Minden idők legdrágábbika

Amikor az ember részvényt vásárol, akkor eltekintve a spekulatív célú vásárlásoktól azért teszi, mert reális áron részesedni akar a cég profitjából hosszútávon.

Annak eldöntésére, hogy olcsó vagy drága-e egy-egy cég részvénye, különféle mutatókat használnak, mint például a cég részvényeinek az ára osztva a cég egy részvényére jutó eredményével, vagyis profitjával. Ez a híres, sokak által ismert P/E ráta.

Egy másik ilyen mutató hasonló az előzőhöz, a cég értékesítéséből befolyt összeg osztva a cég részvényeinek az árával, vagyis a price-to-sales mutató.

Ennek értéke jellemzően 0,8 és 1,9 között szokott változni az amerikai tőzsdén, mostanra felugrott az elgondolkodtató 2,41-es átlagértékre. Utoljára a kilencvenes évek végén közelítette meg a 2-es értéket, nem sokkal a 2000-es összeomlás előtt.

De vannak az átlag mögött még durvábban kiugró értékek, például az Nvidia papírjai 15 évnyi árbevétel (nem profit!) értékén forognak, ami azért elég magas érték. Hatalmas árbevétel-robbanást és nagy profitmarzsot kell belelátni a cégbe, ha ezt az árazást korrektnek gondoljuk.

Ehhez képest az autógyártó Tesla 4,07-es P/S (price to sales) értéke már-már nevetségesen kevés, igaz egy teljesen más iparágban tevékenykedik. (Bár a Teslának még egy nyereséges éve sem volt, a világ autógyártásanak 0,4%-át adja, a tőzsdei értéke alapján jelenleg többet ér, mint a Volkswagen vagy a Ford és a GM együttvéve.

Update: a cikkírast követően jött ki a Tesla eredménye 2019 utolsó negyedévére. A bevétel 3, a profit 45%-kal zuhant és a margin is tovább esett 2018 második feléhez képest, de még 2019 q3-hoz képest is, ráadásul 2019 első fele maga volt a teljes tragédia, bőven egymilliárd dollár feletti veszteséggel, amihez képest a második félév 250 milliós nyeresége még szépségtapasznak is édeskevés, amihez még érdemes hozzáadni, hogy csak azért ilyen “alacsony” az éves veszteség, mert a beruházások értékét (capex) bő egymilliárd dollárral csökkentették a tervezetthez képest. Hogyan reagált erre a piac? Még drágább lett a részvény, a Tesla már 42%-kal többet ér papíron, mint az igencsak nyereséges VW, a világ legnagyobb személyautó-gyártója. Itt már a számok senkit nem érdekelnek.)

Többen beszélnek arról, hogy 2020 lehet az “Ikarusz éve”, hasonlóan a 2000-es összeomláshoz. (Mint ismert az ókori történetből, Ikarusz addig szárnyalt egyre feljebb a maga alkotta szárnyaival, míg a nap megolvasztotta a viaszt a szárnyain és menthetetlenül lezuhant.)

Mások nem ilyen borúlátóak és rámutatnak arra a tényre, hogy a vállalatok profitrátája a kilencvenes évek 6%-áról közel 10%-ra nőtt, így ez a mostani árazás nem is annyira extrém, mint amilyennek elsőre tűnik. Ez is az oka, hogy a P/E ráta még nem érte el a kétezres évben (a dotkom lufi utolsó évében) látott mértéket.

Az elmúlt évtizedben előre törtek a technikai részvények, mint az Apple, Netflix, Google és társaik. (Ezeknek súlya az S&P 500-as tőzsdeindexben 23% volt tíz éve, most már 34%.)

S mivel a technológiai cégek jellemzően nagyobb haszonrátával dolgoznak, mint a hagyományos kereskedő, ipari vagy szolgáltató cégek, ez is indokolja/indokolhatja a még soha nem látott P/S értéket a piacon.

Share

151 hozzászólás

  • Bandi
    : Wizz Air hitelkártyám van és Privilegium számla.

    : mobilbankban láttam. Eddig kis összegekkel töltöttem fel 2-3 naponta. 16 és 20-a között volt a változás. Tájékoztatást én sem kaptam, csak látom a számlatörténetben.

    Ez van. Ami jó, az mindig megszűnik.

  • AI
    Szakmai oldalon az nVidiába elég könnyű belelátni a robbanást, de legalábbis a tartós folyamatos emelkedést, mert már elég sokan használják az adatalapú döntéseket (mesterséges intelligencia, data science egyéb területei) ahhoz, hogy magabiztoan ki lehessen jelenteni, ez a technológia meg fog maradni és nagyon terjed / terjedni fog, de még mindig sokan óvatosak és ellenállnak és még nem érzik mindenhol, hogy beleroppannak, ha nem vezetik be, de közben egyre inkább szükségesség válik.

    A következő években az adatfeldolgozás a sokszorása fog nőni, amiből az nvidia valószínűleg nagyot fog profitálni. Aztán pedig az a szakasz várható, amikor már nem a puszta léte, hanem a minősége lesz az igazán fontos, és akkor elindul a teljesítményhajhászás, a harc a millisecundumokért és az lehet az nvidia számára az utánégetés.

    Szerintem van racionalitás az értékében. Kérdés inkább késő-e beszállni már

  • Helmholcz
    az egy videó volt, én is láttam, de már nem emlékszem hol. Az illető nem ölt bele 10000 órát, de az egyébként is lehetetlen (de legalábbis hihetetlen) lenne, mivel az napi 5 órát rászánva is közel 5 és fél év. Nem értem egyesek miért próbálnak nagyot mondani, nem lesz tőle se hosszabb, se vastagabb.
  • AI
    A tesla betörése annak köszönhető, hogy olyan állapotban és technológiával ki merték dobni az autóikat, amivel a nagy autógyártól nem, mert a Teslának nem volt veszteni valója, a nagyoknak meg igen.
    Az egyetlen szerencséjük, hogy az önvezetéses autó tekintetében a sok adat még az algoritmusnál is fontosabb.

    A mesterséges intelligencia gépi tanulás területén a sok adat + gyengébb tanuláis algoritmus kombinációja szinte mindig jobb eredményt ad, mint a kevés adat + a legjobb tanuló algoritmus.
    De ha majd itt lesz az ideje, akkor egy nagy autógyártó konszern be fogja tudni érni őket, mert még mindig több autót tudnak eladni. Nagyságrendekkel többet.

    A végén ez fog dönteni az önvezetésben, hogy kinek van több adata. Ergo a piaci részesedés itt abszolút a legfontosabb kérdés. A legtöbb km adatait birtokoló lesz a győztes. egyszerűen a technológia mögötte ezt okozza.

  • Helmholcz
    Igen, és pont ugyanezt teszi (csak sokkal agresszívebben) Kína pl. a Nio-val, ezért a gigantikus kínai piac leuralását el is lehet felejteni.
  • b137
    Trumpnak addig tetszett a Tesla, amíg az USA-ban gyártott. Kínában már fut a gyár, Németországban épül, a Tesla is kiviszi a termelést az USÁ-ból, ennek Trump be fog tenni ha tud.
    A SpaceX más tészta…
  • Helmholcz
    Nem is hallottam még a fickóról. Azért a történelem leghosszabb bikapiacán 5 év alatt közel lenullázni egy számlát nem kis teljesítmény. Ráadásul nem egyszeri nagy bukásokkal, hanem szép folyamatosan égette el a pénzt. A hedge fund kifejezésből a hedge szót úgy látom nem ismerte, mert nem hedgelt a hülye ötleteivel szemben sehogy. Én nem nevezném időzőjelesen sem “profinak”.
  • Helmholcz
    Most kicsit utánanéztem. Gyakorlatilag annyi volt a stratégia, hogy mivel a válság utáni kilábalás csak lufi volt szerinte, ezért vadul kell mindent shortolni, makacsul. Akkor sem alkalmazkodni, ha már minden létező jel más mutat. Szerintem megérne egy Kiszámoló posztot elrettentő példaként, érdekességként.
  • Bjozef
    A Tesla-ra kizárólag autógyártóként gondolni elég nagy dőreség….
    Olyan tech alapokat tettek le, az akkutól a hajtásláncon át a softwares részig, hogy a többi autógyártó azóta is szagolja csak… és ezeket nem lehet máról-holnapra bepótolni, főleg ha a régiek még bele vannak süllyedve a saját múltjuk mocsarába, nemhogy előre néznének.
    Idén jön a következő akku generációjuk, teljesen házon belül tervezve és gyártva (másból sem szorulnak nagyon jelentős külsős beszállítóra…)
    Az összeszerelés és a hajtáslánc végletekig automatizálva és ésszerűsítve (ezt még az old school gyártók is gyakorolhatták volna a saját régi technikájukon, döbbenet itt is mennyivel előbbre ment a Tesla…)
    A saját MI-t (HW&SW!!) meg nincs is mivel összevetni (talán az éppen említett nVidia van talán fasorba, de csak a végén valahol…)
    Ezek után lehet elmélkedni, hogy szektás hit vagy a jövőbe fektetésről van szó
  • Bandi
    Nekem is 1 Ft-ra van állítva a kp felvétel a wizz kártyán és mégis ilyen módon engedte, nem utasította el a tranzakciót.

    A legszemetebb dolog az egészben, hogy nem előre jelentették be. Sokan majd a hóvégi záráskor fognak pislogni, hogy mi az a pár ezer Ft kamat.

  • Kiszamolo
    Csak hitelkártyát terhelnek így, vagy normál bankkártyát is?
  • naa
    ez az Erste változás megérne egy cikket, ha ez tényleg így van, ez sokaknak fájhat, ha nem veszik észre. Én is több százezret szoktam feltölteni Revolutra, kellemetlen lenne az arra rávágott kamat.
    És óriási genyóság Erste részéről, ha minden értesítés nélkül beterhelik a kp felvétel kamatait a gyanútlan feltöltőknek – sőt meg is reklamálható, persze várjuk meg a kivonatot.
    – A Curve tranzakciókkal mit csinál az Erste?

    Jan. 16-án még “vásárlás”-ként látom a Revolutos feltöltést Erste hitelkártya számlatörténetben.

  • Gábor
    Hó elején meglátom BB hitelkártya hogyan kezelte a Revolut feltöltést.
  • Petya
    Sziasztok!

    A revolutos kommentek hatására gyorsan kipróbáltam a feltöltést egy K&H-s Visa Electron betéti kártyával. A mobilbankban a függő tranzakciók között kártyás vásárlásként szerepel. Ezelőtt utoljára január 6-án töltöttem fel, ami szintén kártyás vásárlásként lett könyvelve.

  • gaborrmeister
    “”amint valaki 10000 (tíz ezer) órát…” Még bötűvel is kiírod, hogy nem elírás.. Legalább számolj utána kérlek. 10000 óra””

    Én is láttam egy ilyen magyar fickót, aki a tesla csődjére tette az életét, mult év közepén még több mint egymilió dollárban volt pluszban a shortos opcióival.. de nem volt elég 🙂 ő is több ezer órás “elemzői munkáról” beszélt..

  • Jóska Pista
    OFF
    aki vagyok
    “A házban lakik a Tesla magyar hivatalos importőre”
    Na, már van hivatalos importőr? Nem, nincs.
    Létezik két lizing cég, akik szürke importban hoznak be Teslát.
  • matetoth

    az különösen vicces, ha nincs a kp felvétel engedélyezve, de kp-nek számította. Lehet, hogy érdemes lenne bevonni felügyeleti szervet, ha nem akarnak tágítani a hülyeségtől…
  • Helmholcz
    Csak az a probléma, hogy alapvetően az. Tök jó a SW meg az önvezetés, de mibe kerül be a szoftver? Autóba. Mi fogja vezetni magát? Az autó. Ezeket a fejlesztéseket csak annak tudod eladni, aki az autót is megvette (az Apple is lassan inkább szoftvercég, de csak olyanoknak tud eladni bármit is, akik amúgy rendelkeznek valamilyen általuk gyártott készülékkel).

    Ezzel az a probléma, hogy a komplett gépjárműpiacnak vannak korlátai. Ahhoz, hogy a cég mostani áron megérje, 5 éven belül már évi 2-3 millió autót kéne eladjon, vagy (inkább és) sokkal drágábban kéne kereskedjen vele. Ez csak úgy működhet, ha az iPhone mintájára a platform (autó) vételára többszörösére nő, komplett paradigmaváltás történne az önvezetés miatt.

  • Zupa

    Valoszinuleg fiatalabb vagy nalam. 🙂
    Az egesz meg a magyar internet hoskoraban a Toszdeforum-on kezdodott.
    Ott irogatott es neha jokat vitazott Zsiday-val (TopKaiser nickkel ha jol emlexem) aztan csinalt egy virtualis portfoliot. Minden alkalommal megosztotta minden lepeset, szoval barki le tudta ellenorizni. Alapvetoen shortos beallitottsagu volt, kb 2008 elejen 110-120 USD korul elkezdte shortolni az olajat (talan meg tokeattetelt is hasznalt). Mindenki huledezett vagy rohogott a forumon, az olaj egeszen 150-ig ment fel a kovetkezo honapokban, aztan ev vege korul 60 dollaron hatalmas nyerovel lezarta a pozit. Tobb hasonlo huzas utan 2009 marciusaban (amikor mar mindenki full medve volt, es a vilagveget varta) meg elkezdett longolni.
    4-5 ev alatt csinalt 300+ szazalekot (volt 500+ is) a virtualis szamlajan, a Condord meg lehetoseget adott neki, hogy bizonyitson elesben…
  • Zupa

    Igy indult a NYILASI2015 alap.
    Azt csinalta, amit addig is. Volt egy elkepzelese es beleallt. 2x tokeattetellel shortolt. DAX-ot, az AMZN-t legitarsasagokat meg mas egyeb “tul draga” reszvenyeket…
    Kicsit docogosen kezdett, (esett mint a ko) de 2011-ben +50%-ot hozott, amivel az adott ev legjobban teljesito alapja lett.
    Viszont durvan alulbecsulte a FED/ECB penznyomda hatasait. Kosobb valoszinuleg az egoja nem birt megbirkozni a folyamatos bukta miatti nyomassal, igy abbahagyta a bloggolast is. Amikor a tozsdeforum uj feluletett kapott, atmentette a blog archivumat sajat domain ala, de pl a HF trading (ami csak egy forum topic volt) eltunt.
    O jol jar a 2% + 20% sikerdijjal, mig a befektetoi elbuktak a penzuk 2/3-at.
    Alaposan megtanultam (amit TSLA fanok meg nem vagnak), hogy a multbeli teljesitmeny nem jelent garanciat a jovobeni teljesitmenyre.
  • Nacionalista
    Bjozef

    @Megkérdezhetem, hogy ezeket az infókat hol olvastad? Autóipari mérnökként ebből nem sokat látok… Elsőkezi infók alapján az akkutechnológiájuk tényleg kiváló, valamint SW fejlesztésben is előbbre járnak talán valamivel, de nem sokkal. Az MI-jük pedig egy rakás trágya konkrétan.

    A hajtáslánc egy elektromos autónál eleve egyszerű, összeszerelési technológiában meg a régiek köröket vernek rá, nézd csak meg egy Tesla illesztési hibáit, olyan mint egy rossz kínai…

  • LSV
    Miklós, Decemberben még nem volt költség, sima vásárlás volt a Wizzair erste hitelkártyán. Január 20.-án töltöttem fel raiffeisen számláról a revo kártyáinkat, ott sima vásárlási kártyatranzakcióként van regisztrálva.
    Mindenesetre kivárnék a hitelkártyával akkor míg lesz konkrét infó is.
  • LSV
    “Nekem is 1 Ft-ra van állítva a kp felvétel a wizz kártyán és mégis ilyen módon engedte, nem utasította el a tranzakciót.”
    Ezt minimum megreklamálnám.
  • örök körök

    >A mesterséges intelligencia gépi tanulás területén a sok adat + gyengébb tanuláis algoritmus kombinációja szinte mindig jobb eredményt ad, mint a kevés adat + a legjobb tanuló algoritmus.
    Bocs, de foglalkoztál is AI-val komolyabban (kutatási terület, gyakorlati felhasználás), vagy csak a levegőbe beszélsz?
    Nyilván sok adat kell a tanuló algoritmusoknak, de egy pont után jellemzően meredeken csökken a hozzáadott érték (diminishing returns). A jobb tanuló algo meg mindig jobb.

    Egyébként a kezdeti lelkesedés az önvezető autók terén nem véletlen hagyott alá, erősen az az iparági konszenzus, hogy elértek nagyjából egy plafont, ahonnan igen lassú lesz a továbblépés, teljes értékű önvezetésre belátható jövőben nem érdemes számítani.

    A sávtartást meg kb. már mindenki tudja.

  • AAA

    Nekem úgy rémlik 2000 óra volt az a 10000. Amúgy el lett mondva a srácnak amikor nagy pluszban volt, hogyan alakítsa át úgy a pozícióját, hogy onnan semmiképp ne bukjon rajta. Nem akarta, mert az a potenciális profitot is csökkentette volna. Túl kapzsi volt.
  • Kepe
    hup.hu/node/167627
    Minden hazai bank felkészült az azonnali átutalási rendszer startjára – hangzott el a Magyar Bankszövetség évindító sajtóbeszélgetésén. A rendszer március másodikán startol, mindenki számára elérhető lesz, akinek hazai számlacsomagja van.

    […]

    A GIRO egy új rendszert épített ki, az MNB szabályozza, felügyeli és összefogja a projektet, a bankszektor pedig 30-40 milliárd forintért fejlesztett, a kormányzat pedig támogatja a projektet.

    2020. március másodikán indul el az új rendszer, amelyre valamennyi tag felkészült.
    hup.hu/node/167627 , penzcentrum.hu/hitel/itt-a-bejelentes-ekkor-indul-az-azonnali-atutalas-magyarorszagon.1087689.html

  • VAG
    Nekem január 24-én debit kártya (nem Erste) vásárlásnak vette a Revolut feltöltést.
  • ET
    Igaz, rosszul emlékeztem, “csak” 3000 óra volt benne (és nem egyedül csinálta, én két srácról tudok, az egyik Gery haverja, a másikat én is ismerem személyesen. Ő korábban kiszállt)
    Részletek itt:
    opcioguru.com/blog/opcios-kereskedes/1452-291-millios-tsla-opcios-profit
  • Bjozef
    :
    Ezzel kezdtem, aki úgy tekint még most is a Tesla-ra mint kizárólag autógyártóra, az még mindig el van tévedve.
    Ki mondta hogy az eddig összegyűjtött adatok csak és kizárólag a vezetéstámogatásra használhatóak fel…?
    Ki mondta, hogy csak autóeladásból van/lesz bevétele…?
    Ki mondta, hogy nem-e gyárthat a közeljövőben még olcsóbb kis/középkategóriás autókat…?

    Azt sem gondolnám ha lenne a közeljövőbe egy nagyobb józanodás és visszavágás a részvénypiacon, pont a Tesla lenne ennek a vesztese, sőt..!

