Tegyük jobbá a közigazgatást ötletekkel. :)

2022-10-14
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Péter a közigazgatásban dolgozik vezetőként és hát egy kicsit bántotta a diákigazolványról szóló cikk utolsó mondata, illetve egyes hozzászólások.

Elszomorítja, mint írta, hogy a rengeteg munka, amit a közigazgatás jobbátételére beleöltek, nem ér célt, az emberek nem látják az eredményeket.

Arra kért minket, írjunk véleményeket, hogyan lehetne (még) jobbá tenni a közigazgatást, illetve az ügyintézést, illetve írjuk le, ha valami nagyon jól működik és tetszik.

Nem ígéri, hogy minden meghallgatásra talál, mert nagy úgymond a rendszer tehetetlensége, de a jó ötletek vagy pozitív visszajelzések sokat segítenek nekik a további fejlesztésben.

Rajtam ne múljon, írjátok meg a tapasztalataitokat, akár itthoniakat, akár azt, hogy külföldön mi az, ami sokkal egyszerűbben megy és hogyan vagy akár azt, mi az, ami itthon jobb, mint kint.

Nekem mindjárt van egy észrevételem és az pedig az, hogy valóban rengeteg fejlesztés van, de erről senki nem tud.

Tájékozott embernek tartom magamat, az átlaghoz képest legalábbis biztos így van, de nekem is rengeteg újdonság van, amire rácsodálkozok, hogy ezt is el lehet intézni már új módon. Ha éppen rájövök. Ha nem, akkor mivel nem tudom, hogy ezt már másképp is lehet csinálni, csinálom a régi, old-school módon.

Nagyon jó lenne, ha lennének oktatóvideók, harsány reklámanyagok, ami az emberek figyelmét felhívják a fejlesztésekre, egyszerűen, érthetően, hogy egy átlagos állampolgár is felfogja, mi mindent és főleg hogyan tud online elintézni. Készítsd elő ezt, kattints ide, így töltsd ki, így okézd le. Valami ilyen szinten kellene.

Blogokkal, tiktok és instagram influenszerekkel kellene felvenni a kapcsolatot, amihez persze kellene egy ebben jártas reklámügynökség, hogy eljusson az emberekhez az információ.

Az észtek online ügyintézése semmivel nem jobb (maximum felhasználóbarátabb) szerintem, mint a magyar, de olyan jól marketingelik, hogy világszerte beszélnek róla.

Most kicsit olyan az egész, mint ahogy az MNB vért izzad, hogy edukálja az embereket a pénzügyek területén, csak erről senki nem tud, mert hát nincs élő ember, aki az MNB honlapjára akár csak tévedésből is rákattint. Így hiába az erőfeszítés és a beleölt munka, ha azok, akiken segítenének, nem is tudnak az egészről.

Legyen EGY oldal, amit mindenki ismer és onnan lehessen továbbmenni. De ne egy akkora katyvasz legyen, mint a mostani. Mit szeretnél elintézni? Legyen ez az első kérdés, majd legyenek nagy gombok: Adózás, születés, nyugdíj, elhalálozás, földhivatal, autóátírás, segélyek, önkormányzati ügyek és így tovább. Az aloldalak továbbra is vezessenek: adóbevallás beadása, módosítása, adózási tanácsadás, kérelmek, stb.

Ne legyenek ostoba rövidítések, mert senki nem tudja, mi van mögötte. ONYA, EBESZ, ABEV meg a többi. Ezek nekem semmit nem mondanak, ha nem használtam már őket előtte. Legyen odaírva a tudatlan parasztnak, hogy adóbevallások online benyújtása, egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos online ügyintézés és így tovább.

Ami engem nagyon zavar, hogy az adózásnál nagy ívben tesznek az emberekre. Nincsenek normális, érthető kalkulátorok a NAV oldalán, ahová beleírom, hogy mivel keresem a kenyerem, mennyi a bevétel, a kiadás és kiszámolná nekem, hogy átalányadós legyek, bt-t csináljak és válasszam a KIVÁ-t vagy mi lenne nekem jó. Mindezt úgy, hogy meg is értsem, nem a szokásos hivatali bikkfanyelven, amit az sem ért, aki leírja.

