8 hozzászólás

  • RostaLszl

    Nem is ördögtől való gondolat a vasutat ingyenessé tenni mindenki számára. E mellett ha még a vasútnál tapasztalható mértéktelen pazarlást is megszüntetnék még kevesebbe is kerülne “az államnak” aki voltaképpen az adófizető polgár. Így például ha nem adnának szolgálati autókat számos kisebb beosztású vasúti vezetőnek (nekik miért nem jó az arcképes igazolvány?) nem kapnának még most is többszázezres jutalmakat, stb., stb. A jelenlegi rendszer más szempontból is pazarló. Igen nagyvonalúan bánunk a külföldi 65 éven felüliekkel: nekik is jár a dijmentes utazás. Nekünk külföldön sehol sem.Miért nem viszonossági alapon működik ez?

  • RostaLszl

    Nem is ördögtől való gondolat a vasutat ingyenessé tenni mindenki számára. E mellett ha még a vasútnál tapasztalható mértéktelen pazarlást is megszüntetnék még kevesebbe is kerülne “az államnak” aki voltaképpen az adófizető polgár. Így például ha nem adnának szolgálati autókat számos kisebb beosztású vasúti vezetőnek (nekik miért nem jó az arcképes igazolvány?) nem kapnának még most is többszázezres jutalmakat, stb., stb. A jelenlegi rendszer más szempontból is pazarló. Igen nagyvonalúan bánunk a külföldi 65 éven felüliekkel: nekik is jár a dijmentes utazás. Nekünk külföldön sehol sem.Miért nem viszonossági alapon működik ez?

  • disznsajts

    Sajnos nagyon igaza van a szerzőnek, bár már előtte is ezeket többen leírták, valamiért a döntéshozók nem mernek lépni.
    Ha jól tudom Európa egyik legsűrűbb, ha nem a legsűrűbb hálózata lett a miénk.
    A hálózat nyilvánossá válása, a magán ill. az idegen vasutak beengedése elindíthatna egy egészséges folyamatot, de ennek határidejét is tolják, amíg csak lehet.

  • Kiszmol

    Pont ez az írás lényege, hogy a vasút azért olyan drága, mert fel kell tartani egy komplett (vas)úthálózatot, ezer sorompóval, bakterrel, váltókkal és miegyébbel, miközben alig valaki használja.

    Ezért idejétmúlt már.

    Évente csak jövedéki adóból beszednek az autósoktól 700 milliárdot. Erre még jön az áfa, és az ezer másik autós adó, mint pl. a súlyadó.

    Az úthálozatra, beleértve a fizetős autópályákat is, ennek töredékét költik. Az autós társadalom nettó adófizető minden tekintetben.

    Ha vannak olyan 20 fős települések, amit nehéz közúton megközelíteni, akkor nem biztos, hogy a végtelen pazarlás a megoldás.

  • ll

    Hihetetlen, de ez a szörnyű valóság. A BKV-ról ugyanezt el lehetne mondani.Óriási pénznyelők nulla szolgáltatással. Ezeknek a híreknek kéne menni éjjel-nappal,hátha csinálna végre valaki valamit. Sajnos 14. éve vagyok ingázni Miskolc-Bp között szinte napi szinten,így láttam egykét dolgot. A vonatok kihasználtsága nagyon rossz.Leszámítva az ünnepek előtti ingázást max 30 %-os. És ez az egyik legjobban kihasznált vonal. Elképzelem a többi vonalat fizetnek az utasnak, hogy fel szálljon, nehogy bezárásra kerüljön a vonal.Mindenkinek ajánlom az Ic-k kihasználtságának a megtekintését.(kivéve ünnepek) Egyenlő a nullával. Pedig mindenhol azt lehet hallani milyen sokan használják.Pedig aki fizet 360-540 ft-ot plusszba annak elmentek otthonról, hisz a két vonat menetideje között 20 perc van. És én utaztam már olyan ic-én 35 fok melegben amelynek elromlott a klímája.Akkor inkább a jéghideg gyors amivel a szüleimmel jártam nyaralni a Balatonra a 80-as években. Régebben legalább a Zsóryba járó nyugdíjasok megtöltöttek néhány kocsit, de azoknak meg úgy megemelték a nyugdíját,hogy simán összedobják egy autóra vagy inkább elmennek volán busszal ami a bejáratnál teszi le őket.(vasúti átjáró mellett lakok,onnan is látom a vonatok ürességét,sajnos nem mennek olyan gyorsan ne vegyem észre tök üresek. Főleg az egy-két kocsiból álló személyek. A sz…..-t a többi is tök üres.) Egy összehasonlítás a jegykezelő 100-120 nettót keres plusz juttatások. A feleségem jogászként “JOGI SZAKVIZSGÁVAL” 120-at.Persze a köztisztviselőknél már semmilyen plusz nincs, de a médiába nem ez jön le és azt se írják le,hogy egy mozdonyvezető 250 nettó, persze nekik megmaradt a korkedvezményes nyugdíj. Ha valaki nem tudná azt még leírom találkoztam kedves Gaskó Úrral.Szerintetek milyen kocsival jár a szegény szakszervezeti vezető a mi pénzünkből pedig semmi közünk hozzá, mert nem nekünk harcol ki újabb és újabb milliárdokat elmondom. a legújabb Audi 8-sal ha be tudtam jól azonosítani, hisz ilyen kocsit még soha nem is láttam eddig. Napokig tudnám folytatni ha érdekel valakit akkor majd írok még pár sort.

  • Kiszmol

    “Ez egy tetszetős kijelentés, de nem tudni, hogy mennyire igaz. Még egyszer leírom: Tessék szíveskedni a számokat is leírni! ”

    Elég egyszerű a válasz, rá kell keresni a 2010-es adóbevételekre, ott ki van részletezve, mennyi az üzemanyag jövedéki adója, mennyi a cégautó adó és a többi tétel. (Cégautó adó 2010-ben 26 milliárd volt, 2012-ben kb.60%-kal több lesz. Jövedéki adó üzemanyag része kb. 570 milliárd plusz az erre rakodó ÁFA további 200 milliárd. Súlyadó és a többi apróság.)

    Az úthálózat fenntartására fordított összeg is könnyen megtalálható. Csak ki kell vonni egymásból a két számot és már meg is van a végeredmény.

    Útfelújításra 2010-ben 12,5 milliárdot, 2011-ben 18,5 milliárdot költött az állam (Tizedannyit se, mint a vasút veszteségeire.)

    Új út építése tudtommal nem történt, az üzemeltetésre nem tudom, mennyi ment el.

    De legyünk nagyon nagy vonalúak, mondjuk 100 milliárdot költött az állam a közúthálózatra.

    Tehát az autósok kb. nettó 900 milliárd forintot fizetnek be az államkasszába évente az állami kiadásokon túl.

    Ha egy Volán vesztesége kiugró 700 millió volt, akkor 20 Volán vesztesége összesen max. 14 milliárd.

    A tizede sem a vasút éves veszteségének, miközben több embert szállítanak.

    Svájcban és a többi országban sincs minden faluban vasút.

    Ezért írtam, hogy maradjanak meg a fő vonalak és a többit zárják be.

    Erről szól a cikk.

  • Benke

    Szerintem szükség van valamilyen formában a vasúti közlekedésre, de nem abban a formában ahogy jelenleg üzemel. Hatalmas pazarlás megy a közlekedési cégeknél. BKV, MÁV, Volán társaságok. Kapásból ott kéne kezdeni hogy a felesleges embereket kipakolni, akik azért ülnek ott ahol, mert mindenféle érdekek oda tolták be őket amúgy semmittevésre. Illetve az egyértelműen pénzpazarló gazdálkodást megszüntetni. Magyarul a politikai pénz szivattyúk leállítása nélkül borítékolható hogy a pazarlás folyamatosan nőni fog. Illetve mi az hogy egy masszívan veszteséges cégnél a vezetők több milliós juttatást kapnak mert csak 10-20 milliárddal nőtt a veszteség az előző időszakhoz képest. Néhány ember időszakos pénzéhsége miatt nem lehet racionalizálni a közlekedést. Szerintem addig nyitva tartják a pénzcsapokat ameddig az állam azt nem mondja hogy csődbe viszi a cégeket és a régiek nyomán újakat szervez. Az csak remélhető hogy az új cégekben az aktuális politikai vezetés által bevitt csapok nem nyílnak nagyobbra mint jelenleg, mert akkor a gazdaság ami még van az is megroggyan. Ésszerűen mindent meg lehetne oldani, ész is lenne az országban bőven, csak van egy két ember vagy emberekből álló csoport akik ezeket elkaszálják.

  • Kiszmol

    Ezt rengetegen félreértették, én sem a vasút bezárását, hanem a racionalizálását és a megmaradó vonalak fejlesztését tanácsoltam.

    Hát igen, 14 milliárdot költött a Máv tanácsadói szerződésekre pár év alatt, miközben 40 ezer dolgozója van, komoly része adminisztráción dolgozik. De a külső tanácsadóra mindig szükség van, ő tudja kivinni a pénzt a rendszerből.