Étkezés kevés pénzből

Néhány napja futott nagyot egy Reddit bejegyzés. Egy munkanélkülivé vált lány kért segítséget, mert kényszerből olcsón étkezett, viszont roppant egészségtelenül. A sok kenyér, tészta és rizs, majonézes szendvics és társai biztos belépők az elhízáshoz és az egészségügyi problémákhoz.

A gondja nem egyedi, nagyon sokan kénytelenek kevés pénzből kihozni az étkezésüket s ennek gyakori eredménye a súlyos elhízás és az ezzel járó egészségügyi gondok.

Pedig egészségesen étkezni nem csak sok pénzből és sok időáldozat mellett lehet, mindössze szervezés, odafigyelés és tudatosság kérdése ez sok esetben. Majonézes fehér kenyér vagy vietnami zacskós leves helyett vehetsz zöldségköretet vagy zabpelyhet is, ugyanúgy jól laksz vele, csak nem leszel tőle elhízott néhány héten belül.

Ha te is hasonló cipőben jársz, érdemes utánaolvasni, hogyan tudsz alacsony költséggel egészségesen és változatosan jóllakni. Ha beszélsz angolul, a Budgetbytes egy ismert oldal, de rákeresve az eat cheap and healthy kifejezésre sok forrást találsz. Sok helyen megadják az ételek árát (persze jellemzően amerikai viszonylatban, de viszonyítási alapnak azért jó) és az elkészítés idejét is.

Magyarul keress rá az egészséges és olcsó ételekre vagy hasonló kifejezésre. (Ha tudsz valami igazán jó magyar forrást, írd meg a hozzászólásokban, én nem találtam.)

Az egészséged megőrzése a legjobb befektetés anyagilag, itt írtam arról, hogy az egészségedre fordított minden forint bőségesen megtérül a kisebb orvosi számlák miatt:

Extra nyugdíjmegtakarítás

Share

75 hozzászólás

  • Deviáns
    A fő probléma szerintem az 1 főre főzés alapanyagának beszerzése lesz. Ésedanyám több adagot főz és adagonként lefagyasztja.
    Egyetértek Mamesszel, az előre tervezés a leghasznosabb spórolási módszer.
  • Népszerűtlen vélemény
    Én hozzávetőlegesen 15 éve foglalkozom különböző erősportokkal, elsősorban “gyúrok”. Az évek során mindent kipróbáltam már, amit legális boltok polcain lehet találni (szteroidokat, inzulint, növihormont nem használtam), volt, hogy kisebb gyógyszertárral a táskámban indultam el reggelente (ilyen-olyan preworkout, halolaj, bcaa, kreatin, fehérje stb.). Véleményem szerint a tejsavó fehérje (és amúgy a tápkieg termékek 90%-a) 3 dologra jó:
    – profi testépítőknek, akiknek minden apró részlet számít,
    – hobbigyúrósoknak tömegeléshez akkor, ha az előírt tápanyagbevitelt hagyományos ételekből máshogy NEM TUDJÁK bevinni,
    – a gyártó jól megszedje magát a hülyegyerekekből, akik elhiszik, hogy a plakáton a bácsi ezektől olyan nagy, telt, de közben száraz és eres.
  • Népszerűtlen vélemény
    Folyt.
    Az ilyen “anabolikus ablak” és “ha nem iszol meg egy izolátumot edzés után összeesel” vakításoknak mérsékelt a tudományos megalapozottsága. Ha ezen múlik a sportod sikere, akkor ideje elgondolkozni (ha az a mániád, hogy 60-as karod legyen és szélesebb legyél, mint egy pláza fotocellás ajtaja, akkor is, de ezt most hagyjuk, nem akarok ítélkezni, én is átmentem ezen a korszakon). A megfelelő edzésterv, végrehajtás, rendszeresség, regeneráció (stressz mérséklése, periodizálás, elég alvás) stb sokkal fontosabb, ha mindez megvan, akkor nincs szükség kiegészítő tápanyag bevitelre. Szubjektív példa, de én ma már csak ízületvédőket használok (nagyon bevált, prevenciós jelleggel is), esetleg egy kis BCAA edzés után, ritkán kazein éjszakára, de azt is próbálom más, lassú felszívódású fehérjeforrással pótolni. De mindenek előtt figyelek az alapokra, és soha nem voltam ilyen jó formában.
  • Tiborka
    Hello!

    Ha valaki nem tud aludni, esetleg éjszakás műszakban dolgozik, akkor nézzetek körbe pékségek környékén – itt mindig kiteszik a maradék zsemléket meg ilyeneket. Az is finom, a májkrém 35 Ft. És így majdnem ingyen van.

  • Bela
    Van meg egy opcio: naponta 1x enni. Rengeteg elonye van, tobbek kozott, hogy 1 ulteben kevesebbet tud megenni az ember, mintha napi 3x is enne. Erdemes a youtube-on rakeresni az OMAD (=one meal a day) mozaikszora.

    Amugy annyira nem veszes, en mar majus ota igy tolom az eletet, es meg elek, sot, 90kg folott vagyok. Szerencsere egyelore nem vagyok budget-en. De ha azon lennek, akkor mondjuk olyan menut tolnek, aminek gerincet 10 tojas, olcso zoldseg, olcso alma, barmilyen ideny noveny, ami eppen akcios, meg ilyesmik adnak + beruhaznek egy minosegi multivitamin keszitmenybe.

  • Q
    Pár évvel ezelőtt egy hónapot voltam Finnországban, egy átlagos, kisvárosi (nem magán) középiskola menzáján ebédeltem minden hétköznap, és amiket ott ettem és ittam az egy álom volt. Legszívesebben azt enném itthon is, minden nap. Olcsón elkészíthető, változatos, könnyű, egészséges és finom ételek, sokféle zöldséges körettel, szabad szedéssel – pazarlás nélkül. Levest nem esznek, de helyette ihatsz vizet, tejet vagy gyümölcslevet. Fehér kenyér nem volt, csak barna rozskenyér, lassan felszívódó szénhidráttal, hogy sokáig tartson az energia.

    Ilyen ez a hanyatló Nyugat…

  • káposztás juci
    Szóval az eredeti kérdéshez kapcsolódva, hátha a kedves kérdező még eljut idáig az offtopic okoskodások tengerében:

    1. Tojás: 5 tojásból rántotta és még csak 200 forintnál járunk.
    2. Zabpehely: ez a legolcsóbb fehérjeforrás.
    3. Olajos magvak: a földimogyoró pl. elég olcsó, lehet só nélküli változatot is kapni.
    4. Olcsóbb müzlik, amik nincsenek tele fancy csokidarabkákkal. A közhiedelemmel ellentétben a müzli nem a fitness leánykák utolsó menedéke, hanem a svájci paraszt szalonnája, amiről egész nap bírt kaszálni a teheneknek.
    5. Bab, lencse, stb, ha bírja az emésztőrendszer. 🙂
    6. Kétezer forintos ízetlen paradicsom helyett savanyú káposzta, vagy csalamádé a piacról. Kilója 600 forint, és tele van vitaminnal.
    7. Ha már hús akkor csirkemell, vagy csirkcomb a hentespultból. Semmiképpen nem felvágott kétezerötért… :(((
    8. Rozskenyér a Lidl-ből. Teljesen jó, és van benne kalória.

  • káposztás juci
    9. A vaj vs. margarin vitát egy huszárvágással elintézve vegyünk olivaolajat. Drágának tűnik, de nem az mert rengeteg kalória van benne és még egészséges is.
    10. Bármi ami akciós. Az áruházakban simán van 30-50%-os engedmény lejárat közeli termékekre.

    Ezek voltak az olcsó és egészséges ételek.

    A legolcsóbb kalóriaforrás nyílván a zsír és a cukor, de azt csak háborús vészhelyzetben fogyasszuk! Erőt egészséget! :)))

  • Petrence
    Ti amúgy mennyit költötök evésre havonta? Én amióta írom a kiadásaimat, kb. 40 000-50 000 forintot, aminek kb. kétharmada készétel (menza vagy ritkábban étterem). Ez a havi 300 000 Ft kiadásaimnak a 12-15%-a.

    És arra jöttem rá, hogy nem éri meg spórolni az ételen. Ha havonta 10 000 forinttal többet költök rá és nem mindig a legolcsóbbat veszem (amit otthon megszoktam), akkor sokkal jobbakat tudok enni. Persze a sorok között járva inkább az akciós dolgokat veszem, de párszáz forint különbségért nem vagyok hajlandó újságokat bújni vagy több boltba járni.

  • EgyBölcsész
    Nem mindegy, hogy éppen milyen korú és milyen állapotú emberről beszélünk. A kisgyerekek pl jóval több szénhidrátot igényelnek. A felnőttek elvannak zöldségen, húson és zsíron. (Igen ketogén. Nekem személyes tapasztalatom h magyon bejött.) Kivéve ha valaki terhes vagy szoptat mert rögtön jóval több ch kell meg jóval több kalória. A sport nagyon jó arra h rendbetegye (megpörgesse kicsit) az anyagcserét. Ha ezzel parhuzamosan lejön az ember a finomított lisztről cukorról, pár hét alatt az ízlése is megváltozik. A zsír pedig olcsó, a belsőségek is.
  • Ricky Gervais
    Kaposztas Juci a zab, mint feherjeforras? Azert ennek fuss neki ujra.
  • Kiszamolo
    A zab 16,8%-a fehérje.
    A csirkemell 22,5%-a fehérje.
  • mezőgépész
    Én a pékségben készült “dolgokat” hagytam el évekkel ezelőtt: meguntam a sorbanállást, a levegős zsömlét, a táska méretű félkilós kenyeret stb stb. Előtte szinte mindig rámszáradtak, vagy idő előtt elfogytak és ezért legközelebb többet vettem és megint kezdődött elölről.
    Így pusztán praktikus okokból rászoktam a puffasztott rizsre/kukoricára (búzára nem). Igaz, hogy sokkal drágább ha a kilós árat nézzük, de kevesebbet is eszem belőle. Így kb ugyanannyit költök a kenyér helyettesítésére. A mellékhatása kifejezetten pozitív lett: “könnyebbnek” érzem magamat, nincsen az a furcsa telítettség érzet a belekben, és eltűnt némi külső zsírszövet is. Összességében javult a közérzetem.
    Kisebb helyet foglalnak a polcon, táskában és minimum egy évig elállnak megromlás nélkül.
    Sokan megmosolyognak, hogy “hungarocellt” eszem. Én is őket, mert elég rájuk nézni…
  • Jóska Pista
    1 kg csirkemell filé 1359 Ft 225g fehérje (Zsír 26g, szénhidrát 0g) (604Ft 100g fehérje)
    1 kg zabpehely 1000 Ft 140g fehérje (Zsír 67g, szénhidrát 560g) (714Ft 100g fehérje)

    1 kg búzaliszt 185 Ft 98g fehérje (Zsír 10g, szénhidrát 710g) (189Ft 100g fehérje)

    Maradjunk annyiban, ha olcsón akarsz fehérjét enni, vegyél csirkemellet, ha szénhidrátot akarsz zabálni, akkor zabpelyhet.

  • Kiszamolo
    Jaja, egy kiló zabpehely konkrétan 450 forint, mivel a fél kilós csomag 225 forint. Akcióban 169.
  • Népszerűtlen vélemény
    csak megjegyezném, hogy pl amit én írtam nem volt offtopic. Egyrészt tényleg létezik – a témába szorosan vágóan – az a marhaság, hogy tápkieg porokkal kiegészítve OLCSÓBBAN is lehet táplálkozni. Ugyan én ezt tételesen nem cáfoltam, aki ezen a szinten van, számoljon utána. A lényegi mondandóm, mely szerint a vélt vagy valós speciális felhasználás is értelmetlen pénzkidobás, tökéletesen illik a blog szellemiségébe.

    Hogyan táplálkozz olcsóbban? Ne vegyél meg túlárazott fancy hülyeségeket, amiket a marketing-gépezet próbál rádsózni.

  • Maurice
    @Népszerűtlen vélemény kifejezetten egyetértek. A fehérjepor se csinál semmit, ha mellette pincepörkölt megy nutellával és nem mozogsz.Ez is csak kaja.
  • Kopter Géza
    Azokkal értek egyet, akik szerint a táplálkozásnak az életvitelhez kell idomulnia. Pl. ki látott már ketodiétás roadiet? 🙂 Pedig ha a szteroidoktól nem félnek, akkor a Tour de France-on már ezzel tömnék a bicajosokat. A gond az, hogy rövidtávú nagy teljesítményhez kell a cukor, ha fejen pörgünk, akkor is, az emelkedő meg nem fog a kedvünkért lejtővé válni.
    Btw a Mi Band-em szerint bicajon 100km-en 3000kcal a fogyasztásom, ha tolom neki 3600. Aznap nem, de másnap iszonyatos farkaséhségem van.
  • anonymous
    ezzel csak egy a gond, hogy a puffasztott kukó/rizs minden, csak nem egészséges, ez egy nagy tévhit. Persze ha eltelít, és jelentősen kevesebbet eszel meg belőle, mint kenyérből ennél, akkor még mindig inkább ez, de a glikémiás indexük még kb. rosszabb, üres szénhidrátok ezek is. Egy teljes kiőrlésű, tömör kenyérke vagy zablepény sokkal jobb választás, azok hetekig elvannak, nem romlandóak. Tudom, valaki nem szereti ezeknek az ízét, meg a beszerzésük is nehezebb. 🙁
  • Fehérje Feri
    Káros a sok fehérje?

    youtube.com/watch?v=Px7WhPNDm9g

  • Klári CEO
    “egy téma, amiről mindenkinek van sarkos véleménye” – véleménye lehet, igaza nem.

    olcsón és egészségesen 101:

    1., fehér cukor, liszt elfelejt, tej helyett sajt, túró stb
    2., lassú felszívódású szénhidrátok
    3., cirkadián ritmus figyelembe vétele – igen, guglizd meg
    4., feldolgozatlan élelmiszer, alapanyag használata(ismerd fel, hogy miből van), ha olcsón akarod, magadnak kell elkészíteni
    5., böjt – lehet napi, heti, havi vagy éves szinten
    6., fagyasztott zöldségek/húsok akciós megvásárlása, későbbi felhasználása vagy pl. Európa legszebb piacán, a Fővám téri Szabadidőközpont mögött jó áron lehet kb mindent beszerezni nyitás után és zárás előtt, ha hajlandó vagy smúzolni zöldségessel-hentessel-halassal. Ha nem, akkor szezonális vagy “sérült”(sokszor ingyen) termékek.
    7., közeli lejáratú termékek vásárlása (20-50-70% kedvezmények)
    8., változatosan táplálkozz !!!
    9., igyál vizet !!!

  • slow dive
    Nagyon sok embernek Mo-n meg igen is lenne pénze normális minőségű ételekre. Csak éppen fontosabb a lízingelt autó, az igényein túlmutató hitelre vásárolt ingatlan. Netán még dohányzik, iszik, vagy valami egyéb hülyeségre költi pl: a legújabb 4k-s TV-re.

    Na az ilyeneket nem tudom sajnálni. Igen, biztos, hogy van olyan család aki nem ez a kategória, de úgy gondolom az általam leírt réteg nagyon is, hogy létezik Mo-n.

  • jami
    Hosszú évek után idén nyártól eszek rendes ízű sárgarépát – mióta tudok magunknak vetni. A hülye idő miatt csak júliustól, mondjuk szintén az idő miatt még vígan elvannak a kiskertben most is. Szépen nő a bimbós kel és ami durva: érik pár eper…
    A drótkerítés mellett végigültettem málnával, szederrel – még pár év és abból is végre ehetek kedvemre eleget ÉS finomat.

    Az olcsó étkezés; de igazából bármilyen étkezés boltból sajnos nem mindig finom. És ez tragikus igazán, mert arra végképp sok idő és hely kellene, hogy magunknak termeljem az összes zöldséget-gyümölcsöt; márpedig jelenleg ez a leghúzósabb része a konyhapénznek. Épp emiatt sokan ezen spórolnak.

  • Kopter Géza

    Ugyanez a fószer ossza az észt, hogy vigyenek be az emberek 100X többet a WHO által ajánlott mennyiségnél C-vitaminból.
    Az aszkorbinsav filléres dolog, pláne az előírt mennyiségben kis pénz bevinni. De semmi köze sincs hozzá a túltolt mennyiségnek, hogy a nagy kiszerelést megveheted a webshopjából. Haggyámá!
  • Kopter Géza

    Jé, hát ez nem a kamupártos fószer? Na majdnem mondtam, hogy egy ilyen kivel és mit csinálna két fillérért.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.