Befektetési lehetőség a robotokat gyártó és AI cégekbe

Az automatizálás, az emberi munkaerő kiváltása gépekkel egyre több helyen fordul elő, sokan már egy új korszakról beszélnek, ahol sokkal kevesebb szükség lesz emberi munkaerőre.

Egy kamion már nagyobb biztonsággal közlekedik autópályán automata üzemmódban, mint amikor emberek vezetik, a kényes és nehezen értelmezhető szituációkat pedig meg tudja oldani a kezelő, aki onnan több ezer kilométerre egyszerre 20-30 kamion monitorát figyelve közbeavatkozik, ha szükséges.

Olvastam már szállodai takarítórobotokról, amiket szintén Afrikából irányítanak az ottani alkalmazottak, egy-egy ember akár tucatnyi robotot is kezelve egyszerre. A takarítás 90%-át már a robotok is el tudják végezni, a humán erőforrásnak csak a finomhangolást és az ellenőrzést kell megtennie. De már vannak pincér robotok is és recepciósok is, ahogy közel van az is, hogy akár egy idegenvezető robot is olcsóbb lesz, mint egy hús-vér ember.

Olyan munkafolyamatokat képesek kiváltani a robotok, amiket pár évtizede nem is gondoltunk volna.

(Nemrég beszéltem egy távközlésben dolgozó felső vezetővel. Két érdekes dolgot is mondott: az egyik, hogy messze nem aggódnak annyira a Digitől, mint gondolnánk, mert ők nem a tudatos ügyfelekből élnek, hanem a többi 96-97%-ból, akik gyakran azt sem tudják, milyen percdíjon telefonálnak, de nem is érdekli őket és egyébként is nagy macera a szolgáltatóváltás, főleg, mivel az akciós telefonjuk is szolgáltatófüggő. Ezek az emberek inkább az alapján döntenek, hogy mennyiért kapnak meg akciósan egy mobilt, mintsem az alapján, hogy mennyi az éves összköltségük.

Így komoly elvándorlásra nem számítanak. A másik az, ami ide kapcsolódik: szerinte a távközlési cégek már régen nem az emberek kommunikációjában érdekeltek, hanem a gépek közötti kommunikációban, ebben lesz a nagy pénz, nem abban, hogy Marika néni hány percet beszélget egy hónapban. Szerinte a távközlési cégeket egyre kevésbé érdekli az emberek közötti kommunikációban elérhető haszon. Az igazán nagy pénz abban lesz, amikor minden autó gigabájtnyi adatokat fog forgalmazni negyedóránként és ez már nincs messze. Ezért is fontos az 5G hálózat gyors reakcióideje, hiszen egy autó fél másodperc alatt legalább másfél métert tesz meg, ami szimplán túl sok, ha távoli irányításban gondolkodunk. De ezt csak úgy zárójelben.)

Nagy változás előtt állunk, aminek lesznek nyertesei és vesztesei is.

Kétkezi gyári munkásnak, kamionsofőrnek már csak ezért sem érdemes adni a gyereket. Csak azok a szakmák lesznek keresettek, amik nem gépesíthető kreativitást és gondolkodást igényelnek.

Ilyen a jogász, az egészségügyi szakmák (orvos és ápoló egyaránt), mérnökök, tanárok (pontosabban a pedagógusok, vagyis a nevelő munkát végzők), de akár még egy biztosítási ügynök is, aki el tudja magyarázni egy ügyfélnek, hogy mi a különbség a két egyformának tűnő lakásbiztosítás között.

(Ezért is van a trumpi politika halálra ítélve. Ha sikerül is vámokkal és büntetőadókkal hazakényszeríteni az amerikai cégek külföldi gyártását, a cégek automatizálni fogják a termelést otthon és nem drága kétkezi munkásokat fognak felvenni. Elég megnézni a japán autógyártók otthoni és indiai gyárait. Japánban alig látni embert, az olcsó indiai munkaerő mellett alig látni robotokat az indiai gyárakban.)

Ami érdekes lehet, hogyan tudsz befektetni a robotikába, ha hiszel a gyors előretörésében.

Természetesen már ezekre is vannak ETF-ek, így nincs nehéz dolgod, ha a jövő nagy nyerteseit ezekben a cégekben látod.

Az egyik ilyen ETF a Robo-Stox Global Robotics & Automation ETF. Ebben az ETF-ben 85 cég van az iparágból, jól diverzifikáltan. Az éves költsége elég borsos, 0,95%, ami kifejezetten sok egy ETF-től. Mindössze 311 millió dollár van az alapban, ami a nagyokhoz képest nem túl hatalmas tőke.

A tavalyi év 17,84%-ot hozott s már idén is 9,71%-nál tart az alap.

Persze érdemes megnézni a korábbi éveket is, azok már nem voltak ennyire kiugróak, hiszen előtte 4,5% mínuszt hozott össze az alap.

Másik ilyen lehetőség a Robotics & Artificial Intelligence Thematic ETF. Ez az alap tavaly év végén indult, most még kevés pénz van benne (22 millió dollár) és nem annyira jól diverzifikált, mint a másik alap. Cserébe kisebb a költsége.

Mivel a robotika és a mesterséges intelligencia most tör igazán előre, hamarosan további ETF-ek is várhatóak.

Felhívom a figyelmedet, hogy ez nem a bölcsek köve, vagy az aranytojást tojó tyúk, egyáltalán nem biztos, hogy akkorát fogsz ezen kaszálni, mint gondolnád. Ha mégis fektetsz ilyen papírokba, csak ésszel, a vagyonod egy részével és készülj fel előre, hogy esetleg bukni fogsz rajta és nem nyerni.

De egy lehetőségnek akár jó is lehet.

 

Share

119 hozzászólás

  • Tomi

    A probléma ezzel a gondolkodással, hogy menj jogásznak, stb, azokat a munkákat is ugyanannyira nyirbálja a digitalizáció, mint bármelyik kétkezi munkát. A jövőt nem lehet megmondani, de ha igazán beüt a robotizációs forradalom, sokféle munka el fog tűnni a phd jogásztól a takarítóig.

    Aki programozott már életében , tudja hogy vannak dolgok amiket könnyen lehet leprogramozni és van amit nehezen, és ez nem a munka intellektuális értékétől függ. Pl. internettel az egyik első szakma ami eltűnt, a másodpercbróker volt, nem pedig a takarítónéni.

    Cikkek:

    bloomberg.com/news/articles/2017-02-28/jpmorgan-marshals-an-army-of-developers-to-automate-high-finance

    Kreativitás, stb érdemes végignézni:

    youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

  • maveryck

    Kinek lesz igaza? Romló demográfia miatt munkaerőhiány vs. robotok miatt felesleges munkaerő. Japánt érdemes lesz figyelni.

  • Kooream

    Off: Crypto Coinokról van írásod? Ha nincs, nem tervezel írni egyet befektetés szempontjából?

  • Feriman

    “Egy kamion már nagyobb biztonsággal közlekedik autópályán automata üzemmódban, mint amikor emberek vezetik, a kényes és nehezen értelmezhető szituációkat pedig meg tudja oldani a kezelő, aki onnan több ezer kilométerre egyszerre 20-30 kamion monitorát figyelve közbeavatkozik, ha szükséges.”

    Ugye ezt te sem gondolod komolyan?

  • Kiszamolo

    De. A balesetek 98%-át emberi tényezők okozzák a bambulástól a rosszul megválasztott sebességen át az elalvásig, a benézett elsőbbségadás táblák és hasonlók. Az autópályán az automatikának csak követni kell a csíkot, meg időben fékezni, ha lassul az előtte lévő autó.

    Vannak már kamion szerelvények is, 20-30 kamion megy egymás után, tartva a 20 méter távolságot és maximum az elsőben ül emberi sofőr.

    Épp egy hete beszéltem egy kamionsofőrrel, ők is aggódnak, hogy 5-6 év és harmadannyi sofőr kell majd, mint ma.

  • vgaborka

    Hogy a jogászok munkája mennyire válik(hat) feleslegessé:444.hu/2017/03/01/jogaszok-360-ezer-munkaoranyi-feladatat-vegzi-el-egy-algoritmus-masodpercek-alatt-a-jpmorgan-nel

  • ügyvéd

    Kösz az ötleteket… Lehet megveszem életem első ETF-jeit 😀

  • vgaborka

    Az előző hozzászólásomhoz: csak annyit szerettem volna jelezni, hogy elvileg intellektuális munkát végző (legalább is egy részét) embereket is lehet majd helyettesíteni. Már vannak rá példák.
    Akár egy orvos/ápoló munka bizonyos folyamatait is automatizálni lehet(ne) és fogják is.
    De potenciálisan veszélyeztetett a boltos is, itt most az amazon új kisérleti boltjára gondolok: youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc
    De a gyártást egyre jobban automatizálják, pl Adidas is visszavitt egy gyárat Németországba, és ott robotok csinálják a cipőket.

  • jurta

    “Egy kamion már nagyobb biztonsággal közlekedik autópályán automata üzemmódban, mint amikor emberek vezetik, a kényes és nehezen értelmezhető szituációkat pedig meg tudja oldani a kezelő”

    Pl. közúti ellenőrzés 😀

    (tudom, csak jogszabály-módosítás kell hozzá, de ilyen a világon nincs még)

    Egyébként van pár nem kreatív kétkezi munka, amit a gyerekünk még nyugodtan választhat, esetleg az unokánk már nem (pl. bogyós gyümölcsök szüretelése, még bőven 100x drágább a megfelelően finom kezű robot a munkásnál – mondjuk abból egész évben élni csak vándorolva lehet 🙂 )

  • reader

    Sok helyen írják, hogy nagyon meg fognak lepődni azok, akik azt gondolják, hogy az ő munkájuk intellektuális, és azt nem lehet majd automatizálni. Ezek közül is többet fognak automatizálni, mint most gondolnánk.

    Ami pedig a bogyós gyümölcsök szedését illeti, így szedi a cseresznyét a gép, és ez már 5 éves videó:

    youtube.com/watch?v=UX_t1hkqTVQ

  • Tibor

    @jurta: van Google-auto, amelyik az Uraltol Lisszabonig vegigment emberi vezetes nelkul. Benne ult a sofor, hogy beavatkozzon ha szukseges, egyszer kellett az egesz uton beavatkoznia. (vajon hol? a moszkvai dugoban 🙂 )

  • QTT

    A kamionsofőr kérdésben remélem nem lesz igazad… 🙂 (Egyébként szép és jó ez az elmélet, hogy követik majd a kamionok a csíkot, a baj ott van, hogy nincs mindenütt csík és nem csak autópályákból áll a világ, hanem annak a kamionnak el kell jutnia a pályától x km-re létesített lerakóra/felrakóra is, ami sok esetben egy sokad rangú mellékút.)
    Ma amúgy még a kötött pályán közlekedő járművekben is nagyobb arányban van sofőr, mint robot. Nem hiszem, hogy a 40 tonnás kötetlenül mozgó szerelvényekből olyan hamar kitúrnák a személyzetet. Szerintem van még ebben a szakmában úgy 30-40 év, utána lehet, hogy tényleg vége.

    Arról egyébként mi a véleményetek, hogy a kifejlett robotizáció miatt sok lesz a munkanélküli világszerte? Velük mi lesz? Egyértelmű, hogy nem képzi át magát a többség IT szakembernek, gépésznek. Kiknek termelnek majd a robotok, ha 3x annyi embernek nem lesz bevétele, mint most?

  • Panasonic

    Találtam még egy hasonló témájú ETF-et.

    iShares Automation & Robotics UCITS ETF

    170M vagyon, 0,4% éves ktg.

  • G Gergő

    Off:
    Egy kamionsofőr dolga messze nem annyi, hogy felmegy a pályára majd tempomat 85-el kimegy a világból
    Ponyvázni, spanizni, tankolni, pótkocsit akasztani, papírmunkát végezni stb a robot nem fog tudni.
    A söfőröktől/fuvarozóktól beszedett büntetések kiesése is problémát okozhat. Egy robotot nem lehet megbüntetni…

  • Kiszamolo

    Gergő, ezeket megcsinálják rakodásnál, vagy lesznek szervizpontok emberekkel a kiemelt benzinkútaknál.

  • G Gergő

    Kiszamolo:
    Lehet, mindenesetre ez elég távolinak (min 20 év) tűnik jelen helyzetben.
    Egy defekt, egy kiment biztosíték, egy nem pontosan megadott cím és a robot nem tud mit csinálni. Az autón pedig ott van esetleg a sürgős/romlandó áru

    Sokkal inkább a hatékonyság növelésében látom a jövőt (+1 pótkocsi, kevesebb üres km, raktér hatékonyabb kihasználása)

  • Szaky

    Hallott már valaki vonatot vezető robotról? Sokkal egyszerűbb mint a kamiont vezetni.

  • Gejza

    A távközléses vezetőt nem Münchausennek hívják? Én még emlékszem a 90 -es évek végén csúcsidőben nem lehetett külföldre netezni modemen (48k!). Ma annyi felesleges kapacitás van, hogy már nem is CD -s filmeket töltünk, hanem 50x hosszabb bluerayt. Már most is tarthatatlan ami mobil net címén megy és hiába lesz több forgalom, akkor is felesleg lesz -> árcsökkenés. A másik hogy sokan felelőtlenek, de azért nem 97%. Az automata vezetésnél meg annyi infrastruktúra kell, hogy sokáig olcsóbb lesz az ember, lásd magyar vasutak “fejlesztése”. Szóval ez a cikk csak gondolat ébresztésre jó, de senki nem tudja mi lesz.

  • Zabalint

    @G Gergő
    Az általad felsoroltak mind-mind automatizálhatóak, csak úgy kell kialakítani a kamiont, a kutakat, illetve a bürokráciát kell még elektronikussá, automatizálltá tenni, mondjuk szerintem az utolsó akadály épp a bürokrácia lesz…

    A büntetés meg adókból kigazdálkodható, cserébe az ellenőrzésre sem kellenek emberek.

  • Stanlee

    @reader: Az a razogep max. ipari felhasznalasra szant gyumolcsoket “szuretel”, nem azt, amit a zoldseg gyumolcs reszlegben kapsz kis talkaban.

    Nekem is egybol az jutott eszembe, hogy jo ideig nem fogjak meg robotizalni az uborka, paradicsom, paprika, szolo, gomba stb. szureteleset. Itt a nemeteknel az uborkat a biorobot szedi le, pedig nekem elhihetitek, ha lenne ra vamai normalis gep, tuti azt hasznalna a nemet paraszt, nem pedig kelet-europai droidokat.

  • headset

    Szerintem a befektetés szempontjából nem az a kérdés, hogy ki szedi majd a cseresznyét vagy ügyvéd legyen-e a gyerek.

    Robotok, mesterséges intelligencia alkalmazások, többé-kevésbé önvezető autók vannak és lesznek.

    De a kamionokat, autókat, ipari robotokat a most is létező nagyvállalatok vagy nagybeszállítók fogják gyártani. Ezek nem szeretik a külső cégeket, mert nem tudnak olyan szorosan együttműködni velük a fejlesztésekben. Inkább saját részlegeket hoznak létre.

    Nem néztem meg az ETF-ben szereplő cégek listáját, mert nem akarok ezen a területen befektetni.

    De vannak ezek között olyanok, amik eséllyel pályázhatnak komoly beszállítóként? Vagy tudnak megkerülhetetlen szabadalmakat létrehozni?

    Mert ha nem, akkor nem lesz üzleti hasznuk és a korábbi hozamok mögött csak jól hangzó szlogenek (robot, AI) állnak, amik divatot teremtettek a részvényvásárlók között.

    Lásd: IT buborék.

  • Janos

    mesterseges intelligencian belul a deep learning teruleten vannak most a legnagyobb meglepetesek es eredmenyek (forditas, szoveg ertes, kep ertelmezes, go, onvezeto autok, stb) ha tudsz esetleg ilyen etf-et irjatok meg. tenyleg mindenfele teruleten kepesek emberi teljesitmenyt elerni. sok tanito minta utan orvosi szakertok ontossagaval mondjak meg rakos borelvaltozast, ertekelik diakok fogalmazas hazijat, szereznek zenet.

  • Kiszamolo

    Stanlee, most volt egy riport nemrég, hogy nem volt szőlőszüretre ember, ezért vett szüretelő gépet, 4-5 év alatt megtérül, soha többé nem fog szívni azzal, hogy nincs elég ember.

  • homo oeconomicus superior

    Pár éve még mintha sokkal szkeptikusabb lettél volna a digitalizációnak a hatásával kapcsolatban.

  • Oszkar

    Vonatot vezető robotok már vannak sok-sok éve, max nem robotnak hívják őket, hanem automata vasútnak/metrónak/akárminek.

    Nagyon-nagyon sok mindent automatizálni lehet de semmit nem fognak egyik napról a másikra. Ahogy a gépesítés és motorizáció is sok-sok év alatt terjedt el, ez is csak nagyon sok év alatt fog. Mármint nem fog, hanem már 10-20 éve tart, csak mondjuk a teherautó söfőr automatizálása kicsit látványosabb, mint ezer másik dolog, ami az elmúlt sok évben történt.

    Univerzális intelligencia beláthatatlan messzeségre van, szóval apokalipszistől félni nem kell, de a technológia tuti jövedelmező lesz. Sok mindent csak a hype hajt, mert el lehet adni laikusoknak, miközben amúgy csak egy sima lépés a fejlődés lépcsőjén.

    (önvezető autót fejlesztek, és nem hiszem, hogy 1. közel lennénk, hogy valóság legyen 2. ez lenne a legradikálisabb technológia az automatizálás terén)

  • Tiborg

    Gejza: +++
    Én pedig 10-15 évvel ezelőtt nagyon sokáig hallottam, hogy az akkori Matávnak a magán előfizetések nem is számítanak, csak a vállalatok hozzák a hasznot. Mese habbal.

    A mobil robotok árfolyma majd akkor fog beszakadni, mikor megtörténnek az ebből származó halálos balesetek.

  • Stanlee

    @Kiszamolo: meg egyszer, minden ami ipari felhasznalasra megy es razassal szuretelheto, arra szinte minden teruleten a mg-nak van mar gep. De en nem olyan felhasznalasra gondoltam, ahol mindegy, hogy mennyi a serult szem mennyisege, mert nagyon rovid idon belul feldolgozasra kerul a gyumolcs.

    Miert a biorobot dolgozik a spanyol paradicsomultetvenyeken? Mert a gep nem tudja serulesmentesen leszedni a paradicsomot es feltekerni a szarat vagy eppen levagdosni a leveleket, stb amire mar nincs szukseg. Ha leraznak a paradicsomot az egy nap mulva megrohad.

    A kamionoknal szerintem a nagy depok kozott ingazok fognak eloszor automatizalva jarni. Ott ugyanazok az utvonalak, keves a humanoid beavatkozas. Mondjuk azt megneznem, ahogy a robot nalunk egyik masik epitkezesre eltalal. 🙂

  • Tamás

    “Én pedig 10-15 évvel ezelőtt nagyon sokáig hallottam, hogy az akkori Matávnak a magán előfizetések nem is számítanak, csak a vállalatok hozzák a hasznot. Mese habbal.”

    Alapból az a hülyeség, hogy “jók” (?) a vállalati ügyfelek: a vállalati üf-k eleve nyomott áron kapnak mindent, és még mellette az arcuk is néha feleslegesen nagy, tisztelet a kivételnek..

  • digimini

    @Tamás:

    Ide-oda váltogató lakossági üf. és KKV a havi 3000 forint költésével senkit nem érdekel. Ha elvált konkurenciához jön helyette másik. (De a legtöbb nem tud, mert hűségben van, és egyébként sem érdekli. Anno a számhordozás bevezetésénél sem volt semmi extra.

    A buli valóban a nagyvállalati ügyfél: sok simet vesz, sokat forgalmaz, nem reklamal és pontosan fizet. A lakossagi nem ilyen altalaban :))

    Nézd meg a UPC Mobil sem rendezte át a piacot, ahogy a Digi sem fogja jelentősen, főleg ha nem sikerül senkivel nemzeti roaming szerződést kötni. Mert a frekvenciakészlete édeskevés.

  • Gábor

    Ti hol részvényeztek (ki a bróker?) illetve hol lehet akármilyen ETFet venni? Ki mit használ?

    En Portfolios vagyok de van egy érzésem, hogy van többet és jobbat kínáló broker.

  • Peter

    @QTT kiknek termelnek majd a robotok?
    Sztem az lesz hogy egy átlag ember kevesebbet fog dolgozni mint most (pl 3-4 napos munkahét) és többet fogunk költeni szolgáltatásokra mint nyaralás, pihenés, egyéb életminőséget javító dolgok. A fizetések nem gondolom hogy e miatt nagyságrendileg csökkenni fognak. Az emberek gyakrabban fogják cserélni műszaki cikkeiket mert úgy érzik megtehetik a robotok meg gyártják az újabb és egyre olcsóbb terméket. Máshogy nem jön ki a matek. Az árut muszáj vkinek megvenni különben nem éri meg az automatizálás. Meg ne felejtsük el hogy egyre több ember fog jobb módban élni a növekvő népesség miatt is. A fenntarthatóság az más kérdés arra nem tudom a választ de az a baj hogy a nagyon “okosok” sem

  • QTT

    Az önvezető autók terén miután át tudnak lépni azokon a problémákon, hogy tájékozódjon szakadó hóesésben is a gép a 6 cm-es hóval borított úton, eldöntse, hogy egy balesetnél mondjuk 2 rossz közül a kisebbik rosszat válassza stb, stb… még mindig ott egy kvázi kivédhetetlen dolog: a kommunikációs csatornán történő támadás.

    Visszatérve a két rossz közül választásra: mit választ a gép? Halálra gázol 3 70 éves nénit a zebrán, vagy széttapossa a járdán a várandós kismamát, aki a másik gyerekével sétál haza éppen? Nyilván nagyon nagyon ritka szituáció, de biztos vagyok benne, hogy volt már sofőr, akinek mondjuk ugyanilyen, vagy hasonló helyzetben kellett irányt választania.
    Fentieken túl egy önvezető autós balesetben ki lesz a felelős?

  • Tamás74

    Ha egy vevő csak azért megy át a konkurenciához, mert az 2 forinttal olcsóbb, akkor azt nem is tartjuk vissza feltétlenül. Nagyon sok melót meg lehet ezzel spórolni…

    A takarítónénis példa jó, szerintem sem az dönti el a munka sorsát, hogy mennyi intellektus van benne, hanem az, hogy mennyi a feladat elvégzésére alkalmas robot ára és üzemeltetésének költsége és az élőmunka havi bérével szemben.

  • almastaska

    Akkor néhány dolog:
    Robotrepülő létezik már vagy 30 éve. Repülőt robottal vezetni sokkal egyszerűbb mint földi járművet. Ehhez képest mégis ott ücsörög állandóan két pilóta. Pedig technikailag a gép el tudná vinni A-ból B-be.

    Önvezető autókkal kísérletezgetnek már vagy 15-20 éve. Fognak is még egy darabig. A múltkor a BBC-n éppen erről volt szó. Az autonóm járműveknek vannak szintjeik, a legdurvább amikor már nincs is kormány az autóban, a járműnek mindent magától meg kell oldania. Erre a Merci önvezető részlegtől nyilatkozó csak ennyit mondott: ilyen szerinte sose lesz, mert nem lehet garantálni.

    A széles tömegek számára a technológia mindig 5-10 év csúszással jut el a kezdeti tesztekhez képest. És ügye nem hirtelen, hanem szépen fokozatosan kerülnek bevezetésre. Az a rengeteg kamion ami most az utakon van, és amikre a Waberer nem győz embert felvenni, maradni fognak még…

  • almastaska

    fognak még egy darabig sztem. Gondolj bele veszel egy kamiont 20-30 milláért, mondjuk 15 évre, és akkor csak azért cseréld le, mert az újabb kamion 40-50 milláért már önvezető bizonyos esetekben?

    Az autógyárakra is azt jósolták hogy mindenhol robotok lesznek, és nem fogsz látni élő embert. Hát Japánban lehet hogy így is van, de jelenleg Győrben, Kecskeméten, Esztergomban egész más a helyzet 😛 A robotokat ki kell fejleszteni, karban kell tartani, stb ezek borzasztóan drágák. Kis tételekben nem éri meg.

    A repülőgépgyártásban nem véletlenül nincsenek robotok, pedig a megbízhatóság ha valahol hát ott nagyon fontos lenne és éppen ott nagyon drága a kézimunka. Ez is példa arra, hogy nem mindig éri meg robotozni.

    Szerintem 15-20 évig lesz még itt munkájuk a kamionosoknak, no para 😉

  • Viktor

    Már az idei évre jósolták az első önvezető autókat, a Google és Tesla már évek óta sok-sok kilométert tesztvezet velük. Már a hagyományos autógyártók is kísérleteznek ilyen autókkal. Hogy mi lesz a jövő?
    jovokutatas.hu/cikk/onvezeto-autok-sok-tizmillio-allasnak-vege/
    jovokutatas.hu/cikk/onvezeto-autok-kevesebb-penz-a-varosoknak/

  • expect

    Akik itt olyan butaságokkal jönnek, minthogy “bezzeg a paradicsomot is ember szedi”, azok azért remélem tudják, hogy ennek nem az a fő oka, hogy technológiailag ez milyen korlátokba ütközik, hanem az, hogy a betanított munkás sokkal olcsóbb, mint gépet fejleszteni.:)
    Ugyanígy akik abban reménykednek, hogy a fajsúlyos, szakmákat (pl kamionsofőr) átíró változások minimum 20 éves intervallumon érzékeltethetik hatásukat, azok kicsit gondolkodjanak már el azon, hogy csak az elmúlt 10 évben milyen brutálisan megváltozott a világ.

  • Átlagparaszt

    Ezekről a „szép új világ” előrejelzésekről nekem mindig azok az előrejelzések jutnak eszembe, amiket boldogult ifjúságomban, a rendszerváltás környékén hallottam. Annak idején egy tévéműsorban az összegyűlt informatikusoktól a riporter például megkérdezte, húsz év múlva lehet e majd az életben érvényesülni, boldogulni a BASIC nyelv ismerete nélkül? Mire az egyik szakállas, a többiek nagy bólogatása mellett, azonnal, nyomatékos hangsúllyal kijelentette: NEM! Még szebb volt, amikor arról beszélgettek, 20-30 év múlva -kb. most-, a gyerekek már csak a múzeumokban fognak papírt látni, minden adat és minden ismeret floppy-n és CDn lesz tárolva.
    Ilyesmikre gondolok, még mielőtt hanyatt-homlok rohannék robotikába fektető ETFeket venni.

  • Hightroller

    OFF

    A jogasz mint olyan, valamilyen szinten automatizalhato, vannak is erre vonatkozo kutatasok es kiserleti projektek. Talan inkabb a jogalkotoi oldalrol lehetseges ez, elvegre a feladat egy minel koherensebb logikai szabalyrendszer felepitese. Megfeleloen formalizalt modon a jogszabalyok ellenorzese, sot, akar alapszabalyokbol torteno kovetkeztetessekkel egyeb szabalyok megalkotasa is lehetseges. Lattam ilyenbol prototipust, eleg jo 🙂

    Meg ugye mar szoftverfejleszto mesterseges intelligenciakat is probalnak fejleszteni, ugy tudom az is egesz jol halad. Szoval jo kerdes hogy mit lehet es mit nem lehet automatizalni.

  • Kandúr Bueno

    Fuvarozásban akkor beszélhetünk majd az automatizáció komoly fejlettségi szintjéről, amikor a robotok már lopják a hajtóanyagot.

  • Cseee

    A 4-es metro nem automatizált “vasút”? Szerintem ott sincs sofőr.

  • Dani2

    “Robotics” az új bullshit már az SSC-kben is, és nemsokára az Indiába kirakott legegyszerűbb munkákat (számlakönyvelés, AR allokálás) is programok fogják csinálni. Viszont mindig lesz igény a számvitelhez értő, Officeban (Excelben, esetleg VBA-ban) profi, esetleg az átlagnál okosabb emberekre, akik a “gépeket” és a processt felügyelik. De az tuti, hogy még egy 50-100 ezer + fős cégnek is elég lesz pár tucat SSC accountant a mostani többezer helyett, legalábbis 10 éves távlatban. Van egy olyan érzésem, hogy 20 év múlva a robotok is adót fognak fizetni, hogy legyen fedezet az alapjövedelemre 🙂 Bár akkor lehet, hogy már mindenki hipszter lesz, és az otthon megtermelt kaját fogja enni a saját maga által szőtt ruhákban 😀

  • Krisztián

    Mo.-n, biztos nem kell félni a robotoktól. Az itthoni kkv és a külföldi vállalatok többsége nem hajlandó megfizetni az élőerőt, másrészt abban érdekeltek, hogy a legkisebb fejlesztés mellett vegyék ki a legnagyobb lóvét. Sosem fogom elfelejteni, amikor dolgoztam a kikában tavaly, és papíron vettünk át 40 raklap árut… Tudnék még csomó példát mondani, de felesleges. Mo. ebben is annyira van elmaradva a nyugattól, mint bármi más esetében. A másik lényeges kérdés, ha jön is esetleg a robotizáció, addigra ki fog még Mo.-n maradni… Ajánlom mindenki figyelmébe ezt a cikket, az elvándorlás margójára:
    tldr.444.hu/2014/09/24/igy-lesz-magyarorszagbol-lati

  • ügyvéd

    Az, hogy mi lesz, vagy nem lesz 20-30 év múlva jelenleg sokkal kevésbé megjósolható, mint bármikor a történelem során.

    “A technológia történelmének elemzése rámutat arra, hogy a technológiai változás exponenciális, szemben a jelenlegi ‘intuitív-lineáris’ nézetekkel. Ezért a 21. században nem 100 évnyi, hanem – a jelenlegi ütemmel – 20 000 évnyi fejlődést fogunk megtapasztalni.” R. Kurzweil

    hu.wikipedia.org/wiki/Technol%C3%B3giai_szingularit%C3%A1s

  • QTT

    @Peter: A robotok munkája által generált emberi életszínvonal növekedés és megemelkedő fogyasztás szerintem igencsak kérdéses. Ehhez nem elég érett az emberiség szerintem. A kapzsiság, önzőség, hatalomvágy nagy fék egy általános jólétben. Nézd meg a jelen helyzetet. Irdatlan nagy a szakadék mind életszínvonal, mind társadalmi szint vonatkozásában az emberek között. Még nyugat-európai “terepen” is, de világviszonylatban nézve az emberiséget aztán főleg… Én önmagában az emberi természet miatt nem hiszek abban, hogy a robotok a mindenki boldog és keveset dolgozik utópiát fogja elhozni. Ja és a jólét nem jár együtt az intelligencia növekedésével sem, sőt… Sok ország még jobban túlszaporodna.
    Viszont, ha valami csoda folytán ez történne, akkor ott van az általad említett fenntarthatóság kérdése is. Ilyen utópiában gyakorlatilag “percek alatt” kiaknáznánk rengeteg ritkább nyersanyagot.

  • Tamás

    Sziasztok!
    Egyetértek QTT és G Gergővel.
    Sokat olvastam a témában – plusz a saját tapasztalatomból kiindulva – nagyon nehéz lesz automatizálni a dolgokat.
    Elkezdtem példákat írni hogy mik a gyenge pontok, de elfogytak a betűk. 😀
    Nagyon sok dolog problémás, pl. a rossz morál, a gyenge vezetéstechnika és béna szituáció felismerés és non-stop rengeteg autó.
    Én nagyon szurkolok a robotizációnak, de a DAF vezér is lenyilatkozta hogy (ilyen rohamtempó mellett) még 10-15 év.
    Off:
    Kiszámoló! Láttam az ajándék előadásokat, amint hazaértem a 3 hét kamionozásból kérem a 15 órás online Akadémia videókat!
    Mindenkinek ajánlom! 🙂

  • Topfly

    Kiszámoló, van valami statisztikád az iparági cégek árazásával kapcsolatban? Az elmúlt 20 évben internetes részvényt venni is jó volt, de az időzítéssel nagyon el lehetett cseszni a dolgot, mert nem volt mindegy 1995-ben, 2000-ben vagy 2005-ben szálltál be.

    A Megújuló energiás cégekkel is nagyot lehetett pofára esni, pedig sokan tudják, hogy ott a jövő.

  • antenna

    Átlagparaszt: azzal, hogy nem használunk BASIC-et, illetve nem mindent floppy-n tárolunk, te bizonyítottnak látod, hogy a technika nem is fejlődik annyira, mint várták? Szerintem meg sokkal nagyobbat lépett, mint a szakik várták és a következő 10-20 év annyi változást fog hozni, mint ami eddig összesen történt. Érdekes lenne ezeket a hozzászólásokat 20 év múlva visszaolvasni.

  • Nándi

    @Peter 2017-03-10 at 22:00
    “kiknek termelnek majd a robotok?
    Sztem az lesz hogy egy átlag ember kevesebbet fog dolgozni mint most (pl 3-4 napos munkahét)…”

    Mar korabban is erre szamitottak az automazizacio eloretoresekor, de szerintem nem lett kevesebb a munkaora.

    Az eleje egy nagyon fontos kerdes, mert a hirtelen automatizalas (10-20 ev alatt) nagyon felborithatja az egyensujlyt tulnepesedett kis vilagunkban, ami konnyen (polgar)haboruhoz vezethet.

    Nem veletlen fontolgatjak mar a robotizacio lassitasat szolgalo adok bevezeteset. Ebben en kivetelesen nem az allam kapzsisagat latom, hanem egy jogos aggodalmat.

  • expect

    ” Még szebb volt, amikor arról beszélgettek, 20-30 év múlva -kb. most-, a gyerekek már csak a múzeumokban fognak papírt látni, minden adat és minden ismeret floppy-n és CDn lesz tárolva.”
    Magával a tendenciával speciel nem is nagyon lőtt mellé.:)