Mennyit nyersz vele?

Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.

140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.

Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.

Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?

Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)

Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.

Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)

Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.

Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)

Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.

Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.

Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.

Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?

Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.

Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.

S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?

Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.

(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)

Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.

Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.

Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.

Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.

Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.

Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)

Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?

Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?

Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)

Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.

Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.

Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.

De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.

Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.

Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.

(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)

Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.

Share

342 hozzászólás

  • ügyvéd
    @Kiszámoló
    Németországban a korlátozásmentes szakaszokon NINCS több baleset mint mondjuk nálunk.

    Nincs tényalapja tehát a “halál a gyorshajtókra” álláspontodnak…..

  • Zabalint

    Az az igazsag, hogy van olyan váratlan helyzet, amivel 60-al sem tudna mit kezdeni a 99%. Az autópályan, főleg az M6-oson, ami full üres, nagyon jól beláthatóak a távolságok, és eleve valószínűtlen a váratlan helyzet.

    Egyébként egy kicsit kanyaros úton elvben a 40 km/h is sok lenne, akkor is, ha 100-al könnyedén bevehetőek a kanyarok, mert mi van ha hirtelen a kanyarban bukkan elő valaki (pl. gyalogos).

  • dmry

    Kiszamolo
    2017-08-08 at 18:10
    és itt és ezért is érdemes elgondolkodni legalább az életbiztosításon.
    így élünk, halunk a mai közegben. napi átlagban még mindig 2 ember veszti életét közlekedési balesetben. a könnyű, súlyos, maradandó sérültek számát le sem írom inkább, mert ügynöknek néznek:)(:
  • Tamás4
    @Kiszamolo! Nem értem miért hajtogatod, hogy ha valaki 130-nál többel megy, akkor automatikusan veszélyezteti a másik életét. Elég erősen körülmény függő, szerintem elég nyomos érveket hoztam ezzel szemben (más országokban, más szabályok). Könnyű mások élete felett úgy ítélkezni, hogy egy percet nem töltöttél abban a helyzetben. Sokszor igazad van, de nem minden esetben.
    Kamionos példád továbbra is sántít az általam felhozott példával szemben, mert sem a levezetett, sem az azon kívül ledolgozott órák nem passzolnak ide.
  • Zabalint
    @ügyvéd
    Az autók sokat fejlődtek, a fékek annyit nem, mert erős korlátozó tényező a fizika…
  • Bigiee7
    20 évesen még én is szívesen nyomtam a gázpedált ha szabad volt az út. Már akkor sem csináltam olyat, hogy valakinek a nyakára állok meg villogok. Akkor nem gondoltam volna , hogy majd 40 évesen mennyire másképp állok ehhez a dologhoz, a gyorsulást még mindig szeretem, meg a dinamikus mozgást a haladást, de sokkal jobban ügyelek arra, hogy ezt a megengedett határokon belül tegyem. Az utóbbi időben viszonylag többet kellett autóznom , és autópálya is volt benne, és igen én is tapasztaltam , hogy jön az ökörállat de úgy hogy belepillant az ember a tükörbe akkor még nincs sehol, majd 2s múlva már 1 méterre van mögöttem. Én igyekszem a 2s os követési távot tartani , az nagyjából minden sebességhez jó. Amúgy engem az idegesít mikor autópályán 100 zal tötymörög a belsősávban valaki, nem szoktam jobbról megelőzni , villogni sem, kivárom míg szépen magától rájön hol kellene menni.
  • Zabalint

    Ráhagyás máshol is van, csak nem ennyi, egyébként büntethetnek a ráhagyás alatt is, de csak akkor, ha helyszínen félreállítanak, bár ez inkább városban jellemő, ahol simán 60 fölött mennek egy csomóan, mert az 50-esre 15 a rahagyás…
  • MÁgoston
    Engem az is érdekelne, hogy egy átlag autónál mennyivel fogyaszt többet az autó és egy ilyen 10-15perces nyereség mennyibe kerül (tudom, nagyon durván autója válogatja, de azért érdekes lenne még emellé plusszban odatenni, hogy kifizetsz érte mittudomén +párezer forintot IS azért a 15percért)
  • FoX

    “és biztonságban volt, mert elöl hátul ott volt pajzsnak egy kamion.”
    Ezt ugye nem gondolod komolyan? Elöl-hátul kamion, tehát az előre-hátra látótere a minimálisra van korlátozva, semmilyen körülményre nem tud reagálni. Ha az előtte lévő kamion hirtelen fékez bármi miatt, ő belecsattan, a mögötte lévő pedig úgy gyűri össze, mint a tangóharmonikát. Ha bárki ezt biztonságnak hiszi, azzal nem szeretnék ugyanabba a forgalmi helyzetbe kerülni. De még ugyanazon az úton közlekedni sem.
  • mándli zsolt
    Ez valóban így van és én is mindig ezen agyalok vezetés közben. 10-50 évet emberek feltesznek 10-20 percért. Amit még tapasztalok az, hogy hiába próbálok igyekezni, mert mondjuk 10%-al gyorsabban megyek, mint szoktam és a bemérésen belüli tartományban, de a célhoz közeledve megfog 3 piros lámpa és bőven elvesztettem minden előnyt, főleg 50 km-es távolságon belül.
  • Penge
    [troll komment on]
    Ő semmit, de ha Kiszámolós életbiztosítása van, akkor közlekedési balesetre a családja a legmagasabb összeget. 😀
    [troll komment off]
  • dmry

    ráérek, és úgy (is:)) vitatom álláspontod, mint aki az üzleti megközelítésű számonkérésednek többnyire (csendes) támogatója:)

    Az autópályan, főleg az M6-oson, ami full üres, nagyon jól beláthatóak a távolságok, és eleve valószínűtlen a váratlan helyzet.
    küszöbindex és monotonitás igen változó, és változatos alanyok száma szerint is igen változatos eredményt szül-:)
    Egyébként egy kicsit kanyaros úton elvben a 40 km/h is sok lenne, akkor is, ha 100-al könnyedén bevehetőek a kanyarok, mert mi van ha hirtelen a kanyarban bukkan elő valaki (pl. gyalogos).
    vagy csak egy gerle?
    vitatom. miért? járom az ismerős vidéket, ahol fejfák és úthibák tömege között is könnyedén vágnak bele előzésbe lobogó utánfutóval, megszokásból a 60-as (nem! belátható) kanyarokba.

  • L
    Az a baj, hogy itthon az a fontos szabály, amit a másik nem tart be, de én igen. Aki nem tartja be a sebességhatárt és gyorsan megy, az tudja, hogy a többieknek le kell húzódni. Aki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettségét és középen furikázik, vagy a belső sávban megy, az tudja, hogy a többieknek nem szabad jobbról előzni. Aki betolja eléd az autóját féktávon belül, te meg imádkozol, hogy meg tudj állni, az tudja, hogy a többieknek nem szabad gyorsan benni.

    Én napi 3-600 km-t vezetek (változó). Van amikor lassan megyek, de sokszor viszont nagyon gyorsan. De akkor is betartom a követési távolságot. Ha valaki „bent felejti magát egyszer rávillantok, és az intelligens vezető nem kap agyérgörcsöt, hogy minek előzöm meg amikor ő 130-cal megy a belső sávban és az a megengedett, hanem szó nélkül elenged, sőt van aki elnézést is kér. Amikor én lassan megyek, én is simán elengedem, aki gyorsabb. Persze ehhez a tükröket is használni kell, nem csak bambulni előre. Ha meg valaki már korábban kiment előzni, és utolérem, akkor kivárom, míg befejezi.
    De van sok honfitársunk, kilométerekkel előbb megkezdi az előzést, mint kéne. És szépen vánszorog a belső sávban, mert majd egyszer lesz ott valahol egy kamion. Ha meg megelőzöd jobbról (nem vágsz be elé, nem kell fékezni, stb.), akkor neki áll villogni, hogy szabálytalan vagy. Az igazi gyökér meg elkezd gyorsítani, hogy nehogy már megelőzd, vagy ha megelőzted rád megy, és villog.
    Azt is imádom, amikor 130-cal kivált elém féktávon belül, mert nem néz a tükörbe sávváltás előtt (vagy csak kib…ásból). Gondolom k..va nagy erkölcsi nyereség lesz neki, ha mindenki meghal, hogy én gyorsam mentem. Mellesleg valószínű, hogy őt is felelősségre vonják.

    „ha van három sáv, a külsőben mennek a kamionok, a középsőben a 100-120-szal menők, a belsőben meg a 130-cal közlekedők, akkor mi is a baj?“ Ez hol is van a KRESZ-ben? Szerintem ott csak jobbra tartási kötelezettségről van szó. Ezt általában a „le nem megyek a szélső sávba, mert ciki“ komplexussal rendelkezők mantrázzák. Én akkor is lemegyek, ha gyorsan megyek, remélve, hogy a középen haladók közül néhány észbe kap.
    A három sávos szakaszokon szinte már rutinból megyek le a jobb szélső sávba, és kikerülöm azt a kb. 20-50 autót, aki a középső és a külső sávban egymást szívatja.

    Minapi eset: Gyökér megy a belső sávban 120-130 között, körülötte sehol senki. Villantok, semmi. Megint villantok, megint semmi. Megelőzöm jobbról, nekiállt villogni, belenézek a tükörbe, látom, hogy a baloldalon nulla világítás. El sem indulhatott volna. Gondolom nem vette észre, hogy rossz a világítás (éjszaka volt).
    Múlt Hétem meg a paraszt rám húzta a kormányt, amikor mellé értem, mert jobbról megelőztem.

  • dmry
    Részlet:
    3. § A közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezések
    (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
    a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani;
    b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni;
    c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
    A “bizalmi elv” alkalmazása a biztonságos közlekedés feltétele. A “bizalmi elv” lényege, hogy minden közlekedő ismeri és betartja a közlekedés szabályait.

    Bízalmi elv:)
    csak ebben az országban gyanús kifejezés:))))
    bocs;)

  • VAG

    A KRESZ, a rendőrség és a Fejlesztési Minisztérium szerint nem, mivel jobbról előzni tilos, de ezt az esetet egyik sem tiltja a három közül. Az ismeretlen oktató bácsika egyperces videójában pediig 0 (nulla) érvet hoz fel, hogy miért csak balról szabadna elhaladni, azon kívül, hogy “szerintem így kell”. Ja.
  • jupiterpocsere
    Óra szerint 160-al közlekedőként azt gondolom, hogy a cikk sok igazságot ír. Az M3-ason megyek jó ideje, hetente. Sajnos, én is hajlamos vagyok a kommentek között írt balkáni felfogásra és arra, hogy gyorsabban menjek, mint mások. Időben ezzel kb. negyed órát nyerek egy Budapest-Miskolc távon, ami valóban nem túl sok.
    Viszont nem mászok rá a másikra és nem villogom le, még ha ordítok is az autóban (ez az én bajom). Nem előzök jobbról sem, sőt, evidenciában tartom, hogy jobbra tartás van. Nem telefonálok kihangosító nélkül (és közben nem megyek át a másik sávba) és használom az indexet. Szerintem ezek a gyorshajtással összemérhető probémák (előfordulásban is!!!) és nemcsak az autópályán. Ki lehet ragadni a gyorshajtást és leírni a veszélyeit, teljesen jogosan, de szerintem nem szabad elfelejteni, hogy azon kívül még sok más probléma is van a közlekedési kultúránkkal.
  • Aleks
    #Fox Ha betartod a követési távolságot, akkor nem csattansz bele az előtted lévő kamionba. Nyilván ha mögötted lévő túl közel jön a nyakadra, akkor kénytelen vagy kielőzni őket, és keresni egy másik lyukat a kamion sorban.
  • Beze
    Ez itt balkán a szó pejoratív értelmében.
    Változás nem lesz. Akkor sem, ha többet büntetnek.
    Én sokkal nyugodtabb voltam, mikor nem volt kocsim. Egyszerűen nem veszel részt a hülyék háborújában. Sztem ez a megoldás, csak nehezen lehet megvalósítani. Nekem sem megy. 🙂
    Amúgy meg nem kell ide autópálya. Gyertek a csepeli gyorsforgalmira. 70 helyett min. 90-100, a végén a 50-nél min. 70-90. Engem mindig meglincselnek, mikor 50-nel megyek a külső sávban az 50-es táblánál. Ahhoz, hogy a belsőbe tudjak menni (onnan lehet balra kanyarodni a végén a centrum felé) padló gáz, 80 és berobbanni 2 kocsi közé, különben megyek az elkerülőre.
    Mindig annak az ifjú hölgynek a képe van előttem, aki a saját hányásában ült önkívületi állapotban bőgve a kocsijában a zebra után 50-70 méterrel.
    A zebra után 20 méterrel volt a bezsákolt hulla. A csaj már tapasztalja, milyen egy életre ecseszni az életet.
  • Családfő
    Most vagy én vagyok szerencsés, vagy sokaknak a negatív élmények jobban beégnek – de a morál javulását érzem az elmúlt pár évben.

    Több autós áll meg a zebránál, és kevés az eszetlen gyorshajtó is az autópályákon, mint korábban. Inkább a főutakon találkozni idiótákkal, akik ott előznek, ahol épp a kedvük tartja.

    Az itthoni közlekedési kultúra sem különösebben rosszabb, mint más országokban (nemcsak vezettem, hanem éltem is párban) – agyatlan réteg meg mindenhol van.

    Tapasztalatom szerint autópályákon 120-150 között közlekedik a többség. Nagyobb gondnak érzem a mobil nyomkodását sokaknál illetve az is röhejes, hogy a 3 sávos szakaszokon szinte senki nem megy ki a tök üres külső sávba, hiába csak 110-120-szal tötymörög.

    A defenzív és előre gondolkodó vezetés a leghasznosabb. Így lehet dinamikusan haladni 140-150-nel anélkül, hogy levillognánk/-tolnánk vagy veszélyeztetnénk másokat.

  • Gyorsabb sávban élek
    Mennyivel jobban lehetne haladni, ha a “tötymörgők” a belső sávot csak előzésre használnák, mindezt a forgalom feltartása nélkül. Így nyugodtan haladhatnék 140-el, nem kellene 90-re visszafékezgetni az egyszerre három autót “előző” német rendszámos román/ukrán furgonok mögött, melyek rendszeresen húznak tréleren még egy autót. #M3
    Hazafelé 400 km-t vezetek, ez 100 km/h-s átlaggal számolva 4 órát vesz el az időmből, a fent említett tempómmal több mint egy órával hamarabb otthon lehetnék.

    Tanulságos cikk, ajánlom: mandiner.hu/cikk/20170721_mathe_aron_a_nyari_hetvegi_m7_esezes_12_1_parancsolata

  • Úrvezető
    Sziasztok! A követési távolság betartat-tatására (amikor téged akarnak “tolni”) van egy egyszerű módszerem. Ha az idióta mögöttem pl. 100-110 km/h sebességnél (a külső sávban) csak 1 méterre van, akkor szépen kiteszem a sebességváltót üresbe.
  • Én is akarok kommentelni
    Én a falnak megyek ettől a +15 km/h ráhagyással még közlekedek mert nem büntetnek meg.
    De, megbüntethetnek, csak a közig bírságot nem postázzák. Helyszíni bírság repülhet +4 km/h túllépésnél (3 km/h a sebességmérő hibahatára, azt megadják az autósoknak).
    Párom szüleihez mentünk pár hete Mezőkövesdre a sima 3-ason. Nagycsécsnél kedvenc szokása a rendőröknek, hogy mivel szép hosszú település, a sebességmérő autó a település közepére, 53 km/h-ra beállítva és szépen ücsörögnek, teljesen látható módon!
    Sok autós meg megy, integet nekik 60-nal, hogy hehe! Aztán 1 km-re arrébb 2 rendőrmotoros nem győzi kiinteni a gyorshajtókat, hogy jó napot kívánok, 50 km/h lakott területen a sebességhatár, miért tetszettek gyorsabban menni? Ez itt most helyszíni bírság lesz. Legutóbb sokan megelőztek itt…. mindenkit kiintettek, minket nem.

    Én eddig mindenhova odaértem, és soha nem büntettek még meg.

  • RS
    És az megvan, amikor autópályán javítási munkák miatt kint van a 40-es tábla. 160-ról visszalassítok mondjuk 80-ra. Erre egy mögöttem lévő a seggembe jön és villog, hogy menjek gyorsabban (miközben jelenleg is 40 helyett 80-al megyek). Na ekkor szoktam szépen visszalassítani 40-re és a feloldásig szigorúan tartani az előírtakat.
    Hogy javasoljak is valami hasznosat: mindenkit arra buzdítok tegyen a kocsijába kamerákat. Az enyémbe van elől és hátul is, amik akkor is rögzítenek, ha csak parkolok az autóval. Még sose volt szükségem a felvételekre, de elnézve a morált egyre nagyobb szükség lesz rájuk.
  • Forgalomkorlátozás
    Erről a témáról már írt valaki egy nagyon jó cikket 🙂
    http://offtopik.reblog.hu/tenyleg-ennyire-ostoba-vagy

    Én annyit tennék még hozzá az előzéses témához, hogy tapasztalatom szerint a követési távolság be nem tartásának köszönhető az is, hogy egy-egy (egyébként lassabb) előzésnél képes szinte teljesen lelassulni az egész belső sáv.

    Bemegy 120-al, a gyorsan menő autó meg nem lassít, hanem ráúszik. Fékeznie kell, ami miatt a mögötte jövő kicsit jobban fékez, nehogymá neki menjen. És így tovább.

    Eredmény: a 120-as előző mögött 80-ig lassul a belső sáv

    Zárójeles gondolat: persze ez annak is köszönhető, hogy sokan nem nézik azt, hogy mi van az előtte levő autó *előtt* (piros lámpa, másik autó, előzés, gyalogos, kerékpár), ezért kénytelen csak az előtte levőre hagyatkozni.

  • ügyvéd
    @Kiszámoló
    Most tényleg annyira bánt az a tény, hogy Németországban a korlátozásmentes szakaszokon sincs több baleset, hogy már kettőt töröltél emiatt???????????????????
  • Kiszamolo
    Forgalom, az is én voltam.
  • Topfly
    Azon kívül, hogy a gyorshajtás pszichológiája ugyanaz, mint a tőkeáttételes kereskedés pszichológiája, nem tudom mi köze a posztnak a pénzügyekhez? Vannak aki mindenhol keresik az adrenalint és ezt nem lehet észérvekkel megállítani.

    Kemény szabályok kellenek, amelyek korlátozzák a gyorshajtást és a tőkeáttételes kereskedést!

  • GZ
    Mi sem bizonyítja jobban, hogy mennyi retardált van az utakon, mint hogy az M7-esen minden péntek-szombat-vasárnap kilométeres dugók vannak egy-egy baleset miatt.
    Nagyobb összeggel mernék fogadni rá, hogy ezen a hétvégén is látunk majd néhány ilyen témájú hírt a portálokon. Pláne, ha nagyon jó idő lesz.
  • Kiszamolo
    Valamiért sokan automatikusan a kukába mentek, nem tudom miért.

    Remélem, csak valami pillanatnyi üzemzavar volt.

  • Jóska Pista
    Aki nem tud arabusul, az ne beszéljen arabusul.
    130km/h-nál a féktávolság a reakcióidő miatt is lehet 30 méterrel hosszabb, és a gumik, fékek állapota miatt is van 20 méter különbség. Jellemzően azok akik mások seggében nyomják, nem az 50 éves taták közül kerülnek ki, jobb a reakcióidejük, és az autójuk is. És nem ők szoktak szar gumival haladni, hanem az a fillérbaszó aki számolgatja hogy 10 km/h sebességcsökkenés miatt hány decivel fog kevesebbet fogyasztani a kocsi.
    Ráfutásos balesetek pályán akkor fordulnak elő, mikor az istenbarma a balesetet bámulja vagy rossz látási-, útviszonyok között, relatív gyorshajtásnál.
    Autópályán a kocsik elé guruló piros pöttyös labda és a szarvas is elég ritka, ezeket az utakat pont úgy alakítják ki, hogy ilyen ne nagyon fordulhasson elő.

    Kiszámoló most megfogalmazott egy problémát, ami nem is létezik.

  • Jóska Pista
    Elektromos autóval járok már több mint egy éve, az akkuk nagysága miatt különösen fontos a sebesség megválasztása, 130-cal megyek csak, lényegesen ritkább a nyomuló barom, mint amekkora bajnak itt fel van tüntetve.
    De tényleg, sokkal gyakrabban találkozom a sebességhatár alatt előző autóval, mint villogó türelmetlen harcossal.

    Mennyit fogyaszt az autó? Tényleg azt hiszitek, hogy egy 20-50 milliós kocsi tulajdonosát az fogja izgatni, ha 2-5 literrel nagyobb lesz a fogyasztás?

    És akkor: 150-180-as sebesség sem jelenti azt, hogy agresszív az ember. Utolérek valakit, megvárom míg kimegy a külsőbe és visszagyorsulok.

    150 alatt is megbüntetnek, de csak akkor, ha megállítanak. Az objektív felelősség csak közig. bírságnál játszik.

    Ügyvéd: nyugodj meg, ha akartak régen is elfogtak gyorshajtásért. Haver (pályázott rendszeresen) azért csak megállt, mikor keresztben álltak előtte a jardok.

  • Jani85
    A mandiner cikkről jut eszembe, amin még felmegy bennem a pumpa: megérkezik mellém/mögém 160 felett. Elkezdünk előzni egy sort, meglátja a fix vagy mobil traffipaxot, és belassít 130 alá… persze pont ilyenkor érkezik még meg egy másik, akik tudja, hogy 160-ig úgysincs semmi, és elkezdi lenyomni a belső sávot. Egyből kész a kavalkád.
  • jonekem
    Múltkor az M5-ösön láttam, hogy a behajtó sávon jön egy kamion, s előtte volt valami akadály. Tükör, majd bementem a belsőbe, mert fogadni mertem volna rá, hogy a kamionos úgyis bejön a behajtó sávból, ha mellette vagyok, akkor is. Erre megérkezett mögém egy schumacher, és villogtatni kezdett. Pont akkor ért be a kamion a külső sávba, aztán mutattam a schuminak, hogy hova kéne húzódnom? 120-as tempóval elmentem a kamion mellett, s kimentem a külsőbe. Erre megelőz az izomtibi, s ahogy mutogat nekem jobbra húzta a kocsit, s majdnem sikeresen megcsókolta az előttem haladó másik kamiont. A meglepő az volt, hogy nála a hátsó ülésen is ott volt 2 gyerek. Ekkora egy gyökeret.
  • William
    Lehet csűrni csavarni, hogy a szabály az szabály. Elég sűrün járok minimum havonta Budapest Bécs útvonalon. Kedves cikk író érdeklődnék, hogy miért kell a belső sávba 80km/órával közlekedni, és aki “csak 110 el akar menni az miért is nem húzódik ki ha amúgy 2 km-re senki nincs a külsőbe? Talán mert “B” kategóriás abjogsia? Csak a belső sávra szól? Mielött rámfognák nem megyek 180 al sőt tapasztalatom szerint nagyon kevesen mennek annyival, talán 2 útnál 1 autó. De ha félek az őztöl vagy a teherautó leeső kerekétől akkor ajánlom a vonatot. Ja és nem kell szupermennek lenni, hogy meg tudjak állni 140 nél csak nem az elöttem lévőt lell nézzem hanem lát ni a forgalmat, kb előbb fékezek mint az elöttem lévő nyomorult aki mer taláb 100 al menni a belső sávban holott a külső megy 110et.
    Tudom 130 a megengedett kb 140 el megyek tempomattal, GPS szerint, és nem jön bünti.
  • jonekem
    Amúgy most jöttem le megint az 4es-m5-m0-m7-8as kombón, s az autópályán is végig 110-el mentem. Kellemes forgalom volt, ha kamion volt előttem, akkor megelőztem 130-cal a belsőben, majd kimentem a külsőbe. Baromira nem siettünk a családdal, direkt nem hétvégén utaztunk, hogy elkerüljük a sok balatonizó úrvezetőt. 6,7 literes átlagfogyasztással levezettem 550 km-t, nagyon elégedett vagyok.

    Az m7-et direkt a sok schumi miatt kerüljük, amint lehet, lemegyünk Székesfehérvárnál, s a 8ason folytatjuk. Az amúgy is szebb tájon megy keresztül, sosem dugul be, s majdnem végig 110es.

  • Jani85

    Igen, M3-on már alapból megyek ki a külsőbe a 3 sávos szakaszon, és előzöm vissza az előző 50-100 km-én egymást sz.tó bagázst, akik nem képesek a forgalom ritmusának alárendelik a tempomatjukat.

    Itthon, de főleg külföldön ez nekem nagyon nagy dilemma. Van ahol egyszerűen nem teheted meg, hogy betartsd, mert olyan a forgalom ritmusa. Amit írsz, azt többnyire azok adják elő, akik konstans sebességgel mennek 100 és 130 között, azaz kicsivel korábban megelőztek. Ezeknek mindegy milyen tábla van kint, akkor is ugyanannyival megy. Városban meg fix 60. 50-és szakaszon, meg a 70-esne is. 🙂
  • Jani85
    Bocsika, akarom mondani: korábban megelőztek -> megelőzteD
  • eferix
    Azért én vártam a cikkben egy olyan részt, ahol kiszámolod, hogy a megnövekedett sebesség miatt mennyivel több benzint eszik a kocsi. Így a nyert perceket összevetve a kidobott pénzzel hosszútávra felszorozva tetemes összegek jönnének ki. (Láttam a spórolós cikkben is megemlíted, de egy levezetett számolás megért volna egy külön cikket is szerintem, mint ez: autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/mennyit_sporolhatunk_a_lassabb_tempoval_mennyi_idot_nyerhetunk_a_gyorsabbal-12084
  • jonekem
    Jaj, még egy dolog. Mostanában egyre több autót látok füstölni. Nem a kiélt bmw-kre gondolom, amikből jön a füst, hanem olyanokat, amikből dől a füst. Mintha füstgenerátort kötöttek volna utána. Legutóbb az autópályán úgy füstölt egy bmw, hogy tiszta korom volt a hátulja, én meg inkább beálltam a pihenőbe kávézni, mielőtt rákot kaptam volna. Ezt hogy a retekbe nem szűrik ki a yardok, az nekem kínai.
  • Kiszamolo
    Jóska, gondolom nem zavar, hogy mások szerint is ez van. A 160 – nal egymás után vonatozó marhák látványa szerinted nem is létezik, igaz? Ahogy a rád tapadó barom sem. Éppen ma is volt szerencsém ilyen hülyéhez, pedig csak a szomszédba mentem.
  • Petike
    Amúgy az én módszerem a mögöttem 2 méterre haladó főleg BMW-s hülyékkel szemben:
    1, amint rámjön ilyen távolságra, és előttem messzire nincs senki -> ablakmosás, ennek egy része 130-140 körüli valós tempónál simán átrepül a mögöttes tolakodó ablakára is, sokan emiatt már lassítanak, hogy letöröljék a szélvédőjükről.
    2, ez már igencsak agresszív hülyék esetén: hátsó ködlámpa bekapcsolása. A hirtelen felvillanó piros fény fékezésnek tűnik az 1-2 méterre követő szemében, nála ez satufék. Persze itt figyelni kell, amennyiben satuzik egyet, mást ne veszélyeztessen ezzel.
  • Tartsd a tempót
    Heti szinten oda vissza Bp-Szfv m7-esen járok már 5 éve. Jobbratartás nem ismerik az emberek 90%-a (se magyarok, se olaszok, se lengyelek, se stb). Nem ismerik a táblákat: 100as tábla eső kiegészítéssel és úgy fékeznek szikrázó napsütésben mintha trafiznának holott 130-al mehetnének nyugodtan… Sávváltásnál nem néznek a tükörbe, képes kimenni 80-al a 130al érkező elé és csodálkozik, hogy ledudálják. 130-as táblánál nem 80-al nem 100-al de még csak nem is 110-el kellene közlekedni hanem 125-130-al. A km órák felfelé csalnak, a rendőrség meg 100-as feletti táblánál +20 túllépése (+hibahatár) esetén büntet, tehát a 130-as táblánál ha az óra 150-et mutat még nem lesz semmi. Ne tessék feltartani a forgalmat 110-el ha 130as a tábla. Kanadában pl büntetik a lassú haladást is. Az autópályán lassan haladók vajon mit szólnának ha valaki a városban 30-al menne 50-esnél???
  • joosbalazs
    Az M7-es mellett lakom gyerekkorom óta. És napi ingázó vagyok a pályán. Mindemellett heti három napot vezetek Budapesten. A saját autómba úgy 4000-et, a cégesbe meg még annyit teszek bele havonta.
    Szerintem a közlekedéssel akad probléma nem is kevés, és a fő gond az, hogy mindenki a másikra mutogat.
    Elmondom én kiket nem szeretek, mint sokat vezető:
    -Hétvégi autósok. Teljesen más ritmusban, és rutin nélkül vezetnek. Hezitatívak, bizonytalanok, ha beengeded őket, azt sem veszik észre.
    -Fővárosi driver-ek nyáron a pályán. Egész éveben max 70-el mennek, majd nyaranta kétszer kiszabadulnak az M7-esre, és gyártják a fekete hétvégéket. Jobbról-balról-alulról-felülről előznek, no követési. És azt hiszik 130-al KELL menni. Mindegy mekkora a forgalom.
    -40-es nők. Aránytalan izomzásokba beleállnak egy egyszerű sávváltásnál, vállalva akár a sérülést is…
    Elfogyott a karakter… Pedig van még…
  • Pallos Levente
    A gyorshajtásról: a KRESZ egy törvény. Nem természeti, hanem jogszabály. Előírja, mennyivel mehetsz. Ezt kötelező betartanod, nem opcionális. Ahogy pl. a BTK-t vagy az elelmiszerbiztonsagrol szólót is.

    Semmi jogod helyben felülbírálni. Kezdeményezhetsz törvénymódosítást, de azt nem a belső sávban kell intézni.

  • asdf
    “Ha szabályosan közlekedsz, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt”

    Bárcsak így lenne, mostanában inkább 90 perc de van, hogy két órába is beletelik annyira telített a pálya.

    Nagyobb távolságnál már kifizetődő 130 helyett a 150, Hamburgig sok időt összeszedsz vele…

    Amivel hosszú távon viszont szintén érdemes számolni, az a fogyasztás és a hatótáv. Ha olyan gyorsan mész, hogy mondjuk 1 órával kevesebbet vagy úton de cserébe ki kell állnod tankolni máris veszítettél fél órát és többe van a leves mint a hús.

    Legutóbb úgy sikerült 122-es átlagsebességet futnom pont a Bp-Győr távon, hogy ahol lehetett, ott – vállalom a nyilvános megkövezést – 160-nal mentem. Ez éjjel 3-kor volt, szóval épp nem volt forgalom és még így sem sikerült elérnem a 130-as átlagot.

  • komisz_kolok

    “És csak mondom, hogy a legtöbb baleset autópályán a sávváltásokból fakad. Azok számához képest az abszolút gyorshajtásból eredő balesetek száma elenyésző.”

    Ezt mi alapjan mondod?

    Amugy, ha mindenki max 130-al menne, nem lenne problema a savvaltassal, mert nem erne utol a mögöttem jövö, amikor ki akarom kerülni a kamiont…

  • siff
    Én naponta közlekedek autopalyan, és igy 30as éveim közepén már abszolut nem érdekel, hogy mikor érek oda (sajna 20 évesen ez nem mindig volt igy). 115-120 km/h az a sebesség, amivel ritkán kell fékeznem egy átlagos forgalmú napon, 100km-en kb 10 perc buko 140hez képest és -1.5l a fogyasztas. Teljesen egyetértek kiszamoloval, és minden épeszű ember egyet kell hogy értsen vele. Ez ilyen egyszeru.

    PS: Én általában mindenhol a legkevesebb és legminimálisabb állami beavatkozás híve vagyok, de ebben az esetben nem sajnálnám az adóforintjaimat, hogy egy nagyon komoly sebesség ellenőrző rendszert épitsenek ki az orszagban automatikus brutalis bírságokkal. A büntetés mértéke az, ami elrettent, mert aki 180nal megy villogva, a másik mögött 10 méterrel, attól nem lehet elvárni, hogy felelősségteljesen gondolkodjon, viszont amikor kihuznak a zsebéből 300 ezret, abból ért. Vagy sitt, kemenyen.

  • jOy
    @ügyvéd: lehet, hogy hatékonyabb egy mai autó féke, de a fizikai törvények sajnos nem változtak! 200-al haladva 130-hoz képest 2,25x nagyobb az energiája (kb. 1,5 a négyzeten).
    A sebességhatár megállapításánál ez roppant lényeges, mivel HA nem tud megállni, 200-al mindent letarol. Lásd Rezesova, ill. Szentendrei út pár éve.
  • jOy
    Számomra az iskolapélda Olaszország. Húsz éve egy nagy káosz volt a pályáikon, nyomta az olasz, a román vendégunkás még inkább… Pár éve (a szakaszos átlagsebesség-mérés hatására) mindenki átment kisangyalba. Ha 140-el mész, már te érzed magad kényelmetlenül.
  • Kiszamolo
    Véda helyett itthon is inkább szakaszos sebességmérés kellett volna, sokkal olcsóbban kijött volna az összes autópálya és főút. A Védánál mindenki nyom egy satuféket, aztán megy tovább gyorshajtva.

    Ha Budapest-Szeged távon össze lehetne szedni 5 büntetést csak a számított átlagsebesség alapján, gyorsan rend lenne itthon is.

    Ja, és le kellene küldeni a határra is az adatokat, hogy az átvonuló török vendégmunkások is betartsák a szabályokat.