Tesla: lufi vagy az új Ford?

Alig múlik el hét, hogy ne lehetne valami szuperlatívuszokban bővelkedő cikket olvasni a Tesláról, ami forradalmasítja az autóipart és olyan gyökeres változást hoz, amit hozott bő száz éve a Ford a T-modell megalkotásával. Ahogy a T-modell letarolta, átalakította és sokáig uralta a piacot, a Tesla is ilyen forradalmat idéz elő napjainkban.

Nem elég, hogy az elektromos autót valódi alternatívájává tette az egyeduralkodó benzines vagy dízel gépjárműveknek, de minden egyéb újítással is élen jár, mint az önvezető funkció fejlesztése és egyéb előremutató technikai újdonságok.

A Tesla autói már akár 300 kilométert is meg tudnak tenni egy töltéssel, de ha ez kevés, nagy energiát fektetnek a gyorstöltő állomások kiépítésébe.

Most robbant az igazi bomba, megjelent a Model 3, ami ha népautónak még nem is nevezhető, de a 35 ezer dolláros nettó induló árával már sokaknak elérhető közelségbe hozták a Tesla életérzést. Eddig ugyanis a Tesla autók ára a Mercedes S osztály kategóriájában versenyeztek a vevők kegyeiért.

Úgy tűnik, semmi nem fogja megállítani a Teslát, hogy a legnagyobb autógyárak egyikévé váljon a forradalmi újításai segítségével, ahogy ez történt a Forddal is mintegy száz évvel ezelőtt.

A részvényárazást tekintve ez már kevés híján meg is történt, a jelenlegi részvényárfolyamon a Tesla a második legnagyobb amerikai autógyártó, 53 milliárd dolláros kapitalizációval, csak egy hajszállal ér kevesebbet, mint a legnagyobbnak számító General Motors.

A hat évvel ezelőtti részvénykibocsátás óta a részvények ára 12-szeresére nőtt, csak idén fél év alatt 64%-kal nőtt a részvények ára.

Mindezt úgy, hogy egy-két negyedévtől eltekintve még soha nem volt nyereséges a cég, jelenleg is mínusz 4,77 dollár az egy részvényre jutó “nyereség”.

A befektetőknek nagyon komoly piaci robbanást kell vizionálniuk, ha ennyire értékelik a céget. Vizionálnak is. Bár még százezer autót sem ad el évente a Tesla, ezt szerintük hamarosan megtízszerezi az “olcsó” Model 3 jóvoltából, sőt 2020-ra már 4 millió autót fog értékesíteni.

Néhány elvadult rajongó egyenesen évi 11 millió eladott autóról értekezik. Ez jelenleg a teljes amerikai piac 65%-a lenne. A legnagyobb GM is csak a piac kevesebb, mint 20%-át adja, azt is egy széles palettával, több márkanévvel a városi minitől a kisteherautókig, de ez nem zavarja az álmodozókat.

Ha a Tesla tényleg eladna egyszer 4 millió autót, az 30%-kal több lenne, mint a legnagyobb GM jelenlegi éves értékesítése. Az sem véletlen, hogy az elektromos autók még a piac 1%-át sem adják. Még egy robbanásszerű növekedéssel sem reális, hogy pár éven belül az autók 5-10%-ánál több elektromos meghajtású legyen, de akkor már tényleg egy földindulásszerű átalakulásról beszélünk.

Bár már két éve is arról cikkeztek, hogy az akkori részvényárak mellett 30 milliárd dollárosra értékelt cég értékelésében már benne volt az évi minimum két-három millió darabos értékesítés, mint hamarosan elérendő cél, senkit nem zavart ez abban, hogy azóta még tovább nőjön a cég értéke újabb 20 milliárd dollárral. Egy 15 éve alapított, veszteséges cégről beszélünk.

Bár a hagyományos autógyárak csak pick-up-ból többet adnak el havonta külön-külön, mint a Tesla teljes éves forgalma, ráadásul szemben a Teslával, még nyereségük is van rajta, úgy látszik, ez senkit nem zavar.

A jelenlegi helyzetben a Teslának még évi pár százezer darab autó legyártása is komoly kihívást jelent. A Model 3-ból év végéig havi ötezer darab legyártása a cél, de a termelés felfutása után se lesznek képesek jövőre (néhány) százezer darabnál többet gyártani. (A Tesla jelenlegi gyártókapacításának felső határát évi 500 ezer darabra becsülik az elemzők.)

Komoly kérdés a profittermelő képesség is. Míg a luxuskategóriában könnyen lehet profitot termelni (bár végeredményében a Teslának eddig ott sem sikerült igazán, hiába a 20%-os haszonkulcs egy-egy autón), hiszen pár ezer dollár ide vagy oda nem igazán számít a luxusautók vásárlóinak.

De egy majdnem harmadáron adott felső-középkategóriás autónál már nagyon kérdéses, hogy egyáltalán képes lesz-e profitot realizálni a Tesla az autóin. A tervek szerint az extrákon lesz majd profit, de egyelőre kérdéses, mennyit hajlandók extrákra költeni azok, akiket a lényegesen olcsóbb árral akarnak megnyerni.

Ugyanez a kérdés merül fel a vásárlói elégedettséggel kapcsolatban is. Jelenleg a vásárlók 91%-a elégedett a Teslájával, annak ellenére, hogy gyakran úgy érzik, hogy egy nagyszabású kísérlet alanyai. Azonban újabb kérdés, hogy a lényegesen olcsóbban mért és nyilván olcsóbban is előállított autók tulajdonosai, akik azért mégis csak egy gazdagon felszerelt felső-középkategóriás autó árát fizetik ki, mennyire lesznek elégedettek az új autójukkal. Félő, hogy a vásárlók azt gondolják, olyan minőséget kapnak majd harmadáron, mint a mostani Teslák, amik a luxuspiacon versenyeznek.

További probléma a cég pénzügyi sebezhetősége. Elég egy újabb kisebb válság és padlóra kerülhet nagyon könnyen a cég. 2009-ben a világ akkori legnagyobb autógyára a General Motors is csődbe ment pusztán azért, mert hirtelen megdrágultak a hitelek a piacon. Ha egy ekkora gigászt letepert pár hónap pénzügyi felfordulás, vajon a Tesla hogyan élne túl egy hasonló pénzügyi vihart, amikor a pénzügyi források váratlanul kiapadnak? (2008-ban napok vagy órák választották el a Teslát is a csődtől.)

Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban ott van a konkurencia. Az elektromos autó nem új találmány, már száz éve is létezett. Önvezető autót is fejleszt minden autógyár, ahogy hibrid, vagy tisztán elektromos járművet is.

Már most is kapható a Chevrolet Bolt, 37 ezer dollárért, 238 mérföld hatótávolsággal, ami így a Model 3 közvetlen konkurenciája. Bemutatták az új Audi A8-at, ami fejlettebb önvezető rendszerrel rendelkezik, mint a Tesla, itt az új elektromos Jaguar SUV, ami teljesen megegyező paraméterekkel rendelkezik, mint a Tesla hasonló autója, ahogy a Volvo is öt új tisztán elektromos autót jelentett be 2019-től 2021-ig, amiből 1 millió darabot akar eladni 2025-ig, hogy csak néhány kiragadott példát említsek.

A Teslának hamarosan igen komoly konkurenciával kell szembenéznie, könnyen lehet, hogy a mostani hype önmagában már nem lesz elég, hogy megtartsa a potenciális vásárlókat.

Egy-egy autógigász ha úgy gondolja, elég pénzt, energiát és humánerőt bele tud ölni, hogy behozza a Tesla előnyét akár egy-két év alatt is.

Nem biztos, hogy a Tesla belerokkan a versenybe, könnyen lehet, hogy mondjuk tíz év távlatában valahol középtájon meg tud kapaszkodni és világszinten is jelentős gyártó lesz, mint mondjuk most a Kia. Ami nagyon szép eredmény lenne egy semmiből felnőtt 15 éves cégtől.

Azonban a mostani árazása szerintem minden józan észt nélkülöz, egész egyszerűen nem tud sem akkora gyártóvá, sem olyan profitábilissá válni, mint azt a jelenlegi részvényárak indokolnák.

Az is lehet, hogy nincs igazam. Tíz év múlva kíváncsi leszek, hogy a legnagyobb lufi vagy a legnagyobb meglepetés lett-e a Teslából.

Update: szépen mondja, érdemes megnézni:

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

Oktatás a pénzügyekről: hat alkalmas tanfolyam csak 25 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

128 hozzászólás

  • Kiszamolo

    Tesla napelemgyára: businessinsider.com/teslas-solar-business-is-largely-a-bust-2017-4

  • Kiszamolo

    Jóska Pista, itt a cikk businessinsider.com/tesla-model-s-drive-2017-7

  • Topfly

    @Dörnyei József, az önvezető autózásban a Tesla-nak van a legnagyobb előnye, mert ő valós körülmények között százezres darabszámú autóval csinálja a tanulási folyamatot.

    @porthosz, minden vásárló, aki új terméket vásárol vállal bizonyos kockázatot. Aki Samsung Galaxy Note 7 telefont vette, az vállalta, hogy esetleg leég a háza és meghal. A Tesla vásárlói is vállalnak bizonyos kockázatot, de egy termék csak úgy lehet biztonságos, ha millió ember teszteli és kijavítják a hibákat. Laboratóriumból ritkán jön ki tökéletes termék!

