Befektetési lehetőség a robotokat gyártó és AI cégekbe

Az automatizálás, az emberi munkaerő kiváltása gépekkel egyre több helyen fordul elő, sokan már egy új korszakról beszélnek, ahol sokkal kevesebb szükség lesz emberi munkaerőre.

Egy kamion már nagyobb biztonsággal közlekedik autópályán automata üzemmódban, mint amikor emberek vezetik, a kényes és nehezen értelmezhető szituációkat pedig meg tudja oldani a kezelő, aki onnan több ezer kilométerre egyszerre 20-30 kamion monitorát figyelve közbeavatkozik, ha szükséges.

Olvastam már szállodai takarítórobotokról, amiket szintén Afrikából irányítanak az ottani alkalmazottak, egy-egy ember akár tucatnyi robotot is kezelve egyszerre. A takarítás 90%-át már a robotok is el tudják végezni, a humán erőforrásnak csak a finomhangolást és az ellenőrzést kell megtennie. De már vannak pincér robotok is és recepciósok is, ahogy közel van az is, hogy akár egy idegenvezető robot is olcsóbb lesz, mint egy hús-vér ember.

Olyan munkafolyamatokat képesek kiváltani a robotok, amiket pár évtizede nem is gondoltunk volna.

(Nemrég beszéltem egy távközlésben dolgozó felső vezetővel. Két érdekes dolgot is mondott: az egyik, hogy messze nem aggódnak annyira a Digitől, mint gondolnánk, mert ők nem a tudatos ügyfelekből élnek, hanem a többi 96-97%-ból, akik gyakran azt sem tudják, milyen percdíjon telefonálnak, de nem is érdekli őket és egyébként is nagy macera a szolgáltatóváltás, főleg, mivel az akciós telefonjuk is szolgáltatófüggő. Ezek az emberek inkább az alapján döntenek, hogy mennyiért kapnak meg akciósan egy mobilt, mintsem az alapján, hogy mennyi az éves összköltségük.

Így komoly elvándorlásra nem számítanak. A másik az, ami ide kapcsolódik: szerinte a távközlési cégek már régen nem az emberek kommunikációjában érdekeltek, hanem a gépek közötti kommunikációban, ebben lesz a nagy pénz, nem abban, hogy Marika néni hány percet beszélget egy hónapban. Szerinte a távközlési cégeket egyre kevésbé érdekli az emberek közötti kommunikációban elérhető haszon. Az igazán nagy pénz abban lesz, amikor minden autó gigabájtnyi adatokat fog forgalmazni negyedóránként és ez már nincs messze. Ezért is fontos az 5G hálózat gyors reakcióideje, hiszen egy autó fél másodperc alatt legalább másfél métert tesz meg, ami szimplán túl sok, ha távoli irányításban gondolkodunk. De ezt csak úgy zárójelben.)

Nagy változás előtt állunk, aminek lesznek nyertesei és vesztesei is.

Kétkezi gyári munkásnak, kamionsofőrnek már csak ezért sem érdemes adni a gyereket. Csak azok a szakmák lesznek keresettek, amik nem gépesíthető kreativitást és gondolkodást igényelnek.

Ilyen a jogász, az egészségügyi szakmák (orvos és ápoló egyaránt), mérnökök, tanárok (pontosabban a pedagógusok, vagyis a nevelő munkát végzők), de akár még egy biztosítási ügynök is, aki el tudja magyarázni egy ügyfélnek, hogy mi a különbség a két egyformának tűnő lakásbiztosítás között.

(Ezért is van a trumpi politika halálra ítélve. Ha sikerül is vámokkal és büntetőadókkal hazakényszeríteni az amerikai cégek külföldi gyártását, a cégek automatizálni fogják a termelést otthon és nem drága kétkezi munkásokat fognak felvenni. Elég megnézni a japán autógyártók otthoni és indiai gyárait. Japánban alig látni embert, az olcsó indiai munkaerő mellett alig látni robotokat az indiai gyárakban.)

Ami érdekes lehet, hogyan tudsz befektetni a robotikába, ha hiszel a gyors előretörésében.

Természetesen már ezekre is vannak ETF-ek, így nincs nehéz dolgod, ha a jövő nagy nyerteseit ezekben a cégekben látod.

Az egyik ilyen ETF a Robo-Stox Global Robotics & Automation ETF. Ebben az ETF-ben 85 cég van az iparágból, jól diverzifikáltan. Az éves költsége elég borsos, 0,95%, ami kifejezetten sok egy ETF-től. Mindössze 311 millió dollár van az alapban, ami a nagyokhoz képest nem túl hatalmas tőke.

A tavalyi év 17,84%-ot hozott s már idén is 9,71%-nál tart az alap.

Persze érdemes megnézni a korábbi éveket is, azok már nem voltak ennyire kiugróak, hiszen előtte 4,5% mínuszt hozott össze az alap.

Másik ilyen lehetőség a Robotics & Artificial Intelligence Thematic ETF. Ez az alap tavaly év végén indult, most még kevés pénz van benne (22 millió dollár) és nem annyira jól diverzifikált, mint a másik alap. Cserébe kisebb a költsége.

Mivel a robotika és a mesterséges intelligencia most tör igazán előre, hamarosan további ETF-ek is várhatóak.

Felhívom a figyelmedet, hogy ez nem a bölcsek köve, vagy az aranytojást tojó tyúk, egyáltalán nem biztos, hogy akkorát fogsz ezen kaszálni, mint gondolnád. Ha mégis fektetsz ilyen papírokba, csak ésszel, a vagyonod egy részével és készülj fel előre, hogy esetleg bukni fogsz rajta és nem nyerni.

De egy lehetőségnek akár jó is lehet.

 

Share

118 hozzászólás

  • Szendrei Ádám

    Nekem is az iShares jön be inkább: alacsonyabb költség és nem fizet osztalékot, ami szerintem kulcs! KBC-nél vásárolható, sima értékpapírszámla kell hozzá.

  • Maxi

    Nem könnyű megtippelni, milyen robotizálás/ai alkalmazás lesz tényleges üzleti siker. Pár éve a google, apple, microsoft is csilliárdokat toltak a hangfelismerő asszisztensekbe, ami egy igazi weak AI alkalmazás, és tényleg nagy dolgonak tűnik. Mégsem lett belőle selling point, kevés olyan vásárló van, aki a siri miatt vesz iphonet.

    @Átlagparaszt pedig igazuk volt, még a változás sebességét sem becsülték túl. Lássad a fától az erdőt, nem a basic/floppy/cd a lényeg, hanem hogy az adatok, folyamatok zöme manapság már digitalizált vagy valamilyen mértékben számítógéppel támogatott, már mikorvállalkozásokban is (marketingből a közösségi oldalakat, blogot, weboldalt senki nem hagyja ki; legtöbb kisvendéglőnek, burgeresnek van webshopja is elég komoly részaránnyal forgalomból; fax helyett email stb).

  • Bigiee7

    Kb a felétől nem volt energiám elolvasni az ismétlődő hozzászólásokat, úgyhogy most write only:
    Itt senki sem látta a Charli és a csokigyár című filmet, ahol Charli apja elveszti a munkáját a fogkrém gyárban ahol ő tekerte fel a kupakokat a tubusokra, aztán tanul kicsit és visszaveszik a gyárba , ő lesz a fogkrémtubus kupakfelcsavaró robot karbantartó/szerelője. Szóval lehet , hogy rengeteg dolog autómatizálva lesz , de próbált már valaki közületek , kondenzációs vagy akármilyen gázkazán karbantartására szakembert találni ? jó villanyszerelőt aki nem csak “összekókánykodja” a munkát aztán a 3 fázisú konnektorba hiába dugod be a szuperhiper 5 tengelyes cnc robot-ot mert a “mester” nem volt képes 5 vezetéket megfelelő sorrendben bekötni (ne adj isten az elektromos művek “szakembere” köt el valamit az utcai szekrényben és akkor még a legjobb eset az , ha csak visszafele forog a körfűrész! )

  • Bigiee7

    Kiegészítés az előzőhöz. A lényeg, hogy a közönséges zöldmoszat szintjén és igényeivel rendelkező emberek bajban lesznek, akik viszont hajlandóak egy kis energiát befektetni magukba és tanulnak (még ha csak egy tubuskupak felcsavaró robot karbantartó OKJ-s képzést végeznek is el ) akkor lesz rájuk szükség a munkaerő piacon. Ha maradnak a zöldmoszat szintjén akkor max “zöld szója”-ának lesznek jók (bocs ha kicsit morbidra sikerült )

  • Topfly

    @Almástáska 15-20 kevés idő egy ember életében is, de a változások sokszor nagyon hirtelen történnek. Elég egy járműcserét rendelni a metrónál és máris mehet az összes metróvezető a munkaerőpiacra.

    A te számaiddal sem biztos, hogy nem éri meg egy cégnek az önvezető kamion, mert ha 30 millióval drágább és 15 évig használja ez évi 2 milliós többletköltség, ami havi alig több, mint 150 ezer forint. ez nettóban 70 000 forint. Hol találsz ennyi pénzért sofőrt?
    Az Iphone-nál az számoltam, hogy csak akkor érte volna meg nem lecserélni a kínai munkásokat robotra, ha havi 20 dollár alatt lenne a fizetésük. Hát ennyire nem éri meg a robotizálás!

  • zs

    AI témában arról, hogy mi várható a jövőben egy kiváló írás született a wait but why blogon: waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html

    Jó hosszú, de legalább két részes. Viszont magyarázatot adhat sok mindenre, ami a kommentekben eddig felmerült. Például, hogy nem csak a fejlődés exponenciális, hanem a fejlődés _gyorsulása_ is.

  • Topfly

    @Nandi, az első ipari forradalom gyakorlatilag megszüntette az állati munkaerőt, mint tényezőt! Az ember szerencsére tudott alkalmazkodni, mert okosabb, mint egy állat, de a jelenleg zajló ipari forradalomhoz már nem biztos, hogy szükséges lesz ennyi emberi munkaerőre. Ahogy az állatok kihullottak a termelésből, úgy az emberek nagy többségével is megtörténhet!

  • QTT

    @Bigiee7:
    Ez nem ilyen egyszerű.
    A széles körben elterjedt robotizálás esetén nem tud mindegyik “zöldmoszat szintű” ember mondjuk robotkarbantartó lenni, még ha meg is tanulja akkor sem. Szerinted ha egyetlen ipari robot ki tudja váltani mondjuk 30 ember munkáját, akkor azt a robotot hány embernek kell karbantartania? Szerintem max 2-3 embernek. A maradék mit csinál? Hiába jönnek létre új szakmák a lényeg az, hogy kevesebb ember munkája kell, mint előtte. Mindenki nem lehet gépész, tervező, karbantartó, mérnök, kreatív foglalkoztatású ember. A világ nagyobb része nem rendelkezik ilyen kvalitásokkal.

    Elég csak az, ha mondjuk India, Kína, Bangladesh kieső munkásainak 1/3 része nem akar vagy tud másik munkát találni és a többi országról még nem is beszéltem. Ők majd otthon leülnek éhen halni? Nem hiszem, ahogy az alapbér és jólét intézményét sem. Mindenesetre érdekes korba születtünk bele.

  • Adam

    Gábor kérdéséhez csatlakozva: hol/hogyan lehet megvenni ezeket az ETF-eket Magyarországról? Köszi!

  • Átlagparaszt

    „az adatok, folyamatok zöme manapság már digitalizált vagy valamilyen mértékben számítógéppel támogatott”

    Hö-hö… A cégnél naponta sétálok el az irattár mellett, és nézek be az irodákba, ahol egyáltalán nem CD és pendrive hegyek hevernek az asztalokon.
    Persze a tendencia nyilván ez, és aki 20-30 éve a számítástechnikába fektetett, az feltehetően nem járt rosszul, és feltehetően az se fog rosszul járni, aki most a robotikába fektet. Csak bizonyos túlzó elvárásoktól, és sci-fis képzelgésektől tartózkodni kellene.
    A takarítórobotokról meg ez jut eszembe: index.hu/gazdasag/2017/03/11/egyre_nagyobb_a_mocsok_az_orszagban/

  • Stanlee

    Mindkettonek van ISIN-je, szoval ez alapjan KBC equitas-nal veheto, mert NASDAQ-on kereskednek ok is. Europai tozsden en nem talaltam oket, Münchenben volt vmi a ROBO-Stox-bol, de nem eza fo piaca.

    ROBO-STOX® Global Robotics and Automation GO UCITS ETF: WKN: A12DB1 / ISIN: IE00BMW3QX54

  • Kiszamolo

    Átlag, pont a munkaerőhiány és az egyre drágább munkaerő az, ami generálja a robotok terjedését.

    Ha arról cikkeznének, hogy 70 ezer forintért is 200 takarító áll sorban munkáért, akkor gondolnám, hogy korai még a robotokról beszélni.

  • untermensch4

    @_Átlagparaszt A mai gyerekek által papíron látott információ kb a mesekönyvek (amíg meg nem tanulja használni a tabletet de 1 éves gyereknek testhezállóbb a “4 telefonon elősimizni a mesét mint a könyet lapozni), amit az oktatási rendszer rájuk kényszerít, és a nagyiéknál előfizetett újság, a polcon már meglévő könyvek (amit megszokásból vesznek még, mert nagyobb könyvmennyiség beszerzéséhez képest egy e-könyv-olvasós megközelítés tudtommal költséghatékonyabb). Meg az olvasás ellenében éppen zajlik egy ú.n. “ikonikus fordulat” (ezt nyelvészeti kifejezésként értettem).

  • attila

    “Átlag, pont a munkaerőhiány és az egyre drágább munkaerő az, ami generálja a robotok terjedését.” nálunk szerencsére ettől még nem kell félni 🙂

    “Ha arról cikkeznének, hogy 70 ezer forintért is 200 takarító áll sorban munkáért, akkor gondolnám, hogy korai még a robotokról beszélni.” kiváncsi vagyok mikor jönnek rá a nagy cégek hogy a béremelésnél van sokkal olcsóbb megoldás a munkaerőhiányra, mégpedig keletről importálni munkaerőt…..

  • untermensch4

    @_attila Amikor a varrónők kezdtek kihalni a textilipar kínába költözésével, importáltak ide mongolokat. Hát azóta se hajt a tatár… 🙂 Vszeg inkább keletre költözik az olyan cég ami nincs “röghöz kötve” vmi miatt.

  • Zabalint

    @QTT
    “Szerinted ha egyetlen ipari robot ki tudja váltani mondjuk 30 ember munkáját, akkor azt a robotot hány embernek kell karbantartania? Szerintem max 2-3 embernek. A maradék mit csinál? ”

    A múlt azt mutatja, hogy a piac eddig majdnem mindig kihasználta a rendelkezésre álló munkaerőt, hiába lett ugyanaz a munkafolyamat egyre kevésbé munkaerő igényes, mert közben egyre sokrétűbb fogyasztási igények jelentek meg, amit egyébként épp az okozott, hogy a meglévő dolgokból sokkal kisebb munkaerőigénnyel lehetett egyre többet előállítani. Nyilván vannak dolgok, amik más korlátokba ütköznek, pl. energia, föld, környezetterhelés, stb., stb., de épp ezek miatt egy bizonyos ponton túl már a szolgáltató szektor fejlődik, de annak még mindig van bőven tere.

    Énn azt gondolom, ezután sem lesz másképp, a gond csak az, hogy a strukturális munkanélküliség fog nőni, de annak a rossz oktatás az oka.

  • Zabalint

    Én egyébként azt a területet tudom mondani, amiben magam dolgozok. Régen kockás füzetet használtak, ma szoftvereket fejlesztünk rá, a szoftveresítéssel szűnt ugyan meg némi munkahely, csak közben ugyanazok az üzleti folyamatok sokszorosára gyorsultak, illetve sokkal bonyilultabbá, sokrétűbbé vált a termékpaletta, ami pontosan abból következik, hogy a technika lehetővé tette. Ennek eredményeképpen nem kevesebb, hanem sokkal több ember dolgozik a szektorban. Ja, és közben a droid munkák(irodai droid munkákra gondolok) is szaporodtak, nem csökkent a számuk, mert mindig vannak a felszínen területek, amiket épp nem lehetett még automatizálni.

  • Panasonic

    Bar hiszek a robotizacioban, az exponencialis terjedeseben es az emberi munka nagy reszenek kiszoritasaban nem. Mert ki fogja megvasarolni az automatak altal termelt termekeket? Az alapjovedelembol tengodo emberek millioi? Ne feledjuk egymas hajanak fesulgetese (a megvaltasnak gondolt szolgaltatasok tobbsege) csak a jolet keretein belul eletkepes, keves minimalberest, vagy munkanelkulit ismerek, aki szemelyi edzot tart, kertesz jar hozza, es futar hozza neki szusit. Raadasul politikailag sem kerek a sztori, hisz a munkajat elveszto polgarnak van szavazati jkoga, a robotnak sosem lesz. Gondoljunk peldaul a biorobotnak szant migrancsok elleni hiszteriara.

  • hemond

    @Gábor: én a KBCnél veszem, van külföldi csomaga, akkor mégjobban jössz ki.

  • szocske

    @Átlagparaszt, amit te személyesen látsz azt nem lehet kivetíteni a nagyvilágra, én két cég működésére látok rá alaposabban, a kettő közül az egyik multi, mindkettőre igaz, hogy a cég saját működéséhez gyakorlatilag 0 papírt használnak, azért kell nyomtató, mert elmaradt országunk adó- és egyéb sóhivatalai megkövetelik, hogy pöcsétes papír legyen sokmindenről.

    @attila, meglátjuk keletről mennyire használható munkaerő érkezik majd olcsón, mert itthon is lenne még bőven munkaerő, de aki nem tudja megkülönböztetni a bal kezét a jobbtól, az a legprimitívebb munkára is alkalmatlan sajnos.

  • piccola

    @Szaky
    Nem kell messzire menni, itt van Budapesten a 2-es és a 4-es metró. Londonban a DLR 20 éve vezető nélkül közlekedik.

  • Kiszamolo

    Azt nem értem, mi ez a fennakadás a ki lesz a felelős kérdésben.

    Ha most balesetet okoz egy ember, akkor is a felelősségbiztosítás fizet, miért lenne másképp egy robotnál.

    Börtönbe is akkor kerül valaki, ha szándékosan okozott balesetet, mert részeg volt vagy 150-nel ment lakott területen.

    Na, ilyet soha nem fog csinálni egy gép.

  • Vorian

    Azoktól szeretném kérdezni, akik úgy gondolják, hogy a robotika és a mesterséges intelligencia fejlődése fölöslegessél fog tenni minden emberi munkát.

    Miért gondoljátok, hogy a gazdaság öngyilkosságot fog elkövetni?
    Hiszen ami az egyik oldalról a munkavállalók bére az a másik oldalon a fogyasztók keresete, amiből tudnak vásárolni.

  • szocske

    robotkamion témában: szerintem úgy lenne akár már most elérhető, hogy az autópályás szakaszokat viszi a robot, akinek nem kell 8 óránként pihenőidő, az utolsó autópálya lehajtótól a címre pedig viszi az ember, mert ott adódhat sok olyan probléma, amit ma még egy ember jóval gyorsabban megold, mint a robot.

    Ilyen modellnél viszont előjön régi nagy bánatom: nagy baj, hogy nem versenyképes a vasúti szállítás, akár a kamionok hosszú szakaszra vonatra pakolásával, de sokkal jobb lenne konténeres átrakó állomásokkal.
    Jóval biztonságosabb és környezetbarátabb lenne a szállítás, ha az út javát vasúton tenné meg az áru, nem pedig közúton, pazarolva a gumit, gázolajat, rongálva az utakat és rengeteg balesetveszélyes helyzetet okozva azzal, hogy aki sietni akar felelőtlenül előzgeti a vánszorgó kamionokat.

    Ennek van persze oka, a vasút lassú és rugalmatlan. Ezen kéne javítani a robotkaminok előtt

  • Tamás

    “Börtönbe is akkor kerül valaki, ha szándékosan okozott balesetet, mert részeg volt vagy 150-nel ment lakott területen.

    Na, ilyet soha nem fog csinálni egy gép”

    majd ha meghekkelik, akkor igen.. és a cúnya terroristáknak ehhez akkor már be sem kell utazni az országba…

  • szocske

    @kiszamolo, a felelősségre nyilván lesz felelősségbiztosítás, kérdés mennyivel lesz drágább a kgfb egy autopilotos autóra. Ezzel persze nincs gond, majd beárazza a biztosító a szerinte esetleg nagyobb rizikót, az ember pedig dönthet, hogy az autopilot felárán kívül kifizeti-e a kgfb esetleges felárát. Aztán ahogy egyre megbízhatóbbak lesznek a rendszerek, talán már kedvezmény jár az autopilotra, nem feláras lesz.

  • attila

    @szocske betanított munkásokról beszélünk, aki azért betanított mert meg kell neki tanítani mit kell csinálni. ugye te sem gondolod komolyan hogy mondjuk egy ukrán faluból jött ember nehezebben fogja megtanulni az adott munkát annál mint aki egy magyar faluból jött ? csupán csak annyi a különbség hogy az egyik ahhoz van szokva hogy 20-30e forintból él a másiknak meg a 100e is kevés. na aki 20-30-ból él kint az örömmel jön ide dolgozni még 70ért is. ( meg amúgy jönnek is nagyon sokan csak valamiért a vezér ezt nem veri nagy dobra ) talán azért mert ők is gazdasági migránsok csak persze rájuk éppen szükség van….

  • attila

    @Panasonic azért sem lehetséges az exponenciális növekedés mert az ember a természetéből fakadóan félti és tűzön vízen át védi a megszerzett hatalmat, ezért nem fog túl okos robotokat vagy esetleg ne adj isten korlátok nélkül öntanuló robotokat gyártani hisz fél hogy azok elveszik a hatalmat tőle. a robotoknak egy bizonyos feladatkört átadnak, de komoly döntési jogosítványokat aligha kaphatnak….
    önvezető autók, kaminonok, vonatok, teljesen reális, eljuttatni aból bébe biztonságosan valamit valakit, minimális döntésekkel végrehajtható….

  • Maxi

    @Átlagparaszt a céges irattárak többnyire nem a cégek ügyvitelét szolgálják, hanem a közigazgatás adatszolgáltatási és bizonylatolási/igazolási igényeit. Vannak a bürokráciát illetően is pozitívnak tűnő fejlemények, remélem az e-közigazgatás program nem csak a fügefalevél, amire mutogatva igazolni lehet informatikai témában is EU-s költéseket. A digitalizálás nem azt jelenti,hogy többé nem lesz kinyomtatva szerződés, számla, megrendelő, prospektus, hanem hogy nem a fizikai formátumok a meghatározóak a tárolás/keresés/továbbítás/publikálás feladataiban. Viszont, ha digitalizált ez a töménytelen adat, akkor azon lehet futtatni adatbányászati rendszereket, gépi tanulás stb ez meg átfedhetet a weak AI-val. Ez realitás, nem scifi. A belátható időn belül realitássá váló strong AI-ban, öntudatra ébredő skynetben viszont én sem nagyon hiszek…

  • untermensch4

    @_Kiszamolo a felelősség továbbra is olyan emberi hiba esetén lesz érdekes mint pl bug a programban. A programozó a felelős v a tesztelő v főnök aki hajtotta a határidőt..? Meg amire már utalt vki, az első “nyugger házaspár v terhes nő” -választásos balesetnél akármelyiket is választja a robot, nagy lesz a luddita lincshangulat. És hiába van biztosítás, nem a konkrét robotot fogják utálni hanem az összes ugyanolyat, mert egyformák.

  • almastaska

    @Topfly:

    A te számaiddal sem biztos, hogy nem éri meg egy cégnek az önvezető kamion, mert ha 30 millióval drágább és 15 évig használja ez évi 2 milliós többletköltség, ami havi alig több, mint 150 ezer forint. ez nettóban 70 000 forint. Hol találsz ennyi pénzért sofőrt?

    Amit mondani akartam, hogyha már beruháztál korábban X db kamionra amik még NEM önvezetőek, tehát már benne van egy valag lóvéd, nem fogod az egész flottát hip hop lecserélni csak azért, hogy ne alkalmazz sofőrt. Az automatákhoz is kell ember, igaz talán nem annyi, de kellenek hozzá.

    ” Elég egy járműcserét rendelni a metrónál és máris mehet az összes metróvezető a munkaerőpiacra.”

    Azért ez sem ennyire egyszerű. Kell ahhoz automata vezető rendszer is, amit az egész vonalra ki kell építeni. Persze, jól hangzik hogy a 4-es metró önvezető, de azért ha kiszámolnánk hogy ezt mennyibe is került megcsinálni…

  • almastaska

    Persze, jól hangzik hogy a 4-es metró önvezető, de azért ne feledjük hogy mindegyik peronon ott ácsorog 3-4 bizt. őr (az igaz, hogy nem vezető hanem bizt. őr fizetésért) akik tul. képpen a vezetőt “helyettesítik”. És azt se feledjük hogy pl. nagyobb alagút kellett, hogy a metró mellett elférjen a járda, stb…
    Ezek valójában mind rejtett költségek. Valszeg persze 20 éves távlatban még ígyis megtérülős, csak azt mondom, hogy számoljunk a rejtett költségekkel.

    A régi és az új technika párhuzamosan él és fog is még élni egy darabig. Pl.: Igen már tudsz utalni mobilon 1 sec alatt, de a posta még mindig rohangászik a sárga csekkekkel és emberek sorba állnak Mancikánál az ablaknál.

    Lehet hogy lesz önvezető kamion, először meg fog szűnni a négykezezés, majd egy kamionos már több kamiont fog tudni felügyelni, stb… De ez hosszabb idő…

  • Gábor

    Jó szakmunkás mindig kell, egy robot soha nem fogja megcsinálni a leszakadt ablak redőnyt, beépíteni az új bejárati ajtót, vagy megjavítani a kerékpárodat, megjavítani az autódat sem fogja.
    Aztán vannak termékeket kis mennyiségben, de azt több változatban elállító gyárak ahol a szakmunkás ember rugalmasabban és olcsóbban át tud állni a másik termék összeszerelésére, mint arra átállítani egy automatizált sort. (én ilyen gyárban dolgozom).

  • QTT

    @Kiszamolo:
    Ez nem fennakadás, hanem valós probléma.
    Olyannyira, hogy kutatásokat végeznek a mesterséges intelligencia és a morális kérdések terén. A sok variáció közül például konkrétan keresik a megoldást arra is, amit fentebb írtam, hogy az idős embert üsse majd el a gép, vagy a babakocsis kismamát, ha nincs más választása.

    A másik érdekesség szerintem még az úthálózat felkészítése lesz az önvezető autókra. Abban biztos vagyok, hogy fejlett országokban viszonylag hamar megvalósítják az úthálózatok nagy részén a fejlesztéseket, na de keletebbre? Egy kátyút nem tudnak normálisan befoltozni, nem ám még rendes felfestések és akkor még hol vagyunk az önvezetéshez szükséges többi dologtól.
    Nyilván kicsit elfogult vagyok, de szerintem az önvezető autó pár év múlva történő elterjedése ugyanolyan túltolt hype, mint a tisztán elektromos autóké. Folyt…

  • QTT

    Folyt:
    Az autóiparban gyakorlatilag nagyon régóta helyben toporgás van. Fejlesztenek ugyan, de még a 100 éve “kőbe vésett” robbanómotortól sem tudnak elszakadni. Olyannyira nem, hogy a pár éve trendi motorméret downsizingal kapcsolatban is kezdenek a gyártók óvatos nyilatkozatokat tenni, hogy mégsem jó az irány és lehet vissza kell térni a szívóbenzinre, mert eljutottak oda, hogy a pöcsköszörű méretű benzinmotorok működését úgy túltolták, hogy kezd egyre több finom koromszemcsét tolni a levegőbe.

