Mi újság az ingatlanpiacon?

Sokan érdeklődtök folyamatosan, hogy halad a házvásárlás. Mivel elég sokakat érdekel a téma (nyilván nem konkrétan az én vásárlásom, hanem úgy általában az ingatlanpiac helyzete), gondoltam röviden összefoglalom az elmúlt félév történését a saját szemszögemből. Az én esetem elég kicsi része az ingatlanpiacnak és elég speciális is, mert van hol laknunk, így semmi nem sürgős, de talán hasznos lesz néhány embernek az aktuális információ.

A keresleti piac nem hogy csökkent volna, még inkább felpörgött, mindenki házat akar venni, néha úgy érzem, az emberek pánikszerűen vásárolnak. Budaörsön és környékén érzésre az elmúlt fél évben 10-15%-ot mentek fel az árak, mindezt úgy, hogy a kínálat nem csak drága, de minden más szempontból is tragédia. (Az idei év első negyedévében országosan annyi ingatlant adtak el, amennyit még soha az elmúlt tíz évben.)

Teljesen felújítandó, 20-25 éves, minden szempontból teljesen átlagos házakért kérnek 150-170 millió forintot. (Nappali és három-négy szoba, méretben 140-200 négyzetméteres házak, jó esetben garázs is van. A telek mérete 600-700 négyzetméter.) A szebb, nem tizenkettő-egy tucat házak pedig 200-220 milliónál kezdődnek.

Megnéztünk egy teljesen lepattant, a nyolcvanas években épült házat, amit 120 millióra tartanak. Olyan szinten felújítandó, hogy a falakon és a talán a tetőn kívül minden kuka. A belső felújításra kaptunk egy durván 220-250 ezer forint/négyzetméteres árat, ez 40-45 milliót jelent. (Más szakmabeli azt mondta, ennyiből akkor sem fog kijönni, ha nem esnek ki közben csontvázak a szekrényből.)

De ez csak a házon belüli munka és még ehhez is hozzá kell számolni a kazáncserét és a fűtés-korszerűsítést is, az is néhány millió pluszban. A ház szigetelése és vakolása (kőporos ház minden szigetelés nélkül, ráadásul még a porotherm tégla előtti időkből) másik minimum 6-7 millió, a negyvenéves repedezett beton felverése, térkövezés, a terasz burkolása, a kerítés, kertkapu és a többiek is minimum hasonló tétel.

A példa kedvéért burkolás munkadíja minimum hatezer forint négyzetmétere, de ez csak az alapár ám, mert minden másért is fizetni kell, szilozás(!!!) métere(!!) 400 Ft (igen, amit csak ki kell nyomni a tubusból), hálózás 1500 Ft/nm, vízszigetelés másik 1500 Ft, lyukvágás 3.000 Ft/lyuk és így tovább. A villanyszerelő cirka másfél milliót kér, ennek harmada az anyagköltség. A törmeléket konténerenként 85 ezerért vinnék el.

Ezt a házat gatyába rázni kerítéssel, terasszal, szigeteléssel alsó hangon minimum 60 millió forint, ezt add hozzá a 120 milliós vételárhoz. (Ha a tetőt is cserélni kell, még dobj rá pár milliót.) S akkor lesz egy nyolcvanas években épült, sok szempontból kompromisszumos, idejét múlt, bár felújított házad.

S semmi extra ám, nappali és négy szoba, picike konyha és még garázs sincs. A felhasznált anyagok, ajtók, stb is maximum középkategóriásak, a hőszigetelés alap 10 centiméteres.

S mikor lenne kész? Májusban az összes szaki október-novembert mond, kivéve a kőműves, mert az januárt. Mivel falakat bontatnál, kénytelen vagy megvárni a kőművest, addig maximum a villanyszerelő tud dolgozni meg a gázos. (Fél éve megvettek egy házat mellettünk és semmi mozgás nincs ott azóta se. Eddig nem értettük, most már értjük: várják, hogy ráérjenek a szakik és elkezdjék a felújítást.)

Az alapanyag árai? Csak idén eddig 60%-kal drágult a hőszigetelés, bőven duplájára emelkedett az összes vasáru, a faanyagra nem mernek rendelést felvenni, mert kétnaponta megy fel az ára. Nem engedik előre kifizetni a rendelést (ilyen se volt még!), mert mire meghozza a kamion a következő héten, már tuti, hogy drágább lesz. Márciusban még 90 ezer forint volt köbmétere a faanyagnak, most 150 ezer, nyárra 200 ezer forintra számítanak.

Tegnap beszéltem egy generálossal, a mai árakon 550 ezerért vállalná egy új ház építését. Errefelé a telkek most 60-65 millió forint (elképesztő ez is), egy bruttó 200 (cca nettó 150) négyzetméteres ház lenne telekkel együtt 170 millió, plusz az egyéb kiadás: kert, kerítés, tervezés, egyebek.

Ez is rengeteg, de még mindig olcsóbb, mint a negyvenéves, 120 milliós ház felújítása. S ez egyszerűen nevetséges. Ha egy negyvenéves, elavult ház felújítás után 20-30 millióval többe fog kerülni, mint egy új építésű, személyesen neked tervezett modern ház, az egyértelmű jele, hogy mánia van a piacon és az emberek nem gondolkodnak, hanem csak vásárolnak, nehogy lemaradjanak valamiről.

(Egy új ház kulcsrakész árának 40-45%-a a szerkezetkész ár. A maradék költség a további munka, burkolás, festés, stb. Ha veszel egy felújítandó házat, ahol nem tartasz meg se ajtót, se burkolatot és az öreg villamoshálózatot is felújítod, akkor ennyivel érdemes számolni. Persze a felverés, bontás, sittszállítás még drágábbá teszi a felújítást. Gyorsan oda lyukadsz ki, hogy sokkal olcsóbb építtetni egy újat a mai árak mellett.)

Akárhány házat megnéztünk, mindenhol majdnem sírva fakadtunk. A legtöbb eladásra kínált házra egy fillért nem költöttek az elmúlt két évtizedben. Állítólag 2008-ban épült ház olyan állapotban volt, hogy azt gondoltuk, 15 évvel idősebb. De még a 160-170 millióért kínált házakat is teljesen fel kell újítani, mert minden legalább húszéves benne. Ennek költségét lásd feljebb és azt add hozzá ezekhez az árakhoz. Teljesen mindegy, hogy negyvenéves burkolatot versz fel vagy “csak” huszonöt éveset, negyvenéves vezetékeket cserélsz, vagy “csak” elöregedett húszéveset.

De ha nem 20 éves ház, akkor újépítésű, csak éppen vizesedik a fal. De semmi baj, mondta a tulaj, mert a kivitelező ígérte, hogy hamarosan kiküldi a festőket(!!!!), hiszen még garanciális a hiba. Köszi, ha a festő lefesti a falat, hogy két hónapig ne látszódjon a vizesedés, akkor minden rendben lesz.

Ilyen árak mellett inkább bérelni kellene? Budaörs, Törökbálint, Diósd, XXII. kerületben összesen van 11 olyan ház kiadó, ami 700 ezer forintnál olcsóbb havonta, 120 négyzetméternél nagyobb és erős kompromisszummal be is költöznénk.

A gond az, hogy tudjuk, hogy ebből a 11 házból minimum kilencet közben eladásra is hirdetnek, vagyis lehet, hogy két hónap múlva mehetsz, amerre látsz.

S akkor még mindig egy lelakott házad van ennyi pénzért is, ahol nem fogod felújítani a fürdőt a saját pénzedből, de a tulaj se lesz erre hajlandó. Aztán a gyerekek, kutya a kertben, mindjárt kizáró ok a 11 ház legalább felénél.

Itt tartunk most, gyakorlatilag ugyanott, mint fél éve, csak közben mindennek feljebb ment az ára. Nem tudom, hogy lesz, de szerencsére van hol laknunk.

Ez a helyzet errefelé.

(Persze, el lehetne költözni bárhová máshová, de nem opció, itt vannak az idős szülők (az egyik majdnem 90 éves), akik nem hajlandóak költözni és a gyerekek is ide járnak iskolába. Igen, tudom, Nagytarcsán palotát vennénk medencével ennél kevesebb pénzből, Dunaújvárosban meg aztán pláne, de nem tudunk költözni.

S mivel van hol lakni, csak kicsit szűkös, nem fogok elköltözni a világ végére, hogy ott másként legyen rossz lakni, mert mondjuk naponta ülhetnék a dugóban kétszer és még fizessek is érte százmilliót. Ha menni kellene és mindenképp venni kellene valamit, akkor természetesen elfelejteném Budaörsöt, sőt a környékét is és valószínűleg a házat is és egy vidéki lakásban gondolkodnék, de szerencsére nem ez a helyzet. Tudom, speciális helyzetben vagyunk, de nem is rólam szól a bejegyzés, ez csak egy szűk piaci helyzetjelentés belülről nézve.)

Mivel ez egy szűk szegmense a piacnak, megköszönjük, ha te is leírod a te tapasztalataidat a hozzászólásokban, akár veszel, akár eladsz, akár építesz. Előre is köszönjük.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

468 hozzászólás

  • csizkek
    NAgyon szofisztikaltan leirtad:) de azert egy komment. Lakaspiac nem b…odik le olyan sebesseggel mint egy eqqq vagy tsla. De hosszutavon igaz. Foleg hogy egy hiteles ingatlant azt “futni kell” 15-30evig. VAgy tovabb
  • BPéter

    Én könnyűszerkezetes házban lakom.
    Az USÁ-ban zömmel ilyen házak vannak.
    (Könnyűszerkezetesen én azt értem, amit előregyártott elemekből állítanak elő a helyszinen.)
    A tapasztalataim:
    – a kész elemek gyárilag, ellenőrzött körülmények készülnek, a minőségük nem függ a helyi munkaerőtől, időjárástól, stb.
    – jó a hőszigetelésük (gyak. az egész fal hőszigetelő anyagból van)
    – kicsi a hőkapacitásuk, nyáron éjjel nem ontják a meleget a falak. Nyáron, napközben a szigetelés miatt nem melegszik át, este átszellőztetve kellemes lesz légkondi nélkül is.

    Nem ismertem a könnyűszerkezetes házakat, de ilyet vettünk, nem bántam meg.
    Viszont nem lényegesen olcsóbb, mint a tégla.

  • Én is akarok kommentelni...

    Az itteni kommentelő közösség azért nem éppen reprezentatív minta a magyar jövedelmi viszonyokat nézve, így “minket” sem célszerű az etalonhoz mérni. Én most vagyok az ezévi bértárgyalások közepén (itt június 1-el van új bér), az első körös 70 ezer forintos béremelési javaslaton úgy felhúztam magam és nem fogadtam el, hogy konkrétan elkezdtem másik állás után nézni. Az elmúlt évek során elért eredményeim alapján a cég éves szinten az éves munkabérem többszörösét nyeri meg, és azóta sem pihenek, további fejlesztési javaslatokat valósítok meg.
    Amit tudok neked javasolni és sokan mások is: ha tanulsz, és megfelelő helyen keresed az állást és jó vagy a szakmádban, akkor könnyen tudod növelni a jövedelmed, megtakarításod, és nem lesz gond az ingatlanvásárlás.
    Ha ezt 40+ évesen akarod elkezdeni, az már sajnos késő. Sajnálom.
  • "a svájci"

    Igazad van, egyetértek. Milyen világ lett itt? Szerintem: gazdasági diktatúra. Úgy hívják, hogy kapitalizmus. Régen volt politikai, ma gazdasági van. Ha rosszul nézel, rosszat teszel, rosszat szólsz, már nincs is munkád, anyagilag ellehetetlenülsz, utcára kerülsz, stb… Kb ugyanaz a vége, mint a történelem legsötétebb időszakaiban, csak a módszerek finomabbak (aljasabbak fogalmazzunk így)… És a poén, hogy mindez egy demokratikus “jogállami” köntösben, amikoris az a látszat van keltve, hogy neked a kötelességeid mellett érvényesíthető jogaid is vannak. Hát persze: ha van lóvéd, akkor van jogod is. Ill. jogod az van mindenképpen, kérdés, hogy tudod -e érvényesíteni (esetleg egy gazdagabbal szemben…)
    És ez globális jelenség.
    Hát ja: vissza a 80-as éveket! Inkább, mint a mai rendszer! Százszor! Sajnálhatják a fiatalok, hogy nem tudják, milyen volt az…

  • "a svájci"

    Röviden összefoglalva: szar a helyzet. Szerintem.

  • Még egy pécsi
    Én azért ennyire nem látom vészesnek az itteni helyzetet. Persze, környéktől függ, de mi nem egészen egy évvel ezelőtt vettünk 20 millió forintért házat régi kertvárosban. Le volt pusztulva, rá kellett költeni még tíz milliót, úgyis, hogy amit csak lehetett mi magunk csináltunk meg rajta, de így is 30-ból van egy teljesen felújított házunk. 80-100 milliós házakat Ürögben és Mecsekalján láttam, egyáltalán nem gyakori itt.
  • Fel vagyok háborodva

    Ott a pont!!!!
    Néhány éve a 150-200 milliós ár durván luxusnak számított! (számomra most is) De már a 70 milliót is viszonylag kevesen engedhették meg maguknak, most meg kb már ez az alap egy 90 m2 közepes helyen lévő családi (vagy inkább csak iker-/sorház) esetén zsebkendőnyi 350-es telekkel. De most ennyi az ára egy élhető, modern, de semmi extra, alap háznak, amilyen ma minden átlagbérből élő családnak alap kellene legyen – ezek a házak voltak 35 M Ft 3-4 éve.
    Hiába nem olyan vészesen gáz havi 5-600eFt bevétel egy párnak, de ebből a pénzből most élethez nem méltó lyukat tudnak venni, ahova esetleg vállaljanak gyereket is…. Egyszerűen nonszensz!

  • terpesz
    en ugy emlekeztem, te szimplan azt mondtad, erosodik a forint (igy altalaban), en csak megneztem a sajat szemszogembol, hogy tenyleg erosodik-e (ugy altalaban), es tenyleg, csak epp nagy erosodes utan sehol nincs ahhoz kepest, ahol 2-3 eve volt 🙂 Valoban nem a CHF-fel vetettem ossze, mert nem erint 🙂

    megvolt a negyszerezodes siman, csak nem tudom ertelmesen kifejezni magam. Amirol en beszelek, az az, hogy nekem 350-450 korul volt UGYELETTEL ES TULORAVAL (anelkul inkabb 250). Most egyes ismeroseim hazapakolnak UGYANABBAN vagy NAGYON HASONLO informatikusi munkakorben (akar ugyanannal a cegnel!) egy Mihaly folott ALAPBEREN. Persze tulorat megvontak, mert az tenyleg sulyos lenne ekkora alapberre, de en nem bannam, ha jo fizuer nem kene szombaton hajnal 3-kor felkelnem ugyeletben, jol van ez igy.

  • terpesz
    azert szuleimmel beszelgetve (miutan en 80s gyerek vagyok, de NAGYON szerettem a retro elsokezes sztorikat) abszolut nincs meg az, hogy regen kevesbe aljas lett volna barmi, inkabb te csak azt a fajta aljassagot szoktad meg 😀 azert en ha osszevetem, hogy kirugnak, mert nem birtam befogni a szamat a munkahelyen es olyan dolgokat mondtam volna, amit nyilvanosan nem illik, AZZAL, hogy regen ha bemoszerolt a szomszed aki szerint tul sok penzed volt, es jott a fekete auto, andrassy.. ne vicceljunk mar 🙂 Egyaltalan nem sajnalom, hogy hianyoztam abbol a rendszerbol, es a csaladomnak is csak az a nagyszulo-koru resze sajnalja, aki tortenetesen kozel allt a parthoz, csokos volt 🙂 aki nem, az orul, hogy vege a hazmester-rendszernek. szerintuk regen sokkal jobban ervenyesult, hogy ha penzed/hatalmad van, akkor BARMIT. konkretan BARMIT lehetett.

    en persze csak egy lelkes kibic vagyok.

  • csizkek
    “egyes ismeroseim hazapakolnak”
    Tedd hozza azt is hogy kozben a tapasztalat/evek miatt is men a te fizud. Hogy nez ki az osszehgasonlitas a te 5 evvel ezelotti bered es akkori tapasztalatod, egy mostani ber es 5evvel ezelotti tapasztalat? Mert ugye most +5ev tapasztalat van a kezedben:)
    MAsreszrol alacsonyabb bazisrol lehet volt nehany helyen 2-4xezodes. Az en teruletemen 2012-2021 kozott max 20-50% emelkedes volt. De az en teruletemen “nagy” volt a bazis. 900k-1m 2009/2012-ben.
  • kormánytisztviselő

    “Ha ezt 40+ évesen akarod elkezdeni, az már sajnos késő. Sajnálom.”

    Szerintem ez rossz tipp, saját tapasztalatom, hogy van élet 40 felett.

    40+ évesen próbálok visszakapaszkodni a versenyszférába ahonnan kormányzati szervhez igazoltam pár éve. Arra amit tudtam a kutya se volt kíváncsi. Csináltam hát menet közben egy másoddiplomát (nyelv), és megtanultam rendesen angolul. Teljesen homályba veszett tudással indultam utóbbival, ráadásul soha nem tudtam jól, nem használtam, most felsőhöz közel járok. Kicsit foglalkoztam még PM módszertannal, és láss csodát, a PM szakterületemen hirdetett pozicíókat megpályázva már több interjúm is volt. Még nyomni kell de közel járok.
    Zanzásítva: sok tanulás, idő, lemondás, családi konfliktus. Aki elszánt “bármit” elér. Nyilvánvaló, hogy reális célkitűzés nélkül azért nem megy.

  • Infláció
    Igaz, a természetes kereslet miatt nincs akkora kilengés a lakáspiacon, mint pl. egy Tesla részvényben, se lefelé, se felfelé. Valamekkora lakás valahol kell az embereknek, Tesla részvény meg nem kell. Azonban valójában sokkal nagyobbat esnek a lakásárak, mint látszik. Egyszerűen nem likvid a piac, nagy eséskor nagyon messze lesznek egymástól a kínálati és a keresleti árszintek, nem történnek meg az adásvételek, így nem látszik, ha már csak feleannyit adnának a lakásokért. Az eladók ilyenkor inkább tartják a lakást, ameddig csak tudják, hogy ne kelljen szembesülni a veszteséggel. Egy idő után nem megy tovább, és lassan lecsorognak az árak akkor, amikor a részvényárak már rég felfelé mennek. A kettő egy idő után kiegyenlítődik. Egy buy&hold részvénystratégiához képest nem is lesz nagyobb a bukó, legfeljebb csak a hitel miatt, de egy stop lossoshoz képest sokkal
  • "a svájci"

    “inkabb te csak azt a fajta aljassagot szoktad meg ”

    Személyeskedést hagyjuk, maradjunk a tényeknél, ha kérhetem.

    “azert en ha osszevetem, hogy kirugnak, mert nem birtam befogni a szamat a munkahelyen es olyan dolgokat mondtam volna, amit nyilvanosan nem illik”

    Itt tévedsz egy nagyot: tudod, én szoktam emberekkel beszélgetni, és hallok ezt azt, valamint a szemem is nyitva van. Nos, bizton állíthatom, hogy nem csak akkor rúgnak ki, ha “nem fogtad be a szádat, és olyan dolgokat mondtál munkahelyen, amit nem illene”.
    Kapaszkodj: Elég az is hozzá, hogy az arcod valamelyik esetleges új főnöknek nem szimpatikus. Úgyhogy, ne bagatelizáljuk el a kapitalizmus aljasságait, ha kérhetem. Arról nem is beszélve, hogy a kisembereket kihasználják, kifacsarják mint a citromot a profitmaximalizálás jegyében. Nem, nem fizikai munkásokról beszélek, hanem diplomás munkakörökről is.

    folyt

  • "a svájci"
    …folyt…

    “AZZAL, hogy regen ha bemoszerolt a szomszed aki szerint tul sok penzed volt, es jott a fekete auto, andrassy.. ne vicceljunk mar ”

    Ez biztosan így volt, én azonban a 80-as évekre abszolút nem így emlékszem vissza. Sem fekete autó nem jött a környezetembe senkiért, sem a szomszéd nem mószerolt be, ha több pénzünk volt.
    Viszont: jó szájízzel emlékszem vissza, hogy az emberek összetartóak voltak, segítették egymást. Legfontosabb: volt lelkük. Nem a pénz vezérlte a létüket, nem tiposták agyon egymást pénzért és pozícióért. Az emberek alapból szociális beállítottságúak voltak, az anyagiak ikszedrangúak voltak. Örömmel nézem apámat, aki 75 éves, és az egykori KOLLÉGÁIVAL évente összejárnak… Majd kíváncsi leszek, hogy TE a jelen rendszerben melyik kollégáddal akarsz 75 évesen találkozni. 😉

    – De: Én biztos egy alternatív 80-as években éltem…

  • RNP

    Miért kell neked 250-ért bérelni havonta? Nekem ez túl soknak tűnik. Nincs olcsóbb?
    És biztos, hogy feltétlenül 2 kocsi is kell?
    Nem kötekedésből mondom, csak ha nem tudod növelni a bevételeidet, akkor talán a kiadásokból lehetne lefaragni.
    Persze nyilván lemondások árán…
  • Karcsika
    @Gergő
    2021-05-27 at 14:29
    “Miklós, nagyon ajánlom őket: koltozzma.hu/

    transzparensek, rendesek, őszinték, és olcsók

    azt nem tudom, hogy ezek a SIP házak milyenek minőségileg, vagy hogy mennyire eladhatóak, mennyire időtállóak, stb., mert végül nem telket vettem hogy ilyenem legyen, hanem “használt” házat

    viszont amennyit tapasztaltam belőlük, az szöges ellentéte az “apróbetűs, félrebeszélős, terelős, halogatós, lehúzós, stb” hozzáállásnak, amit amúgy az építőiparban tapasztalok”

    Hát ne már. Oké, megy a reklámszöveg az oldalon, de ez két OSB lap között hungarocell, semmi más. Semmi hőtartó tömeg nincs (de mondjuk ezt legalább le is írják az oldalon, még ha kicsit eldugva is). Ha fűtési szezon van, akkor folyamatosan fűtened kell, ha meleg van, akkor meg folyamatosan hűteni kell.

  • Szabolcs
    “a svájci”
    2021-06-02 at 20:10

    Csak ráerősítek, a 80-as évek már tuti nem ez volt (jön a fekete autó, ha rosszat szólsz… ezt 2021-ben jobban el tudnám képzelni), de amennyire rémlik, a 70-es második fele sem volt már már “kemény”. Ok, Demszit és tsait még bevitték “beszélgetni” a 80-es évek végén is, de pl. a mostani csúcs politikai elit ezzel nem szembesülhetett, mert vhogy ők akkor nem hangoskodtak 🙂

    Minden kornak meg volt a maga bája vagy baja. Most ezzel kell főzni. Lakni sosem volt egyszerű én gyerek fejjel (14-15 évesen) téglát cipeltem és betont talicskáztam a család építkezésén, mert telek jó áron volt (önkori parcella, vagy mi), anyag meg ami akadt, de a mester már akkor is hiánycikk volt, a segédmunkás még inkább. Szóval igen, akkor kaláka kellett, most meg jó állás a kertes házhoz. 🙂

  • Én is akarok kommentelni...

    Elnézést, félreérthetően fogalmaztam. 42 éves vagyok, jelenleg is több területen képzem tovább magam, és nem szándékozom én sem leállni ezzel. Negyedik szakterületen dolgozom jelenleg, minden esetben tudtam a korábbiakra alapozva tovább- és előrébb lépni.
    Én azt a kijelentésemet arra értettem, hogy ha 40 évesen azon kesereg valaki, hogy nem tud ingatlant venni és utána gyereket vállalni felelősen… Erre a két dologra már kevés most elkezdeni a tanulást, új munkahely keresést, ranglétrán előrelépést és ezáltal megfelelő fizetés elérését, mert az jó esetben is 5 év alatt megvan, 4-5 év alatt megvan a megfelelő önerő az ingatlanra 50 éves korra, és rá lehet fordulni végre a baba projectre.
    Erre értettem, hogy ez így már késő 🙁
    Én 28 évesen jöttem rá, hogy más terület felé kell fordulni és tanulni, ergó van 12 év előnyöm. Az sok.
  • Cold Heart

    így értem a négyszerezést, de továbbra is azt gondolom, nehezen mérhető össze, 9 év alatt bizonyos témákban jóval több felelősséget behúztak a magyar cégek multikon belül, ez önmagában megdobja a fizut – még hasonlónak tűnö tevékenységnek is máshogy mérik az árát
    és megint, ez nagyon specikifus része a munkaerőpiacnak, talán az építőiparban lehetett szintén négyszereződés, ami nagyon durván mesterségesen van pörgetve (akkor meg éppen durvan stagnált)

  • Cold Heart

    életveszélyes? erős szó ez.
    spekukálni az, de ha vki 10-15 évre vesz egy lakóhelyet, és nem kicentizetten oldja meg anyagilag, max anyagilag nem optimális döntést hoz (vannak más aspektusok is az életben)

  • háromhatvanas

    OFF (félig, mert amúgy végeredményben szerintem könnyen összekapcsolható a bejegyzés témájával)
    Örülök hogy csak a szépre emlékszel és hogy nem volt problémátok akkoriban, de matektanárom mondta anno, “példa nem bizonyít” 🙂

    Kifejthetném, de én még totyogtam akkoriban, így csak véleményem lehet, maradjunk annyiban, lehet hogy tényleg egy alternatív 80-as években éltél 😉 Én úgy gondolom hogy az elfogadható, szubjektív nosztalgián kívül még a kommunizmus utolsó éveit sem lehet objektíven pozitív színben feltüntetni, pláne nem összehasonlítva a mai lehetőségekkel. De ez persze a másik véglet.

    Az hogy milyen emberekkel veszem magam körül – ahogy most – akkor is csak rajtam múlt volna. A legtöbb mai cimborám tizenéves korom óta ismerem. Az meg hogy akkor nem számított a pénz… talán mert amúgy is sehonnan sehova se lehetett volna jutni, tehát úgyis mindegy volt…? 🙂

  • BPéter
    “Hát ja: vissza a 80-as éveket! Inkább, mint a mai rendszer! Százszor! Sajnálhatják a fiatalok, hogy nem tudják, milyen volt az…”

    MÁS volt, néhány dologban jobb (létbiztonság), néhányban rosszabb. Az biztos, hogy VÉGE, nem jön vissza többet.
    Az másik dolog, hogy sok ember nem nőtt fel az új rendszerhez.
    Régen háló volt alattad, és feletted is.
    Nem vehettél fel nyakra-főre hitelt, nem b.aszhattad el az összes vagyonodat egy veszteséges vállalkozásra.
    A régi rendszerben előbb-utóbb (inkább utóbb) kaptál a Tanácstól lakást, munkahely is volt valamilyen.

  • Karcsika
    “a svájci”
    2021-06-01 at 22:01

    “[…]CHF-et forintra váltanom, épp 245-ön állt a HUF a CHF-fel szemben.”
    kb. 2013-ban volt utoljára 245 környékén (ez de durva amúgy), nem pár hónapja. Elírás? 345-re gondoltál?

    Elképzelhető, hogy én lehettem az egyik “tanácsadó”, bár ez azt jelentené, hogy korábban külföldimagyar nickkel kommenteltél. Most megtanultad, hogy nem kell hinni mindenféle jöttment kommentelőnek. 🙂

    Spaß beiseite, ha jól emlékszem (?) CHF-et akartál váltani forintra, ezt jó árszinten meg is tetted. Most miért nem örülsz?

    folyt…

  • Karcsika
    …folyt

    Egyébként van értelme annak amin gondolkodsz, de ki kell számolni. Mennyit hoz a kamat?
    Ha most veszel CHF-et és csak (pl.) két év múlva megy vissza újra 345-re akkor jobban jártál, mintha forintban hagyod és tovább kamatozik “az erős forintod”?
    Mi van ha “örök életre” beragadsz a CHF-be (feltételezem semmi, de ha jól emlékszem és forintot akartál, akkor át kell gondolnod)?
    Illetve milyen költség most átváltanod, utalnod, stb. Kérdés még az is, hogy kell e a jövőben neked forint.

    Egyébként én nem gondolom, hogy hosszútávon a forint évekig így erősödne a CHF-fel szemben. Főleg, ha lesz valami gebasz (amire te, a kommentjeid alapján számítasz is). CHF menekülővaluta, mindenki azt akar majd venni (kérdés ugye, hogy mikor? 🙂 ).

    Szerintem.

  • terpesz
    nem szemelyeskedni akartam, csak szaraz tenynek kozoltem, hogy altalaban az emberek a sajat problemaikat megszokjak, es mas problemait elkepzelhetetlennek tartjak. En is megszoktam anno olyan viselkedesformakat magyar munkahelyeken anno, amiket manapsag miutan megedzodtem egy masik working culture-ben is, egy percig sem fogadnek el kollegatol/fonoktol, es fordulnek sarkon helyben es mondanek fel.

    Es igen, kirughatnak, ha nem tetszik az arcod. Mit gondolsz, ha a szomszed parttagnak, a hazmesternek, vagy a kapcsolatai miatt beultetett nagygorenak nem tetszett az arcod a regi rendszerben, akkor nem tehetett meg veled barmit az illeto? A kommunizmus arrol volt hires, hogy fejeket simogattak? 😀 A kommunizmusban HELYETTED, FENTROL dontottek el, ki lesz a fonok, kinek lesz hatalma. Ma legalabb megkeresheted ra a penzt, ha birod. 1/2

  • terpesz
    2/2 Regen ha megkerested a penzt, de az nem tetszett odafenn valakinek es ugy gondoltak, neked nem jar, elvettek, allamositottak, kisemmiztek. Nem volt visszapofazas, nem volt ombudsmann, europai birosag, semmi, kussolas volt. Volt ilyen a csaladban, pontosan tudom, mirol beszelek. Igen, ma is ezt csinalja Meszaros es korei, szep is, hogy sikerult otvozniuk a vadkapitalizmust a vadkommunizmussal, es mindezt SIKERESEN eladjak illiberalis nemzeti demokraciakent, le a kalappal 🙂

    Valoban nem akarok majd 75 evesen egy kollegammal se talalkozni. Vannak barataim, nincs szuksegem a kollegakra a munkamon kivul a szocialis eletemben, sose volt. 🙂

    Az, hogy SZERINTED a nepesseg in general milyen beallitottsagu volt, es hogy ez jo-e, eleg szubjektiv. Pl most nem lenne az orszag 90%-a alulkepzett anyagi gondolkodas teren, ha megtanultak volna fillerszamolas helyett a tenyleges anyagiassagot.

  • terpesz
    a vegere csak annyit aztan be is fejezhetjuk szerintem az offolast 😀 hogy azert osszefoglalni, hogy “a kapitalizmusban” “senkinek nincs lelke” es “kirug a fonok ha nem tetszik az arcod”, bezzeg regen “mindenki szocialis beallitottsagu volt” olyan szinten altalanositas, hogy faj. 🙂 Regen is voltak introvertalt es extrovertalt arcok. Minden ceg mas, minden fonok mas. A mi cegunk remek, imadok itt dolgozni, de egy masik szervezeti egysegben lehet, hogy utalnam, mert nem jo a csapat, nem jok a fonokok. 18 eve csinalom ezt az informatikusi bohockodast, es soha nem akart senki szabotalni, a hatamon felkapaszkodni. Es ismet jovok azzal, hogy milyen iszonyatos kampanyok mentek a regi, csodalatos szocializmusban egyes emberek ellen cegeknel, ha valaki ugy gondolta, be lehet sarozni egy osztalyvezetoi pozicioert cserebe. Nagyon nem erzem ezt a fekete-feher mult-jelen osszehasonlitast:)
  • ésszerűség vagy sznobság?
    off

    Sziasztok. Következő a problémám/kérdésem:

    Kiindulási helyzet: 10 éve vettem egy -akkor újszerű- autót 10.000 km-rel, szaloban. 10 éve ezzel utazunk problémamentesen, 180e km van aktuálisan a kocsiban.
    2021-et írunk: lenne most egy ugyanolyan kocsi, 10.000km-rel. Nyugdíjasé volt, garázs-kocsi. De komolyan! Sőt, még egy hangyányit a felszereltség, motor is jobb. Ha eladnám a jelenlegi kocsimat, minimálisat kellene ráfizetnem az “újra”.

    ÉN, személy szerint cserélnék. A család részéről (fiam/feleségem) viszont ellenállás: miért nem egy új autót veszek, ami “modern” (muhaha :), meg új, meg “menő”. Fiam: égő az osztálytársak előtt stb… Hiába mondom neki, hogy nem ezek a dolgok számítanak az életben… 🙂

    Én pedig, a már ismert okok miatt semmiképpen nem szeretnék egy “újabb formáért” és sokkal több elektronikáért (ami nekem inkább negatívum) vagyonokat kiadni…

    🙂 vélemény?

  • "a svájci"

    Korrekt, elnézést, ha elírtam. Igen: 345-ön váltottam CHF-et forintra (sajna csak a felét amit anno szerettem volna..) – de mindegy is, ahogy írtad “jól váltottam”.

    Nem tudom, meddig erősödhet a HUF a CHF-fel szemben, de szerintem a végtelenségig nem fog. Nem hiszem, hogy pikk-pakk “visszaveszi” a HUF a CHF-fel szemben a többéves gyengülést, és nem hiszem, hogy pl 250-ig fog erősödni… Erre nem számítok. Amit írtam a CH ingatlanpiacról, és egy esetleges korrekcióról, nincs közvetlen köze szerintem ahhoz, hogy a CHF mint menekülővaluta erősödni fog ekkor, vagy gyengülni.


    Felesleges sarkítanod, hogy “nem mindenki volt szociális beállítottságú akkor” meg hasonlók. Mindig voltak kivételek. Én viszont a TÖBBSÉG-ről és a saját érzékelésemről beszéltem.
    De, mindegy is: Szerintem igazad van, én valószínűleg egy alternatív 80-as években éltem. 🙂

  • Mindegy

    régi kocsi megtart, asszony lapát, gyerek kuss

    szívesen 😉

  • kormánytisztviselő

    Igaz, hovatovább a kesergés és puffogás csak árt az ügynek. És az egészségnek.

  • pkrt
    @ésszerűség vagy sznobság? Lehet, hogy egy tízéves autó égő a gyereknek az osztálytársai előtt, meg nem elég menő az asszonynak a helyi Lila akác közben; de sokkal kínosabb egy újabb autót “kétezerért” tankolni vagy rettegni, hogy mi romlik el benne – pusztán azért mert drágábban vásároltunk mint amit megengedhettünk volna magunknak. Ahogy az sem túlzottan menő amikor havária van és hirtelen az új autó húszéves Suzukira cserélődik.
    Ha számotokra megfelelő a használati értéke (jelenlegi és várható fentartási költségei, mérete, kényelme, csomagtartója, biztonsági színvonala) a jelenlegi életviteletek mellett, akkor érdemes megtartani. Az egyre alacsonyabb écs és az ismert előélet is a megtartása mellett szól. Ha körbenézel a piacon akkor az átlagos kompakt autók ára 15 évesen is inkább az állapottól és az előélettől függ. Szóval vigyázva van még benne öt év és normális eladhatóság.
  • pkrt
    Annyit még hozzátennék, hogy a nyugdíjas tulaj nem mindig áldás. A sokat csúsztatott, szétrúgott kuplung; az erőltetett váltó; a padkázások; ajtóba-ülésbe kapaszkodva ki-be szállások; a hidegen túráztatások egyaránt gyilkolják az autót. Tisztelet a kivételnek de a 70plusszosok jelentős része így használja az autóját. És akkor még nem beszéltünk a “szakértőkről” akik beleborítják a jó öreg 10W40-et mert az Áfornál az volt a non plus ultra (hiába kell szerencsétlen autóba 5 vagy 0W-s); télre berakják a kartonlapot a hűtőmaszk mögé (a Zsigulináli is bevált ugye) és simán felrakják a jó öreg szovjet akkutöltőt amit a CAN BUS-os vezérlők meg az AGM akkumulátorok kevésbé díjaznak. Szóval csak óvatosan a garázsban kockásra állt gumikon feszítő naftalinos bácsiautókkal 🙂
  • lvjtn
    a 70-es/80-as évek egy és teljesen idevágó szempontból biztosan jobbak voltak. bődületes mennyiségű lakás épült, és bár mai szemmel a színvonaluk erősen megkérdőjelezhető (panel és kádár-kocka esetében is), anno a félkomfortos szuterénekből, a 5-10 ember által lakott kétszobás lakásokból (megj: anyámék saját tuladjonú házának a felében 1969-ig laktak oda telepített “társbérlők”) az átlag kékgalléros munkások százezrei is saját, a korábbi körülményeikhez képest előrelépést jelentő ingatlanokba költöztek. és ez sok embernek az életét keseríti meg. gyerek(ek)kel hosszútávon albizni és közben a saját lakás álmátol egyre messzebb kerülni biztos nem lélekemelő. más kérdés, hogy ha a komrány ma fogna tömeges de limitált színvonalú bérlakásépítésbe, lenne-e rá kereslet. az igények is nagyon elinflálódtak
  • untermensch4
    Én egy év után most “váltottam vissza” a kevésbé régiről a régebbi automobilra. Ha téged is úgy zavar a felesleges elektronika és egyebek mint engem akkor a kipróbált típussal leszel boldogabb/elégedettebb (pedig nekem a jobb kocsi nagyobb csomagtere tényleg tetszett). Gyereknek mondd meg hogy ha szorgalmasan tanul, lesz jól fizető munkája amiből vehet magának menőzős autót. 🙂 Ha tényleg menő akar lenni akkor (szintén szorgalmas tanulással) olyat is menőzhet mint egyik ismerősöm aki olyan céges kocsit kért és kapott amiből csak három prototípust gyártottak… na AZ menő mert nem feltűnő de aki ért hozzá az észre fogja venni és SENKI nem tud akármennyi kp-ra venni ugyanolyat 🙂 (na jó, a másik kettőből egy az egyik főnökéé volt de másik kontinensen, az nem csökkenti a menőzési faktort)
  • Karcsika
    @”a svájci”
    2021-05-31 at 10:14

    Megnéztem a videót. Ez is egy szokásos aranyreklám, végtelen ilyen videó van a neten (ez pl. 2012-es). Mint általában az ilyen videók, tartalmaznak valamennyi igazságot, de van bennük egy csomó csúsztatás is.

