Megéri a használt autó?

Csaba írt egy levelet, miszerint az ő számításai szerint majdnem olcsóbb lenne neki egy új autó, mint egy használt:

Kb. két éve (2016. júniusban) vettem egy 2004-es VW Tourant, az elpusztíthatatlannak és rendkívül alacsony fogyasztásúnak mondott 1.9 tdi motorral. Az autóért 1,5 millió forintért fizettem, egyébként tényleg 5-6 litert eszik, 7 személyes, ideális családi autó, nagyon szeretem. Mondjuk kicsit többet használom az indokoltnál (agglomeráció és Budapest Kelenföld P+R közötti – egyébként dízelüzem szempontjából ideális távolságon – ingázom vele szinte napi szinten mintegy 80 kilométert, ami azért vonaton is teljesíthető, mellette havonta kb. kétszer megyünk vidékre rokonokhoz 3-4-500 km-eket), de igazából ezért vettem dízelt.

De: A spritmonitoron vezetett kimutatásaim szerint az elmúlt két évben több, mint 1,2 millió forintot költöttem az autó korából fakadó meghibásodásokra (turbó, hűtőrendszer, elektronika, EGR stb.), háromszor vittek haza vontatva vagy tréleren (kétszer a két gyerek is bent ült a kocsiban), és hát a költésnek megfelelő ideig volt szerelőnél is, azaz volt használhatatlan az autó.

Ez azt jelenti, hogy 24 hónap alatt a kopó alkatrészek, biztosítások, matricák, adók és tankolás nélkül nekem havi 50 ezer forintomban volt, hogy ott állt a kertben az ideálisnak mondott, takarékos használt autó, aminek vásárlásával nem vágtam haza a családi kasszát.

Azt számoltam, hogy egy új, kereskedésben vett 7 üléses autóval (legyen Toyota) kötött lízinggel kb. hasonló költséget tudok elérni (konstrukciótól függően max. 10-15 ezer forinttal többet), cserébe el merek vele indulni mondjuk Olaszországba vagy csak Somogyba (el fogok így is menni, de nem túl nyugodt szívvel, és külön kötött Assitance biztosítással – hozzáteszem, jövőre sok biztosítónál már nem is kötnek erre az autóra ilyent), és a szerelővel sem kell folyton időpontot egyeztetni, ráadásul 5 (Toyota) vagy 7 (Kia) év garanciát is biztosítanak hozzá, ami szintén nem mindegy. Nyilván Cascot kötök rá, ami új költségelem, de azért egyrészt kötelező, másrészt elég fontos és meg is éri.

Mit gondolsz a fentiekről?

A felvetés érdekes, ennek a kérdésnek az eldöntéséhez már készült kalkulátor is:

Új autót vagy használtat?

Az én véleményem az, hogy a levélben leírt helyzet némileg speciális eset. Nekem sok használt autóm volt és soha nem volt velük bajom, eltekintve néhány olyan autótól, amit kereskedőktől vettem. Ezek mindig külföldről behozott, agyonhajtott és valami rejtett hibával rendelkező autók voltak, visszatekert órával. Az egyiknek vezérmű-lánc szakadása lett két napon belül, a másiknak az automata váltója volt rossz, csak egy trükkel ezt elfedték a vásárlás pillanatában, stb.

Meg is fogadtam, hogy egyrészt soha többé nem veszek használt autót kereskedőtől, másrészt nem veszek külföldről behozott használt autót, inkább idehaza újonnan vett autót veszek drágábban, aminek ismert és igazolt az előélete.

(A kereskedők védelmében annyit, hogy azóta találkoztam olyan kereskedővel, akitől mernék használt autót venni. De azért ez inkább a kisebbség. Az átlag olyan autót hoz be, amit nagyon olcsón meg tud venni (aminek nyilván oka van) és nagy haszonnal rá tud melegíteni a magyar vásárlóra, akár a hiba eltitkolásával, akár óratekeréssel. A garanciavállalásról pedig annyit, hogy nem egy autókereskedő gyorsabban cserélgeti a cégét, mint más ember a zokniját. Amikor a fenti esetekben is visszamentünk, hogy azért valamit álljon a javításból, mindegyik kiröhögött és mondták, nyugodtan pereljünk, mire a bíróság elé kerül az ügy, neki már a hatodik cége lesz addigra.)

Szerintem Csaba is egy ilyen autót fogott ki. A német sem hülye, csak akkor vesz dízelt, ha nagyon sokat megy vele, s a nagyon sok más kategória ott, mint itthon. Egy 12 éves ottani dízelautóban minimum van 300-400 ezer kilométer, de inkább több.

Az ezelőtti autómat 8 évesen vettem 130 ezer kilométerrel, természetesen szakszervizben átvizsgálva, öt évig használtam, ez idő alatt volt összesen 60 ezer forint szervizszámlám a szokásos dolgokon (olaj, fékbetét) túl.

Én nem félnék egy ismert előéletű használt autótól, még ha nem is vennék ilyen távokra 12 éves autót, főleg nem dízelt, 300 ezres futásteljesítménnyel.

A második pont, hogy mivel Csaba “heavy user”, szerintem neki ezért nem való egy ennyire öreg autó. Egy 12-14 éves autó annak megfelelő, aki évi 10-12 ezer kilométert megy, azt is főleg csak városban, helyben.

Költségek: Csaba elfelejti az új autó értékvesztését. Bár nem derül ki a levélből, milyen lízingre gondolt. De mindegy is, mert ő évente mintegy 30-35 ezer kilométert tesz az autójába, ez 5 év alatt 150-175 ezer kilométer. Az pedig nagyon komoly értékvesztést is jelent.

Az általa említett hétüléses Toyota Verso újonnan 7,5-8,5 millió forint, a hasznaltauto.hu-n ezek az autók öt évesen, 150 ezer kilométerrel 3,2-3,5 millió forintért mennek. Ez bizony évi egymilliós értékvesztés.

Ehhez képest már aprópénz a lízing költsége a maga éves 150-250 ezer forintjával.

Tehát az újabb autó havonta 100 ezer forintba fog kerülni az egyéb költségeken túl. S visszatérve az előzőkre, szerintem nem általános, hogy egy használt autóra havi 50 ezret kellene költeni szervizre, ez inkább Csaba balszerencséje, mint átlag.

Csaba helyében ilyen futásteljesítmény mellett egy ellenőrzött előéletű 3-4 éves autót keresnék, vagy megbarátkoznék azzal a gondolattal, hogy havi 100 ezret bukok az új autó tartásán. Ugyanis semmi baj nincs az új autóval, ha keresel annyit, hogy ki tudd fizetni az autó fenntartását. A gond abból szokott származni, hogy a legtöbb ember úgy tart fenn autót, hogy igazából nem is engedhetné ezt meg magának.

Érdemes elolvasni újra az erről szóló cikket:

Az autókról még egyszer

Csabának érdemes lenne használni a fentebb belinkelt kalkulátort és eldöntenie, mennyit ér neki az új(abb) autó nagyobb üzembiztonsága és esetlegesen nagyobb kényelme.

Elővettem én is ezt a kalkulátort, mert kíváncsi voltam a költségekre: Csaba havonta mintegy 210-230 ezer forintot költene egy új autóval arra, hogy munkába járjon vele negyven kilométerről.

Nem tudom, mennyit keres, de azt igen, hogy a lakhelyéről jó és gyors a vonatközlekedés Kelenföldre (negyedóránként jár a vonat és huszonpár perc az út, a költsége pedig 650 forint) és hogy reggelente általában a budaörsi Tescoig ér a dugó az M1-M7-esen.

Én biztos nem szívatnám magam minden reggel azzal, hogy autóval járjak dolgozni onnan, ahol Csaba lakik. Még akkor se, ha havonta nekem fizetnének ezért 210-230 ezret és nem én azért ugyanennyit, hogy idegbajt kaphassak minden reggel. De ez teljesen az ő dolga, csak hát a véleményemre volt kíváncsi ugye. 🙂

Ha nem autóval járna dolgozni, egy keveset futott, de nem feltétlen fiatal benzines autóval is tökéletesen elégedett lenne.

Ez volt az én véleményem, most jöttök ti.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

201 hozzászólás

  • Tiborg
    Komolyan kérdem, miért nem szabad külföldről behozott használt autót venni? A hazai mitől amortizálódik kevésbé? Egy barátom pl. most vett egy 5 éves Opelt, ránézésre mintha új lett volna.
  • vViktor
    Szerintem a külfölditől való félelem oka a követhetetlen futásteljesítmény, azaz az óratekerés!
  • Inevitable

    Én pont nem azt látom, hogy az általad említett három dologról lemondanának az emberek. Szerintem 1000forintos üzemanyagárak mellett is ugyanannyi autót látnál az utakon, mert az autó sajnos ugyanolyan látszatdolog (“nemmajd tömegközlekedéssel fogok menni minek nézel te engem”), mint a bagó vagy a pia. Van rálátásom a szegényebb rétegekre és hidd el hogy évek óta képtelen vagyok velük megértetni, hogy a szegénységből az út nem napi egy doboz cigarettán át vezet.
  • Inevitable

    A kérdésed a cikkben megválaszolva.
  • Kaizen
    A használt autó is lehet jó állapotú. Ami még fontos és sokan nem tudják, hogy sok esetben használtautó vásárlásánal is 1 évig simán tudja az ember érvényesíteni a szavatosági igényét. Mondjuk ez az eset a leírás szerint nem tartozik a szavatossági körbe, mert korából eredő hibásodásokról szólt.
  • Barnabás.Jog
    Behozzák 1000 km-ről egy olyan országból ahol mondjuk 2-3szorosa a fizu (vásárlóerő) a magyarnak, forgalomba helyeztetik, ráteszi 2 ember a saját hasznát és még így is olcsóbban adják, mint az itthoniak közül az elvileg ugyanolyan állapotút. Ebben vagy az ár nem stimmel vagy az állapot.
  • headset
    Ha az ember új és használt között döntene, akkor létezik egy KÖZBENSŐ MEGOLDÁS is.

    Újat venni és addig használni, amig betölti a funkcióját.
    Az első 5 évben van egy új autónk, a második és harmadik 5 évben pedig egy használt, de megbízható forrásból. 🙂

    Ez főleg a kisebb autóknál jön szóba, mert azokat nem cserélik presztizs okokból. Nehezebb jó ár-érték arányú használtat kapni. Ami a piacra kerül, annak vagy irreálisan magas az ára, vagy a tulaj már valami probléma miatt adja el.

  • Családfő
    Tiborg, dehogynem lehet. A “csak külföldről ne” is egy pont olyan előítélet, mint a “csak kereskedőtől ne”, “csak 100e km alatt” meg a “csak franciát ne” stb. stb.

    Itthon is és külföldön is van f*stalicska, ahogy rendben tartott autó is. Kereskedők közt is van korrekt, aki hosszú távra tervez a cégével és a telephelyén. A magas km futástól sem kell félni, mert ha megfelelő módon használták, semmi baja nem lesz tőle az autónak.

    Előzetes tájékozódás, reális elvárások és végül hozzáértő és alapos átvizsgálás vétel előtt, ennyi kell.

    Ui: fontos az almát almával hasonlítani. Ne az új alacsony felszereltségű pl. Fabia-t a használt, jól felszereltségű pl. Superb-bel (lehet behelyettesíteni a különböző típusokat), mert az nem mérvadó és önbecsapás.

  • Kiszamolo
    Barnabás, azért az is benne van, hogy kint méregdrága a szervíz. Ahogy nálunk is brutálisan emelkedik a szervízköltség, itt is olcsóbbak lesznek hamarosan a szervíz igényes korú autók árai. Persze az is benne van, hogy a német 140 ezer kilométernél kap árat a turbó és a kettős tömegű cseréjére, ezért inkább gombokért eladja. Lesz belőle itthon egy keveset futott autó 65 ezer kilométerrel.
  • porthosz
    Szerintem a használt autókra költött pénzben azért van nagy szórás mert nem mindegy hogy valakinek pl. egy 1.6-os szivóbenzinese van, vagy egy (valaha) prémium mára már leharcolt külföldről behozott német dizele (abból is valami furmányos).

    Nekem eddig két használt 1.4-es és 1.6-os szívóbenzines autóm volt, mindkettőt 9 éves korában vettem, az egyiket 15 évesen adtam el a másik most 12 éves (és még nálam van). Évi 50e forintnál többet nem kellet rájuk költeni szervizre, a kötelező (és kopó) alkatrészeken felül pedig 15-18e km-ert mentem velük évente. Fejből tudom a hibalistát, kipufogó dob csere, bal első ablakemelő motor, diódasor, jobb hátsó kerékcsapágy (évente, mert az valami konstrukciós hiba volt). Mindez 8 év alatt.

    Több barátomnak van ilyen pl. közös nyomócsöves csuda dizele (bmw/audi), azokra havonta kell annyit költeni mint nekem évente. Pedig ugyanaz az évjárat, km.

  • Andor
    Arról a környékről járok én is (Budaörsi bevezető) Áprilistól novemberig egy 125 -ös robogóval, a kocsi meg a garázsban áll. Bánom is, de novembertől áprilisig szükség van rá. Motorral 35 perc az út, kocsival 50-90. Jah a “nagy” autó ami a garázsban áll egy Jazz, egy becsületes neppertől véve… 😉 az ovijárat meg egy panda. Eddig még mindig befértünk a Jazzbe 1 hét balatonnal is. A motor értékvesztése elhanyagolható, szervízzel biztosítással évente lehet mondjuk 60-70.000. Más kérdés hogy a ruhát meg kell venni, az további mondjuk 150. De azzal jópár évig rendben van az ember. És nem, nem a spórolás miatt járok mocival, illetve de, de nem a költségeken hanem az időmön igyekszek spórolni.
    Szóval vannak még opciók. Persze a motor nem való mindenkinek, meg bevásárolni sem lehet vele, vagy gyereket orvoshoz, isibe vinni. Olyankor marad az autó.
  • Gauchos

    Pontosan, ezt a közgazdaságtanban rugalmatlan terméknek nevezik. A lusta (és kövér) disznó magyarok nem fogják letenni az autót még 500 Ft-os benzinárnál sem, továbbra is azzal fognak utazni a néhány km-re lévő munkahelyre is, minden nap. A legutóbbi válság éveiben csökkent ugyan a hazai üzemanyag-fogyasztás, de csak pár %-os csökkenésről van szó, azóta sajnos negyedévente kb. 5%-kal nőtt a fogyasztás.
  • tgwh
    Csak így gyorsan.
    1, túlárazott vacak
    2, dízelnél erre számítani lehet, ez van ha hozzá nem értő vesz autót, miért nem lehetett utána nézni a várható hibáknak a vásárlás előtt?

    Kitalálom, külföldről behozott jó lesz az még autó, ezer meg egy futkoz napi szinten az utakon, szinte az összes pénztemető.
    Hatszor ilyen jó dízelt lehetett kapni egy millió alatt, kb. szintén két éve nézegettem…

  • Tamás
    “Pontosan, ezt a közgazdaságtanban rugalmatlan terméknek nevezik. A lusta (és kövér) disznó magyarok nem fogják letenni az autót még 500 Ft-os benzinárnál sem, továbbra is azzal fognak utazni a néhány km-re lévő munkahelyre is, minden nap.”

    2010 környékén Pestimre Határút kb úgy nézett ki, hogy a Határ út előtt 100-200 m-rel volt a kocsisor vége.. az elmúlt 1-2 évben meg úgy, hogy az autópiacnál. Azt gondolom, hogy alacsony benzin + magasabb fizetés az oka.
    Abban viszont nem vagyok biztos, hogy ha jön egy válság, akkor ez nem fog változni.

  • mitel hentes
    Ha most lenne 3 millió forintom autóra, akkor lehet, hogy inkább betenném állampapírba, ahelyett hogy egy 100.000 kilométeresnek hazudott használt autóba fektessem. Ha ezután az éves üzemeltetési költséget (biztosítás, adó, gumiszettek, szervízek, stb.) egy bérelt autóra költöm, ahol mindent fizetnek és van csereautó, akkor tuti, hogy jobban jövök ki.

    Ha most lenne 1 millió forintom autóra, akkor lehet, hogy beállnék az “1 milliós autót veszek, 200-at bukok évente az árából, 200-at költök szervízre” autósok népes táborába. Viszont jobban jönnék ki, mintha autót bérelnék. Legalábbis anyagilag, kényelmi szempontból problémás lenne, hogy 5-20 napot szervízben állna az autó.

    De nincs sem 3 millió forintom, sem 1 millió forintom autóra. Most ugyanis céges autóm van, és ha megszűnne a munka, akkor megszűnne az utazási kényszer is, és járnék tömegközlekedéssel.

  • expect
    Nekem ezekben a számításokban meg elmélkedésekben az a megkapó, hogy a téma általában azzal a felütéssel kezdődik, hogy a mostani autó már sokszor meghibásodik, ezért el fogom adni használt autóként (másképpen mondva, vkire rá fogom sózni, hogy fizessen rá a jövőben ő), én pedig szeretnék venni egy fantasztikus állapotban lévő használt autót. Vagyis szöges ellentétét annak, mint amit én akarok eladni. És megy a csodálkozás, hogy a használtautó piac miért olyan, amilyen 😀
  • Feri78
    Miklós leírta a lényeget: felső középkategóriás ÚJ autón az értékvesztés, plusz finanszírozási költség, kötelező márkaszervizek magasabb munkadíja az első 4 évben 3 millió forint.

    Ha veszel egy bevizsgált használt autót, akkor alap a vezérlés azonnali cseréje, olajcsere, szűrőcsere, műszaki átnézés, stb.

    Ha ezek után peched van, mint Csabának, akkor 4 év alatt még mindig 2,4 millió forintnál tartasz. De ehhez olyan mértékű meghibásodások szükségesek, amelyeket én inkább kivételnek, mint jellemző példának tartanék.

    Mi 2012-ben vettünk családi autónak 4 éves 1.6 szívóbenzines Mondeo-t kézi váltóval, 45 ezer kilométer volt benne, most 170 ezernél tartunk. Ezalatt az olajcsere, szűrők, fékbetétek, stb kívül egy kisebb műszaki meghibásodás volt, valamint 150 ezernél márkaszervizben vezérlést cseréltettem. 6 év alatt szerintem bőven 1 millió alatt vagyunk, azaz kb havi 10 ezret költünk.

  • Im my own gradpa
    Nem vagyok sem guru, sem autószerelő, de szerintem mint az életben mindenre, az autóra is vonatkozik: a legegyszerűbb a legjobb. Minél bonyolultabb valami, annál több lehetőség van a meghibásodásra. Tehát érdemes a lehető legegyszerűbb benzinmotorral szerelt, régebbi autót venni, amin nincs turbo, nincs egr szelep, nincs automata váltó meg ilyen hülyeségek.
    (a dízel motor pedig nem magán használatra való, hanem oda, ahol kitermeli a felújítás árát, pl szállítmányozás, munkagépek, stb.)
    Kiszámoló úgyis jó kapcsolatot ápol a totalcar-al, a youtube-on az egyik előadásukban javasoltak is elnyűhetetlen autót, benzines focus I.
  • tgwh
    2 éve vettünk egy japán autót, amiről tudtuk, hogy drága a szervízköltsége. 1m kocsi + 500 ezer a kb. teljes felújítás. Az alkatrészeket nézegetve kiderült, hogy a kopóalkatrészek semmivel sem drágábbak, mint más, ,,olcsó” márkáknál.
    Ennyire volt keret, na. De mára már beletanultam a használt autók piacába. Eladás előtt fel nem fogom újítani még egyszer az biztos. Előző autó, reális ára 20+ évesen 350 ezer, eladtuk 180-ért, úgy, hogy az utolsó év szervízköltségeit egyszerűen nem fizettem meg, mert akkor még nagyobb bukóba kerültem volna. Tehát ha öt év múlva megint ráköltök a mostani kocsira 500 ezret, akkor elmegy kb. 28 éves koráig is, előbb fog lerohadni a kasztni róla, mint hogy bedögöljön bármi más rajta… konklúzió; nem fogom felújítani eladás előtt, mert nem fogja megfizetni egyik vevő sem a plusz erőfeszítéseimet.
    A használt tuti dízelt vásárlók kb. 90%-a meg bízik a csodákban.
  • nyman
    10+-os auto? Nekem is mondta 1x a szerelo egy generator hibara a tizeneves automnal, amiben volt mar 300 ezer, hogy ez ennel tipushiba 🙂 Hat mondom, hogyha 1-2 evesen 20 ezernel elojon, azt mondom, hogy ok, az.

    Hasznaltauto vasarlas meg erdekes. En (is) vettem 3 eves autot 160 ezer kilometerrel kevesebb, mint a feleert, mint az uj ara. Es valahogy jobban megbiztam ebben a szamban, mint egy 50 ezresben. Jelenleg is hasznalom, mar 235 ezer van benne. Volt egy valto csere 200e-nel, ami durva volt, de azon kivul mas a szokasosokon kivul nem.

  • Ákos
    Szerintem Csaba mielőbb váltson szerelőt, aztán alkatrész kereskedőt, az szokott segíteni.
    Emellett most van egy autója, amilyet eredetileg szeretett volna. Ezen új vagy felújított a turbó, EGR, elektronika, meg ki tudja, még mi. Igen, pénzbe került, de hát ennyi lett volna a reális ára, ha nem lettek volna betegek ezek az alkatrészek.

    10 év feletti kis-középkategóriás személyautók 1 millió forintban állnak meg általában. Vagy annyiba kerülnek és jók, vagy megveszi az ember 500-ért és rákölt még 500-at, mire üzembiztos lesz. Lehet 20 éves is 200-ért, arra 800 fog elmenni, elárulom.

    Ez egy nagy autó, 3 milliót ér, ha jó. Ha másfélért vette, akkor másfél kell a megbízhatósághoz.

  • tgwh
    Im my own gradpa

    ,,Ohh máj gott…” ahogy a művelt embereknél lehet olvasni a facebook-on…
    1998-as autóban már ott az egr szelep, van olyan, ami újabb, és nincs benne? Sem más anyámkínja?
    Gondolom akkor már fékrásegítő elektronika, meg hasonló biztonsági vackok sem kellenek.
    A gond az, hogy ilyen autókat már nagyon nehezen találsz, és 5-10 év múlva meg egyenesek ritkaság számba mennek majd.

    + megjelent egy ,,újburzsuj” réteg, a külföldön mosogató, felemelkedett paraszt kategória, akik ,,úgyis újat veszek 5 év múlva” alapon teljesen leamortizálják az autókat, na egy ilyet Te sem vennél meg szívesen.

    Még egy adalék, viszik a Duster-t, mert olcsó, 3 millió. Persze az csak fapad, 4 misitől kezdődik a legmagasabb kategória, annyiért meg már talán van jobb autó is. Két balesetről hallottam, mindkettőnél meghalt a söfőr + az utas, a kocsi megbukott törésteszten, 0 csillagot kapott…

  • tgwh
    Ákos
    Ez a lelki része a dolognak. Nem fog benne megbízni, hiába jó most már az autó, nem fog nyugodtan beleülni.
    Helyette vesz hitelre egy Dustert, mert az olcsó és jól néz ki…
    Az a baj a használt autóval, hogy egyrészt nagyon kötekedő nép a magyar, tehát pl. az esztétikai hibát azonnal kiszúrja, így a kereskedők is okoskodnak, meg hát ők is magyarok 😀 másrészt meg nagyon hiszékenyek a magyarok, és a műszaki állapottal meg nem foglalkoznak. Mindenki meg van róla győződve, hogy ha egy autó 1-1,5 millió a piacon, akkor ők kifogják az egyetlen tökéletes állapotút 990 ezer forintért, és jól megkopasztják a kereskedőt…

    Feri78 írta, hogy vannak bevizsgált kocsikat forgalmazók, tudja valakik, hogy hol foglalkoznak ezzel? Én még csak hallottam a dologról.

  • Adamo
    Nem teljesen értem miért baj, ha egy autó külföldről behozott. Inkább bízok benne, hogy Fritz rendszeresen hordta szakszervizbe, minthogy Marika, aki akkor viszi a járművet olajcserére amikor már kopog a motor.
  • axt
    Az autó tipikusan az a téma, mint a politika vagy a foci: mindenki rohadtul ért hozzá, legalábbis azt hiszi. A valóság azonban az, hogy nincsenek abszolút igazságok, csak emberi érzések, és mindenki az érzéseire hagyatkozik, mikor autót vásárol. Részemről szerencsésnek mondhatom magam, mert eddig egy autót vettem, és azt is családon belül, így tisztában vagyok az előéletével. Ha megint kellene vennem egy használtat, nagy gondban lennék. Általánosságban elmondva én sem vennék kereskedőtől, mert mindet szemétnek tartom, továbbá nem vennék dízelt, mert túl kényesnek tartom a dízelmotorokat. Továbbá nem vennék olyan autót, amivel papíron 10-12 ezernél kevesebbet mentek papíron, mert véleményem szerint ilyen autó nincs. Tudom, hogy vannak boltba járó nagypapák, meg gyerekért járó anyukák, hát oké. 10-12 ezer a minimum egy autónál évente. Ismétlem: ez csak az én véleményem nem abszolút igazság
  • axt
    Egy dolgot kifelejtettem: nem vennék külföldről behozottat sem. Nekem hazai kell, és kész.
  • axt
    Valóban megvan az a réteg, amiről te írsz: hogy ha nem telik rá, akkor is megvesz/fenntart valamit. Viszont mondok neked valamit: az, hogy autó után az ember nem száll vissza szívesen tömegközlekedésre, nem feltétlenül ördögtől való ötlet. Lássuk a különbségeket, amiket szigorúan csak saját tapasztalatból írok, mivel régen nagyon sokat tömegeltem, és még mostanában is előfordul.

    – autóban tisztaság, tömegen retek
    – autóban kellemes légkondis hűvös, tömegen hőség
    – autóban csak én és akit beengedek, tömegen büdös ember, tolvaj cigány, ordítozó elmebeteg, társalogni kívánó részeg
    – autóval akkor indulok, amikor akarok, tömegre várni kell és esetleg át kell szállni
    – autóval egy nap jellemzően 2 helyre megyek, autóval ez egyszerűbb az én esetemben, mint tömeggel (tömeggel kb kétszer annyi idő)

    A tömegközlekedésben számomra a legelkeserítőbb az utazóközönség. A többi még elmegy

  • Tomi
    13 éve vettem egy külföldi automata Volvo V40-et, most 19 éves. 15e km-enként szerviz, amúgy csak kopó dolgok fogytak (+ baleseti törések), igaz sokat fogyaszt. Sehol nem hagyott ott, idén is megjárta már Európát. Nem tervezem lecserélni. Nem is értem ezt az új autó mizériát 🙂
  • TeveJeno

    0 csillagot kapott a Duster”

    Erre most rakerestem.:D Az india legzsak nelküli verzio valoban annyi,az europai valtozat 3 csillagos. Es elhiheted,hogy a nagy hasmagassag miatt nagyobb biztonsagban vagy mint egy random kisautoban ami 5 “csillagos”.

  • Skoda Octavia
    Én gondolkoztam az új Dacia Logan vásárlásán, mert a weboldalon egész jól nézett ki. A Totalcar tesztje beszélt le róla. Aztán láttam múltkor egy pár éveset, hát a Trabant lassan odaver neki. Ki az a hülye, aki ilyet vesz? Városba mondjuk jó lehet, mert mégis új, de nem tudom, meddig bírják az alkatrészeket. De kimerészkedni vele városon kívülre? Öngyilkosság.

    Az egyik kommentelő említette az új autót a guminyomásfigyelő szenzorral Azt tudjátok, hogy pár évente kötelező cserélni majdnem 100.000-ért, s anélkül át sem megy a műszakin? Szerintem ezt sok újautó tulajdonos elfelejti, nem beszélve arról, hogy az én Octaviamba az izzócsere 150 Ft volt, és megoldottam 1 perc alatt. Az új autóknál mennyi egy LED-es lámpa, amit sokszor egyben lehet csak cserélni? Az is akár több tízezres tétel.

  • Kiszamolo
    Skoda, jobb autókban nem a gumiban van a szenzor, hanem a tengelynél nézi. De sajnos sokban igen s a szívatás az benne, hogy elemet nem lehet cserélni benne, ezért kell 4-5 évente cserélni mindet plusz felprogramozni. Elég horror ára van neki.
  • Sygma
    Autónál nem az eleje, hanem a vége jelenti igazából a megtakarítást. Azaz minél tovább használod, annál gazdaságosabb. A végén már nincs ára (csak értéke), így értékvesztése sem. A régi kocsim 18 éves, 4,8MHUF volt, amikor kihoztam a szalonból, most kb. 200 eHUF az értéke, miközben évi 100-200 eHUF megy rá (karbantartás, szerviz, biztosítás). Most vettem rá 100-ért patent gumikat. Azaz havi kb. 10-15 eHUF+üzemanyag a költsége. Ez csokipénz egy új, hasonló kategóriájú (felső-közép) költségeihez képest (tőkealternatíva, amortizáció). Megbízható szívóbenzin, nem hagyott ott sehol, 5-6l fogyasztás.
  • Dörnyei József
    VW Touareg.

    Új volt, amikor vettem. Eddig kétszer volt szervízben mind a kettő kötelező. Az elsőben olajcsere 130K, a másodiknál fékfolyadék csere 70K.

    Ex 2,5 éves autóval belecsúszott egy árokba, amit fizetett a biztosító.
    Idén tél végén belémcsúszott egy nyárigumis rossz ABS-el rendelkező autó az M1-M7-en, de nekem nem lett bajom, mert van erre az esetre egy acélelem, ami teljesen felfogta a másik autót.

    Eddig összesen 200K volt 5 év alatt a szervízköltség.

    Előtte VW Passat volt, azon évi átlagban volt legalább 500K a szervízköltség.

    A Touareg soha nem volt traileren. Még az árokbacsúszás után is saját lábon jött haza. A Passat sokszor hagyott cserben és mindig aggódhattam, hogy vajon odaérek a célba vagy nem.

    A premium (és új) autókon drága az ÉCS, de a szervízköltség olcsó. És nyugodtabban megy velük az ember.

  • ruskyy
    Aki nem hozna külföldről autót, az ugye az 5+ éves kategóriára gondol?

    Csak mert 4-5 éves koráig a legtöbb nyugati autó lekövethető előéletű, mert addig amíg garanciális, aztért elhordja Jürgen a márkaszervizbe szigorúan, hogy ne ugorjon a gari.

    4 éves 58e kilométert futott autót vettem kb. féláron.

    És hogy miért éri meg külföldről a lekövethető előéletű?

    1.) Jellemzően jobb minőségű utakon futott, emiatt a futómű elemek kevésbé elhasználtak mint a hasonló futásteljesítményű hazai esetében.

    2.) Általánosan jobb üzemanyag minőség (nem, nem azért mert kevesebbet fogyaszt a kinti gázolajjal/benzinnel, mert az urban legend) kevésbé koptatja el az üzemanyagrendszert.

    3.) A márkaszervizben amit rögzítenek a szervizfüzetben (legyen az csak online vagy még papír alapú) munkákat, azokat nagyobb eséllyel tényleg el is végzik, és nem ügyeskedik néhány liter olajjal meg szűrőkkel a szerelő.

  • Kiszamolo
    ruskky, szerintem senki nem mondta, hogy nem hozna magának külföldről autót. Azt mondtuk, nem vennénk külföldről más által behozott autót.

    A fiatal, jó, leinformálható, törésmentes, keveset futott autó kint sem olcsó. Amit behoznak nagy haszonért, azok nem ok nélkül olyan olcsók kint sem.

  • joosbalazs
    Szerintem ameddig az autók állapota futásteljesítményben van itt meghatározva, addig műszakilag nem igazán van miről beszélni. Számomra a kevesett futott egyenlő jó autó, és a sokat futott egyenlő rossz autó képlet hibás.
    A pénzügyi részét meg rábízom a hozzáértőkre.
  • Tamás
    Én a feleségemnek keresek autót jelenleg. Ha a cikkben javasoltakat megfogadom, fiatal, magyarországi keveset futott autót keresek, akkor 2 milliótól indulnak az 5 éves 70ezret futott klímás kisautók, de ez a legalja, és kereskedőtől. Új áron ezek 2,6 milliótól indulnak (Suzuki Celerio), de jóval magasabb felszereltséggel. 2 milliós használt kocsinak nagyobb az értékvesztése, mint az újnak, és még bőven kell rákölteni, pl pont ennyi idő alatt kopnak el a gumik stb. Ami még érdekes, hogy tavaly vettem új autót, és a biztosítás nagyjából fele, mint amit egy használtra ajánlott a biztosító, csak ezzel spórolok évi 50ezer forintot, és idén a fordulókor sem emelt a biztosító semmit. Bár kp-ra veszek autót, de új autóra a hitel is kedvezőbb lenne. Ebben a felállásban a használt autó kb 20%-al drágább nincs garancia, és lutri, hogy milyen hibája van, ami miatt eladják ilyen fiatalon.
  • jami

    Hehe, nálunk csak én vezetek, tényleg a gyerekeket viszem többnyire + évi pár kirándulás – elégé évi 10e alatt vagyok. Garázsban tartott, megkímélt, női vezető stb. 🙂 Szóval van ilyen, nem véletlenül nem akarom eladni :DD
  • Hozzászóló
    “Egy 12-14 éves autó annak megfelelő, aki évi 10-12 ezer kilométert megy, azt is főleg csak városban, helyben.” – Csak városba nem veszünk dízelt, ez alapszabály. Ha meg igen, akkor ne csodálkozz, hogy állandóan a szervízbe viszed.

    A kereskedőkről: tavaly kerestem autót, volt olyan kereskedő, aki mutogatta az autók a szervízkönyvét. A Németországból, az Ausztriából, és a Svájcból behozott 10 éves autóknak az összes bejegyzése ugyanazzal a színű tollal, és ugyanazzal az írással volt bent, vagy legalábbis nagyon hasonlóval. Hogy mik vannak, biztos csak a véletlen műve.

  • Kiszamolo
    Tamás, nem nagyon fogsz találni itthon értelmes áru kisautót 2-4 éves kategóriában. Aki megvette, vagy nem adja el, vagy idióta drágán árulja.
    Nagyobb autóknál már van észrevehető áresés, mini és kisautónál alig.
  • János
    Két használt autóm van, mindkettőről minden költséget írok (tankolás és szervizek is, folyadékok stb. amiért nem adtam pénzt – mert pl. fater hoz valahonnét fagyállót – azt nem:

    Egy 1992-es Mazda 626:
    2014 októberébe vettük, ismerőstől, jó állapotban. Megvételkor költeni kellett rá 300e ft-ot (50e klima [nem használták igy az összes tömítés kiszáradt], 150e kopo cuccok cseréje, 100e lakatolás). Gumi szett (5-5 téli és nyári) 300e volt (felnire szerelve, igy minden évben nem kell gumissal cseréltetni)
    Ezután kb, évente 100e-be volt a mindenféle kopo-fogyo cuccok (folyadékok, gyertya, ilyesmi, ebbe benne van, hogy vettem bontott autobol uj üléseket is komolyabb meghibásodás nem volt). Egyszer összetorték a lökhárítót, de azt biztosító fizette igy nem irtam költségnek.
    2017 őszéig volt aktív használatban, addig 68e km-t tettünk meg vele. Komoly meghibásodás, vagy hogy ott hagy nem volt.

  • János
    2017 októberben vettem egy Toyota Camry-t, V6 szívó motorral (csakis benzin szívó), ami amúgy volt a totarcarban is.

    Minden költséggel együtt (illetékek, vásárlás, amit csinaltattam, stb), az elmúlt 26e km 49,6 Ft-ra jön ki. Igaz, ez még csak 26e km, de nem hagyott ott sehol.

    Szóval, szerintem egyszerűen rossz autót választott.

  • ruskyy
    :

    oké, ezt értem, de pár év múlva én is el fogom adni, ami akkor meg már más által lett behozva.

    és nyilván nem fogom olcsóbban adni mint a piaci átlag, mivel garancia lejártát követően is márkaszervizbe hordom, teljesen transzparens előélettel kerül majd ki a piacra.

    csak arra próbálok rávilágítani, hogy ennyire pragmatikusan elutasítani a külföldről behozott autókat felesleges.

    nagyon nem mindegy, hogy egy 2-3 hete behozott autót árul valami ügyeskedő (legyen az magánszemély vagy kereskedő) vagy 2-3 éve behozott autót egy magánszemély.

    sokan olyan feketén-fehéren kommenteltek, hogy ami külföldi az = kuka.

    szóval aki olyat keresne, mint amit majd eladnék és csak azért nem nézi meg, mert én anno Stuttgart-ból hoztam, az butaságot csinál.

  • jami

    Mikor kocsit kerestem, nagyon jó kis hirdetésekbe botlottam. Az hagyján, hogy a szervizkönyvek egy része egyértelműen hamis volt; de volt olyan kocsi, amit láttam cirill betűs ukrán hirdetésben is, aztán Németországban, Hollandiában helyinek hirdetve… Itthon volt egy kocsi, amit sorstársak megnéztek a Dunántúlon 2 helyen és utána került át a Tiszán innen.
    És majdnem nem vettem meg a miénket, mert a kereskedő ragaszkodott a kp-hez. Kocsi totál rendben volt, csak épp számolta fel a céget és költöztette Szlovákiába. De ezen majdnem elcsúszott, csak már annyira elegem volt és a kocsit állapota meg jó, az ár is ok; hogy adtunk neki egy esélyt. Jól tettük, de mákunk is volt…
  • Én is akarok kommentelni...
    Hát srácok, jó volt olvasni a kommenteket. Most keresek jó finanszírozást (nyílt végű lízing) egy 3 éves prémiumra (cserélném a 13. éves Octaviát). Mások is említették, azért 3 éveset (max. 4), mert ez még garis, csak megkapott márka szervízben mindent eddig, és le is informálható(bb) emiatt. Az árakat elnézve az újkori ár 60%-áért tök jókat lehet már kapni és annyi van mint a szemét. Ezzel spórolok 8 milliót. Ha annyira belenyúlnék mint a kedves posztoló, akkor sem hiszem, hogy a 8 milliós árelőnyt rákölteném szervizre valaha is. Az ÉCS nem igazán érdekel, mert ezt is 10+ évig tervezem megtartani (ráadásul ÁFA visszajön, plusz minden költség leírható a cégben).
    Benzinest vennék, de gyakorlatilag a kinézett típusból NINCS (1:200 az arány a dízelekkel összehasonlítva). 8 km-nél rövidebb távot nem megyünk amúgy se, éves 15000 pedig amennyit megyünk. Majd jövök sírni ha mégis beszívtam 😮
  • jami
    Kicsi autó jobban eladható, mert nagyobb az a halmaz, akinek jó (fiatalok, kevés gyerekesek, egyedülállók, idősebbek). Épp ezért használtan jobban őrzi az árát…
    Másrészről én pl. harapok arra, hogy a 2. kocsi, ami többnyire a feleségé és a gyerekek lesznek vele szállítva – a kisebb, leginkább ez a használt, öregebb (és a másik az új ), olcsóbb. Hát basszus abban lesz a család, akiért az ember dolgozik. Ha valami, akkor annak legyen jobb a töréstesztje és legyen baromi kényelmes.
  • Kiszamolo
    ruskky, a kockázat kontra haszon mentén mérlegel az ember. A külföldi autók nagyobb része egy aknamező, cserébe csak néhány százezerrel olcsóbb maximum, mint egy ismert(ebb) előéletű, leinformálható(bb) magyar. Én 200-300 ezer forintért nem fogok szívni egy olyan autóval, ami 85%-os eséllyel valami külföldi hulladék, amit a nagyszerviz előtt adtak el, mert nem érte meg javítani. Inkább kifizetem azt az extra felárat, amit a tényleg ismert előélet jelent. Csak a példa kedvéért, 2012 óta ismert a magyar autók futásteljesítménye.

    Vicces is a hahu-n, amikor a magyar 5 éves autók sokkal nagyobb futásteljesítménnyel bírnak, mint a hasonló németek, pedig ott háromszor akkora távra használják az autókat.

  • ipl873
    Ha belefernek evi 15000 km-be, en tuti berelnek egy Fabia-t. Maxi kenyelem (nem romlik el, nem kell szervizbe rohangalni stb.), vallalhato kompromisszumok, nem kell toket beletenni stb. _Nekem_ megerne az a pici felar ami a berleti dijban benne van.
  • Zabalint

    Kb. minden alsó kategóriás nem prémium autónal ez van, ami újonnan 3 millió, azt nem kapod meg 5 évesen 2 millió alatt, Dacia esetében még inkább, ott az újonnan 2,5 milliós autókat 5 évesen simán 2 millióért hirdetik. Korábban volt olyan modell, ami Suzuki és Opel márkanéven is futott, mivel az Opelnek valamivel értékesebb a márkaneve, ezért ugyanaz Opelként dragább volt újonnan, de a használtautó piacon ez a különbség eltűnt. Legjobban meg épp a prémium autók ára csökken az első 5 évben, még arányaiban is, a prémium felár jelentős része kiárazódik. Tehát egyrészt prémium autót elvileg tényleg használtan érdemes csak megvenni, viszont azokat németeknél gyakran nagyon intenzív használatra veszik, aztán a nepperek visszatekerik, szóval a kockázat is nagyobb. Alsó kategóriában viszont nem annyira egyértelmű a helyzet.

    (Celerionál szerintem az új Swift jobb ár-értk arányban van.)

  • Zabalint
    Ami pedig a behozott autókat illeti, mivel Magyarországon kevesebb új autó kerül a piacra, mint amennyi kikopik a régiekből, így Magyarország használtautó importra szorul. Szóval valaki mindenképpen kénytelen lesz behozni vagy behozatni. Inkább azzal van a baj, hogy milyeneket hoznak be, pedig németeknél nem csak 5 év alatt 500 ezret futott, majd 200-ra visszatekert prémium dízelek léteznek.