Új autót vagy használtat?

Régen volt már szó autókról, miközben a legtöbb embernek a második legdrágább vagyontárgya az autója és az átlag magyar háztartás bevételeinek az ötödét-negyedét az autójára költi.

A mai kérdésünk, hogy két autó közül melyiket éri meg megvenni. Melyiket válasszam: például használt vagy új autót-e. Pusztán anyagi szempontból nézve egyértelmű, hogy az új autó magasabb bekerülési ára és a sokkal nagyobb értékvesztése miatt soha nem lesz gazdaságilag megtérülő befektetés.

Azonban ez csak az anyagi oldala. Amire kíváncsiak vagyunk, hogy mennyivel drágább az új autó és neked ér-e ennyit a többletkiadás.

Ha tudod, hogy havi 55 ezer forint különbség van egy új és egy nyolc éves autó fenntartási költsége között, el tudod dönteni, ennyit neked ér-e a különbség.

Egy nagyvárosba a napi óvoda és iskolajáratra tökéletesen megteszi egy kisméretű 13 éves autó is, de ugyanezzel az autóval nem szívesen járnám egész nap az országot Záhonytól Sopronig. Inkább fizetek többet, mintsem egyszer is lerobbanjak Békéscsaba és Orosháza között hajnal kettőkor a mínusz 15 fokban.

A kérdés úgy is felmerülhet, hogy egy olcsó és kicsi új autót vegyek, vagy egy nagyobb, kényelmesebb, jobban felszerelt 3-4 éves autót.

Azt is érdemes megfontolni, hogy két egyező áru autó közül melyik a jobb a vétel, ha az egyiknek 30 ezer, a másiknak 60 ezer forint a kötelező szervize évente, az egyik használtan 300 ezerrel többet fog érni, mint a másik. Sok autómárkát drágább javítani egy baleset után, ezért a cascoja is másfélszer annyi, mint a másik autónak. Ez is éves 50-100 ezer forintos különbség is lehet. (Konkrét márkákat direkt nem írok, hogy ne ebből legyen vallásháború a hozzászólásokban. 🙂 )

Vajon mennyit számít a fogyasztás, ha egy benzines autó turbójának egyszeri javítása elviheti akár öt-hét év üzemanyag-megtakarítását a turbómentes változathoz képest? Tényleg olcsóbb-e dízel autóval járni, ha figyelembe vesszük a magasabb vételárat, nagyobb értékvesztést és a magasabb szervizköltségeket is?

A kérdések eldöntéséhez csináltam egy kalkulátort, amit kitöltve a két autó adataival, megkapod, melyikre mennyit fogsz költeni a futamidő alatt.

Ami fontos: nagyon igaz az adatokra a garbage in-garbage out, vagyis ha hasraütött számokkal dolgozol, a végeredmény is használhatatlan lesz.

Mivel a legtöbb embernek az autóvásárlás és fenntartás az egyik legnagyobb kiadás az életében, vedd a fáradságot, hogy utánajárj, hogy mennyi az éves kötelező szervizköltsége a kinézett autónak, mennyi a cascoja, kötelezője, adója, mennyiért fogod tudni várhatóan eladni 3-5 év múlva.

Az új autó előnyei:

– Magadnak tudod összeállítani az autót, olyan lesz, amilyet szeretnél, mind színben, mind felszereltségben. (Már ha nem sajnálsz egy-egy alig használt extrára százezreket, gumiszőnyegre és pótkerékre ötvenezreket.) Nem kell kompromisszumot kötnöd a használt piaci kínálat esetleges szűkössége miatt. (A típus nem kapható használtan azzal a motorral és automata váltóval, adott felszereltség mellett.)

– Garancia az első néhány évben.

– Nagyobb megbízhatóság, kisebb esély a soron kívüli szervizre.

– Jóval kisebb kockázat az ismert előélet miatt. (Bár a kockázatok nagy része kiküszöbölhető, ha magyarországi, ismert előéletű használt autót veszel és nem sajnálsz 15-20 ezer forintot egy alapos átvizsgálásra.)

– Olyan hasznos extrákat tartalmazhat, amiket a használt autók még nem. Ilyenek például az új ütközést megelőző rendszerek, adaptív fényszóró és tempomat, stb.

– Nagyobb presztízs. Más kérdés, hogy erre tényleg szükséged van-e mondjuk a munkád miatt, vagy csak még nem nőttél ki a tinédzserkori bizonyítási kényszerből és az önértékelés hiányából származó versengésből. 🙂

– Általában alacsonyabb kamatok hitelből történő vásárlásnál. (Bár pénzügyileg tudatos ember soha nem vesz hitelből autót, csak addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér. Az is hitelből való vásárlás, ha autót veszel készpénzért, ahelyett, hogy visszatörlesztenéd a lakáshiteledet belőle. Ezt majd ne felejtsd el a kalkulátor kitöltésénél.)

A használt autó előnyei:

– Sokkal több típusból és felszereltségből választhatsz. (Három éves kisebb autót, vagy ötéves nagyobb és jobban felszerelt autót vegyek-e?)

– A modellek időzített bombái már napvilágra kerültek. Mára mindenki megtanulta, mennyibe kerül egy kettős tömegű lendkerék, egy turbó, vagy részecskeszűrő cseréje és sok motorverziót is érdemes nagyívben elkerülni több márkánál. A most szalonban álló autók egy része szintén tartogat ilyen kellemetlen típushibákat és extra költségeket az új tulajdonosoknak.

– Rengeteg extrát fillérekért megkapsz használt autóban, amiért újonnan nem lenne szíved annyit kifizetni, amennyit kérnek érte.

– Jobban alszol, ha használt autód van. Kevésbé aggódsz, hogy ellopják, meghúzzák a parkolóban, vagy a gyerek összekeni a kárpitot.

– Kevésbé feltűnő, ez gyakran nagy előny. Irigyed  is kevesebb lesz.

– Nem feltétlen kell garázst fenntartanod a használt autóhoz, esetleg a cascot is megúszod, mert ennyi kockázatot be tudsz vállalni a megtakarításaidból is.

Mielőtt rátérnénk a kalkulátorra egy kis ismétlés arról, honnan tudod meg, ha túl drága autót akarsz venni:

Különösen nagyvárosban ma már gond nélkül meg lehet élni autó nélkül is, erről cikk erre. Lakhely-választásnál komoly szempont lehet, hogy mennyire vagy autóra rászorulva. Ha van óvoda, iskola, bevásárlási lehetőség a közelben, az 70-150 ezer forint megtakarítást is jelenthet havonta.

Ennyi bevezető után erre találjátok a kalkulátort, használjátok egészséggel.

Egy érdekesség: évi 12 ezer kilométernél egy átlagos 8 éves autó havonta 75 ezer forintba, egy 5,8 milliós új autó 120 ezer forintba kerül. Ebből csak 25-32 ezer forint az üzemanyag és egyéb kenőanyag költsége, vagyis a havi kiadás 20-40%-a az üzemanyag költsége. Érdemes erre gondolni, amikor plusz százezreket vagy milliókat ki akarsz fizetni egy kisebb fogyasztású autóra. Szinte biztos, hogy sokkal többet buksz a nagyobb vételár és a nagyobb értékvesztés miatt, mint amit valaha is megspórolsz az üzemanyagon. Vagy másképp fogalmazva: egy ötéves benzintemető is sokkal kevesebbe kerül, mint egy vadonatúj hibrid, ami éppen csak néha kortyol egy kis benzint. Gyakran már a hibrid jóval magasabb cascoja elviheti azt az összeget, amit a benzinkúton megtakarítasz. De ha nem hiszed, számold ki. 🙂

Ja és igen: ez egy k-a-l-k-u-l-á-t-o-r. Ez a szó azt jelenti, hogy a saját adataiddal töltsd ki, ne a beírt adatokon lovagoljál. Azok csak azért vannak ott, hogy legyen ott valami.

Valamint azt is tudja mindenki, hogy használt autó csak új autóból lesz. Köszönjük előre is ezt a fontos információt. Minket nem az érdekel, hogy más milyen autót vegyen, hanem az, hogy neked mi a legjobb választás. Sőt, tudjuk, hogy sok embernek nincs pénze új autóra, erről is felesleges hozzászólást írnod. Köszönjük.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

253 hozzászólás

  • Ordas

    Second Wawe

    “100ekm a futás az üzemanyagköltés alapján. Majd kérdezz rá az ismeretségi korodben, hány dizelesben kellett kettostomegut cserélni 0-100ekm között.”

    Te is sarkítottál (és én is. Mert EGR szelepet kéne írnom). Mert én 120-130e km-ről beszéltem. Azért figyeltem és jegyzeteltem. Egy mai modern dízel motor 300e km alatt elfogyaszt:

    1-2 kettőstömegűt (300-500e), 2 EGR szelepet (200e), befecskendező rendszert (5-600e) és kb. egy turbót (250e).

    Ez akárhogy nézzük: 1.200.000-1.600.000 Ft. Ez egy szívó benzinesnél 0, mert ilyenek nincsenek benne. Ez máris 5 Ft/km árelőny. Ennyivel meg nem fogaszt kevesebbet egy 1,4-18, literes dízelmotor. (Figyelem, 5 Ft/km árelőny az kb. 1,4 l/100km – ebben a méretben művészet). Teherautón és 3 liter alatt csak szívás és ostobaság dízelmotort venni. Főleg városban.

  • Ordas

    Na, a mai turbós kis benzinesek se jobbak a turbódízelnél.

    Second Wawe
    Folytatva: a dízelek alap szervize is 20-30%-kal több, mint egy tök egyszerű atmoszférikus benzinmotor gépnek. Hát még egy hibridnek, ahol a fékek kb. dupla annyi ideig tartanak, nincs sebességváltója sem. Szóval… minek dízel a személyautóba?

  • Ordas

    Endre bá

    “Az is meglepő, hogy hány magánember jár a privát autójával márkaszervízbe, amikor jóval olcsóbban vannak ugyanolyan színvonalú független szervizek olcsóbban. ”

    Az a baj, hogy a független szerviz kicsit ért mindenhez (olyan, mint a négy évszakos gumi). De a gyári támogatás csak a márkakereskedőnél érhető el. A független esetleg csak belebonyolódik az ügybe. Én vidéki márkaszervizbe járok. De felajánlják, hogy bontóba hol mit vegyek (majd ők berakják), forgalmazzák a Toyota hivatalos beszállítójának saját neves termékét kb. 60%-os áron. És egy ciklussal előre megmondják kb. mire készülhetek.
    Szóval a sarki Pista bácsi elég nagy rizikó. Ha majmod van, legyen pénzed banánra is. Nekem a kocsi összköltségének alig 20%-a a szerviz. 60%-a üzemanyag.

    Ami hülyeség: céges Toyotákat hivatalos Opel szervizbe vitték nálunk. Ezt így hogy???

  • Szocske

    @naa, sztem elvileg nem rossz a modelled, annyi a gond, hogy ha jól sejtem a 2. autó lényegesen kevesebbet megy, így oda elég lenne kisebb és jobb lenne benzines, de ha a korábbi elsőből lesz mindig a 2. akkor ez nyilván lehetetlen.

    Nálunk családon belül kerülnek további használatra az előző autoim, néha átiratás nélkül, így van meg mindig minimális használatban a 20 éves hárommal ezelőtti kisautóm is. Benzines, fapados, éves 5ezret sem megy. Értéke kb 150ezer, évente benzinen kívül max. 50 ezret költenek ra, ennyit megérne meg a tágabb család közös tartalék autójaként is, de attól azért többet használják.

  • Szocske

    @ordas, sztem a plusban is ugyanakkora a tank, 34-tol többet meg nem tankoltam bele, akkor már mínuszban volt a range kijelzése.

    Ha Auris kicsi (gondolom utastérben, s kombi csomagtere nem rossz), plus egyterű, akkor a kettő között csak a Prius marad…
    Esetleg vmelyik Lexus, de azokban is nagyobb motor van.

    Ha csak a hatotav kicsi (bár 5-600 km-enként én úgyis megállnek pihenni, belefér egy tankolás), akkor az LPG a megoldás, pótkerék tartállal meg lehet az 1000km hatotav. Én is gondolkozom rajta, ez lenne környezetvédelmi és gazdaságossági okokból racionális, de érzelmi okból elektromost akarok inkább melle.

    Az egyterű formát én sem kedvelem, de a plus remek, tágas családi autó, alacsony fenntartási költségekkel, csak ne kelljen túl sokat autopalyazni. Ott azért a dízelek jobban fogyasztanak sokkal.

  • untermensch4

    ipl873 egy frissen doktorált mérnök ismerős autójában ülve döbbentem rá hogy minden elektronikus. Még a kézifék is. Mondta is viccesen hogy vmelyik típusnál volt egy tömeges visszahívási akció mert felvetődött a gyanú hogy néhány esetben a fedélzeti skynet-en sikerült úgy “lefagynia a windows-nak” hogy fék, kormány, minden elmúlt, maradt a newtoni fizika, jó esetben elég hosszú egyenes úttal hogy ha a pilóta a “gyújtáskapcsolóval” leállít-újraindít akkor újra működjön. A passzív bizt elemekben igazad van de a legfontosabb biztonsági eszköz még mindig a vezető fejében van. Ez szorozza a többit, akinél 1,0 alatti a szorzó annak az autó összes szuper biztonsági izéje hamis biztonságérzetet ad.

  • Családfő

    Ordas,
    A független, de adott márkára – sokszor azon belül típusra – specializálódott szervizeknél nincs jobb ár-érték arány. Olcsóbbak a márkaszerviznél (nincs nagy apparátus, flancos épület stb.), de a megfelelő felszerelés és szoftverek megvannak, miközben a sok év tapasztalattal rendelkező szaki(k) sok esetben jobban ért a dolgához, mint a márkaszervizben folyamatosan cserélődő, nem igazán megfizetett szerelők.

    Van, amikor az olcsóbb banán a jobb minőségű.

  • mrlax

    Ez az autózás luxus kérdése, mennyi pénzt vagyunk hajlandóak kilapátolni az ablakon… a vicc hogy van aki akár az ingatlana árával egyezőt is “kilapátol”

    Ma Magyarországon, 150 le alatt, 15000-20000km-t autózva benzin, bőven elég mindenre. Ha új akkor max 4,5millió, ha használt 2 milla… mind a két kategóriában van mindenféle verda.

    Nekem van egy 2002 suzuki Swift gs 1.3 16v (86le) van, (ez még a régi), szervó, legkondi, abs, légzsák… ma magyarországon 500k alatt nincs olyan autó ami ennyiért ennyit nyujtana, olcsó, nem fogyaszt, a legnagyobb kiadásom a biztosítás+adó, hasonló még az első gen skoda fabia, 1.4 8v, az is fillér..

    ha lenne mondjuk 100 millióm, akkor sem verném el a 10%-át autóra…

  • Ordas

    Családfő

    “A független, de adott márkára – sokszor azon belül típusra – specializálódott szervizeknél nincs jobb ár-érték arány.”
    Ez máris kis önellentmondás… ha specializálódott, akkor honnan van infója a legújabb lehetőségekről? Járnak ki Bécsbe, vagy akárhova gyári oktatásra?

    “Olcsóbbak a márkaszerviznél (nincs nagy apparátus, flancos épület stb.)”
    Ez is általánosítás. De van a főnöknek 20 milliós autója, családi háza. Ők sem máltai szeretetszolgálat.

    “miközben a sok év tapasztalattal rendelkező szaki(k) sok esetben jobban ért a dolgához,”
    Még több esetben meg kevésbé ért hozzá. Max gányolni tud, mert azt sem tudja, hogy van újabb megoldás.

    Szóval minden szervizhez van pro és kontra érv. Én vidéki Toyota szervizbe 8 éve nagyjából ugyanazok a mukik vannak.

  • Tamás

    ” céges Toyotákat hivatalos Opel szervizbe vitték nálunk. Ezt így hogy???”

    Semmi extra, nálunk (több 100 autó) anno az 5-s golfot pl a citroennél karosszériáztatták, a skodák normál szervíze a fiatnál, toyotánál van..
    A VW szervíz ott van a cég mellett, a végén már iszonyú bunkók voltak (a lehúzásban).. pl bevittem az autót lambda szonda cserére (erre gyanakodtunk) vissza kellett vinni vagy 3x, mire ténylegesen hozzányúltak a lambda szondához (addig inkább sw-t frissítettek 12k-ért, amit persze a végén nem adtak vissza).. vagy kötelező szervízkor egyeztetés nélkül simán cseréltek fékbetétet + tárcsát több 100k Ft-ért miközben jeladós betétek voltak (nem jelzett) és az új betétek is 25-30k-val többet futottak, mint az amit cseréltek..

  • Petike

    Ordas: márkaszervizről rosszak a tapasztalataim. A független szervizre +1 pont. Épp legutóbb a márkaszervizben nem jöttek rá a problémára a kocsiban (200k Ft értékben akartak alkatrészeket cserélni, és mint utólag kiderült, ami tényleg hibás volt, az nem lett volna benne a cseréltek között) , míg egy független szervizben kitanult, saját vállalkozást vezető autószerelő ránézésre megmondta hogy mi a hiba és szereléssel együtt kijött 40k-ból. Nem feltétlen az a jobb, ami a drágább.

  • QTT

    @untermensch4:
    Szerintem ezt a mutassuk a szedánnal a jómódot és nem a praktikumot keressük, meg nem látsz az utcán kombit erős belemagyarázás. Én nagyon mást látok, illetve tapasztalok, de lássuk a konkrét számokat, az elég objektív képet mutat minden elfogultság nélkül:

    Használtautó.hu kínálat néhány márkára (évjáratot nem írtam szűrőnek, csak a kivitelt):

    Passat
    szedán: 835 db
    kombi: 1629 db

    Skoda
    szedán: 273 db
    kombi: 1344 db

    Opel
    szedán: 929 db
    kombi: 2547 db

    Toyota
    szedán: 510 db
    kombi: 771 db

    Mazda:
    szedán: 396 db
    kombi: 580 db

    Hidd el, a szedánt a kutya nem keresi. Most ne a 7-es BMW-ből, meg az A6, A8 Audiból, meg a Lexusokból (még 1999 és 2006 között gyártott az IS-ből kombit, se előtte, se utána egyet sem) indulj ki, amiket az utcán látsz. A prémium szegmensben valóban több a szedán, de ennyi (bár a BMW 320d-ből annyi a kombi, mint égen a csillag).

  • naa

    @Szocske, igazad van, már én is ezt fontolgattam. Legközelebb, ha aktuális lesz, valszeg én is 2. autót veszek már (ez esetben az asszonynak), kisebb benzinest, vagy ha nem lenne majd akkor irreálisan drágább, azt remélem, elektromosat – ami 2. kocsinak tökéletes lenne még hatótáv szempontjából is….
    Ekkor a megmaradt dízelt kell majd nagyobb távolságokra, nyaralni, stb. vinni tizenix éves koráig majd – ami szerintem teljesen rendben is lesz.
    A családon belüli továbbadás is jó dolog, de szerintem csak addig, amíg ingyen/komolyabb pénzek nem cserélnek gazdát. Mert ha esetleg lerobban/valami baja lesz az elpasszolt kocsidnak, akkor téged szid majd a rokon, hogy lám, mennyit kértél érte (holott áron alul adtad), oszt alig 1-2 év után lepukkant benne valami drága cucc – pedig csak öreg már szegény verda 🙂

  • Családfő

    Ordas,
    Értelmetlen reagálnom. Ha visszaolvasod a hozzászólásod, neked is nyilvánvaló lesz, hogy vagy indulatból írtál, vagy nem gondoltad végig. (Senki nem vitatja, hogy vannak semmirevaló szerelőműhelyek, de nem azokról beszéltem.) Sok sikert a szervizeddel, én maradok a hosszú évek alatt nem is egy márkánál bevált olcsóbb, de mégis jobb minőségű banánoknál – pedig próbáltam a drágábbakat is, van összehasonlításai alapom.

  • Tartsd a tempót

    @mrlax
    Szerintem nem látod át rendesen a dolgot. Ha lenne 100milliód átgondondolnád, hogy mennyit ér meg neked a saját és családod biztonsága, kényelme és ideje. Sokakat kiszolgál egy suzuki (nem becsülöm le, városi futkosósnak szerintem a legjobb választás), de eljön az a pont ahol a fent említett 3 érték már kifizetődik. Ha napi szinten levezetsz 100km-t (vagy többet) akkor elgondolkozol azon, hogy mekkora esélye van egy balesetnek és annak, hogy melyik kocsiból tudsz utána nagyobb eséllyel kiszállni. Az te is jól tudod, hogy a suzukik itt nem lesznek dobogós helyen, ellenben a 15-20milliós autók igen. Persze a kettő között azért pénztárcának megfelelően van átmenet is.
    Másik dolog, hogy valakinek többe kerül 2-3 hónap kiesés a munkából, mint a 15millás autó értékvesztése amiből kiszáll kisebb karcolásokkal egy karambol után.

  • GabenHUN

    Használt autót mindenképpen vizsgáltassunk át vásárlás előtt.

    DE egyet vegyünk tudomásul. Az átvizsgálás CSAK a jármű pillanatnyi állapotáról ad képet. Azt egy szerelő sem tudja megmondani, hogy mi fog elromlani 5.000-10.000 km múlva.

  • GabenHUN

    Használt autó:

    Városi legendákat elkerülendő, felhasználók által vezetett üzemben tartási statisztika.
    Leginkább külföldi árakkal (üzemanyag, autópálya, biztosítás, stb.), de szerintem egymással való összehasonlításra teljesen OK.
    spritmonitor.de/en/

  • mrlax

    @tartsd a tempót

    Persze, más egy munkaeszköz… de azért itthon elég jellemző hogy jön a gyerek és xc90-es volvó kell, mert hát másba nem fér el a babakocsi.. jó aki sokat megy annak jobb egy nagyobb, biztonságosabb stb. De 20 milla környéke szerintem sok, legalábbis ár/érték arányban… persze ha van 5 milliárd akkor francot sem érdekel ha valaki elver 150millát autóra. De ugye 6 havi fizud az a 20 milla, és ugye az autód árának legalább 5x benn van a megtakaritásokban… szerintem a hazai 95% elvérzik itt… nem az a baj ha valakinek ilyen autója van, legyen… de a társadalom nagyobbik részének nem az igényeit szolgálja ki, hanem csak a mutogatás, az “én vagyok valaki” érzet.. persze hitelből.

  • Tyler Durden

    @mrlax,Tartsd a tempót

    mindkét kommentben van igazság.

    Azért nagyban függ attól hogy mennyit/hol használja az a ember.
    Meg vásárláskor mindenkinek megvannak a saját szempontjai, (áron kívül is)
    mi pl. kicsit kerestünk mindenképp mert asszonykám (újra)kezdő sofőr volt,
    és kérte hogy kicsi legyen, meg öreg, hogy ne fájjon ha összenyúzza.
    Konkrétan régi Suzukit akart, én beszéltem rá a Hondára, hogy azért azzal mégis jobban meg lehet mozdulni, nagyobb, stb. (9 éves, semmi presztízs)
    Én nem sokkal több a költsége sem.

    Anno volt balesetem suzukiban, mindkét autó totálkár, mindenki sértetlenül szállt ki.
    A szomszédunk elment a boltba gyalog, elütötte egy kerékpáros, és a helyszínen meghalt.
    Szóval az élethez szerencse is kell, meg félelemben se lehet élni szerintem, mert ilyen vagy olyan az autó..
    Aki nagyon aggódik menjen vonattal vagy repülővel, azoknak ezen a téren nincs párjuk! 🙂

  • untermensch4

    QTT, pedig a “belemagyarázás” még csak most jön :). Az 5ajtósokkal… mióta a múltkor felmerült a téma, nézegettem az utcán. Mert vannak típusok amikből nem létezett szedán v az 5ajtóshoz képest túlzottan feláras volt (hitelből vett egy számmal nagyobb autónál ilyen már hathat). Bár az is igaz hogy nekem már azóta nem stimmel vmi hogy a sok ember aki esküdött a trabi király mivoltára, nem 1.0 suzukiba és marutiba ült át ami logikus lenne. Persze jól megértik egymást a zsiguli-hívőkkel akik a romos bmw-ket veszik, lehet is némi átfedés… 🙂

  • C14NZ

    Régóta olvasgatom a blogot; tetszik, hogy féligazságok szajkózása helyett a “számoljuk ki, mérjük meg” irányvonalat képviseli. Eddig nem szóltam hozzá de most megszólítva éreztem magam miután a jelenlegi autóm minden fontosabb paraméterét (fogyasztás, szerviz, költségek stb.) pontosan vezetem. 31.279 km; 3 év 2 hónap használat után a következő a mérleg:
    Szervizköltség (téli/nyári gumi, műszaki, kopó alkatrészek, olajcserék stb.) 290.420Ft
    Üzemanyag 1896 liter 350 Ft-os áron (6,06 literes átlagfogyasztás; szívó, benzin) 663.600 Forint
    Biztosítás 80+ éves családtag nevén mely “ajándék” és nem kell kifizetnem
    Értékvesztés kb. 0. 19 évesen 350 ezerét vásárolt; jelenleg 24 évesen a folyamatos karbantartás mellett kb. ugyanennyiért eladható.
    Korrekciós tétel Telekocsi bevétel 342.300 Forint
    Összesen 611.720 Forint; havonta 16.097 Forint.

  • Zenderke

    @Tyler Durden

    Képzeld, mekkora szerencse, hogy egy suzukival karamboloztál. Egy XC90, vagy valami hasonló suv -vel való frontális találkozáskor nem lennék a suzuki utasa. Hiába a jó törésteszt (még új autónál is para, ha kis autó ütközik naggyal), a fizikát azért nem lehet megerőszakolni.

    Igen, az élethez kell egy kis szerencse 🙂

  • C14NZ

    Számomra az új autó nem opció mivel csak a legolcsóbbak plakátárait tudnám hitel nélkül kifizetni. Márpedig az utolsó forintot is autóra költeni butaság. Hitelem nincs és nem is akarok. Ráadásul hét közben gyalog járok dolgozni, bevásárolni, szórakozni (szándékosan úgy választottam albérletet, hogy se autózni se tömegközlekedni ne kelljen) és csak hétvégén járok hosszútávon autóval. Így az értékcsökkenés lenne egy új autónál esetemben a legnagyobb költség.
    Tévhit, hogy valami attól, hogy öreg vagy használt automatikusan rossz, költséges és bármikor elromlik. Egy olcsó tucatmodellt használok melynek a régi Swifthez mérhető alkatrészárai vannak így szívfájdalom nélkül költhetek tervszerű megelőző karbantartásra. Nem csak akkor lát szerelőt az autó ha már nem megy. Vidéki nagyvárosban élek de szülőhelyem, egy vidéki kisváros bevált és olcsó szerelőjénél tartatom karban.

  • C14NZ

    Gumiból egy – egy használt garnitúra télit és nyárit kapott bontóból vett használt felnire szerelve. Az évszakos gumiváltás így nincs kétezer Forint vidéken és kb. tíz perc. A felniszett tízezer Forint volt. Pár csere után már behozta az árát. Mielőtt valaki a használt gumira tenne megjegyzést: gondosan takarítva, ápolva eltárolt, bőven törvényi profilmélységen felüli abroncsok egy könnyű és nem túl erős (60Le) autóra szerelve. Fele, harmad ennyi idős autókat látok nyáron negyven fokban téligumin vagy havazásban nyárin szerencsétlenkedni.
    Megfelelő típusválasztással és jó állapotú példányt vásárolva tíz – húszévesen is üzembiztos autónk lehet mely nem hitellel terhelt és ideális esetben nincs vagy csekély az értékvesztése.
    Aki nem mozog otthonosan ebben a világban, nem igazán ért az autókhoz és az évi egy szervizt is soknak érzi az maradjon inkább a garanciális új autóknál.

  • Ez vagyok

    A céges autó áfája csak akkor vonható le, ha öt éven belül eladják és a még öt évig visszalévő idővel arányos részt. Csak pontosítani akartam ezzel, mert másféleképp is írtak erről.
    Áfát céges autónál továbbá a nyílt végű lízingnél lehet visszaigényelni, a zárt végűnél nem.
    Nyílt végűnél a kezdő lízingdíj (önrész) és a havi lízingdíj áfája levonható. A maradványérték áfája nem.

  • Tyler Durden

    @Zenderke

    Elnézést, lehet nem írtam egyértelműen írtam, mi voltunk a suzukival.
    Egyébként MMM-nek is volt egy cikke erről a kis autó vs. nagy autó a biztonság tekintetében, érdemes elolvasni. (USA-ban pláne mindenki naggyal jár…)

    Ha már az xc 90 nél tartunk, megnéztem:
    xc90-súly 2T
    BMW X1 súly 1,5T
    Swift: súly: 1T

    Nem mondom hogy mindegy hogy suzuki, vagy x1, mert nyilván többet fog az utóbbi, de ha nagyobb a tempó akkor kb. mindegy, úgyis legyalulja mindkettőt.(magas is ugye)
    Sajnos a mozgási energiában a sebesség van a négyzeten, és jellemzően ezekkel a nagy kocsikkal hajtanak is. Tisztelet a kivételnek, de a lézerblokkoló már lassan alapfelszereltség a legtöbben szinte.

    Mi megyünk egy évben pár ezer km-t, annak is a nagy részét kisvárosban,
    na erre nem veszek se pickupot se suvot az biztos.
    Messzebbre ott a vonat, az nem téveszt.

  • stecker

    Az autóra sokan nem költenek el ennyit évente. Mivel sokan csak áttolják, a mindig akutális műszakin. Vagy törlik a hibakódot, de nem szűntetik meg a hibát.

    Én filléres kocsikkal járok, de nem is költök rájuk, mert régi szívó benzines, és dízelt hajtok. Az egyikkel LPG-zek, de van hibrid is a családban Prius Plus, de nem vált be. Sokat eszik főleg pályán. Itthon már nem veszek kocsit, mert van műszaki vizsga, gépjárműadó….
    Georgia még mindig a pályám. Onnét már 20 dollártól vehetünk működőképes kocsikat. beforward.jp/stocklist/fob_price_from=0/fob_price_to=500/sortkey=a A szállítás Batumiba 450USD, + georgiai rendszám, vám… max. 700 USD. További műszaki vizsga nincsen. Ennél mondjon nekem valaki olcsóbb megoldást.

  • steckler

    -Autóbérlés helyett rendelhetünk nyomott áron japán belpiacos kocsikat Japánból RO-RO konténerben, figyeljük a konténeres cégek akcióit. Jó működőképes kocsik 20 dollártól+ a szállítás 450-800 dollár. Vagyis, ha több hónapos Dél-Amerikát tervezünk, akkor rendeljünk egy 12-15 éves japán kocsit a chilei Iquiquebe,akár 500 dollárból megúszhatjuk a teljes költséget. Ha csak 20 napos körutazást tervezünk már akkor olcsóbban jövünk, ki mintha bérelnénk kocsi autókölcsönzőtől. Ha 1 hónapnál hosszabban szeretnénk használni, akkor kérjünk ideiglenes rendszámot, halasztott vámfizetéssel, ezzel 6 hónapig tudjuk megúszni a vámkezelést (kb. olyan, mint itthon az E rendszám), de kérhetünk tranzit, vámrendszámot is, amivel a térség legolcsóbb államában fizetjük ki a végleleg forgalmi rendszámot.
    Chilén kívül, jó alternatíva a japán belpiacos kocsik rendelése az alábbi helyekre:
    – Yangon (400$)….

  • dmry

    @C14NZ
    általánosságában, és önmagából kivetkőzöttségében kevésbé tényszerű, és hosszútávúan meghatározó, ám rövidtávon is érvényes kivetülése van az emberállattnak,,,,
    mint!:?!?:! pábám, az
    AUTÓ, ami és sokszor: aki…

    ja, használati eszközként, én is imádom :)))

  • Siculus

    @ C14NZ: 1.4-es benzines Opel Corsa B a 90′-es évek közepéről, ha nem tévedek? 🙂
    Nekem régen ugyanilyen autóm volt C12NZ motorkóddal 1.2-es kivitelben. Nem akartam eladni, de 18 évesen egy koccanás után gazdasági totálkáros lett.
    Ekkor vettem egy 1.6-os Zafirát, ami a családméret növekedése miatt amúgy is esedékes volt.
    Háááááááát, mit is írjak: megtapasztaltam a tervezett elavulást a gyakorlatban: 12 évesen a Zafira ramatyabbul nézett ki, mint a Corsa 18 évesen…a két autó gyártási időpontja között 10 év volt. Mindkettőt használtan vettem, és mindkettőt kb. egyformán használtam / kezeltem.
    Ha tehetném, és még lehetne, akkor a Corsa B-re voksolnék. Bár szmogriadó esetén nem nagyon lehetne használni (EURO 1).

    Más: városokban a jövőben valószínűleg egyre inkább hódítani fog a megosztott autóhasználat (l. pl. Bp.), akkor pedig fel sem merül hogy újat vagy használtat vegyen-e az ember…

  • Gauchos

    @stecker
    Azt is számold hozzá, hogy ki is kell az autóért repülni, ami legalább egy 10-es, aztán pedig hazahozni. Gondolom a komp se olcsó, Törökországon keresztül meg több nap, és ott az üzemanyag is drága. Ja és mindenképpen több napot rá kell szánni a dologra, és még akkor is előfordulhat, hogy egy hulladékot próbálnak eladni neked. Látatlanul autót rendelni elég kockázatos. Persze ezek a japán szívó benzinesek igen strapabíróak, de lehet, hogy törve voltak vagy szét vannak rohadva.

  • C14NZ

    @Siculus: a kilencvenes évek közepe stimmel de egy mérettel nagyobb. Nem ez az egyetlen Opel a családban és szeretem a márkát de pl. az általad említettek miatt nem vennék újabbat vagy a sajátomból Ecotec motorosat.

    Városi közlekedésre (vidéken) a sétálást, kerékpározást vagy arra az évi néhány kicsapongó estére a taxizást preferálom. Nem égetem a drága benzint, nem rontom tovább a levegőminőséget, nem ütöm szét a futóművem a rossz utakon és nem rúgom szét a kuplungot a dugóban. És a mindennapi testmozgás is megvan.

    Közben nézem a dugóban ülő embereket akik éppen égetik a pénzüket és amortizálják a legdrágább tartós fogyasztási cikküket miközben még idegesek is.

  • Dani85

    @Szocske!
    Köszi a tanácsot, jelenleg nem aktuális egyéb okból, de ha legközelebb felmerül bennem utánanézek, hogy megoldható-e.

  • kaan

    30 éves koromig BKV-ztam.
    Multi középvezetőként is.

    Aztán vettem 2 havi fizumból egy 11 éves használt autót.
    Hát, én is amondó voltam, hogy Budapesten remek a tömegközlekedés és a városban nem kell kocsi, de sajnos be kell látnom, hogy óriási különbség van, és már olyan dolgok zavarnak, amik korábban egyáltalán nem 🙁

    Néhány példa:
    1. reggel a fűtetlen buszon/trolin lenni 15-20-25 perceket, finoman szólva nem egészséges, ha van egy kis megfázás jön a betegség, ha nincs megfázás, majd lesz.
    2. esőben, hóban latyakos, vizes minden, amihez hozzáérsz, ahova leülsz
    3. egyszerűen gyorsabb az autó. BKV-val 45 perc a munkahelyem, autóval 25 perc. Hazafelé úgy kijövök 40-ből, hogy boltba is megállok és kényelmesen hazaviszem a cuccokat.

    Még mindig BKV-zom, de már nem munkába, csak ha a belvárosban van program.
    Új autót venni maximum, ha jön a gyerek a biztonság miatt, addig szolgál a használt

  • Ákos

    Nem igazán értem azt hogy a havi hiteldíjat miért adja hozzá akkor is ha 10 évig megtartom az autót, a hitelt viszont 5 évre veszem fel !?

  • Ákos

    Mármint a 46-os sor hozzá adódik az 51-es sorhoz.
    Ami rendeben is lenne ha csak 5 évre adná hozzá, de itt addig hozzáadja míg megtartom az autómat. 6-os sor.

  • Kiszamolo

    kaan és a parkoló keresése 15 percig, az anyázás a sok bunkó miatt, a dugó, a szmog, amit közvetlen beszívsz, mert az előtted lévő kipufogó egyenesen a te ventilátorodba fújja a füstöt, a vezetés ideje alatt figyelned kell, elfáradsz és idegbeteg leszel, felhúzva érsz a munkahelyedre és haza is.

    Beteg leszel: napi szinten békávézok, az elmúlt öt évben egyszer voltam beteg, azt se biztos, hogy ott kaptam el.

    Komolyan, a buszon olvasva mindig nézem a sok dugóban ülőt és nem értem, miért csinálják. Ha fizetnének érte havi 150 ezret, akkor se járnék Budapesten autóval. Ezek meg nem hogy ingyen csinálják, ők fizetnek érte havi százezret.

  • Tyler Durden

    @Kiszamolo

    “Komolyan a buszon olvasva mindig nézem a sok dugóban ülőt..”
    Csak egy kérdés, ha olvasol hogy nézed a dugóban ülőket?(csak viccelek)

    Te a dugóban ülőket nem érted, én meg a pesten élőket(dolgozókat) nem értem.
    Pont ettől szép, hogy nem vagyunk egyformák.
    kaan leírta az indokait amik zavarják, valószínűleg a hátrányokkal együtt tud élni.
    Lehet a parkolása megoldott,mert irodaházakban középvezetőként kaphat már beálló helyet is, és a vezetésben sem az az ideges típus. Szmog meg a buszon is van.

    Én nem tudnék már pesten élni,ha adnának érte 150 ezret akkor se, de már a tízszereséért se. Így gyerekkel főleg nem, ha meg még a városban is kéne mozognom napi szinten akkor meg végképp nem.
    Évekkel ezelőtt leköltöztünk vidékre, és nekünk nagyon bejött. (-nekünk-, másnak a vidék a horror tudom)

    Legutóbb, mikor fel kellett mennem,a Blahán az aluljáróban azt hittem elhányom magam…

  • zluspai

    @Ákosnak igaza van, sztem is hibás a kalkulátor ha tovább tartod meg az autót mint amíg a hitel tart: a “megtartás” teljes idejére felszámolja a hitel kamat-költségét: azt csak arra az időre kell felszámolni amíg a hitel tart.

    Azaz az 51-es sor helyesen sztem: =D49+D50+D48+(D46*D5/D6)+D44
    azaz a hiteltköltséget szét kell osztani a teljes megtartás idejére

    Apropó: nem tudom észrevettétek-e: ez már a második verziója a kalkulátornak, így aki az első verzióval kalkulált érdemes újra kalkulálnia a számokat az újjal, főleg ha sokáig meg akarja tartani az autót a vásárlás után.

    Mert az első verzió hibásan kalkulált: az értékvesztést a hitel idejére osztotta fel, nem pedig a “megtartás” idejére, így furán jóval nagyobb szám jött ki ha pld 5 év a hiteled de 10-15 évig megtartanád az autót. Lehet hogy mégis érdemes újat venni?

  • zluspai

    Szóval érdemes újrakalkulálni: nekem pld. a dilemmám hogy vegyek-e 3 milló körül egy használt avensist vagy 5.5-ért egy új corollát-versót: az avensist 5 évig megtartva vs új corollát 10 évig megtartva kb ugyanaz a havi költség jött ki…

  • kaan

    @kiszamolo: most kicsit csipőből tüzeltél, ráadásul mellé.

    Írtam, hogy a 45 perc BKV helyett 20 perc az autó, ebből nehezen jön ki a dugóban araszolás. Szerencsére olyan helyre járok, ahol nem állok dugóban. Ahogy azt is írtam, hogy belvárosba NEM járok autóval, oda tökéletes a tömegközelkedés (és így akkor a parkoló kereséses érved sem értem).

    Tehát: használt autó, oda és akkor használva, amikor nekem tényleg kényelmesebb és jelentősen gyorsabb.
    Továbbra is szoktam BKV-zni és tényleg tapasztalom a hátrányait is. Ha Te mondjuk olyan járaton járnál, ahol nem tudsz leülni 30 percig, akkor valszeg Te sem az olvasásra asszociálnám a BKV-ról.

    Szóval az üzenetem annyi, hogy ne próbáld mindenkire ugyanazt a sémát ráhúzni.

  • Kiszamolo

    kaan, nem is a te konkrét esetedre írtam, hiszen két külső kerület között például leggyorsabb az autó.

    Csak úgy általában az általad felsoroltak azok az indokok, amit minden autóval járó felhoz. Aztán ott ülnek a dugóban eldurrant fejjel nap nap után és szidják a dugót, nem jőve rá, hogy ők maguk a dugó oka.

  • Isván

    Helló Kiszámoló

    a havi elamaradt kamatot mi alapján számoltad, milyen befektetéssel lehet elérni 1,8M Ft-on havi 6000 Ft-ot? Vagy elnéztem valamit?

  • Kiszamolo

    István, prémium magyar állampapír jelenlegi kamata.

  • Zabalint

    @kaan
    Én például állva is olvasok. Egyik kezemben e-book olvasó vagy telefon, másikkal kapaszkodok. Nekem valószínűleg átlagban hasonló idő lenne autóval, csak nagyobb lenne a szórása (hév/buszsávos busz + villamossal járok), de ha autóval fele annyi idő is lenne, azt teljesen haszontalan időnek tekinteném, az olvasgatást nem.

  • Garbo

    @Tyler Durden
    Én nagy Bkv-s vagyok, főleg, ha kötött pályáról van szó, de a Blaha aluljáróban még így s rosszul vagyok. Oda nem elég a rutin, azt egyszerűen kerülni kell.

  • Kiszamolo

    Garbo, sokáig Óbudán laktunk és egy hűvösvölgyi bankfiókban dolgoztam és szintén Budán tanultam. Ergo ki sem mozdultam Budáról heteket, hónapokat. Egyszer átmentem a Nyugati aluljáróba és szó szerint kultúrsokkot kaptam.

    Mintha egy másik földrész másik városában lennék. Alkeszok, prostik, kosz, tömeg.

    Nem hittem volna, hogy ilyen gyorsan el lehet szokni Budapesttől.

  • Garbo

    Kiszamoló, pontosan erről beszélek én is. Pár hónap Budán, akár békávézva is, és olyanná válik Pest, mintha Banglades külsőre csöppennél. És azok a szagok …

  • Zabalint

    Mikor vidéken éltem, nekem is kultúrsokk volt rengeteg budapesti aluljáró és utca (nem pesti oldal sajátosság, a régi Kelenföld aluljáró és pl. a Flórián tér is az volt), ma meg teljesen rutinosan mozgok ezeken a helyeken.

  • Kiszamolo

    Zabalint, tegnap is végigmentem a hatos villamossal és a Nyugatinál szálltam át s fel se tűnt a dzsuva. Akkor mellbevágó, amikor ritkán látod.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 karakter még felhasználható

* 0+6=?