Kickstarter közösségi finanszírozás: így csináld

2017-03-21
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Többen kérdeztétek már, hogyan lehet pénzt szerezni egy (szerintetek) jó ötlethez, hogyan működnek a közösségi finanszírozós oldalak, mint például a Kickstarter.

Mivel olyan ügyfelem is volt, aki itt szerzett finanszírozást, megkértem, írja le, hogyan lett sikeres a projekt, szerinte mire kell figyelni és milyen buktatók vannak.

Következzen hát az ő cikke a tapasztalataival és tanácsaival.

Magyarország 3. legsikeresebb közösségileg finanszírozott projektjeként, Miklós megkért rá, hogy írjak pár szót a közösségi finanszírozásról. Kezdjük az alapoktól!

Tegyük fel, hogy van egy nagy ötleted aminek a megvalósításához jelentős tőkére van szükséged. Az ötlet maga lehet egy film készítése, egy számítógépes játék, vagy egy hiper-szuper kütyü.

Ekkor néhány potenciális finanszírozási forrás közül választhatsz. A banki hitelt azt hiszem senkinek nem kell bemutatnom, de a többség nem szívesen vesz fel tízmilliókat és terheli be jelzáloggal az otthonát.

További lehetőség a kockázati tőke befektető (venture capitalist) bevonása, aki abban a ritka esetben ha egyáltalán szóba áll veled, elhiszi, hogy az ötletedben van potenciál és hogy meg is tudod csinálni, adhat neked egy rakás pénzt. Cserébe pedig neked adnod kell egy vaskos tulajdon részt a cégedből és rendszeresen beszámolókat kell írnod neki. (A VC lehet jó ember is, és segíthet is, de mi úgy éreztük, hogy nem a mi világunk.)

Nekünk a közösségi finanszírozás (crowdfunding) volt a legszimpatikusabb alternatíva. Lényege, hogy összegyűjtesz jó pár érdeklődőt, akik hajlandóak előre megvásárolni a termékedet, az így összegyűlt tőkéből kifejleszted / legyártod a terméket és kipostázod azt a vásárlóknak.

Nade hogyan is működik ez pontosan?

Hogy konkrétumokról beszéljünk, a mi esetünkben a termék az Ultimate Hacking Keyboard billentyűzet. A termék fő előnyei a produktivitás és a kényelem. Nálunk a produktivitást az adja, hogy a kezek sokkal kevesebbet mozognak mint a hagyományos billentyűzetek esetében, így könnyebben és gyorsabban lehet rajta gépelni. A kényelmet pedig az adja, hogy a billentyűzet két részre szedhető szét, illetve be is lehet dönteni a feleket akár fordított V alakban, így a kezünk sokkal természetesebb, kényelmesebb pozícióban áll. Ezen kívül az UHK a világ első olyan billentyűzete, amely kiterjeszthető kiegészítő modulokkal mint például trackball, touchpad, vagy trackpoint, amelyekkel az egér mutatót is könnyen lehet vezérelni sokkal kevesebb kéz mozgással.

Ha letisztult az ötlet, ki kell számolnod, hogy mennyi pénzt akarsz összegyűjteni. A mi esetünkben a konkurens, felső kategóriás, mechanikus, ergonomikus billentyűzetek 250 USD környékén mozognak, így mi is ezt a kiskereskedelmi árat céloztuk meg. Az elővásárlások kapcsán viszont árengedményt szokás adni, hiszen ezeknek a korai vásárlóknak tipikusan legalább fél évet várniuk kell, amíg kézhez kapják a terméket. Ennek megfelelően az elővásárlásokat 190 (super early bird) - 220 (early bird) közötti sávban helyeztük el. Minél korábban vásárolt valaki, annál kedvezőbb sávba esett.

Kiszámoltuk, hogy legalább ezer billentyűzetet kell legyártanunk ahhoz, hogy ilyen áron tudjuk adni őket. A kalkulációnk nem csak a gyártáshoz szükséges alapanyagokat foglalta magában, hanem sok minden mást is, mint például az egyedileg elkészítendő szerszámokat, amelyek a gyártáshoz elengedhetetlenek. Ez jelentős összeg, mivel egy fröccsöntő szerszám költsége tízmilliós nagyságrendű is lehet.

Tehát a fentiek alapján 200 USD * 1000 darab = 200,000 USD-t céloztunk meg. A legtöbb hardver projekt kb. 50,000 USD-re lő, mert félnek tőle, hogy a túl nagy cél elbátortalanítja a potenciális vásárlókat. Nekünk nem volt választásunk, mert tudtuk, hogy ez az összeg szükséges a projekt megvalósításához, és nem volt más finanszírozási forrásunk.

Maga a kampány közösségi finanszírozási oldalon megy végbe. A legnagyobb ilyen oldalak a Kickstarter és az IndieGogo. A Kickstarter-en az IndieGogo-val ellentétben nem indíthatsz magyarországi cégként projektet, tehát külföldi céget kell regisztrálni. Létezik még több tucat kisebb crowdfunding oldal, amelyek különböző rés piacokat céloznak meg. Nekünk a Crowd Supply-ra esett a választásunk, mert ők a miénkhez hasonló kütyükre specializálódnak, nagyon segítőkészek voltak, és jó ajánlatot adtak.

A kampány cél elérése többnyire mindent vagy semmit alapon működik. Ha nem gyűjtöd össze a cél összeget a kampány időszaka alatt (ami általában 1-2 hónap), akkor egy fillért sem kapsz kézhez. Kivételt képez az IndieGogo flexible funding konstrukciója, amely esetében mindig megkapod az összegyűjtött összeget, még akkor is ha nem éred el a kítűzött célt. Crowd Supply-on nincs ilyen opció, de ha lett volna akkor se éltünk volna vele, mert a teljes összegre ténylegesen szükségünk volt.

A kampány indítása előtt a crowdfunding oldalon létre kell hoznod egy, a miénkhez hasonló projekt oldalt. Az oldal célja, hogy bemutassa a termékedet. A bemutatásra használhatsz szöveget, képet, és amit a legfontosabb, videót. A leendő vásárlóid ez alapján az oldal alapján fognak dönteni, hogy vásároljanak -e tőled, így nem szabad fél vállról venni a dogot. Mi az oldal készítése során cinematographer-rel, hangmérnökkel, fotóssal, 3D animátorral és korrektorral dolgoztunk együtt, illetve a Crowd Supply is sokat segített a tartalom alakításában.

Ha készen vagy a projekt oldallal, akkor pedig már csak meg kell húznod a ravaszt és rád szakad a bank. Már ha megcsináltad előtte a szükséges bázis munkát. De mit is pontosan?

Völgyi András kollégámmal a kampány indítása előtt több mint 10 ezer órát dolgoztunk a projekten, illetve kb. 4 millió forintot költöttünk rá saját pénzből. Ez alatt az idő alatt főként prototípusokat fejlesztettünk. Az első generációs prototípus úgy nézett ki mint egy garázsban összetákolt vacak, a kampány oldalon szereplő harmadik generációs prototípus pedig úgy mint egy boltban megvásárolható hiper-szuper kütyü. Hosszú utat tettünk meg a kettő között és ha nem tudtunk volna prezentálni egy ilyen szintű prototípust a kampány oldalunkon akkor sokkal kevesebben bíztak volna bennünk, és nem értük volna el a kampány célt.

De a hitelesség önmagában semmit se ér ha nem tudnak a termékedről. Erre való a PR és a marketing. Mi elsősorban tartalom marketingre alapoztunk. Jóval a kampány indítása előtt, 2014 januárjától kezdve rendszeresen blogolunk a projektről. A mai napig bezárólag csaknem 82 blog poszt született, amelyekkel egy könyvet meg lehetne tölteni. Ezen kívül szociális médiára is posztoltunk és rengeteg külső szájt írt rólunk. Ezek közül a legjelentősebb egy vendég cikk volt, amit egy, az elsődleges vásárlói körünk, a programozók által látogatott nemzetközi oldal jelenített meg és továbbposztoltak páran a világ legnagyobb hasonló oldalai. Ezek a látogatók adták a feliratkozói bázisunk kb 30%-át. Igénybe vettük továbbá egy crowdfunding szakértő segítségét is, aki sokat segített mind a kampány előtt és alatt, és csak ajánlani tudjuk mindenkinek. (Az illető magyarul is beszél.)

A fenti PR tevékenység célja az volt, hogy a látogatókat feliratkozóvá konvertáljuk. Oldalunkon (bár most már kevésbé prominens helyen) még mindig megtalálható a feliratkozói űrlap, amely az érdeklődő email címét kéri. Ezt az űrlapot kitöltve a feliratkozók felkerülnek egy levelező listára, így a teljes feliratkozói bázis mozgósítható amikor eljön a nagy nap, és a kampány elindul. És amikor eljön a nap, kritikus, hogy a kampánynak legyen egy egészséges lendülete, hogy az emberek lássák, hogy márpedig ebből lesz valami. Ez bizalmat ad a vásárlóknak és a média is az ilyen kampányokra figyel fel.

A jól végzett PR munka hozadékaként rendhagyó módon nem mi mentünk crowdfunding oldalakhoz, hanem ők jöttek hozzánk. Az IndieGogo és a Crowd Supply saját maguk kerestek meg minket.

A Crowd Supply erős potenciált látott bennünk, így felajánlottak egy kedvező csomagot, aminek része volt egy PR ügynök és megjelenés egy amerikai kiállításon. Így a kampány előtt bő egy héttel elmentem San Francisco-ba és New York-ba, és interjút adtam a világ legnagyobb technológiai magazinjainak, mint például Engadget és a Tom’s Hardware, akik többségben írtak is rólunk.

Maga a kampány két hónapig tartott, amely idő alatt 246,510 USD értékben vásároltak. A kampány időszak alatt a körülbelül 7 ezer fős feliratkozói bázisunk kb 12%-a konvertált vásárlóvá. Az azóta eltelt bő évben az összeg felment 467,672 USD-re. Tudtunkkal ez a kampány utáni előrendelési összeg is átlagon felüli eredménynek számít, ami minden bizonnyal annak tudható be, hogy rendszeresen és részletesen kommunikálunk a külvilág felé, így látható, hogy jól halad a projekt, és ez bizalmat közvetít a vásárlók felé.

Jelenleg a gyártásra és az összeszerelésre készülünk fel, de ez a rész már nem releváns ennek a cikknek a kapcsán. Én mindenkit csak bátorítani tudok, hogy próbálja meg a közösségi finanszírozást ha van egy nagy ötlete, és komolyan gondolja a dolgot.

Végezetül pedig az audiovizuális olvasók számára: a Nemzeti Televízió készített velem egy interjút.

Igyekszem megválaszolni a kommentekben esetlegesen felmerülő kérdéseket.

Köszönöm a figyelmet, és szép napot kívánok mindenkinek!

Monda László

Ultimate Gadget Laboratories Kft.

Alapító és ügyvezető

Eddig a cikk. Amint látod, a dolog egyáltalán nem lehetetlen, de nem is olyan egyszerű, mint sokan gondolják. Komoly marketingmunka és rengeteg munkaóra van mögötte, egy jó ötlet önmagában még édeskevés.

Ez ne vegye el a kedved, de csak akkor vágj bele, ha tényleg komolyan gondolod és hajlandó vagy keményen is dolgozni érte. (S természetesen a munka legnehezebb része akkor kezdődik, amikor már megvan a pénz, hiszen a terméket le is kell tudni gyártani és eljuttatni a vásárlókhoz.)

 

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram