Hogyan spórolj vagyonokat a gyógyszertárban?

2018-09-06
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A gyógyszertár is egy olyan hely, ahol az emberek rengeteg felesleges pénzt elköltenek a marketing miatt. Ha lázuk van, ha fáj valamijük, ha influenza gyötri őket, nem hatóanyagot, hanem beléjük sulykolt termékneveket keresnek.

Pedig nem a márkanév az, amitől elmúlik a fejfájás, hanem a gyógyszer hatóanyagától. Ha tudnád, mire van szükséged, 20-40%-ot spórolnál minden egyes alkalommal, amikor nem márkanevet, vagy túldimenzionált extra tulajdonságot akarnál megvenni.

Az "extra strong" gyógyszer nem tud semmi többet, csak dupla annyi hatóanyag van benne, mint a normál kiszerelésben, vagyis ugyanott lennél, ha bevennél a normál gyógyszerből kettőt. Ugyanígy a "mild" se más, mintha felet vennél be egész tabletta helyett.

Az egészben lévő tabletta lassabban oldódik fel a gyomorban, mint a folyadék, ezért sokan veszik a "rapid" fájdalomcsillapítókat. Pedig az összetört vagy vízben oldott tabletta is gyorsabban oldódik és szívódik fel, mint az egészben lenyelt. (Vannak gyomorsavnak ellenálló gyógyszerek, azokat eszedbe ne jusson összetörni, azok okkal vannak így gyártva. A többi 99%-ra igaz ez.)

Összecsomagolunk két-három hatóanyagot, teszünk hozzá citromaromát  és egy kis cukrot és máris tizenötszörös áron árulhatjuk, mint komplex, egyszerre mindent gyógyító csodaszert. Pedig bevehetnél három olcsó tablettát is és ugyanott lennél. Csak tudni kellene, mit jelent a három hatóanyag a tasak oldalán.

(Előfordulhat, hogy valamelyik vivőanyagot rosszabbul tűr a gyomrod, mint a másik, hasonló termékben. Ilyenkor érdemes a másikat venni, akár olcsóbb, akár drágább. De ez nem gyakori eset. S nem biztos, hogy pont a drágább a jobb neked.

S ha az orvosod felír valami komolyabb betegségre egyfajta tablettát, miközben van olcsóbb, kérdezz rá, hogy az is jó-e. Ha azt mondja, hogy nem, mert a drágább jobb ezért meg azért, ne okoskodj, hallgass rá, biztos jobban tudja. De a cikk a faék egyszerűségű gyógyszerekről szól, amiket gyakran akár be sem kellene venned, mégis ebből veszik a legtöbbet az emberek. Csak a marketing alapján döntenek, mert az a legegyszerűbb. S a legdrágább is.

Igen, vannak spéci vas meg mangán tabletták, amik jobban szívódnak fel. Kérdés, hogy ér-e annyival többet vagy egyáltalán szükséges-e, hogy szedj ilyet.)

Adél volt olyan jó és írt egy cikket a témáról. Következzen az ő írása, amit ezúton is köszönünk.

Az írás a „Mi a legnagyobb pénzkidobás, amit az emberek elkövetnek?” cikkben olvasható „A gyógyszertárban reklámot venni hatóanyag helyett. 400 mg ibuprofen az, ami csökkenti a fájdalmat, nem az agyonreklámozott márkanév, ami miatt ötször annyit adsz ugyanazért a hatóanyagért.” gondolat kifejtésére született.

A kémia tipikusan az a tudomány terület, ami a többséget nem igazán vonzza, és ehhez hozzájön a magyar oktatás sajátossága: csak a lexikális tudás a fontos.

Hogyan használja ezt ki a gyógyszeripar?

Az emberek gyógyszerneveket, reklámokat, és dobozokat társítanak a fájdalomcsillapítók mellé, nem pedig azt nézik, hogy melyik gyógyszergyár adja olcsóbban az adott hatóanyagot.

De miért van az, hogy egy-egy gyógyszergyár kedvezőbb áron tudja adni a hatóanyagot?

Ehhez ismerni kell az originális és generikus gyógyszer fogalmát. Egyszerűen elmagyarázva van egy gyógyszergyár, ami rengeteg pénzt, időt fektet be kutatásokba, és kifejleszt egy saját hatóanyagot. 15-20 évig is eltarthat, amíg egy hatóanyag a polcokra kerül, és addig rengeteg kísérleten, vizsgálaton esik át, egyszerűen mondva „csak a pénzt viszi”, amíg nem kerül a gyógyszertárakba. Utána 20-25 évig szabadalom védi, amíg más gyártó nem forgalmazhatja az adott hatóanyagot.

Azonban a szabadalom lejárta után a többi gyógyszergyár is be akar robbani a piacra, kiszorítva az eredeti gyógyszergyárat, azzal az előnnyel indulva, hogy nekik már nem kell 15 évig pénzt ölni kutatásokba, hanem „csak” gyártani. Az ilyen gyógyszergyártókat hívjuk generikus gyógyszergyártóknak (pl. egyik legismertebb a Teva, azért olcsóbbak a gyógyszerei).

A marketingről sem szabad elfeledkezni, a reklám árát a fogyasztóval fogják visszafizettetni.

Például a tévéből, újságból ismert készítmények fejfájásra, lázcsillapításra: Rubophen, Algopyrin, Aspirin, Nurofen, görcsoldók közül pedig a nospa.

Milyen alternatívák vannak, mert nem a márkanév, hanem a hatóanyag az, ami használ. (Az árakat a házipatika.com-ról néztem.)

Paracetamol:

A paracetamolnál fontosnak tartom megemlíteni, hogy könnyű túladagolni. Egyszerű példa: lázas vagyok, veszek be egy rubophent. Hmm, még mindig nem vagyok jól, iszom egy neocitránt, úgyis azt láttam a reklámban. Hopp, folyik az orrom, arra jó lesz a coldrex, és máris sok paracetamolt vittünk be a szervezetbe, holott csak el kéne olvasni mindegyik dobozon, hogy mi a hatóanyag, és mennyi az ajánlott dózis, de itt megint csak visszakanyarodok a kezdőmondathoz, hogy vizuálisan jegyzünk meg gyógyszereket, nem hatóanyag szerint.

Acetilszalicilsav, vagy ismertebb termékként az aszpirin:

Ibuprofen:

Drotaverin-hidroklorid:

100-200 forint különbség fel se tűnik a többségnek, de ha jobban belegondolunk, hány doboz gyógyszert veszünk életünk során?

Személyes „kedvencem” az, amikor ismert hatóanyagot tesznek egymás mellé, és eladják úgy, mintha feltalálták volna a spanyol viaszt.

Konkrétan az Algoflex-M nem szól másról, mint hogy a nospa mellé bevehetünk akármilyen ibuprofen tartalmú másik fájdalomcsillapítót, de e helyett eladnak a népnek 6 db-os kiszerelésben (!) csini rózsaszínre és sárgára kiszínezett „női fájdalomcsillapítót”. Teljesen felesleges megvenni külön így, drágábban.

Multivitaminok

DM saját honlapján:

DM 100 db-os: 1399 Ft (13 féle vitamin, a napi adag átlag 100%-a, 8 féle ásványi anyag plusz lutein és coenzim Q10. Egy tabletta ára 14 forint.)

Rossmann 100 db-os:1399 Ft

Actival 30 db-os: 2499 Ft (13 féle vitamin, 11 féle ásványi anyag plusz lutein, béta-karotin és likopin). Egy tabletta ára 84 Ft.)

Centrum 30db-os: 2999 Ft

A drogériák saját márkás étrend-kiegészítőjén több ezret is lehet spórolni.

Külön kitérnék az MLM hálózatban kapható termékekre (csak az étrend-kiegészítőkre fókuszálva). Össze nem tudom számolni, hogy (a fiatal korom ellenére) hányszor akartak ilyenbe beleszervezni, egyszer rávettek, hogy menjek előadásra is. Úgy voltam vele, hogy azért nem kell fizetni, hát legyen, meghallgatom. A hölgy, aki tartotta, valószínűleg soha nem tanult biológiát és kémiát –vagy csak nagyon régen-, gyógyszergyárba pedig kizárt, hogy valaha is betette a lábát.

Elhangzott mondatok:

-ezek természetes anyagok, nem pedig mesterségesek

-ezeknek nincs mellékhatása, bezzeg egyes vitaminokhoz oda is írjak, hogy a mellékhatása miatt kérdezze meg orvosát vagy gyógyszerészét

-én nem a gyógyszergyártók vackait fogom megenni, és a gyermekemnek sem adom, ami tele van mesterséges adalékokkal (itt már kezdtem elveszteni a türelmem)

Pedig a valóság:

-ugyanúgy gyárban állítják elő, ergo mesterséges

-mindennek van mellékhatása, ha ész nélkül adagolják, a papírra meg mindig ráírják, hogy kérdezze meg orvosát, mert rá KELL írni

-a gyógyszergyártók „vackai” a legszigorúbb előírások és bevizsgálások mellett készülnek, ami eltér a normától, megy megsemmítésre. Adalék meg mindenben van, anélkül nem állna össze a tabletta, vagy nem lenne színes/ízes. Különösen igaz egy a gyerekek számára készült csili-vili étrend-kiegészítőkre.

Szóval miben más egy MLM rendszerben kapható készítmény? Abban, hogy mire eljut a fogyasztóhoz, mindegyik szinten ráteszik az ügynökök a jutalékukat, így pl. egy sima multivitamin 10 000 Ft, pedig semmivel se tud többet pl. a DM-es 1400 Ft-nál. A béke kedvéért hangsúlyozom, hogy nem azt mondom, hogy rosszak ezek a termékek (mert nem azok), de irreálisan drágák.

Amit pedig végképp nem tudok megérteni: fogyókúrás étrend-kiegészítők. Ennél nagyobb pénzkidobás nincs. Sok ember mért hiszi el, hogy ha bevesz valamit, akkor majd magától lemegy 10-20-30 kg?

Bárcsak ott tartana az oktatás, hogy a diákok nem azt látnák a természettudományokban, hogy „fúj, képletek”, hanem egy fajta látásmódot adna, és hozzájárulna az életben, hogy kevesebbszer essenek áldozatul a fogyasztói társadalomnak.

Szélsőséges példa: szidják a gyógyszergyárak „vackait”, de ha egy kamu oldalon meglátják, hogy a tiszafa teája gyógyító hatású, akkor megissza, mert az biztos úgy van, hát a Marika is megosztotta.

Illetve még párak emlékezetében élhet Schobert Norbi és a citrom-szódabikarbóna esete, miszerint a keverékük életmentő csodaszer.

Pedig az egyik savas, a másik lúgos, úgyhogy semlegesítik egymást. Ehhez vegyész diploma sem kell, mégis a fél ország elhitte neki, és ez csak 2 példa volt a sokból.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram