A tej

A tejes pult előtt az embernek naponta döntést kell hoznia, melyik tejet válassza: az olcsót, vagy a puccos csomagolású drágát. Mivel az ember szereti saját magát, sokszor a drágát választja, abban a reményben, hogy az biztos jobb minőségű.

A rossz hír az, hogy egy-egy cégnél ugyanabból a tartályból töltik az összes tejes dobozt, a saját márkást éppúgy, mint a kupakos-dizájnos drága tejet. A magasabb árral csak életérzést veszel, nem jobb tejet.

A 24.hu cikke a tejüzemi látogatásukról erre olvasható.

Ugyanez van a boroknál is, még a magukat szakértőknek tartó sommelier-eket, akik évekig tanulják a borkóstolás szakmáját, egyszerűen becsapják azzal, hogy milyen drága üvegben teszik eléjük ugyanazt a bort. Minél drágábbnak hiszik a bort, annál jobbnak értékelik.

Erről már itt írtam bővebben:

Ha drágább, akkor jobb is?

Update: A vodkánál se egyértelmű, mi indokolja a sokszoros árkülönbséget, legalábbis ez a cikk szerint.

Share

124 hozzászólás

  • Garbo

    Nekem pl. az a bajom az amatőr, jelen esetben női magazinos kóstolótesztekkel, hogy az ízlés nagyon furcsa. A tömegízlés, a széles körben elterjedt, elfogadott, jónak tartott ízek olyan messze vannak az ízlésemtől, mint Makó Jeruzsálemtől. A széles merítés ízlésében benne van az ízfokozókhoz hozzászokás, isznak színes-szagos-szénsavas löttyöket, vesznek kispékséges rágcsákat-reggeliket, stb. Millió dolog befolyásolja az ízlést. Például 10-ből minimum 6-7 ember szerint a Milka csokoládék finomak, tehát az lesz a termékteszten a győztes, miközben a maradék 3-4 ember szerint ehetetlen, ragacsos, túl édes, akármi.
    Ezer ilyen példát lehet hozni. Az alapfelvetéseddel egyet értek.
  • Zabalint

    A Milka olcsó, kommersz csoki, azért hiszik jónak sokan, mert anno korlátozottan hozzáférhető csokiként nagy számnak számított. Nem vagyok benne biztos, hogy az a 6-7 ember vakteszten is azt hozná ki legjobbnak (nyilván más tejcsokikkal, nem étcsokikkal hasonlítva), aki mégis, az azért, mert felismeri, nem mert annyira jó lenne.
  • Zabalint

    Azért ha valaki úgy bukik meg vakteszten, hogy előtte nagy mellénnyel mondja az egyik termékre a másikhoz képest, hogy az mennyivel jobb, minőségibb, akkor az ciki. Egyébként sokszor csak azért nem buknak meg, mert a kedvenceik sajátosságait már ismerik, így annyit tudnak már, hogy felismerjék.

    Nem bor, de pl. az Indexnek volt újságírói vaktesztje kólákra a Zero megjelenésekor. A Zerot még nem itták előtte, így az utolsó helyen végzett, és azt gondolták legtöbben a legszutyokabb Tesco kólának. Valószínűleg sokkal több pontot kapott volna 1 év múlva…

    A bortesztnél ha nem is ismerik feltétlenül a borokat, akkor is tudják mely sajátosságokat illik többre értékelni.

    Én amúgy sör vaktesztet akarok csinálni a közeljövőben otthon, nem értékelni, csak felismerni melyik-melyik. De előre tudom, hogy azonos sörfajtával (pl. lager) sokat fogok tévedni.

  • Warrior

    Látom, hogy nekem címezted, de bocsánat, nem értem a hozzászólásod. Kifejtenéd?

  • Warrior

    “Azért ha valaki úgy bukik meg vakteszten, hogy előtte nagy mellénnyel mondja az egyik termékre a másikhoz képest, hogy az mennyivel jobb, minőségibb, akkor az ciki. Egyébként sokszor csak azért nem buknak meg, mert a kedvenceik sajátosságait már ismerik, így annyit tudnak már, hogy felismerjék.”

