem az autót.

Ebből így eléggé kilóg a lóláb, ezért ezt szerintem egyetlen lízingcég sem engedné meg.

Beszéltem lízingcéggel, ők két éves futamidőnél 33% önrészt engedtek, három vagy öt éves futamidőnél 50%-ot. A maradványértéknek a nettó 30%-át írtak elő 3 évre.

Egy másik cég nem volt ennyire szívbajos, 12 milliós autóra 7,5 millió önrészt engedtek és a maradványérték se érte el a 2 milliót.

Mennyi a kamat?

Egyrészt van a gépjármű-forgalmazók által kínált alacsony kamat, ami úgy néz ki, hogy vagy megvesszük a járművet készpénzért és akkor kapunk jelentős vételár-kedvezményt, vagy kapunk alacsony kamatot a finanszírozásra.

Ugye azért érezzük, hogy ez kamu alacsony kamat, mert inkább vegyük meg vételár-kedvezménnyel és piaci kamattal ugyanazt az autót, lehet, hogy így jobban járunk. (Bár nem biztos, ki kell számolni a futamidő végéig.)

Aztán van a nem akciós, de márkafüggő finanszírozó cégek kamatai, ilyen több is volt mostanában a kezemben, jelenleg márkától függően 9-11% az éves kamat.

(Minél nagyobb az önerő és megbízhatóbb a bérbevevő cég, annál kisebb a kamat.)

Ezen túl itt vannak a nem márkafüggő lízingcégek, ők is tudnak adni vonzó ajánlatot. Ma éppen egy euroleasing-es 5,5%-os ajánlat volt a kezemben, ami igen gáláns ajánlat 3,6%-os forint alapkamat mellett. És nem voltak szívbajosak az önerővel és a maradványértékkel sem. 🙂

Úgyhogy érdemes jól lealkudni az autó vételárát, majd rendesen körbejárni a piacot és keresni egy vonzó finanszírozást. Ott is nyugodtan lehet alkudni, esetleg a konkurencia jobb ajánlatát lobogtatni, hogy adjanak ennél olcsóbbat.

Adókedvezmény

Furcsa mód sokan nem tudják, hogy a KKV-s ügyfelek (mikró, kis és középvállalkozások) a tárgyi eszközök beszerzésére (mint például gépjármű) felvett hitel, vagy lízing kamatának 40%-a levonható a társasági adóból, annak maximum 70%-áig, de maximum 6 millió forintig.

Vagyis a példa kedvéért a 6%-os kamat igazából csak 3,6% erejéig terheli a céget, ha figyelembe veszem az adókedvezményt is. Ha ennyiért be tudom fektetni a megmaradó készpénzemet, a kamat szempontjából már nullán vagyok.

Ki tudja elszámolni az értékvesztést?

Ez is külön öröm, hogy lízingnél a bérbevevő írhatja le az értékvesztést, ugyanúgy, mintha készpénzért megvette volna az autót.

Újat vagy használtat?

Ha el akarjuk kerülni az első évek hatalmas értékvesztését, vehetünk használt autót is lízingre, azonban arra figyeljünk, hogy csak olyan autót fognak belízingelni a cégek, ahol van áfatartama a vásárlásnak, vagyis cégtől vesszük az autót. Ez a használt autók kisebb részére igaz csak.

Kockázatok

Az egyik a kamatlábak emelkedése, ami a lízingdíjunk emelkedését is magával hozza. A másik az adótörvények változása, ami bármikor számunkra negatív irányban módosulhat. A harmadik, hogy a havi törlesztő a cég cashflow-ját tönkreteheti, ha éppen egy átmeneti hullámvölgyben van a cég.

Végkövetkeztetés

Az áfa részleges visszaigénylésének lehetősége, a kamatokra járó adókedvezmény azt eredményezi, hogy a jelenlegi adótörvények mellett érdemesebb nyíltvégű lízingben megvenni a gépjárművet, mint készpénzért. A felszabaduló pénzünket be is fektethetjük, amire kamatot kapunk addig is, vagy termel a cégben hasznot.

Egy konzervatív, 3 éves futamidő, 11%-os kamat, 50% önerő, 30% maradványérték esetében egy 4,5 milliós autónál a költségek levonása után (kamat, egyebek) mintegy 300 ezer forintot nyerünk, ehhez még hozzá kell adni a megmaradt tőkénkre járó kamatot is, amit nem kellett autóba fektetnünk azonnal. Durván olyan 10% a lízing előnye. Ha kevésbé konzervatív finanszírozót találunk, alacsonyabb kamattal, még nagyobb lesz a várható előny.

