Lakóautó második rész: mennyibe került az a három hét a valóságban?

Nemrég kibéreltünk egy lakóautót néhány napra, hogy kipróbáljuk. Utána meg is írtam a tapasztalataimat ebben a cikkben.

Lakóautó, a svájci bicska

Természetesen megkaptam a magamét, hogy semmit nem értek az egészből, azért írok ilyeneket. Mert a szabadság, a függetlenség és az életérzés.

Laci azért ennél többet is írt, leírta, mennyibe került nekik a háromhetes nyaralásuk lakóautóval, amiről éppen most jöttek vissza, csak hogy lássam mennyire megérte és milyen csodálatos, hogy oda mennek, ahová és amikor csak akarnak. (Ezek az ő kifejezései voltak, nem az enyémek. Arról próbált meggyőzni, mi a jó a lakóautóban szerinte.)

Röviden a lényege: Olaszországot járták be (Padova-Bologna-Róma-Siena stb.). Megálltak mindig a város szélén egy camperben, ami átmenet egy kamionparkoló és egy kemping között, a lakóautók ott tudnak vizet és áramot vételezni.

Innen mentek be tömegközlekedéssel vagy néha taxival a városba és mennyire jó volt, hogy akkor álltak tovább, amikor csak akartak. Nem kellett semmit előre eltervezni és a többi.

Össze is szedte a költségeket, ami a lakhatással összefüggésben merült fel (camperdíjak, tömegközlekedés, s ő valamiért idevette az üzemanyagot is.)

S itt jön a lényeg, idézem a levelét: “Összesen 1.467 EUR (469.440,- HUF @ 320HUF/EUR) – ez napi 22.354,- HUF. A lakóautó sajátom, nyilván nincs értelme az árát leosztani. Ha tíz év múlva is használom, akkor az ára egytizede vetül erre az utazásra. Te sem számolod bele az autód vételárát, amikor elutazol vele Horvátországba az apartmanhoz. Mindezért kaptunk hárman, kutyával egy 21 napos utazást,”

Ez egy annyira gyakori tévedés, hogy úgy gondoltam, érdemes írni róla és kiszámolni, mennyibe is került ez az utazás a valóságban.

Ezt elkövetik magánemberek, de üzletemberek is (Egy tanulságos cikk: Jövedelmező a vállalkozásod?)

Laci első hatalmas tévedése, amikor úgy gondol a lakóautójára, hogy az a sajátja, ami már meg van véve, így nincs értelme figyelembe venni annak a költségét, hiszen ha autót vesz és azzal megy, az is ugyanaz.

Nem, egyáltalán nem ugyanaz. Ugyanis akkor lenne ugyanaz, ha csak azért vennék és tartanék fenn egy személyautót egész évben, hogy évente egyszer három hétig használjam és elmenjek vele nyaralni, ahogy ő teszi azt a lakóautójával. Ha egyébként is van személyautóm, amit egész évben használok, akkor csak arra a három hétre és az útra jutó költségekkel kell számolnom.

S de, nagyon is sok értelme van leosztani a lakóautó költségeit minden egyes napra, mert akkor kapjuk meg a nyaralás valódi költségeit.

Milyen költségek merülnek fel?

A használtautó hirdetéseket böngészve, azt látjuk, hogy a bontószökevény lakóautókat árulják 5 millió forint körül, a 10-12 éves lakóautók 8,5 milliónál kezdődnek, de ott még nem merik odaírni a futott kilométert, ezek jellemzően kölcsönzőből levetett autók, olyan futásteljesítménnyel, hogy évente akár többször is megkerülhették volna a Földet.

Mivel 10 évig akarja megtartani, tételezzük fel azt, hogy Laci egy 10 éves, 10 milliós lakóautót vett, amit tíz év múlva elad majd 6 millióért.

A leveléből az derül ki, hogy ebben a három hétben használja csak az autót. (Ha télen is elmenne mondjuk két hétre síelni vele, akkor a fix költségeket nem 3 hétre, hanem 5 hétre kell leosztani.)

A legegyszerűbb kérdés az értékvesztés, 10 év alatt 4 millió forint, vagyis 400 ezer forint évente. Ez akkor évi 21 nap alatt 19.047 forint naponta. (A pénz időértékétől most eltekintünk az egyszerűsítés miatt.)

A lakóautó-vásárlás helyett Laci úgy is dönthetett volna, hogy ezt a pénzt berakja állampapírba és inkább a kamataiból nyaral csak. Mivel lemondott 10 millió forint évi 495 ezer forint kamatáról, csak azért, hogy vegyen inkább helyette egy lakóautót, ezért ezt a veszteséget is hozzá kell adnia a nyaralás költségeihez.

Az évi 21 nappal ez naponta 23.600 forint további veszteség vagy költség, ahogy tetszik. (Csak akkor ennyi, ha minden évben el is költi ezt a pénzt. Ha nem tenné, a kamatos kamat miatt tíz év alatt 6,21 millió forintot bukna a lakóautó vásárlásán, mint elmaradt kamat, igaz, inflációval ezt korrigálni kellene.)

Ez annak a vesztesége, hogy megvette a lakóautót és abban áll a pénze és nem állampapírban, ahol kapna rá kamatot. Ez ugyanolyan valóságos kiadás, mint az értékvesztés miatti elvesztett pénz.

Az autót át kellett íratni a nevére, ez önmagában egy százezres tétel, 10 év alatt évi 10 ezer. Ha letérkövezett az udvaron 40 négyzetmétert és rakatott egy tetőt a lakóautó fölé, hogy ne süsse a nap és essen rá az eső egész évben, annak a költségét is hozzá kell számolni a lakóautóhoz, mert anélkül ez a kiadás sem merült volna fel.

