200 nap új termék vásárlása nélkül

Olvastam egy érdekes cikket egy személyről, akinek meghalt az apja rákban.

A gyász mellett rámaradt az ilyenkor szokásos papírmunka mellett az apja személyes holmijainak a kiválogatása és a lakásának a kiürítése is.

Egy viszonylag kis lakásban található személyes dolgok kiválogatása, eladása vagy elajándékozása és a maradék kidobása heteket vett igénybe. Rengeteg doboz ruha, konyhai eszköz, technikai eszközök, bútor és minden más maradt az apja után.

Egy átlagos élet során felhalmozott vagyontárgyak.

Elgondolkodott azon, az apja hány napot, hónapot és évet dolgozott azért, hogy mindezeket a dolgokat megvehesse és felhalmozhassa, hogy utána további rengeteg energiát felemésszen ezeknek a dolgoknak a tárolása és rendben tartása.

Annyira szíven ütötte, hogy egy átlagos ember mennyi nélkülözhetetlennek tűnő de valójában teljesen felesleges holmit halmoz fel és erre mennyi pénzt és energiát áldoz az életéből, hogy elhatározta, 200 napig semmi új dolgot nem fog venni.

A döntése értelmében az élelmiszeren, tisztálkodási szereken, gyógyszereken és hasonló dolgokon kívül minden mást vagy megvesz használtan, vagy kölcsönkér esetleg bérel dolgokat, amire időlegesen szüksége van, vagy ha egyik sem lehetséges, akkor meglesz nélküle.

Mivel eddig mindent megvett, ami csak eszébe jutott, ha úgy érezte, megengedheti magának (és akkor is, ha nem), ő maga is igen kíváncsi volt, sikerül-e elkerülnie az áruházakat 200 napon keresztül.

A 200 napos kalandja alatt felfedezett rengeteg használt dolgot áruló üzletet, weboldalt, facebook-közösséget és megdöbbenve látta, hogy milyen eszméletlen mennyiségű terméket dobnak ki vagy próbálnak meg eladni az emberek pár hét vagy hónapnyi használat után.

A használtruha boltok tele voltak olyan ruhákkal, amiken még az árcímke is rajta volt, valaki megvette és anélkül, hogy egyszer felvette volna, el is adta hónapokkal később. De ugyanez volt igaz minden más használt terméket áruló boltra is, rengeteg ki sem bontott áru volt ezeknek a boltoknak a polcain.

Az összes ismerőse és barátja megszólta, amikor kiderült, hogy használt dolgokat vesz, mert az milyen piszkos és civilizálatlan dolog. Ugyanezek az emberek azok, akik ezeket a termékeket beviszik ezekbe a használt árut árusító boltokba. Úgy tűnik, amikor ők adják be, akkor nem piszkos és civilizálatlan az áru, amit még előtte való nap esetleg még használtak otthon.

Amikor elkerülte az áruházakat, rájött, mennyi minden terméket be tud szerezni a helyi közösségben nagyon olcsón, sőt gyakran ingyen is.

Külön örült neki, hogy a pénze olyan emberekhez ment, mint ő, ezzel is támogatta őket és nem egy arctalan multi profitját gyarapította csak.

A bankszámlája is örvendetesen hízott ebben a 200 napban, hiszen a használt termékek sokkal olcsóbbak. Ezzel együtt is nem érezte úgy, hogy rosszabb minőséget vett volna, mint amikor az áruházakban és plázákban vásárolt csak.

Szinte mindent megtalált használtan, de nem mindent. Ilyenkor tartotta magát az elhatározásához, hogy akkor megpróbál meglenni nélküle. Legyőzve a vásárlási vágyát nem vett meg semmit, amit nem kapott használtan. Megdöbbenve tapasztalta, hogy igazából nem is hiányoztak neki ezek a dolgok, az élet ment tovább nélkülük is és ugyanolyan boldog volt az élete utána is.

Gyakran az emberek nem is értik, hogyan tudtak eddig 30-40 évet élni egy tablet, automata porszívó vagy gofrisütő nélkül. Ő nem vette meg ezeket és elégedett életet tudott élni továbbra is.

A 200 nap nagyon átalakította az életét, teljesen másként nézett ezentúl azokra a dolgokra, amikre a pénzét és ezzel együtt az életének egy darabját is pazarolta.

Ha te megveszel valamit, nem csak pénzt adsz érte, hanem az életedből azokat a heteket-hónapokat-éveket is, amit annak a pénznek a megkeresésére fordítottál. Legközelebb így nézz az 5 milliós autóra, negyedmilliós telefonra és minden másra is. Megérte-e, hogy három napig, másfél hónapig vagy két évig reggeltől estig dolgozzál csak azért, hogy birtokoljál egy tárgyat.

Egy telefont, amit két év múlva már bottal sem fogsz megpiszkálni, annyira elavult lesz, ha még egyáltalán működik, egy autót, ami öt év múlva már a 40%-át sem éri és a megszerzés varázsa és izgalma pár nap alatt semmivé foszlik és így tovább.

Nem pénzt fizettél értük, hanem az életidődet. Amiből nagyon keveset kaptál, akkor is ha 90 évig élsz.

Nem lett volna jobb azt a három hetet vagy két hónapot inkább munka nélkül a családdal tölteni, esetleg a hobbidra fordítani?

Ha szeretnéd, hogy neked is megváltozzon a tárgyak iránti gondolkodásmódod, bármikor te is kipróbálhatod ezt az “új termék böjtöt”, akár csak egy-két hónapos, akár egy éves időtartamra is.

A mai materiális világban az emberek a tárgyak birtoklásától várják a boldogságot és ebben leginkább a reklámipar és a média a felelős. Pedig az egész egy nagy átverés, se boldogabb, se sikeresebb, se megbecsültebb ember nem leszel, ha birtokolsz egy drága táskát, ruhát, telefont, autót, vagy bármi mást.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, ahol megtanulsz mindent, amit a pénzről tudni kell 6 alkalom alatt, 25 ezer forintért, vagy kérj valódi pénzügyi tanácsadást.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló cikket is a blogon. Csatlakozz hozzánk a Facebookon: http://www.facebook.com/kiszamolo

Share

154 hozzászólás

  • campero
    Én mostanában ha megtehetem, próbálom kivonni magam a rohanó életvitelből. Ha végeztem a melóval,kiülök a kertbe este egy finom borral, és csak hallgatom a természetet… ha szép az idő, kint reggelizünk, ebédelünk és vacsorázunk a szabadban… egyre kevésbé használom a technikát, vagy legalábbis próbálom csökkenteni azt az időt, ami ezzel jár.Felpattanok a biciklire, és olyan kerékpárutakon tekerek a Tisza mellett, ahol még embert sem látni-hallani.. a múltkor még egy vadnyúl is odamerészkedett hozzám 🙂 Sőt egy kígyóról azt hittem,hogy egy faág előttem 😀 Meg is lepődtem,hogy elgyűrűzött gyorsan 🙂 Elkezdtem kertészkedni, így a gyümölcsöket és zöldségeket nem is nagyon kell megvenni, miközben jól érzem magam a sok felesleges impulzus hiányában.Persze amire szükség van, azt megveszem én is, és én sem vagyok olyan gazdag,hogy olyanból is a legolcsóbbat vegyem, amit gyakran használok.
  • campero
    Tehát ezzel azt akarom mondani, hogy ha az ember nem tud értékelni bizonyos dolgokat, akkor egy ördögi körforgásba kerül,amikor a tárgyak jelentik a pillanatnyi megnyugvást…
  • Gejza
    Maximálisan egyet tudok érteni a cikkel, de “szerencsére” sok olyan van aki nem érti, még itt is. Valljuk be őszintén ha ők nem lennének a normális emberek drágábban vásárolnának. Egy műszaki cikk anyagára az eladási ár 10-20%, a kifejlesztés teszi ki az ár jó részét, nem véletlenül olcsóbb a kínai másolat. Nem mindegy hogy 100 darabot adnak el vagy 1000 -t. Azt írja valaki megkeresi mit csináljon a pénzzel? Van egy elenyésző kisebbség akire ez igaz, de a többség hitel, adósság, fontosabb dolgok elhanyagolás, túl munka, stb … árán oldja meg a vásárlást. Nem az a lényeg, hogy ezután használtan kell vásárolni, de van amit sokkal jobban megéri. Egy monitort soha nem vennék használtan, de egy autót csak használtan vennék. Ruhában sem tartom cikinek a 300 forintos turkálós ruhát, igaz nem járok oda. Amíg lesznek balekok, addig lesz aki ki is használja őket, pl. márkanév.
  • PG
    Jó ez a szemlélet, csak sajna még mindig az emberek többségét tudják manipulálni a reklámok.
    Már egy ideje azt az elvet követem, hogy a vásárolni kívánt dolgoknak kétféle kategóriája van:
    1. alapszükséglet: étel, ital, ruha, lakhatás (rezsi, bérleti díj)
    2. “luxus”-cikkek, avagy “meg lehet élni nélküle” dolgok: TV, laptop, új telefon, autó, műszaki dolgok, lakás-díszek, egyéb haszontalan dolgok.

    Az étel, ital minőségét azért nem szabad lejjebb adni, gondolok itt arra, hogy kerülni kell a gagyi minőségű, mesterséges adalékanyagos ételeket, italokat.
    Az ember 1x él, tehát igenis próbáljon meg egészséges ételeket venni, enni, és italokat (ásványvíz, jó minőségű tea, kávé) inni, hisz az élete végén a “luxus”-cikkek úgyse érnek semmit a számára (csak nagy ökológiai lábnyomot hagyna), amire emlékezni fog, azok az emlékek, események, emberekkel eltöltött pillanatok lesznek.

  • Ez vagyok
    Most nem olvastam el a hozzászólásokat, mert iszonyatosan vártam már egy ilyen cikket.
    A tárgyak bűvöletében élünk, hihetetlen mértékben.
    Én már 3 hagyatékot dobtam ki, ami csak a tulajdonosának jelentett valami-bármit.
    Ezt úgy lehet mindenféle lelkiismeretfurdalás nélkül megcsinálni, ha nem a tárgyak bűvöletében élünk. Én “notórikus kidobóként” születtem, így engem sohasem vesznek körbe a guzsbakötő, röghözkötő, szinte soha semmire nem használt tárgyak. Csak a praktikum a lényeg. (Praktikum egy szép szobanövény is például, amire nap, mint nap szívesen nézek, vagy egy autó is, ha a mindennapi élethez szükséges.) Nem vagyok minimalista.
    Mindenki szabaduljon meg az olyan ruháktól és tárgyaktól, amiket 1 éve nem használt.
  • Akciós Áron
    Én állam- és wc-papírból mindig újat veszek, részvényből jó a használt is.
  • Gabor33
    és az amit leírsz azzal semmi baj nincs! szerencsére szükség van ilyenekre is! különben kitől vennék meg alig használt cuccokat?? én örülök hogy vannak ilyenek is. abban is teljesen egyet értek veled, hogy élvezni kell az életet most és nem 70 évesen! de a kettő szerencsés ha nem zárja ki egymást. és inkább erről is szól ez a blog szerintem. én ebayen veszem az ilyen cuccokat, tipikusan 1-2 hónaposak, vagy még ki sem nyitották, eredeti dobozában vannak. sosem szívtam még meg. de ha már műszaki cucc, érdemes az aliexpressen is nézni mik vannak, mert töredék áron tudsz egy csomó dolgot beszerezni, még a tipikus használt árhoz képest is.
  • szocske
    “Megint más kérdés a szolgáltatás: ha nyaralok, 4* alá nem megyek, mert nem akarom szarul érezni magam, hanem pihenni szeretnék. De: nem kérek ki polipot,”