Fontos, hogy az így szerzett tárgyat nem adhatjuk el talán négy évig, ha igénybe vettük az adókedvezményt.

Azonban óvva intenék mindenkit attól, hogy ereje felett, hitelből, vagy lízingből vegyen egy számára túl drága autót. A cikk arról szól, ha már megvan a pénzed az autóra, akkor melyik a kedvezőbb választás és nem arról, hogyan vegyél 12 milliós autót, ha még nem is láttál annyi pénzt együtt életedben.

Vásárlás előtt jól járd körbe a piacot, 3-4% plusz kedvezmény az árból és ugyanennyi kamatkedvezmény a lízingdíjból már elég komoly pénz ahhoz, hogy rászánj egy napot.

Hamarosan újra indul a hat alkalmas Kiszámoló Akadémia, ahol mindent megtanulhatsz a pénzügyek alapjairól 25 ezer forintért. Részletek itt.

Ha szeretnél további írásokat olvasni a pénzügyekről, kattints ide, ha követnél a facebook-on, hogy ne maradj le egy írásról sem, akkor ide, ha pénzügyi tanácsadás kell, akkor pedig ide.

Share

29 hozzászólás

  • Adócsaló Vállalkozó

    Ez a téma a közeljövőben engem is érint. Azért az még érdekelne, hogy cégautóadóval ez hogy alakul? Nem tudom, mennyire lesz igaz jövőre, de a 150 LE alatti sávban 11000 Ft, felette 22000 Ft

  • Nagy jó cikk!

  • lukit

    Koszonjuk! Cegautoadot mind2 esetben kell fizetni?

  • Kiszamolo

    Igen.

    lizingszovetseg.hu/hirek/cegautoado_lizing_eseten.4830.html?pageid=437

  • Attila

    Amennyiben az értékvesztésnél az értékcsökkentésre gondoltál, szerintem nem számolható el. Pontosan az elején írtad, hogy nem kerül a vállalkozás tulajdonába, így költség keletkezik, értékcsökkenés nem. A kettő együtt nem működik.
    A másik kérdés, hogy indulásnál az autó áfával növelt értéke az alap, erre kerül felszámításra az egyes lízing díjnál az áfa. Ezt is érdemes mérlegelni, ha így működik.
    Nem egyszerű a döntés, jó cikk.

  • Kiszamolo

    ” Pénzügyi lízing: az a tevékenység, amelynek során a lízingbeadó ingatlan
    vagy ingó dolog tulajdonjogát, illetve vagyonérték% jogot a lízingbevevő
    megbízása szerint abból a célból szerzi meg, hogy azt a lízingbevevő határozott
    idej% használatába adja, oly módon, hogy a lízingbevevő könyveiben kerül
    kimutatásra
    . A használatba adással a lízingbevevő
    a) viseli a kárveszély átszállásából számazó kockázatot,
    b) a hasznok szedésére jogosulttá válik,
    c) viseli a közvetlen terheket ideértve a fenntartási és az amortizációs
    költségeket is
    )”

    Nem figyeltél, az áfát is visszaigényli a lízingbe adó, ezért csak a nettó ár alapján számolja a lízingdíjat.

  • Kiszamolo

    Az eszköz a futamidő végéig a lízingbeadó
    tulajdonában marad, de a lízingbevevő
    könyvelésében kerül kimutatásra, ezért a
    lízingbevevő jogosult értékcsökkenést elszámolni.

  • Attila

    Igen, ez van, ha az ember nem napi szinten gyakorolja a számvitelt.
    Ennek örömére utána néztem a könyvelésének, így valóban lízingbe vevő aktiválja az eszközt és értékcsökkenést számol el utána. Operatív lízing esetén kerül költségelszámolásra a lízingdíj.
    Adó szempontjából, mivel lízingbe vevő az üzemben tartó, köteles bevallani és megfizetni.
    Hitel, pályázat és egyéb minősítés esetén figyelni kell arra, hogy az értékcsökkenés elszámolásával drasztikusan csökkenhet a vállalkozás eredményessége ( akár veszteség is lehet ).
    Futamidő, önerő és maradványérték megválasztásánál a szerződéseket, ügyleteket a valódi tartalmuk alapján kell minősíteni,így nem minősül rendeltetésszerű joggyakorlásnak az olyan ügylet, melynek célja az adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése,így az ügyletet zárt végű lízingszerződésként, azaz termékértékesítésként értékelheti a NAV, Áfa levonás ugrott.

  • GabenHUN

    En valamiert ugy tudtam, hogy a zart es nyilt vegu kozott az is alapveto kulonbseg, hogy a nyilt vegunel a futamido vegen un. 3. Szemelynek kell megvasarolnia az eszkozt, azaz az sem a berba adoe, sem a berbe vevoe nem lehet.
    Rosszul tudtam?

  • szocske

    A futamidő végén általában a lízingbevevő adhatja meg a vásárlót, ami lehet a lízingbevevő vagy akár egy 3. személy is, pl. a cég tulajdonosa vagy bárki rokon, ismerős.

    Kb. 1 évvel ezelőtt én is körüljártam ezt a témát, akkor még viszonylag új volt az áfa visszaigénylési lehetőség, meg is kértem a könyvelőt, hogy nézzen utána.
    Nem nagyon talált róla infot (azóta már biztos több van), ezért NAV-os ismeretségénél érdeklődött, aki névtelenül annyit mondott, hogy nagyon-nagyon óvatosan kell bánni a céges használat arányával.
    Osztottam-szoroztam, és végül oda jutottam, hogy ha a cégnek rendelkezésére áll a fedezet, akkor inkább a kps vásárlás.
    Az áfa visszaigénylés jelentős része elment volna kamatokra és még egy esetleges NAV ellenőrzéskor is van némi rizikó, hogy belekötnek az elszámolás arányába.

  • toody

    Az ingatlanlízingről lesz esetleg cikk a későbbiekben? Érdemes ilyenben gondolkodni magánszemélynek? (albérlet helyett)

  • NA

    @kiszamolo :

    (Kedves Miklós, mivel Te vagy a Házigazda, így a továbbiak kiengedését, megnyírbálását rád bízom.. ha sikerült felkelteni az érdeklődésedet, és további információkra lenne szükséged keress bátran…)

  • Kiszamolo

    Csak új építésűre éri meg, mert az áfát visszaigénylik, majd részletekben fizeted, ergo arra nem fizetsz kamatot.

  • mariann

    toody: nagyon vigyázzunk a lakáslízinggel, nem véletlenül nem jött divatba! néhány nap fizetési csúszás után kirakhatnak a lakásból teljes joggal. (elméletileg még a közgyűlésen sem szavazhatsz, hiszen nem vagy tulajdonos, és a rezsiproblémákkal is a lízingcéget keresik majd meg…) a területen jártas ügyvéd feltétlen szükséges már a kezdésnél is.

  • nnk

    Elgondolkodtató, thx

  • drtr

    Más oka is van, amiért az ingatlanok magánszemélyek általi lízingje nem jött divatba, nevezetesen az, hogy mivel 2 alkalommal történik tulajdonjog átszállás, ezért a sima hitelhez képest dupla annyi vagyonszerzési illetéket is fizetsz.
    Amikor megkötöd a lízingszerződést, a Lízingbe Adó megvásárolja az ingatlant és kifizeti az ingatlan értékének a 4%-át, mint vagyonszerzési illetéket, amit persze áthárít rád.
    A lízing futamidejének a lejártakor meg ugye megint változik a tulajdonos, hiszen az ingatlan tulajdonjoga átszáll a Lízingbe Adóról a Lizingbe Vevőre. Az Állam Bácsi ezért megint elkéri az ingatlan forgalmi értékének 4%-át vagyonszerzési illeték jogcímén. Nagyon nem mindegy.

  • Andreas

    Van olyan cég , amelyik tartós bérlete speciális,mert fedezetül a tőzsdén jegyzet nyrt részvényeit,kötvényeit vagy államkötvényt fogad el.
    Nekem csak részvényeim vannak jelenleg.

  • Zabalint

    @andreas
    És egy ókori filozófusról van elnevezve a cég.

  • Szalai Barna

    Üdv!

    A cikk többi részét érintetlenül hagyva kérdezem, mi alapján jutottál arra az álláspontra, hogy a lízingelt autó (szgk) lízingdíjában lévő áfa visszaigényelhető?
    Amit írtál a levonási jogról és a vállalkozási tevékenység mértékéről az igaz (ez a főszabály 120.§) ugyanakkor ezt autó (szgk) esetében rögtön kilövésre kerül a 124.§-ban és a 125.§ mentesítői is nem a lízingbe vevőre vonatkoznak, hanem az adóra!
    Nagyon köszönöm!

    Üdv:

    Barna

  • Robi

    Az induló lízingdíj (első bérleti díj) ÁFA-tartalma teljes egészében levonható, függetlenül a későbbi esetleges magánhasználattól, és a havi díjak ÁFA-ja pedig a céges használat arányában vonható le?
    Vagy valami módon – akár visszamenőleg – mégis meg kell fizetni az első bérleti díj korábban levont ÁFA-ját a magánhasználat arányában?
    Nagyon nem mindegy, mert ha az utóbbi igaz(és nincs gépjárműhasználati kimutatás, vagy magas a magánhasználat aránya), akkor a nyílt végű lízing ÁFA szempontból jóformán semmivel nem kedvezőbb, mint a zárt végű, vagy éppen bármely egyéb hitel.

  • RichWater

    Továbbá még van az a kockázat is, hogy csődbe megy a lízing cég. Annak működésére semmi befolyásunk nincs.

  • B.Csaba

    @robi Ez a nyílt végű lízing szerintem a három (fél-)előny kombinációja:
    – Kis ÁFA okosítás az önerővel és a havi díjakkal
    – Cégben lévő pénz magánhasználata (nem bérként veszed ki, de mégis Neked lesz kocsid)
    – Nem költöd el az egész pénzt, hanem részleteket fizetsz. Ettől még álljon rendelkezésre a teljes összeg, de nem kell befizetni.

    Egyébként pedig a NAV abba jobban beleköt, ha egy 40m Ft árbevételű cég vesz egy 5m Ft-os autót, mintha lízingel egy 1m önerő + havi 80e Ft-os dolgot. Ahogy megy a cég, mennek a bérek és a cégautó is havonta. Hihetőbb, reálisabb.

  • Gábor

    Kedves Blogszerkesztő!

    Ez egy közel 2 éves bejegyzés. Érdeklődnék, hogy történt -e azóta lényeges változás a feltételekben. Érdekelne továbbá, hogy a nyíltvégű lízing és a tartós bérlet között mi döntheti el, hogy melyiket válasszam.
    A blogot egyébként nagyra tartom. Ritkán találkozom effajta hasznos, valódi “win-win” kezdeményezesse. Gratulálok!

  • szocske

    Sziasztok!

    Engem is érdekelne, hogy van-e valakinek gyakorlati tapasztalata a nyílt végű lízing áfa elszámolásával, vagyis inkább annak NAV-os megítélésével…
    Mert addig szép és jó, hogy elszámolom az áfát, vagy annak jelentős részét, azonban utólag kellemetlen lehet, ha a NAV egy ellenőrzéskor azt mondja, hogy szerinte jóval több volt az autó magáncélú használata, főleg probléma lehet ez annak, aki az áfát teljes mértékben elszámolja…

  • B.Csaba

    Es meg bejon a flottalizing. Itt a forgalmazo adja a lizinget, benne (?) a cegautoadoval, szervizzel, kerekcserevel. Ugyanugy van maradvanyertek. De mintha ez nem lizing lenne hanem tartosberlet.

  • Barnabás.Jog

    @b-csaba Ez operatív lízing; ott meg többnyire a végén nincs tulajdonszerzés.

    @szocske Miért buli a nyílt végű? Zárt végűnél egyből vissza tudod igényelni a teljes ÁFÁ-t (vagy bent hagyod a navnál, hogy ne legyen gyanús) és nem kell szórakozni a százalékokkal.

  • szocske

    @barnabas-jog én egyiket sem választottam, inkább kifizettem egyben amit vásároltam, így persze buktam az áfát, a nagyját úgyis elvitte volna a kamat, így legalább nyugodtan alszom.

  • B.Csaba

    @barnabas-jog Koszonom. Kozben kiderult, hogy eleg magas a maradvanyertek (uj ar 50%a). A celjuk az hogy 4 evente uj autoba ulj. Km szamra is haklisak, eleg dragan merik ha evi 20e-t terveztel, de 25-ot futottal.

    Ingyenebed nincs, az asszisztansz es tarsai nincsenek ingyen… 🙂

  • ilka

    Tiszteletem,

    cégvezetőnk nevében szeretnék érdeklődni, hogy 2016-ban a lízing, a készpénzes vásárlás vagy a hitel a legelőnyösebb egy KKV számára adóterhek szempontjából. Nyelviskola vagyunk.

    Köszönettel,
    Ilka