    Viszont van két kérdésem:

    Most, hogy tudod a tutit, mit fogsz tenni, mit csinálsz másképp mint eddig? Veszel minden pénzeden aranytömböt?

    Miért pont az arany?

  • Családfő
    @ésszerűség vagy sznobság?

    Ésszerűség, egyértelműen.

    A konkrét autó kérdést te fogod érezni az egyéb körülmények ismeretében, az ésszerűséget általánosságban értem.

    A fiad ezek szerint az anyjára ütött. 🙂 Majd vesz magának olyat, amilyet akar, a saját keresetéből.

  • L70

    Ne haragudj, de én azon vagyok felháborodva, hogy te fel vagy háborodva. Egy 75 milliót érő házat bérelsz havi 250 ezerért, kettőtöknek 2 autója van, és megállás nélkül sírsz. Most komolyan, mennyire kellene ezért téged sajnálni? Meg, hogy neked nem segített senki, amikor devizahitel csapdába kerültél? Hű példája vagy annak, aki egy fél életet túlvállalva él, aztán nincs semmije, és panaszkodik mindenre. Jobb helyen laktál, mint amit megengedhettél volna. Te döntésed volt minden egyes perc ebből a fél életből. Kiszámoltad valaha, hogy megéri neked vállalkozni? Miért nem mentél ki külföldre, hogy egy kicsit megszedd magad? Ott voltak a lehetőségek biztosan, ha egészséges vagy, és ott vannak most is. Először fektess be, legyél alázatos, fogdd vissza magad, és magától is összejön majd minden. Ne siess előre, eddig is megjártad.
  • Gergő
    off: netflix most dobta fel a “Money, Explained” című mini dokusorozatot, lehet szégyen de én kegyetlen sokat tanultam belőle olyan témákban, mint credit card, student loans, retirement, stb
    ajánlom, nagyon
  • Karcsika
    @”a svájci”
    2021-06-03 at 13:51

    “Amit írtam a CH ingatlanpiacról, és egy esetleges korrekcióról, nincs közvetlen köze szerintem ahhoz, hogy a CHF mint menekülővaluta erősödni fog ekkor, vagy gyengülni.”

    Nem is erre gondoltam, meg nem is lokális dologra, hanem arra hogy ha jön egy válság. Úgy vettem ki számítasz ilyenre (félre is érthettem).

  • "a svájci"

    Sajnos nem tudom a tutit. Diverzifikálni próbálok. Ingatlanvásárlással Svájcban kivárok egyértelműen. Ha csökkennek az árak akkor szeretnék majd venni jó belépési ponton. A mostani nagyon rossz belépés szerintem.
    A CHF-fel az a gond, hogy nem kapsz rá egy kanyi fillért sem a bankban. Konkrétan csak költségeid vannak vele.
    Egyszerűbb kp-ben tartani szerintem. Hozzá jön még, hogy a bankban csak számlapénzed van. (követelésed, amit vagy megkapsz, vagy nem- vagy “időben” vagy nem…). Úgyhogy én gyökeresen stratégiát váltottam.
    Most ez a helyzet. Majd, ha emelkednek a kamatok, akkor vállalom a számlapénz rizikóját, mert akkor fizet a használatért a bank. Ingyen adjam oda, plussz még a rizikót is vállaljam? Naneeee… Mi ebben az üzlet – nekem? 🙂

  • Másik példa

    Csak, hogy elbizonytalanítsalak. A szüleim gyerekkoromban mindvégig a merjünk kicsik lenni példáját mutatták.
    Minél olcsóbb valami, annál jobb. A kétezres évek közepén cserélték a 20 éves trabantot egy suzuki swiftre. Erre büszkék is voltak. Jó ez nekünk, ezzel is eljutunk, ahova mi utazunk (nem utaztunk sehova).
    Mivel az igényeiket lenyomták, így életük végéig elégséges volt nekik egy alacsony jövedelmet biztosító munkahely, elégedettek voltak. Gyakorlatilag az ambíciót is sikeresen kiölték magukból.
    Én erre viszonylag korán ráébredtem. És gyereként nem az fájt, hogy milyen autóval járunk, hanem hogy a szüleim semmi látszatát nem mutatták annak, hogy mi előrébb akarunk jutni, hogy többet akarunk az élettől, mint a legolcsóbb autó és a zéró nyaralás.
    Néhány hete rendeltem meg egy új autót, pedig van egy hét éves a garázsban. Megtehettem. És meg is tettem.
  • samirduran
    Miért is kéne saját kégli: van 350k fizetésem,lakbér 120,kk 35,+gáz,villany.+LTP,EP,NYP,ÉB,LB.Szétmentünk a párommal,egyedül ez nagy anyagi teher. És kínlódok a tulajjal,mert havi szinten át akar b..ni. Néznék kisebbet (ez 45 nm),olcsóbbat, de kb ilyen árakat látok a gettóban is. Nem rendezhetem be úgy,ahogy akarom,nem tarthatok kutyát,nem fúrhatok fel egy polcot a falra,és az elmúlt húsz évben semmi nem lett felújítva,már azon kívűl,hogy a beköltözésem előtt le lett festve a fűrészporos tapéta, minden úgy van,ahogy a tulaj megörökölte.Sosem lesz az enyém,ezért nincs kedvem felújítani a fürdőszobát és a konyhát,kicserélni a régi kéteres alumínium vezetékeket,stb. A tulaj szarik rá. Autóm nincs, egyelőre nem is kell.A lakásárakat sosem érem utol,örökölni nem fogok.Sakk-matt.Unom.Lehet,h. eladom mindenem,és lelépek,mindegy,hova,csak innen el,ha máshol nem is jobb,legalább világot látnék:)
  • pécsi
    Kértünk több árajánlatot is építésre, telek nélkül, szerkezetkészen 85-90 millióról volt szó egy 120 nm-es háznál. Egyébként sehol nem írtam, hogy belépőszintűt keresünk. Most egy 80nm-es lakásban lakunk, azért nem is sürgős a dolog. Min 100-120nm, 3+ szoba, udvar és garázs az elvárások. Azért nem vállaltunk be hitelt, mert nem éreztük akkor még sürgősnek. 🙂 Hiba volt 🙂