Gumicsere 10 év alatt másfél vagy két alkalommal, a lakóautó három akkumulátorának cseréje, az autó karbantartása, mind motorikusan, mind a lakórészben, adó, kötelező biztosítás és még ezer másik kiadás nagyon alsó hangon évi 100-150 ezer forint, de a valóságban ennél valószínűleg sokkal több.

A legoptimistább költséggel számolva, évi 100 ezer forinttal 21 napra visszaosztva közel ötezer forint naponta.

Ennyi számolásból is látszik, hogy az a 22 ezer forintos napi költség a valóságban inkább 75 ezer forint. S csak akkor ennyi, ha komoly szervizköltség vagy javítanivaló nem merült fel az autóval 10 év alatt. Amire kicsi az esély.

Ennyiért pedig nagyon sok hotelbe el tudna menni az ember, ahol már ellátást is kapna, nem csak szállást. S ezzel semmi baj nincs, ha azt mondom, hogy akkor is lakóautóval megyek, ha ennyibe kerül naponta. Csak tudjak arról, hogy a valóságban bizony ennyibe kerül naponta.

Nézzünk meg egy alternatívát, hasonló kötetlen nyaralás előre tervezés nélkül.

A saját meglévő autómmal megyek, amit egyébként is használok egész évben, tehát adott. De bérelhetek is egy szintén 10 éves autót napi 7-8 ezer forintért, ha nincs saját autóm.

Semmit nem tervezek meg előre, mert én is szabad akarok maradni.

Minden városban eldöntöm, meddig akarok maradni, ezért Airbnb lakásokat keresek másnapra. Mondjuk Bologna-ba mennék másnap. Amint látszik, a rövid határidő ellenére van elérhető olcsó szállás viszonylag bőven. (A kép augusztus közepén készült az AirBnb oldalán, kétnapos ott tartózkodást megadva három főre.)

Ha maradnék még Bolognában, újra kiveszek még egy-két napra szállást, ha nem, a következő célállomáson keresek új szállást holnapra.

A belvárosban lakom, nem a városszéli murvás parkolóban, egy normális lakásban, amihez képest a legtágasabb lakóautó is csak egy lakájosan berendezett lift kényelmét tudja adni. Nem kell buszoznom és taxiznom a belvárosba, hiszen ott lakom, egyedül arra kell vigyáznom, hogy ne fizetős övezetben parkoljak napközben.

A személyautóm kevesebbet fogyaszt, olcsóbb rá a pályamatrica és bárhová el tudok vele menni, ahová egy behemóttal nem.

S a legszebb az egészben, hogy ha az egész nyaralás nem is, de a három hét szállása akár teljesen kijön abból a 10 millió forint kamatából, amit állampapírba fektettem és nem lakóautóba.

(Update: bár nem akartam kiszámolni, de sokan a hozzászólásokban talán ezt hiányolták, nézzük meg, így mennyibe kerülne a nyaralás. Igazából nincs értelme az összehasonlításnak, hiszen teljesen más kategória, az egyik sokkal kényelmetlenebb, de sokaknak kalandosabb, a másik kényelmesebb, de kevesebb izgalommal. Napi 7.500 forintból autó bérlek, mert autóm sincs. (Saját autóval nyilván olcsóbb lenne, de így egyszerűbb a számítás.) A szállás legyen napi 23 ezer forint. Az üzemanyag-költség napi bontásban 3-3.500 forint autótól függően. Tehát napi 34 ezer forint. Talán még pályamatrica, egyéb apróságok, legyünk bőkezűek, napi 40 ezer forint.)

Szeretném hangsúlyozni, hogy a lakóautózás is egy hobbi, s mint a legtöbb hobbi, sokba kerül. Ezzel semmi baj nincs és sokan tényleg élvezik a lakóautózást. Amit írtam, nem azért írtam, hogy bárkit megszóljak.

Azonban érdemes tisztában lenni vele, hogy mennyibe is kerül egy-egy hobbi és hogy a költségek nem állnak meg ott, hogy kifizettük a camper vagy a kemping költségét. Az a legkisebb kiadás a nyaralás során.

Érdemes tudni arról, hogy bizony a lakóautózás napi költsége veri a közepesen drága hotelek díjait, ha évente csak néhány hetet használjuk azt.

Ha tisztában vagyok a valós költségeivel és még ennyit is megér nekem s nem a nyugdíj-megtakarításom helyett hanem mellette tudok költeni erre a hobbira, miért ne tenném.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

100 hozzászólás

  • esgabor
    Én a kis családommal, 3 kisgyerek (4-4-6) 19 napot mentünk, Barcelona volt a végcél ahol 3 napot töltöttünk. Igaz 40kmre egy ingyen lakos parkolóban. 27.5eu volt a két nap bevonatozás az egész családnak, de ez is egy élmény és tanulás. Minden nap más tengerparton álltunk meg kb 300 méteres távon belül, kb fele részében közvetlen parton. Üzemanyag 200eft, nem pályán mentünk mert a francia 85ft/km, végig kanyargós úton nyugodtan ahova sietve barcelonába soha nem mész! Pályadij 30eft, parkolás 25eft. A többi kaja pia. Igen nomád nem egy szálloda de 3 gyerekkel, akik még a saját házunk elött is abban akarnak aludni felbecsülhetetlen! 28 éves 2.5td 9.2liter átlagfogyasztással. 7.1 méter 210×200 és 14×200 franciaággyal. 80x80as zuhanyzoval. 3.2 Mftnál tartok a felújítási árral együtt. Van mikró, klíma, napelem. Ez lett a kedvenc hobbim! Hétvégente Balaton közvetlen vízparton a strand mellett!
  • Zabalint
    Én azt gondolnám, hogy aki lakóautót vesz, az nem csak abban a 2-3 hétben akarja használni, hanem egész évben a hétvégéken, hosszú hétvégéken is, sőt ha nyugdíjas, akkor még jóval többször. Aki csak abban a 2-3 hétben akarja használni, annak egyértelműen nem éri meg, aki lakóautózni akar, az 2-3 hétre inkább béreljen. Azt továbbra is fenntartom, hogy egyetlen, közeli kempingre, azonos árszínvonalú országban bérelve, ahogy te bemutattad az előtő cikkben, semmi értelme nincs.
  • mackdada
    Bocsánat, de ez mekkora hülyeség. Látszik hogy a cikk írója nem érti mit jelent a lakóautózás és az aktív pihenés fogalma.
    Minek is számolgatjuk a költségeket ha nincs mihez képest összehasonlítani. A lakóautóval olyan túrákat tervezhetsz, olyan helyekre juthatsz el, olyan helyeken ébredhetsz, amit egyebkent nem tudnál összehozni akár még több túrában, sokkal több költséggel sem. És akkor még nem írtam arról, hogy ez mekkora élményt és milyen gazdag tapasztalatokat, érzelmeket ad a gyerekeknek. Na akkor fajlagosan mennyibe is kerül egy út?
    Én ugy gondolom, ha szánok a nyaralásra x forintot amit egyebként is elköltenék punnyadva egy “all-inkluzive” ingerszegény helyen és helyette ez, na ez az ami valóban összehasonlíthatatlan.
  • Doki
    A cikk ha valahol teved az az hogy a lakoauto elsodleges funkcioja nem a varosnezos nyaralas alternativ megoldasa, hanem a termeszetkozeli nyaralase (tengerpart, hegyek ilyesmi) Ott meg nincs belvarosi appartman rnb, max szalloda, de azt egyreszt nem tudod lazan egy ket napra elore lefoglalni, masreszt nem az rnb arakon megy. Szoval nem jo az osszehasonlitas. Probald meg felirni a kepletet mondjuk egy norveg koruttal a fjordok korul. Maris ertelmezhetetlenne valik az osszehasonlita, mert a lakoauto egyetlen alternativaja a sator. Onnantol mar csak az a kerdes hogy a plusz kenyelem meger-e a nem vitasan nagyobb koltsegeket amivel egy lakoauto jar. Persze igaz hogy az igaz hogy ez hobbi ezert nem erdemes racionalis koltseg haszon elmeletet gyartani. Az elso amit eldontesz hogy akarsz nyaralni. Apartmanos szallodas uri modon vagy a 10 meterre a tengerparttol este a sajat grilleden grillezv
  • Zoli
    Támadó jellegű az írás (az “oda mennek, amikor csak akarnak” gunyoros felemlegetése 2x, + leplezett cáfolata). Ennek mi az oka? Egy lakóautós elfoglalta a kedvenc helyedet a teszkóparkolóban? Vagy 1 percen keresztül mögötte kellett menned, mielőtt megelőzhetted volna?
    A tárgyilagosnak tűnő részén is lehet vitázni (más megtette), de így ez az egész hiteltelen. Nem kötelező lakóautózni, nem kötelező kempingezni, és senki sem állította, hogy “megéri”. Nagyon sok minden más sem “éri meg” az életben. Valószínűleg neked is van ilyen hobbid. Szétszedjük? 🙂
    Szerintem minden élvezeti/használati cikkünket mindjárt eladjuk és Állampapírt veszünk belőle, tök jó ötlet.
  • Nonameee
    Összeségében a cikknek igaza van szerintem, még ugy is hogy a számolás szerintem is félrement rendesen. De ettől még a mezei nyaralónak nincs értelme lakoautót tartani évi netto 2 hét nyaralásra.
    De van 3 dolog. 1 Nem mindenki évi egy két hétre megy. (pl mi majd minden hétvégén kimegyünk valahova túrázni, bár nekünk ehez egy mindennapi élethez túl nagy személyautónk van de csak 2en vagyunk egyenlőre)
    2 kutya macska baráti társaság sörözés bográcsozás a természetben. van aki vágyik erre van aki nem, de szállodával ezt azért nehezebb megcsinálni
    3 mennyibe került egy lakoautó? kb olyan kérdés mint mennyi egy szállás? 2-2,5m ért van lakóauto füdő wc vel, 4-6 személyel ami használható. meg van 100 millioért is. ahogy autó is van 150k ért meg 150millioért is. a kettő között meg ugye mi az igény. én azt gondolom(látom) hogy aki turázni meg mégseegysátor az megelégszik az olcsobbal.
  • Petterson
    a hétvégi ház vásárlásának valódi költsége engem is érdekelne. Ugyanis a cikkben leirt költségszámitás logikája pont úgy végigvihető saját nyaraló fenntartása esetén mint a lakóautónál (éves javitási/fenntartási költségek, a kamatok amiktől elesel ha nem állampapirban tartod a ház árát stb.) viszont a különbség talán az hogy a nyaralót gyakrabban használnám (én talán nemm csak nyáron), sőt a home office munkát belevéve talán muködne egyfajta kétlaki élet, de hogy ez több szivással jár-e, mint előnnyel, egyelőre nem tudom, de félek hogy ha kipróbálom és kiderül hogy nem muködik, akkor máris buktam rajta egy csomót.
  • Nonameee
    plusz még egy kicsi.
    A kempinget nem értettem soha. Mártmint általában nem olcsobb mint egy apartman. cserébe zsufolt. Veszel egy lakoautót ami egy önálló valami (és végeredménybe mindegy hogy 2-20milliórol van szó) majd elmész egy helyre ahol van teljes ellátás. mintha motorral hajtod mindig a vitorlásod.Ennek igy nemsok értelme van a szemembe. Én elhiszem (ahogy a másik cikkbe volt róla szó) hogy a lakoautosok egy jelentős része kempingbe jár. Ezt nem értem én se. Azt nem állítom hogy gazdaságilag megéri, vagy legalábbis elég kicsi lehet az a tartomány ahol megéri. egyrészt ez egy hobbi/életforma/megszokás. Másrészt vannak olyan hobbik amikhez lehet használni. Pl Bicozni járunk Ausztriába, vagy turázni a környéken, esetleg kiveszünk 2-3 hetet elindulunk Anglia felé 1,5 hét meg haza ugyanennyi és kényelmesebb mint m indig szállást keresni. mindezt lehet kutyával barátokkal akárhogy.
  • Peet
    Nem biztos, hogy az értékvesztés olyan nagy, ha egyébként ingatlanpiaci szempontból jó a nyaraló. Párom szüleinek balatoni nyaralója például már sokszorosát éri a tizenhúsz évvel ezelőtti befektetésnek.
  • Rasztaffari
    O.o
  • Kiszamolo
    Zoli, értsük már meg, ezt nem én mondtam, hanem a lakóautós, sőt lakóautósok legfőbb érve.

    A fene sem támadott senkit, de úgy tűnik, a lakóautó-fanatikusok legalább annyira durva szekta, mint a villanyautósok elvakult része, ahol fel sem lehet említeni, hogy nem, nem éri meg a villanyautó csak azért, mert olcsóbb az áram, mint a benzin.

    Senki nem bántott téged, se a hobbidat, nem kell izgulni.

  • Kiszamolo
    mgpx, pont azért írtam, hogy évente elkölti, hogy ne kelljen kamatos kamattal számolni, mert biztos voltam, hogy akkor majd az inflációval is kell, akkor majd mindenki beleköt abba, mennyi lesz az infláció 3 meg 8 év múlva.
  • Kiszamolo
    St, mi sántít?

    Milyen költségek elemzése sántít?

    Valaki kitalálta, hogy én árban kikalkuláltam, mennyi lenne egy személyautós nyaralás, pedig nem is akartam és nem is tettem.

    Mindössze leírtam, hogy a szabadság, kötetlenség életérzése sokkal kényelmesebben is megoldható, lakóautó nélkül.

    Egyetlen mondatot szúrtam be, hogy a szállás kijön a kamatokból.

    Azóta némelyek ilyeneken lovagolnak, ami soha nem volt benne a cikkben. Mert hogy nem számoltam benzint meg amortizációt a személyautóra. Nem hát, mert semmi mást sem számoltam és soha nem is akartam és nincs is benne a cikkben semmi ilyesmi.

    De lécci, mondd el, szerinted hol sántít.

    Ott a számológép, vedd elő és írd le, mit számoltam el.

    S igen, az előző cikk a véleményem volt a lakóautóról, ami azóta sem változott.

    Ezer ember ezer fórumon elmondta a véleményét a lakóautóról, a hú ez de királytól a ez milyen tré-ig, én is elmondtam a sajátomat.

  • Politikuss
    Drága Politikuss, az előző cikk hozzászólása azért meg berekesztve, mert megjelentek a nagyon silány tartalmú hozzászólásokat idebüfiző, vallási lakóautó-fanatikusok, akik széttrollkodták az egészet.

    Nem tudom, honnan jöttek, de kár volt jönniük. A szöveg-nemértés arroganciával és fanatizmussal párosult.

    Most is sok ember leírja, neki miért van lakóautója.

    A cikk nem erről szól, de amiről szól, azt kevesen értik az érintettek közül.

    Mert csak annyi megy át a szövegből, hogy engem, meg a Legszentebb Hobbimat itten báncsák.

    Téged is megnyugtatlak, senki nem bánt senkit.

    Ha lakóautód van és szereted, gratulálunk, szép hobbi. A cikk arról szól, hogy mennyibe kerül. Az előző cikk meg arról, hogy nem mindenki gondolja úgy, mint te, de attól még ő is ember.

  • Politikuss
    S gondolom, csodálkozol, hogy sehol nem jelennek meg a hozzászólásaid.

    Nem gondolod, hogy értelmes és kulturált ember nem barmozik le senkit meg nem ugat le senkit, hogy te csak okoskodsz?

    Ezzel a stílussal mért kommentelsz? Elég, ha olvasol.

    Lehet, hogy pont miattad lett bezárva az előző hozzászólás szekció?

    Már a nickneved is árulkodik a stílusodról. Ne erőltesd.

  • TT
    Gondolom valaki megosztotta a bejegyzést egy lakóautós fórumon, aminek az alja idejön károgni.
    Az értelmesebbek felfogják, hogy Kiszámoló nem dobna atombombát a lakóautós társadalomra, ezért ők nem is írogatnak hülyeségeket.
  • Richie Rich
    OFF

    A gazdagoknak hitelre is megéri szuperállampapírt venni

    index.hu/gazdasag/2019/09/04/a_gazdagoknak_hitelre_is_megeri_szuperallampapirt_venni/

    Miki, erről a témáról te is írhatnál egy cikket. Előnyök-hátrányok, mik a kockázatok, volt-e már korábban ilyen helyzet itthon stb.

  • Anynick
    Egy lakóautót sokféleképpen lehet használni, több kommentben is leírták a lényeget, össze kéne foglalni (Miklós, egy harmadik cikk?)
    1. Ahogy Kiszamolo kipróbálta, egy helyen lekempelni egy kempingben, ennek nem sok értelme, szerintem ezt páran megmondtuk volna előre, de most Miklós is megtapasztalta.
    2. Ahogy a második cikkbeli Laci, ennek picit több az értelme, de csak ha kevés a városlátogatás a programmban, de anyagilag biztos nem éri meg, valószínűleg még bérléssel sem, esetleg a feeling.
    3. Ahogy esgabor https://kiszamolo.hu/lakoauto-masodik-resz-mennyibe-kerult-az-a-harom-het-a-valosagban/comment-page-2/#comment-157998, ez már olyasmi használat, amire kitalálták a lakóautót. hogy a saját megéri-e, az attól függ, mennyit használják, és mennyiért jutottak hozzá
    4. stb.

    Szerintem leginkább akkor érheti meg, ha ld. következő poszt

  • Anynick
    sokat vándorolsz, nem egy helyben vagy sokat. Rengeteg időt és energiát megspórolhatsz, ha nem kell minden nap bepakolni. kipakolni, sátrat verni/bontani stb.
    főleg a természetben járkálsz, nem városról városra mész
    eleve autót bérelnél, mert repülővel mentél messzire egy ilyen helyre
    vannak helyek, ahol nem egyszerű szállást találni, és/vagy nagy különbség van a kemping és az apartman árak között

    Van akinek mindegy, hogy olcsóbban is ki lehet hozni, a lényeg a fentiekben van, de adott esetben olcsóbbra is kijöhet, mint ha szállásokra mennél, a gyalogos vadkempinggel meg úgy sem lehet árban versenyezni.

    A saját szerintem nagyon keveseknek éri meg, kb. annak, aki több hónapot tud menni évente, és az előbb leírthoz hasonló helyen szeret nyaralni.
    A sok vásárlás/bérlés számítás mellé még annyit, hogy nem mindegy ki futja a kockázatot, ha elromlik, összetörik stb.

  • Kiszamolo
    Richie már régóta csinálják a bankok, hogy adnak 2%-ra lombard hitelt és abból vesznek az ügyfelek prémium állampapírt, ami maga lesz a fedezet.
  • Werner
    Én olyan 15 éve jártam a fjordok körül, egy síma személyautóval, minden kempingben volt azonnalra szuper faház augusztusban.
  • Gábor
    Azért ha lenne lakoautom én biztos agyf@szt kapnék attól, hogy ha ott kéne hagyni valahol mert elmegyunk kirándulni / bringazni. Minden cuccod benne van és ezt a rosszfiuk is tudják…mindent meg nem tudsz magaddal vinni a bringán.
    Ezt hogy oldjatok meg?
  • Sanya
    A cikkel egyetértek.De ha már a nyaraló felmerült, akkor inkább lakóautó mint nyaraló. De a leginkább egyik sem. Én soha nem értettem mi a jó abban, hogy van egy nyaralónk valahol a vízparton. Faternak volt, amint megörököltük, eladtuk a fenébe. Már gyerekkoromban sem hagyott maradandó nyomot bennem, mindig csak a baj volt vele. Valakinek tényleg akkora öröm állandóan rendben tartani, kerítést festeni, füvet nyírni, gondozni? Főleg, hogy messze lakik tőle. Akkora happyness leugrani hétvégente sövényt vágni meg árkot takarítani? Bármi probléma van, akkor a szomszédot ugrasztani? Ráadásul mindig ugyanazon a helyen nyaralni, ugyanoda menni hétvégenként nem egy tág perspektíva. Ha már értelmetlen dolgokra akarom költeni a pénzt, akkor inkább lakóautó, mint nyaraló. Bár leginkább egy fapados egy kis szigetre. Azokból van elég egy életre, hogy ne unjam meg.
  • jami
    Én bevallom, hogy kényelmes vagyok, nekem az is ijesztő lenne, hogy pihenésképp vezessek egy böhöm nagy dögöt ilyen-olyan országokon át a reggeli zavartalan természetközeli ébredését. És eleve érzek némi ellentmondást…

    (Mindeközben a legtöbb lakóautós amúgy kempingben parkol.)

  • jami

    A nyaraló kiváló akkor, ha megöröklöd jó állapotban és felváltva használja x rokoncsalád, akik egymással nagyon jól kijönnek. Ez többnyire akkor van, ha még öröklés előtt az idős rokonnál lebzseltek már eleve, ugyanúgy.

    Addig is szuper, míg a kicsik a gyerekek és az egyik szülő őket neveli/gyakran home office; esetleg gyerekektől függetlenül fiatalon lesz nyugdíjas.

    De akik a heti 40+ órát munkahelyen, pláne műszakban töltik (és iskolás gyerek van), a nyaraló meg min. 1-2 órányira; na, ők szívnak a 2 ingatlan gondozásával. Most nyáron pl. tegnap előtt is még locsolnom kellett a kertben, ami, mivel itthon van, nem vészes. Egy 2-3 hetente látogatott kert idény nyáron kisült; kiv. ha valakinek fizetnek helyben….

  • Zedder
    Két komment csupán:

    1. “Bárhová eljutsz vele” – hát én és a családom elég túrázósak vagyunk, de sok helyre repülünk, és olcsó bérelt kocsival nézünk szét. Értsd nem kell az X5-ös csak azért, hogy a szállodából elmenj 50-100 km-es körzetben valami “extrát” megnézni, elég pl. egy Yaris vagy Golf is. Na, hát nem egyszer kerültünk már olyan keskeny, kacskaringós, szakadékos utakra, hogy asszony meg a gyerekek csukott szemmel és csendben ültek. 🙂 Viszont a látvány és az élmény utána mindenkit kárpótolt.

    Ha kisautóval is éppcsak járható, akkor lakóautóval hogyan? Vagy fullgáz a kanyar előtt, aztán majdcsak lesz valami?

    2. Gábor ++ Igen, otthagyod a parkolóban, mert “bárhová” elmész vele, minden értékeddel, cuccoddal… Hát nem tudom…

    Más:

    automata öntözőberendezés 🙂

  • Zabalint
    Egyébként mobil szállásban semmi sem vetekszik a sátorral. Ha kell, autóba rakod, bringán cipeled, a hátadra rakva meg bárhová elviheted. Csak épp kényelmetlenebb, meg még van ahol azt sem szabad.
  • raverguy
    40 éve járok ugyanabba a nyaralóba egy másodpercig nem unom. Csak nyáron kell füvet vágni, 2 hetente nem egy nagy munka. Utolsó dolog lenne, amit eladnék, valószínűleg a házam adnám el előbb és inkább odaköltöznék.
    Akik ezt felvetik azok nem unják azt, ahol laknak állandóan?
  • Yukonsql
    Lombard hitel allampapir kombo akár többszörös újrakötésben megint nagyon fut, de egyszer már volt ebből probléma. Igaz főleg a bankok lettek befenyitve.
    Szerintetek mennyire lehet ebből később gond? Toljuk ami a csövön kifér? Mennyire etikus?
  • expect
    “pont azért írtam, hogy évente elkölti, hogy ne kelljen kamatos kamattal számolni, mert biztos voltam, hogy akkor majd az inflációval is kell, akkor majd mindenki beleköt abba, mennyi lesz az infláció 3 meg 8 év múlva.”
    Egy 10 év múlva esedékes 495.000 Ft-os kifizetés nem ér jelenértéken ugyanannyit, szóval a számítás ugyanúgy helytelen ebben a formájában. Így számolni csak a rövidtávú kamatokkal lenne értelme.
    Továbbra sincs ekkora bukó még 3 hetes kihasználtság mellett sem. Kicsit átszámolva a fentieket az általad vett adatok alapján, 3 hetes kihasználtságnál kb szűk kétszer többe kerül a lakóautóval való pihenés, mint egy sima pl airbnb-s kirándulás, szóval teljesen reálisnak tűnő kihasználtságnöveléssel (és/vagy alacsonyabb bekerülési értékű autóval), pénzügyileg simán felveszi a versenyt a többi utazási/szállási formával. Az meg hogy kinek jön be és kinek nem, valóban ízlés kérdés.
  • Batt
    Nordkapp -ra mentünk négyen, februárban.
    10 nap (8.800 km), 300.000 forint bérleti díj.
    Az autópálya-, komp-, hídpénz nem sokkal volt több, mint személyautóval.
  • mgpx
    Miklós, ha nem forintban tartom a pénzem, akkor ugyan elvesztem az évi 4.95% kamatot, viszont elmarad a forint elértéktelenedése miatti veszteségem is. Szerintem a tőke (alternatív) költségeként csak a reálkamattal lenne szabad számolni.

    Például Argentínában az alapkamat most 86%, mégsem évi 86% a tőkém (alternatív) költsége amiatt, hogy nem argentin peso betétben fialtatom.

  • Nyaralós
    “megöröklöd jó állapotban és felváltva használja x rokoncsalád”
    Azért ebben érzed az ellentmondást ugye? Jó állapot meg felváltva használják… Ilyenkor valakinek rendszerint a szívás meg bosszankodás része jut általában, meg “közös lónak…”

    Én is azt mondtam, hogy _anyagilag_ nem nagyon éri meg a nyaraló, de ugye semmi nem éri meg anyagilag, amire költeni kell – normális ember mégis költ a kényelmére, szórakozásra, stb. 🙂

    Ebben a cikkben sokaknak nem esett le, hogy arról szól, hogy sokan nem jól számolják/gondolják, hogy mennyibe is kerül nekik a lakóautó (vagy épp nyaraló, bármi egyéb). A lényeg, hogy értsd meg és lásd, hogy valójában mennyibe kerül, és ennek tudatában döntsd el, hogy neked így is kell – és legyél boldog vele.

    ++ Én is pont így vagyok vele…Télen-nyáron imádok oda járni, ott lenni, és nem csak akkor, amikor “jó” az idő.

  • Ági
    Aranyos ez “a lakóautó mindenhova felmegy” dolog, csak jellemzően ott vánszorog mögötte a kilométeres kocsisor a szerpentinen.
  • Konkav
    Most hétfőn jöttünk le Görögországba. Vajdaságból indultunk, hajnal 1-kor. Két sofőrrel, és a határátlépéseket leszámítva, 75 km/h-ra jött ki az átlagsebességünk, pedig végig pályán mentünk, ahol volt. És volt bőven.
    Valaki fentebb írta, hogy 3000km-t lement lakóautóval a nyaralás alatt. Legyen az átlagsebesség 60km/h. Ez 50 órányi autókázást jelent, vagyis minden nap majdnem 4 órát. Megéri minden nap másik faluban lefeküdni cserébe? Minden nap d.u. 3 órakkor elindulni, hogy az új helyen 7 órakkor be tudjon parkolni?
    Engem ez tart vissza a lakóautózástól, mert a nyaralásom idejének a 15%-át okosabban ki tudom használni, mint a volán mögött ülve. Nem beszélve arról, hogy a semmi közepén az ember kénytelen magára főzni/mosogatni. És ha minden nap órákat vezetek, meg órákat főzök, mosogatok, akkor mikor pihenek?
    Ha valaki kiszámolta, hogy mennyi ideje ment el erre, kérem írja meg, érdekelne
  • Kiszamolo
    Konkav, akikkel beszéltem holland lakóautósokkal, több balatoni kempingben megszálltak, az volt a nyaralás. Annyira meg akartam kérdezni, hogy annak mi az értelme? Miben másabb az egyik kemping, mint a másik? Ha az egyik jobb, miért nem csak abban marad? Mi értelme van annak, hogy odébb gurul ötven kilométert és ott van újabb két hétig?
  • almastaska
    Én a következőket nem értem amikről sose esik egy büdös szó se:

    – a lakóautóhoz kapsz mindent alapból, vagy még egy vagon kiegészítőt kell hozzá venni, hogy valóban használható legyen? pl.ék a kerék alá, kis és könnyű kemping tálak, edények, ilyen olyan apró bizbaszok ami a sok kicsi sokra megy kategória

    – téli tárolás. Otthon oldod meg? Tényleg ennyi embernek van otthon garázsa csak a lakóautó számára? Ismerősnél? Bérlés? Ha bérelsz az is költség.

    – szabi: ha alkalmazott vagy, évi durván 30 szabadnap. Ebből karácsony, húsvét ami tipikusan családos: 5-10 elmegy. Marad 20. Ebből évi 1-2 nap ügyintézés, felújítások, stb miatt. Marad: 18. Ez szűk 3 hét. Akárhova mész, 1-2 nap elmegy odaúttal, vissza úttal, marad 14 nap. Akárhogy nézem ez számomra 2-3 hét nyaralás egyszer. Mert hogy 5 nap külföldön létért nem fogsz 2 napot autóban rohadni abba biztos vagyok.

  • almastaska
    namost ha valóban 14-15 napot lakóautózik valaki egy évben úgyis kijön a matek?

    Aki mondjuk évi 40-50 napokat lakóautózik az hogy csinálja? Menő vállalkozó? Akkor miért nem megy el a helyszínre csillivilli sportautóval majd ott bérel lakóautót? Jobb néhány 1000km-en keresztül 100-al vacakolni?

  • almastaska
    Egyébként bármennyire is durván hangzik, 2 főre ha nem főzünk magunkra (2 főre még épp nem fogunk vele vacakolni) a kempingezés közel annyiba kerül, mint egy olcsóbb balatoni szálloda tematikus tábora. Akárhogy számoltuk nekünk 10e Ft/fő/éjre jött ki a kempingezés ára az étkezésekkel. A tematikus tábor félpanzióval, programmal volt talán 12e/fő/éj. Ok, azt előre kellett foglalni, de ugyanúgy balcsi part, saját fürdő + benne a program ára és nem kellett cipelni a fél házat. Persze, szállodánál az nem fér bele, hogy csütörtökön eldöntjük hogy pénteken megyünk mert jó az idő.
    Attól még ezek a makacs tények.
  • NN
    Lakoautot szerintem sem érdemes venni. Svajcban viszont valamiért nagyon népszerü a VW California, mert gyakorlatilag siman normal autoként hasznaljak a hétköznapokban (lényegében hosszra akkora, mint egy SUV és a fogyasztasa is annyi.) Idén több mint 2500-at adtak el belöle, megdölt minden rekord. Pedig arban ott van ahol egy luxuskocsi, mondjuk egy Tesla Model S vagy egy Maserati Ghibli. De senki nem nézni ki belöle, laikusnak kivülrol ùgy néz ki mint egy egyszerü furgon, igy jol illeszkedik a svajciak rejtözködö szerénységéhez. Pedig 4 személy kényelmesen elalszik benne – ez az igazi luxus:) Van konyha és hütö (WC nincs, de minek, lehet mobilvécét venni fillérét, akinek ez kell, zuhanybol csak csö van, elég) a mindennapokban meg remekül lehet fuvarozasra is hasznalni – céges kocsiként a költségei is leirhatoak. Elparkol egy SUV parkolohelyén. Talan tudnak valamit ezek a helvétek 🙂
  • Kiszamolo
    Nn, az előző cikkben pont erről az autóról írtam, videót belinkelve.
  • Szerény Svájci
    ” igy jol illeszkedik a svajciak rejtözködö szerénységéhez.”

    Azért ennek fuss neki még egyszer, Svájc és a “rejtőzködő szerénység”, amikor Zürichben az utakon szinte minden autó zsírúj Audi-BMW-Mercedes-Maserati, illetve újabban Tesla? :))))))

  • Lac
    Ha négy emberrel számolok, két kiskamasz és két dolgozó kötött szabadsággal és főszezonnal, akkor más a képlet.
    Az európai külvárosi/belvárosi hotelek -átutazás- négy főre – vagy két szoba, vagy pótágyazás, átlag napi 45-65e Huf /a booking átváltása szerint/
    Igen ezért (is) tartasz fent nagyobb, autót egész évben, vegyünk pl. egy használt Mondeo-t, kb 4-5 millió.
    A tengerparti kempingben egy mobilház egy hétre 550 €, ami nagyon szuper a hotelárakhoz képest, de a lakókocsis-sátras árnak még mindig bőven a duplája.
    Összességében elmondható, hogy a szállás kemping-hotel viszonylatban harmada, de sokszor negyede ha lakóautóval mész, ami egy háromhetes útnál kb 750e Huf megtakarítás.
    Persze van Airbnb, meg apartman, de ezekre nem lehet spontán számítani. És 3-ért is van egész jó lakóautó, ha kell +150-körül akár klímával. A KGFB kb 50-60 az adó kb 10, így 1 nap hotel az éves fenntartása.
  • hitel
    több dokumentumfilmet láttam a témában, amcsi nyugerekkel a központban, mindig is érdekelt ez a téma.
    Van pl olyan lakóbusz is, melynek az aljába befér egy sportkocsi..(egy extrém példa)
    🙂
    Igen más kategória. Gyorsan rákerestem, akciósan találtam 450ezer dollárért egy sima lakóbuszt, de abban teljesértékű minden még mosó-szárítógép is van benne. Eszméletlen. (direkt csúcs v közelieket céloztam meg a keresés alkalmával)
    A doku filmben a lényeg, hasonló barátaikkal hátrahagytak mindent és nekiindultak amerikának.

    EGy másik tematikájú dokuban egy jachtozó nyugdíjas pár volt aztán egyszer a kamera kimozdult oldalra és látszott h követte őket egy másik jacht, na azon ment a személyzet..

    SZóval ezt lehet űzni ilyen szinten is. Azért egyszer jó lenne átérezni azt a PÜ-i függetlenséget hogy ennyi dolgom legyen.
    Szumma szummárum érdekes volt a cikk és a hozzászólások is, köszi mindenkinek

  • Szaboz

    “A fene sem támadott senkit, de úgy tűnik, a lakóautó-fanatikusok legalább annyira durva szekta”

    ..mint a kutyások. 🙂
    Írhatnál egyszer cikket a kutyatartásról is.
    Budapesten kb. 5-600ezer kutya van, ha napi 500 Ft-tal számolok, az is 100+ milliárdos költség évente.
    (Magyarországon meg van kb. 3,5 millió kutya),

  • Nomad
    Nos én építettem magamnak egy kempingbuszt Fiat Ducatobol. Az ágy 140x 190 van benne konyha, hűtő mosogató tv. Napelem a tetőn fedélzeti akksi elősátor stb. A külseje mint egy normál dobozos ablakokkal. Ha 125 tel megyek 9 liter a fogyasztás mentem már vele 160 at is akkor 11. Bárhol megállhatok vele. Vadkempingezni szoktam, így voltunk most Horvátországban is. Nem vagyok helyhez kötve. Van egy frankó kempingzuhany, ami tökéletesen működik. Mivel kiszerelhető minden a kocsiból így másra is tudom használni.Majdnem minden hétvégén horgászni megyünk vagy valami vízpartra, amíg az idő engedi. Erről ennyit. Ahogy Karika is írta ez egy èletforma, és nekünk nagyon bejön. Nem kell szállást nézegetni. Bárhol ott tudunk aludni. Autópálya mellett a nagyobb benzinkutakon a fürdès is megoldott. Olyan mintha egy pici lakással mennènk. Az egész saját èpìtès körülbelül 10000 euróba került autóval együtt
  • Külső sáv miért nem jó?
    Ha már idetaláltak a lakóautósok, engem az érdekelne, hogy mi a #!&$-ért jöttök ki 90-nel előzni a 89-kel haladó kamiont, és okoztok 10-20 km-es dugókat az autópályákon?

    Ugye megvan az, amikor épp csak felvillantja miattad a belső sávban gyorsan jövő autós a féklámpáját, és 10 km-rel később már totál áll az autópálya? Most hirtelen nem jut eszembe a jelenség hivatalos elnevezése, de van neki, és nyaranta van “szerencsém” átélni Horvátország és Szlovénia autópályáin, yeeeeeaaaaah!

    És valamiért mindig azt látom ha éppen olyan a domborzat, hogy előttem sok-sok km-rel a kaptatón szenved felfelé a lakóautó, mögötte meg mindenki síkideg és dudál…

    Örülj neki, hogy lakóautózol! Én is tenném, ha lenne ennyi időm! És akkor tuti végigmennék 90-nek a kamionok mögött a külsőben, mert egyrészt egy olyan gép annyit bír, másrészt nem akarom feltartani a többieket, harmadrészt minek idegeskedni?

  • Györgyi
    Kinek mi a szabadság és függetlenség. Nekem nem az, hogy a város szélén alszom egy autóban, és akárhányszor látni akarok valamit, közlekedni kell, hanem hogy a belváros valamelyik sétálóutcájában lakom egy szép szállodában, és percek alatt odagyalogolok, ahová akarok. Bőven elég a reptér és a szálloda között taxizni. Az en-suite fürdőszoba előnyeiről nem is beszélve.
  • Gauchos

    Abszolút osztom a véleményedet. Az egy dolog, hogy sík úton elvileg tudnak 120-szal menni, de egy kisebb emelkedő is megfogja ezeket a nehéz dögöket, a gyorsulásuk meg ahogy említetted, elég rossz. Norvégiában sajnos rengeteg van ebből az állatfajból (többnyire nyugat-európaiak nyuggerek), a rendkívül keskeny kis utakat (ahol sokszor két kis autó is éppen csak elfér) is ellepik, mint a legyek. Aztán sokan bérlik ezeket, vezetni nem tudják, nem érzik a méreteit, csak szerencsétlenkednek. Ahol el tudnék férni mellettük, ott is gyakran vissza kell tolatni, mert képtelenek lehúzódni az őt szélére. Rühellem őket. A normálisabbja elkerüli ezeket az utakat, de ha már kifizették, akkor úgy vannak vele miért ne menjenek el vele a fjordokhoz, a keskeny kis utakon is. Persze le nem húzódnának, hogy elengedjék a mögöttük feltorlódó autókat. Nagyon sok ilyet tapasztaltam.
  • Komitsu Armster
    Barátom, gratulálok. Gondolom ez a színvonalas hozzászólás kikívánkozott. Remélem, most már jobban érzed magad, megkönnyebbültél.