Ez lenne a minimum, amit az adóhivatalnak nyújtania kellene.

S tudom, hogy dolgoznak rajta, de ha már minden számla online, akkor tényleg el kellene odáig jutni nagyon gyorsan, hogy egy mikrovállalkozónak ne kelljen már könyvelő, ha tíz számlát sem bocsát ki és fogad be egy hónapban, főleg, hogy mind a tíz számlát látja az adóhivatal.

S visszatérve az előző témára, erről tudjanak is a vállalkozók. Kapjanak levelet, e-mailt a NAV-tól, a kamarától, akárkitől, ahol 21. századi módon felhívják a lehetőségre a figyelmet.

Ami minden évben felháborít, hogy a KSH olyan adatokat kér be tőlem, amit online meg tudna nézni. Kézzel(!!!!!!!!) gépeljem be a cég mérlegét és eredményét a KSH részére és azt is, hány alkalmazott van, ahelyett, hogy lekérné elektronikusan a másik sóhivataltól, a NAV-tól.

Aztán a begépelt adatot kézzel (!!!!!!!!) ellenőrzik és szólnak, ha valami adatot rosszul gépeltem be. Ilyenkor mindig eszembe jut a mamájuk, hogy ha tudják, hogy hol keressék a cég adatait és az alkalmazottak számát, akkor engem miért nem hagynak békén vele?

Ne kérhessen be semmilyen adatot a KSH, amit saját maga is ki tud nyerni az állami nyilvántartásokból. Látja az adóbevallásokat, kérhet számlázásokról összesített adatot a NAV-tól, földeladásokról adatot a földhivataltól és így tovább. Csináljon statisztikákat az állami adatok lekérdezéséből, ne a cégeket, alapítványokat, magánembereket zaklassa, hogy ők írják meg azokat az adatokat, amiket amúgy is tud az állam.

S igen, a bikkfanyelv. Le kellene már szoknia a hivataloknak az érthetetlen fogalmazásról. Még magas intelligenciával rendelkező, több diplomás embereknek is többször el kell olvasni egy önkormányzattól, adóhivataltól érkező levelet, hogy egyáltalán halvány fogalma legyen, hogy vajon miről akar szólni. Meg nem érti, csak legalább el tudja dönteni, hogy fontos-e. Ha annak találja, akkor felhívja a hivatalt, hogy akkor most mit is akartak mondani és neki akkor most tennie kell-e valamit.

Minden hivatali levél legyen érthető egy átlagos 95-100-as IQ-val rendelkező embernek is. Legyen egyszerű, mint a faék, ha meg hülye törvényekre meg rendeletekre akarnak hivatkozni, amit úgysem ismer senki, azt írják le a lábjegyzetben. Ha például Hollandiában képesek ilyen hivatali leveleket írni, akkor itthon is lenne rá lehetőség.

Fogni kell húsz átlagembert és eléjük tenni az összes formalevelet, amit ki szoktak küldeni. Addig kell újra és újra faragni az érthetőségén, amíg húsz emberből húsz nem érti, hogy mit akar tőle a hivatal és ezért mit kell tennie. Amíg ez nincs meg, azt a levelet legyen tilos kiküldeni.

Egyetlen hivatalos levél se lehessen egy oldalnál több. Maximum legyen a végén egy hivatkozás, hogy további tudnivalók és törvényi hivatkozások itt találhatóak.

Ami tetszik, hogy például lejáró okmányokra, műszaki vizsgára és hasonlókra már figyelmeztetnek időben.

Nekem hirtelen ennyi jutott eszembe, most jöttök ti.

Mi tetszik vagy nem tetszik a közigazgatásban és mit csinálnál másképp és hogyan?

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram