Fordított hozamgörbe: lehet aggódni?

Ahogy azt már tudjuk a Kiszámoló Akadémia kötvényekről szóló előadásából, a kötvények hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok, azaz a kötvény vásárlója kölcsön ad a kötvény kibocsátójának.

Minden hitelező azt szereti, ha minél rövidebb futamidejű a kölcsön, hiszen annál kisebb a kockázat, hogy történik valami negatív dolog akár a hitelkérővel, akár a gazdasággal, akár a kölcsönadott pénz inflációs rátájával esetleg a hitelkamatokkal.

Ebből egyenesen következik, hogy minél rövidebb a hitel futamideje, annál kevesebb kamattal beérik a hitelezők. Egy évre elég mondjuk 3% kamat, de öt évre csak 5%-ra, 10 évre csak 6%-ra adok kölcsön, hiszen rengeteg minden történhet tíz év alatt. Meglódul az infláció, elszaladnak a betéti kamatok, vagy tönkremegy aki kölcsön kérte a pénzem.

Azonban kialakulhat olyan helyzet a piacokon, amikor nagyobb kamatot kérnek fél évre vagy egy évre, mint 5 vagy 10 évre. Ez a fentiek alapján nem normális állapot. Nem feltétlen negatív a hír, mert lehet, hogy most magas az infláció vagy túl magas a kamatkörnyezet és mindenki ennek az esésére vár, de mindenképp eltér a normál állapottól, amikor ilyen áll fenn a piacon. Mivel most minden, csak nem magas a kamatkörnyezet és az infláció sincs sehol az egekben, most nem erről lehet szó.

Az alacsonyabb infláció alapesetben gazdasági válság miatt alakul ki, (az embereknek kevesebb pénze lesz vásárolni, így esni fognak az árak, vagy csökken a növekedés üteme), így a számok alapján a befektetők gazdasági visszaesésre és ezzel összhangban csökkenő inflációs rátára számítanak.

Az alábbi képen az amerikai két és tízéves állampapírok közötti hozamkülönbséget láthatjátok.

Ami érdekes a képen, azok a sötétebb színnel bejelölt gazdasági válságok. Előtte minden esetben több kamatot fizettek a kétéves állampapírokra, mint a tízévesekre, vagyis inverzzé vált a hozamgörbe (Nulla alá esett a kamatkülönbség).

Amint az a fenti grafikonon is látszik, a tízéves kamatok még kicsit magasabbak, mint a kétévesek, de az egyéves kamatok nagyobbak, mint akár az ötévesek is. Tehát már fordított, vagy inverz a hozamgörbe.

Persze mint minden előrejelzés, ez sem tökéletes. Főleg, ha számításba veszed, hogy például a 2007-es válság előtti negatív hozamgörbe esetén még további 25%-ot tudott erősödni az amerikai tőzsde, mielőtt jött volna az összeomlás. Mindenesetre amennyire egy előrejelzés pontos lehet, ez elég jó jele annak, hogy egyre többen lassulásra várnak.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

91 hozzászólás

  • Gábor
    Sziasztok
    Engem ez a politikai illetve háborús kockázat érdekelne:
    Az én családomban nem is olyan régen volt ez terítéken kulák probléma néven.
    Mi most kezdünk abba a kategóriába esni, hogy nem élünk egyik napról a másikra (= vagyonunk jóval átlag feletti, de nem kirívó). De a vagyonunk jelentős része magyar kormányzat által elérhető formában van.
    Kinek milyen stratégiái vannak ennek kivédésére/csökkentésére?
    Esetleg létezik-e szakirodalom ezzel kapcsolatban?
    Köszi
  • Mankel
    Nos érdekes elképzelés de szerintem a következő gazdasági válságot már nem konzervatív eszközökkel kéne kezelni. Vagyis nem a cégeket megsegíteni meg kimentegetni kvázi ingyen pénzzel hanem “helikopterpénz” szerűen közvetlenül a lakosságnak juttatni és így teremteni keresletet.
    Egyrészt igazságosabb, ha már a adófizetők pénze nem akkor azt talán az adófizetőknek kéne vissza juttatni nem pedig cégeket kitömni pénzzel, mert mint látjuk annyira fényesen ez nem működik.
    Másrészt ha ezt ne adj isten ebből egy feltételhez kötött alapjövedelem szerű valami lenne egy normális felnőttképzési rendszerrel megtámogatva segíthetnénk a humán tőke képződést is.
  • jami
    Lassan 8 éve 60%-os áron vettem egy majdnem 3 éves kocsit. Még 1 hónapig volt garis, a márkaszervíz kicserélt mindent, amit kellett/lehetett. Terveim szerint marad még jó ideig.
    Hónapokig kerestem, eu szerte, baromi sok kocsi alvázszámát lekérdezve; aminek gyanúsan sok hiátus volt az élettörténetében – rögtön kiesett.
    Viszont amennyiért vettem, annyiért lehetett volna egyszerűbb árkából/típusból újat venni, ez is igaz. Folyamatosan karban van tartva, ezért is mondom mindig, hogy a kocsi luxus hobbi, mert a legjobb is eszi a pénzt.
  • Én is akarok kommentelni...
    :
    Én tudok egy példát mondani, mert egy hónapja így vettem autót Németországból, és volt szerencsénk beszélni a volt tulajjal, és a kereskedés is alátámasztotta a sztorit:
    Egy nagyobb cég a középvezetői szinttől cégautót ad az embereinek, és 3 évente cseréli ezeket a kocsikat. Van pár feltétel: csak német gyártmány lehet, és éves 50 ezernél nem futhat többet a kocsi.
    Így vettem egy 3 éves és 1 hónapos autót. A kereskedő ugyanattól a cégtől mutatott még két másik hasonlóan 3 éves kocsit, csak azok már bőven nem az én szintem kategóriái voltak.

    Az ára pedig több ok miatt zuhant be annyira amennyire: használtként az újonnan belevásárolt 7 milliónyi extra sokat nem nyom már a latban. És az sem hajtotta fel az árát, hogy dízel. Viszont szépen márkaszervizben szervizelt tiszta előéletű az autó, ellenben nem 30k kilométert futott 3 évesen mint sokan várják az álmaikban az ilyen autókat.

  • Családfő
    Lala,

    Kérlek, olvass figyelmesebben. Fentebb írtam: “Röviden: a nagy értékű autóknál (tehát 10M+) esik nagyot az ár 2-3-4 évesen. Kisautóknál, a 4-5M-s kategóriában ilyet nem fogsz találni.”

    A példákat tekintve: a saját autómról már pár hónapja írtam, ha még emlékszel a “lóerős” beszélgetésre. Ott más is megosztott további példákat, pl. X6-ossal. De egy másik konkrétum a tágabb családomból: az újan 20 milliós Mercedest vette meg nem egészen 3 évesen 8 millió alatt. Németországból származik, de itthon vette, előtte átvizsgáltatta, hiba nélkül megy már bő egy éve neki.

    Valakinek még kérdése esetleg a hozamgörbéről, hogy ne csak off-oljunk? 🙂

  • porthosz
    Sosem az a kérdés hogy jól keres-e valaki, hanem hogy mennyi marad belőle.

    A nettó 400k magyar viszonylatban jó fizetésnek tekinthető, de ha csak havi 40-et tudsz belőle félretenni, akkor nem engedheted meg magadnak a 2.5millás autót.
    Ha meg havi 250e-t teszel félre belőle, akkor meg érthetetlen hogy minek a hitel. A “jól keresek” frázis nálam például magában hordozza azt hogy már legalább 1 éve ennyit keresek, szóval meg kéne lennie hozzá a tartaléknak. Ha meg csak tegnap vették fel valahová ennyiért, az nekem nem a jól keresek kategóriába.

  • vim

    > 400 nettó az azért elég jónak számít.
    400 vagy akarmennyi csak egy szam. Kontextusba helyezve van ertelme. Ugye “Londonban dolgozom, felmillio forintot hazaviszek” kategoria ez igy.

    @Autóhitel
    1m kornyeken vehetsz jo Toyotat, Suzukit. Tobbi a kotelezoen cserelendok, es par ev szervizeles ara zsebben. Es nincs autohitel, az nagy kiralysag am 🙂

  • Lala
    A használauto.hu-n ha beállítod, hogy 2017 a kezdő év, akkor 13115 autót fog ajánlani. Ebből lesz nagy jó indulattal 50 olyan autó amit az eredeti ár 50%-ért adnak (abból indultam ki, hogy a BMW X5 esetében talán találsz ott 1-2 példányt, ami akkor féláras, ha a tulaj rápakolt még 10-12m extrát is a vásárláskor, lásd 14m vs 17m a lista ára).
    Most attól az apró dologtól tekintsünk is el, hogy ezek lehetnek gányos autók, mondjuk totálkárra törték németben és két fél autót összehegesztettek, de mindegy, ez csak találgatás, úgyhogy maradjunk a kb 50 autónál, ami valószínűleg mind prémium kategóriás és gazdagon extrázott.
    Nem biztos, hogy megérted ezt, de ha kb 50db a 13e-ből (ráadásul valószínűleg mind prémium kategóriás) akkor nem lehet úgy eladni a dolgot, mintha bárki tudna venni 2 éves autót fél áron. Mert nem igaz, csak óriási megkötésekkel. Tehát nagyon félrevezető (=hazug).
  • OFFliner

    Sajnos manapság már nem azt tükrözik a csillagok, hogy mennyire véd meg az autó. Bele kell ásnod magad a részletekbe, ha tényleg a valóság érdekel, mert a csillagokat már azért is adják, ha van benne csilingelő bizbasz, amitől ugyan meghalsz, de el lehet mondani hogy ez most ettől biztonságosabb.
  • naa
    “igy marad szerintem majd az ujabb QE mint vegso lehetoseg. De ne legyen igazam.”
    Sajnos szerintem is igazad lesz. Azért kezdett el emelgetni a Fed, hogy legyen némi muníciója csökkenteni, ha jön a köv. válság. És jön majd a QE, meg a helikopterről szórt pénz.
    Jim Rogers már sok éve ezt fújta, előbb-utóbb igaza is lehet akár… 🙂 Mármint hogy jó lesz a dollárbefektetés eleinte, amikor a köv. válságban a dollárba menekül a pénz először, a dollár erősödhet – csak legyen elég esze időben kiszállni majd belőle, amikor tényleg beindul a helikopter és a dollár is megy a levesbe, és elinflálódik úgy általában minden papírpénz, az USA adósságával együtt… tehát legyen aranyad is, mondják az armageddon- és aranyhívők 🙂
    De Jim Rogers tanácsától bőven tönkre is lehetett menni, aki pl. követte, amikor elkezdte mondani, hogy commodity-be kell fektetni, az csak nézett sok évig…
  • Moltiszanti
    És meddig lehet minden valsagot plusz pénz kiszorasaval orvosolni?
    A QE vége és a FED penzviszaszivasa is azért következik be mert a túl sok pénz “mergezove” válhat. De ha jól értem akkor most megijedtek és jelentették, hogy mégsem szívják olyan gyorsan vissza ha veszélyesnek gondolják.
    Nem vagyok szakember de akiket olvasni szoktam, pl. Zsiday, azok is nyitva hagyjak a kérdésre a választ. Tehát ha pont a QE okoz majd válságot akkor hogyan lesz kezelve és az átlagember hova menekülhet előle?
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    milyen csilingelő biszbaszra adnak csillagot, amitől nem lesz biztonságosabb?
    az ütközést sokkal praktikusabb elkerülni, mint a károkat mérsékelni…
  • Családfő
    Lala,

    Továbbra sem értelmezted, amiket írtam. Persze, hogy bárki nem tud venni, mert ugye 1M-ért nem fogsz ilyen autót találni, de kettőért sem. De kifogáskeresésből ötös! Megnézted ma? Azta! Majd nézd meg holnap is, majd jövő héten, egy hónap múlva, stb. Vagy úgy gondoltad, hogy majd bekopognak hozzád, hogy itt egy autó féláron, megvennéd esetleg, és adunk mellé még egy tetőboxot is, hogy jobb kedvvel tedd? Egyébként a 2017-es autók töredéke kétéves csak. 😉

    Aki szeretne egy ilyen autót, az talál magának. Egy embernek 1 is elég, nem kell 50. Ha meg nagyon konkrét elképzelése van, addig keres, amíg rátalál. A leírt példák se zavarjanak össze, azok alanyai – én is – biztosan csak óriási mázlisták, akiket kedvel az élet, miközben még lódítunk is itt, mert az akkora királyság.

    Meggyőzni nem akarlak, vegyél bátran Vitara-t vagy amit szeretnél, és hidd azt, hogy a fentiek nem is léteznek.

  • DDani
    , ,

    Értem én, hogy megteheti, de biztos, hogy akinek ennyi pénze van, az van olyan buta, hogy súlyos veszteséggel adja el? Mert ha még kényelemből beszámíttatja is a szalonban, akkor is mérföldekkel jobban jár. A cégnek is mindegy a pénz? Oké, kicsit mások a német cégek. Na mindegy, biztos bennem van a hiba, mert én “még” nem tehetem meg :D, ezért ennyire furcsa. Az átvizsgálással meg az a bajom, hogy van amit észre lehet venni, és van amit csak később… Mondjuk nem tagadom, hogy kissé túl óvatos vagyok 🙂

    Mindenesetre akkor úgy tűnik, hogy azok akiknek nem 10+ milliós autó kell, nem fognak lényegesen olcsóbban fiatal használtat kapni, tehát az új vásárlása mégsem feltétlen olyan irracionális dolog (persze nem erőn felül). Nemcsak a 3-4 milliós kategóriában, de mondjuk az alsó(?)-középkategóriás kombik között sem…

  • dmry
    igen, lehet, sőt érdemes aggódni, mert mára a munkaügytől kezdve pénzügyi vezetőkig azt teszik, szerencsére az elvárt és dicsfényben tündöklő üzleti tervet egyikük szerint sem érinti;)

    a szokásos önbeteljesítő jóslatként fog “lecsapni”

  • Rcsi
    Megkérdezném,hogy az itt kommentelők közül akik picit jobban elvannak mélyedve a befektetésekben,ti miben ültök jelenleg,miben éreztek potenciált a következő évekre?Esetleg mindenki a totális diverzifikáció híve?
    Arany milyen mértékben része a portfóliódnak ha egyáltalán része?
  • Nemautó
    Na, gondoltam olvasok pár okos kommentet a makrogazdaságról, erre csak az autóhitel mindenhol…
  • Családfő
    DDani,
    A kereslet a kulcs. Az autót is annyiért adják, amennyiért megveszik. Egy relatíve szúk szegmense a piacnak, akinek van elegendő pénze az átlagos autóvásárlók felett költeni, de nem tud vagy nem akar újat vásárolni a gazdagon extrázott és drága autokból. Sokan viszont inkább vesznek újat, mert akkor ő konfigurálja, ő használja elsőként stb., most nem nézve azt, h ez vajon racionális vagy sem
    Az alsó-középkategóriás kombik között valahol 4 év körül jön a komolyabb áraesés, persze típustól is függ. A megbízhatóságnál az is kérdés, hogy vajon az árelőny ad-e elegendő fedezetet egy észre nem vett hiba fedezésére. Alaposan átnézett autóknál kicsi az esélye – de van – a rejtett hibának, és nagy az esélye, hogy bőven fedezi. Egyéni preferencia ls pénztárca kérdése, hogy ki mit választ, és ez így van jól.

    Nemautó,
    A makrogazdaság tényleg háttérbe szorult, de a mikrobusz téma még előjöhet

  • Matteo

    Nincsenek egyszerű helyzetben a jegybankok most, az biztos. Egy darabig el lehet szórakoztatni a népet a zéró kamatokkal, meg a QE-vel, de örökké nem tartható fenn ez az abnormális állapot. A következményeire én is kíváncsi vagyok egyébként. És a visszarendeződés mikéntjére is. Ugye jelenleg az a “normális”, hogy nem kapsz kamatot a bankban a pénzedért, a hitel viszont baromi olcsó, szinte úgy dobják utánad a bankban, a bérek 10%-kal nőnek évente, infláció meg sehol. Túl szép ez ahhoz, hogy igaz legyen. Érdekes évek elé nézünk.

  • almastaska
    Én ezt sose fogom megérteni: az hogy korábban ilyen egybeesés volt a válságok és a fordított hozamgörbe között, miért jelenti azt, hogy most is így lesz? Azóta egy csomót változott a világ, másképp és sokkal több ember meg automata kereskedik részvényekkel. A piaci körülmények is mások lehetnek. Ilyenkor mindig azt érzem hogy mindenki kényszeresen keresi a bűvös gömböt ami megmondja a tutit és minden apróságba belekapaszkodnak amire azt hiszik hogy segíti megmondani a jövőt. De akkor annak idején 2008-ban ezt miért nem látták előre csak az indikátorok alapján? Ugyanezek az indikátorok már akkor is megvoltak, a válság mégis hirtelen jött. Vagy már nagyon benne volt a levegőben csak kellett egy utolsó csepp? De ha meg midenki tudta, akkor mégis miért döbbent meg rajta mindenki? Minden válságnak ugyanaz a kiváltó oka? Nem értem én ezt, valaki elmagyarázhatná földi halandó nyelven is…
  • Autóhitel
    Na, jó sok kommentet generált a kommentem!

    Fejlesztőként dolgozom, 1 évig kerestem 250-270 körül, most másik cégnél 2 hónapja 400-at kapok. Emiatt van jelenleg kevés megtakarításom (persze relatív megint a kevés, ahogy a 400 is lehet jó, vagy rossz kereset). 21 évesen szerintem a 400 bőven nem rossz, haverok keresnek 250 körül, igaz, nem szellemi munkát végezve. Azzal is tisztában vagyok, hogy nem a haverok a viszonyítási pont, viszont mivel hasonló induló helyzetünk volt az életben, szerintem nem is a legrosszabb.

    Sokáig nem érették, miért dolgozom annyiért mint ők, “unalmas” informatikai melót. Viszont most úgy érzem megjött az eredménye, a havi költségeim nagyon alacsonyak (tehermentes örökölt lakás), havi 300-at könnyedén félre tudok tenni. Na most kérdés, hogy várjak-e 10 hónapot (hogy bőven legyen pénz 2.5 milliós kocsira), vagy vegyek hitelre és akkor már most az enyém.

  • Autóhitel
    folyt.:

    A szülői hátterem nagyon biztos, erős-közép osztálynak mondanám, egyetemi tanulmányaim költségmentesek (ami megint megér egy misét, hogy miért is fizetik nekem az adófizetők a diplomámat). Tehát nem fog gondot okozni a törlesztő (előtörleszteni tervezem, amennyi megtakarítással csak tudom, havi 250-et lőttem be célnak, így kevesebb kamatot fizetek).

    Tudom, hogy az oldal abszolút hitel ellenes, de szerintem az egyedi helyzetem (kereset, ingatlan, családi háttér) miatt nagy gond nem lehet belőle.

  • Second Wave
    Rcsi
    jómagam majdnem full lakásban ülök, hosszútávra kiadva (budapesti lakások és egy az agglo-ban, Bp. tábla után a következő település). Egy kisebb összeg államkötvényben a kincstárnál, 2021-es lejárattal.
    Őszintén szólva, ha _MOST_ kellene dönteni, vélhetően nem tenném az összes pénzem ebbe. Viszont a 4%-os illeték miatt nyilván ebbe nem ugrál ki-be az ember. A 2021-ben lejáró kötvényből vélhetően lesz egy újabb lakás, mert nem tudok jobbat. A papír alapú befektetések nem nekem valók. Hitelem nincs, sem autó, sem lakáshitel.
    Túl sokan szeretnének még lakást venni, várván az armageddont. OV tegnapi bejelentése szvsz lök még egyet felfelé a piacon.
  • PityukaPityuka

    Ingatlan. sokféle vegyesen. Nem vagyok orákulum, részben szerencsém volt, deháthiszen a befektetés jórészt szerencsén múlik. A többi formát még figyelem, tanulom. Lehet ha érzem a válságot, eladom őket, és belefekszek másba. Lehet kitartom. Kitudjamithozaholnap. 🙂
  • clubmaster
    Addig lehet csak menőzni a QE-vel, meg a helikopter pénzzel, amíg a globalizáció adta előnyök, a technológiai fejlődés és az 500 millió kínai új dolgozó a városokban erre lehetőséget ad. Amint Kína meghasal, a globalizáció vagy a technológiai fejlődés gyengül, úgy a QE és a helikopter pénz csak olaj lesz a tűzre az infláció elleni harcban. A FED meg az ECB is tudta, hogy csak ezek az előnyök engedték meg a történelemben, hogy negatív kamatok mellett ne legyen kimutatható infláció (CPI, PPI) nagyon hosszú időn keresztül. A görög gazdaság is lélegeztető gépen elmuzsikál, a világban arányaiban megugrott a jólét (sohasem volt még a történelemben ekkora javulás ebben). Ugyanakkor a pénz nem tűnt el => részvényárak és ingatlan árak az egekben vannak.
  • Jocii
    Na,tovabb porgetik az ingatlanlufit.:D
  • Családfő
    Autóhitel,
    Több infót árultál el, mindjárt árnyaltabb a kép. 21 évesen 400 nettó valóban kifejezetten jó, feltételezve, hogy ez fennmarad. Simán esélyes az is, hogy meredeken nő majd, ha jól teszed a dolgodat – a határ a csillagos ég.
    Ha mindenképpem kell most és pont ennyiért autó, neked bele fog férni a hitel kétségtelenül. Ha nem sürgős, akkor viszont miért ne várjál? Szinte kár volt feltenned a kérdést, mert bármelyik út járható. Vagy a “confirmation bias”-ra játszottál, lásd a legújabb cikket?
  • Családfő
    A cikk témájához is hozzászólva: én is kíváncsian várom, hogy a mi lesz ennek a nagy QE-nek a vége, ha kedvezőtlen folyamatok indulnak el… Ószintén szólva nem éppen optimistán várom azokat az időket…

    Ui: az ingatlanárak közben szépen mennek majd felfelé a tegnapi bejelentés illetve az új intézkedések életbe lépése után.

  • Deviáns

    Egy autóval évekre nem adósodnék el a helyedben. Ha baleseted lesz, a bank még a javításba is beledumál.
    A családi háttered alapján nem voltál olyan helyzetben, amikor nem te szabtad meg, mire költesz, mit csinálsz adott hónapban a szabadidődben, mit eszel, hanem a hiteleid avagy a pénzhiány.
    A hitel nem ördögtől való, ha azt eszközfejlesztésre (profitnövelésre) fordítják. Itt a fórumon csak a fogyasztási cikkek vásárlását nem ajánlják hitelből. (az autó lehet mindkettő)
    A futamidőn gondolkodj el. A THM nem a teljes futamidőre, hanem egy évre vonatkozik. Én 12 max 24 hónapos hitelt látnék elfogadhatónak.
    Ne a bank diktáljon. Mond meg az ügyintézőnek, hogy ennyi hitel kell, ennyi futamidőre, mit ajánl. Menj be több bankba.
    Másrészt ne autóhitelt, hanem jelzálog hitelt vegyél fel, ha tied a lakás. Olcsóbb, és az autó a tied lesz egyből, nem a banké.
  • Autóhitel
    Családfő

    Szerintem nem volt kár feltenni a kérdést, és nem confirmation bias-ról van szó. Azért tettem ki, mert az én számításaim szerint nincs nagyon kockázata ennek a hitelnek, viszont már nagyon régóta olvasom a blogot. Minden témában a hozzászólások 90%-a hitel ellenes, viszont a közvetlen baráti/családi köröm a megfontolt hitelt pártolják.

    Ezért elbizonytalanodtam, gondoltam megkérdezem, hogy egy szerintem jó jövedelem mellé és biztos háttérhez is ennyire veszélyes lenne hitelt felvenni.

    Egyébként nem KELL most az autó, hanem szeretném. Ha kéne autó, vennék egy 20 éves japánt. Viszont a munkahelyemre is 15 perc tömegközivel bejárni, autóval 8. De szeretem az autókat, félig hobbinak venném. Magyarán nem múlik a megélhetésem az autó műküdésétől.

  • Autóhitel
    Devináns

    Értem, hogy jobb egy rövidebb futamidejű hitel. Ebből következett alapvetően a kérdésem is:
    Érdemes-e azért hosszabb futamidőt választani, hogy ha beütne a szar és nincs pénzem a nagyobb törlesztőre, csak egy kisebbet kelljen fizetnem? Amíg van elég, előtörlesztem, mintha nagyobb lenne a törlesztő, viszont be vagyok biztosítva kicsit, ha ez nem sikerülne.

    A lakás sajnos nem kizárólag az enyém, mások lakhatására nem vennék fel hitelt (összesen hárman lakunk benne, 3.5 szobás ).

  • Névtelen
    az én maszek véleményem erről (a döntést úgyis te hozod meg):
    – az autó vételárán FELÜL még kb 500e-t érdemes számolni (átírás, KGFB, súlyadó, 4 db gumi + gumicsere, kezdő kötelező szervíz; ha nincs benne normális riasztó/védelem akkor azt beletetetni)

    – mivel a magyar használtautó tulajok kb. 90%-a elhanyagolja az autót, ha igazán jól karban tartott autót akarsz akkor pluszban: fékolaj csere, váltó olaj csere, 1-2 apróság még úgyis lesz, futómű állítás, ablaktörlő lapát, ablakmosó folyadék csere)

    – évi átlagos költség kb 50-100e ft AKKOR is, ha keveset mész, blogon korábban volt fent autó költség számítós excel táblázat, keress rá!

    Nem tudjuk garázsban lesz-e tartva, ha nem akkor kb. többet fogod mosni mint használni (tapasztalat).

    Ha neked ez ígyis belefér és szeretnéd hát hajrá, de szóltunk előre, hogy drága mulatság.

  • Rcsi
    @pityukapityuka
    Hmm ingatlan tényleg kapós,viszont a fundamentumokat lassan de biztosan túlszárnyaljuk,illetve a mostani árak is már számomra bicskanyitogatóak BP-n.Ti milyen ingatlanra gondoltok,használt új? 4 ingatlanom van jelenleg de egyik sincs kiadva mivel valamelyiket fiam lakja másikokat meg használom utazás gyanánt.Én inkább az eladásokon gondolkoztam ingatlan terén mint sem további vásárláson.Sajna másfél éve eladtam 2 megyeszékhelyi lakást idő előtt úgynézki…ezt most kicsit bánom mert azóta ott még durrant egy 20%,de már viccesnek tűnnek nekem igy az árak(főleg panel).
    Van aki még stabilan ül például US piac lekövető indexekben? Vagy milyen alapokat ajánlotok? Arany ha van milyen % ban van a vagyonhoz viszonyitva?Netán bármiféle más nyersanyag? Tudom hogy utóbbiak teljes lutrik már de valamelyest most érdekel az itteniek véleménye.Köszönöm a válaszokat
  • naa
    Jogos: “Ne azt mondd, szerinted mi lesz, hanem h mi van a portfóliódban”.
    Aranyam nincs még mindig, de már jó ideje azon agyalok, hogy kellene, egy korrekcióra vártam 12xx-től de nem jött/nem voltam résen.
    A pénzügyi portfólióm kb. így néz ki most, ez nem ajánlás vagy ilyesmi, senki ne kövesse 🙂 Kb. arányok.
    36% magyar HUF államkötvény (főleg PMÁK) + USD magyar államkötvény
    19% SP500 index+főleg USA részvényalapok (ott nem index, ahol csak alapot tudok venni, sajnos van ilyen)
    16% egyedi részvény (nagyrészt külföldi)
    7% egyéb alapok (pl. ingatlan, absz., commodity)
    22% cash
    Forex és opciós pozik, de ez a tréd része.
    +Jelenleg úgy alakult, h túl sok van ingatlanban, ezért is nem aggódok nagyon pl. az arany hiánya miatt egyelőre, az elinflálás stb. ellen az ingatlan mint reáleszköz is véd valamennyire.
  • mgpx

    “Én ezt sose fogom megérteni: az hogy korábban ilyen egybeesés volt a válságok és a fordított hozamgörbe között, miért jelenti azt, hogy most is így lesz? ”
    A hozamgörbék a piac várakozásait tükrözik, és – hacsak nem önbeteljesítő a jóslat – ebből még nem következik, hogy ténylegesen lesz is vihar. Számos esetben megtörtént már, hogy a hozamgörbék túlzú pesszimizmus vagy túlzó optimizmus miatt elhúztak valamilyen irányba, aztán mégnem történt semmi, és visszakorrigáltak. A hozamok 1981 óta trendszerűen csökkennek, így mára nagyon szűk tartományba szorult be a hosszú és a rövid kötvények hozama, különsen zéró feletti alapkamat idején. Így könnyen lehet, hogy a a szokásos kilengések miatt időről-időre inverziók fognak fellépni minden különösebb következmény nélkül.

    De az is lehet, hogy igaza van a piacnak, és tényleg a vihar előszelét érezzük.

  • almastaska
    És viharban miért nem lehet a tőzsdei maximumokat csökkenteni? Azt mondani hogy kérem mától kezdve minden 1%-os napi csökkenést limitnek tekintünk és a kereskedés leáll, vagy csak felfele engedik elmozdulni. Így az esés nem hirtelen szerű, hanem szépen lassú lecsorgás amit jobban lehet kezelni. Miért az én befizetett adóforintjaimból kell megmenteni mindenféle bankot/céget? A hatalmas profitokból átlag jóskaként nem részesülök, illetve arányaiban sem fizetnek be annyit amikor minden felfele megy, mint amennyibe állambácsinak és a társadalomnak kerül, amikor beesik a tőzsde. Szóval társadalmi érdek alapján miért nem lehet ilyen intézkedéseket hozni? Ezt a közgazdasági idiotizmust sem értem a minden évre a korábbinál nagyobb mértékű EMELKEDÉST várnak el. De miért? Ilyen sehol sincs a természetben, és irreális. Erre ha valamelyik cég X%-al kisebb növekedést produkál már ki vannak akadva…
  • almastaska
    Miklós: ezekről esetleg tudnál írni, hogy az olyan átlag jóskák mint én is megértsük ezeket az elsőre felfoghatatlannak és irreálisnak tűnő összefüggéseket? Azt sem értem a FED miért nem tud olyan intézkedéseket hozni, amivel az olcsó pénzt csak az állampógároknak adják, de nem a cégeknek. Így a fogyasztás nőne, infláció lekövetné, anélkül hogy a cégek tudnának hatékonyságot növelni, vagyis a termelékenységet és a hasznot. Ha a cég tud ingyen pénzt kapni, akkor átlag jóska miért nem? Ha az a gond, hogy alacsony az infláció, akkor miért nem adóztatják meg adott termékcsoportokat/szektorokat úgy, hogy az infláció helyreálljon, de ne is szabaduljon el? Mindezt persze olyan kommunikációval, hogy csak a helyzet stabilitásáig, amíg helyre állnak a dolgok, utána megy vissza minden eredeti állapotába.
  • naa
    hidd el, nekünk, átlagjóskáknak is az lenne a jó, ha nem avatkoznának (avatkoztak volna be) a jegybankok meg a szabályozók. Olyan korlátokkal se, amiket javasolsz. Minden ilyen beavatkozás csak elodázza az elkerülhetetlent, ami még fájdalmasabb lesz, és még jobban az átlagjóska fog szívni vele.
  • vim
    @Autóhitel
    A korulmenyeidet/hatteredet tekintve (csaladi hatter, sajat lakas, 21 ev, ingyen egyetem, gyerek nincs) a netto 400k nagyon-nagyon jo fizetes. (Pl. az en korulmenyeimet/hatteremet tekintve 2x annyi se tul sok.)
    Neked valoban minimalisan kockazatos azt a hitelt kocsira felvenni. Nincs ra szukseged, felig hobby lenne, innentol csak az a kerdes hogy meger-e egy hobby ennyit? En semekkora fizuval se vennek fel hitelt hobby-ra. De te dontesz 🙂
  • A vagyok
    Tiszta öcsém vagy. Van hol laknia (ház egy része tulajdona, nagytesókkal közös, szülők elhunytak), mindene megvan és a fizetését (dolgozik, erre szavam nincs) a hobbijára (kocsi és sportmotor) költi. Mókol, tuningol a havi nulláig elveri rá. Semmi tartalék. Ha elromlik valami otthon javíttassa más, tisztasági dolgok teremnek maguktól, rezsibe végre belead legalább, de se továbbtanulás, se tartalék, se saját lakhatásra (másik házra vagy ebből a többieket kifizetni) nem tesz félre, mert annyi úgyse lesz. Él a mának nulláig kiköltekezve a hobbijának. Nem munkaeszköze. Aztán ha lesz feleség aki gyermek miatt kiesik a munkából egy időre, vagy esküvő és lagzi ha akarnak, vagy gyerek(ek) … ki fog félre tenni és mikor? Majd a tesók úgyis kihúzzák. Igen, amig tanult alá volt rakva minden, de most a saját gyermekemtől és magamtól vegyem el? Hiába a jó példa, más jellem.
  • PityukaPityuka

    A mostani árak már valóban túlzottnak tűnnek, de szerintem még nincs vége, és ez nem önigazolás. 2 illetve 5 éve vettem új építésűeket meg gépkocsi beállókat. már csak utóbbiakat keresem. Véleményem szerint lesz visszaesés, de nem akkora hogy újra 15-20 millióért tudjunk frekventált lakásokat venni. Korrekció lehet, ami idővel visszanövi magát. Az hogy emelkednek a bérek egyre gyorsuló ütemben, a lakásárak növekedésére, vagy legalábbis bebetonozódására hatnak. Az új családpolitika is. Talán lehet hogy egy 3-4 év múlva, ha más tényezők is összeállnak, és a befektetők elkezdenek kiszállni az ingatlanokból, lehet egy komolyabb túlkínálat, ami ügye az árak leverését okozhatják.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.