  • Guest

    Jó ötlet volt, hogy valaki nem csak beszélt az elektromos autóról, hanem végre belevágott. Sajnos a hype miatt lassan visszájára fordul a dolog, mert ha kitart ez a lendület, akkor az autók hajtására alapvetoen alkalmatlan Li akku technológia jó hosszú időre be lesz betonozva az iparágba. Nem véletlen, hogy még a 3as Prius-ban is NiMh akksik vannak…

  • szocske

    @kiszamolo, @joskapista, mindenkinek igaza van!
    Igen, a tesla is épp annyi energiát kap 1 óra alatt, mint a bmw i3, csak éppen az átlag magyar villanyautós nagyon nem azonos az átlag amerikaival, aki ráadásul éppen direkt feszegeti a határokat, és normál autóként próbálja használni a teslat.

    Az átlag magyar villanyautós klíma és fűtés nélkül megy max 70km/h-val és örül, hogy meg bírja közelíteni a gyárilag megadott 200km hatótávot.
    Ezzel szemben a cikkben szereplő amerikai beül és nyomja, a képeken látszik, hogy szép napsütésben nyitott üvegtetővel, tehát biztosan volt mit dolgozni a klímának is.

    Az egyik kijelzőn látszik egy 406wh/mi felirat. Ha ezt átszámoljuk a nálunk megszokottra kb. 26kWh/100km adat jön ki.
    Ezzel szemben a bmw i3/leaf tulajdonosok magyar fórumokon 9-12kWh fogyasztásról szoktak beszámolni.

    Tehát míg a bmw legalább 3kmre kap áramot óránként a tesla csak 1-re…

  • S1M0N

    @Topfly
    Volt egy felsorolásod, mik szólnak a Tesla várható sikere mellett. Ezek rendben is voltak.
    Ezen pozitívumok megfelelőnek bizonyultak az autópiacra való betöréshez (ami egy ilyen 0-ról induló cégnél szinte lehetetlen a tőkeigény, szabványok és a nagy ipari konszernek árnyékában), illetve az ott megmaradáshoz, részvénypiaci szárnyaláshoz.

    Ahhoz, hogy nyereséget elérjenek, jól láthatóan nem voltak elegek a cég és vezetőinek adottságai. Márpedig hosszútávon ez az, ami meghatározza egy cég értékét. És a Teslánál középtávon se látszanak nagy nyereségre utaló jelek.

    Muskról meg annyit, hogy hiába tehetséges a csávó, csak újabb és újabb lehetetlen ötleteket talál ki, ezerfelé szétforgácsolva az energiáit.

  • AAA

    @Roli
    A természeti kincsek a mai világban önmagukban már szinte semmit nem érnek. Sőt, van az úgynevezett nyersanyag átok nevű jelenség, azaz ha valahol sok van és csak arra építenek, ellustulnak a könnyű pénztől, lemaradnak innovációban.
    Nézd meg Venezuelát, világ legnagyobb igazolt olajkészlete, mire mentek vele.
    Ezzel szemben nézd meg USA-t, az innováció, technológia és szabad piac miatt a nehezen, alig hozzáférhető olaj/gáz mezőkből is olyan tőkét kovácsoltak, hogy energetikailag függetlenné váltak. Ruszkik bevétele szinte csak olajból/gázból van. ha felfutnak az elektromos autók illetve elárasztja EU-t az LNG, ami már fut fel szépen, mi lesz a ruszkikkal? Nézegetik majd a búzamezőket? 🙂 Mert úgy egyébként piacképes termékeket nem nagyon tudnak gyártani az rabló állam és a borzalmas hatékonyság miatt.

  • elemes

    Azért az elektromos autókkal van még porbléma.

    1. akkumulátor. a föld bányászható lítiumkészlete véges.

    2. töltőállomások. képzeljetek el a mostaninál tízszer több benzinkutat (“villanykutat”).

    3. energia. még nem épültek fel azok az erőművek (szén és gáztüzelésű erőművek), amelyek majd táplálni fogják a töltőállomásokat.

  • Topfly

    @Kiszamolo, nagy a különbség a Groupon és a Tesla között. A Groupon erős brand nélküli egy fiatal sikeres cég volt, amelynek a piacára szinte költség nélkül be lehetett lépni. Ma már sokkal kitisztultabb a piac és minden országban kialakultak erős brand-ek.

    A Tesla viszont már nagyon erős brand lett az elektromos autózásban. Mindenki tud jó okostelefont gyártani, de mégis az Appel visz el az iparag nyereségének a 80%-át. Ez lesz majd a Teslával is.

    A fogyasztási cikkeknél a brand-nek nagyon erős szerepe van az eladásban és a nyereségességben. Nem nagy kunszt keverni egy olyan löttyöt, mint a Coca Cola, de ha holnap 1 milliárd dollárral be akarnád vezetni a világban a Kiszámoló Kólát nem biztos hogy nagy áttörést érnél el a piacon.

