A bőség zavara

2021-03-05
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A mai ember a bőség zavarában él. Elég elmenni egy bevásárlóközpontba, bemenni az éttermi részre vagy ellátogatni egy szupermarketbe.

Éhes vagy? A legnagyobb kihívás, hogy melyik éttermet válaszd. Ott van egymás mellett a McDonalds, a Burgerking, a KFC és még sok másik hasonló étterem.

Miután sikerült kiválasztani egyet a rengeteg étteremből, még mindig csak félúton vagy a sikerhez, mert az adott étteremben is nehéz választani a kínálatból. Ilyen kosár, olyan kosár, fagyi vagy shake, pite vagy brownie, kóla vagy sprite?

Tudod mi az eredménye ennek a bőségnek? Igen, eltaláltad: az elhízás. A bőséges kínálat túlzott kísértést jelent és egyben annak a garanciája, hogy az átlagfogyasztó túl sokat és azon belül is túl sok szemetet fog fogyasztani.

Nem mintha nem lenne salátabár is a bevásárlóközpontban, mégis a gyorséttermek előtt hömpölyög a tömeg. S hiába van saláta is a gyorséttermek kínálatában, a vásárlók mégis a hizlaló, üres, a tápanyagok szempontjából a szemét kategóriájába tartozó ételeket fogyasztják.

A bőség eredménye az is, hogy például egyre több áruházban elérhetőek a bioételek. Valahol eldugva a bevásárlóközpont sarkában, hiszen aki a bőség zavarában is meg tudja tartani a józan eszét és odafigyel arra, mit eszik, úgyis megtalálja az eldugott sarokban is az egészséges ételeket.

A többieknek (a többségnek) pedig ott van a 25 méter hosszan, hat polcnyi magasságban kirakott chipsek, a 20 méternyi polcot elfoglaló cukorkák, további 20 méternyi csokoládék, fagyasztott pizzák, cukros péksütemények és a többi, hasonló étel, amikről mindenki tudja, hogy károsak az egészségre és az emberek elhízásához és eltompulásához vezetnek.

Mert a bőség egy tudatos kisebbségnek a lehetőséget jelenti, hogy még nagyobb színvonalon még több mindenhez férjen hozzá.

Azonban a többségnek a bőség nem előnyt jelent, hanem éppen fordítva, a saját maguk kárára van a mértéktelen és azon belül is értéktelen, szemét termékek túlfogyasztása által.

Mivel erre van igény, a gyártók is agyoncukrozott, agyonfinomított, kevés értékes tápanyagot tartalmazó ételeket gyártanak a profit maximalizálása miatt. (Tudtad, hogy egy átlagos ketchup 21% cukrot tartalmaz, de még a mustárnak is 6%-a cukor? A napi ajánlott cukorbevitel 25 gramm. )

Sajnos azonban ez a bőség és az értéktelen dolgok túlfogyasztása nem csak az élelmiszerek piacán jelent meg az elmúlt évtizedekben.

Az online világ információáradata ugyanazt okozza az emberek mentális állapotában.

A legtöbb fogyasztó online is csak az értéktelen híreket fogyasztja, de azokat legalább mérték nélkül.

Lefekvés előtt még fél óráig pörgeti a Facebookot, nehogy lemaradjon valamiről. Igaz, egész nap azt olvasta felváltva a kedvenc hírportáljaival. S reggel az első, hogy nyúl a telefonja után, mi történt, amíg ő aludt. Nem is veszi észre, hogy semmivel sem csinálja másként, mint a láncdohányos vagy alkoholista, aki még ki sem kelt az ágyból, már nyúl a cigisdoboz vagy a pohár után.

De ez csak az egyik probléma, a mennyiségi probléma. A másik, ahogy az élelmiszergyártók is a közönség ízlése, illetve ízlésteleségéhez igazítják a termékeik összetételét, hogy azok még többet fogyasszanak, az információgyártók is a tömegigényre mennek rá. Hatásvadász cikkek, kattintást generáló címek, minél értéktelenebb, a finomított, cukros pékárukhoz hasonlóan pillanatok alatt emészthető témák.

Lényeg, hogy a fogyasztó még többet akarjon fogyasztani és lehetőleg minél hamarabb. Ha testileg elhízik vagy mentálisan elbutul a fogyasztó, az legyen az ő problémája, fontos, hogy nőjön a fogyasztás és a profit.

Még szakportáloknál is kattintásban mérik egy cikk sikerét, egy cikk nem akkor sikeres, ha tartalmas, hanem ha sokan kattintanak rá, sokan osztják meg, sokan szólnak hozzá. Ezek lesznek a túlcukrozott, túlfinomított, túladalékolt, túlaromázott élelmiszerek megfelelői a tartalomfogyasztásban.

S ahogy a túlcukrozott élelmiszerek után is egyből éhes leszel és így túlfogyasztasz, vagyis elhízol, ugyanez történik az ilyen hírek fogyasztásával is. Még többet és még többet akarsz fogyasztani, még több vicces videót, könnyed cikkecskét, pletykát, érdekességet, aminek semmi gyakorlati haszna nincs. Napközben egyre többet mész fel a hírportálokra, a Facebookra, hátha valaki tett fel egy újabb cukros falatkát, amit bekaphatsz gyorsan.

Érdemes erre odafigyelni, hogy ne terheld túl magad üres, értéktelen információkkal, mert elhízás helyett elbutuláshoz vezet és ahhoz, hogy az értékes idődet értéktelen dolgokra pazarlod el.

Erről már itt írtam egy cikket, hogyan tudod kordában tartani azt, hogy mennyi üres, túlcukrozott információt fogyasztasz:

Változni szeretnél? Böjtölj te is

Previous Post
A tündérmaffia

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram