Népességi helyzet és kilátások Magyarországon

Az előző cikkben írtam arról, vajon várható-e a most bejelentett újabb állami támogatásoktól, hogy megszámlálhatatlan magyar gyerek fog születni a következő években. A válasz az, hogy aligha, ha mégis lesz valami eredménye, az messze elmarad a ráfordított összegektől.

Az új támogatások margójára

Mivel a kérdés nem csak fontos, de érdekes is és mindenkit érint, ha tetszik, ha nem, gondoltam kicsit bővebben is érdemes róla írni.

Magyarország lakossága folyamatosan fogy és öregszik, az elmúlt 29 évben több mint 5 évvel nőtt az átlagéletkor, ennyivel lett idősebb a társadalom a kevesebb megszületett gyerek és a hosszabb ideig élő idősek miatt.

A született gyerekek száma évről-évre csökken:

Természetesen ez az adat önmagában semmit nem mond, kérdés az, hogy hány szülőképes korú nő van egyáltalán, akire lehetne számítani a gyerekvállalás területén.

Sajnos ebben sem állunk jól, az elmúlt 30 évben meg sem született nők nem fognak gyereket szülni, ez elég kézenfekvő.

A világháború után született, úgynevezett Ratkó-korszak gyerekeinek az utódai a hetvenes években születtek meg, ők ma 35-45 évesek. Utánuk egy nagy visszaesés jön, már sokkal kevesebb nő van, akire egyáltalán lehet számítani, mint szülőképes korú nőre. (Bár 50 éves korig számítják annak a nőket, kevesen szülnek 40 év felett.)

A színes ábra a mai állapot a korfán, azt mutatja, melyik életkorban hány férfi és hány nő él Magyarországon.

A szaggatott vonal a 25 év múlva várható népességi megoszlást mutatja, érdemes megnézni, mennyivel több nyugdíjas és mennyivel kevesebb aktívkorú lesz, amikor a most 40 évesek vonulnának nyugdíjba. S ezután is várhatóan tovább fog romlani a helyzet.

Másik ilyen mutatószám, hogy egy szülőképes korú nő hány gyereket hoz a világra élete során. Ha azt szeretnénk, hogy ne fogyjon a nemzet, ennek a számnak 2,1 felett kellene lenni, ennyi utoljára 1977-ben volt.

A rendszerváltás után ez a szám tartósan leesett, a gazdasági válság után 2011-ben érte el a mélypontot, majd azóta emelkedik, illetve sajnos újra némileg csökkent, az előzetes adatok alapján 1,49 volt 2018-ban. (Az uniós átlag 1,6)

Ha politikus lennék, azt mondanám, hogy az én kormányzásom és az állami támogatások miatt nőtt a termékenység, ha demográfiával foglalkozó szakember, akkor pedig azt, hogy a gazdasági válságban elhalasztott gyerekek születtek meg (úgynevezett halasztott gyerekvállalás), illetve egyszerűen most lett 30-35-40 év feletti az a népes korosztály, aki későn észbe kapva ugyan, de még utoljára gyorsan szült, mert utána már nem lesz rá képes.

(Amint az a fentebb belinkelt összefoglalóból kiderül, a gyerekvállalási kedv úgy ugrott meg a maximum 8 általánossal rendelkezőek körében, hogy közben az arányuk csökkent a teljes társadalomban és úgy csökkent a diplomások körében, hogy közben lényegesen több lett a diplomások aránya. Ráadásul megyei lebontás szerint is a legszegényebb megyékben nőtt a gyerekek száma. Csak nem akarnak azok a gyerekek oda megszületni, ahová a kormány szeretné.)

A kétezres évek nagy pénzszórása (fészekrakó program, állami kezességvállalás, szocpol régi és új lakásra, államilag támogatott hitelek, stb.) meg se moccantotta a termékenységi mutatót, pedig akkor is évi 200 milliárd akkori forint felett költöttek ezekre a célokra. Ennyi hatása volt az elszórt ezermilliárdoknak. Semmi. Ki sem lehet mutatni statisztikailag, hogy akár csak egy gyerek is megszületett volna emiatt. Ellenben elévülhetetlen érdeme volt ezeknek a támogatásoknak abban, hogy egyrészt elszálltak az ingatlanárak, másrészt az állami kezességvállalás és a szocpol miatt hitelképtelen tízezrek adósodtak el üres zsebre svájci frankban és közöttük végezte a devizahiteles válság a legnagyobb pusztítást.

Eddig a statisztikai adatok.

Két nagy kérdés van: miért nem akarnak gyereket vállalni az emberek, miért nem születnek sehol gyerekek a fejlett világban, illetve miért is akarjuk, hogy nőjön a népesség? Miért nem jó nekünk a mostani csökkenő trend?

Ha nem értjük, miért nem születnek meg a gyerekek, vagyis a diagnózist sem ismerjük, miért gondoljuk, hogy egy akármilyen megoldás hasznos lehet?

Ha az egész fejlett világon, ahol a legnagyobb a jólét, csökken a gyerekvállalási kedv, miért gondoljuk, hogy ezt pénzzel meg lehet változtatni?

Mi változott meg véglegesen a társadalomban az elmúlt 50-70 évben?

Az első és legfontosabb, hogy feltalálták a hatékony fogamzásgátlást, az ötvenes években a használható óvszert, a hatvanas években a fogamzásgátló tablettákat.

Ennek két eredménye lett: az egyik, hogy a gyerekvállalás szabályozható lett. Ugyanis nagyanyáink nem azért szültek 4-5-6 gyereket, mert annyival jobban szerették a gyerekeket, hanem mert nem tudtak hatékonyan tenni ellene. Ennek másik következménye az elkötelezettség nélküli kapcsolatok (már nem fenyegetett a nemkívánt terhesség), ami a családok széteséséhez vezetett. Jelenleg az emberek 34%-a egyedülálló és 13%-a élettársi viszonyban él. A kapcsolat hiánya, vagy a bizonytalan kapcsolat nem kedvez a gyerekvállalási kedvnek.

Régen minden jobb volt

A háztartás gépesítésével a nők felszabadultak az otthoni fizikai munka nagy részétől, így munkába állhattak. Ez generálta a hetvenes-nyolcvanas évek nagy gazdasági fellendülését, azonban a kétkeresős családmodell megint csak nem kedvez a gyerekvállalásnak. Egy nyolc órában dolgozó nő kevésbé vágyik arra, hogy utána lélekszakadva rohanhasson ő az oviba, az apa az iskolába a gyerekekért, majd utána álljanak neki a házi feladatnak és a háztartási munkáknak is.

S pont az állami szociális háló is a gyerekvállalás ellen hat. Ma már nem szükséges gyereket nevelni azért, hogy valaki gondoskodjon rólam idős koromban vagy egy betegség alatt. Sőt, anyagilag egyenesen hátrányba kerülök évtizedeken át, ha a gyerek felnevelése főleg az én költségem, de a gyerek által később megtermelt haszon a társadalomé. Csak anyagilag nézve jobban járok, ha a gyereknevelésre fordítandó összeget félreteszem a saját nyugdíjam kiegészítésére.

Gyerekvállalás és a nyugdíj

S igen, a hedonizmus, a fiatalok infantilizmusa és sok minden más is gátolja, hogy több gyerek szülessen meg.

De a kérdés az, egy kormányzat mit tehet ez ellen és egyáltalán miért akar tenni ellene.

Abban nagyjából minden szakember egyetért, hogy bármilyen intézkedéssel is nem várható, hogy akárcsak 1,7 fölé nőjön a magyar termékenységi mutató,. De ha még most el is érnénk a 2,1-es szükséges értéket, lehet, hogy már akkor is késő lenne az ellátórendszerek szempontjából a következő évtizedekben.

Bármennyire is szeretnénk, az idő kerekét nem tudjuk visszaforgatni, el kell fogadni, hogy más világot élünk, mint éltünk 50-70 vagy 100 éve.

Mivel őszintén teljesen lényegtelen, hogy 12, 9 vagy 7 millió magyar él a határokon belül, az egyetlen probléma az egyre fogyó és idősödő társadalommal, hogy a jelenlegi felosztó-kiróvó nyugdíjrendszer és a teljesen hasonló elven alapuló egészségügy össze fog omlani, ha egyre kevesebb eltartóra egyre több eltartott jut.

Arról, hogyan alakult ki az egyébként nem is régi magyar nyugdíjrendszer és miért lett tőkefedezeti nyugdíjból tőkével egyáltalán nem rendelkező felosztó-kiróvó nyugdíjrendszer, arról itt írtam:

A nyugdíjrendszer múltja és jövője

Az egészségügy ugyanezzel a problémával küzd: egyre kevesebb a rendszerbe befizető aktív tag, miközben az egyre drágább egészségügy miatt egyre tovább életben tudjuk tartani azokat, akikre főleg fordítjuk az aktív tagok befizetéseit.

Mivel pénzesővel az elmúlt közel húsz évben eddig semmi statisztikailag is kimutatható változást nem sikerült elérni, azt kellene megnézni, milyen más megoldás jöhet szóba.

Az egyik a nyugdíjrendszer átalakítása felosztó-kiróvó rendszerről a tőkefedezeti nyugdíjrendszerre, hogy a mindenkori idősek ellátása ne az aktívkorúak számától és anyagi terhelhetőségétől függjön. Persze az erre kitalált magánnyugdíj-pénztári rendszer teljes beszántása után néhány évvel elég kevés esély van.

Így csinálták ezt például Chilében:

Nyugdíjrendszer: van megoldás!

A másik az állampolgárok támogatása az öngondoskodásban. A cafeteria átalakítása és abból minden öngondoskodó elem kivezetése sem támogatja ezt a célt túlzottan.

Eddig nem volt szó róla, de a migrációnak is Magyarország a nagy vesztese, a becslések szerint 400 ezer magyar dolgozik már külföldön, akik ott fizetnek adót és a gyerekeiket is ott nevelik, akik jó eséllyel már soha nem fognak visszatérni Magyarországra. Abból a pénzből, amiből új gyerekeket szeretnénk legyártatni az itthon maradottakkal, lehetne költeni arra is, hogy a külföldre mentek hazatérjenek. Kellene egy őszinte kutatás, hogy miért mentek el az emberek és miért jönnének vissza.

Nagyon nem lesz nekünk se más választásunk minden kormányzati kirohanás ellenére, mint külföldről pótolni a hiányzó embereket. A meg nem születetteket éppúgy, mint a tőlünk elvándoroltakat.

A nagy, lassan négy éve tartó politikai manipuláció helyett érdemes inkább néhány adatot elolvasni az Unióba érkezett bevándorlókról.

2018-ban 634.700 menedékkérelmet nyújtottak be az egész Unióban, ez az 500 millió fős Uniónak az elképesztően hatalmas 0,12%-át kitevő embertömeg. Ha ez így menne tovább, tíz év alatt akár 1,2%-ot is eléri az újonnan bevándorolni kívánók száma. Még szerencse, hogy évről-évre csökken ez a szám.

A 2018-as bevándorolni szándékozók 18%-a származik Nigériából, Albániából, Törökországból, Venezuelából és Grúziából, de jelentős a kolumbiaiak, kínaiak, vietnamiak és több afrikai országból érkezettek száma is. A menedékkérők 20%-a olyan országból érkezett, ahonnan még vízum sem kell a belépéshez. A férfiak-nők aránya 55-45% volt, felük 28 év alatti.

A bevándorlók közül 160 ezer érkezett csak Szíriából, Irakból, Afganisztánból vagy Pakisztánból. (Olvastam adatot, hogy a betelepültek 30%-a sem muzulmán, de sajnos most nem találom a forrást. Aki tudja, linkelje be.)

A beadott kérelmekből csak 34%-ot fogadtak el első körben, nem meglepő módon legtöbbet a szír menekültektől. Ez az Unió lakosságának 0,04%-át kitevő embertömeget jelent. Évente! 10 év alatt az már mindjárt 0,4%-nyi embertömeg lenne, ha ez így megy tovább.

Az illegális bevándorlók száma a 140 ezret sem érte el tavaly, a legtöbben Spanyolország felől próbálkoztak.

Az Unió polgárai 16,7%-ra becsülik a bevándorlók számát, a valóság ezzel szemben 7,2%. Születési hely szempontjából legtöbben a volt francia gyarmati marokkóiak vannak 10,7%, utána az albánok 6,8%-kal, a valaha brit gyarmat indiaiak 4,2%, törökök és a szintén brit gyarmati pakisztániak 3,3-3,3%. Az állampolgárságot nyertek 30%-a afrikai, 21%-a ázsiai, 20%-a európai nem EU tag, 15%-a észak és dél-amerikai.

(Országonkénti bontásban itt. Néhány példa: Németország csökkenő arányban: törökök 20,4%, oroszok 6,1%, ukránok 5,8%, koszovóiak 5%, a spanyoloknál rengeteg a latin-amerikai bevándorló, Olaszország 20% albán, 19,1% marokkói, indiai 5,2%, bangladesi 4,6%)

Na de szóval, érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy vagy kitesszük az országra a kiürült táblát, vagy eldöntjük, honnan szeretnénk bevándorlókat fogadni és ki is kellene találnunk, mivel tudnánk rávenni őket, hogy maradjanak és ne menjenek tovább a többi nyugatra költözött magyar után.

S még egy hatalmas kiaknázatlan forrása van Magyarországnak, a rengeteg mélyszegénységben élő, magára hagyott ember, aki nem is szocializálódott rendesen már generációk óta és az oktatásból is kiszorulnak, így újra és újra kitermelik a nyomort, amit a többségi társadalomnak kell finanszírozni.

Ha ezeket az embereket elkezdenénk oktatni és támogatni a változásban (nem anyagilag feltétlen), néhány évtized alatt remek munkaerővé válnának. Abból a sokszáz milliárdból, amit gyerekgyártásra adunk a többségi társadalomnak, a statisztikák alapján eredmény nélkül, évi néhány tízmilliárdból hatalmas eredményt lehetne elérni a leszakadt társadalmi osztályokban.

Két legyet ütnénk egycsapásra: felszámolnánk a nyomort és nyernénk rengeteg használható, magyarul beszélő munkaerőt. Persze nem menne egyik napról a másikra, minimum évtizedekig tartana, de ha ma sem kezdjük el, csak egy újabb generációt elveszítünk.

Na, röviden ennyit akartam még hozzátenni a legutóbbi cikkhez.

Minden hozzászólást szeretettel várunk, akár pro, akár kontra, de csak akkor, ha értéke és értelme van. Az ész nélkül migránsozó, cigányozó, okoskodó, felesleges vitákat generáló hozzászólásokat törlöm. Ha érveid vannak, nem csak véleményed, támaszd alá hiteles adatokkal.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

379 hozzászólás

  • E13
    Kibeszelo
    A kozhiedelemmel ellentetben nem minden kinti magyar szavaz. En pl sose tettem.
  • százegy

    Azt hiszem, alapismereteid sincsenek a vallásokról. Az Ószövetség meg tele van vérfertőzéssel, nemierőszakkal, a népirtás dicsőítésével. Ha a VII. századi viszonyokat megnézed, sokkal durvább történtek vallás ürügyén, gondoljunk csak az emberáldozatokkal járó vallási rituálékat.A középkorban az iszlám volt a nagy térítő vallások közül a legemberibb, kegtoleránsabb és legfejlettebb. Ha nem hozzák Európába vissza a tudást, akkor alá nincs reneszánsz, nincs ipari forradalom, Európa örökre lemarad a világtól. Ha elmész Cordobába ,Sevillába, Ganadába, akkor láthatod, miről beszélek. A kereszténység alapból nőgyűlölő, elég elolvasni Aquinoi Szent Tamástól Lutherig a nőt a Sátán szövetségesének tartották. XD Nem a vallás számít, hanem az, milyen társadalomfejettségi szintén van az adott társadalom.

  • Bálint
    “Mivel őszintén teljesen lényegtelen, hogy 12, 9 vagy 7 millió magyar él”
    Ezt miért gondolod így?
    Ha jól értem, te teljes mértékben feleslegesnek gondolod a népességpolitikát, inkább a meglévő társadalom fejlesztésére fordítanád ezeket a pénzeket.
  • elektromodulator dva
    “Megszámlálhatatlan magyar gyerek fog születni” Nos, ez ketsegtelen! 2010 ota 80 000 magyar gyerek szuletett kulfoldon akiket (friss kivandorlok magyar gyerekekent) Magyarorszagon anyakonyveztek. Ennyit a qrva nagy szaporulatrol. Igjen, meg sokaig megszamlalhatatlanok leszunk, mert a hatalomnak nem erdeke egy korrekt nepszamlalas (ertsd: csak azokat szamolnak, akik tenyleg Mo-n is elnek) mert az eredmeny mar ma is siralmas lenne. Mar 10 eve eltem eszakon, amikor megtudtam a XI keruleti onkoriban, hogy Mo-n elo magyar vagyok (2013 III/31-en megszuntettek az “ideiglenesen kulfoldon tartozkodo statuszt, mindenkit visszasorolva Mo-n elo magyarnak 🙂 Csaladtamogatosdit jattszani a kiindulasi pont ismerete nelkul (hanyan is vagyunk?) eleg szanalmas.
    Hogy miert szuletik keves gyerek? Nem tom, az en tippem, hogy az onfelaldozas/felelossegvallalas nem fer ossze a mindenhato onmegvalositassal..
  • Szabolcs
    na, azért van hová fejlődni 🙂

    alapblog.hu/szerelemert-kredit/

  • Ildikó70
    A cigánygyerekek neveléséről csak annyit: Anyukám a kertben tevékenykedett, jöttek haza az oviból a gyerekek a szüleikkel. A 2 kisgyerek odaköszönt, hogy csókolom néni. Az anyáik lehordták őket, hogy minek köszöntök annak a vén k..-ának. Ha a gyerek szülei nem segítik a gyerekeiket nevelni szándékozó óvónőket, tanárokat akkor elveszett az egész. Hiába tanul meg az oviban köszönni, ha a szülők letorkolják, ahelyett hogy ők is köszönnének, ha már nekik maguktól nem jutott eszükbe.
  • Pontyi
    Németországi munkahelyen szoftverfejlesztő cégnél nagyon vegyes a csoport. Legalább 20 különböző országból vagyunk. Van arab kolléganőm is. Még fejkendője is van. (Hogy képzeli, hogy nem tevepásztor, mi?). Cserében 4 nyelven beszél. Az arab anyanyelve mellett még franciát, angolt és a németet tökéletesen. Ráadásul a szakmájában is ott van a szeren. És nincs egyedül, kevés hozzájuk hasonló paraméterű munkatársam volt Magyarországon. Persze ha nem csukom be a szemem akkor ugyanúgy van a másik oldalon, hogy láttam már pályudvaron őrjöngő nagycsaládos arabul beszélő lecsúszott bevándorlókat. Nekem ez azt jelenti, hogy a bevándorlás nagyon is szükséges, de erősen szűrni kell ki jöhet. Viszont az ország nem vonzó semmilyen szempontból. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy a tényleg értékes munkaerő számára bármilyen szempontból is elfogadható célország lenne Magyarország. Nehéz kérdés.
  • Ildikó70
    Kereszténység – ami nálunk van, messze nem az. Azok keresztények, akinek ez érdekük. Ha iszlámnak lesz érdekük lenni azok lesznek. Igazi kereszténység nálunk alig 5-6%, ők is leginkább idősek, míg az iszlámnál ez 90% és ott a fiatalok azok.
  • Várvizi Balázs
    Azzal semmit se nyerünk, ha migránsokat engedünk be.

    Nem az a fő cél hogy minden áron többen legyünk, hanem az, hogy mi magyarok ne fogyjunk el, tudjunk stabilan növekedni. A magyarságnak szerves része, hogy magyarul beszélünk, magyarul gondolkodunk, ápoljuk a hagyományainkat, tisztában vagyunk nemzeti örökségünkkel, ünnepeinkkel, együtt egy közösséget alkotunk stb-stb. Mindez együttesen jelent egy megvédendő értéket, és ebből a célból fontos, hogy identitásunkat megőrizve tudjunk gyarapodni.

    Magyarnak lenni egy olyan kulturális háttérből fakadó sajátosság (nem jobb, nem rosszabb másoknál), ami megkülönböztet minket bármely más néptől, és pont ezért tudunk valami újat adni a világnak. Nélkülünk kétség kívül szegényebb lenne a világ, kevésbé lenne sokszínű.

    A nyugdíjrendszer egy más jellegű kérdés, ne keverjük ide. Köv. kommentben kifejtem hogy miért gondolom ezt.

  • headset
    Szerintem a cigányság beilleszkedési problémáit eredendően az eltérő gyermeknevelés okozza.
    Pl. “DR. H. S A hagyományos roma kultúra ideális képe”, vagy google: cigány gyermeknevelés

    A cigány családok sokkal kevésbé korlátozzák az apró gyermekeket, nem állítanak fel követendő szabályokat és nem nevelik a gyermekeket a szabálykövetésre.