    mennyire nem vagyunk egyformák: ha nyaralni megyek, én többnyire a booking.com-on foglalok ár-érték arányban nekem megfelelő szállást, lehetőleg ellátás nélkül, max. reggelivel. Az ebédet és vacsorát viszont kizárólag szimpatikus étteremben, lehetőleg mindig máshol és mindig mást, elsősorban helyi kajákat megkóstolva, tengerparton hal, polip és egyéb tengeri herkentyűk, hol egyek ilyet ha nem otthon? Puccos hotelt találok itthon is, de ha a pihenés az elsődleges otthon is maradhatok. Ha nyaralok, akkor minél többet akarok megismerni a helyből, ráadásul nekem a helyi ételek az elsők között szerepelnek. Mondjak még durvábbat? Ha 1 hétre elutazok valahová, a szállás többnyire 3 külön városban van, mondjuk mindenhol 2 éj

  • Gabor33
    öregszel. ez normális 😉 én is már felfedeztem magamban hasonlóakat 🙂
  • Wini
    Nem tudnek mert jon a kiszamolo 6 alkalmas eloadasa aminek nem lehet ellenallni 😉
  • antenna
    Van az egyik véglet, aki sátorban alszik az Alma bolt előtt, hogy az elsők között jusson hozzá a legújabb, sok százezres kütyühöz. És a másik, akinek van egy fogkeféje meg a néhány váltás ruhája. Szerintem mindkettő rossz, a kettő között kéne élni. Ha mindenki sokat fogyaszt és költekezik, sok erőforrás megy veszendőbe. Ha nem vesz semmit, akkor nem lesz munkahely. A használt ruhát is meg kellett vennie valakinek. Szóval a kép nem fekete vagy fehér. Ahogy már írták, legfeljebb az amerikaiaknak fura, ha visszavesznek a fogyasztásból. A 180Ft-os benzin és a literes kis kólák világában más a “nem fogyasztok”. És a Ny-európai használt bútor meg a magyar között óriási a különbség. Mikor vettem a lakásom, 20 éves gyantás festék volt a falakon és az eredeti, ’63-as mosogató, tűzhely, kredenc a konyhában.
  • Zedder

    “A mikrót jól kezeled, a makrót szerintem jellemzően rosszul, de az csak tíz-tizenöt-húsz év múlva derül ki, utóbbiban kinek volt igaza, ergo vitázni róla elég parttalan.”

    Ez szerintem kicsit olyan, mint a paleo (*) kaja. A huhogók mindig azzal támadják, hogy de az egész Földön nem ehet mind a 7 milliárd ember így. Jó, de én pont leszarom a többieket, ha én megtehetem, és ezáltal egészségesebb leszek… Na ez kb. így van a pénzügyekben is.

    (*) most mindegy, hogy minek nevezzük, az tény, hogy egy CH szegény, fehérje és rost gazdag, feldolgozószerek és cukor nélküli diéta az egészséges.

  • cabala
    “Van az egyik véglet, aki sátorban alszik az Alma bolt előtt, hogy az elsők között jusson hozzá a legújabb, sok százezres kütyühöz.”
    Ezek most már általában bérállók, akik aztán drágábban adják el, mint megvették, szóval őket is már csak a profit hajtja 🙂

    Egyébként a Harcosok klubja nagyon jól összefoglalta a lényeget: Amit birtokolsz, az birtokba vesz. (Vagy: Nem a munkád vagy, és nem is a bankbetéted. Nem a kocsid vagy, és nem a tárcád tartalma. Nem egy menő ruha vagy. Egy bohóckodó ganajkupac vagy a világon. Vagy: Reklámok parancsára kocsikra gyűjtünk, melózunk, hogy legyen pénzünk a sok felesleges cuccra.)

  • dinnyesbacsi
    a semmit, az azért erős…
    én idén vettem egy notebookot (~160e amúgy használtan, de nem mondod meg róla), az előző 2008-ból való volt, egy borotvát (~7e, 2006 v 7-ben kaptam az előzőt) és egy telefont (~20e 2010 elején vettet váltott) és egy kézi turmixgépet valami 7 ezer (félár v alatta volt)

    ellenben sportruházatra és sportszerekre elköltöttem ~140e-t és egyéb sportolásra még kb. ugyanannyit (belépők, nevezési díjak, edző)

    szerintem csak ésszel végig kell gondolni mire költ az ember… egyébként valahol olvastam (lehet hogy pont itt, de szerintem nem), hogy a sportolásra költött összegek átlagosan hétszeresen térülnek meg várhatóan az egyén számára, ez is megérne egy misét 🙂

    akkor én most a fogyasztói társadalom áldozata vagyok-e? 🙂

  • Szilvi
    Nagyon jó a cikk, tetszik a hozzáállás, és ezzel nem csak pénzt lehet spórolni, hanem környezetkímélő is, hiszen kevesebb hulladék keletkezik. Követendő példa!
    Másik oldalról bizonyos dolgok felhalmozásának is lehet előnye. A szüleim sok mesekönyvet, és játékot tettek félre, ami nagyon jól jött a mi gyerekeinknél, mivel ezeket már nem kellett megvenni, és vadászni sem rájuk a használt boltokban, és ez nagy segítség volt.
  • szárnyas freivadász
    Harcosok Klubja teljes idézete még sokkolóbb: “A legerősebb és legbölcsebb férfiak állnak itt körülöttem. Sok nagy lehetőség, ami pocsékba megy. Az egész elkúrt nemzedék benzint csapol, kaját tálal vagy nyakkendős rabszolgának állt. Reklámok parancsára kocsikra gyűjtünk, melózunk, hogy legyen pénzünk a sok felesleges cuccra. A történelem zabigyerekei vagyunk. Nincs se célunk, se helyünk. Nincs világháborúnk, se válságunk. A mi háborúnk szellemi háború, a mi válságunk az életünk. A tévé elhitette velünk, hogy egy szép napon milliomosok, filmcsillagok és rocksztárok leszünk. Pedig nem leszünk. Erre lassan rádöbbenünk, és nagyon, nagyon berágunk.”
  • pez
    Szívesen olvasnék tapasztalatokat arról hogyan érdemes megszabadulni a felhalmozott/hagyatéki cuccoktól Magyarországon:

    Mi adható el, hol és hogyan érdemes hirdetni/szállítatni/fizettetni?
    Amit nem érdemes eladni:
    Mi az amit inkább elhasználni érdemes?
    Mit és hova lehet adományozni?
    Mi az amit csak kidobni tudsz?

  • “Filozófiának” jobb, mint 100/200 napos “teljes fogadalomnak”, hiszen néha pont azért cseréled a dolgaidat, mert _elhasználódnak_, és pont “el nem használtat” szeretnél. Az elmúlt két évben a következő új dolgokat vettük: mosógép, porszívó, matrac a saját ágyunkba (12 évet bírt az előző), nagyobb gyereknek ágy (az addigit megkapta az öccse). Használt matracot, gyereknek használt heverőt minek venni (épp olyanban nem tudtunk már aludni), a mosógép elődjét (korszerűtlen volt a maga 14 évével, és néha kihagyott az agya) elvitte egy ismerős albérleti gyorspótlásnak (elromlott a bérlőnél a mienkénél ócskább masina). Mikor elromlott a kávéfőző, megnéztük az összeörökölt hagyatékot, volt használható kotyogó benne, nem vettünk újat. A valódi kérdés: kell-e pont ez nekem valójában, illetve megengedhetem-e magamnak.
  • Garbo
    Hogy meglegyen a teljes kör:
    Olyan dolgokat veszünk, amire nincs szükségünk, abból a pénzből, ami nem a miénk, hogy lenyűgözzük azokat az embereket, akiket még csak nem is szeretünk.
  • Garbo
    @pez:
    Mindent érdemes elvinni az ún.adományboltokba, adomanyhalo.hu
    Ha sok a cucc vagy nagy, el is viszik. Neked kacat, másnak kincs. Élelmiszeren és vegyi árun kívül mindent elfogadnak. Többszörösen jó, mert te adományozol, aki rászorul, az nem kegyet fogad el, hanem vásárolhat itt olcsón (önbecsülés, vásárlás-élmény), újrahasznosulnak a dolguk, így véded a bolygót is, plusz így segíted a hálózat munkahelyteremtését is.

    Mi az, amit csak kidobni tudsz? Ami nem ép vagy funkcionálisan már nem használható, szerintem.

  • Ezért gondolom, hogy “filozófiának” jobb, és erről is szól a poszt. Még egy érdekes módszert ismertem meg pár éve: diplomata ismerős (nem magyar) azt vezette be a tárgyakban való fuldoklás ellenszereként, hogy a lakás általános ökölszabálya, hogy “ha valamit be akarsz hozni, akkor valamit rakjál ki!”. Tehát pótlás okés, bővítés akkor, ha valami már nem használt, szükségtelent kiraksz, különben elöntenek a lomok. Az adott ország mondjuk fejlett adományozási kultúrával is rendelkezik, és a hölgy ugye megengedhette magának a jó minőségű, hosszan használható dolgokat. Ezzel együtt a kamasz gyerekei fogyasztását illetően ő is tépte a haját, mivel egyikük iskolájában lényegében “megköveteltek” olyasmiket is, amiket ő feleslegesnek tartott.
  • Kiszamolo
    //kiszamolo.hu/tartsd-kordaban-a-vasarlasaidat/
  • okoska
    ezt az újautó ellenességet azért több szempontból is meg lehet vizsgálni. Tény hogy az új autó összköltsége első ránézésre drágább. Viszont ha figyelmbe veszed, hogy az újabb autók (általában) biztonságosabbak, egy esetleges balesetnél (amiből sajnos egyre több van “hála” az olcsó benzinnek) alacsonyabb a komoly sérülés kockázata.

    Amit sokan nem vesznek figyelembe, és a töréstesztek is csak pár éve foglalkoznak vele, ezért az újabb autóknak egyértelmű itt is az előnye: a gyalogosvédelem. És hogy jön ez ide azon kívül hogy vigyázzunk egymásra? Ha elédesik az úton egy részeg turista, egyáltalán nem mindegy hogy milyen komoly sérülései lesznek, és te megúszod felfüggesztettel, vagy mész 1-3 évre a hüvösre.

    A használt, öregebb autóval nyilván gyakrabban kell szerelőhöz is menni, ez mind pénz és legfőképpen idő.

    (mondom mindezt úgy hogy két darab 12-13 éves autó van jelenleg a családban)

  • Géza
    azt szokták mondani, hogy az interneten mindent el lehet adni. Ez eddig nekem is nagyjából bejött. Használt bútort, bontott építőanyagot, Minszk hűtőszekrényt is sikerült eladnom. Na nem nagy pénzekért. Volt, ami 1 nap alatt elment, volt, ami majd 1 év alatt. (Akkor jött valaki, akinek pont olyan csillárja van, amilyen falikart én hirdettem). Volt már, amit ingyen adtam, de legalább nem kellett fizetni az elszállításért. És olyan is volt, hogy kidobásra szánt, teljesen értéktelennek vélt bútort is megvettek.

    Ruhaneművel nem próbálkoznék, azt inkább jótékonyságból odaadom, több vele a macera (egyenként lefényképezgetni, egyeztetni…, inkább egyben összecsomagolom, és elviszem valahova).

  • Kiszamolo
    okoska, nincs itt semmi ellenesség. De a pénztárcám ellensége sem vagyok. Egy ötéves autó nem lényegesen rosszabb semmilyen szempontból, mint egy új, de rengeteg millióval olcsóbb.

    Ebből meg nemhogy egy szerviz, de még egy teljes motorcsere is kijön kétszer.

  • Géza
    kérdés, hogy mennyire használt az az autó. Én az enyémet 3 évesen vettem, kb. feléért az új árnak. Azt a tipust akkor újonnan is lehetett még kapni, tehát nem lenne korszerűbb, ha újonnan veszem. Most 12 éves a kocsi, szerintem nincs szignifikáns különbség a között, amit szervizre költöttem ebben a 9 évben, mintha egy újat szervizeltem volna. A következő 9 évben pedig még kisebb lesz a különbség.

    Persze 9 éve még pörgött az új autó kereskedelem, ezért lehetett találni újszerű használtat is. Most ez sokkal nehezebb.

  • L70
    Nálunk a jól bevált ökölszabályok, amikkel egészen sokat lehet spórolni:

    Műszaki cikk (tartós háztartási gépek): első elromlásnál javítás, ha észszerű áron megoldható. Második elromlásnál kuka + új. Amíg valami jól működik, sosem cseréljük (pl. a hűtő 18 éves, sose volt javítva). Kisgépeknél a “ha egyet veszek, akkor egyet kidobok” elv.
    Autó: újan vett alsóközép, 10+ évig tervezzük használni.
    Ruha: munkaruhánál kell minden évszakra egy “első benyomás” ruha, mellette néhány váltás normál napi munkaruha. Első benyomásnál ugyanis csak egyszer lehet próbálkozni, és aki jelentős napi/óradíjat fizet, ott erre figyelni kell. Szabadidőnél a lényeg a kényelem és praktikusság, nem az ár. Ha egy ruha vagy cipő még javítható, akkor varrónőhöz, cipészhez visszük. Ha mégis újat veszünk, a régit kidobjuk.
    Gyerekcuccok: ajándékba úgyis kap újat, a többit megvesszük fillérekért használtan.

  • Orbán János
    Egyrészt jó, ha sokan, sokfélék vagyunk különböző világképekkel. Jó olvasni róla, h más ugyanabban a tükörképben mit lát más szemszögből. Amíg egyik nézet és hozzáállás sem kötelező, addig csak előny megismerni a valóságot más felbontásban.

    Másrészt számomra nyilvánvaló az is, h igazából egy korlátunk van, amit nem tudunk sem pénzzel, sem varázslattal feloldani: a véges intervallum, amíg online vagyunk (tehát életünk időtartama). Ezért az is biztos, h a bőrönd pénzt, amit összegyűjtünk, nem vihetjük magunkkal, bárhogyan is szeretnénk megtenni. Ez a következtetés oda is vezet, h ha egy termék 10 Ft-tal olcsóbb, de 2 utcával távolabb, akkor inkább fizetek 10 Ft-tal többet és nem teszem meg a plusz távot, nem pazarlom az időt rá. Mint ahogy a használt cuccokat sem vadászom napi x órában sem virtuálisan (inet) sem különböző távoli fizikai helyeken. Pénz spórolása helyett az idő spórolása.

  • okoska
    nemcsak rád gondoltam általános hozzáállás (itt is többen írták), hogy az újautó mekkora baromság.

    Ha az ötéves autó “rengeteg” millióval olcsóbb, akkor az nyilván egy teljesen felesleges luxus/prémium kategóriás autó, ami helyett meg lehet fontolni egy kisebb, egyszerűbb, gazdaságosabban fenntartható autó birtoklását.

    A használttal további macera amíg megtalálja az ember az “igazit”. Jó sokat kell menni érte, marha sok időt elvisz, mind a járkálás, mind a nézegetés, (márha nem úgy veszi az ember, hogy az első neki tetsző szinűt).

    Annyit szerettem volna mondani, hogy egyálatlán nem ördögtől való dolog ha valaki új autót vesz (és most nem a 120 hó/0 Ft önerősökre gondolok), egyáltalán nem biztos hogy a szomszédnak akar villantani, teljesen racionális döntéssel is el lehet ide jutni.

  • olyan feri
    Nagyjabol elmondtak mar elöttem mindent, de azert összefoglalom a velemenyem.

    Vannak dolgok, amikböl lehet es erdemes hasznaltat venni – tipikusan az olyan dolgok, amelyek nem (vagy kicsit) kopnak a hasznalat soran, es nem is avulnak el gyorsan. Ha mondjuk valaki csillagaszkodni szeretne, egy jo tavcsö evtizedekig kitart, golfütö ilyesmi.

    Aztan vannak dolgok, amikböl az eletben nem vennek hasznaltat: cipö, agymatrac, mosogep. Ezek elettartama veges es jol meghatarozott: ha egy mosogep mar nem mos, akkor ki kell dobni. Ebböl inkabb megveszem az uj Miele-t, es 20-30 evre le van tudva a gond. Tököm fog szerelöt hivogatni. Szerintem ha valaki nyer valamit ezen a reven, azt elveszti a vamon (idö, idegeskedes).

  • Vakmacska
    A kocsik szervizigénye nem igazán az életkoruk, inkább a márkájuk, használtságuk jellege, az eddigi karbantartás minősége és a beléjük rakott bonyolult izék mennyiségének függvénye lesz. A fapados öreg Astra, ami életében nem hagyott cserben 10 év alatt (jövőre lesz 12 éves, kb. másfél évesen vettem anno), leszámítva egy lemerült akksit és egy beszorult slusszkulcsot, kevésbé szervizigényes, mint főnököm puccosabb, elegánsabb és lényegesen újabb verdái, pedig azok is megbízható márkák ám.

    Amikor vettük az Astrát, nem kellett senkinek, pedig tényleg 10 ezer volt benne, jó áron és állapotban kínálta a külföldre visszaköltöző tulaj, de nem volt benne semmi extra. Na, hát utóbbi tényező sokat tett azért, hogy ne legyen mi elromolhat benne. Előre félek, hogy ez a típusú kocsi már azóta kihalt minden márkában.

  • olyan feri
    Hatareset pl a butor: költözesnel ugyis serül, ujra es ujra szetszerelve es összerakva mar nem ugyanaz mint ujan; de nyugaton tenyleg ki lehet fogni olyanokat amik meg a mi birtokunkban is kibirnak 1-2 költözest es nem cikik. (Az ingyen elhozas jol hangzik, de azert egyaltalan nem altalanos.) Van lomizasbol szarmazo es hasznalt butorom is (söt, szinte csak ez utobbi van) de most eppen kellett egy bizonyos celra uj butor, es vettem egyet ujan 1000 euroert mert ez felelt meg a legjobban a celjaimnak.

    Altalanossagban pedig az a celom, ami itt sokaknak: hogy egy viszonylag visszafogott, szereny eletet elve eleg penzt sporoljak meg. De nem azert, mert igy gazdagon halhatok meg. Hanem szeretnek lehetöleg 65 evesnel elöbb visszavonulni, es addig is biztonsagban lenni, keveset szorongani a jövömröl. Addig pedig normalis eteleket fogok enni es sokat utazni, kerül amibe kerül.

  • okoska
    na erről van szó. Manapság nem találsz 3 éves autót féláron, de még 4-5 éveset se, hacsak nincs nagyon lepusztulva 2 millió* kilométerrel (*költői túlzás trollok kedvéért).
    2008 óta nagyjából nem adnak el itthon új autót, ezért nem olyan egyszerű 7 évnél fiatalabbat találni normális áron. Vannak ezen kívül a “behozottak” amiket nem véletlenül passzolt át az egykori pedáns bajor tulaja a k-európai neppereknek…
  • olyan feri
    Ruhabol pedig meghagyom a hasznaltat masnak. Keves ruha kell, de jo minösegü, azaz draga. Ahogy minden olyan hasznalati targybol, amelyet gyakran es sokat hasznalunk, amelyekre ra vagyunk utalva. Ezekböl – a legfontosabb hasznalati targyainkbol, pl. kes, telefon, cipö, hatizsak – egyszerüen nem eri meg gagyit venni.

    A altal idezett embernek is ket kezen megszamolhato szamu targy van a birtokaban. De azert nem veletlen, hogy abbol több is Apple termek. Olcso = szar. Aliexpress? Hagyjuk mar.

    Ideztek, -tük mar többször, de aki nem ismeri: dcurt.is/the-best

  • okoska
    nah, kiváncsiságképpen rákerestem a hahun az egyik méltán népszerű hazai típusra, és megnéztem mit adnak a mostani legolcsóbb új ár feléért (felszereltségekkel nem foglalkoztam, mert az elég sokat változott az utóbbi 5-10 évben is, manapság már alapból adnak annyit, mint 10 éve a csúcsmodell), egy százezres intervallumban.

    Naszóval az eredmény 30 találat:
    2005 7 db
    2006 7 db
    2007 11 db
    2008 5 db

    Ezzel leszögezhetem hogy “3-4 éves autót féláron” már rég a múlté, hiszen itt 7-10 évesekről van szó, még akkor is ha ezekből valamennyit le lehet alkudni.

  • EgyBölcsész
    A használt cucc biznisz hihetetlen függöséget tud okozni, sokkal többet vesz az ember, mint ami valóban szükséges, pl gyerekruha, majd tárolja, válogatja, fényképezi, eladja, h újakat tudjon venni. Szinte az összes szabadidöt felemészti. Én nem vagyok ilyen, de a turiban nekem is nehéz megállni h ne vegyek meg valamit mert olcsó és tetszik. A gyerekre szívesen veszek pl. bodyt ott, mert kb 50 ft darabja, egyszer eszi le barackkal és onnantól kuka, a barack ugyanis nem jön ki. De sokkal szívesebben töltöm az idömet mással mint a vásárlás.
  • András
    “Olyan dolgokat veszünk, amire nincs szükségünk, abból a pénzből, ami nem a miénk, hogy lenyűgözzük azokat az embereket, akiket még csak nem is szeretünk.”

    És ha nem így teszünk hülyének néznek, persze én ezt pont le sz…m 🙂

    Ismét jó cikk. Köszönöm!

  • Isti
    Érdekes cikk, és egyet is értek vele. Sőt ennél tovább is megyünk, ha elromlik valami, megpróbálom saját magam megjavítani, és tovább használni, nem kidobni. Vagy ha valami már nem kell, akkor sem kidobni, hanem elajándékozni. Viszont némi ellentmondás is van a történetben, amit érdemes másképp is nézni:

    “Ha te megveszel valamit, nem csak pénzt adsz érte, hanem az életedből azokat a heteket-hónapokat-éveket is, amit annak a pénznek a megkeresésére fordítottál.”

    A valóság nem ennyire fekete-fehér: Ha használt dolgot vásárolsz, akkor nem csak pénzt adsz érte (ha kevesebbet is), hanem rengeteg időt, amíg megtaláltad, kipróbáltad és a bolti vásárlásnál jóval bonyolultabb ügymenet végén végül eljutott hozzád. Pl: akarok venni mondjuk kék inget. Bemegyek a használtboltba ahol egy ingből egy méret és egy szín van. Mehetek a másikba, aztán a harmadikba. Napok, hetek, életidő. És az idő pénz.

  • Isti
    Sokáig én is használtan vettem mindent. Órákig, néha napokig, hetekig keresgéltem és bújtam a **terát, mentem a **dába, stb. Sokmindent próbáltam saját magam előállítani, pl kábeleket, csatlakozókat, hosszabbítót. De rá kellett döbbennem, hogy ha ezalatt az idő alatt inkább dolgozok (pl másodállásban) akkor nem értelmetlen keresgéléssel megy el a nap és pénz is lesz az új cuccra.

    Persze tőlünk nyugatabbra hatványozottabb a fogyasztói társadalom, így több a használtcucc is, de magyarországon sajnos nem éri meg mindent használtan beszerezni.

    Az viszont totál igaz, hogy ami nem kell azt ne vedd meg. Így informatikusként nincs DVD-m, nincs TV-m, nincs tabletem, 1db notebookom van, 1db telefonom, IKEA előfizuval 🙂 olcsó, de tökéletes bútoraim és használt autóm. Szóval mindennel egyetértek, de az idővel nem. Ez személyes – magyar – tapasztalat.

  • Gábor
    “egy autót, ami öt év múlva már a 40%-át sem éri “…. ez komoly???
    Az 4 éves autó, ami most már 7 éves, addig fog a család feneke alatt gurulni,amíg tud.
    És igen, kiszámoltam, hogy sokkal jobban járok anyagilag és felhőtlenebb az életünk, ha az autóra szánjuk a 2.2 millió forintot, nem pedig autót bérlünk, vagy tömegközlekedést választjuk.

    A többi összehasonlítás is komoly???
    Te is tudnál cikkeket írni, ha nem költöttél volna olyan dolgokra,amiket felsorolsz, ugye?
    Ez az utóbbi idők legkomolytalanabb cikke.

    A havi béremet mégis mire kellene költenem?
    Ok, elmegyek a megtakarításra félretett pénzemen felül megmaradt pénz egy nagyobb hányadából pl világot járni…. ha lenne annyi pénzem 🙂

    Viszont én is használtan próbálok megvenni amit csak lehet, de 5 év garancia még mindig nyomós érv egy ÚJ elektronikai termék mellett….
    és inkább egy bicikli+olcsó mobil,mint csak egy drága mobil !

  • antenna
    Szerintem az is elmebeteg, aki többet fizet a bolti áránál egy fogyóeszköz használati tárgyért, amit úgyis lecserél 1-2 év múlva. Azért, hogy pár napig menőzhessen vele, hogy neki már megvan. Elképesztő, hogyan lehet manipulálni és fanatizálni az embereket. És itt a példa, a színe miatt cseréli a nő:

    index.hu/tech/cellanaplo/2015/09/24/fejlodik_a_sor_az_apple_uzletei_elott/

  • Guest
    Autókról:

    Azért a használt autónak is van értékvesztése: ha egy 5M forintos új és egy 5M forintos használt autót hasonlítasz össze, jó esélyed van rá, hogy az új autó éri meg jobban 🙂
    (A Válság óta kifejezetten túlárazottak a fiatal használt autók, az újkori listaár 50%-át is elkérik érte, és ha szalonban veszel kocsit komoly alku is van ám, amit az egykori listaár nem árul el.)

  • Ptur
    Ok, látom sokaknak nem jött le a lényeg, de ez nem újdonság….

    A gyengébbek kedvéért nem az a cikk lényege, hogy ne vásárolj semmit, hanem az, hogy ne az általad birtokolt tárgyaktól várd azt, hogy boldogabbá tesznek. Nyilván ha a mósógéped ment tönkre akkor logikus újat venni, hogy aztán remélhetőleg 10-15 évig tudd használni. A probléma ott van, ha a vásárláskor elmész az anyagi lehetőségeid határáig (vagy át is léped azt) pusztán azért, mert azt gondolod, hogy a 300 ezres prémium kategóriás mosógéptől boldogabb leszel. Elég szomorú azt látni, hogy itt is sokan úgy gondokodnak, hogy minél többet fogyasztok annál boldogabb leszek, ezért a pénzre úgy tekintenek, mint a boldogság és az életminőség mértékegységére. Az a helyzet, hogy nagyon szerény körülmények között is lehet boldog és teljes életet élni, abban az esetben persze, ha az alapszükségletek adottak.

  • Géza
    sok esetben lakásnál is erősen túlárazott az új. Van olyan környék, ahol az új társasházi lakások 500e négyzetméteráron elfogynak, az újszerű használtak pedig 300-ért sem eladhatóak (hasonló kevés lakásos, kertes társasházakról van szó).
  • Ptur
    Valahol olvastam a “hedonikus adaptáció” jelenségéről. Ez nagyjából annyit takar, hogy az ember rövid időn belül hozzászokik a jobb életkörülményekhez, és újabb nehezebben elérhető dolgok után kezd vágyakozni. Ha most valaki azt gondolja, hogy a boldogságához már csak egy telefon/autó/szépen berendezett lakás hiányzik, akkor az valószínűleg egész életében elégedetlen és boldogtalan lesz.
  • okoska2
    Hagyatékügyben lassan sajnos profi vagyok:
    – Ha vannak festmények, műtárgyak bélyeg stb, érdemes hívni egy szakembert, aki felméri. Kér érte pénzt, de cserébe tudni lehet mit érnek a dolgok. Nagyrészt persze nem sokat, de legalább nincs görcs, hogy értékes cuccot fogunk kidobni. Vannak meglepetések is, adtunk el hagyatékból sokszázezerért festményt galériának!
    – Nagy családi turné: ki mit tud még használni? Vigye kinek mi kell!
    – Második körben ismerősöknek, barátoknak újabb tárgynéző: jelképes összegért, amennyit ők akarnak adni.
    – Ruhák: segélyszervezetnek, vagy ismeretségi körben rászoruló családoknak.
    – A többi vérmérséklettől függően kuka vagy lomtárolás, és majd a mi hagyatékunkat gyarapítja…

    Tehát a hagyatékkal csak szívás van pénzt nem lehet belőle csinálni. Nagyon megterhelő viszont látni széthordva-kipakolva egy ember legszemélyesebb dolgait. Mélységesen igazolja Kiszámolót!

  • Janos82
    :

    Ugyanezt en is megcsinaltam. Uj Vw golf legyen mondjuk 6 millio (vw oldalan : 4.7 – 6.7 millioig felszereltsegallitas nelkul )
    hasznaltauton:
    100e km alatt, 3 millio ftig, 4 autot dobott ki, ezek felszereltsege mint a magasabb kategoriasokbol valoak ( VI -os golfok ) volt kozottuk dizel is, 2011-2012es autok.

    Legkozelebb ne 100-ftos hatart adj meg, hanem picit tagabbat…

  • Stanlee
    Off: Itt Nemetorszagban pl. egy 3 eves 200000 km-et futott Focus Trend 1,6 diesel az a neki megfelelo uj valtozatnak kereken a harmadaba kerul. 60000 km-rel viszont mar tenyleg a feleert, kb. 10500 euroert van elado. Octavia 3 evesen, 2 l-es diesel mar kaphato 12 ezerert 180 e km-rel, de amiben csak 60 e van, az mar egybol 20 ezer kornyeken van, es tenyleg nem az uj ar feleert, hanem inkabb 3/4-ert adjak. Szoval eleg sok lehetoseg van az autos peldaknal maradva. Nekem a ceges Octaviamban volt 160 ezer amikor elloptak, ugy nezett ki, mint egy uj. Az ugyanannyi idos, csak (allitolag) 60 ezret futott Focus ami kovette, az ugy le volt lakva, hogy szegyelltem vele barhova elmenni. De 180 ezer km-rel kesobb is ugyanugy nezett ki, mint az elso napon amikor megkaptam.
  • Vakmacska
    A használtakkal az a gond, hogy lassan minden csatorna elbonyolódik. Képtelenség átlátni a használtas oldalakat, sok a csaló, macerás néha a szállítás. Jött a helyi FB-csoport pl gyerekcuccokra, fellőtted amit piacképesnek gondoltál 2 másodperc alatt, elvitték ha tényleg az volt, ha nem, hát nem. Aztán jöttek az abuzálók, egy nap 23 db cucc, az övékével tele volt a fal. Jöttek az adminok: album! Lett 42 féle album, válogasd, töltsd, kategorizáld, tageld fel előre, tegyél pontos cm-es méreteket, és onnan emeld ki – 200 Ft-os cuccért én nem szívesen dolgozok darabonként 15-30 percet, főleg ha el se viszik. Aztán vagy jön érte vagy nem, elfelejti (én is, addig emlékszem rá míg látom, albumban már nem bírok rákeresni, arra se, aki árulta…). Voltak a börzék, most vagy nem keresed be az asztalpénzt, vagy meghirdetés órájában viszik a jólértesültek. Akkor hogy? Mindent azért én se ingyen…
  • profiterror
    Én csak annyit szűrtem, hogy 2010-2011 közötti Golf és Astra mennyiért van és pont a félár körül jön ki mindkettő. Golf 2,2-4M, Astra 1,5-3,3M. Ja és 100-200 találat..