  • Bjozef

    Autóiparisként nem értem miről nem hallottál?
    A szinte teljesen moduláris és pillanatok alatt felhúzható gyártósoráról?
    A szinte teljesen robotizált összeszerelésről? Hol, ki ver erre köröket?? A németeket min. a szakszerv megöli ezen a téren és akkor hol van még a technológiai hátrányuk a Teslához képest….
    Olyan hatékonyságú hajtásláncról amivel más nem rendelkezik? Plusz olyan nüanszos apróságokról, mint a hűtés/fűtés teljesen újszerű megoldása? A régiek ezen nem fejlesztettek isten tudja mióta, ilyenekből látszik amikor úgy áll valaki a problémához, “hogyan lehet ebből többet kihozni” és nem a “jó vót ez eddig is” elv érvényesül…
    Ok, “trágya” az MI-ük, más mit is tud felmutatni? Egy 20-on pár feltételes gagyi start-stop mechanizmust!? Ugyan már…
    Illesztésekről meg mondjuk nézzünk egy MB B-C osztályt, egy szlovák KIA mellett is szégyelhetik magukat…
  • Kiszamolo
    Bjozef, jaja.

    Automatizálás. Mindenki mondta az autóiparban, hogy nem azért nem pisilnek széllel szemben, mert még senkinek nem jutott eszébe, hanem mert nem lehet.

    Musk is rájött, éppen egy hétre volt a teljes csődtöl a cége 2018 nyarán, mert mindent robotizálni akart, hiába mondták neki, akik értenek hozzá, hogy nem lehet.

    A Teslák minősége tragédia. Egy hónapos autók rozsdásodnak a túl vékony festés miatt, olyan a hegesztés, hogy még a Lada gyár is szégyellné és a többi.

    Mennyire elégedettek az autójukkal a fanok azok, akiknek van is annyi pénze, hogy megvegyék?

    Nézzük csak:

    customer.guru/net-promoter-score/tesla-motors

    100 valódi vásárlóból csak 37 ajánlaná az autót másnak. Kevesebben, mint a BMW vagy Mercedes vásárlók, a Honda 49-es értékéről nem is beszélve. (Három éve még 98-on állt a Tesla.)

    Milyen a kiszolgálás?

    Még az USÁ-ban is a tagállamok majdnem felében egyetlen Tesla szerviz sincs. Egy-egy alkatrészre hónapokat várnak.

    Olvasgassuk a valódi vásárlók (és nem a fanok) valódi véleményét:

    consumeraffairs.com/automotive/tesla_motors.html?page=2#sort=top_reviews&filter=none

    trustpilot.com/review/www.teslamotors.com

    61% egy csillagosra értékeli a céget és/vagy az autót, amit vett!!!!

    Esetleg egy autókölcsönző, aki visszamondott száz Model 3-at?

    youtube.com/watch?v=boWp5JqqenY&feature=youtu.be

    Ilyen reputációja még talán a Ladának sincs.

  • Bjozef

    Az automatizálást bravúrosan megoldották, pont az említett “hogyan lehet megoldani” hozzáállásnak köszönhetően. Igen, persze, éppen megint csődbe ment majdnem…csak aztán megint nem 🙂

    “customer.guru/net-promoter-score/tesla-motors
    100 valódi vásárlóból csak 37 ajánlaná az autót másnak.”
    Ühümm,hol is van a többi sokat emlegetett konkurencia? VW: 28(!!!!) Audi: 37 BMW: 40 Toyota: 33 (?? szerintem mondjuk kretének szavaznak az alapján….)

    consumeraffairs.com/automotive/tesla_motors.html?page=2#sort=top_reviews&filter=none
    trustpilot.com/review/www.teslamotors.com
    Mennyi review ez? Nincs 700, de vegyük mint egy csillagra, a mennyi eladásból??? Ugyan már, ez tőled elég gyenge….

    “Esetleg egy autókölcsönző, aki visszamondott száz Model 3-at?”
    Azért csak kölcsönöznek 3 Tesla modellt a mai napig, fura egy cég 🙂

  • Kiszamolo
    Bjozef, tehát mégsem akkora isten a Tesla? Semmivel nem jobb, mint a többi autógyár?

    Ja, tehát mivel nem mindenki szavazott, akkor akik szavaztak, azok mind tévednek.

    Ezzel már nem lehet vitatkozni.

    Mondd csak, neked volt már Teslád vagy csak rajongasz érte? Egyáltalán ültél már benne?

    Én már beszéltem olyannal, akinek van.

    Egy 40 milliós autóban először is a gyárilag repedt üvegtetőt ki kellett cserélni. Utána minden zörgött az autóban. Egy külsős cég, aki erre szakosodott (!!!! iparág épül a tesla kijavítására) tudta csak normálisan megcsinálni, ami a gyáriaknak nem ment.

    Újra húzatta az üléseket, annyira ócska volt az anyag. Egy közel negyvenmilliós új autóban!

    Mutatta a hegesztéseket: mint ökörpisi a réten, gyalázatos volt. A Lada szebben csinálta 30 éve.

    De ezt hiába mondom, elvakult rajongás ellen nincs gyógyszer.

    Akinek negatív a véleménye (61%), az mind hazudik, lúzer, meg nem is úgy van.

    Nézzük a Mercedest. Azt hogyan értékelték, ha minden szavazó lehúzta a Teslát? Akkor a Mercit is nyilván mindenki lehúzta.

    consumeraffairs.com/automotive/mercedes.html

    Upsz. Hát nem egészen.

    Akkor majd a BMW-t:

    consumeraffairs.com/automotive/bmw.html

    Ez csalás, világ-összeesküvés.

    Itt biztos csak az szavazott, akinek pozitív a véleménye, a többi 500 ezer csalódott vásárló nem.

  • Zoli
    Miklós, kérlek, tényleg ne égesd már szénné magad!
    Maradj annál, amiben nagyon jó vagy!

    Mindig hangoztatod, hogy mindenki vegye a fáradságot és ásson bele abba és tanuljon, amihez érteni akar. Ne a google első találatokat hozzad már, pláne ne azokat, amiket a mainstream media felfúljt.

    Kezdhetnéd például a 2019. októberi 29-én publikált 5000 tulajon végzett felméréssel:
    bloomberg.com/graphics/2019-tesla-model-3-survey/

    Aztán azt is nézd meg, hogy a Daimler/BMW közös car-sharing cége miért vesz Teslákat:
    electrek.co/2020/01/08/tesla-large-order-competition-daimler-bmw-free-now-app/#

    Ha pedig gyártástechnológiáról van szó, érdemes lenne meghallgatnod pár Sandy Munro interjút, pl. ezt:
    youtube.com/watch?v=i93VJ1PEp6o

    Javaslom nézz be Tesl****e lízingcéghez, és nézd meg, ülj bele, tapogasd meg, ha még nem láttad közelről, hogy legyen saját véleményed!

  • Kiszamolo
    Zoli, szerinted még nem láttam Teslát? Szerinted nem a saját szememmel láttam a hegesztéseket? Meg az ajtóréseket?

    Egyszerűen csak elképesztő ez a vallásos áhítat. Mint az Iphone hívők a kezdetekben.

    Nem lehetett róla rosszat mondani még annak sem, akinek vett egyet és nem elégedett vele.

    Pont jó a mérete. Nem baj, hogy nem futtat több programot egyszerre. Minden pont úgy jó, ahogy az Apple megálmodta.

    Az általad linkelt cikkből:

    Paint was far and away the biggest source of complaints, with about 12% of owners reporting an issue, followed by irregular gaps between body panels, then scratches and dents.

    Egyáltalán nem hibátlan autó, 30 nap alatt 100 autóból 101 hiba, ami 2019 szeptemberében kiugróan alacsony volt 35-ös értékkel.

    Egy autó, amit szeretnek a vásárlók, sok gyerekbetegséggel.

    Drága rétegautó.

  • Zoli
    Miklós, nem baj, ha van saját véleményed, sőt.
    Én egyszerűen nem tudom hova tenni a több éves konkstans magas színvonaladat messze alulmúló hozzászólásaidat, mintha valami gyermeki sértettség beszélne belőled.

    Autót alapvetően érzelmi alapon választanak a vásárlók. Vannak, aki a németes illesztési hézagokra, bőrvarrásra, nem látszódó hegesztési varratok szépségére élveznek el. Vannak akiknem csak az fontos, hogy egy milyen “szép, francia” vagy hogy milyen színű. És vannak, akiknek borzasztóan tetszik a Tesla “kütyüsége”, a hatótáv, a 1,5 év alatt 124 db(!) OTA update, a sűrű Supercharger hálózat.

    Ha te panel-gap fetisiszta vagy, semmi gond. Más meg simán tud ettől aludni. (Azért a tényszerűség kedvéért: az utóbbi 1 évben gyártott autókra szinte egyáltalán nem érvényes ez.)

    Kiindultál túlzó részvény értékeléstől, majd több lépésben a hegesztésnél kötöttél ki. Szerintem engedd el… 🙂

  • Dani
    Szerintem az emberek jó része (fele?) érzelmi alapon, a külső dizájn miatt választ egy bizonyos autót (még ha ezt később meg is magyarázza valahogy észérvekkel). Ebben pedig a Tesla nagyon jó, mindegyik modelljük nagyon menőn néz ki (a páncélautot leszámítva).
    Egy kollégám is a Tesla részvény esesere spekulal de nem vagyok benne biztos hogy jó ötlet erre fogadni….
    Az IPhone és egyéb Apple termékek (pl MacBook) iránti vallásos őrület is szerintem részben a remek dizájn miatt van (nyilván persze a jó minőség is fontos).
  • Miklós fan :D
    Szerintem neked kellene elengedned, mert agyilag annyira zokni vagy, hogy képtelen vagy felfogni a tényeket, mert már mindenki rajtad röhög vagy szörnyülködik, hogy milyen furcsa élőlények élnek ezen a bolygón. Sajnos ezt már nem lehet személyeskedés nélkül kezelni, mert sértő, ahogy semmibe veszed a Miklós által felsorolt tényeket és mint egy gyerek, foggal-körömmel kapaszkodsz a lila-ködös képzelgéseidhez.
  • skrilly

    Aki szerint a Tesla nem képes heti 5000 Model 3-at gyártani, és ezt egy anonim, közismerten Tesla shortoló twitter huszár (bizonyos Skabooshka) infói alapján állítja (tehát nem képes forrásellenőrzést sem végezni), aki levallásososzta azokat, akik ellent mertek neki mondani, majd ezután néhány héttel a heti gyártási szám természetesen úgy ment át az 5000-en, mint a huzat, az jobban tenné, ha többé nem nyilvánulna meg a Teslával kapcsolatban.
    Ui: attól, hogy valaki vallásos, még lehet igaza.

  • Cold Heart

    biztos vagy te benne, hogy almat almaval hasonlitasz ossze? a bmw netto marzsa 11%, Teslanal a brutto a haromszorosa, a nettobol pozitivat se nagyon volt

  • Gabor
    Zoli:

    “a sűrű Supercharger hálózat“ xD

    A tesla honlapján az van hogy Magyarországon jelenleg 7db supertöltő van. Ez kb nulla szerintem, de tök mindegy is mert azokkal is sokáig töltődik.
    Amíg egy dízel autót 5 perc alatt megtankolsz és 800-1000kmre elfelejted a tankolást és utána is nyugodt vagy mert újra telerakod pár perc alatt, addig ez az elektromos autós téma engem nem nagyon hat meg. Én azért tartok autót hogy normálisan tudjam használni.
    A másik meg hogy nem vagyok ellene az elektromos autózásnak, de a model S aránytalanul drága, a kb 15 milliós model 3 meg egedetlenül csúnya.
    Persze van akinek ez nem fontos de én szeretem az arányos szép formájú autókat. Hozzá teszem mégegyszer, a model S tetszik, de fele annyi pénzért azért vannak sokkal jobb termékek a piacon.

  • Bjozef

    Akkor itt a zárlat a készülékben én még csak nem is utaltam ilyenre, hogy a Tesla “akkora isten”, csupán, hogy mennyivel a régiek előtt jár (vagy azok vannak elmaradva, nézőpont kérdése ugye…)
    Volt szerencsém napokig hajtani egy model S-t (Zeg, tesztpálya), teljesen rendben van, döbbenetes megoldásokat vonultat fel.

    “Egy külsős cég, aki erre szakosodott (!!!! iparág épül a tesla kijavítására)”
    Ezt most komolyan, vagy viccnek szántad? De tényleg?
    Mert pl. a VW szériaszarjaira mi épült ki? Csak a DSG váltó eltart egy komolyabb szervizhátteret világszinten…. A hozzá tartozó NEM gyári javítókészletek gyártása szintén (ja hát a gyár ugye semmi támogatást nem ad- minek ekkora szériában gyártott hulladékra, mi?-, cseréld a komplett egységet…), Turbo/Adagoló/Injektor javító, felújító műhelyek? DPF pucoló cégek? Soroljam…?

    Nem tökéletes, de jövőbemutató….

  • csgary
    , és a többi Tesla nyomi, akik szerintem kb. egy ember becenevei: ne próbálj itt másokat kritizálni ha nem hisznek a kultusz autódban, ugyanis mindenkinek joga van egy saját véleményhez. Vásárolj Tesla részvényeket nyakra főre és örülj hogy a sok lúzer kimarad ebből a hatalmas lehetőségből. Csak magadat égeted amikor itt bizonygatod hogy mekkora nyerő az amiben te elvakultan hiszel, kb leszarja az egész világ hogy te mennyire okosnak képzeled magad.
  • Ekvilibrium
    @Bjozef: “Ezzel kezdtem, aki úgy tekint még most is a Tesla-ra mint kizárólag autógyártóra, az még mindig el van tévedve.”

    Egyezem. Nem szabad autógyártóként értelmezni. Én például a Tesla-t piramisjátéknak látom.

  • DrAtom
    Egyetértek val, -fal, ne csökkentsd a színvonalat kérlek.

    “Automatizálás. Mindenki mondta az autóiparban, hogy nem azért nem pisilnek széllel szemben, mert még senkinek nem jutott eszébe, hanem mert nem lehet.”

    Anno a Boeing és Lockheed is úgy gondolta, hogy “nem lehet” megcsinálni azt, amit Musk mondott: “vissza fogok hozni egy orbital class rakétát és újra fogom használni többször”. Most meg rommá vernek mindenkit az USA-ban és a világon is csak Kína és Oroszország előzi meg a céget (országok vs. egy magáncég). Mindezt azzal a “széllel szemben pisilős” hozzáállással, amiket emlegetsz.