    Ahogy már ketten írták, ezek nincsenek éppen jó helyen, ezért is nyomottabb az áruk. Ilyeneket 2 éve 20-ért el tudtál volna hozni. Egyébként pár napja volt egy másik postavölgyi, kicsit jobb helyen, mint ez. Az még tetszett is volna, 70millió, 2 napra rá, hogy felkerült és felhívtam a tulajt, már eladták…
    Tessék, itt egy elrettentő példa. Keszü Pécs mellett van van pár percre:
    ingatlan.com/keszu/elado+haz/csaladi-haz/32258549#kiemelt-hirdetes

  • D
    A multat visszasiroknak:
    Lepukkant lakhatas es nem tul nivos munka a legtobb fele ma is elerheto, ergo egyfajta letbiztonsag most is megvan. Csak ugye elinflaltuk az eletszinvonalunkat, igy ami regebben eleg volt, az most mar keves. Almat az almaval hasonlitsatok ossze…
    trollkodasait meg engedjetek el, neha ‘a svajci’, neha ‘svajci magyar’, neha pedig ‘kulfoldi magyar’ neven irja ki magabol a frusztraciojat. Ha sikeres/boldog ember lenne, nem a mult szepsegen merengene allandoan.
  • swinger
    “Vegyünk egy kőművest: idén már hatszázezer forint alatt nem megy el dolgozni. Ez nettó összeg, havonta.” – mondta Tarsoly József, a Wienerberger Magyarország Zrt. vezérigazgatója

    index.hu/gazdasag/2021/06/01/tarsoly-jozsef-interju-wienerberger/

    Miklós! Mondd már, te ehhez mit szólsz? Járnak már hozzád tanácsadásra multimilliomos kőművesek, hogy mégis mihez kezdjenek a pénzükkel? 🙂

    Ez a téma akár még egy külön cikket is megérne itt, visszagondolva számtalan kommentre az utóbbi hónapokból, amikor mérnökök (nem az informatikusok) sírtak, hogy kicsi a fizetésük, bezzeg mennyit sz*ptak az egyetemen, hogy megszerezzék azt a fránya diplomát, főleg, hogy az ott megszerzett tudás nagy része totálisan haszontalan…

  • csizkek
    latom elojott a regi temad:) A kadarkor nosztalgia. En mar irtam, ertem mi nem tetszik neked a kapitalimusban, foleg svajcban. Nemeto. azert kicsit mas pl. De a kadrkorrol az jut eszembe, hogy valoban mindenki egyforman csoro volt, de allando mutyi ment. A nagy osszetartasban 2 zsak kukoricaert vagy “furt kutert a telekhataron” kepesek voltak “elet-halal” harcot folytatni (falu, sajat tapasztalat, nem hallottam). Vagy a felesegem csaladjatol elszedtek mai erteken mrd-os erteku ingatlanokat. Van problema boven a kapitalizmussal, foleg hogy manapsag egy neoliberalis orulet van. De, hogy a kadari szoc rendszer? BAr ha azt nezed a ner mai is ezen a mutyi alapon mukodtetni a sjat rendszeret..
  • Zabalint

    Nem sírom vissza a multat, sőt nagyon nem tetszik, amit sokan írnak pl. a langyos szocializmusról. Viszont csak az ingatlanárakra koncentrálva, az hogy a francban van, hogy olyan lakások, olyan környékeken, amelyeket eredetileg gyártósori munkásoknak építettek, és ma már nyilván sok évvel öregebbek, lepusztultak, mint akkor voltak, ma mérnökök is csak hitelből vagy két évtized megtakarításából tudják megvenni. Pedig elvileg ez lenne a lepukkadtabb lakhatás. Ma majdnem minden jóval olcsóbb az átlagbérhez viszonyítva, a lakhatás viszont jelentősen drágult az elmúlt időszakban.
  • Andras

    “jó belépési ponton”. Ugyanmár, honnan tudnád hogy melyik a jó belépési pont? Van olyan képleted ami lefedi a jó belépési pontot? Mert ha igen, érdekelne hogy ez hol van szerinted. 5% esés? 20% esés?
    Ha lenne 5%/20%-kal több pénzed akkor most is jó lenne a belépési pont?
    Mert ha nincs konkrét terved, akkor ez csak egy álom: Szeretnék majd egy szép házat valamikor, de most nem mert most drága. Még várok egy kicsit.
    Én is vártam majd’ 10 évet, mert nem volt sürgős a lakás, így 65ért vettem végül lakást ami 10 éve még kb 25 millió lehetett. De 3 éve se volt még 50 se. Ha lakni akarsz, akkor nem létezik a “jó belépési pont”, én ennyit tanultam ebből. Forint alapú fix hitellel fixáltam a lakás árát 2020-ra. A törlesztőm annyi mint a bérleti díjam volt, csak most legalább ennek a 30%-a töke törlesztés, ami a saját vagyonom növeli. A banktól bérlem, 10 évre fix áron. Ennyi történt.
  • "a svájci"

    “a svájci” trollkodasait meg engedjetek el, neha ‘a svajci’, neha ‘svajci magyar’, neha pedig ‘kulfoldi magyar’ neven irja ki magabol a frusztraciojat. Ha sikeres/boldog ember lenne, nem a mult szepsegen merengene allandoan.”

    Figyelitek, nem azt a dalt fújom, amit őfelsége szeretne, egyből: személyeskedik, sérteget, predesztinál.
    Siralmas! És: nekem mondja, hogy én vagyok a flusztrált. 🙂
    Szerintem meg pont az a flusztrált, aki nem tud addig felnőni, hogy mások véleményét elfogadja. Akinek csak a fekete és fehér létezik, közte pedig nincsenek árnyalatok. Ismerek Magyarországon pár ilyen embert. 🙂

    A megjegyzésed margójára: sikeresebb vagyok, mint te azt gondolnád pajti.
    Csak tudod, én, miközben “másztam a létrán a felfele”, közben néztem jobbra és balra is, – nemcsak felfelé.
    Amit pedig jobbra és balra láttam, az elég siralmas. Még ha neked ez nem tetszik, akkor is.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.