    Kb. ugyanazt mondjuk. Én még annyival kiegészíteném – saját tapasztalom alapján – hogy szerintem sok esetben még a kedvencét sem feltétlenül ismeri fel valaki. Ezért is javaslom, hogy próbálja ki magát mindenki. Poénnak sem rossz – megfelelő önkritikával, ha véletlenül nem a várt eredmény lesz 🙂

    Elhiszem, hogy sokan vannak, akik tényleg érzik a különbséget, de úgy gondolom, hogy jóval többen vannak, akik ezt csak hiszik, de a valóságban mégsem megy/menne. Mint a “Milyen autóvezető Ön?” kérdésnél a válaszolók többsége átlagosnál jobbnak tartja magát, ami ugye nem lehet…

  • Garbo

    Lehetséges, hogy túlbonyolítottam a mondanivalót. A lényege az volt, hogy tökéletesen egyetértek veled.
  • Warrior

    Lehetséges 🙂 Vagy én dekódolok ma nehezen…
    Köszi a magyarázatot! 🙂
  • Családfő
    Úri trollunk továbbra is igen egyszerű lélekkel szemléli a világot (fekete vagy fehér). LOL

    Értelmesebb kommentelőknek, érdekességként: én már vettem részt vakteszten mind borokat, mind söröket tekintve. Mókás élmény, csak ajánlani tudom. Persze, hogy vannak meglepetések, mégis sok mindent jól találtunk el – pedig mi mind teljes amatőrökként, poénból, barátokkal tettük.

  • Családfő
    Úri trollunk továbbra is igen egyszerű lélekkel szemléli a világot (fekete vagy fehér)… LOL

    Értelmesebb kommentelőknek, érdekességként: én már vettem részt vakteszten mind borokat, mind söröket tekintve. Mókás élmény, csak ajánlani tudom. Persze, hogy vannak meglepetések és rengeteg tévedés, mégis sok mindent jól találtunk el – pedig mi mind teljes amatőrökként, poénból, barátokkal tettük.

  • Tyler Durden
    Családfő vs. ügyvéd
    ezeken a csörtéken mindig jót lehet mosolyogni:)
  • L70
    Azt elhiszem, hogy a 2000 Ft-os bor ér 5x annyit, mint a 400 Ft-os.

    És nem hiszem, hogy a 20.000 Ft-os érne 10x annyit, mint a 2.000 Ft-os.

    Van, akinek a nüansznyi plusz megéri a sokszoros árat, és ez igaz bármilyen termékre, a borra, autóra, ruházkodásra, stb. Ha valaki vállalkozást indít, akkor megfelelő marketinggel, ezt a réteget megcélozva, igen szép summát zsebelhet be. Az itteni hozzászólások abszolút megerősítenek ebben.

  • Garbo

    A nüanszok adják az élet velejét. 🙂
    Miért a nagymamád húslevese, rántott csirkéje ízlik jobban, és nem másé, holott ugyanaz a recept?
    Miért a társadba szeretsz bele 10 hasonlóan megnyerő, vonzó, kedves, vicces ember közül?
    Miért szereted jobban a lapáttal adott fagyit a gombócosnál?
    Miért ízlik jobban az nagyobb szemű szőlő?
    Miért szereted jobban a napfelkeltét a naplementénél?
    Végtelen a sor. Ezek nem marketingelt dolgok, egyszerűen a dolgok számodra fontos, lényegi részeit adják mi, mindazt, ami számodra szép, jó, kedves vagy rossz az életben. Ez az egyéni ízlés. Ettől (is) vagy egyszeri és megismételhetetlen.
  • Warrior

    Ez rám igaz. A bor nem érint, de ezt tapasztaltam egyéb ital, whiskey, konyak, vodka esetében. Az ársáv (brand) alja és az eggyel fölötte lévő között nekem időnként megéri a drágábbat választani, ott még érzek akkora különbséget a minőségben, amiért hajlandó vagyok többet fizetni. Felette már nem, pedig bőven van feljebb 🙂
    Hogy ez az ízérzékelésemtől függ, a pénztárcámtól, vagy mindkettőtől, nem tudom. Az anyagi helyzetem adott, így talán mindegy is. Persze nem rossz dolog drágább italokat fogyasztani, sőt, de most az a véleményem, hogy magamtól nem fizetnék többet számomra mindössze vélt, nem pedig valós jobb minőségért.
    Természetesen ha pár nullával nagyobb vagyonom lenne, kipróbálnék lényegesen drágább tételeket is. Nem számítana, és tényleg kíváncsi is lennék, mennyivel ad többet egy 20x, vagy 50x annyiba kerülő, eddigi tapasztalataim szerint ez messze nem lineáris. 🙂

  • L70

    Nincs ezzel semmi baj, kellenek azok a nüanszok, csak jó drágán próbálják őket eladni.
    Az értékelési arányokat néha érdemes lenne objektívebben is nézni, talán azért jó itt beszélni róla, mert egy pénzügyi blog. A bor tipikusan olyan termék, ahol a jó terméket jó marketinggel felül lehet árazni, és felül is árazzák, te például egy kiváló vásárló vagy, téged meg is céloznak. Mert ők tudják, érzed benne a nüanszt, ezért kipréselnek belőled annyit amennyit csak tudnak, hogy azt a 10x árat is beleérezd abba a nüanszba, még ha nekik tokkal-vonóval 2x sem volt.

  • Warrior

    Szerintem ez már teljesen más dimenzió, mint amit L70 írt, sőt, a példák sem egy kategóriából valók, almát a körtével 🙂
    Vajon kitalálod, hogy a nagyi levesét eszed, vagy másét? Érzed a különbséget a lapátos és gombócos fagyi között? Ha a válaszod igen (és megéri neked a magasabb árat), akkor fizesd ki. Ha a válaszod nem, akkor ez bizony marketing a javából, ahol nem te nyertél, hanem az eladó, mert ugyanazt a minőséget (nincs ám benne egy nüansznyi plusz sem!) drágábban adta el neked, amitől te boldogabbnak érzed magad, azaz marketing – racionalitás 1:0 🙂
  • Garbo

    Ebben nincs is vita köztünk. Egy 200.000ft-os palack fantasztikus lehet adott esetben, de tízszer fantasztikusabb, mint egy húszezres. Mondjuk két-háromszor annyira. De amíg presztizs-termékről beszélünk, addig ez így működik.

    Rásegít az is, hogy termőhely szelektált, kis tételes bort készíteni 250 éve a családi birtokon már-már művészet, no meg ott van az a faktor is, hogy sokan “életérzést” tulajdonítanak neki.

    Ki van ez találva 🙂

  • Garbo
    De NEM tízszer fantasztikusabb, értelemszerűen.

    Kimaradt az a fránya nem.

  • Zabalint

    Minden azon múlik, hogy hogyan skálázod a minőséget. Példa egy teljesen más területről, mágneseknél az egy nagyságrenddel pontosabb sokszorosába kerül, felhasználás kérdése mekkora pontosság kell. A legnagyobb pontosság meg ott szelektálás eredménye is, biztos vagyok benne, hogy a bornál is szelektálnak, a 20 ezres bor, lehet hogy a 2 ezres legjobban sikerült példányai közül is kikerülhet.

    Ha neked a 2 ezres megfelel, nem mondhatod, hogy valakinek a csöppet jobb nem érhet tízszer annyit. Abba is gondolj bele, hogy akkor sem célszerű 10-szer annyit innia, ha ő tele van pénzzel.

  • Családfő
    Tyler Durden,
    :D, pedig az első kommentemet általánosságban címeztem.

    Más. Érdekes, hogy a baráti körben a tej vakteszt fel sem merült. Szerintem nem is fog.

  • jurta

    “Példa egy teljesen más területről, mágneseknél az egy nagyságrenddel pontosabb sokszorosába kerül, felhasználás kérdése mekkora pontosság kell”

    Ha nem ismerném precizitásodat és mérnökségedet, nem fáradnék a rákérdezéssel, de tőled nagyon érdekel, mi egy mágnes pontossága. Tájoló lenne esetleg?

  • Percember
    “Hanyagoltuk a saját márkás termékeket is, mert nagyon nem mindegy, miből van az a párizsi, vagy látott-e tehenet a saját márkás dobozos tej.”
    2011. November
  • Penge
    A borok esetében egyszer kipróbálnám drága boros üvegekbe a Dankó bort (az kifejezetten finom, bár gondolom az adalékanyagoktól, de ÍZRE finom – ellentétben a koccintóssal és a többivel), hányan tudnák megkülönböztetni.

    Amúgy Magyarországon a célcsoport a fiatalok és az alkoholisták, előbbiek bekeverik kólával, nekik jó a tisztán ihatatlan Bástya bor is, az alkesznak meg már tökmindegy, abban a stádiumban már a pitralont is megissza.

    @SzaboZ: Én is tapasztaltam, hogy az olcsó tejek keserűek lesznek megromláskor.

    @Warrior: A vaktesztekhez annyit, hogy gyerekkoromban meg tudtam különböztetni a Coca és a Pepsi kólát, pedig arra is azt mondják, hogy nem tudják.

    Ellenben pl. nem hallok számottevő különbséget 128 kpbs-es MP3 és akár a veszteségmentes formátumok között. Pedig zenemániás tag milliós hangcuccon mutogatta.

    Egyénenként eltérő, ki mire van kiélezve.

  • Tamás
    “Ha nem ismerném precizitásodat és mérnökségedet, nem fáradnék a rákérdezéssel, de tőled nagyon érdekel, mi egy mágnes pontossága. Tájoló lenne esetleg?”

    léptetőmotor precíziós megmunkálásnál?

  • Zabalint

    Nem vagyok mérnök, és nem értek hozzá, ezt a példát anno egy oktatóm mondta az iparban történő szelektálásra, és ő konkrétan arra gondolt, hogy mekkora tartományt ad meg a mágnes Newtonban mért erejére.