  • örök körök

    Lehet indulatból írja amit, gondolom minden egyes tanácsadásán TSLA részvények miatt rágják a fülét, én is agybajt kapnék value alapú befektetőként. De ettől még sok igazság van abban amit ír.

    Aki boldog a tizen milliókért vett életérzés miatt, legyen. Ettől még ez egy rétegautókat gyártó cég, rengeteg problémával és erős konkurenciával, akik messze nincsenek annyira lemaradva, mint azt a fanboyok mondják (fentebb amiket némelyetek írt, úristen…)

    Az Apple bizonyította, hogy működőképes lehet a modell, ha elég eszközt adsz el kiemelkedő profitrátával, zárt de jövedelmező ökoszisztémával. A Tesla ebből jelenleg még SEMMIT nem tud, az értékeltsége mégis Apple szinten beteges.

    Ha végre jön az apály, meglátjuk Muskon van-e alsónadrág, addig persze ez mind spekuláció.

  • Kiszamolo
    Az, sűrű hálózat.

    Mint említettem, egymilliárd dollárral vágta vissza éves szinten a Tesla a capexet, ennek esett áldozatul a töltőhálózat is. (Mert egyébként csődbe ment volna.) Az ígéretekkel ellentétben mindössze 300 új töltőállomást hozott létre világszinten és sokan fel is vannak rajta háborodva, mert nem ez lett ígérve.

    Világszerte van 500 vagy 700 Tesla szervizpont, 22 amerikai államban egy sincs. A Fordnak csak az USÁ-ban 5000. Ha jól sejtem, Bulgáriából meg Romániából is Bécsbe kell hordani az autót szervizbe.

    De ezek azok a tények, amik a rajongókat nem érdekli.

  • Kiszamolo
    skrilly, ja, néhány hét múlva fölé ment. Az udvaron sebtiben felrántott sátorban. Olyan minőségi gondokkal, hogy ha nem Tesla lett volna, mindenki visszavitte volna az autót.

    Most éppen még két gyárat építenek, Kínában, meg Európában, miközben az éves kereslet 400 ezer alatt van világszerte az autóra, amit az amerikai gyárból is képesek ellátni. Most már nem a termelés a szűk keresztmetszet, hanem a kereslet.

  • Kiszamolo
    DAni, alapszabály, hogy hype ellen tilos spekulálni.

    Mindegy mennyit ér a Tesla, amíg kitart a hype, nem tud esni az ára.

  • Kiszamolo
    Bjozef, senki nem vitatja, hogy a Tesla jövőbemutató, meg minden. És persze, más autógyárak is adnak ki autókat, amikben hibák vannak.

    Pusztán arra akartam rávilágítani, hogy sokaknál már beteges az elvakultság.

    Hetente olvasol híreket, hogy “A Tesla Autopilotja megmentett egy ütközéstől”.

    Anyám. Hát azért van. A Skodában is azért van meg a REnaultban is. Azok is vészfékeznek, meg tartják a sávot. Mégsem születnek naponta cikkek róla.

    13%-a a Tesla tulajdonosoknak nyilatkozta, hogy az Autopilot hibás működése veszélybe sodorta.

    Erről miért nincsenek újságcikkek???

    Sok BMW meg Mercedes tulajdonos is rajong az autójáért. Meg, pont úgy mint a Teslánál, sok kritikus is az autójával szemben.

    Engem nem zavar a Tesla. Azt sem mondom, hogy rossz, vagy hülye, aki annyit ad érte. Ha neki ér annyit, vegye meg. Én más autót se vennék 20 millióért.

    Engem az elvakult rajongás zavar. Meg amikor a Level 2 vezetésrásegítést már önvezetésnek hívják. Musk kijelentette nemrég, hogy 2019 végén már maguktól fognak menni a Model 3-ak és pénzt fognak összetaxizni a tulajoknak. Senki meg sem kérdőjelezte az épelméjűségét.

    Iparági tanulmányok szerint a Tesla még az első 30-ban sincs az önvezetés fejlesztésében és az autói nem is alkalmasak rá a jelenlegi állapotukban, kevés hozzá a benne lévő szenzorok és kamerák. A Google meg a GM és a többiek annyi pénzt öntenek bele külön-külön, mint amennyi a Teslának az egész éves árbevétele. Nem a profitja (mert az eddig nem volt neki, ma derül ki, hogy zárja az elmúlt évet), hanem a bevétele.

    De ilyet nem mondhatsz egy rajongónak. Micsodaaaaaaaaaa? Nem a Tesla a legjobb és nem ő fogja leigázni a világot?

    Na, engem ez zavar.

    Sok sikert kívánok a Teslának és jó lenne, ha felkapaszkodna, mert a világnak szüksége van rá. Elvakult rajongásra viszont nem.