Matolcsy úr csomagja

2012-10-06
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Október ötödikén, azaz tegnap lejárt a határidő, amit az Unió szabott az országnak, hogy előálljon egy, a valósághoz némileg közelítő megoldással a költségvetés rendbetételéről.

Hirtelen rájöttek az illetékesek, hogy most itt tényleg baj van és az 1,6%-os növekedés, egymillió új munkahely és a többi mantrát félretéve legalább reálisnak mondható számokból indultak ki. Ez nagy öröm, úgy látszik, nem csak feritélben tudnak gondolkodni.

Számomra további boldogság forrása, hogy ez a kormány végre tényleg akar tenni az államadósság és az államháztartási hiány csökkentése érdekében. Az már más kérdés, hogyan.

Az unortodoxia kormánya valódi megoldások helyett újra a már bevett, ám nem bevált módszerekhez nyúlt. Megszorítások és adóemelések, a közigazgatás fűnyíró-elv szerinti létszámcsökkentése (megjegyzem, 2010 után nőtt nagyot a közalkalmazottak és köztisztségviselők száma a KSH adatai szerint.)

A valódi reformokra és szerkezeti átalakításokra ezután is várni kell, a kétharmad kormánya továbbra sem akar nekilátni a feladatoknak. A bürokrácia csökkentése, a megyei-települési közigazgatási rendszer átalakítása helyett bevezették a teljesen felesleges újabb szintet, a járásokat, ahelyett, hogy a 3200 önkormányzatot vonták volna össze 300 területi önkormányzattá, a megyei szinteket pedig 6-7 régióba sorolták volna. Tudom, ez pártharcokkal járt volna, hiszen jelenleg itt kap munkát a párttagok és támaszok jelentős része. (Talán ez indokolja a járások kialakítását is. Budapestnek például a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok mellett nagy szüksége volt a járások bevezetésére.)

Amennyiben a bürokratikus előírásokat nem csökkentik, a folyamatot nem egyszerűsítik, viszont ugyanazt a munkát kevesebb ember látja el, ennek az eredménye a hosszabb várakozási idő lesz a hivatalokban, semmi több. Természetesen lehet hatékonyság-növelő lépéseket tenni, átvilágítani a közintézményeket, a kávészünetek és munka arányát megváltoztatni, a felesleges háttér-intézményeket egyszerűen bezárni, vagy összevonni, de ez a lépés nem erről szól. Egy átgondolt karcsúsítás (ami persze szintén konfliktus forrása) nem 22 ezer, hanem 100 ezer állami munkahely megszüntetését tenné lehetővé.

Ami dicséretes, hogy eltörölték a járulék-plafont, így a 625 ezer felett keresők adóterhelése némileg megnőtt. A következő lépés annak beismerése lehetne, hogy elhibázott lépés volt az egykulcsos adó.

A segélyek összegének maximalizálásával félig-meddig egyet értek, bár a jelenlegi gazdasági helyzetben valahogy lehetne differenciáltabban kezelni a kérdést. Mert a túl alacsony összeg az átmeneti gondba került embereket (elvált anyuka gyerekekkel, egy éve munkanélküli) is lehetetlen helyzetbe sodorja. Az így megspórolt 8 milliárd forint nevetséges aprópénz, például a MÁV-nak évek óta juttatott 160-170 milliárdhoz képest. (A MÁV rendbetételével minden kormány adós már 24 éve.)

A 3 ezrelékes pénzfelvételi díjat a bankok úgyis áthárítják, így az egyszerű adóemelés, a belőle befolyt pénz pedig el van túlozva. A tavalyi pénzfelvételi adatokból talán a portfolió számolta ki, hogy maximum 18 milliárd jönne be, de várhatóan az emberek megváltoztatják a pénzfelvételi szokásaikat is, így inkább 15 milliárd lehet a reális elvárás.

A legszebb a pénztárgépek online bekötése az adóhivatalhoz. Ebből az állam 95 milliárd áfabevétel-bővülést vár el. Mivel így csak azokat lehet megfogni, akik bár beütötték a pénztárgépbe a tételt, csak éppen nem jelentették be, szerintem csak annyi fog történni, hogy ezután be sem ütik a vásárlást.

Ellenben mennyibe kerülhet az új rendszer? Mivel a meglévő pénztárgépek zöme alkalmatlan az online adattovábbításra, ezért azokat cserélni kell. Ha a legolcsóbb pénztárgép 30-40 ezer forint, az ilyen interneten kommunikáló gép biztos lesz legalább százezer forint. Ez 400 ezer pénztárgéppel szerény 40 milliárdos költség, amit vagy az állam fizet, vagy a kereskedők.

Ehhez már csak csapjuk hozzá az internet-előfizetés havi díját, a NAV rendszereinek a szükséges átalakítását és az informatikai rendszer kiépítésének költségét. Még egyszer: a rendszer csak a beütött, ám nem bevallott tételek kiszűrésére jó, ami egy-egy adóellenőrzés során eddig is könnyedén kideríthető volt.

(Mivel a NAV most is fél év alatt engedélyez egy-egy új pénztárgép típust és a szükséges informatikai fejlesztések is legalább ennyi időt vesznek igénybe, kíváncsi leszek, lesz-e ebből az egészből valami jövőre. Hogy az átálláshoz szükséges hatalmas szakember gárdát honnan fogják leakasztani, ezek után már tényleg csak részletkérdés.)

Mivel elég fantáziaszegénynek tűnnek az ötletelésen felmerült megszorítási lehetőségek, adnék néhány további tippet az államnak: a nyugdíjak differenciálatlan emelése évi 200 milliárdba kerül legalább és egyre nagyobb teher az adófizetőknek. Ha a 150 ezer feletti nyugdíjakat két évig nem korrigáljuk az inflációval, azon érzésre 90-100 milliárdot spórolnánk.

A százezerféle utazási kedvezmény megnyirbálása is hozna pár tízmilliárdot a konyhára.

A vagyonosodási vizsgálat felpörgetése hozott három év alatt százmilliárdot büntetésben és ennek a többszörösét az adómorál javulásában.

A korrupció elvisz néhány százmilliárdot évente, ha csak a felével megelégednének az érintettek, itt is maradna 150-200 milliárd.

Szóval hever még itt sok százmilliárd mindenfelé, érdemesebb lenne inkább érdemi lépésekkel próbálkozni a költségvetés helyreállítására.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Szeretnél többet tudni a pénzügyekről? A hat alkalmas tanfolyamról itt találsz további információt.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram