Fizetős új pályaszakaszok ma éjféltől

Ma éjféltől már fizetned kell az M1-M7 teljes szakaszán, a Budapest táblától elkezdve. Ugyanígy maga az M0-s elkerülő több szakasza is fizetőssé válik és még több autópálya és autóút az országban. (M2, M3, M5 és a 4-es út bevezető szakasza, kecskeméti, kaposvári elkerülő, a csonka M86-os Vas megyében, stb.)

Ezt az egész rémálmot bő két hete találták ki, itt már írtam róla.

Fizetőssé váló útszakaszok Pest megyében:

fizetős

Csodálkoztam volna rajta, ha karácsony előtt egy héttel meg tudták volna oldani, hogy minden le és felhajtónál kellően feltűnő módon felhívják az emberek figyelmét arra, hogy innentől fizetős a pályaszakasz.

Ma délelőtt megnéztem Budaörsön, sehol nem láttam erre figyelmeztető táblát, pedig elég sok helyen rá tudsz hajtani az M1-M7 autópályára.

Eddig csak egy helyen láttam egy letakart táblát, úgy gondolom, az alatt egy ilyen figyelmeztetés lapulhat.

Kíváncsian várom, éjfélig elkészül-e az összes tábla és felszerelik-e őket az egész országban? A kormány szerint igen.

Itt tudod elolvasni a kormány tájékoztatóját. (Jobb oldalt (vagy pedig itt) látod pdf fájlokban megyékre lebontva, hol mi lett fizetős és melyik megyéhez tartozik egy-egy útszakasz.

Vigyázz!: szemben a sajtóértesülésekkel és találgatásokkal a sárga szakaszokon mindkét megyei matrica kell! “Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (pl. 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.” Forrás.

Itt pedig egy tájékoztató szórólapot találsz. (Gondolom, az sem újdonság a számodra, hogy a hét fő feletti személyautóra, kisbuszra, 3500 kg összterhelés alatti kisteherautóra és lakóautóra drágább matricát kell venned holnaptól. Igen, a teherautónak vizsgáztatott Opel Corsa után is. )

Ebből a lényeg: türelmi idő nincs, annyi kedvezményt kap az a szerencsétlen, aki mégis fizetős szakaszra tévedt, hogy ha legkésőbb február végéig elzarándokol a NÜSZ ügyfélszolgálati irodába és kiköhög legalább egy arra a szakaszra érvényes megyei éves matrica árát és még 1.470 Ft bírságot (ja bocs, ügyintézési díjat), akkor nem nyúzzák le 14.875 forintra.

Összesen 17 darab ilyen iroda található az országban (lista nyitvatartással), kíváncsian várom, hogyan fognak megbirkózni pár hét alatt a várhatóan százezres feldühödött tömeggel. Nem dolgoznék ott mostanában, az egyszer biztos, főleg nem Pest megyében.

Szóval legyél óvatos és figyelj arra, merre mész haza holnap hajnalban.

Ja és mobilon csak februártól elérhető az új matrica (forrás), úgyhogy addig ne is keresd.

Mindenkinek boldog új évet!

Share

159 hozzászólás

  • Begbie

    Egy kérdésem van:
    Egy átlagpolgár, aki nem böngészi a netet egész nap, honnan értesül a PONTOS változásokról?

    Mert nem annyira harsogja pl. a tv/rádió, a fizetős nyúlfarknyi szakaszok pedig napról-napra változnak.
    A 4-es útról például eddig nem volt szó. Ész megáll!

  • anonimous

    Az autópályákra és minden közútra a KRESZ szabályai érvényesek, tehát ha nincs figyelmeztető tábla felhajtáskor, hogy fizetős, akkor az nem minősül annak. ( szerintem )

  • Levente

    Extra poén, hogy pl. a budapesti ügyfélszolgálathoz már csak matricával lehet szabályosan kijutni elsejétől.

  • dinnyesbacsi

    nem lesz nagy roham, ha febr végéig lehet megúszni, akkor majd olyan febr 20-22 körül elkezdik borítékolni a büntiket…

  • Kiszamolo

    @begbie Ebben az országban nem úgy van, hogy kiengedsz egy hétre és nem olvasol naponta híreket. Itt a forradalmi változásokat egy nap alatt találják ki és két hét alatt be is vezetik, majd folyamatosan korrigálják a hibáit.

  • Begbie

    @kiszamolo Oké, te és az olvasóid, meg az ismerőseink is valószínűleg így is teszünk. De ez szinte már csak tényleg amolyan suttogó propagandaként terjed, tuti vannak pár százezren akiknek az egészről fogalmuk sincs.

    Nekem is vannak ismerőseim akik még azt sem tudták, hogy továbbra is lehet 10 napos/havi/éves matricát venni, ahogy eddig.
    Ha tippelnem kéne, óriás hőbörgés lesz az első büntetések megérkezésekor.

    Ráadásként holnap reggel kéne mennem a 4-es úton, most vadásszak matrica lelőhelyet elsején?
    Egy kúton majd megpróbálom, aztán ha nincs akkor letakarom a rendszámot a francba. Nem fogok miattuk utólag a tömegben nyomorogni, hogy majd legyenek szívesek utólag elengedni a büntetést.

  • kridli

    Ja hogy bírság is van ha februarig utolagosan matricat veszel? Eddig a hírekben csak azt hangsúlyozták, hogy ha februarig valaki megveszi a matricát, akkor nem b*sszak meg.
    Amúgy szerintem az ellenőrző kamerák se nagyon épülnek ki addig, kérdés, hogy ellenőrző autókkal mennyire szállnak rá.

  • anonimous

    Addig is itt a kiskapu….

    Ez a tábla azt jelzi, hogy autopálya kezdődik és a buszoknak kell matricát vennie a használathoz. Ez napjainkban a HU-GO elszámolási rendszert jelenti. (példa )
    autosuli.hu/images/stories/ingyenes_autopalya_szakasz_tabla2.jpg

    Ha nem látsz ilyen táblát ami felhajtáskor figyelmeztet a fizetésre, nem kell fizetned még bírságot sem!

  • Bálint

    Ez a Veszprém megye dolog elég kaotikus. A térkép szövege szerint kell veszprémi + egy szomszédos (iránytól függ,hogy melyik)
    De a lényeg: hogy lesz ebből +40 mrd, ha mindenki jól jár vele?

  • bircio

    Most bizonyára többen úgy gondolják, hogy átszoknak a tömegközlekedésre / ingázók, alkalmi turisták, stb. /
    Ezzel kapcsolatban egy rossz hír. Januártól több járatot töröl a MÁV. Köszönjük.
    gerzsoltrain.com/?p=3873

  • Melinda

    Nem véletlenül karácsony előtt hozták ezt nyilvánosságra. Amikor mindenki mással van elfoglalva (karácsony, év végi hajtás, bevásárlás, stb) úgy néz ki könnyebben sikerült az emberek torkán lenyomni.

    Mindemellett valaki segítsen már nekem, mert biztosan bennem van a hiba: ha Budakalászról át óhajtok menni a Megyeri hídon a dunakeszi decathlonba, akkor azért nekem fizetnem kell? Mert mintha a híd ingyenes lenne, de utána rögtön piros jelzésű utat vélekedek látni.
    És JNSZ megye véletlenül maradt ki, vagy ezt sem látom? Ha Szolnokról megyek Bp-re, hogyan úszhatom meg?

  • Kiszamolo

    @melinda 3 megye kimaradt, gondolom, ott nincs egy fizetős út sem. Persze ki tudja.

    (Békés megye a másik, nem tudom melyik a harmadik.)

  • Gábor

    Miért arra kell törekedni, hogy ha nem akarsz fizetni, akkor haladj át a falvakon és a városokon. Szerintem pont fordítva kellene, ahol van elkerülő út és nem helybéli a lakós, azt arra kellene ösztönözni, hogy inkáb az elkerülő utat használja.
    Vagy miért nem az mondták, hogy mostantól djmentessek az autópályák (pld ünnepnapokon…stb), szerintem mindenki örült volna neki. A fórumokon azt látom, hogy ezzel, akárcsak a vasárnapi nyitvatartással, csak megosztották az embereket.

  • Gábor

    JNSZ megye és még két másik azért maradt ki, mert nincs gyorsforgalmi, tehát fizetős útja. A 4-es út csak a gyorsforgalminak minősülő szakaszon (vagyis ha minden igaz, a reptértől(?) Üllőig) díjköteles.

  • Ildi

    Nógrád megye a harmadik. Ott egy méter autóút vagy annak nevezhető út sincs. Mondjuk nem tudom elképzelni, hogy egy 80%-ban 2×1 sávos utat (M2) hogyan lehet fizetőssé tenni és mitől kapott M jelzést?!
    Arra is kíváncsi vagyok, hogy a Megyeri hídra hogyan lehet fel- és lehajtani úgy, hogy ne menjünk rá fizetős szakaszra. Mert ha nem lehet, akkor sokra mennek a környékiek a híd nem fizetőssé tételével!
    Veszprém megyében meg aki fel- vagy lehajt az autópályára az azonnal min. 2 megyei jegyet vehet – gondolom, örülnek!

  • sfec

    Szerintem a veszprémi M7 szakaszért nem kell veszprémi matrica, jó az egyik (vagymindkettő?) szomszédos megyéé is. Nyilván van ráció abban, hogy a következő megye első lehajtójáig érvényes egy matrica mégha meglepő is ez a belátás.

  • Zsolti

    Értem én, hogy divatos manapság az összes kormányhúzásra fröcsögni (legtöbbjükre jogosan), de ezt a törvényt nem tudom nem örömmel fogadni. Pest agglomerációja 5000 ft-on hisztizik (ahol azért nem a legszegényebb sorsúak élnek átlagosan), az ország túlnyomó részének meg semleges, vagy örömteli az új rendszer. Fizetni kell az M0-n szegény környékbelieknek…hát baromi szívesen jártam volna kényelmes pályán Pestre vidékről, de 43.000 ft-al akartak lehúzni érte. Én 10.000 ft-ot fogok örömmel fizetni, hogy használhassam a megfelelő pályaszakaszokat. Talán Budaörs forgalma megnő, de Jászapátié majd csökkenni fog, mert én már tuti nem hajtok be. Elkapkodták, aláírom. Jobban örülnék ha költségvetési gondok nélkül hoznának az ország TÖBBSÉGÉNEK költségcsökkentő/kényelemnövelő intézkedést, ebben támadható is, én akkor is örülök.

  • Kiszamolo

    Zsolti, olvasd el az előző cikket.

    A lényeg: 40 milliárddal több pénz kell. Pont azért, mert senki nem fog teljes éves bérletet venni (minek?), nem hogy több, hanem sokkal kevesebb pénz fog befolyni.

    Ha pedig eladnak 200 ezer megyei matricát, combos egy milliárd forint fog befolyni.

    Aztán majd megint kapkodnak egyet, mint mindig, amikor erre rájönnek.

    Azon kívül meg egy ilyen szintű változást illene előtte fél évvel bejelenteni, társadalmi vitát folytatni az érintettekkel, majd két hónap türelmi idővel bevezetni.

    A hanyatló németek öt éve azon vitatkoznak, legyen-e autópályadíj és mennyi és hogyan.

    Nálunk egy ilyen változást megszülnek és bevezetnek. Nemhogy egyeztetés, felkészülés nem volt, de még hatástanulmány sem.

  • Nickman

    Jól értelmezem, hogy a reptérre nem lehet matrica nélkül kijutni autóval?

    Boldog Új Évet kívánok Miki! Csak így tovább!

  • Ildi

    Azt meg tudja mondani valaki, hogy az M0-ról le és fel lehet-e menni Vecsésnél úgy, hogy ne menjek fizetős szakaszra? A térkép szerint igen, ha nem a 4-s útra megyünk rá (közvetlenül mellette van a lehetőség). Még az is érdekel, hogy Vecsésről el lehet-e jutni a repülőtérre fizetés nélkül.

  • Átlagparaszt

    Nekem rögtön az a tábla jutott eszembe, ami ha jól emlékszem, itt, a vadonatúj és most szintén fizetős szombathelyi gyorsforgalmi út építésénél is ki volt téve: „Az Önök pénzéből, Önökért épül.”

  • xkp0

    M1 Fejér megyei szakasza 21km. Egy pihenőhely és egy lehajtó Bicskénél. Ezért kell a Komárom megyeieknek 3 megyei matrica Pestig.

  • wade

    “Szászhalombatta” … Ha továbbra is időt, benzint, agysejtet akarok megspórolni, muszáj lesz kifizetni az 5k-t (jelenleg csak Pest megye érdekel)

  • zsé

    Itt van egy térkép, nem tudom mennyire hivatalos, de a kozut.hu oldaláról van: internet.kozut.hu/Documents/utinform/megyei-matrica-terkep/veszprem-matrica.pdf

    Szóval itt azt írják az M7 veszprémi szakaszára, hogy:
    Jelölt megyei és irány szerint szomszédos megyei matricákkal használható.

    A jelölt megyei az a veszprémi matricára vonatkozik ÉS a szomszédos, tehát somogyi és fejér megyei matricákkal IS használható az a kis veszprémi szakasz.

    Ezenkívül megmarad az eddigi 10 napos, havi, éves matrica, egyelőre azonos áron, amíg rá nem jönnek, hogy k*rvára kevesebb pénz fog így befolyni, ahogy azt Kiszámoló levezette egy korábbi posztban. Ezenkívül Kiszámoló véleményével értek egyet ezzel és a kormány korábbi intézkedéseivel kapcsolatban, a fidesszel és viktorral kapcsolatos álláspontomat pedig nem írom ide, mert felrobbanna az internet…

  • Ildi

    Zsé nem akarlak elkeseríteni, de szerintem ez azt jelenti, hogy a Veszprém megyei útszakasz csak a két szomszédos megyei matricával együtt használható, attól függően merre mész. Ha Somogy megye felé, akkor a Veszprém+Somogy, ha Fejér megye felé akkor Veszprém+Fejér.

  • hitel

    Azt jól látom hogy a netes ügyfélszolgálaton még nem lehet venni a megyeit? Csak holnaptól? Persze most ERROR 404 az oldal tartalma
    🙂
    Mégis ezt hogy?
    Eleve az hogy ha jól értem elsejétől lehet csak venni. AZ oké h azt csinálnak amit csak akarnak de legalább csinálnának meg valamit jól, lenne előkészítve, leszervezve…stb
    Abszurdisztán.

  • mtoma73

    @Ildi Azért pontosan kellene értelmezni a szöveget.
    Ugyanis ez van írva a sárga szakaszokhoz:
    Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok.
    Ez azt jelenti, hogy ezek azok a szakaszok, amikre át lehet csúszni a szomszédos megyéből. Igazából kimaradt egy is a matricákkal használható, akkor pontosabb lenne.

  • cabala

    Pest megyére hogy lehet éves e-matricát vásárolni? Milyen telefonszámra kell írni az SMS-t és hogy kell jelölni a megyét?

  • keki

    Szerintem a “jelölt megyei és az irány szerinti szomszédos megyei” azt jelenti, hogy mindkettő kell (ha az egyik kellene csak, akkor “vagy” kellene a mondatba). Azt megerősíti valaki, hogy az M0-sról Budakalász felé az M3 kereszteződésig ingyenes, viszont a Régi Fóti útra vezető szakasz már fizetős? A térképen így látszik. Pedig ez a két lehajtó közös kijárattal rendelkezik. Arról nem is szólva, hogy ha ez így van, akkor erről az ingyenes szakaszról csak Pest megyei matricával tudsz szabályosan lejönni 🙂

  • Gábor

    mtoma73: Pedig Ildinek igaza van. Nem maradt ki semmi a szövegből, a “Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok” magyar mondat azt jelenti, hogy kell az adott megye ÉS az irány szerinti szomszédos is. Ha elég lenne az egyik, akkor a VAGY szót használták volna. Az is szomorú, hogy az átlagember félreérti, de az még szomorúbb, hogy a például az [origo] és a 444 is tényként közölte, hogy a sárga szakaszon elég az egyik, holott a mondatból egyértelműen kiderül, hogy ÉS kapcsolat van a kettő közt, tehát mindkettő kell.

  • Kiszamolo

    Cabala olyasmit olvastam, csak februártól lehet elektronikusan matricát venni. Az informatikusok nyilván nem dolgoztak karácsonykor.

  • Gábor

    keki: Ez jó kérdés. Az tényleg ökörség lenne, ha az M0-s fizetős határa az M3 lenne, amelyik ott mindkét irányba díjköteles holnaptól. Viszont ha az M0 melletti “szervizút”/lehajtóúton el lehet csorogni pl. a Régi Fóti úti lehajtóig, akkor már legalább itt feloldódna egy ellentmondás. De azért lehetne ezt kicsit értelmesebben kommunikálni, az biztos…

  • cabala

    @kiszamolo Kösz, remek.

  • Talios

    A hozzászólásoknál kérem figyelembe venni, hogy ez az oldal pont arról szól: Miként fizessünk mindenért kevesebbet, és mi módon maradjon nálunk a legtöbb pénz, amit a legjobban tudunk fialtatni! 🙂

  • Kiszamolo

    “Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (pl. 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.”

    Tehát mindkettő kell.

  • Kiszamolo

    @cabala

    Megtaláltam: Február elsejétől minden eddig megszokott értékesítési ponton és mobiltelefonon (applikáción keresztül vagy sms-ben) is meg lehet majd vásárolni az új matricákat.

    Vagyis február elsejétől lehet telefonon venni.

  • cabala

    Idézem:
    (4) Amennyiben az  úthasználó egy gyorsforgalmi úti csomópont valamely ágát jogosultság birtokában használja, vagy valamely ág számára díjmentesen használható, további díjfizetés nélkül a  csomópont valamennyi ágának használatára jogosult.

    (http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK14186.pdf)

  • cabala

    @kiszamolo: köszi szépen, mondjuk ezek szerint is logikus lenne, ha csak február 1-től vezették volna be.

  • keki

    cabala: nem rossz, de két egybeépített csomópont az egy csomópont? Nincs kedvem majd valami hivatalnokkal levelezgetni adott esetben.

  • Matter

    A Veszprém megyei matrica tényleg vicc, nem hiszem hogy sokan veszik majd.
    De szerintem a vidékiek és az alkalmi autópályahasználók nem járnak feltétlen rosszul a dologgal, hiszen az eddigi matricák (10 napos, havi és éves) ugyanúgy forgalomban maradnak.Ergo semmivel sem lesz drágább annak az élete aki le akar ruccanni a balcsira meg vissza nyaranta egyszer-kétszer.
    A Pest megyeiek sem feltétlenül veszítenek, hisz ugyan sok új szakaszért fizetnek, de a csomagban kapnak hozzá eddig is fizetős szakaszokat.(Mintha egy eddig ingyenes TVcsatornát mostmár csak fizetősen kapnál meg, de a csomagban lesz más is.Ha szükséged van rá, még jól is jöhet…)
    Ha valakinek rokonai vannak az ország másik felén, egyszerűen kimatekozhatja hogyan jár jobban…Szóval szerintem egy gyorsan, egyeztetés nélkül lett bevezetve, de attól még nem egy teljesen elbaltázott rendszerrel van dolgunk.

  • cabala

    keki: a számomra a legfurcsább az, hogy nincs definiálva a “csomópont” kifejezés. Bár valószínűleg van valami közlekedéstechnikai meghatározás, de ez így egy törvényben…

  • mtoma73

    Akkor elnézést, hogy félreértettem és jószándékot feltételeztem a kitalálók részéről, pedig az én verzióm jobb lett volna. :((

  • tgwh

    Nemrég készült el az első használható elkerülő itt vidéken is 😀
    Fizetős lesz 😀
    Autózom 10 perccel többet, falvakon át, szar utakon, nem érdekel. Akkor sem fogok fizetni. Csak azért sem 😀

  • mtoma73

    Hozamban Gazdag Boldog Új Évet Mindenkinek!!
    Jelentem a rendszer beindult.
    Az M5-ös kivezetőn 2-kor már kint állt a figyelő autó. Szegény dolgozónak milyen szarul kezdődött az év, éjfélkor már kint kellett állnia.

  • Alapisten

    Jelentem megvettem online az autópálya kezelő honlapján a pest megyei éves matricát. A rendszer kiválóan működik.

  • CsasZ

    @matter :
    “A Veszprém megyei matrica tényleg vicc, nem hiszem hogy sokan veszik majd.”
    Tévedsz.
    Mindenkinek meg kell vennie, aki rámegy arra a 4 km szakaszra.
    Nem tudjátok értelmezni a szöveget, ennyi.
    Oda van írva, hogy az utolsó megyén belüli lehajtótól kell az adott megyei és a menetirány szerinti következő megyei matrica IS.
    Fejér és Somogy NEM szomszédos egymással az autópálya szempontjából!
    Az csak megtévesztő véletlen hogy Veszprémben egyetlen felhajtó van, így az egész szakasz sárga a térképen. Azt csak annyit jelent hogy eleve csak akkor tudsz szabályosan felmenni ott, ha 2 matricád van. Azt nem jelenti hogy Fejérből átmehetnél Somogyba.
    Szopatás, ennyi.

  • andras

    Megvettem Pest megyét 🙂 – 2 autóra. simán ment. vicc, hogy motorra is ugyanannyi, mint az autóra… kell egy motoros felvonulás megint… (amikor ezeket az utakat építették, akkor sokszor kint volt a tábla, hogy Önöknek az Önök pénzéből – benzinben ugye van nem kevés összeg adó formában – kb fele …) na de hát mit várunk a vezetőinktől… mi választottuk őket – még ha én nem is.. mi. együtt.. ez van.

  • Matter

    @csasz :
    Köszönöm hogy ilyen szépen megelőlegezted nekem a szövegértési nehézségeket. Képzeld, értem a Veszprém megyei matrica és az említett 4 km-es szakasz viszonyát. Ennek ellenére továbbra is viccnek tartom a Veszprém megyei matrica intézményét, hisz azt a 4 km-t minden érintettnek (mondjuk Veszprém megyei úti céllal rendelkezőnek) megéri inkább a korábbi csomópontnál lehajtva nem gyorsforgalmi úton megtenni. Az az 5000 ft talán sose térülne meg, ha pedig csak alkalmi autópálya használó az emberünk, akkor úgyis 10 naposat vesz…
    Szóval továbbra is fenntartom, hogy elenyészően fogják csak megvenni a Veszprém megyeit.
    Ez a rendszer kidolgozatlanságáról állít ki bizonyítványt, de innentől már úgy érzem csak ismétlem mások véleményét…

  • Szaky

    Szerintetek Ferihegy II-re kell matrica?

  • CsasZ

    @Matter: Bocs, figyelmetlen voltam, a szövegértési megjegyzésem nem neked szólt, nem követtem le, hogy melyik hozzászóllásban ki mit állít.
    Amit írsz azzal egyetértek, a Veszprémi matrica hülyesség, viszont kényszerből sokan fogják megvenni – pl. mindenki, aki le akar jutni a Balatonra.