Marad a hitelmoratórium, de változnak a feltételek

A Világgazdaság szerint marad a hitelmoratórium, de most már nem lesz automatikus.

Azonban kérhetik a nyugdíjasok, a gyereket nevelők, azok a magánszemélyek, akiknek akármennyivel csökkent a jövedelme tavaly óta és azok a vállalkozások, amelyeknek 25%-kal csökkent a bevétele.

Magyarra fordítva a magánszemélyek elég nagy része maradhat a moratóriumban, ha szeretne, de legalább most már igényelni kell, nem lesz automatikus.

 

Share

112 hozzászólás

  • Alföldibetyár
    Itt lakom a térségben. Nem messze a határtól. Eddig nem tapasztaltam volna, hogy olyan sokan járnának át dolgozni Romániába. Nem tudom, aki ezt nyilatkozta honnan vette.
  • ex-kormanytisztviselo
    A moratórium “kényszerpálya” a Kormánynak is. A gazdasági növekedés politikai célú és nem mellesleg adóbevételnövelő hajhászása miatt nem engedhet meg semmilyen permanens visszaesést, sőt pangást sem, mert romlik a közhangulat, nő a kormányváltó kedv. Ez a fogyasztáscentrikus gazdasápolitika átka. Egyetértek az előttem szólókkal, a Kormány gazdaságpolitikai döntései logikusak (de nem jók!) , irányukat tekintve kb. kiszámithatóak. A végtelenségig a folyamatos stimulálás nem tartható fenn, ennek ára lesz, nemcsak az infláció.
  • Asidotus
    telex.hu/gazdasag/2021/09/10/eljen-a-moratorium-soha-nem-kerestek-meg-ennyit-fel-ev-alatt-a-bankok
    Ennyire fájt a bankoknak a hitelmoratórium
  • Miklós
    “Egyszerűen nem értem, hogy sokan miért mondják, hogy nem fognak jelentősen csökkenni az ingatlanárak, ha beömlik ez a 100-120 ezer ingatlan az ingatlanpiacra áron alul. Valaki magyarázza már el nekem legyen szíves.” szerintem, a magyarázatnak lehet némi köze a vagyonkezelő alapítványokhoz (portfolio.hu/gazdasag/20210603/oriasi-adokedvezmenyt-ad-a-kormany-az-alapitvanyokba-erkezo-vagyon-utan-486226) és természetesen, a bevándorláshoz (szabadmagyarszo.com/2021/09/09/uj-kisebbsegi-akciotervre-van-szukseg/
  • Tibor
    hitelt vissza kell fizetni!:

    Helyes, remélem is, hogy mindenkinek vissza kell fizetnie, mert ez lenne a normális. De mivel nálunk egy csomó minden nem normálisan megy, ezért bármi elképzelhető.
    Minél jobban húzzák, annál nagyobb összeg fog felhalmozódni. Én állampapírt veszek a jelenleg meg nem fizetett kamatokból, ha egyszer majd kérik, akkor simán ki tudom fizetni egyben.
    De szerintem a többség nem így tesz, és mivel jelentős teher lesz, valahogy meg lesz majd könnyítve.
    Ezért maradok a moratúriumban amíg tudok, mert nem veszíthetek vele semmit.
    Nekem lejáratkori törlesztésű a hitelem, a moratúrium nem befolyásolja a hitel futamidejét.

  • Tudatos polgár
    A 2020 március 15 után felvett hitelekre nem vonatkozik a moratórium. 2022 júliustól már mindenkinek fizetnie kell, nem lesz hitel elengedés, ezek szabályos szerződések, a bankok perelhetnének ilyen ügyben, hiszen jogosan akarják visszakapni ami az övék. 2022 július után már nem lesz hosszabbítás, véget értek a választások és a legcsóróbbak amúgy sem biztos szavazók, ha marad a fidesz véget ér a moratórium, kérdés h az ellenzék h ítéli ezt meg, ők hogy döntenének. Ti ezt h látjátok, a fidesz jövőre végleg kivezeti a moratóriumot, az ellenzék milyen intézkedést hozna ha kormányra kerülne?
  • tumpara
    csizkek: a habzsidőzsi csak annyira jellemző, mint a hitelirigység. Van, aki felelőtlenül veszi fel a hitelt, s van, aki nem. Van, aki irigy rájuk, s van, aki nem. 🙂
  • Dzsenösz
    OFF:

    Szia Miklós!

    Most értük el azt a kort, hogy a gyereket elkezdenénk komolyabban oktatni a megtakarítás fontosságára (6 éves) és visszakerestem a malacperselyes cikkedet, hogy honnan rendelted és pontosan milyet, viszont az oldalad a linkre 404-es hibát ír. Meg tudnád nézni, illetve megírnád, hogy honnan is származik a persely?

    https://kiszamolo.hu/malacpersely-piaci-korkep/

    Köszi előre is.

    Szia, nem tudom, hová lett a cikk, a vázlatok között is megnéztem, de ott sincs.

    Ennyi év után már nem tudom megmondani, honnan vettük.

    Megtaláltam a neten, ilyen volt: amazon.com/Money-Savvy-Generation-LMSP-Blue-Pig/dp/B0002HRWBQ

  • GrandMasterB

    A Wayback Machine (archive.org/web/) megtalálta a keresett cikket:
    web.archive.org/web/20170402154343/http://kiszamolo.hu/malacpersely-piaci-korkep/

  • Szegedi Dorina
    és Miklós 🙂
    https://kiszamolo.hu/malacpersely/
    Mondjuk, ha jól látom, akkor ezen viszont nem volt “beszerzési link”
  • Yoda

    Akkor le is vonod a következtetést, hogy miért nincs folyamatosan moratórium? 🙂
    Moratórium alatt egyetlen hitel sem dől be, tehát nem kell rá veszteséget elszámolniuk, és ez megdobja az eredményt.
  • Archive
    Dzsenösz:
    web.archive.org/web/20170402154343/https://kiszamolo.hu/malacpersely-piaci-korkep/

    Szívesen.

  • attila
    Teljesen rosszul látod. Ez a kormány nem a szegényeket hanem a tehetőseket segíti ! Ami jönni fog az meg a szegényeket beleértve a szegény nyugdíjasokat. Azért fogja valaki megbuktatni ezt a kormányt mert nem veheti meg a legújabb skoda superbét hitelből ? Ezért senki nem buktat meg senkit. Jelenleg a szegények meg vannak vezetve a migránsokkal, sorossal, gyurcsánnyal stb. Erre fogják miért nem jut nekik pénz. A következő kormány szépen visszanyesi a gazdagok rezsi meg hiteltámogatását és annak adja aki tényleg rászorul ! Ez a nagy különbség ! Biztosan nem lesz tökéletes a kivitelezés de hogy ennél jobb lesz az tuti ! Ez a kormány azoknak is ad aki nem szorul rá és ez probléma mert ezek az emberek értelmetlen hülyeségekre szórják a pénzt ezért van többek között a legmagasabb infla nálunk.
  • Hollós

    1. Nem írtam azt, amit a számba adsz, csak azt, hogy a kormány politikája kiszámítható.
    2. Sok érv-ellenérv sorakozott már fel ezen a blogon, hogy mely társadalmi réteg támogatása mit okoz, okozhat gazdaságilag, szociológiailag. Amit Te írsz – kb. alsó három jövedelmi-vagyoni decilis (szegények) jelentős támogatása a felső decilisek kárára -, az egy fajta nézet, de sokan mások meg mást látnak jónak, képviselnek, ami szintén indokolható (családok támogatása, középréteg erősítése, vállalkozások-tőkések támogatása, munka alapú támogatások-adózás, stb.).
    Egy biztos, egy gazdaságpolitika nem alapulhat a szegények támogatására. Az általános jólét elérésén keresztül lehet a szegényebbeket feljebb emelni.
    3. A szomszéd választókörzetben, ami a megye legszegényebb járásait takarja, a kormánypárti képviselő 16 éve 70% felett nyer.
    4. Gazdagok fölös pénze okozza az inflációt???
  • kommentelek_én_is

    Naív vagy! 🙂
    Megnézve a választási “vitát” az első 10 pontból 9 arról szólt, hogyan bontják le Orbánék hatalmát, illetve tömik ki pénzzel az alsóbb rétegeket, vagyis veszik el a “gazdagoktól”… Véleményem szerint ijesztő, hogy az ellenzéknek ennyire telik, ennyire képesek, tényleg félek, hogy mi lesz ha végül ők nyernek. Nyilván sajnálnám az egykulcsost, meg a családi kedvezményeket, de legjobban az fájna, hogy ismét a trógereknek és a C kategóriásoknak ömlene a pénz a normális emberek kárára természetesen. Arról nem is beszélve, hogy a hatpárti koalíciónak hat Lőrince lesz, akik hatszor annyit fognak lopni és aki ezt nem látja, az nem ebben a világban él. “Orbán takarodj”, jó, és utána mi lesz… jön az analfabéta KamuGeri, vagy az a töritanár, a Jakab? Mondjuk a fogyatékos Soproni Tamásból is polgármestert csináltatok, szóval bármi megtörténhet.

  • videkrol-jott-ember

    Ez gazdasagi erdek.
    Ki kell termelni / meg kell erositeni a kozeposztalyt, egy olyan reteget akik erdemben kepesek es akarnak is fogyasztani.
    Sajnos a modern kapitalizmusnak ez az alapja, lehet ezen vitatkozni, erdemes is, de ez van.
    Aztan az elert novekedesbol kapnak vissza a szegenyek is, peldaul megemelt minimalber formajaban.

  • csizkek
    “Amiket írtok, az a logikus verzió. De, mint írtam is, a kormány politizál és nagyon egzakt, jól kivehető, amit képvisel.”
    Igen logikus, toljuk az epitoipart esz nelkul, az jol latszik a GDP-n, a bejovo penzeket meg zsebre lehet tenni. Ugyanez volt 2002-ben. Elotte megtoltak a haveroknak a tamogatott hiteleket, mielott leleptek meg korlatlanna tettek. Szocik alig tudtak leallitani es ennek mellekhatasa volt a devizahiteles elszallas. Ismerjuk.. Most ettol megjobban megtoltak az ingatlanpiacot. Akkor most mi lesz? Jovobe nem latunk, egig novo fakban se hiszek. A history meg azt mutatja, ha megjon az inflacio, ingatlanpiac osszeesik. MAtolcsy egy ner babu, ha mar o is sikitozik, akkor k. nagy baj van a szinfalak mogott.
  • csizkek
    “Van, aki felelőtlenül veszi fel a hitelt, s van, aki nem.”
    Nyilvan.. De nem ez a kerdes, hanem az aranyok. A piacokon mindig kuzd a “bika” es a “medve”, most epp mi milyen aranyban?
    Akiket en ismerek azok egy fillert nem tettek felre. A moratorium megmarado penzt lakasfelujitas, lakas befejezesre ment. Es orulnek, hogy igy “hamarabb” kesz van. Hiteltorlesztes, futamido, nem foglalkoznak vele. De beveteluk is van, nem riziko hitelesek. En arra lennek kivancsi ha a fentebb (vagy masik poszt alatt) emlitett 1mio moratoriumosbol tenyleg van e 100-120k rizikos hiteles. Mert az k. sok.
  • Hollós

    Én egyelőre – ne legyen igazam – ezt az új Matolcsy féle infláció elleni “harcot” teljes kamunak érzem. Egy megbeszélt összeesküvésnek, hogy a jegybanki hitelesség minimálisan fennmaradjon (a választásokig mindenképpen).
    Ha jelenleg a toleranciasáv 3(+/-)1% az inflációban, az azt üzeni számomra, hogy a 4% teljesen kényelmes hosszú távon.
    4% felett jön az intervenció, mint most (minimális kamatemelés és sistergős beszólogatások, hogy mi féken tartjuk a dolgokat).
    Aztán kb. ennyi.
    De, gondoljátok végig, hogy évi átlag 4% infláció (ja, és KSH által mért!) 17% pénzromlás 4 év alatt. És ez csak a papíron mért!
    Én erre gondolok akkor, amikor azt mondom, hogy lesz még itt pénzosztás, meg minimálbér emelés. Meg, persze tartós értéktelenedés is.
    Ezzel meg jól járnak a hitelesek, főleg a hosszú távon alacsony THM-mel.
    Írtam már, szerintem a legjobb befektetés az olcsó hitel jelenleg.
  • Józsi
    Amúgy én sem értettem, hogy miért nyert a Fidesz az elmaradott régiókban ilyen fölényesen de aztán megvilágosodtam, a Gyurcsány alatt ennyi sem volt. A közmunka igazi megváltás azokban a régiókban és addig az sem volt. Bárki is lesz hatalmon esélytelen ebből az országból bármit kihozni. Iskolázatlan és tehetségtelen embertömegek nevelkedtek ki vidéken, oda befektető nem fog menni mert nincs miért. Az ország hanyatlása már nem megállítható, aki tud az lelép külföldre a többieknek meg sok szerencsét lehet csak kívánni és várni a csodát addig meg marad a vergődés. Sok helyen munkaerőhiány van így egy magyar embernek alapból van több lehetősége, hogy minimum kétszer-háromszor annyi pénzből éljen mint amit otthon meg tud keresni mert nem mindegy, hogy havi 200-ból kell 120 ezret labérletre költeni vagy havi 800-ból 400 ezret.
  • videkrol-jott-ember

    A torveny azt mondja a torlesztoreszlet merteke nem valtozhat a moratorium utan (kiveve persze ha nincs rogzitve a kamatlab), csak a futamido.
    Ilyen feltetelekkel 1 evnyi moratorium utan kb. 2-3 evvel novekszik a futamido.
    Szerintem ettol nem lesz tobb a bebukott hitel, ugyanannyit fog fizetni mint azelott, csak nehany evvel tovabb.

  • csizkek
    “Írtam már, szerintem a legjobb befektetés az olcsó hitel jelenleg.” Attol fugg mire veszed fel. Ingatlannal mindig kimarad a kepletbol, hogy az ingatlan aktualis realerteke lefele megy (emelkedo hitel THM, fizuk csak nagyon kesve kovetik)

    Inflara 2 fo behatas van. EUR-HUF arfolyam az importalt infla es a belso penzontesbol jovo. Lehet osztogatni, de az alapkamat es a THM se ennyi lessz mint most.
    En EUR-ban keresek/megtakaritok foleg. Van HUF bevetel es PEMAK is. Vennek vmi ingatlant hosszutavra, de nem surgos es kp.-ra is tudok venni. Szal nekem az elszallt infla, THM a jo:) Meglatjuk, nincs kristalyghombom sajna..

    Btw, Zsiday is pont arrol ir, hogy a magyar kotveny hozamok eleg karcsuak. http://www.zsiday.hu/blog/heti-%C3%B6sszefoglal%C3%B3-20210912

  • csizkek
    “Amúgy én sem értettem, hogy miért nyert a Fidesz az elmaradott régiókban ilyen fölényesen de aztán megvilágosodtam, a Gyurcsány alatt ennyi sem volt. A közmunka igazi megváltás azokban a régiókban és addig az sem volt.”

    A kozmunka az egy zsarolo eszkoz a helyi dobrogiek kezeben. Ugyanez barmilyen allami juttatas. Meg a krumpliosztas:) En a keleti vegeken semilyen kulonbseget nem latok. Vagy bejarnak vmi kozeli nagyobb varosba multihoz osszeszerelni vagy a felduzzasztott allamigazgatas. VAgy “bizniszelnek”, regen benzin, cigi, most passz. VAgy marad kozmunkas/segelyes rabszolga akinek a hatsojat fogja a local ner-es döbrögi.
    Ez a meg ennyi se volt egy eleg nagy ervelesi hiba.

  • csizkek
    “Szerintem ettol nem lesz tobb a bebukott hitel, ugyanannyit fog fizetni mint azelott, csak nehany evvel tovabb.”

    A problemas hiteles az aki mar most sem tudna fizetni a torlesztoreszletet es ha vege a moratoriumnak akkor “csod”. Volt itt egy komment “banki” infora alapozva, hogy az 1mio moratoriumosbol 10-12% a problemas. Nem tudom en nem latom a szamokat. Es aki problemas hitelben ul, moratoriumban, annal nem az fog szamitani hogy meg 2-3 evvel none a torleszto kifutasa, hanem hogy hany mioval ugrott meg a hitele ami miatt a bank likvidalni akar.
    Hany problemas rbnb-s van Budapesten pl.? HAnyan vettek meg a 2.-ik, 3.-ik ingatlanukat hogy majd .. Nem tudom, csak szeretnem latni a szamokat:) Hany valtozo kamatu hitel van? (multkori portfolios cikk szerint 45-50%)

  • csizkek
    “Egy megbeszélt összeesküvésnek, hogy a jegybanki hitelesség minimálisan fennmaradjon (a választásokig mindenképpen).”
    Ja meg azt akartam, hogy ennek nem sok ertelme van. Kommunikaciot/meg ezt a fajta hitelesseget csak a ner hivek eszik meg. A piac meg gyorsan buntet.
  • Zabalint

    A diagnózissal sem értek egyet, mert ennél sokkal bonyolultabb, eleve nem a “megváltás” a lényeg, hanem a függőség kialakítása, sokan eleve ugyanazt csinálják, mint előtte, csak most közmunkaként. Ellenben ha közvetlenül függ a megélhetésed a helyi, azon keresztül az országos politikától, akkor tudod, hogy hová szavazzál. A közmunka nem lenne rossz dolog, viszont a vlaódi célja egyértelműen ez.
    A következtetéssel viszont végképp nem értek egyet. A mai városi értelmiség jó részének is analfabéta, falusi ősei voltak a 19. században. Politikai akarat kérdése, hogy akarunk-e kezdeni valamit a felzárkóztatásukkal, vagy hagyjuk az egészet a francba. Nyilván a probléma az, hogy ebből rövid- és középtávon nem terem politikai haszon, nagyon nagy erőfeszítések és sok idő kellene a legkisebb eredményhez is.
  • Okoska törp
    “Ilyen feltetelekkel 1 evnyi moratorium utan kb. 2-3 evvel novekszik a futamido.”

    A moratórium alatt kamatozik a hitel, de nem lehet rá kamatoskamatot elszámolni. Emiatt 1 évnyi moratórium semmiképpen se lehet több mint 1 év. Inkább 9-10 hónap.

  • Sasfiók
    Sok a változó kamatozású hitel, aminek bizony meg fog nőni a törlesztője a moratórium után. Amilyen a társadalom pénzügyi tudatlansága lefogadom, hogy a legrászorultabbak között van a legtöbb változó kamatozású.
  • Copywriter
    Kicsit sarkosan fogalmaztál, de így igaz. De majd meglátod, mit kapsz ezért, mert az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik az igazat. Minimum ide kell hányni, hogy akkor menjél külföldre, de egészen a hazaárulózásig bármi következhet.
  • jami
    Amiatt, mert nagyon megszokták, h ennyivel több pénz van és nem valószínű, hogy a többség felrerakta kamatozni.
    Aki fegyelmezett hiteles, az lehetőleg fizetett/már kiment a moratóriumbol.

    De esélyes, hogy nem egyszerre Fognak bedőlni tömegek.

  • Jelentéktelen Hangya
    : “Ugyanez volt 2002-ben. Elotte megtoltak a haveroknak a tamogatott hiteleket, mielott leleptek meg korlatlanna tettek. Szocik alig tudtak leallitani es ennek mellekhatasa volt a devizahiteles elszallas. Ismerjuk.. ”

    Láthatóan már megfakultak az emlékek, ha voltak egyáltalán.

    Persze, annyira a haveroknak tolták meg, hogy maguk az MSZP kormánytagok is éltek vele, az eltörlés előtt még gyorsan felvették páran.

    2003-ban maga Medgyessy ígért 2008-ra eurót, tehát addigra kivezetésre került volna a támogatott forinthitel, de a kormányváltás utáni osztogatás miatt elszállt a hiány, meg kellett szorítani (ezek nem egyszer jelentkező költségeket jelentettek). A támogatott hitel mellett a hiteltörlesztéshez kapcsolódó adókedvezményeket is megszüntették.

    A magas alapkamat és a megszűnő hiteltámogatások pedig az addig marginális devizahitelek felé terelte az embereket.

  • Gerald
    @kommentelek_en_is: Meszet ettél, kolléga? A hatpártiaknak hatszor annyi Lőrince lenne? Itt az összes újmilliárdos a főni strómanja. Nem csak a Lölő van. 🙂

    2010 előtt mi volt a nagy botrány? Sukoró és Nokiás doboz? 1.3Mrd + 5Millió kár vs. a szanaszét lopott EU-s pénzek, az elúszó 3000Mrd Manyup, a semmi közepén épülő stadionok, amiből az építőipari vállalkozók, akik nagy keggyel talán kifizetik az alvállalkozóikat, gazdagodnak.

    Persze az fáj, hogy azelőtt “mocskos fehérgallérosnak” kellett lenni a Zsíros B. Ödön mellett, most meg elég a gátlástalanság és a totális lojalitás. Ez vélemény lenne, de még soha sem hallottam ezt bárkitől is így bevallani.

  • Hollós

    Nagyon jól leírtad. 2003. decemberében, a kamattámogatott hitel megszűnésének bejelentésekor még gyorsan fel tudtunk venni 10 milliót 75 eFt törlesztőrészlettel 20 évre (+10 eFt volt a havi adókedvezmény). 3 napunk volt rá, már megvoltak a ház tervei, csak a K&H állt velünk szóba, leszerződtünk.
    2004. tavaszán kezdődött az építkezés, nyáron még igényeltem 5 millió hitelt. Ekkor már rájöttem, hogy a kamattámogatottból kellett volna 15, mivel az 5 mFt forint hitel törlesztője 70 eFt (!) lett volna 20 évre. De – szinte nekem elsőként – a bank beajánlotta a sváci frank hitelt 35 eFt alatti (!) törlesztővel.
    Közgazdász vagyok, értettem a lényegét. De, kérdem én, hogy abban a környezetben ki döntött volna a forint hitel mellett?
    Mai napig gyűlölöm a Bajnait, aki a hitelfelvevőket tette felelőssé. Pontosan a balodali döntések sorozata tolta bele az embereket az egészbe.
  • Hollós
    A hazai devizahitelezés és követkzeményei a legszomorúbb példája annak a politikának, amikor az állam kivonul és liberalizálva egy piacot szabadjára enged mindent mindenféle fék nélkül.
    Állami támogatások megszűntetése, magas forintkamatok, majd amikor jön a devizahiteles konstrukció se banki fékek, se adós oldali fékek éveken keresztül. Szabályozatlan észnélküliség mind banki (éljen a profit!), mind adós (mindent megveszek!) oldalon úgy, hogy az állam évekig asszisztál és semmit meg sem próbál tenni. Mert ők is úgy gondolták, hogy ez így rendben van!
    Majd amikor beborult 5 év múlva az egész, meghallgathatta mindenki a miniszterelnöktől, hogy “Addig kell nyújtozkodni, amíg a takaró ér!” Ja, 5 évig mindekivel elhitettétek, hogy ez így király, most meg mindenki hülye! Szembeköpték az embereket.
    Aki ezt megélte, az tényleg a saját bőrén tapasztalta, hogy “hazudtak reggel, éjjel és este”.
  • jami
    Nem voltam közgazdász (akkor), de egyedüliként az ismerettségi körben nem vettem fel devizát, mert lakáshitelnek, épp gyed előtt, túl kockázatosnak gondoltam. Aki nem hasonló helyzetben vette fel és szépen elrakta a forint hiteltörlesztő különbözetét (megtakarítását), az a bajban akár nyereséggel ki tudott szállni. Volt közeli ismerős, akivel egyszerre kerestünk hitelt, egyszerűen addig látott, h de ha deviza alapú, belefér még egy kocsihitel is és akkor lesz új kocsi. Nekünk 5 évvel később lett (nem új, nem hitelre).
    Így sem gondolom, hogy én voltam pl. ügyes. Viszont igen, nagy volt a nyomás és nem mindenki biztonsági játékos.
  • Én is akarok kommentelni...

    ” De – szinte nekem elsőként – a bank beajánlotta a sváci frank hitelt”
    “Közgazdász vagyok, értettem a lényegét.”
    “5 évig mindekivel elhitettétek, hogy ez így király, most meg mindenki hülye!”
    Ez így, mind tőled idézve gyönyörű. Másra tolod a felelősséget a saját hülyeséged miatt. Fegyvert nem tartottak a fejedhez a hitelfelvételkor, te döntöttél a hitelfelvétel mellett ismerve a kockázatokat, utána meg a bank a hibás?
    Más úgy döntött, hogy nem veszi fel, mert nem kockáztat. Addig jó volt, amíg kevesebb volt a törlesztő ugye?
    Én még emlékszem a tüntető tömegekre a bankok előtt, amikor évekig alacsonyabb kamatot fizettek mint a forinthitelesek… Ja, ilyen nem volt! Amikor viszont fordult a kocka, azonnal vonult a birkanyáj.

    Pozícióból beszélek: volt két CHF-es hitelem, kihasználtam a kamatelőnyt, majd egy idő után átváltottam forintra/végtörlesztettem. Én jól jártam vele.

  • videkrol-jott-ember

    A takarekbank oldalarol a moratoriumrol:

    ‘Fontos, hogy a futamidő nem feltétlenül annyi idővel nő meg a moratórium lejáratát követően, mint amennyi időt az ügyfél eltöltött a moratóriumban. Ha például a hitel 10 hónapig nem került törlesztésre, akkor a futamidő akár 13-14, egyes esetekben 25-30 hónappal is meghosszabbodhat.

    Ennek oka, hogy – a törvény értelmében a moratórium miatt – az ügyfeleknek a fizetési haladék után sem emelkedhet meg az eredeti szerződés szerinti havi törlesztőrészletük, ezért az úgynevezett fizetési haladék alatt meg nem fizetett tőkét-, kamatot és díjat a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt évente egyenlő részletekben kell a meghosszabbodott futamidőben több hónapra elosztva megfizetni.’

  • D

    Ha egy evig nem fizeted a hiteled, azzal az egy evvel biztosan hosszabb lesz a torleszto. Ezen felul az elmaradt kamat tovabb noveli a futamidot.
  • csizkek
    “Persze, annyira a haveroknak tolták meg, hogy maguk az MSZP kormánytagok is éltek vele, az eltörlés előtt még gyorsan felvették páran.”
    A tamogatott hitelek limitalt osszegig 1 ingatlanra mentek, fidesz vezette be. Aztan mikor latszott, hogy buknak, gyorsan kibovitettek a rendszert tobb ingatlanra, osszeghatarra nem emlekszem. Es jottek a szocik. Anno meg mukodott, hogy minket oldal jol “lakott”, nyilvan szocik is rapattantak amig lehetett. Mikor mar latszott hogy irgalmatlan penz kell erre, akkor kivezettek vmikor 2003 ev vegen vagy 2004 elejen. Es jottek a devizahitelek..
    Az egesz csak a szokasos volt.. Az hogy mellekhataskent par cucci is jol jartam, az meg a kiforratlan modszerek mellekhatasa volt:)
    Kb. most ua. csak sokkal nagyobb mertekben, mennek a cimbikhez a nagy cegek, alapitvanyok, ingatlanok, koncessziok.
  • csizkek
    “Pontosan a balodali döntések sorozata tolta bele az embereket az egészbe.”
    Vagy mert k. nem volt mas valasztas, miutan a tamogatott hitelek olyan penzt vittek a budzsebol. Amit a fityisz terjesztett ki tobb ingatlanosra. Na ki volt a hibas?
    Legfokepp a magyar mentalitas, hogy csocselek lehet iranyitoi pozicioban, barmilyen oldalon.
  • csizkek
    “Ja, 5 évig mindekivel elhitettétek, hogy ez így király, most meg mindenki hülye! ”
    Most komolyan, mi valtozott? Semmi. Most is elhitetik az emberekkel, hogy csok, babavaro, adovisszaterites, moratorium, uj jegybanki politika, alacsony kamatok, eu-s penzek az csak ugy van. BArmit lehet csinalni kovetkezmenyek nelkul.
    Vegyenek fel hitelt, mert ez a jo. Ingatlant mindenkinek, lehetoleg 2-3-5. Airbnb, kutya nem szabalyozta evekig. Lenyeg hogy porogjon az epitoipar barmi aron, mert az latszik a gdp-ben es lehet lopni.
    Semmi nem valtozik.
  • Hollós

    1. Összességében jól szálltam ki, de én az elején vettem fel.
    2. Te okos vagy – vagy legalábbis a kommenteid alapján annak gondolod magad -, ami a felsőbbrendűség érzésésvel párosul (gyakori), így aki a szellemi szintedet szerinted nem éri el a témában, szimplán egy pusztulásra ítéltetett senkinek tekinted. Ezzel az a baj, hogy az ország 80%-a nincs tisztában azzal, amit elvársz. Egy orvostól (aki kb. téged néz le a hülyeségeddel, mert ő közben életeket ment), tanártól sem volt elvárható a kockázatok tisztán látása, nemhogy egy átlagembertől, miközben a híradóból ömlött, hogy néhány éven belül euróval fizetünk (Árfolyamkockázat? Hol?).
    Szóval ha valami a társadalom többségére (így az országra) kockázatot jelent, akkor az állam kötelessége beavatkozni.
    A gondolataid csak akkor veszélyesek, ha az országot akarod vezetni. Pont ennek a példája volt 2004-2010.
  • Gerald
    Tehát te, aki ha eltette volna a forint és a devizahitel különbözetét, jobban járt, mint a forinthiteles. Arról nem is beszélve, hogy eleinte még csökkent is a törlesztő, mert erősödött a HUF a CHF-fel szemben. Persze a Bajnai hibája, hogy egy hitel esetén valaki csak az első törlesztőt nézi… Amúgy ma sincs másképp, MIFID ide vagy oda, még egy izé, amit aláírsz, hogy ismered a terméket. De persze mocskos ballerek, mert a jobber legalább azt mondja, hogy együttérez. Nekem oké, csak ne mondd, hogy ez nem önálltatás.
  • csizkek
    telex.hu/gazdasag/2021/09/15/meglepo-szabaly-a-kormany-belenyul-a-moratorium-elszamolasaba

    Tessek mar itt is van az “uj kommunizmus”:)

  • apogee
    Na, tessék: a kormány belenyúl a hitelmoratórium elszámolásába egyes hiteltípusoknál egy visszamenőleges érvényű jogszabályban és a rendelettel és alacsonyabb kamatra kötelezi a bankokat

    telex.hu/gazdasag/2021/09/15/meglepo-szabaly-a-kormany-belenyul-a-moratorium-elszamolasaba

  • csizkek
    “Ezzel az a baj, hogy az ország 80%-a nincs tisztában azzal, amit elvársz.”
    Demokracia, jogallamisag, kapitalizmus. Nincs az allam olelo karja es kadar lehelete a tarkodon. Divizahitelezes 15evvel a rendszervaltas utan. Mostani allam-akarmi 22evvel .. Felnott egy uj generacio es meg mindig az az az erv, hogy “az emberek nem tudjak, nem ertik, nem vedik meg oket”. Ez kicsit vicces nem?

    “Szóval ha valami a társadalom többségére (így az országra) kockázatot jelent, akkor az állam kötelessége beavatkozni.”
    Ez mindenesetre jogos elvaras. Esetleg lehetne szolni a foninek, hogy az elmuzlt 2 napban felvett 3,5mrd dollar-eur hitel johetett volna ingyen penzkent is az EU-tol. csak akkor az a franya jogallamisag ugye, nem lehetne lopni.

    “Pont ennek a példája volt 2004-2010.” 2010 utan semmi nem valtozott, csak ez jobban fekszik a te ideologiai nezeteidnek es lakaspoziban ulsz.

  • Hollós

    Csak röviden az utolsóra, mert nincs időm.
    A 3,5 milliárd USD-EUR hitel kritikája teljesen jogos – sőt, nagyjából a többi is -, csak arra kívánom felhvíni a figyelmet, hogy politikus fejjel gondolkozzatok.
    Egy kormány nem mondhatja a választóinak hogy hülyék vagytok, dögöljetek meg. Nem ezért szavaznak rájuk, hogy ezt hallják, hanem, hogy a dolgok rendben menjenek (annak tűnjenek), megvédjék, vezessék őket. Ez az igény általánosságban (ez is baj).
    A jelenlegi kormány ezt tudja, és egyetlen hülyesége esetén sem a szavazóit fogja hibáztatni (majd a bankokat, Brüsszelt, Sorost, stb.), még ha közvetve a szavazókkal is fizetteti meg a hibákat.
    Bajnai szimplán lehülyézte az összes devizahitelest úgy, hogy a kormány évekig látta a problémakört. Senki mást nem hibáztatott (még a pénzügyi szektort sem), csak a saját szavazóit. Na, kb. így lehetett elérni a 12 éve tartó kétharmadot
  • Krokodil888
    Az lesz, amit már többen is említettünk itt. Ezeket a hiteleket már nem kell visszafizetni, sőt a hitel felvelő kap még plusz pénzt, mert szegínyt átverték a ‘tudjukik’ bankárok. A számlát mi, hangyák álljuk.
    @Hollós: 2013-19 között valóban pörgött a gazdaság, de ez a világgazdaság pörgése miatt volt. Nem azért, mert akkora zseni volt a Kartonpinotchet vagy Matolcsy. Mindenki öntötte a pénzt a piacokra, hát ők is így tettek a forinttal. 19-re lapot kértek és bejött. Aztán a brutális méretű lopás is szépen tornázta fel a GDP-t, de az ország nem lett annyival fejlettebb. Az pedig külön szánalmas, hogy ez a gazdasági pörgés az általad említett 80% jobboldali részének egy egy tál birkapörkölt képében manifesztálódottt a falunapon. Vagy egy zsák krumpliban. Működik a stratégia, ez kétségtelen. De kb. 400k fiatal már elmondta a véleményét erről az irányról – igen, ők emigráltak.
  • Bagett
    Na már itt is a hír: index.hu/gazdasag/2021/09/16/hitelmoratorium-rendelet-adossag-atszamitas/

    Felettébb idegesít, hogy tudatosan tervező emberek sosem járnak jól. Mindig csak az, aki nem gondolkodik és utána menteni kell sokszor a mi pénzünkből. Én nem, hogy nem kértem a hitelmoratóriumot, nemrég sikerült végtörlesztenem is engem nem, hogy nem támogatott senki, még a bank is alaposan megszívatott a hitelfelvételnél, amikor már nem lehetett más lehetőség után nézni az adásvétel miatt.

    Most persze nem azokra gondolok akik tényleg nehéz helyzetben vannak, szerintem az elenyésző százalék, a többség csak azért kérte a moratóriumot, mert akkor nem kell fizetni addig sem, el lehet költeni.

    Lehet nekem is azt kellene felvenni 60 milliós hitelt, venni egy drága házat aztán ha nem tudom fizetni akkor sírni hátha megment az állam…

  • Józsi
    Még fiatal koromban dolgoztam használt autó értékesítőként és ott tökéletesen látszott, hogy milyen is a magyar néplélek valójában. Az emberek 99 százaléka pénz nélkül jött kocsit venni. A nekik értelmes választást jelentő autók nem voltak eladhatók. 5-6 éves tiptop állapotú Swift-ekre rá se néztek az emberek. 30 ezret futott ABS/légkondis GLX és hasonló automata Manager szedánok ott álltak, nem kellettek senkinek sem. Vették az emberek a minimum dupla vagy háromszor többe kerülő autókat úgy, hogy még kábé első tankolásra sem volt elég pénzük. Úgy írták alá a kölcsönszerződést, hogy el sem olvasták minden szart aláírtak egy használt lepukkant BMW-ért cserébe de meg sem hallgattak arról, hogy ennek a hitelnek van nagy rizikója ám. Én úgy érzem, hogy sokan most a gyerekvállalással vannak így mert az, hogy bedől pár hitel még nem a világvége de a gyerekekkel mi lesz? Sokba kerülnek…

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.