Mennyit nyersz vele?

Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.

140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.

Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.

Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?

Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)

Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.

Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)

Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.

Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)

Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.

Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.

Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.

Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?

Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.

Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.

S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?

Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.

(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)

Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.

Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.

Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.

Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.

Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.

Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)

Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?

Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?

Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)

Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.

Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.

Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.

De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.

Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.

Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.

(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)

Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.

Share

342 hozzászólás

  • jami

    Ha valósan (nem a km óra) 130-cal megyek, mennyi idő alatt teszem meg a 3 km-t?

    Ha a mögöttem villogó rohamtempóban bármivel ütközik/csak rossz apja van, kikaszál-e engem a külsőből?
    Mert ok, hogy vigyázok a követési távolságra, de én pl. nem nagyon örülök a folyamatos sornak bármelyik oldalamon, mert túlzottan ki vagyok szolgáltatva a szomszédok (nem létező) szabálykövetésének.
    No most pl. egy kamionsor mellett kevesebben húznak rá a jobb vonalra…

    Komolyan eszem megáll, hogy a lényeg az, hogy a megengedett sebességnél bárki nyugodtan hadd mehessen már, hülye nem jobbratartók vonal megy és a német példa lobogtatása.

    Csak halkan kérdezem: 180-200-as száguldozást UGYANILYEN utakon csinálják? Ugyanilyen korú általános autóállománnyal?
    De ugynez a gondolkodás megvan városi közlekedésben is: nyumol, pattog a sávok között és vigyázzon – mindenki más. De ő siet.A kövi lámpáig.

  • Szabolcs

    totalcar.hu/magazin/velemeny/2015/08/20/igy_vezettek_ti/

    Érdemes elolvasni

  • petko

    Ezert varom en az informatika es automatizalast ,amikor majd tilos lesz vezetni illetve a biztosito fele kell majd fizetni ha az ember vezetni akar.

    En a forgalomban resztvevoket olyanoknak gondolom mint a kobor kutyat az ut szelen, lehet balra megy lehet jobbra azaz ovatosnak kell lenni-hatarozottan nem eri meg az 5 perc ,foleg annak tudataban,hogy az ember olyan korhazba kerul baleset soran ahol jo esellyel fertozest kap illetve alul fizetett ill frusztralt szemelyzet probalja majd reparalni.

    A szaguldas illetve gyorshajtas pedig a kommunista orszagok sajatja, mindenki kitort a lakoteleprol es nemet premiumon kompenzal….azon szoktam gondolkozni,mennyire mas lenne az en helyzetem is,ha nem az elso audimat vennem,hanem azert vennek audit ,mert mindig az volt a csaladban otthon generaciok ota.

  • Tartsd a tempót

    @yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    Idézem neked a jogszabályokat:
    személyautó: “autópályán 130 km/óra,”
    “Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.”
    Segítek értelmezni. Tök átlagos nyári péntek délután M7, elég sűrűn mennek az autók olyankor. Ha te bárhol a lényegesen a megengedett sebességhatár alatt mész úgy hogy egyébként a lehetőség meg van a megengedett maximum sebességre akkor feltartod a forgalmat, mert mindenki más menne a megengedett maximális sebességgel. Nyilván a sor elején kullogónak van a legnagyobb felelőssége. És nem én mondom meg hogy menj maximális sebességgel hanem a jogszabály, feketén-fehéren. Itt most ne a 180-as levillogós autósokat értem, az más lapra tartozik.

  • FoX

    OFFTOPIC
    @Gaborr
    Természetesen nem a CIB-et akarom védeni, de én tegnap többször is fennakadás nélkül használtam a CIB-es Mastercardomat. Sőt, a több mint tíz év alatt nekem még nem volt ilyen gondom velük. Nem lehet, hogy a te kártyáddal van valami bibi?
    BOCS AZ OFFÉRT

  • Tartsd a tempót

    Hogy németeknél, osztrákoknál miért működnek mégis a dolgok?
    Ha ott 50-es tábla van akkor ott 50-nel mennek, ha 100-as akkor 100-zal ha 130-as akkor 130-cal mennek és nem alatta, de nem is fölötte. Egy tempóban halad a forgalom. Itt nálunk meg megbontja a száguldózó meg a tötymörgő is ezt a tempót és mint egy hernyó mozgása amikor a gyors utoléri a lassút akkor ott nagy lesz a torlódás. (CSAK) Önvezető autóknál ez a probléma meg fog szűnni, addig kell kibírni 😀

    Mi van a német korlátlanos autópályákon? Jobbra tartanak. A külső sávban is min 130-cal közlekednek. Fontos hogy nézik a tükröt, ha valakit látnak érkezni maguk mögött azt elengedik. Száguldozást ott is ésszel kell csinálni 210-zel egy balkanyar életveszélyes, mire meglátod az előtted levő kocsit, már nem látod… És ugyan korlátlan, de baleset esetén felelősségre vonják a vétlent is ha 130 felett ment. De ott is vannak barmok!

  • Zabalint

    Tényleg, ha már közlekedés, akik folyamatosan égetik az első ködlámpát, azok miért teszik?

  • Kiszamolo

    Tartsd, nagyon félremagyarázod. Indokolatlanul lassan menni asszem 70 kilométer per óra alatt jelenti. A forgalmat jogod van feltartani, rövid ideig akadályozni viszont egy pillanatra sem veszélyeztetheted.

    Az egy marhaság, hogy 130-cal kell menni. Még belső sávban sem kell, persze ilyenkor jön a jobbra tarts.

    Mindenki tépi magát a sok tötymörgőn.

    Nem tudom, annyira engem nem zavar, még a 95-tel előző kamion se.

    130-cal megyek, lassan utolérem a 100-zal menőt, lassitok egy picit, észreveszi, lehúzodik megyek tovább. Megértem, ha nem akar két kamion közé besorolni,inkább a következőt is megelőzi.

    Valamiért én soha nem kapok agyrákot csak azért, mert 45 másodpercig 130 helyett 100-zal megyek.

    Aki a tötymörgőkre panaszkodik, biztos, hogy nem 130-cal közlekedik.

    Két napja voltam Győrben.

    Erős forgalom ellenére végig tudtam 130-cal menni és túléltem minden tötymörgőt.

    Ellenben a cikkben szereplő hülyékből láttam egy párat.

  • Kiszamolo

    Szabolcs, a hozzászólásokat is érdemes elolvasni, te vagy a sokadik, aki belinkeli.

  • Kiszamolo

    Egyébként pofonegyszerű trükköm van: időben elindulok és nem vállalok több munkát, mint ami az időmbe belefér, azt viszont megfizetettem annyira, hogy nekem megérje.

    Így felesleges gyorsan hajtanom és azon stresszelni, odaérek-e időben mindenhová

  • Kari

    Egyetértek a cikkel, Le az aggresszív gyorshajtókkal! És pokolba a tötymörgőkkel is!
    A kommenteket olvasva nekem az jött le, hogy minden eddigi kommentelő élből úgy gondolja, hogy: “én jól vezetek, ha mindenki ilyen jól vezetne, akkor milyen jó lenne a közlekedési helyzet. ” Sajnos azonban nem minden kommentelő esetében van ez így.

    A saját vezetésemről annyit, hogy nem egyformán jó a teljesítményem. Van mikor tötymörgős, és van mikor túl aggresszív, és van mikor én vagyok figyelmetlen. Olyan is van, amikor észreveszem és kivédem mások figyelmetlenségét. Olyan is van, amikor simán figyelmen kívül hagyom a kresz szabályait és felülbírálom az ésszerűség szabályaival. Azt is megfigyeltem, hogy ország / terület-függőek a vezetési szokások. Azt még nem tudom, hogy mi kellene ahhoz, hogy érezhetően javuljon a közérzetem vezetés közben. Talán elég lenne egy kicsit több tolerancia is. . .

  • Panasonic

    @tartsd a tempót

    Írod: “Idézem neked a jogszabályokat:
    személyautó: “autópályán 130 km/óra,”

    Nos, ha már idézünk, idézzünk rendesen:

    26. § (1) Az egyes járművekkel – ha e rendelet másként nem rendelkezik – legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
    a)személygépkocsival, motorkerékpárral, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
    aa) autópályán 130 km/óra,

    A hangsúly a “legfeljebb” szón van.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    @Tartsd a tempót

    oké főnök, de hol húzzuk meg a határt? a 129 az már szabálytalan, és indokolatlanul lassú?
    a 129.9 az már jó?

    (fuss neki mégegyszer az értelmezésnek)

    aki nem tudja feldolgozni hogy a forgalom lassabban halad olykor mint a max megengedett, az vezessen valami mást, de ne járművet.

  • Zabalint

    Pár példa nálunk elmaradottabb országokból, csak hogy értékeljük a hazai közlekedési kultúrát:
    – Kamion konstans 70-80-al halad, 60-as korlátnál megelőz, aztán a feloldása után vánszoroghatok utána, láttam a párbajt, úgyhogy visszaelőzni inkább nem próbalom.
    – 90-es sima országúton, nincs is nagy forgalom, mindenhonnan eléd behajtó autók, örülsz, ha sikerül padlófékkel nem beléjűk ütközni.
    – Beláthatatlan kanyarokban előzés, nem egyszer mikor szemből előznek, nekem satufék + lehúzódás, plusz akit előz is fékez, és épp sikerül elkerülni a balesetet.
    – Index nincs az autókon, sem sávváltáskor, sem körforgalomból ki, semmikor.
    – 60-as sebességkorlátozás egy csomó helyen, ha 70-el megyek, nyakamon vannak, előznek beláthatatlan helyeken, az előbb említett kamionok is, csak ugye külföldiként nem tudom mi a dörgés, hol mérnek, hol nem.
    Folyt.

  • porthosz

    Ez egy jó cikk lett Kiszámoló.

    De sajnos semmi nem fog változni, mint látható a kommentek egy jelentős részéből, a gond a fejekben van.

    Viszont sokan mondják hogy nyugatabbra mennyivel jobb a közlekedési kultúra. Ehhez csak azt akartam hozzátenni (mivel sokat autózok külföldön is), hogy ott sem okosabban az emberek.
    Egyszerüen csak sz@rásig vannak rakva az utak traffipaxszal, kamerával, meg ott a rendőrség is végzi a dolgát és simán kikapja a szabálytalankodókat a forgalomból igy aztán nem éri meg szabálytalankodni.

  • Családfő

    Zabalint, mert ők így érzik magukat “vagánynak”. 🙂 Más épeszű magyarázat erre nem lehet.

    Jami, a főúton meg folymatosan szembe jönnek a baloldali sávban, akkor attól meg rettegsz? Önkéntes rendőrködni és a jobbratartási szabályt megszegni sem szebb dolog, mint gyorsan hajtani.

    Kiszámoló, ez frappáns volt: “időben elindulok és nem vállalok több munkát, mint ami az időmbe belefér, azt viszont megfizetettem annyira, hogy nekem megérje”

  • Zabalint

    Folyt.
    – Városban mennek, amerre látni vélik, hogy van hely, forgalomtól elzárt (de csak záróvonallal, nem buckákkal) villamos pályán, kötelezően balra kanyarodó sávban egyenesen, egyenes sávon balra, bármikor hirtelen eléd bárhol…

  • Tibor

    @ugyved a nemeteknel van ket fontos kulonbseg.
    1. Aki 130at tart ontudatosan, az nem akarja direkt szivatni a mogotte megjeleno 200as emberket, hanem amint tudja elengedi.
    2. A 200as ezt turelmesen varja, nem maszik bele a kollega valagaba, es nem probalja agresszivan letolni. Lelassit 130-ra vagy akar az ala, es amint a kollega elengedte eltunik a palyan.

    Na ezek kozul nalunk egyik sincs meg. Marpedig ha ket taplo talalkozik abbol ritkan sul ki jo.

  • szocske

    Egy érdekes adalék a követési távolságról: az autómban távolságtartós a tempomat, 3 fokozatban állítható a kívánt követési távolság. Még a legkisebbre állítva is rendszeresen bevágnak az előttem haladó és az én autóm közé, városban, országúton, autópályán egyaránt.
    A követési távolság a 3 fokozaton kívül természetesen a pillanatnyi sebességtől is függ.
    Az a gyanúm, a japán mérnökök nem véletlenül állították be a legkisebb távolság mértékét is 2-3x akkorára, mint ami a magyar gyorshajtók szerint elégséges.

  • gaborr

    FoX: nekem sem volt sosem gondom velük, csak az utóbbi 2 hónapban már 2x is eljátszották ezt, illetve 1-2 alkalommal volt külföldön, hogy nem tudtam fizetni vele, de atm-ből tudtam kivenni. Illetve már évek óta nem enged unicredit automatából felvenni 400ezerFt-nál többet, miközben az automatából fel lehetne venni 1M-et (korábban működött), és a két bank csak egymásra mutogat.
    Biztos nem Visa kártyád van? Mastercard már csak gold van a cibnél, a többi kártyája visa. Nem csak az én kártyámmal van gond, az ügyfélszolgálat mind2x bocsánatot kért a leállás miatt. Tegnap este 8kor nem működött nekem. Előtte nap közben működött nekem is többször is. Mind1, múlt héten megkaptam a gránittól a platinumot (olcsóbb, jobb), ezt a goldot meg hagyom kifutni, aztán lemondom.

  • jOy

    A hollandoknál is szigorúan betartatják a sebességhatárokat.
    Többször hallottam, hogy ha átautóznak a németekhez, akkor is a hazai szokások szerint cselekednek. Például, ha 120-al előznek a határtalan német pályán, nem is figyelik a tükröt, mivel náluk elvétve lépik csak át a sebességhatárt. (Kemény bírsággal megspékelve.) Tehát, ha ők a legnagyobb megengedett sebességgel mennek, akkor kizárt, hogy valaki megelőzze/gyorsabban hajtson náluk…!

  • Gabo

    130-al a 3km-t ~1,3perc alatt teszed meg. Ez is bőven elég két sávváltásra, de mivel az előtted menő sem áll, hanem mondjuk kamion 90km/h-val, akkor a sebességkülönbség 40km/h (ennyivel dolgozod le a kettőtök közt lévő távolságot), vagyis ~4,5perc. Ha ennyi idő alatt képtelen vagy sávot váltani majd szabályosan visszasorolni, akkor lehet, hogy az autóval való közlekedés helyett inkább buszra kéne szállni.
    Ahogy látom egyébként mindenki gondolkodása arra korlátozódik itt, hogy autóval indulástól a célig. De mi van, ha menetrend szerinti járatot (nem belföldit) kell elérni és rajtad kívül álló okokból nem indulhattál fél órával előbb? Szóval továbbra is tartom, hogy van amikor számít 5-10 perc is, és ha ezt pont amiatt bukod, mert valaki nem képes 4 és fél percig behúzódni a szélső sávba, akkor ne csodálkozzunk, hogy legközelebb a hasonló viselkedést agresszivitással jutalmazzuk.

  • FoX

    OFF
    @gaborr
    Mastercard Goldom van nekem is. Mondjuk ekkora összegeket nem kell kp-ben kivennem, én vásárlásra használom havonta minimum 30-szor…ha érted…kártyázó csomag. 🙂 🙂 Minden más ügyemet meg tudom oldani online, ezért is lehet, hogy nekem nincs bajom velük.

  • FoX

    @jami
    130-nál a 3 km az majdnem másfél PERC. Vastagon a jobratartási kötelezettség figyelmen kívül hagyása, ha nem mész vissza.
    Ez a legnagyobb baj az utakon: ja, én is szabálytalan vagyok, de a másik az tartsa már be a KRESZ-t, hogy én továbbra is megszeghessem…

  • Ildikó70

    Nekem erről a “Nyuszi vagy McFlay” jut eszembe!
    Egyébként a száguldozók engem is idegesítenek – nem is tudunk, mert az autó max. szakadékba menne 180-190-el – de ugyanígy a 90-100-al belső sávban autózók is, de a száguldozók vannak többen, főleg nyáron, mikor annyira sietnek nyaralni.

  • FoX

    Jobbratartási…

  • jami

    Egyébként elengedem a szálguldozókat, pont már visszapillantóban is simán látni, hogy annyira nem gondolkodik – ilyenkor mondjuk megeresztem az orrom alatt, hogy a temetőbe felesleges rohanni, mind oda kerülünk egyszer (de remélhetően nem miatta).

    A főutakon a helyzet még rosszabb. Rengetegen előznek pl. záróvonalas kanyarodó sávot használva. Pár km. alatt is megvan az aznapi élmény, mikor csak azért fér be a szembe előző, mert mindenki más fékez. Merthát nyilván nem lehet kibírni egy busz mögötti 80-nal közlekedést – a pár km múlva következő faluig, ahol a busz úgy is megáll. Értelemes útfelújításoknál csináltak gyorsító részeket.

  • Warrior

    Cöcöcö, a szokásos. A nekünk előnyös/tetsző jogszabályt/kresz előírást tartsák be, az kötelező mindenkinek (értsd: húúúúúúzzzzzzálmá’lejobbradekurtagyorsan!!!), a nekünk hátrányos/nem tetsző részeket simán nem vesszük figyelembe, ignoráljuk (értsd: 130nevicceljannyivalmegyekamennyivelakarok5méterrőlvillogokmiközöd???).

    D-nek külön kiemelve gratulálok (hosszú életet kívánva, havi 2-3 szakértői órát, lehetőleg 10:00 kezdettel Gyulán, Őriszentpéteren, vagy Panyolán)!

  • Gábor

    Közel 20 éve van jogsim (autós+nagymotoros). Rendszeresen közlekedek gyalogosként, bringával, közepes teljesítményű motorral, vagy a 20 éves (de jó állapotú) autómmal, úgy gondolom, “normális” módon. Autópályán jellemzően nem megyek 130 felett (az autó nem is nagyon bírná). Budapest (és a magyar főutak, és még inkább az autópályák) közlekedése viszont katasztrofális. Teljesen mindegy, hogy mivel vagyok, szinte minden napra jut egy “majdnem koccanós” élmény. Fent leírtak mindegyike előfordult már velem, motoros futár barátom is szokott mesélni.
    Az az alapvető baj, hogy az emberek többsége teljesen frusztrált és/vagy egoista barom. Ritkaság-számba megy a normális, másokra is figyelő közlekedési kultúra. Taxisokat még nem írta senki, nem is értem miért. Indexelni, elsőbbségről lemondani szökőévente látni őket (a hiénákat direkt nem is írom), bezzeg leállósávból bevágódás az megy.

  • gaborr

    jOy igen, érdemes is végignézni európában hol van még megengedett 130km/h. mert ugye nem lehet mindenhol 130-al sem menni pályán. elég csak pl. átugrani szerbiába, bulgáriába, ukrajnába, macedóniába, hollandiába, belgiumba, görögországba, stb… norvégiában 100, svédországban 110 a max.

  • mp

    Én nemrég rászoktam arra, hogy a szembe jövő látványosan gyorshajtóknak villogtatok, és karikát mutatok a kezemmel, mintha rendőr lenne. De csak szigorúan akkor, ha nincs rendőr kint. Vicces látni az azonnali fékezéseket a visszapillantóban, tudva, h bejött a trükk. Természetesen, ha rendőr áll kint, akkor nem jelzek, fusson csak bele egy combos büntetésbe!

    Sajnos ez autópályán nem működik.

    És a seggembe 5 m-re jövők ellen pedig tervezem, h a kocsiba beszerelek egy plusz kapcsolót (párhuzamosan kötve a fékpedál kapcsolójával), ami a féklámpát működteti, de a féket nem. Így lassítás nélkül tudok kamu-féklámpázni. Rohadjon meg az összes rohadék, aki az utakon éli ki a komplexusait, kisebbrendűségi érzését, vagy csak egyszerűen síkhülye! Én sokkal komolyabb büntetési tételeket vezetnék be gyorshajtásra, követési távolságra, telefonálásra vezetés közben, indexlámpa nem használásra, stb.

  • utalom a romanokat

    Tegnap este 9-kor jöttem haza a 4-esen, Szolnok előtt végig 60-as tábla van, mert építik a négysávos kialakítást. Aztán a korom sötétben véletlenszerűen elkanyarodik az út, vagy sávterelések vannak.

    Szerintetek hány autó jött a seggemben villogtatva? Pedig sokszor még így is 80-nal mentem, gyerekkel hátul. Kb. 3 kamion volt, a többi mind román, aki vitte haza a szajrét. Ilyenkor mit lehet tenni?

  • dmry

    @Bálint Tamás
    dehogy mind1:) add alánk a lovat!-ha kérhetlek:)

    engem pl. zavar a balra kisívben, míg jobbra nagyívben kanyarodóak egyre népesebb tábora.
    pedig remek eszközök állnak rendelkezésre, pl: kormány (nem, nem az amelyik:)), irányjelző, fék…

    komolyan szólva is szélesíteni kell a látókört, mert ez egy veszélyes üzem!

  • Zabalint

    @gaborr
    Pl. Bulgáriában 140. De elsősorban nem azzal van a baj, hanem az ottani közlekedés kultúrával…

  • Maxi

    Nem a nagy sebességgel van a gond, hanem a rosszul megválasztott sebességgel. Nem beszélek persze a KRESZ ellen, tartsa be mindeki. A gyorsan haladás ellen érvelve, a reakciótávon belül leszakadó és pont szembe jövő pótkerék nem jó példa. Ha álló helyzetetben talál be a szélvédődön egy leszakadt, és feléd 90 km/h sebességgel pattogó kb. 130-140 kg-os kamionkerék, azt sem éled túl… nagyjából 20 km/h sebesség felett már érhet olyan lassulás, ami halált okozhat, akár egy eszméletvesztéses összeséskor a fej beverése simán lehet halálos, mint ahogy példa is van rá (1,8 m magasból 1g gyorsulással a fejnek valahol ennek környékén lesz a sebessége a földetéréskor).

    Észérvként én inkább az átlagautóknál 90-110 felett durván megugró fogyasztást, annak jelentős anyagi és környezetterhelési következményét említeném, a megnyert csekély időhöz mérten.

  • Nagy Vonalakban

    @mp “….Én nemrég rászoktam arra, hogy a szembe jövő látványosan gyorshajtóknak villogtatok, és karikát mutatok a kezemmel, mintha rendőr lenne. De csak szigorúan akkor, ha nincs rendőr kint. Vicces látni az azonnali fékezéseket a visszapillantóban, tudva, h bejött a trükk. Természetesen, ha rendőr áll kint, akkor nem jelzek, fusson csak bele egy combos büntetésbe!…”

    Nem írom le, mert Miklós úgyis cenzúrázná, de most legszívesebben olyan jelzővel minősítenèlek, mint Simicska Orbànt…

  • FoX

    europa.eu/rapid/press-release_IP-16-863_hu.htm
    Ez egy 2015-ös EU-s statisztika az egymillió lakosra jutó közlekedési halálesetek számáról, országonként. A cikk alján van a táblázat.
    Saját tapasztalatom is az, hogy a skandináv országokban és Hollandiában tényleg nagyon kulturált a közlekedés. A számok is ott a legalacsonyabbak.

  • Családfő

    Hm, akik alapvetésnek veszik a gyorshajtást, azok miért nem veszik alapvetésnek a büntetés vállalását, ha belefutnak egy ellenőrzésbe? Legalább ennyi tökösség lehetne bennük, mert nagyot mondani és vagánykodni következmények nélkül nem nagy kunszt.

  • Családfő

    Továbbra is tartom – a legtöbb hozzászólással ellentétben -, h az autósok nagy részével nincs probléma, pl. autópályán. Egyszerűen jobban beégnek a negatív példák.

    Tesztelhető: ténylegesen számold meg, h hány rendben közlekedő autó/kamion stb. mellett mész el illetve mennyi előz meg kulturáltan. Közben számold azokat is, akik arrogánsan letolnak és eszetlenül száguldoznak. (Ha valaki nem tolósan jön, és villant egyet, ha véletlenül nem mész jobbra amint lehet, az nem ez a kategória.) A minta legyen megfelelően nagy, legalább több tucatot számolj, de inkább menj 100 fölé.

    Hányan vannak az első csoportban? Tízből kilenc? Akkor 90% normálisan közlekedik. Ötből négy? Még akkor is 80% rendben van. Nem hinném, h valahol is átfordulna az arány (értsd 100-ból 51).

    Relatíve kevés az ökör az utakon. Abszolút értékben persze 1 is több, mint az ideális 0. Viszont ismerjük el a korrekteket.

  • headset

    Ha valaki indokolatlanul tönymörög előttem a belső sávban, akkor én megszoktam várni, amíg utolér egy terepjárós baromarc. Akkor magam elé engedem, ő levillogja a a ráérős, nemjobbratartó polgártársat és mehetek tovább 130-al.

    Több villogtató örültet az utakra. 🙂

  • untermensch4

    nemtom úgy tudom hogy nem hitelesített kamera felvételét szabálysértésnél nem, bűncselekménynél igen, fel lehet használni. Mintha már lett volna magyarisztánban olyan hogy a bringás fejkamerája alapján ítélték el a közúti veszélyeztetőt.

  • untermensch4

    Kiszamolo legjobb barátom észrevételezte hogy németeknél a szakaszonkénti kamerás pályán is vannak akik mennek ahogy a csövön kifér, a következő kamera előtt meg félreállva beszélgetnek, cigizgetnek amíg el nem jön az idejük… következő szakaszon ugyanez, azért is tűnt fel neki hogy ugyanazokat a sportautós arcokat látja útközben mindenhol. 🙂

  • Alfa

    Nem szembeállítható és nem is összehasonlítható a két probléma.
    A gyorshajtás emberélet veszélyeztetése, évi parszaz halott. Jogos a cikk.
    Másik probléma nem a tötymörgés, hanem a jobbra tartás leszarása. Ebben viszont nincs igaza Miklósnak. Ez sokkal több embert érintő, a közjónak brutális veszteséget okozó probléma.
    Egy egész ország képtelen autópályán közlekedni kétsávoson se, de a három sávoson végképp nem. Nem az a baj, hogy 100-120-al megy a sok istenadta, hanem képtelen felmérni hogy a sebességkülönbségből adódó 20-40 másodperces időrés bőven elég lenne hogy kimenjen a 100-200 méteres résbe a külső sávba. Háromsávos végképp csőd. A 70% soha nem megy ki. 110-120-al megy középen, jobbra lehet akár 2 km-es rés is, nem érdekli.
    Emiatt a belső két sáv haláltánc (főleg a jobbra nem tartók miatt). A külső sáv meg ott áll szellősen. Ezen pár %-ot bukik MINDENKI benzinben és időben.

  • Nimfas Corporation

    Látom sok az okos… Íme, megjöttem én is 🙂

    40 évesen van némi tapasztalatom a pályás, pesti, országúti vezetésről. Na nem annyi mint aki életvitelszerűen űzi (sofőr…)

    Mi a fő oka a baleseteknek?

    Városban és közúton: Az elsőbbség meg nem adása, városban pl egy kereszteződésnél, körforgalomnál. Továbbá a be nem látható kanyarban való előzés aztán jön valaki szemben. Rotty.

    Pályán: Követési távolság, nem megfelelő sebesség megválasztása, jobbra tartási kötelezettség nagy ívben való leszarása.

    FOLYT.

  • Nimfas Corporation

    Folyt:

    Személyes tapasztalatok: pályán közlekedni még mindig veszélytelenebb mint közúton. Hogy miért? Mert jó esetben senki nem jön szembe 130-cal !!!
    Volt hogy anyám kölcsön kocsiját lekoccoltam az M3-ason 120-130-nál… épp előzni készültem, belenéztem a középső tükörbe, senki, bal tükör senki, index: szépen végigszántottam egy román Alfát. Mivel nem vagyok egy kapkodós típus, nem rángattam a kormányt, “csak semmi pánik…” szépen lassítottunk, szemrevételezés, betétlap azt jónapot.
    Az nem hibázik aki nem vezet.

    Ha megyek a pályán bevallom én sem szívesen megyek ki a külső sávba a következő okok miatt:
    – A külső sáv néhol olyan SZAR minőségű hogy attól megy tönkre az autó, kamionok kitapossák, tiszta kátyú. pl itt Siófok környékén elég látványos a difi a 2 sáv közt.

    Folyt: 🙂

  • Nimfas Corporation

    3:

    – Ha Bp felé megyek Fehérvártól 3 sáv van… ha betartanám a jobbra tartsot, akkor 130-as tempónál másból nem állna az út mint egy vitorlás útja… előzés balra ki, jobbra ki 2 sávot, előzés, balra ki 2 sávot. Lássuk be ez nem túl életszerű. Szerintem sávváltáskor sokkal de sokkal nagyobb a baleset esélye mint egyenesen haladás esetén. Én csak akkor “méltóztatok” kimenni, ha jön valaki gyorsabb. Nem szoktam feltartani, sőt ha épp előzök 3 kamiont és látom hogy jön valaki mögöttem a távolból akkor felülbírálom a tempomatot és gázt adok 150-ig, majd ha tudok kiállok a kamionok elé. De ha valaki még így is villog és beáll 5 méterre a seggembe akkor én is átmegyek parasztba és leveszem a lábam a gázról. (Nem fékezek, nem veszélyeztetem) De a hátsó ködlámpa megoldás tetszik :DDD

    Nekem szimpi a 3 sáv esetén a kamion és hétvégi sofőr sáv, jól vezetők sáv, jól vezetőket előző állatok sáv.

  • Nimfas Corporation

    Ja és a legfontosabb:

    – városban, közúton és pályán lehetőleg ne az előttünk haladó féklámpáját nézzük, hanem AZ ELŐTTE haladóét így hamarabb fékezünk mint az előttünk haladó.

    – a felfestett szaggatott csíkok nem viccből vannak különböző távolságokra 50-90-130-as tempónál. 😉

    Szeretek gyorsan vezetni, de mióta családom van azóta óvatosabb lettem, korral is jár.
    Salgótarján-Budapest-Siófok út annó Opel Astra G 1,4 (90LE) 1:50 perc (Hatvanig volt pálya)

    Mindenki ésszel vezessen, jó utat! 🙂

  • naa

    A valóságnak abban a szeletében, amit én érzékelek, többen nem tartják be a jobbra tarts szabályt, mint ahányan “tolnak”. Nyilván ha senki nem jön mögöttem, akkor nem feltétlen vitorlázok ki a szélsőbe, ha látom, hogy 150 m-re ott egy lassabb jármű, de sűrű forgalomnál aki csak kicsivel megy gyorsabban, mint a szélső sávban előtte haladó, nyugodtan lemehet akkor is, ha hamarosan vissza kell jöjjön. Az is, aki gyorsabban menne, ha lehetne, de nem tud, mert lassan megy a belső sáv, pedig a külső üres…
    Meg kell próbálni tekintettel lenni a többiekre, és mindenkinek jobb lesz. Akár úgy is, hogy felgyorsulok kicsit, amíg megelőzöm a 3 kamiont, és utána állok vissza a nekem kellemes tempóra.
    Egyébként tudja valaki, egy jobb távolságtartó tempomat reflexideje vajon jobb lehet mint az emberé?
    (Persze ha mögötte is jön egy tolómániás, attól még az ugyanúgy belemehet, de ha nem)

  • piccola

    Nimfas Corporation, bocs, de te nagyon el vagy tévedve. Az autópályán igenis _állandó_ sávváltásból áll az út! Ez a jobbra tartás lényege. Nem életszerű??? Te jó ég, aki nem akar sávot váltani, az menjen alacsonyabb rendű úton vagy álljon ki a külsőbe a kamionok közé. A “jól vezetők” nem a középsőben akarnak végigcsapatni sávváltás nélkül…

  • Nimfas Corporation

    Piccola : én arra céloztam hogy a legtöbb baleset a sávváltás következtében történik plusz az egymás seggébe állástól (követési távolság).

    Az ideális az lenne mint az “Én a robot” című filmben hogy állandó sebességgel, egyforma tavolssgban egymástól közlekednek az autók. De mivel ez egyelőre álom így marad az egyenes vonalban való közlekedés.

    Ha valaki notórius gyorshajtó tehát 160-170-nel megy az hogy tartson jobbra? Szerintem sokkal veszélyesebb mint ha inkább a belső sávban marad. Még ha nem is Szabályos. Mert most akkor el lehet-e menni valaki mellett jobbról vagy nem autópályán?