Tud itt számolni valaki?

2014-12-12
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Még mindig a legújabb népnyúzáson gondolkodom.

Kitalálták egy hét alatt, hogyan lehetne 40 milliárddal növelni az útdíjból származó bevételeket, ha már hasraütésszerűen ennyit írtak a költségvetésbe.

Mi lett a nagy ötlet? Hát adóztassuk meg az M nulláson és a többi bevezető autópályán közlekedőket. Cserébe lengessük be, hogy lehet venni megyei bérletet ötezer forintért. Nem ám csak a saját megyédbe, hanem tetszés szerint bárhol.

A kormány elintézte, hogy mostantól négy megyebérlettel le tudjon járni a kisember a balatoni nyaralójába, vagyis csak évi 20 ezer forintot fizet az eddigi 42.980 forint helyett.

Remek. Mindenki feláll és ütemes vastaps.

Na de mi van, ha mindenki csak 2-3-4 megyére fog bérletet venni?! (Ne feledjük, cél több tízmilliárdos többlet adóbevétel.)

Budapest-Szeged távolságon elég 3 megyei bérlet. Ugyanez igaz még több magyar nagyvárosra.

Egerből, Székesfehérvárról, Kecskemétről két bérlet is elég egész évre. A Pest megyéből ingázók pedig természetesen beérik majd egy bérlettel is.

Alig van olyan város, ahonnan valaki kénytelen négy bérletet venni. Ennél többre pedig szinte senkinek nincs szüksége, csak annak, aki országos fuvarozást vagy áruterítést végez. Négy megyére a bérlet még fele sincs, mint eddig volt.

magyarorszag_kozigazgatasi_terkepe

Vagyis borítékolható, hogy az eddigi éves bérletet vásárlók háromnegyede, ha nem kilencven százaléka fele annyit sem fog fizetni, mint eddig.

Aki eddig kéthavonta vett 10 napos matricát, az is inkább megyei bérleteket fog venni, mert olcsóbb úgy.

(Most örülünk, ha valamiért kevesebbet kell költeni, de a minisztérium terve ezzel a nagyobb árbevétel volt, nem az árengedmény. Csak úgy tűnik, elfelejtettek számolni. Vagy úgy gondolták, aki eddig vett éves bérletet, ezután is fog, plusz még sokan mások is. A megyebérlet ötlete úgy jöhetett, hogy azt azért ők is erősnek gondolták, hogy mindenki vegyen 43 ezer forintért éves bérletet, aki az M0-t használja.)

A budapestiek és a környékiek pedig? Az Unió adta a pénzt az M0-s nagy részére, így csak pár foltban lehet pénzt kérni a használatáért, a térképen pirossal jelölve.

m0-utdij-760x427

kép forrása: 444.hu

Az emberek 60-80%-a biztos nem fog semmit fizetni. Már mi is megbeszéltük itthon, hogy ahányszor bemegyünk Budapestre, majd megyünk inkább keresztül Budaörsön. Négy kilométer autópályáért semmennyit nem fogunk fizetni. (Már csak azért se. Egyébként is kerülő kimenni a pályára, még ha kicsit gyorsabb is.)

Foglaljuk össze: az eddigi éves bérletekből várhatóan fele annyi pénz fog bejönni. A 10 napos jegyből is kevesebb fog befolyni. A budapestiek és a környéken lakók messze nem fogják pótolni az ebből származó veszteséget.

Na és mennyi a várható bevétel? Mondjuk 400 ezer budapesti és környéki autóst rá tudnak venni, hogy vegye meg az éves bérletet 5.000 forintért. (Aki az ország másik végéből érkezik Budapestre annak már amúgy is van bérlete vagy matricája. Ha pénzt akart spórolni és átutazta mellékutakon az országot, itt sem fog venni matricát. Tehát velük nem számolhatunk.)

A 400 ezer bérletvásárlótól bejön össze-vissza kettő milliárd forint évente. Még kerekítési hibának is kicsi a költségvetésben. Ennyiért forgatnak fel mindent és keserítik meg a fővárosi lakók életét.

De jó lenne megnézni a hatástanulmányt és a bevételkalkulációt, amit végeztek a terv kitalálói....

(Annak, aki nem érti: a bejegyzés arról szól, milyen kárt okoz egy átgondolatlan, egy-két napon belül kitalált és két hét alatt hatályba lépő szabályozás, amit senki nem számolt át és senki nem vitatott meg.)

Update: mára rájöttek, hogy csúnyán elszámolták magukat. Bejelentették, hogy inkább gyakorlatilag az összes autóút, elkerülő gyűrű, eddig ingyenes híd és hasonlóak is mind fizetősek lesznek. Még a reptérre sem fogsz tudni kimenni érvényes bérlet vagy matrica nélkül. A portfolio mai cikke itt.

Ja, és Brüsszel cáfolja, hogy miattuk kellene útdíjat bevezetni.

És szombatra, így utólag, egyeztetést hívtak össze a minisztériumba. Nem előre négy-öt hónappal, mint minden normális országban, hanem utólag, mert mi így szoktunk leszállni a bicikliről és kész.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram