137 ezer új autó Magyarországon

Mai hír, hogy 136.601 új személyautót és további 23 ezer kisteherautót adtak el az elmúlt évben idehaza, 77%-kal többet, mint 2015-ben.

(A “nulla százalékos beugróval 10 éves svájci frankos hitelre” időszakának csúcsán, 2007-ben 177 ezer új autót adtak el.)

Ennek mintegy 40%-át magánemberek vették meg, a maradék céges eladásoknak felét szintén egyszemélyes “flották”, egyéni vállalkozók, fogorvosok, ügyvédek és hasonló szereplők vásárolták. A másik feléből is nem kevés lehet az, amit lízing cég vett meg, amit a végén akár magánembernek adott tartós bérletbe.

Az eladások közel 10%-a szokott reexport lenni, ez a fél éven belül  kivont, jellemzően külföldre kerülő kocsik aránya.

Az autólízing új kihelyezése a flották nélkül 2017-ben 183 milliárd forint volt a személygépjármű és kisteherautó kategóriában, vagyis durván átlagosan 1,4 millió forint autónként, de mivel csak 40%-ához vesznek igénybe lízinget a vásárlók, így az egy lízingelt autóra jutó arány kicsit kevesebb, mint 3,5 millió forint.

Ez a nagymértékű eladás is hozzájárul ahhoz, hogy mostanra már 3,5 milliónál is több gépjármű van az országban, 2017-ben is már 3,47 millió volt a számuk. (Csak összehasonlításul, kevesebb, mint 3,8 millió háztartás van Magyarországon, aktívkorú és nyugdíjas együtt) Az elmúlt években évi 100-150 ezerrel nőtt a gépjárművek száma.

Milyen autó fér bele a költségvetésedbe?

 

Share

167 hozzászólás

  • Konkrét
    nyman: félreértettük egymást, én a sima bankszámláról beszéltem normál átutalással.
  • Endre bá
    @mitel-hentes: jaj ne dőlj már be ennek az ostoba dízel ellenes hisztériakeltésnek!
  • jami
    A kocsi, különösen az új kocsi, luxus. A-ból B-be nem kell se ülésfűtés, se parkoló asszisztens, se bőrülés stb. Holott a biztonság fontos.
    Egy új kocsi értékvesztése sokszorosa egy használténál. Átírási költségek, (magasabb) casco még pluszba, csak mert az új olyan jó és tuti kevesebbe kerül a fenntartása.

    Minden körítés önszuggesszió. Lehet kocsi nélkül élni, aki nem akar, az megfizeti az árát. Az autók átlagéletkor egy másik probléma. Kevés értelme van a sok újnak, de az egyéni pénzégetés – nagyobb baj a rengeteg régi roncs.

  • almastaska
    OFF:
    Lehet jelölni Miklóst erre: bet.hu/bet-legek-2018/befektetoi-tudatossag-epitese-dij

    Hajrá 😉

  • Én is akarok kommentelni...

    Be kell valljam elgyengültem. Meglátni és megszeretni: megtetszett a kocsi színe, és a formája. Elvárásaim az extrákat illetően az alábbiak voltak: adaptív tempomat, automata sebváltó és könyöklő legyen benne. Láthatóan örexem 🙂
    Mi mást kellett volna néznem egy autón még? 🙂 Ez is elvisz A-ból B-be. Jah, és befér a garázsba, ami nem utolsó szempont volt.
    Pénzem megvan rá (idén nőtt 300+ ezerrel a fizum egy melóváltás miatt), az elektromos autók amíg nincs stabilan 500 km hatótávjuk nálam kiesnek, mert havonta többször megyek egy nap ennyit, ráadásul olyan helyeken is, ahol 5 év múlva sem lesz töltő állomás, nem hogy ma. Kell az 500 liter környéki csomagtartó is, mert mindig el kell vinni a fél házat is ha megyünk valahova a családdal.
    Az állapota kifogástalan (2 helyen átnézték), plusz még 2 évig garis, egyedüli hibája, hogy a jobb hátsó ülés oldalán van egy kis karcolás.
  • L70
    A jelenlegi autónkat (1 db van a családban) is újan vettem, a következőt is újan fogom venni, mert nem értek az autókhoz, és nem hiszek abban, hogy német nyugdíjas bácsi csak hétvégén a kisvárosi templomba járt a dízel bmw-vel. De. De, egyelőre teljesen jó a mostani is, 10 évesen. Autó nekem kell, nem használom sokat, de kell, és úgy érzem, ezt a tárgyat így is igen kényelmesen megengedhetem magamnak. A következőre félre van téve a pénz, és majd megveszem, ha eljön az ideje (még nem jött el). 100 oldalas lízing szerződések nekem gyanúsak, az 100 olyan oldal lehet, ami hosszas ügyvédi munkával az én szívatásomra van kitalálva, persze lehet, csak én vagyok paranoid. Szerintem új autót hitelre (= lízingre) üres zsebbel venni elég nagy rongyrázás, de ha valaki ettől érzi magát Janinak, hát érezze.
  • - nb -

    Kössz. már éppen készültem megfogalmazni, hogy 10M-ért mit vehettél volna ujonnan,
    de az elgyengülést megértem 🙂

    Akit érdekel:
    Kevésbé presztizs (hogy írjuk?) márkák nagy és kényelmes jól felszerelt csúcsmodelljeit adják ennyiért, 5 év / 150ezer garanciával

    Továbbá:
    A legkisebb igényre (automata legyen) a Vitara ára úgy ugrik, hogy semmmi kedvezmény nem hozza 5.5 M alá. Fölötte 1 M -el nagy automata Fordok, Opelek, talán még franciák is, és kombik is, 1 m-el hosszabbak.
    Nemértem én ezt a piac dolgot.

  • - nb -

    Én is 16 évessel járok (autóval, 0 km óta), ennek az 50 Ft/km árát ( 0 amortizáció gyakorlatilag) kevés autó tudja alulmúlni.
    Csak az a para, hogy a biztonsági felszerelések 15 év után cserélendők lennének 🙁
    Meg a horpadás javítása messze irracionális, horpadtan meg csunya 🙁
  • Alfa
    piszkálóira reagálva :
    A családi megtakarításaink értéke kb. 30x-osa a két használt autónk értékének. A nagy belvarosi lakásunkat nem számoltam bele.
    Tuti nem ez lenne a helyzet ha mondjuk 10 éve vettem volna egy új Passat-ot. Ott volt rá a pénz a számlán…
    Mindenki másra gerjed, van akinek könnyen jön a pénz.
    Szerintem meg nem a kabrioval kezdődik a szabadság élménye hanem azzal ha 10-12 havi megtakarításba (nem kereset!) fájna pótolni az autókat.
    Ha meg a vagyonod 10 (vagy több mint 10) százalékát autóba ölöd akkor éppen lemondtal arról hogy évente 0.5 – 1%-al nőjön a vagyon, helyette 3-4%-al csökkenni fog.
    Te tudod…
  • A.
    jami
    2019-01-03 at 21:16 -ra reagálva:

    Egy másik élethelyzetben: 10 éve vettem meg az új autómat (akkor volt 3,1 M), vigyázok rá. Jelenleg is használom, eddig nem volt semmi baja. Mentem vele messzire is. Átlag havi 1000 e km a futás.

    Szerintem még simán használom 5 évet, akár 10-et is.

    Nem értem miért ellenzik sokan az újat? Miért nem lehet egy autót akár 10 évig is (vagy tovább) használni? Nekem sokkal többet ér, hogy számíthatok rá, mindent tudok róla.

    KB a vételár feléért most el lehetne adni. Ekkor lenne a havi értékcsökkenése ~12 e Ft. Szerintem ilyen időtávon igen baráti.

    Üdv,
    A.

  • Kobe
    @lumpenproletar: ez bocsanat de meg mindig semmi mas, mint mese habbal es a matek nelkul santit a lo az egyik vagy mind a 4 labara. Iden jan 1tol netto 119e HUF a szakmai minimalber. Korabbi evekben ettol kevesebb. A netto 119bol mennyit milyen formaban raksz el, es milyen erteku lakas vetelaraval szamolsz. Mert mondjuk igy az alapjan amit irsz, mind a ket veglet kiolvashato a mondatodbol: pl netto 120bol 20 ev alatt elraktal 3-5M et, ami a viharsarokban mondjuk nem is egy hanem boven 3 hazra is eleg. Meg eleg mas a fekvese ugyanennek a kijelentesnek, ha mondjuk azt akarod eladni, hogy netto 120bol premium termekekkel megelsz es melle elraktad egy budapesti 20-30millas lakas arat is (elarulom, utobbi matematikai keptelenseg)
    A tenyek hasznosak tudnak lenni bizonyos esetekben 🙂
  • Peti
    Sokszor megfigyeltem már, hogy még reggel 7 óra körül is, amikor a többség munkába jár, a legtöbb autóban csak egy személy utazik. Na de hol van a házastárs, és a gyerek(ek)? Megkérdeztem a kollégám, mert nálunk tudom, hogy 2 autó is van a családban. Ő autóval jár melózni 7:30-ra; a neje külön autóval megy a 7 km-rel arrébb lévő munkahelyre 9:00-ra, a gyerekek pedig 8-ra járnak a suliba trolival. Mindössze ezt a 1,5 órás különbséget kellene összehangolniuk, és még ez sem megy. Pontosabban menne, csak ugye a fene nagy kényelem…mindenki külön éli az életét, “ennyit megérdemlek én is” címszóval. Aztán amikor hazaérnek, ugyanez folytatódik: a 44 éves apjuk tankszimulátorral játszik, a gyerekek a tabletet nyomogatják vagy a TV-t bámulják, az anyjuk meg közben próbálja egyedül vezetni a háztartást. Én nem ezt a példát szeretném mutatni a gyerekemnek, de hogy sikerül-e majd meggyőznöm…(?)
  • Családfő

    Tényleg bőségesen látni ilyet, de nincs miért aggódnod, menni fog ez másként is, ha te is úgy akarod majd.
    Lehet közösen munkába/suliba menni (autó nélkül is), egy autóval családnak meglenni, otthon gyerekekkel közös időt tölteni (tv, tablet minimalizálva, apa meg nőjön fel a gyerekkorból és ne szimulátorozzon :D). Mindez elhatározás és tervezés kérdése, szóval hajrá!ˇ
  • szocske
    “Pénzem megvan rá (idén nőtt 300+ ezerrel a fizum egy melóváltás miatt)” vs. BMW: saját bőrödön tapasztalhatod az életszínvonal inflációját 😉
    A BMW nem csak prémium érzést, de prémium szerviz és alkatrész árakat is jelent majd.
    A malomkerék méretű gumi nem csak 3x annyiba kerül, de gyorsabban is kopik.
  • Családfő
    Látom, azért is vannak látszólagos ellentmondások a véleményekben, mert különbözú autók élnek a fejekben.

    Egy olcsóbb új modell (Suzukik, Daciak stb.) megállnak 4-5M körül, akár kevesebből is elhozható egy fapados. Ezek alig vesztenek az értékükből (főleg abszolút értékben nézve), ezért írják sokan, hogy 8-10 évesen is jól tartják az árukat.

    A kategóriákon feljebb lépkedve jön a nagyobb értékvesztés. Egy új, 10-20 millás autót tényleg megkaphatsz 50-70%-kal olcsóbban 3-4 évesen, ott már sokat lehet bukni az új vásárlásával vagy éppen fogni használt vásárlásával. De már az újan 8-10 milliósokon is jelentős az értékvesztés. Természetesen ez felszereltség függő is.


    10-12M körül tényleg kaptál volna kvázi fullos felszereltségű új autót, de persze nem német prémiumot. Ugyanakkor ha neked az X4 tetszett, és belefér, hát miért is ne.

  • Családfő
    Még egy gondolat: azokkal értek egyet, akik azon az állásponton vannak, hogy csak a háztartás teljes vagyonának kis részét tegye ki az autó értéke. Szerintem a Kiszámoló által ökölszabályként írt 10% is sok, igaz, maximumnak írta. Szerintem 5% vagy kevesebb is bőven elegendő lenne az esetek zömében. Egyszerűen olyan autót kell választani, ami megfelel a kritériumnak. Választék van bőven.

    Ui: kicsit más eset, és racionális lehet, ha azért magasabb a vásárláskori % a vagyonhoz képest, mert egy felelősen gondolkodó, megtakaríással is rendelkező család készpénzre vesz egy új, olcsóbb, nem flancolós autót (pl. Swift, Duster, stb. ami praktikus nekik), amire szüksége van ténylegesen a napi élethez és használ valóban 10+ évig.

  • jami

    Így van. Mi használtat vettünk, kp-re. Az árából lehetett volna újat is – csak mást. Már 10+ éves, marad, amíg csak lehet. Egyedül azért jut néha eszembe a csere, mert már nem kell 3 gyerekülés és boldogabb lennék egy kisebb kocsival, a garázsban is több hely lenne. De mivel hibridben a kisebbek még nem az igaziak, az elektromosokra meg sokat kellene ráfizetnem, így használom.

    Nálunk én vezetek és van, mikor egyedül ülök a kocsiban. Ettől még olyan nagyon ritkán fordul elő, hogy egyedül indulok otthonról 😉 De összességében kényelmi kiadás.

  • Gábor
    Gyerekoromban gyalog jártunk iskolába, szülök kerékpárral dolgozni. Vonattal és ritkán busszal utaztunk kirándulni, nyaralni. Mégis felnőttünk és mindent meg lehetett oldani saját autó nélkül is és nem volt olyan mint most, hogy az iskolák környéke zsúfolt az ott álló autók miatt, pedig akkor is siettek dolgozni a szülök.
    De ez akkor volt, kb a rendszerváltás óta mindig van legalább egy autó a családban, de pld boltba 90%-ban most is gyalog járunk mert szeretjük a bevásárlást sétálással egybekötni, ami gyalog sem több 20percnél.
    Az autó is 10éves, (sose volt még fiatalabb autóm) jól karban tartót és kb évi 3-4ezer km megyünk vele, de ha lenne is pénz új autóra, tuti, hogy elektromost vennék, mert 90%-ban 50km körzeten belül használjuk.
    Persze nekem is van kollégám aki a kevesebb fizetéséből + hitel vesz új autót.
  • szocske
    nálad a pont, új vagy használtnál nagyon nem mindegy, hogy milyen autóról van szó…
    Egy kisautónál vagy kevésbé prémium márkánál szvsz jóval kisebb az értékvesztés, így nem olyan nagy bukó újat venni.
    Prémiumnál más a helyzet.

    Én most villanyautókban, leginkább Leafben vagyok naprakész, itt a leginkább meglepő a helyzet: olyan mértékben nő az igény a használt autókra a 4-5M ársávban, hogy már 2 éve lassan de biztosan emelkednek az árak.

    A 2017 novemberben eladott autómat ma legrosszabb esetben is a vételárért, de inkább párszázezer felárral 1 hét alatt eladhatná úgy is, hogy közben bő 1 évvel idősebb és 15ezerrel többet futott

  • jami
    8 éve kerestem hibridet, hónapokig: már akkor is több volt az igény, mint a kínálat; a meglévőt úgy foglalóztam le, hogy (még) meg sem volt hirdetve. Akkor szent őrültként kezelt az ismeretségi köröm, azóta nőtt a hibridek/elektromosok elfogadottsága – szóval még többen keresnek; viszont mivel ezek újonnan (értelmetlenül) drágák, a használt pörög.
  • Zabalint
    Új vs használt autó témában:
    Egyes munkatársak hülyének néztek, mikor új Dacia-t vettünk lassan 2 éve. Forgalomba hozatallal együtt volt kb. 2,7 millió. Nos, ehhez képest a hasonló vagy rosszabb anyagi lehetőségekkel bíró ismerősök, családtagok 3-5 millióért vesznek egy használtat, nyilván nagyobbat (beltérben nem feltétlenül nagyob a SUV), és felsőbb kategóriásat, mert nekik a Dacia, Suzuki, vagy bármels kis presztízsű márka ciki. Cserébe ezen autók karbantartása drágább is, mert drágább az alkatrész. Mi benne vagyunk a 6 hónapos szabályban, de ha valaki azonos áron venne azonos anyagi helyzetben egy használt felsőbb kategóriásat, pont a karbantartás miatt más lenne náluk a tényleges matek, ha ezen az ökölszabályon túllépünk.

    És persze lehetett volna az új feléért egy hasonló kategóriás használtat venni. Csak azok már 8+ évesek ebben a kategóriában, a kockázattal együtt biztos megérné?

  • QTT
    Írják néhányan, hogy bevásárláskor is az autó otthon marad. Ezt hogyan oldjátok meg? Hetente többször is boltba járkáltok? Mert nem akarom elhinni, hogy 1 heti cuccot el tudtok hozni kézben.

    Legalábbis, ha a mi vásárlási mennyiségünkből indulok ki. Mi 1 héten 1x megyünk, akkor veszünk meg mindent. De akkor van 2-3 kg gyümölcs, mittudomén mennyi zöldség, kb 2-2.5 kg hús, vagy 3 kg kenyér (lefagyasztjuk), mirelit zöldségek, kilós rizs, étolaj, meg mindenféle főzéshez való egyéb cucc. Nem beszélve néha a nagyméretű wc papírról. Ásványvizet, üdítőt pedig sosem veszünk.

    Alsó hangon így is 4 darab rohadt nehéz szatyor. Ennél kevesebb sosem, inkább néha több. Ezt autó nélkül egyszerre mission impossible hazavinni. Tömegközlekedéssel sem.

    Igaz utána újabb 1 hétig semmiféle élelmiszerbolt közelébe nem megyünk.

  • jurta

    “OFF:
    Lehet jelölni Miklóst erre: bet.hu/bet-legek-2018/befektetoi-tudatossag-epitese-dij”

    Jutalom: 500 eFt értékű könyvutalvány. Ezen azért felröhögtem. Egy iskola vagy könyvtár tudná megfelelően elkölteni. 🙂 Nem tudom, e-könyvre is költhető-e, de amiket Miklós írt önmagáról és a könyvekről, az alapján minőségi kiszúrás lenne vele, ha megnyerné (csak a jutalom – a díj természetesen szép lenne).

  • jurta

    “nem akarom elhinni, hogy 1 heti cuccot el tudtok hozni kézben.” “4 darab rohadt nehéz szatyor. […] néha több. Ezt autó nélkül egyszerre mission impossible hazavinni”

    10 évnyi próbálgatás és tapasztalat több országból (vezetek autót, de nem boltba, és sajátom sosem volt):
    – boltokhoz közel lakni
    – hátizsák
    – biciklin szupermasszív kétoldali csomagtartózsák
    – május-szeptember (v. más éghajlaton ennek megfelelő évszak): frissért megéri heti többször menni
    – nem feltétlen kell óriáscsomag, ha van kisebb (WC-papír)
    – nem kell hazavinni, ami máshogy is odajut (vezetékes víz palackozott helyett , összefogás másokkal, tescós házhoz szállítás)
    – egy-két termék (pl. olívaolaj, mosószer) 6-12 havonta egyszer vásárolva tuti forrásból (ilyenkor nyilván csak azt viszem haza)

    De – ha jól látom, veled ellentétben – mindig nagyon élveztem a szállítási módszereimen agyalást, tökéletesítést.

  • Joy
    Érdekes, ahogy a többség a saját nézőpontját védi, ill. tartja követendőnek az autómentestől a taxival bevásárlón át a prémium autósig.
    Talán nem tudják, hogy nem egymás előtt, hanem csakis SAJÁT maguk előtt kell számot adniuk, ésszerű méretű, árú autót vettek-e, ha vettek. Aki csökönyösen védi az álláspontját, talán ő a leginkább bizonytalan a saját döntésében.
    Magamról annyit, hogy bár nem tartozom a címben említett tulajdonosok közé, elégedett vagyok az autómmal úgy, hogy több kompromisszumot is meg kellett kötnöm a vásárláskor. De hát ettől szép az élet, hogy mindenki megtalálja benne a számára ésszerű kompromisszumokat.
  • Gábor

    Igen, minden nap megyünk boltba, vagy mind a ketten együtt (ez olyankor amolyan közös program, a boltba sétálva átbeszélünk dolgokat).
    Ha munka, vagy egyebek miatt nem tudunk együtt menni, akkor előtte nap, vagy aznap telefonon megbeszéljük, hogy aki vásárolni megy, mit vegyen. persze nagyjából amúgy is tudjuk.
    Általában túl sok mindent nem nem veszünk, nincs gyerek, hétköznap a munkahelyünkön kapjuk az előre befizetett ebédet.
    A szatyor cipelés nekem nem probléma, hogy egy vagy kettő, én így szocializáltam. Az én szememben butaság lenne két szatyor kaja miatt autózni.
    Autóval akkor megyünk, ha valami nehezet kell hazahozni, vagy amikor átmegyünk egy másik városba vásárolgatni. (kb havonta egyszer).
  • Du
    @QTT: csúnya magyar kifejezéssel élve, “banyatank”, abba kb. 2-3 szatyornyi dolog belefér, és még a gerincednek is jobb, mint a szatyor. Igaz, hogy egyáltalán nem szexi 😉
  • Gabor
    Én atirassal új gumikkal 3 évesen 4,5MFtert vettem egy kombi 320d-t a 184LEs motorral.
    Most 5 éves és 4,5MFtert kp el akarták vinni.

    Eddig olajcsere volt rá ami extra a többi autóhoz képest, mert 184.000Ftot (valto és motor) fizettem érte. Sok? IGEN az de amikor megvettem is tudtam, hogy ennyi lesz.

    Nekem eddig megerte.

  • Warrior
    Budapesten december utolsó es január első munkanapján elfogadható az utakon lévő autók száma. Mondom ezt bkv-t használó autótulajként.
  • Körtefa
    Alternatívaként banyatank helyett egyetemista-tank. 😀 Azaz gurulós bőrönd.
  • QTT

    Most, hogy mondod, a gurulós bőrönd nem is rossz ötlet. Több fér bele szerintem, mint a banyatankba. Bár mostanában láttam néhány fiatalt is banyatankkal, nem olyan ciki már ezek szerint.

    Nálam mondjuk semmi sem alternatíva, családi házas környéken lakunk, tömegközlekedéssel kb 20-25 perccel lenne hosszabb az út a helyig, ahol vásárolunk.
    Mivel én kifejezetten nem szeretek vásárolni, a vásárlás időtartamát mindenképp minimalizálom (ebben nagy segítség a bevásárlólista és, hogy mindig ugyanoda járunk-> mindenért célirányosan lehet odamenni, nem a sorok között bóklászva keresni). Ehhez a mentalitásomhoz a +25 perc a vásárlás időtartam növekedés a tömegközlekedés miatt=elképzelhetetlen. 😀

  • axt
    Komolyan kérdezem: téged miért érdekel, hogy hányan ülnek egy autóban? Mi közöd hozzá? Jó hogy nem már abba beleszólsz, hogy hány használat után húzzák le a WC-t otthon. Hagyjuk már ezt a hányan ülnek benne dolgot. Kifizették, hadd használják, ha nekik így jó.
  • axt
    Sokan csak kamuznak, vagy magukat szívatják, akik azt állítják hogy milyen jól lehet boltba menni kocsi nélkül. Nekem van rálátásom mindkettőre, mert az aktív dolgozó életemet autó nélkül kezdtem és sokáig nem is volt. Hogy oldottam meg? Szarul, kínlódva, nem hiányzik az az időszak. Hetente egyszer mentünk nagybevásárolni, először 2 bazi nagy szatyorral, amit férfiként én cipeltem haza, aztán később áttértünk a banyatankra, az is egy ordenáré nagy hülyeség, de legalább egy fokkal kényelmesebb. Amióta kocsi van, azóta se járunk sűrűbben boltba, de legalább kényelmes és nem szakad le a kezem.

    Az ember találékony, minden helyzetet megold. Kérdés csak az, hogy mennyire kényelmesen. Le lehet élni egy életet autó nélkül, aláírom. De számomra autóval kinyílt a világ, és itt most nem a bevásárlásra kell gondolni.

  • egyszervolt
    Mi ősszel eladtuk az autót, 2 hónapig bírtuk. Bp-n teljesen feleslegesnek tartom, de városon kívül nem tudom, hogy lehet meglenni nélküle. Tömegközlekedéssel 4 óra volt eljutni egy 80 kmre lévő településre. Két hónap buszozás, vonatozás után nem tartom alternatívának se a mávot, se a volánt a közlekedésre, botrány mindkettő.
  • Tamás
    ” egy kombi 320d-t a 184LEs motorral.”

    A 184LE hol kell pontosan?

  • Tamás
    “A kocsi, különösen az új kocsi, luxus.”

    Megfelelő élethelyzetben nem. Mi 2005-ben vettük, kaptuk, amikor összeházasodtunk (utána jöttek még a gyerekek).
    Most is megvan, és ha rajtam múlik, akkor meglesz még min 4-5 évig (lehetett volna kombi, vagy egyterű (Zafira B), de így alakult (G Astra 1,6 XEP).
    Látványosan eddig kevés volt eddig a probléma vele, természetesen vannak jobban felszerelt típusok is, a mi céljainkra ez tökéletesen elég. Behozott vagy használt autóknál mindig ott a para, hogy mi fog vele történni, nem ismered az előéletét, stb, stb.
    Legutolsó eset: 2013-s dízel skoda: porlasztócsúcs csere (vagy mi) több 100k HUF ment rá (mert állítólag rossz a MOL dízelje).
    Szerintem ha cserén fogunk gondolkozni, ugyanígy mérlegeljük majd az elkövetkező 5-10 évet és az alapján döntünk.

  • örgxph
    Kiszámoló, átment az előző kommentem?

    “Ugyanakkor ha neked az X4 tetszett, és belefér, hát miért is ne.”

    Talán azért ne, mert:
    az erre költött pénz nem Magyarországon marad
    évi kb egymillió forintot amortizálódik
    rendkívül környezetszennyező
    az ára egy részéből lehetne támogatni a családot/karitatív szervezeteket
    túldimenzionált, pazarló, felesleges sok tekintetben
    attól még, hogy valakinek 300k-val nőtt a fizetése, nem biztos, hogy megengedheti magának, főleg nem, ha van hitele és nincs legalább több tízmilliós megtakarítása (bocs, nem személyeskedés, általánosságban értem)

    Írom ezt úgy, hogy szerintem is szép tárgy a kék BMW X4, meg tudnánk venni 10 millióért hitel nélkül, csak hát a fentiek nem hagynának nyugodtan aludni… Amúgy nem vagyok autó ellenes, van két használt autónk 1 millió forint értékben, még mielőtt valaki félreértene.

  • Családfő
    @örgxph
    Azért írtam, mert ha neki ez tetszik, vegye. Ő tudja, hogy belefér-e. Ha nem, majd észreveszi.
    Ne mindig csak magunkból induljunk ki. Hozzád hasonlóan mi is megvehetnénk, de nem tesszük, mert más a filozófiánk. Mi pl. inkább a nem hivalkodó márkájú, ugyanakkor fullos felszereltségű (=bőségesen kényelmes) 4 év körüli családi autók vásárlásában hiszünk, amit használunk 5-6 évig. Eddig bejött, pénz meg alig áll benne (az új árához képest), és értékvesztése sem komoly.
    Vegyen mindenki, amit szeretne – csak ideális esetben pénzügyileg tudatosan tegye.

    @Tamás
    Valahol igazad van, de azért jól esik néha ennél több is. A Neotonhoz hasonlóan én is “220 felett” szeretem. Szinte mindig felesleges, de bizonyos helyzetekben segít pl. a biztonságos előzésben.


    Peti kommentjére: az egyéni vs közös érdek szempontjából teljesen igaza van. Gyarló az ember,de minimalizálhatjuk a használatot.

  • Zabalint

    A baj az, hogy teljes externáliát az adókkal együtt sem fizették ki. Nem csak a környezetszennyezésre gondolok, hanem pl. hogy csúcsidőben a budapesti utak szűk keresztmetszete beárazva mennyibe kerülne dinamikus árazással. Ha be lenne árazva, tetemes dugódíj lenne, és abból lenne fenntartva egy jobb tömegközlekedés.
  • Zabalint
    @qtt
    Hát nem tudom, nekem kényelmesebb heti 2-3-szor munkaból jövet beugrani egy boltba, mint külön maceraként egy-egy hétvégi nagybevásárlás, ami ráadásul sokkal értékesebben eltölthető időt venne el. Gyerekeink mondjuk még nincsenek, de ahogy látom, ez a nagybevásárlósdi másoknál sem akkor kezdődik…
  • Tamás
    “Valahol igazad van, de azért jól esik néha ennél több is. A Neotonhoz hasonlóan én is “220 felett” szeretem. Szinte mindig felesleges, de bizonyos helyzetekben segít pl. a biztonságos előzésben.”

    Ezt ugy nem gondolod komolyan? Dicsekszel, hogy teszel a kreszre, majd utána rögtön azt mondod, hogy azért kell a 184 LE, hogy tudjál biztonságosan előzni? Ekkor mennyivel mégy kb? 200-al?
    Miért nem vettél egy 240 LE-set, azzal még biztonságosabb lenne az előzés.
    OFF:
    A 4-s úton láttam olyat, hogy a prémium autós (talán audi volt) azt “élvezte”, hogy 5-ként indulva hátulról még be tudjon csusszanni a szemközti kamion előtt.. először nem akartam elhinni, de miután 3x is láttam + a kollégámnak is így tűnt, így elhittem. És csodálkoznak, hogy mindenki utálja őket.

  • Körtefa
    “Sokan csak kamuznak, vagy magukat szívatják, akik azt állítják hogy milyen jól lehet boltba menni kocsi nélkül. ”
    Sok esetben csak az van mögötte, hogy túl jó helyen lakik az illető.
    Pl. én se megyek kocsival bevásárolni, mert 7 perc gyalogtávban van a “sarki kisbolt”, ami egy Tesco Extra, illetve Aldi, nyilván ez nem mindenkinél van így.
  • axt
    élethelyzettől függ Budapesten is. Ha egy nap több helyre kell menni, pl. gyereket iskolába vinni, meg melózni, akkor már lehetséges, hogy gyorsabb vagy autóval. Nekem legalábbis így alakult az életem, volt szerencsém lemérni tömeggel is és autóval is, hogy mennyi időbe telik. Nem beszélve arról, hogy autóval iskolába járva a gyerekem is később kelhet, és nem kell hajnalban felvernem. Viszont volt olyan élethelyzetem, amikor valóban csak felültem egy villamosra és 15 perc alatt a munkahelyemen voltam. Ott nem biztos, hogy autóval gyorsabb lettem volna.

    @Családfő Törvény nem tiltja, szóval innentől kezdve engem nem érdekel, hogy melyik autóban hányan ülnek. Ha már várni kell másokra, meg együtt indulni, azt én tömegközlekedésnek hívom. Arra meg ott a busz meg a metró.

  • Atom

    Alig várom, hogy megvegyem a teherbicómat (még kell előtte egy másik bringa a kettő mellé, de amint meglesz, veszem a terhet). Kb. 250-500e közötti tétel, gondolom nem kell mondanom, hogy az autónál mennyivel olcsóbb a fenntartása és kisebb az értékcsökkenése (használtan veszem). Most még kézben hozom a cuccokat, de nincs gyerek, arra az időszakra, mikor lesz, az én megoldásom ez lesz 🙂
    (Nem azt mondom, hogy ez mindenkinek jó, még mielőtt pellengérre állítotok, de mivel imádok bringázni, nem erőlködés nekem, és tudok fürdeni a munkahelyen is, nekem tökéletes lesz. Plusz, a gyereket is tudom majd rajta vinni a megfelelő átalakításokkal.) Csak azért írtam le, hogy láss egy kicsit “vadabb” alternatívát is.
  • Zabalint
    Szvsz a BMW X4 pont hogy nagyon ronda. A német prémiumoknak nem áll jól a SUV kinézet, bumfordivá teszi a korábban elegáns formákat. A japán és a francia autóknál még jó-jó.
  • Kopter Géza
    Pozsonyban lakom évek óta, és soha nem tudtam úgy albérletet találni, hogy ne lett volna egy Tesco, Lidl vagy Kaufland a közelben, és Ligetfalun (Petržalka) gyakran még a 12 emeletes panelok földszintjén is vannak kisboltok. Most nem vagyok ennyire elkényeztetve, képzeljétek el, akár 20m-t is gyalogolhatok a kifliért! 😀
    Nem vagyok egy sportos alkat, mégsem okoz gondot bevásárolni. A titok egy minőségi, jól pakolható hátizsákban rejlik meg a zsebkendőnyi méretűre összecsomagolható műanyagszövet szatyrokban.
    Múltkor vettem fejhallgatót, a kolléga, akire rá van gyógyulva az autó, meg kérdezi, hogy elvigyen-e. Mondom jóember, gyalog 12 percre van az üzlet, egy órás az ebédidő, hova siessek? És tényleg, sétával, bevásárlással, ebéddel röhögve megjártam az egészet egy óra alatt.
    Egyedül bútort nem nagyon tudok hátizsákban szállítani, de mire találták fel a tehertaxit, ugyebár. 😀
  • jami
    Gyerek, pláne gyerekek nélkül más az élet. Lehet persze kocsi nélkül is gyereket nevelni; de ezt többnyire nem az mondja, akire a logisztika-orvoslátogatás-bevásárlás zöme hárul. De a vita nem ezen van, hanem, hogy ha már veszünk valami szennyezőt, akkor az mennyire (ne) legyen az. Egy középkategóriás új dízeles nem olcsóbb, mint egy hasonló méretű, de használt hibrid/elektromos. Gyerekkel végképp nem szempont, hogy jól gyorsuljon a kocsi. Városi közlekedésben sem.
    gyerekkel az fontos, hogy jól beköthetőek legyenek az ülések, a törésteszt oldalról (is) legyen nagyon jó és elég tágas a csomagtartó. (És évek óta álmodozom a hangszigetelt, hátsó sort lezáró plexiről 🙂 ).
    A többi paraméter leginkább az apukákról szól…
  • jami
    Bevásárlás: a pasimnak a bevásárlás egészségügyi séta 🙂 Gyalogtáv van mindenféle bolt, piac. Dolgozni is gyalog jár télen-nyáron (az ő tempójában fél órányira, az enyémben 15 perc :)).
    De azért az is ott van, hogy heti min.1x én kocsival hozom a nagyobb/nehezebb cuccokat és logisztikázom a gyerekeket.
  • Gábor

    Ma is gyalog voltam bevásárolni, nekem ez a természetes és tisztában vagyok vele, hogy többség ezt autóval teszi.
    Én is látom, hogy tele a parkoló a vásárlók autóival és azt is, hogy amikor szatyorral a kezemben sétálok hazafelé, a járdán alig jön más olyan “hülye”, mint én, hogy gyalog ment vásárolni.
    Gyerekoromban ez volt az emberek nagy részénél is a természetes, mostanra meg én vagyok a különc. De felőlem mindenki járjon autóval egy vagy két szatyornyi termék miatt, de visszatérve az eredeti témához, ezekhez a rövid utakhoz optimálisabb egy elektromos autó, mint egy dízel vagy benzines.
    A testvérem, aki elmúlt már ötven és a mai napig kerékpárral jár mindenhová és mégis megold mindent, ő ezt szokta meg.
    Élni, napi teendőket, ügyeket autóval és anélkül is el lehet intézni, de amikor BP éltem, nekem a BKV is jó alternatíva volt, a villamos metró ment, amíg mások ültek a dugóban.
  • Családfő
    Tamás,
    Erősen félreértetted. Dicsekedni főleg nem kenyerem. Lóerőről beszéltünk (igaz, a Neoton valóban a sebességről énekelt), az autónk 220LE felett van, közel a 240-hez. Sosem száguldozom, maximum traffipax büntetési határig, de van, mikor addig sem. A feleségem pláne nem. Hisz mégiscsak családfő vagyok, vigyázok magamra, a családomra és másokra. 🙂 Ezért mondtam, hogy jellemzően felesleges ennyi lóerő. De az ezzel járó magas nyomaték bizony jól jön előzési helyzetekben, bármikor “átugorhatok” egy kanyargós úton guruló teherautót stb. stb. – de mindig csak akkor, ha nem veszélyeztetek szembejövőt. A fullos felszereltségű autók egyik velejárója az erős motor, így ha a kényelmet keresem, jön vele a sok lóerő is.

    A 4-es utas példádat vagy hasonlót sajnos mindenhol látni. Én megvetem az ilyen embereket, mert mások testi épségét veszélyeztetik felelőtlenül.