    És most hagyjuk, hogy régóta vannak már elektromos autók. Ez jelenleg nagyon nagyon gyerekcipő, max a városban jó bevásárolni és mindaddig az is marad, amíg nem lesz forradalmi akkutechnológia. A jelenlegivel akár a fejükre is állhatnak, akkor sem lesz tömegeknek elérhető áron gyártott és 5-600 km távot megtevő autó, amelyet 5 perc alatt feltöltök (és ez az 5 perc töltés a kulcs).

  • Orbán János

    Több olyan hozzászólást látok, h “azt hiszem”, “nem hiszem” – csakhogy ez a változás, amiről itt szó van nem hit kérdése, hanem ez a valóság, ezek tudományos tények XD
    Ha hitről van szó, akkor itt egy mosoly – pont egy olyan szimulációban élünk, ahol a következő szabályok vannak beállítva: evolúció, gravitáció, a Föld kerek és a Nap körül forog stb. 😉

  • Kiszamolo

    Qtt, ilyen szituációban szerinted az emberek jól döntenek? Sehogy nem döntenek, mert idejük sincs rá, csak megtörténik valami.

    Ezek olyan elméleti ideológiák, amiken jól el lehet filozofálgatni, de túl sok értelme nincs. Az emberek sokkal több rossz döntést hoznak. Ha nem hiszed, menj ki egy tetszőleges magyar autópályára és nézd meg, sok idióta hogy vezet.

  • Kiszamolo

    szocske, de könyörgöm, miért lenne nagyobb a kár, ha gépek vezetnek, amelyek nem tudnak elbambulni, elaludni, nem drogoznak és nem isznak, nem gyorshajtanak, nem érzékenyek a frontra, mindegy nekik, hogy hajnal kettőkor vagy délután kettőkor vezet, betartja a követési távolságot, nem vagánykodnak, stb?

    Ha csak radaros tempomatot és vészfékező rendszert szerelnének minden autóba, máris harmadannyi ráfutásos baleset sem lenne.

  • antenna

    @almastaska: “Persze, jól hangzik hogy a 4-es metró önvezető, de azért ne feledjük hogy mindegyik peronon ott ácsorog 3-4 bizt. őr (az igaz, hogy nem vezető hanem bizt. őr fizetésért) akik tul. képpen a vezetőt “helyettesítik”. ”
    Ugye viccelsz, bolondozol??? Mi koze a szekuritinak a vezetéshez? Fuss neki még egyszer!

  • szocske

    @kiszamolo, azért kell ezeknek még némi idő, hogy megbízhatók legyenek. Nekem pl. a radaros tempomat az elmúlt 10ezer km-en kb. 3x olyan indokolatlan satuféket nyomott amikor előttem sehol senki nem volt az úton, hogy nem győztem a tükröt nézni, utolér-e valaki…

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    @Kiszamolo “Börtönbe is akkor kerül valaki, ha szándékosan okozott balesetet”

    ez nem pontosan így van, ha komoly sérülés, vagy halott is van a balesetben, akkor nem feltétlenül kell szándékosnak lenni.
    Halálos baleset okozása esetén alapból 1 évről indul a bünti elvileg a btk szerint.

  • attila

    @szocske éppen azért mert nem arra van kifejlesztve hogy önállóan döntést hozzon, másképpen 10x annyi szenzor segítené, amiből ha 5 elromlik akkor is jó döntést hoz….

  • QTT

    @Kiszamolo:
    “ilyen szituációban szerinted az emberek jól döntenek? Sehogy nem döntenek, mert idejük sincs rá, csak megtörténik valami.”

    Persze van olyan is, hogy nem döntenek sehogy, de én is jártam már úgy nem egyszer, hogy volt időm dönteni. Sőt volt olyan is, hogy egy átfutó borz miatt 4 döntés állt rendelkezésre: 1) Irdatlan satufék és a mögöttes busz nagy valószínűséggel lebontja a fél autót és az árokba lök. 2) Kormányt balra el és frontális ütközés egy kamionnal, 3) Kormányt jobbra el és amellett, hogy a borz ugyanúgy csattan (mert balról jobbra futott át) még árok is lesz a vége, 4) Borz beáldozása kormányzás nélkül, közepes fék mellett a busz miatt.
    Abban igazad van, hogy filozofálgathatunk napestig, mert minden csak egy HA, de az szerintem túlzás, hogy pár és és elterjed az önvezetés. Ahogy írták, egy repülőt 100x könnyebb robotpilótára bízni, de a közút túl összetett egyelőre

  • QTT

    Abban van igazság, hogy ha a robotok egy kicsit kevesebbet hibáznak vezetés közben, mint az emberek, már megérte. Más kérdés az, hogy miként ülsz be abba az autóba, amelyben tudod, hogy hibázhat a robot is, csak kisebb eséllyel?
    Biztosan sokan azt mondják, hogy köszi inkább én vezetek, magamban jobban bízok. Még akkor is, ha az adott egyén sokkal nagyobb eséllyel hibázik, mint az adott robot, mert mondjuk szinte közlekedési analfabéta. Ő akkor is azt fogja gondolni magáról, hogy ááá majd inkább én. De persze ezek is csak elméletek.

  • Kiszamolo

    yutte, alapesetben felfüggesztett osztogatnak, ritka, hogy valakit le is ültetnek, ha nem szándékosan okozta a balesetet. S az áldozaton ez úgysem segít, úgyhogy már nem oszt, nem szoroz.

  • untermensch4

    @_QTT igen, inkább vezet az ember aki tudja hogy rosszabb a robotnál mert a kiszolgáltatottság érzéséhez képest inkább a nagyobb kockázatot választja. Ezért szoronganak a repüléstől is.
    Az 5 perces e-autó tankolásra már kb 1972-ben csinált a mercedes egy érdekes megoldást, cserélhető aksi… autonavigator.hu/sztori/1972-ben_mutatta_be_villany-teherautojat_a_mercedes-benz-1881

  • Kami

    Az automatizálás számomra is meglehetősen sötét jövőképet fest. Sokan erre azt mondják, hogy a gőzgép megjelenésekor is azt hitték, hogy a gépek majd elveszik az embertől a munkát és nem így történt, eztán sem így fog. Csakhogy, ahogy ezen az oldalon is mondani szokás: a múlt tendenciáit ne vetítsük ki a jövőbe, mert arra nincs semmi garancia.
    A múltban a gépek a termelékenységet javították, ami önmagában több munkahelyet teremtett, a ma és a jövő robotizált világára ez már kevésbé igaz.
    Azt, hogy mit hoz a jövő a robotizáció és az emberi munkaerő egyensúlyában, szerintem senki sem tudja, de egy biztos: költséghatékonyság fogja meghatározni. El fog jönni az a pont, hogy nem éri már meg tovább automatizálni, mert a dolgozó emberek csökkenő számával a fizetőképes kereslet is csökken.
    Nem tudom elképzelni, hogy hol lesz ez a határ.

  • Kami

    Az biztos, hogy a munkaerőhiány az automatizáció szükségesét mutatja. Itthon is nagy probléma, hogy sok kistelepülésen már hosszú ideje nem találnak orvost, mert a fiatal orvosok nem akarnak az isten háta mögött dolgozni és élni. Milyen jó lenne ezeket a nyitott praxisokat robot orvosokkal kiváltani! Csakhogy ha ez lehetséges, akkor mi lenne a gátja annak, hogy a működő praxisok helyett is nem hibázó, mindig kedves robotokat tegyenek, akik nem kérne hálapénzt és magasabb fizetést?
    Sokan már a robot munkaerő megadóztatásáról beszélnek, így finanszírozva valamiféle alapjövedelmet, de mi lesz a társadalommal, ha az emberek csak egy kis része fog dolgozni? Mi lesz azokkal, akik előrébb szeretnének jutni, többre vágynak, de csak a standard alapjövedelem jut nekik is? Ehhez a társadalomról alkotott képünket és az oktatási rendszert teljesen át kellene alakítani, amivel már el is vagyunk késve

  • Kami

    Még egy videót be akartam szúrni.

    A videó címe magyarul: az utolsó állás a földön: egy teljesen automatizált világ elképzelése.
    youtube.com/watch?v=Yvs7f4UaKLo

  • Fairy

    Azért nem ennyire egyértelmű a dolog. Kínában minden feladatot embertömegekkel igyekszenek megoldani – a boltokban pl. annyi az “eladó”, hogy állandóan láb alatt vannak, nem lehet tőlük rendesen vásárolni. Jobb esetben csak nyomkodják a telefonjukat, rosszabb esetben piszkálnak, ordibálnak, vagy egyszerűen csak az útban ácsorognak.
    De ugyanez a helyzet másutt is, pl. az IT szektorban is embertömegekkel próbálják meg a lehetetlen feladatokat megoldani – és többnyire vagy nem sikerül, vagy borzasztó a minőség. De valahol csak így jó nekik – hiszen azoknak az embereknek munkát, és fizetést kell valahogy adni, hogy ne unatkozzanak, ne éhezzenek. A hatékonyság messze nem szempont.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 karakter még felhasználható

* 7+2=?