  • hazitroll

    @Roli, Oroszország etnikailag homogén? Németországban arányaiban több német van (90%), mint orosz Oroszországban (80%). Ki tudod keresni google-lal te is, ha szeretnéd.

  • Topfly

    @S1M0N a cég fejlődésének ebben a szakaszában nem is nagyon szerencsés ha nagy nyereséget érne el, mert ez azt jelenti, hogy nincs már növekedés a storyban. A fontos, hogy ebben a szakaszban a cég ne égessen sok pénzt a befektetői bizalom megtartására.
    Ahogy a Kiszámoló ábrájából is látszik, még az össze autóeladásból kicsi a Tesla részesedése. Ha majd évi 1-2 millió autót ad el a Tesla, akkor fontos az értékelhető nyereség! Addig a növekedés sokkal fontosabb a befektetőknek.

  • Mókavonat

    Szerintem jelenleg érzelmi alapon megy ezen autók vásárlása mert racionális okot nehéz találni rá. Az összehasonlításokról meg annyit, hogy a robbanómotorhoz az üzemanyag árának kb. a fele adó.

    VISZONT ha kijönnek valami úttörő technikával amire a sok-sok cég közül a Teslának igen nagy esélye van és azt a szabadalmat fogja használni minden elektromos autógyártó akkor lehet belőle Ford2, mást nem tudok elképzelni hogy ennek ne bukó legyen a vége.

    Igen elsősorban aku forradalomra gondolok. Ha autógyártó lennék énis foglalkoznék e-autókkal nem a jelenlegi profittermelő képesség miatt hanem várnám az áttörést, mert ha az meglesz akkor viszont már reális konkurense lesz a robbanómotornak és nem lesz frankó nulláról kezdeni a fejlesztést, addig meg lehet mutogatni a kiállításokon hogy ilyen is van, másszóval addig kb. marketingköltség.

  • Lui

    Ami mindenki kifelejt:
    – mennyi lesz az értéke a kocsinak, ha elhasználódik az akksi?
    – mennyi lesz bele egy új akksi csomag?

    Így már nem biztos, hogy akkora buli az i3, a Leaf, stb.
    Vagy majd megy bele az utángyártott, aztán olvassuk, hogy sorra gyulladnak ki az utcán..

  • Addam

    Amikor lesz egy életképes konkurens termék, megbosszulhatja magát, hogy még soha nem volt nyereséges a cég. Érdekes lesz figyelni.
    electrek.co/2017/07/14/vw-tesla-model-3-cheaper/

  • porthosz

    @Topfly
    “A Tesla viszont már nagyon erős brand lett az elektromos autózásban”

    Ne röhögtess már. Eladnak évente néhány tizezer autót… A konkurencia babakocsiból is többet ad el.

    “Mindenki tud jó okostelefont gyártani, de mégis az Appel visz el az iparag nyereségének a 80%-át. Ez lesz majd a Teslával is.”

    Egyelőre ott tartunk hogy a Tesla massziv bukóban van, immár 15 éve és ha egyszer nyereségesre is fordul akkor is még vagy egy évtized mire nullszaldós lesz.

    Mellesleg ne hasonlítsunk már az Apple-höz, egyfelől az Apple egyfajta “vallás” amit azóta se tudott senki leutánozni, másfelől ők egy telefont gyártanak amit az emberek 2 évente kidobnak (cserélnek).
    Na az autóipar nagyon nem igy müködik, ott sokkal nehezebb az emberekkel beetetni hogy vegyél két évente új autót.

    “Addig a növekedés sokkal fontosabb a befektetőknek”
    Igen, volt már pár ilyen lufi (pl. dotcom)

  • Topfly

    @Mókavonat, “Szerintem jelenleg érzelmi alapon megy ezen autók vásárlása mert racionális okot nehéz találni rá.”

    Taxinál, postánál, városi futárszolgáltatóknál az elektromos autó vásárlás abszolút racionális döntés lehet. Sok cég szerint már bőven kijön a matek.

    Ami a sportkocsikat illeti ott nyilván minden vásárlás érzelmi, de a Tesla az érzelmi dolgokhoz hozzáteszi, hogy 2,5 másodperc alatt kilő 100 km/ó-ra és autópályán már automata üzemmódban is megy úgy hogy hirdetheted, hogy teljesen zöld vagy 🙂

  • Tamás4

    @Lui Ezt most a Priusokon le lehet mérni. Egy 8-10 évenként cserélt akku csomag nem biztos, hogy többe kerül, mint amennyibe a robbanómotor rendszeres karbantartása, egyes alkatrészeinek folyamatos vagy esetenkénti cseréje. Nyilván úgy egyben nagyobbnak tűnik az összeg, de aki ilyen autót vesz, az feltételezhetően rendelkezik ekkora kerettel, vagy van annyi esze, hogy előre félreteszi.

  • anima

    Az a része szerintem érdekes adalék, hogy Muskék az összes e-car szabadalmukat nyilvánossá tették, támogatták a nagy gyártók felzárkózását és nagyon sok más márkának még mindig ők szállítják az aksikat.

    Korábban sokszor nyilatkozta, hogy két célja van – elhitetni, hogy az elektromos autó menő, és eljuttatni a piacot odáig, hogy a nagyobb autógyártók is rá legyenek kényszerítve, hogy megfizethető elektromos autókkal jöjjenek ki.

    Valószínűleg nem fogja a teljes piacot dominálni, de ez a Solar city, a SpaceX és a PayPal, a Hyperloop és a Neuralink mellett nem is cél, max ha a piac nyitott rá, lehetőség.

    Azzal, hogy 2040-től több országban elkezdik betiltani a nem elektromos autók forgalmazását, és a nagy autóipari gyártók is felvették a ritmust, végeztek, és ha a fogyasztói és növekedési bázisuk marad, az már csak hab a tortán meg alap a további projektekhez. 🙂

  • AAA

    @ IT Knight
    Itt elég mély szakmai cikkeket találsz a BTC körüli jelenlegi kavarásról, a lényeg hogy min. aug elejéig extrém magas bizonytalanság lesz, mármint a megszokottnál is sokkal nagyobb.

    variance.hu/category/otc/

  • Roli

    @Hazitroll: 2009-es adat szerint Németországban a lakosság 20%-a volt bevándorló. Azóta érkeztek még páran akik nem úgy gondolkodnak 😉

    @AAA: Az oroszok lusták és elavult technológiával élnek, de tele van a kamrájuk és tudnak lőni. Hosszú távra ezért jók a kilátásaik szerintem.

  • panasonic

    Kicsit off. Mi a velemenyetek az onvezeto funkcio koruli hype-rol. komoly toke omlik a technologia kifejlesztesebe es az agyak media altali atformalasa is megkezdodott. Nem igazan ertem, csak en szeretek vezetni? ki es miert igenyli ezt? vagy mas oldalrol: miert jo egy autogyarnak, ha majd az emberek nem vesznek autot, hanem a kozlekedest mint szolgalatatast vasaroljak meg??? mert hazhoz jon az onvezeto auto… meg a hivatasos soforok kivaltasa mogotti erdeket erteni velem ( kamion, busz oocsobban uzemeltetheto) de a volument ado retail autopiac eseteben nem ertem miert jomez. megkoszonnem, ha a hozzaertok megosztanak a velemenyuket.

  • Jóska Pista

    Kiszamolo: elment a világ végére, nem foglalkozott a töltéssel, (mintha te kitankolnál a Bükk közepén) és utána egy olyan dugaljból próbálta tölteni, mintha a fürdőszobai villanyborotva csatlakozóra tennél rá egy elektromos olajradiátort.

    szocske: a számok amiket írtam állnak, én ugyanis normál autóként használom az i3-t, nem hazudok fogyasztásról, azért írtam a 90-nél 14kWh és 150-nél a 26kWh/100km fogyasztást, természetesen 18 fokra beállított klímával, kint 27 foknál.

    Lui: nem tudom mennyi lesz az értéke, pont nem érdekelt sem a 18 milliós i3-nál, sem az 50 pár milliós A8-nál. Egy akku csere jelenleg 4 millió, de van rá 8 év garancia. De ez nem jelenti azt, hogy 8 év múlva vége az akkunak.
    De ha már nem lesz csak 70%-os, kukázni akkor sem fogom, hanem beteszem otthon a napelem mellé, és megy szigetüzemben.

  • Jóska Pista

    Még annyi, úgy csináltok, mintha autót az emberek a kilométerre vetített költségek szerint vásárolna.

  • PanelProli

    Ha elterjed az aksis autókhoz az infrastruktúra, az alkatrészgyártás, már semmi szükség nem lesz a nagy auógyárra. Bárki a garázsban összeszereli az alkatrészeket és kész az autó. Nézzétek meg a német postát, nem talált magának megfelelő elektromos autót, úgyhogy “fejlesztett” magának egyet. (Mondjuk most is csak a nyomorult bürokrácia miatt nehéz autót készíteni.) A teslában a potenciál az olcsó akkumulátor telepekben lehet, amit az elektromos autózás és a megújulók, gyakran esztelen erőltetése fog hajtani.
    Persze ott van mondjuk japán is aki a hidrogén hajtás mellett tette le a voksát. Na ott nem kell semmit változtatni az autózási szokásokon, csak olaj helyett hidrogént kell tankolni.
    Ha a zemberek meg elszakadnának a mai megszokott dolgoktól és a hatékonyan és olcsón szerveznék meg a dolgokat, akkor meg teljesen más megoldások kapnának helyett. Csak a pénzügyirendszer omlana össze

  • Nagy Péter

    Ez az a hosszútávú viziót, ami miatt az emberek hisznek a Teslában.

    Ha az új Master Plan-t megnéze

    tesla.com/blog/master-plan-part-deux)

    Lélegzetelállító napelemes tetők és azok akkumlátoros enerigia tárolása
    Az elektromos autók termékvonalának bővítése
    Önvezető képesség amely 10x biztonságosabb az emberi vezetőnél (flotta tanulás)
    Autó bérbeadás szolgáltatás

    Ezt a víziót nem lesz egyszerű véghezvinni. És ez “csak” a második Master Plan (az első a luxus autótól népautóig lépések voltak).

    Nincs jelenleg olyan autógyártó a piacon aki ezekkel az ambíciókkal, jövőképpel rendelkezik.

    A legtöbb autógyártó tényleg csak olajbodé gyártó volt. Most elektromos bodé gyártó akar lenni.

  • Nagy Péter

    Fontos tényezők amik a Tesla sikerét befolyásolják:

    – a gigafactory és akkumlátor piac dominanciája
    – önvezető és önzevető között kezdetben óriási különbségek lesznek, itt kell jobbat nyújtaniuk
    Itt komoly előnyük hogy már most autók ezrei (és a Model 3-al hamarosan százezrei!) róják az utakat, adatokat gyűjtve és tanítva ezzel a Tesla szoftvert. A gépi tanulásnak ez az alapja. Ezért van gondban pl az Apple. Ezt nem lehet 10 autóval egy tesztpályán leutánozni.
    – az új bérbeadásnak zökkenőmentesnek kell lennie. Ha beválik ez lesz az új Airbnb és az Ubernek már most fájhat a feje.

    Ha viszont beválik, már garantálható a Master plan 3. És 4.

    Minden cégben van rizikó. A legnagyobb ambiócióval jár a legnagyobb rizikó.

    Az iPhone sikere sem volt garantált, és ezer helyen elbukhatott volna az Apple. És ezt évről évre meg is kapta a sajtóban.

  • Nagy Péter

    De a nap végén, ami számít:

    grandiózus tervek, megvalósítás, még nagyobb tervek, megvalósítás, még nagyobb tervek, megvalósulás.

    Ezt jelenleg csak a Tesla tudja. És most a Model 3-al újonnan bizonyíthatja.

  • Zoli

    Rosszul gondolod. A Tesla ugyanaz az autózásban mint az okostelefonok esetében a Zájfón. Az is egy túlárazott cucc, ez is. Ettől függetlenül vinni fogják, csak persze kisebb mértékben, de előbb-utóbb kasza lesz rajta. A kérdés hogy mikor engedik az új piacra a 21. századi akksikat.

  • Kiszamolo

    Jóska és erre lehülyéztél, hogy ilyen nincs és ha nem értek a fizikához, aztán mégis úgy volt.

    Egy kanna benzinért meg bármikor elszaladok, vagy kérek valakitől pár litert.

  • Kiszamolo

    Panasonic a Ford már erre készül. A mostani nagyvárosi fiatalok már nem vesznek saját autót, inkább naponta bérelnének egy-egy órára.

    Az lesz a király, aki ennek a flottának majd autót szállít.

    Ez akar lenni a Ford.

  • Kiszamolo

    Anima, a valóság meg az, hogy ha elterjed egy újabb és jobb akkumulátor, akkor az egész Tesla és az ő akkumulátor gyára megy a levesbe.

    Hogy ez ne történjen meg vagy csak később, ezért szórta Musk a szabadalmait a tömeg közé.

    A többi csak marketing rizsa.

  • Kiszamolo

    Tamás, a Pius NEM elektromos autó, csak egy autó elektromos rásegítéssel. A legújabb széria tud értelmezhető távot megtenni elektromos hatással is.

  • Kiszamolo

    Persze Péter, ez a vallás a sztori mögött. Amíg sokan vallják, élni fog a sztori is.

    A gond csak az, hogy az árazás alapján már most el kellene adnia a cégnek évi 4 millió autót busás nyereséggel, nem pedig a távoli bizonytalan jövőben, egyszer, talán.

    Ehhez képest idén talán meglesz a 100 ezer, hatalmas bukóval.

    Ja, ha legközelebb cikket akarsz írni, ajánlom a blog.hu-t. Azt erre találták ki. 🙂

  • Kiszamolo

    Zoli, egyre kisebb a kasza az iphone-on is…

  • realestate

    Gyerekek, tegye már fel valaki magának – cégnév nélkül – a kérdést: tennél pénzt egy olyan cégbe amelyik évek óta nem termelt pénzt??? Ne gyertek az Apple meg Facebook-al mert azok vastagon termelik a zsetont…. Ez az egész tesla story semmi más, mint kétségbeesett emberek hozam vadászata 0% közeli kamatkörnyezetben.

    Szerintetek a Toyota/VW/satöbbi miért nem száll még be a 100% el. autó tömegyártásba?? Hát azért mert NEM LEHET JELENLEG NYERESÉGGEL GYÁRTANI olyan modellt amire TÖMEG IGÉNY lenne. Amikor meg már lehet akkor elhúznak a tesla mellett mint a rakéta….

  • Gábor

    Szerintem a Tesla rájött, hogy a medvénél egy módon lehet gyorsabban futni – amíg a medve alszik. Ha a medve korán felébred, és utána startol, az bukta. Illetve bízhatnak még valamiben: hiába nagy a többi gyártó, ha pont emiatt nem tudnak vagy nem mernek időben váltani. A dízelbotrány hatása is érdekes (lesz majd utólag), mert ugyan látszólag segített a Teslának, de a medvét is fenékbe csípte.

    Szóval mindenki eldöntheti, kinek szurkol: a Teslának, vagy a medvének 🙂

  • Jóska Pista

    Kiszamolo, bocs amiért azt írtam, hogy hülyeségeket írsz.
    Az, hogy a faszi elmegy a világ végére úgy hogy lemeríti az autót, aztán egy olyan konnektorról próbálja feltölteni ami egy combosabb botmixert sem tudna ellátni árammal,
    a tökéletes példa volt rá, miért zsákutca az elektromos autó. Csak így tovább!

    Akkor én is mesélek egy megtörtént esetet.
    Elmentünk túrázni, jött velünk egy ismerős is a családjával. Valahol a hegyek között egy réten délben leültünk ebédelni, mindenki elővette az elemózsiát, kivéve az ismerőst. Ők nem hoztak kaját. Hogy gondoltad, mit esztek?
    Ő meg mutogatja a bankkártyáját, úgy gondolta, majd vesznek valamit. Az erdő közepén.
    Na, ezért mondom én, a bankkártya egy hülyeség, szerencsétlenek éhen haltak volna, ha nem osztjuk meg velük a saját szendvicseinket.

  • PöLö

    @panasonic

    Ahogy Miklós is írta, nem akarnak/tudnak a fiatalok kocsit venni. És vezetni sem akarják, azt az időt is inkább a kütyünyomkodásra fordítanák.

    Amennyire tudom a hypeolt szuperautó még nem önvezető, a B betűs német beszállító vezetői asszisztens rendszere ettől még messze van.

  • Kiszamolo

    Jóska Pista, szerinted a magyar lakóingatlanok hány százalékánál verné le a biztosítékot, ha rákötnél egy elektromos autót tölteni?

    Úgy 85%-ánál?

    Az átlag magyar vidéki háznál el kell döntened, hogy a mosógép megy, vagy a mikró, mert a kettő együtt nem fog.

    Egyáltalán nem olyan elképzelhetetlen sztori ez.

    Még abban sem vagyok biztos, hogy a mi 15 éves házunk elbírna egy ekkora plusz fogyasztót csak úgy.

    A példád úgy lenne helyesen, hogy lementél egy vidéki kisvárosba vásárolni bankkártyával, de egyik boltban sem fogadják el azt, mert nincs POS terminál az egész városban.

  • Expat

    Szerintem ezt a kérdést Magyarországról nehéz megitélni. Persze lehet nézni grafikonokat, meg megtérülést számítani, de szerintem sokan a kommentelők közül is csak olvasás útján van elképzelésük egy amerikai vagy nyugat európai átlag emberről. A magyar embert sokkal jobban reprezentálja @realestate hozzáállássa a technikai vívmányokról vagy befektetésekről. Amit én látok itt Münchenben az a lakóövezetekben lévő töltőkön lógó BMW-k, vidéken a napelemek és az akkumulátorok a kertben. Nem Magyarországra fogják gyártani őket, hanem olyan országokra mint Dánia ahol 100% környezetvédelmi adó van autóvásárlása vagy Kínának akik lassan belefulladnak a saját füstjükbe. Az észak amerikai országokat sem féltem, hogy a 2-3 autóból ami egy háztartásban van nem lesz legalább 1 Tesla vagy bármilyen más villanyautó. A Facebook veszteséges volt az elején amíg ki nem találták hogyan fog profitot termelni.

  • Zoli

    Kisebb a kasza, de azért még minden konkurens gyártónál több. Ezt pedig beárazza a piac. Eddig még minden aranybánya lett amibe E.M fogott. A technológiába előre menekülés szerintem kifizetődő, szerintem pont oda pozícionálta a terméket ahova kell. Az hogy nem előrébb tart két dolog miatt lehet: akksi innováció közel sem úgy haladt ahogy várták, a konkurens gyártók komoly energiákat fordítottak pozíció megtartásra.

  • Nagy Péter

    Kiszámoló:

    A Zájfón és az Apple is egy vallás sokak szerint. Amikor ezt említed egy olyan dolgot ragadsz meg ami embereket mozgat meg. Ez egy nagy előny, erről írtam.

    Amikor marketing rizsáról beszélsz úgy tűnik Te már nem hiszel az emberekben. Musk amikor eladta a PayPal-t dollárszázmilliókkal a zsebében nyugdíjba vonulhatott volna. Vett is egy luxusautót, amit összetört.

    A céltalan dőzsölés, a céltalan profit nem fekszik neki. Nem olyan embernek látom aki üres marletinggel próbálja álcázni a semmit.

    Nyugdíjba vonulhatott volna. Vehetett volna egy szigetet és Jetskin ülhetne naphosszat.

    Ehelyett ő minden pénzét kockára téve belevágott abba a vízióba, hogy hatékonyabb energiára, elektromos autóra márpedig szükség van.

    De megfogtál valamit, és ugyanazért nyerhet a Tesla amiért az Apple.

    Egy iPhone-t venni belső indíttatás. Márka, kinézet

  • Nagy Péter

    Életérzés.

    Nincs ezzel semmi baj. Ezt lehet parasztvakításnal hívni, vagy lehet ránézni a piacra és megfigyelni a számok az Applet igazolják.

    Ezek a számok jelenleg nem a Teslát igazolják.

    Senkit nem buzdítók hogy tegye a nyugdíjpénzét a Teslába.

    De hogy a Tesla nem egy akksi négy keréken. Hogy egy cég több mint a számok. Ezt hiszem és vallom. A számok az emberekkel szorzódnak fel. Ha sok ember hisz benned sok pénzt fogsz keresni.

    Én nem azt mondom az emberek Teslát fognak venni akkor is ha jobb a konkurencia.

    Én azt mondom a legjobbat az tudja nyújtani aki mögött van egy vízió és a legjobb csapat dolgozik neki. Ez a célzott mágnes jelenleg a Tesla.

    Ha a legbiciózisabb vagy a legambíciózusabb emberekkel veszed körül magad, a terméked a legjobb lesz a piacon.

    Ha pedig van egy autó ami a legjobb és a cég vezetője ráadásul egy hiteles fickó, azt fogják venni az emberek.

  • Nagy Péter

    Az iPhone persze lecsengőben van, ahogy az asztali gépek piaca is lecsengett.

    S curve

    Minden technológiát utolér.

    Ettől még minden idők legsikeresebb fogyasztói termékéről beszélünk.

    Azzal nem lehet érvelni hogy a növekedés csökken.

    A Tesla és elektromos autók hasonlatnál most a felfutó iPhonnal van azonos szinten.

  • Nagy Péter

    Ilyenkor nagy a differenciálódás és a fogyasztói döntések erősen irracionálisak.

    Ezzel nem számol a legtöbb elemző.

    iPhone-t sem gigahertzre vettek az emberek.

    A fogysasztói döntések érzésből fakadnak.

    Ilyen az ember.

  • Fairy

    De jó is lett volna 2012-2013-ban Tesla részvényt venni. Most meg eladni.
    Milyen jó is utólag okosnak lenni. 😀
    Most nem vennék, láthatóan nem olcsó.
    Az elektromos (illetve alternatív) autók már jó ideje váratnak magukra, és ez nem technológiai kérdés. Kb. 10 éve volt a hidrogénes Honda Civic tesztje valamelyik portálon – tökéletes autó volt, készen. Sose kezdték el gyártani.
    Itt az ideje, hogy végre legyen valami belőle.

  • Fairy

    @harvy666
    Vehetnél az elektromos autó helyett egy elektromos biciklit. Egy hétig járhatsz egy töltéssel, és bruttó 15 perc alatt bent vagy a munkahelyeden, izzadság nélkül.
    Egyedül akkor van gond, ha esik az eső – akkor marad a busz.
    Ja, és belekerül mondjuk 150000 forintba, a 15 millió helyett.

  • Petko

    Elon Musk és a Tesla nem értelmezhető ill mérhető a hagyomanyos mòdon…amikor ő a twitteren posztol azonnali a hatás. Kicsit olyan mint a steve jobs, és szerintem a vállalat sorsa is az lesz amikor a többi autógyártó feljön az apple megveszi a céget és az lesz a nagy exit…addig nem lesz motorizációban változás ameddig a bankok ki nem veszik csendben a pénzüket az olaj projektekből ill milliárd dolláros lng projektekből ill a saudi aramcós ipo ig. Utána viszont azonnali lesz a váltás, a fiuk a sivatagban ,meg néznek majd rendesen …..

  • Tamás4

    @Kiszamolo ” a Pius NEM elektromos autó, csak egy autó elektromos rásegítéssel.” You don’t say that? 😀 Valóban nem az, de az akku folyamatos használatban, töltésben van, ha úgy vesszük sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint egy tisztán elektromos autó esetében, ezért lehet jó referencia.

  • dgt_

    Azért a konkurencia sem alszik, csak egy példa a CASE stratégia a Daimlertől:

    daimler.com/innovation/specials/electric-mobility/case.html