    Ez az egyetlen különbség megalapozza az iskolai lemaradást, a kezelhetetlen viselkedést, az alacsony képzettséget, és fiatal felnőttként a munkára való alkalmatlanlanság és a bűnözés nagyobb arányát.

    Szintén a fenti tanulmányban olvasható az értékek cseréjének három módja.
    Legyszerűsítve:
    – ajándék jelleggel
    – valamit valamiért
    – saját haszon csellel vagy erőszakkal.

    A modern, európai társadalmakat a 2. mód tartja fenn. A kevésbé jól működő közösségekben befelé az első, kifelé a harmadik dominál. És ezt látják és viszik tovább a gyerekek is.

  • tip
    “Miért él annyi török Németországban már évtizedek óta?” – mert a németek az 50-es évek “gazdasági csodáját” nem bírták munkaerővel, és először európai (főként olasz), majd a 70-es évektől török vendégmunkásokkal igyekeztek a problémát áthidalni. A vendégmunkást (max. 2 év) komolyan gondolták, csak nem komolyan végezték, mert a munkások jelentős része idővel kiutaztatta a családját és végül itt ragadt. Ezért.

    A gazdasági bevándorlást a mai napig az ipari lobbi nyomja, mert nincs elég igénytelen és olcsó (főleg olcsó!) munkaerő a szakképzettséget nem igénylő munkákra. Naponta hirdetik a “szakemberhiányt” a médiában, a bérek ugyanakkor nem a szakemberhiányt, hanem inkább a rabszolgahiányt tükrözik. A szabadjára eresztett bevándorlás társadalmi költségeit már nem az iparmágnások fogják megfizetni: ők a valóságtól távol, a hegy tetején vagy gated communityben laknak.

  • szl
    Nem értem miért fáj sokaknak az, hogy a középosztályt gyerekvállalási feltétellel támogatják. Mennyi pénzt fizetünk ki államadósság kamatra, transzferárazással külföldre vitt jövedelmekkel? Szerintem ezek a milliók versenyképesek egy középosztálybeli családnak ahhoz, hogy gyereket vállaljon és ne nettó adományozója legyen a gyerekkel a társadalomnak. Ha valaki gyereket vállal a kényelmes szinglizés helyett, azzal a mai rendszer szerint a szinglik nyugdíját alapozza meg. Már most meg kellene nyírni a nyugdíjrendszert. A Ratkó korszak nyugdíjasai exponenciálisan változó nyugdíjat kapjanak már most attól függően, hogy hány gyereket neveltek fel és azok mennyi TB-t fizetnek most.Megoldás a gyerekek járulék-átirányítása a nyugdíjas szülőnek. Alapnyugdíj meg befagyasztva. Ha neveltél/szültél gyereket akkor van nyugdíjad, ha nem, akkor meg egészítsd ki a gyereknevelésre el nem költött pénzzel.
  • vbk
    A nyugdíjrendszerről. Nem az a megoldás, hogy hirtelen szülessen sok gyerek, hisz már az is késő, és nem vezet sehová.

    A megoldás az lenne, hogy szüntessük meg a fenntarthatatlan piramisjátékot, amit nyugdíjrendszernek nevezünk, és helyette vezessünk be fenntartható modellt. Például a nyugdíjcélú alapjövedelemmel vezessük ki a nyugdíjat az idősek számára, a fiatalokat pedig ösztönözzük arra, hogy öngondoskodással saját maguknak tegyenek félre idős korukra. Az ehhez használható eszközök már léteznek, nem kell újra kitalálni őket.

    A mai formában létező nyugdíjrendszert pedig dobjuk ki a p…ba, mert annyit ér. Be kellene látni, hogy egy lavinát görgetünk magunk előtt, és ennek semmi értelme. Minél később szembesülünk ezzel, annál több kárt okoz.

  • Giorgo
    Én is sok ilyen sztorit hallok, de szerintem a hölgyek tettek rosz lóra. Emlékszem, hogy gyermekápolás órán azt mondta a tanárnő, hogy már jóval gyermekvállalás elött fektessétek le az elveket, ami szerint fel szeretnétek nevelni azt a gyermeket. A legtöbb nő pedig csak úgy hagyja, hogy megtörténjenek a dolgok, utána meg ezt lehet hallani: “Na de ki hitte volna, hogy ez egy ekkora nagy #!@&”. Lehetett volna tudni… Rá lehetett volna ébredni…
  • AAA
    OFF: Dominosoknak ma 1GB-ot ad a T egy napra.
  • msgwyn
    Huszoneves diplomas nokent szeretnek majd (egynel mindenkepp tobb) gyereket. A csomag celcsoportjanak tagja vagyok, de a milliok igerete az eg vilagon semmivel nem hozta kozelebb azt a pontot, amikor majd tenyleg raszanom magam a gyerekvallalasra.
    Ugy van, ahogy sokan mondtak elottem, biztonsag es kiszamithatosag kene, nem plusz penz. Amig nem tudom, hogy lesz-e tanar, akire kisiskolaskent ra tudom majd bizni, vagy hazirovos, akihez vihetem, ha kitor rajta a baranyhimlo, hova szuljek gyereket?
  • Robi
    Ahogy kivándorlás sem egyik percről a másikra történt, meg a többi nagy demografiái változás sem, úgy a szültések sem gyorsan fognak változni. Valszeg ha marketing szemmel nézzük a kivándorlást, akkor a sok “pletyka” és a kivándoroltak véleménye indította be az egészet.
    Tehát ilyen alapon, itt is ez kell elinduljon, amire szinte a legjobb variáns a sok pénz tolása. Akkor talán egyre több olyan ember lesz, akinek megéri a gyerek, egyre többet beszélnek erről, egyre nagyobb szenzáicó és felhajtás kíséri majd a kormány bjelentéseit és beindul valami. Csak így működhet a dolog.

    De ha ez így van, akkor a lehető legtöbbet az ilyen cikkek árthatják a folyamatnak, még ha jó szándék is vezérelte a megírást.

    És érdemes lenne már elfogadni, hogy sohasem lesz (talán nem is létezik) olyan kormány, aki mindent jól csinál, aki nem lop semmit, akivel minden létező mutató felfele szárnyal… Csak olyan létezik hogy szar, nagyon szar, jobb, nem annnyira szar stb. Ha meg ezt elfogadjuk, akkor azért belátható szerintem, hogy az ilyen családi dolgok még ha szavazótoborzás is, akkor is a pozitív oldalt képviselik, és ez legyen a legnagyobb gond az országgal, hogy a társadalomnak adott pénz, nem teljesne fűzi be a hozzá vetett reményeket.

  • tip
    “Idehaza még egy idióta magyar apuka sem verekedett az iskolában a másikkal?” – a szóban forgó apuka nem “idióta”. Ő csak megvédte a feleségét, és ez náluk így szokás. A saját kultúrkörében akkor érte volna megvetés, ha nem veri szét a becsületébe gázoló fejét. Az ő világukban ez a viselkedés az elvárt.

    “S ennek ellenére nyilván van probléma velük, teljesen más kultúra, sokat kell nevelni őket.” – egy ember 16-18 éves korára teljesen kialakult és bevésődött szociális mintákkal rendelkezik. Ezeket a mintákat felülírni akkor már nem lehet.

  • Pampalini
    “Miért él annyi török Németországban már évtizedek óta? Mert szükség van rájuk, ha már a német nő nem szül eleget.”

    Volt török szomszedom, 3 even keresztul. Rendes, normalis torok csalad volt. Megis nagyon orultem, mikor el tudtam koltozni vegre. Pedig nem voltak bunozok: egyszeruen kellemetlenul hangosak voltak, ejjel-nappal. Gyerekzsivaj es kiabalas este 11 utan tok normalis. Ez az o kulturajuk. 3 ev alatt nem tudtam megertetni veluk, hogy tartsak tiszteletben a helyi szokasokat (es amugy a hazirendet), mert pl van, aki reggel 6ra jar dolgozni. Es ez csak egy jelentektelen aprosag a kulturak talalkozasa es asszimilacio kerdeskoreben.

    Azt gondolom, ha a torokok szomszedait megkerdezed, differencialtabban nyilatkoznak arrol, hogy “szukseg van rajuk”.

  • Sbari
    Köszi a kódot!
    Egyelőre transferwise-hoz kérne a gyerekem bankkártyát. PEMÁK-ot szeretne vásárolni, de inkább leírom, mit szeretnénk, mert lehet, hogy mást fogtok javasolni (kezdő bénázók vagyunk).
    Eddig csak 1x töltöttünk a MÁK számlájára pénzt úgy, hogy bankkártyával forintot fizettünk az államkincstár oldalán, azt váltja át az államkincstár EUR-ra a pénzszámlájára (itt járunk).
    Ezt szeretnénk úgy megoldani legközelebb, ha olcsóbb, hogy transferwise bankkártyáról eur-ban fizeti a pénzt.
    Jól gondolom, hogy ez lehetséges? (van holland bankkártyája, de azzal nem lehet fizetni a neten)
    A Curve kártyáról olvastam már, amögé vajon ezt a netes fizetésre alkalmatlan holland bankkártyát is be lehet tenni?
    Nagyon köszi a segítséget!
  • TT
    Tessék, ez nálunk a “felzárkóztatás” meg “integráció”:
    index.hu/belfold/2019/02/20/kispest_napraforgo_ovoda_eu-s_tamogatas_harmadik_evezred_innovacios_alapitvany/

    Ezek után csoda, hogy nem látszik fejlődés? És erre tényleg az a válasz, hogy nincs is értelme próbálkozni?

  • jami
    Nem hölgyekről írtam (az még/már én sem leszek), hanem fiatal nőkről.
    És nem gondolom, hogy bármelyik félnek kell, egyedül, felmérni, hogy fog viselkedni a MÁSIK, ha szülők lesznek. Persze, utólag már lehet látni, hogy ja, amikor azt mondta/csinálta, az is azért volt, akkor is “ilyen” volt.
    Eleve ritkán tolnak ki tudatosan egymással (az válás után jellemzőbb), nem szülőként lesznek másak, hanem a terheléskor jön ki, milyenek IGAZÁBÓL. Csak egy sima párkapcsolat esetében max. elválnak útjaik, gyerek esetében már nincs jó megoldás, csak tűzoltás.

    És mielőtt: én is viselkedtem már úgy szülőként, amint soha nem gondoltam volna magamról. Akkor és ott kell megoldás. De nem mindenki megoldásorientált, nem mindenki látja inkább az előnyöket a gyereknevelésben.

    Írják itt is sokan, hogy igazából az első gyerek vállalása a sarokpont. Hát egy nagy fenét. Minden következő gyereké.

  • OFFliner

    2019-02-19 at 10:14
    „ma ebben az országban 200 ezer nőt ver napi szinten a fehér keresztény őslakos pasija.”
    Ezt azért erős túlzásnak gondolom. Honnan van ez a szám?


    2019-02-19 at 11:43
    Ne hidd, hogy külföldön nem tudsz összeszedni egy lakásra valót. Persze ha Londonban vagy Münchenben futsz neki, akkor elég csekély az esélyed. Nyílván nem két év alatt lesz meg, de egy képzett, nyelveket beszélő pár 10 év alatt összehozza. Németországban biztosan.

  • Vakmajom
    Igen is van olyan, hogy alacsonyabb rendű vallás. Ki vitatja, hogy embert áldozni a napistennek, nem egy primitív cselekedet? (Ld. aztékok)

    A kereszténység csak annyival fejletebb az iszlámhoz képest, mint Jézus, Mohamed véreskezű hadvezérhez képest. Aki képbe akar kerülni az iszlámmal kapcsolatban halgassa meg ezt a pro/kontra vitát, és SOHA többé nem lesz kérdése ezzel kapcsolatban.
    Nem akárki vitatkozik, nem akárkivel. Miklósnak különösen ajánlott. Aki meghallgatja az első 10 percet, nem fogja tudni abbahagyni: youtube.com/watch?v=O2rARa_JspE&t=4s

  • tp
    Rebellis, nagyon belelovaltad magad a kérdésbe.

    Ha annyira átgondolt lenne itt bármi akkor miért:
    – vezetik be 2018-ban az adómentes kp-t évi 100e Ft-ig hogy 2019-ben megszüntessék?
    – miért három évre hirdetnek meg egy ki sem dolgozott programot (10M Orbánhitel)?
    – miért van az, hogy a nagy propagandával szemben pl. mi semmiféle otthontámogatásra nem vagyunk jogosultak (használt lakás 35M-s határa) de a 4%-os illetéket legombolják plusz az árakat jól felverték a CSOK-kal?
    – miért csak 4 évre hirdették meg az 5%-os ÁFÁ-t?

    Ezek a kurva rövid (mert 3-4-5 év igen is rövid ha népességről van szó) programok egyáltalán nem szolgálják a tervezhetőséget.

    Soroljam még mi minden zavar? PL. tök felesleges párhuzamos kapacitásokat tart fenn az állam (máv és volán ugyanoda) és nagyon pazarló a bürokrácia. Biztos van még ma is olyan adónem, aminek a fenntartása drágább, mint a beszedett adó.

  • Pietari
    A keresztény vs muszlim kúltúra harcában szerintem kb felesleges a hittérítés hatékonyságán elmélkedni. Sokkal érdekesebb kérdés, hogy egy olyan országban, ahol ma 7 % a muszlim kisebbség aránya (40 év alatti korosztályban mégnagyobb), hogyan alakul ez a szám 50, 100, 200 év múlva, ha azt feltételezzük, hogy amíg egy átlagos muszlim nő 30 éves korára szül három gyereket, addig a nem muszlim 35 éves korára 1,5-öt. Az abszolút többséget valószínűleg nem a következő néhány évtizedben fogják elérni, de azt is tudjuk, hogy az még a parlamenti kétharmadhoz sem feltétlenül szükséges, egy szimpla kormányzóképes párthoz meg pláne nem.
  • Kiszamolo
    pietrari, 2,2 gyereket szül a muszlim. De kapaszkodj, több nem fehér gyerek születik az USÁ-ban, mint fehér, mégsem jött még el ott sem a világvége.

    1870-ben jóformán senki nem beszélt magyarul Pest-Budán s előtte a török megszállás miatt gyakorlatilag 90%-ban kihalt a magyar lakosság az ország közepén. S ma mégis itt a magyar nemzet, nem jött el a nemzethalál.

    hu.wikipedia.org/wiki/Budapest_n%C3%A9pess%C3%A9ge#Anyanyelvi_megoszl%C3%A1s_1715_%C3%A9s_1891_k%C3%B6z%C3%B6tt

  • Kodex
    Miklós cseheknek sikerült. dotoho.atlatszo.hu/2019/02/18/praga-mar-kevert-nepessegu-varos-a-cseh-fovaros-osszeomlana-a-gazdasagi-bevandorlok-nelkul/
  • Robi
    Nekem az a véleményem, hogy a társadalmat két részre lehet osztani:

    1. Akinek volt már kellemetlen cigány szomszédja, ismerőse, élt nagyrészt cigányok lakta településen, ahol sok volt a bűnözés (nem elment egy ilyen utcán, hanem élt hónapokat).
    2. Aki még nem.

    Aki a saját bőrén megtapasztalja, hogy milyen az, amikor mindent be kell csukni mert ellophatják, amikor az utcán csapatostul állnak a munkanélküli unatkozó cigányok, amikor bárkibe beleköthetnek, annak nem az lesz erre a legelső reakciója, hogy ez egy megoldandó társaldami helyzet, amit kezelni kell, hanem a LÉTÖSZTÖN.

    Biztonságot akar, és hogy az ő kislánya vagy bárkije ne egy ilyen közegben nőjjön fel! És valjuk be ez a természetes reakció.

    Tök mindegy ilyenkor, hogy amúgy hány tanult meg rendes cigány is létezik bizonyos környékeken..

  • Robi
    és tök mindegy hogy hány olyan statiszitka kerül elő, ami szerint a fehérek mégtöbb bűnt követnek el, vagy hány gettó van a világon, amit fehérek csinálnak..ezek mind eltörpölnek az ember természetes bizontságra törekvő jogaival.

    Meg az olyan érvek, hogy mi is migránsok vagyunk..hát bakker mindenki Afrikából származik, akkor mindenki migráns szevasz..ez semmit nem befolyásol.

    Németországban egyszerűen most termelődik ki a társadalomnak az a rétege, aki ezt megéli, érik atrocitások, lát atrociátsokat stb stb. és ők lesznek a jövő szavazói, a jövő radikálisabb politikasai. Nagyon szomorú, hogy ezt sokan nem látják, csak automatikusan élik meg.
    Az én német rokonaim is félnek és mondják mennyit romlott a közbiztonság, viszont Merkelre szavaztak..Mivel a másik párt elmondásuk szerint nagyon “szélsőséges”. Kellenek még történejenk dolgok, hogy a másik párt ideólógiája legyen az elfogadott és a megoldás.

    Az egy másik ismerősöm aki polgármester volt egy erdélyi településen kiment Németoszágba, mesélte hogy a fiát a muszlimok az iskolában leköpdösik, összefikálják a füzetét, állandónn bántják. Pedig sima magyar, nem zsidó. Nekik is, milyen statiszikát kéne mutatni, ahhoz hogy elfogják a muszlimok jók és semmi veszélyt nem jelentenek? Ők lesznek a jövő szavazói, csak akkor már sokkal súlyosabb lesz a helyzet.

    Aki soha nem élt huzamosabb ideig olyan helyen, ahol bármikor történhet egy büncselekmény az ezt nem értheti. Csak akkor fogja megérteni, ha az ő környezete lesz ilyen.

  • emberes
    És te úgy látod, hogy egy képzett, nyelveket beszélő pár Magyarországon nem tud összerakni egy lakásra valót 10 év alatt? Természetesen ahogy London, München kiesik, úgy ebben az esetben sem budapesti ingatlanról beszélünk.
  • Richie Rich
    Mikor indul el a Kiszámoló Társkereső?
    Én pl. pont egy Lilla olvtárshoz hasonló hölgyre vágyom, de a hétköznapi életben éppen az ő típusa a legrejtőzködőbb…

    Ha nincs már Kiszámoló Akadémia, akkor lehetne valami ilyen randis dolog helyette. 🙂

  • Gábor
    Látom, csak sikerült a roma helyzetet és a migrációt összekeverni, pedig arról volt szó, hogy ezeknek nincs helye itt.
    Roma és roma között is van különbség. Pl a munkahelyemen a dolgozok kb 40% roma és évek óta együtt dolgozunk, van amelyik kiválóan dolgozik van amelyik kevésbé, pont mint a magyarok. Van közöttük bunkó de többsége normális és probléma mentes.
    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy az élet nem fekete/ fehér ahogy mostanában szeretik ez láttatni mindenben.
    Továbbra is azt mondom, hogy lesz ingyenes és lesz fizetős EU, jobban szétválasztva mint most, vagy szimplán hagyják úgy ahogy most van és tovább amortizálódik.
    Nyugdíjhoz a (környezetemben) szinte mindenki úgy áll hozzá, hogy eleve meg sem éli és ha megnézek sok melós kollégát van is rá esélyük az életmódjuk miatt. Akkor kihal a magyar? Szerintem a legtöbb embert jelenleg ez nem érdekli, ezt csak a kormány tolja, erőlteti
  • porthosz

    Nincs fenntartható nyugdíjrendszer ha a lakosság nem termelődik újra (igy vagy úgy, saját szaporulat vagy bevándorlás) és még ez sem elég, ha az újratermelődő lakosság legalább annyit nem tesz bele a közösbe mint az elődei.

    Szélsőséges példa, de ha pl. ezen túl 0 gyerek születne a Földön, akkor előbb utóbb eljutnánk oda, hogy már csak 1 milliárd ember él a Földön és az mind 80 éves. Ekkor teljesen mindegy hogy ki mibe hogy öngondoskodott és mennyi pénzed van a bankban, senki nem lesz aki kivigye az ágytáladat. A helyzet nagyjából hasonló akkor is, ha lenne aki kivigye csak épp az inkább azzal foglalatoskodik hogy elvágja a nyakadat.

    Magyarország per pill az első problémába szalad bele (elöregedő lakosság), a nyugatiak meg ugyanekkora tempóval a másodikba (a nem eu bevándorlók és utódaik inkább kivesznek a kasszából mint beleraknak).

  • Pietari

    Igazad van, Európában valóban 2,2 a szám, a globális ráta a 3 (2,9). Cserébe talán a 30-as életkort becsültem felül.

    Nem tudom mennyire összehasonlítható a helyzet az afro-amerikaiakkal, vagy a 150 évvel ezelőtti Magyarországgal. Az európai kultúra (legalábbis amit ma annak tartunk) és az iszlám között szerintem nagyobb a kulturális szakadék. A 150 évvel ezelőtti gyerekvállalási kedvet is egész más körülmények határozták meg, mint a mait.

    Osztom azoknak a véleményét, akik szerint elsősorban azért születik kevesebb gyerek a nyugati világban, mert ma van egy sokkal kényelmesebb, szórakoztatóbb, kevesebb felelősséggel járó életforma, és a nők számára is kinyílt a világ. Nem hiszem, hogy hosszú távon fel tudjuk venni a versenyt az iszlámmal. Világvége persze nem lesz, de ahogy a Római Birodalom sem tartott örökké, a mai Európa sem feltétlenül fog, mégha ezt nehéz is elképzelni.

  • sanyi
    yo – ha azt irja sok a hozzaszolas lassitunk, akkor be sem fogadja a comment?
  • sanyi

    bar magad is ellenorizhetted volna, de itt meg magat a tanulmanyt sem kell elolvasnod, a leirasban ott van, ha legorgeted, hogy 2012ben 100.000 not eroszakoltak meg. Erted, nem felpofoztak…
    nane.hu/erintetteknek/kiadvanyok/

    > „ma ebben az országban 200 ezer nőt ver napi szinten a fehér keresztény őslakos pasija.”
    > Ezt azért erős túlzásnak gondolom. Honnan van ez a szám?

    az szeleskoru tarsadalmi / szocialis ertekrend igen komoly problemakkal kuzd ma itthon (vo.):
    – mi a velemenye a tarsadalomban levo kozonyrol?
    – leszarom

    ha nem igy lenne, nem mukodne a ket csavo a villamoson, maluljaroban, berhazban mindenkit lefenyit, nem lenne gond a migracio, nem tudna a vezetes egyszeru modszerekkel agymosni emberek millioit stb..

  • Zedder
    Néhány reakció…

    Szavazás határontúliaknak: na itt lehidalsz, mert nekik konkrétan több joguk van mint az ősmagyar, Magyarországon született magyarnak! Pl. ha külföldön élsz, akkor előre be kell jelentened, hogy külföldön szeretnél szavazni, majd elutazni a legközelebbi konzulátusra (sokszáz, sokezer km), majd jó esetben pár óra, esetleg egy egész napos sorbanállás után leadod a szavazócetlit.

    HTM mit csinál? Levélben szavaz. LEVÉLBEN. És 1. szavaz 2. büszke rá, miközben SOSE élt Magyarországon. Na ez a b+ történet.

    Külföldön született gyerekek is magyarnak számítanak (hiszen azok, magyar útlevelet kapnak, mi mást kapnának, csak az USA ad területi alapon állampolgárságot…) és IGEN, BESZÁMÍT az otthonszületett statisztikákba.

  • Zedder
    “A magyarságnak szerves része, hogy magyarul beszélünk, magyarul gondolkodunk”

    Én már akkor is sokszor “külföldiül” gondolkoztam, sőt, álmodtam, amikor otthon éltem. Hiába, na a napi 8-10 óra multikulti munka + külföldi forrásanyagok, könyvek, tanulmányok, filmek azért hagynak nyomot az emberben.

    Jó régen költöztem ki, de mostanában már az a ritka, ha pl. magyarul álmodok.

    Azért megengeded még, hogy magyar legyek? Lécci-lécci-lécci…

  • Kono
    Ezt akár én is írhattam volna. Írtam is Facebookon múlt héten. Rakd be a termékenységi ràtàt is régiónként. Aztàn majd csodàlkozik a sok ember itt. Mert a fő kérdés a nemzetünk létében nem a bevàndorlàs àm, hanem az, hogy mit kezdjünk azzal a 4 megyével, ahol az iskolában pár évtized múlva több lesz a cigány, mint a fehér gyerek. És itt most nem arra gondolok, hogy barna-e a bőre, mert az nem érdekel. Arra gondolok, hogy olyan csalàdban született, ahol nincs víz a csapban, nem dolgoznak a szülők és összesen van 8 àltalànosuk!!!
  • Peti
    @kiszamolo: És ha a kormány, vagy netán a Te utópisztikus terveid teljesülnek, azzal szerinted visszafordítható lesz az emberek társadalmi elszigetelődése? Vagy kizárólag a munkaerőhiány, és a nyugdíjrendszer összeomlásnak orvoslása a cél? Senki nem veszi észre, hogy egy eltorzult világban élünk? Normális az, hogy a szülő az egészen pici gyereke figyelmét tablettel köti le? Vagy az, hogy az üres játszótéren, játszópajtások nélkül, unottan hintázik a gyerek, az anyuka meg még ilyenkor is a Facebookot nyomkodja a telóján? És az, hogy a szülőkkel, rokonokkal többnyire csak interneten tartják a kapcsolatot, miközben egy városban élnek? Senkit nem zavar az emberi kapcsolatok -, a hétvégi családi összejövetelek hiánya? Ki köti le a gyerek figyelmét? Hol vannak a barátok, a társaság? Egy monitor előtt? A legfőbb probléma a meddőség…de nem az emberek -, hanem a társadalom meddősége.
  • axt
    Naiv vagy Miklós. A leszakadtak nagy része nem is akar integrálódni, jó nekik a segély, tojnak azok a világra. Miből gondolod, hogy szeretnének dolgozni? Miféle motivációjuk lenne rá? A bevándorlókkal ugyanez a helyzet, nem dolgozni jönnek azok, hanem a segélyekért. Nem véletlen, hogy mind Németországba akar menni. És ha most még kevesen is jönnek ilyen potyalesők, pont ezek szaporodnak a legjobban. Nem tehető ki egy társadalom egy teljesen idegen kultúra hatásainak. Az meg azért nem teljesen igaz, hogy ki sem lehet mutatni statisztikailag, hogy akár csak egy gyerek is megszületett volna emiatt. Az én családomban van olyan gyerek, aki fészekrakós lakásba született, és ha az nem lett volna, lehet nem lett volna a szülőknek pénze egy albérletre, pláne nem saját lakásra. A fészekrakó abban nagyon jó volt, hogy félrerakatott a saját lakásra az emberekkel, és ezt ellenőrizték is.
  • Éjjeli bagoly
    Sziasztok

    Kicsit visszanyúlnék a bevezetendő és vitatott új gyermektámogatásokhoz.
    Azt azért vegyük észre, hogy a most bevezetés alatt álló 10 milliós hitelmegoldás nagyon komoly segítség lehet azoknak akik gyereket/családot terveznek!

    Miért is?

    1. Mi volt eddig az egyik legnagyobb probléma? Azok akik szerettek volna gyereket, általában kitolódott időben a gyermekvállalási időpont az anyagiak miatt (az átlagpolgárnak bizony fájó pénzkieséssel jár a gyermekvállalás, a megfelelő otthon megteremtéséről nem is beszélve)
    Emiatt előfordult, hogy a végére csak egy gyerkőc lett, vagy még annyi sem. Volt olyan (fiatal kb. 23 éves!) munkatársam aki szeretett volna gyereket a párjával, végül is bevállalták (sokat rugóztak rajta), de csak a szülők komoly támogatásával vált lehetségesé.

    Folyt. köv.

  • Éjjeli bagoly
    Folyt.:

    2. Akik viszont nem szeretnének gyereket azokat nehéz motiválni. Azt be kell látni, hogy manapság a fiatalok jelentős része nem akar családot/gyereket. Ismerősi körömben sokan vannak ilyenek, 30-as korosztályról beszélek… Ők már később hiába gondolnák meg magukat, biztos kifutnak az ajánlott korból.

    Ezért azokat kell támogatni akikben legalább az akarat megvan a gyermekvállalásra, számomra ez ilyen egyszerű.
    Ez a támogatás pont a megelőlegező formája miatt remek megoldás, és a gyerekszámmal növekvő mértéke miatt komolyan támogatja a második, esetleg a harmadik gyerek megszületését is.

    Hogy majd lesznek akik igénybe veszik csak a pénz miatt? A hülyeség ellen sosincs védelem…

  • axt
    Az egészségügyről meg egy kérdés: valóban van értelme az öregek életben tartásának? Most mesterségesen életben tartunk mindenkit, nyomjuk bele a (közös) lóvét, de minek? A saját nagymamám megmondta, hogy ő már várja a halált, mert szar neki az élet. És basszus igaza van, nem tudom azt mondani, hogy de jó neki hogy él. Nem jó neki egyáltalán.

    A polkorrektség: mindenről megöli az érdemi vitát és pont ezért buknak el sorra az integrációs törekvések. Mert mindig lesz valamilyen világ naivja, aki kijelenti, hogy mindenkinek joga van úgy élni ahogy akar. Ha putriban, tolvaj módra, akkor úgy. Pedig már Lakatos Attila cigányvajda is megmondta, hogy a cigányokkal keményen kell bánni. Annak viszont örülök, hogy Miklós a saját véleményével teljesen ellentétes véleményeket is kienged ide.

    egyetértek, de akkor azt is tiltsuk ki, aki nácizik.

  • Éjjeli bagoly
    A népesedési helyzet margójára:

    Ma már elfogadott dolog a tudatos családtervezés.
    Milyen jól hangzik 🙂
    Ennek ellenére miről szól általában? A fogamzásgátlásról (fontos! félreértés ne essék).

    Magyarán mondva a tudatos családtervezés kimerül a fogamzásgátlásban… (de ez mennyire egyoldalú megközelítés!)

    És hol van a tényleges családtervezés? Ezeket miért nem oktatják (vagy legalább beszélik át komolyabb óraszámban) a középsulikban oly nagy hévvel? Megfelelő párkeresés, a leendő munkahely elképzelések átbeszélése, a következő 10 éved megtervezése pl. egy esszé formájában stb.
    Mennyi időt és rossz tapasztalatot, csalódást lehetne megspórolni az életben, ha az ember ezeket átgondolva indulna neki az életnek…
    Vagy ezeket már a családban, otthon le kéne tudni? Jó lenne, de sokan még a fogamzásgátlásról is a suliban hallanak először…

  • axt
    @százegy Nem vagyok hívő, sőt, az összes vallást hülyeségnek tartom. De annyit azért elmondanék, hogy a kereszténység vagy az iszlám az idők hajnalán az adott kor normáit hozta, tehát igen, mindkettőben van nemi erőszak meg népirtás. Csakhogy a kereszténység modernizálódott, sőt, szekularizálódott, ami egy nagyon nagy eredmény. Ezzel szemben az iszlám képtelen volt megújulni a mai napig (és ezt nem én mondom, hanem egy muszlim főakárki egy interjúban) illetve a szekularizációról még hallani sem akarnak. Egyszerűen az a vallás le van maradva úgy jó 500 évvel, és még mindig nem értik, hogy ezt nem lehet tovább csinálni. Ami jó volt 500 éve az nem jó ma.

    @Ildikó70 Lehetetlen a felzárkóztatást kívülről megoldani. Vagy a családból jön az akarat, vagy sehonnan.

    Tehát az az apuka egy idióta.

  • tip
    érdekes kérdés a bevándorlók választói viselkedése. Néhány éve a németországi török kisebbség igen nagy többségében a szocdemekre szavazott (vajon miért nyomják a balos pártok a bevándorlást…). Ez elsőre meghökkentő annak fényében, hogy “otthon” ugyanezek az ultranacionalista Erdogant választják. Aztán kiderült a turpisság: a bevándorlók által lakott választókörzetekben a balos pártok előszeretettel indítanak muszlim jelölteket. Erre a trükkre utóbb a kereszténydemokraták is rájöttek, és ők is elkezdtek muszlim jelölteket indítani, mire a törökök elkezdték őket is választani. Vagyis nekik nem a politikai meggyőződés a döntő, hanem a muszlim testvériség. Ez az etnikai választás.
  • Itbizguy
    cga82 korábbi kérdésére válaszolnék:
    “2019-02-19 at 09:20
    Miklós, csak egy kérdés, tényleg érdekelne: te éltél legalább egyben azok közül a NYE városok közül (Berlin, Párizs, Antwerpen, Brüsszel, Amszterdam, Hamburg stb.) kb 3-6 hónapot vagy többet, ahova ezek az emberek tipikusan érkeznek? No judgement, csak kérdés. Igen/nem válasz elég és nem fogom tovább fűzni.”

    Én az utóbbi 7 évben Bécsben és Salzburgban éltem/élek. Amikor kiköltöztem Bécsbe, akkor soknak találtam a török és egyéb “kendőfejűt” (direkt írok ilyen nem-PC-t, mert akkor így éreztem). Kezdetben olcsóbb helyen tudtam csak lakást bérelni, ahol sok volt a nem osztrák; ennek ellenére az évek során egyetlen okot sem tudnék mondani, hogy miért zavartak volna akár az arab származású, akár a más bevándorlók. A szomszédom második generációs török pár volt, tökre jóban voltam velük.

    FOLYT

  • Itbizguy
    Négy éve költöztem át Salzburgba, ahol már korábban is jártam párszor. A vonatról leszállva megdöbbentett hogy mennyi “migráns” van, tele volt velük a tér, ott bandáztak, nem csináltak semmit csak lődörögtek. A következő évben “felújítás miatt” lezárták a teret, majd miután egy évvel később átadták teljesen ki is ürült a korábbi, látszólagosan semmittevő migráns csoport. Ezt a konkrét, városkép rontó esetet leszámítva semmilyen gondom nem volt Salzburgban sem a bevándorlókkal (itt egyébként kevesebb van, így is sok van).

    Rendszeresen megnézem a helyi híradót és olvasom a lapokat, beszélgetek helyiekkel: migráns kérdés NINCS. Senkit nem érdekel igazán, mivel semmilyen gondot nem okoznak. Azt meg megszokták már egy-két évtizede hogy a kevesebb bért adó munkákat bevándorlók végzik. Ennyi. (Egyébként meg kellenek ezek az emberek mert Ausztriában is óriási a munkaerőhiány!).