Újabb dollár kamatemelés és eurós szigorítás

A világban tovább folytatódik a pénzügyi szigorítás, úgy tűnik, végre tényleg közeledik a túl laza monetáris politika vége, ami a gazdasági előnyök mellett rengeteg kárt is okozott, többek között a további eladósodás miatt és az eszközárak, mint ingatlanárak, részvényárak, kötvények drágulásán keresztül.

Ingyenpénz: Kockázatok és mellékhatások

A FED a héten már másodszor emelt kamatot az idén, így a dollár alapkamata már most is 1,75-2% és idén még legalább kétszer fognak kamatot emelni, 2019 végére már 3% felett lesz az amerikai alapkamat. (Csak az összehasonlítás kedvéért, 11 éve a válság kitörése előtt 5,25% volt a dollár alapkamata, így a 3% feletti alapkamat sem fog magasnak számítani.)

Késéssel, de az Európai Központi Bank is bejelentette a héten, hogy felhagy a mennyiségi könnyítéssel, vagyis nem önt további pénzt a piacra, hogy ezzel mesterségesen lenyomja a kamatlábat és a kötvények kamatait és ezen keresztül élénkítse a gazdaságot. (Ha a központi bank töménytelen mennyiségben felvásárolja a kötvényeket, nem törődve az elérhető kamattal, ezzel lenyomja a többi kötvény hozamát is és ezen túl is pénzbőséget okoz a piacon. Mindez nulla közeli vagy akár alatti alapkamat mellett szinte ingyenessé teszi a hitelfelvételt.)

Szeptemberig folytatja a jelenlegi havi 30 milliárd eurós vásárlást, utána az év végéig már csak 15 milliárd eurót önt a piacra, majd az év vége után már semmit. (Összességében eddig 2.500 milliárd eurót öntött a piacra az Európai Központi Bank, aminek a mennyiségét is nehéz felfogni, kerekítve 800.000.000.000.000 forintnyi összegről van szó.)

2019 közepéig még marad a nulla közeli eurós alapkamat, a tervek szerint csak akkor merik elkezdeni majd emelni a kamatot.

Amint látszik, az Európai Központi Bank még csak nagyon óvatosan mer szigorítani, de egyértelmű az irány: véget kell vetni az ingyen pénz korszakának, mert a haszna elég kétséges (a rossz nyelvek szerint semmit nem javult az európai gazdaság sem szerkezetében, sem teljesítményében, a pénzeső csak átmeneti eredményeket hozott), de a hátrányai elég egyértelműen láthatóak.

Mindeközben idehaza a jegybank még kitart a túl laza monetáris politika mellett, nem került szóba az alapkamat emelése. Ennek következtében a forint régen látott mélységekbe zuhant, jelenleg úgy tűnik, hosszabb távon velünk maradhat a 320 forint feletti eurós árfolyam, hacsak nem lesz egy egyértelmű jelzés a jegybank felől az esetleges kamatemeléssel kapcsolatban.

Hogy meddig tartható a jelenlegi piaci folyamatokkal szembeni monetáris politika idehaza, egyelőre még kérdéses, de vagy gyenge és könnyen megtámadható forintra vagy emelkedő kamatokra érdemes felkészülni.

Share

187 hozzászólás

  • pickpepe
    Kiszamolo, igen ez benne van a pakliban, de sztem nem velünk kezdik. Ha meg majd bekövetkezi, akkor mondjuk 324-ról elszaladunk 335-ig 1 hét alatt, ott aztán esetleg lépnek és visszamegyünk 325-7-re, de akkor még mindig megérte 317-en is venni pár hete 🙂
    Magyarul én nem számítok rövid és középtávon Ft erősödésre.
    Ha ma megkérdeznek, akkor szerintem 330 lesz a 310 egy fél éven belül.

    Az ingatlan egy nagyon érdekes dolog, jelenleg nem lehet megmondani mi lesz. 2008 után itthon estek az árak egészen 2014-ig,míg Ausztriában inkább oda menekültek az emberek.

    Magasabb devizaárfolyamok és infláció mellett, nem valószínű az ingatlanok jelentős esése. Én közép 2-3 éves távon stagnálós időszakra számítok. Ebbe belefér, hogy jó lokációban lassan tovább emelkedik, rossz lokációban meg lassan esnek az árak.

  • Fajanko
    @lumpenproletar: éhes, szomjas, beteg ember mindig lesz.
    Az elsőben a megtakarításom (termőföld – igaz, meg is művelem) az utolsóban a nappali munkahelyem (gyógyszeripar).
    Én speciel nem iszom egyáltalán.
    Talán ez a stratégiai biztonság is az oka, hogy nem váltottam a bútoriparra (még).
  • Kobe
    ezt igy nehez osszehozni, mert egy embernek tobbfajta teruletre kellene a laikusnal joval tagabb ralatassal birnia. Szerintem ezt cikk formajaban nem lehet egy embernek megirnia, aki ert a nemesfemhez, nem biztos ert a festmenyekhez es vica versa. Minden teruleten kellenek plusz infok amire epithetsz, csak egy par pelda, a hangszernel maradva (legalabbis amiben hobbi szinten en utazom) : regi, 20-25 evnel idosebb, adott orszagban, de lehetoleg japanban gyartott darabok, ismerve a gyarak tortenetet, a markakat, ki kinek mikor volt a beszallitoja, illetve gyartastechnologiakat, melyik evben milyen tipusu alkatreszekkel szereltek ugyanazon szeriaju darabokat, stb, beszerzesi forrasokat, mit hol erdemes (pl usa zalogboltok) …. Ezeket mind ismerni kell valamelyest, illetve figyelni, es varni (5-10-15 evet pl)…. Lutri, de ertekallo… Utana a szivedhez no es nem adod el 😀
  • Alfakapos Cukrászképző
    Segítsetek egy picit. 0,9% az alapkamat, aki most vett fel lakáshitelt 3%-on, annak mennyire emelkedik a hitele kamatemeléskor? Ha 1,8% lesz az alapkamat, akkor a lakáshitel kamata felmegy 4% körülire? S ha 5% lesz az alapkamat, akkor a lakáshitel 8%-ra ugrik? Tudja valaki, hogy a mostani nagy CSOK őrületben a lakáshitelek végig ugyanazzal a kamattal mennek, vagy sokan beugrottak a féléves kamatperiódusba?
  • jami

    Pont, hogy nem ez lesz az eredménye. a jobb, nem mesterek, csak jobb munkamorálú emberek jó része már rég kint van. Most baromi nagy kereslet van kb. mindenre, de ettől jobb morál nincs. Ami az építőiparban van, az egy rémálom: lennének már magasabb fizuk, csak ettől senki sem lesz ügyesebb, csak piszokul drága.
    Ellenben a felsőoktatásban alig van jó tanár/kutató, mert a fizu nem éri el egy bolti eladóit. Persze, nem gond, piacgazdaság van, menjenek el eladónak. El is mennek, csak nem eladónak, hanem külföldre kutatni vagy csak a versenyszférába. Vegyészhallgatót lasszóval kell fogni, mert kisebb energiával elmennek gyógyszerésznek, gyógyszergyárba az is ok és dr. Ttk-s tanárnak az ösztöndíjak mellett sem jelentkeznek; de ha igen, akkor 60+ tanárok tanítják őket. Még.Felülről is kopaszodik az oktatás, de tömegesen tűnnek el a pedagógusok is: nyugdíj, magán suli, pályaelhagyás.
  • Q

    Pont egy évvel ezelőtt volt mélyponton a benzinár (~ 335 Ft), akkor biztosra vettem, hogy nem kell sokat várni, és megint elérjük a 400 Ft-ot. Így is lett. Én ugyan nem kaszáltam ezen semmit, de akik akkor nagy tételben bevásásoltak, most 390-ért szép haszonnal tudják eladni. Jól spekuláló benzinkutasok meg is lépték. Nekem az lett volna a jó, ha a “magyar” üzemanyagnak lenne valamiféle tőzsdéje, ahol immateriálisan lehetne kereskedni, mert különben tízezer liternyi benzint eltárolni kicsit nehézkes 🙂

  • Hemond
    Kicsit off:

    Tegnap olvastam, hogy több usa-ban bejegyzett brokercég (pl ib is) megtiltotta az etf kereskedelmet az europai unios állampolgároknak, az új europai szabályos miatt.

    Ez kacsa vagy valakinek van tapasztalata ami alátámasztja?

  • Janos82
    :

    En inkabb arra tippelnek, hogy megall a lakasar emelkedes egy par evre, igy realerteken olcsobbak lesznek. A nominalis csokkenest viszont nem varnam, mert amig az alberletarak nem csokkennek, addig nem eri meg olcsobban eladni a lakast, tehat nem is fogjak… Amikor mi eladtuk a mienket, ugy szamoltuk, hogy max 2 milliot(kb 10%ot) erte volna meg engedni, tobbet nem, mert akkor mar inkabb kiadjuk alberletbe.
    Mivel az emberek tobbsege nem szivesen ismeri el, hogy rossz lora tett, ezert en azt varnam, hogy minimum a vetelaron akarja majd eladni a tobbseg. Akkor is, ha az megint csak 2030ban jon el…

  • senkifia
    Hemond, en most penteken adtam el IB-n ETF-et. Ha mar szoba kerult az IB, arra figyeljetek, hogy Granit bankhoz nem lehet toluk kiutaltatni a Granit gyer banki kapcsolatai miatt.
  • Munkás ember.
    Ahogy olvasom a hozzászólásokat, mindenki csak spekulálni akar meg megmenteni a korábbis spekulációikat, nem lehet egyszerüen csak jól dolgozni és leszarni az összes spekulációt. Úgy érzem, hogy a tudásom értéke relatíve nem fog annyit esni, vagyis az életszinvonalam sem fog annyira jelentőset esni. Igaz én kollégista voltam 10 évig és most egy jó menő munkahelyem van (SW fejlesztő), de nem okoz problémát újra konzervet enni és dolgozni ugyanúgy. Rosszul látom a helyzetet és inkább spekulálnom kéne nekem is (kicsit azért kezdek parázni a hozzászólások olvasása után)? Hitelem sosem volt és van kb 15 havi fizetésnyi megtakarításom és saját lakásom.
  • Attila9
    A tőzsdelufi leeresztése és az elértéktelenedő forint kiváltja a további ingatlanáremelkedést, mivel menekülő eszköz lesz az ingatlan, ezzel további ingatlan áremelkedést okozva.
  • naa
    @Q: erre találták fel az árutőzsdéket, sok szolgáltatónál, marketmakernél eléred akár kis tételben is bár igaz, általában a nyersolaj érhető el alapból, de ha éppen benzinre spekulálnál, gondolom azt is meg lehet találni egy brókeren keresztül, nem kell 1000 hordót beásni a kertben… 🙂

    De azért arra figyelj, hogy ha contango van a piacon, akkor a távolabbi lejáratokat longolva lehet, hogy emelkedés jön, mégse keresel sokat, mert eleve többért kapod meg a távolabbi lejáratot, stb… (Ugyanez fordítva, backwardation esetén shorttal) Amikor 30 dollár volt a nyersolaj, sokan rájöttek, hogy nem lenne hülyeség hosszabb távra longolni, de mégse triviális a pénzkeresés ezzel (se)… Ráadásul ha forintban gondolkozol, akkor az USDHUF árfolyam alakulása is beleszól a te saját P/L képletedbe. (Én ezért amit dollárban veszek, azon dollárban akarok profitot elérni mindig.)

  • Kiszamolo
    Attila9, az ingatlan ára is esik tőzsdei áreséskor, az ingatlan nem menekülő deviza, a gyengülő forint ellen pedig végképp nem ad menedéket.
  • Szabolcs
    Kobe
    2018-06-18 at 13:55

    Van egy min. 50 éves tangóharmonikám, örököltem. Érhet valamit? Ki tudja megmondani? Van erre specializált kereskedés, aukciós ház javaslatod?
    Uezt (javaslat) antik bútor, festmény és porcelán esetén is szívesen fogadok, értelemszerűen mástól is.

    A témához kicsit hozzászólva, én 1-2 év ingatlanemelkedést várok, utána stagnálást. De ez nem jelent semmit: kb 8 éve várom a tőzsde összeomlását (nem 30%), aztán mi lett belőle? 🙁 Szerencsére nem veszteség, csak a belépést halogattam, most meg már biztos kivárom, akármi is lesz 🙂

  • Matteo

    Az emberek többségének az ingatlan az egyetlen komolyabb vagyona. Tehát a túlnyomó többség nem teheti meg, hogy 2030-ig várjon arra a vevőre, aki megveszi a túlárazott lakását. Sőt, inkább az ellenkezője igaz, és egyáltalán nem várhatnak az eladással, mert kell a pénz.

  • V
    en nem ertek a hangszerekhez de nekem meg van egy min. 80 eves trombitam. 50 EUR-ert vettem, kb annyit is erhet ha nem meg kevesebbet. Nezz szet a neten (ebay, vatera stb), lehet tonnaszamra talalsz hasonlot es akkor ott latod az arat is, laikuskent igy kozelitenem meg. Ha nem talalsz egyet sem vagy csak 1-2 darab van akkor esetleg erdemes lehet felbecsultetni vmi hozzaertovel.
  • Bálint Tamás
    Szerencsére nem veszteség, csak a belépést halogattam

    Elmaradt hozam, azaz veszteség… 🙂

  • Kobe
    nem igazan ertek a harmonikakhoz, en fokepp hurosokban, leginkabb elektromos gitarokban elem ki a perverziom, es fileg online, tematikus facebook es aprokereskedes siteok 🙂 festmenyekhez pont annyira nem ertek…
    Altalaban veve meg kell nezni a markat, az alapjan ebayes kereses azonos marka darabjaira mar jo kiindulasi alapot adhat, utana bevinni egy antikvitas szakertohoz…. Regi harmonikak jo resze nemet gyartmany igy lehet a willhaben. at is ad valami hasznalhato infot.
    Talan az anker koz kornyeken van egy regi violinokkal es hasonlo hangszerekkel foglalkozo bolt / becsus, ugy remlik (deaktol lefele az egyik beugroban, kis belso udvarban)
  • Mókavonat
    @Q: amit mint egyszerű halandó vehetsz benzint az adalékanyagok miatt kb. 3 hónapig tudod tárolni szóval ilyesmit csak árutőzsdén
  • naa
    A mai kamatdöntést (nincs változás kamatok) borítékolni lehetett, és szerintem azt is, hogy MNB megy előre lesz ami lesz.

    A közlemények értelmezgetésén mindig mosolygok, mi minden múlik azon, hogy milyen szavakat használ, és úgy várják ezeket a döntéseket és közleményeket, mint valami focimeccset, és tök komolyan mint egy verselemzést felmondják, milyen jelzőket használtak stb…
    A mai MNB alakítás meg, hát, mit mondjak, óvoda:

    “nem sokkal az első közlemény után egy újabb dokumentumot adott ki az MNB, melyben elmagyarázzák a mai lépéseiket és nyugtatják a piacot… azonnal erősödik vissza a forint”. Most 321.7…

    EURHUF shortosok stop kiütése az első közlemény után (?), aztán a longosok stopjait is kiszedik… 🙂

  • BGY
    ” Vegyészhallgatót lasszóval kell fogni, mert kisebb energiával elmennek gyógyszerésznek, gyógyszergyárba az is ok és dr. Ttk-s tanárnak az ösztöndíjak mellett sem jelentkeznek; de ha igen, akkor 60+ tanárok tanítják őket. Még.Felülről is kopaszodik az oktatás, de tömegesen tűnnek el a pedagógusok is: nyugdíj, magán suli, pályaelhagyás.”

    Azt az első mondatot szerintem alaposan gondold át, köszönöm.

  • Stevo
    A jövőbeni ingatlan árakat a jószág újra előállítási költsége és a jövőbeni kereslet/kínálat viszony árazza be. Tételesen:
    – az előállítási költségek folyamatos emelkedése várható (munkabér növekedés, nem automatizálható a termelés – rossz hatékonyság)
    – ÁFA emelése növelni fogja az árakat, az infláció növeli az építőanyagok árát
    – várható kamatemelések (a likvid és kis tranzakciós költségű befektetési eszközök hozamemelkedése miatt) csökkenteni fogják a befektetési célú keresletet (ami az elmúlt 2 év felfutásában igen jelentős)
    – kényszerkínálat (bedőlt hitelek a várható kamatemelések miatt) nem lesz olyan jelentős mint a devizahitelezés időszakában. Szerkezetében igen magas a saját forrásból befektető vagy fix kamatú ft

    szerintem globálisan az árak nem fognak csökkenni, inkább illikviddé válik a piac (bedöglik, beragad a pénz), nyilván a kiadhatóságban a hozamok ilyenkor csökkennek

  • Pocak
    Sziasztok,

    Mint laikus szeretném megkérdezni Miklós és a hozzászólok véleményét az ingatlanalapok jelenlegi helyzetéről.

    Nekem is van egy kisebb befektetésem ingatlanalapban, amit terveim szerint még 1-2 évig szeretnék tartani. Azonban picit aggodalommal tölt el, hogy az előző években (főleg idén) nagyon erős tőkebeáramlás indult be. Pl. az OTP-nél napi kb. 1 mrd Ft-tal nő a nettó eszközérték.
    Gondolom ez folytatódni fog, amíg nem lesz szemmel látható kamatemelés.

    Egy kapcsolódó cikk:
    portfolio.hu/befektetes/befektetesi-alapok/uj-szintre-lepett-az-ingatlanmania-a-magyaroknal.2.289352.html

    Elképzelhető, hogy a túl sok beáramló tőke miatt nem talál megfelelő befektetést az alap és elkezd zuhanni a hozam? Milyen veszélyekkel járhat a jelenlegi trend?
    Likviditási problémáktól egyelőre nem tartok, mivel 45%-ot tartanak értékpapírban.

    Köszönöm!

  • Kiszamolo
    Pocak, már réges-régen sok ingatlanalap fele diszkontkincstárjegy, pont a sok új pénz miatt. Szóval kár aggódni. 🙂
  • random okos
    A magyar tőzsdén a következő fog történni:
    – most indul egy komolyabb emelkedés, kb 3-4 hónap lesz, 42-43 ezer pont körül várom a tetejét (“miféle válság” – mondják majd sokan);
    – utána brutális tőzsdeválság lesz, 2019-ben 29 ezer pont körül lesz az alja.
    Ezzel a tippel egy lakást simán össze lehet hozni, sok sikert.
  • naa
    @random-okos: “Ezzel a tippel egy lakást simán össze lehet hozni, sok sikert.”

    Tegyük hozzá, hogy ezzel a tippel (meg minden tippel, ha nem társul mellé kellő kockázatkezelés) egy lakást simán el is lehet bukni, ha az a kis utolsó nekifutás elmaradna mégis 🙂 De azért köszönjük.

    : nem kell spekulálni, sőt, 95%-ban az jál jól, aki nem spekulál… Kell egy egyszerű portfóliót kialakítani alacsony költségű, diverzifikált eszközökből (adott esetben pár index-ETF tökéletesen megteszi) és folyamatosan tolni bele a pénzt, és évente ránézni és re-balanszírozni az eredeti elképzelés szerint, tehát no para.

    Csak sok ember nem tud ülni a s*én (én se) és próbál kombinálni, de egyrészt ehhez sok időt / munkát kell beletenni, másrészt a siker is kétséges, mert a piacot és egy egyszerű, kis költségű index-portfóliót megverni NAGYON nehéz. De van, aki szereti úgy hinni, övé a kontroll.

  • Én is akarok kommentelni...
    @naa:
    Jah, én is kialakítottam egy egyszerű, egyelemű portfóliót. Minden héten feljebb húzom a STOP-om (pénteki záróérték alá teszem 10%-kal) és nyugodtan alszok. Majd 2-3 év múlva váltok. Ez a terv. Mármint a hosszú távú. Eddig még nem sült ki a STOP-om. Ha kisül, akkor majd átdiverzifikálom magam másba 🙂 Ha jön a válság, akkor nem mindegy, hogy a 10 elemű portfóliómból 10 részvény esik, vagy az 1-2 eleműből 1-2? Mondom, még kis kopasz vagyok ezen a téren, de fejlődök (tegnap már két papírban is benne voltam egyszerre!).
    Illetve minden nap mivel van egy ingyenes daytrade keretem (jó, nem ingyenes, 2 dollárba kerül), és buy the dip elven daytradelek. Inkább csak szórakozásnak jó, mert még olyan béna vagyok benne, hogy heti 50-100 ezernél ritkán jön több ebből, míg a long pozíció eddig ennek többszörösét hozza (az elmúlt hónapokban csak persze, amióta ezt csinálom).
  • george
    “Kell egy egyszerű portfóliót kialakítani alacsony költségű, diverzifikált eszközökből (adott esetben pár index-ETF tökéletesen megteszi) és folyamatosan tolni bele a pénzt, ”

    Az eddig ment, de ha most sok éves oldalazás jön, ahogy jósolják, akkor az ilyen portfólió sem lesz megváltás.

  • trader
    “Minden héten feljebb húzom a STOP-om (pénteki záróérték alá teszem 10%-kal) és nyugodtan alszok.”

    De azt ugye tudod, hogy nagy mozgásoknál előfordulhat, hogy átugorja az ár a stopodat? A stop sem csodaszer.

  • naa
    @trader: “@naa “Minden héten feljebb húzom a STOP-om (pénteki záróérték alá teszem 10%-kal) és nyugodtan alszok.”
    De azt ugye tudod, hogy nagy mozgásoknál előfordulhat, hogy átugorja az ár a stopodat? A stop sem csodaszer.”

    Tudom, de ezt nem én írtam, hanem … 🙂

    @en-is-akarok-kommentelni: ezek szerint ügyesen választottad ki a trédjeidet eddig, de azért ne felejtsd el, hogy MINDENKI mellényúl néha, és ha az egész tőkéd 1 papírban van, akkor elég 3-szor mellényúlnod és ott egy 30% drawdown, még ha nem is ugrotta át a piac a stopodat…
    És igen, néha simán átmehet a piac a stopodon (hacsak nem a Marketmakered garantált stopot ad és azt használod), put opciót venni meg költséges…

    , ez így van, de még mindig jobb lehet, mint tapasztalat és sok munka nélkül próbálni okosnak lenni. Ja és 6-7 éve jósolgatják már, hogy jön a korrekció, igen jön, de mikor?

  • headset
    @Én is akarok kommentelni…
    “Minden héten feljebb húzom a STOP-om (pénteki záróérték alá teszem 10%-kal)”

    Az AMD-nél hol van most a stop-od? 14,7-en?

  • Andru

    Érdekes, hogy azt írod, a 200ezres telefon max prémium, de még az sem. Tök igazad van, és abban is, hogy a luxus kategória a nehezen megszerezhető. De azért tök fura, hogy egy telcsi, ami a magyar átlagfizetésbe kerül, olyan könnyen elérhető már mindenkinek (hitelre, persze), hogy abszolút a hétköznapi kategóriába csúszott át.
    És valahol itt van a bajok gyökere, nem?
  • Andru
    Mi épp most beszéltük a férjemmel, hogy eladjuk a lakásunkat, kifizetjük a hitelt és albiba megyünk. Kamatemelést várunk, ami ugyan valószínűleg nem most lesz, de egy-két éven belül. Mindenki akkor akar majd eladni, ugyanis a forintosított devizahitelek 3 hónapos kamatperiódusában olyan pikk-pakk benne lesz a kamatemelés, hogy a törlesztőrészlet adja a másikat! Így mi inkább most váltunk és nem tolongunk akkor a többiekkel.

    Remélem, így majd már a pálya széléről figyelhetem, hogy milyen kommunikációval csillapítja le kormányunk az embereket, akiket úgy megmentett, hogy most ugyanazt fogják fizetni, mint 2008 után, csak immáron végleg magyar forintban.

  • Én is akarok kommentelni...

    Az AMD-nél két STOPot használok:
    1, ha a premarket zöld, akkor a nyitóár-1 centre állítom a stopot, és az első 10 percben mindig emelem az akt. érték-5 centig.
    ha a premarket piros, akkor nyitáskor ha felfelé indul, akkor az aktár-5 centig húzom a stopot szintén az első 10 percben, ha lefelé mozdul azonnal zárom a pozit.
    Az 5 perc AMD sajátosság, az avg. volume 40%-a akkor történik.

    2, záráskor pedig a záróérték alá teszem 10%-kal.

    Reggel premarket daytradeben vettem 2000-et 15.66-on, most 15.80-on áll, így 15.79-re fogom rakni a stopot még nyitás előtt ha így maradna minden.

    Ezzel a módszerrel április óta vagyok +62%-ban vagyok az AMD-ben úgy, hogy a fenti 1-es STOP-al a 3 nagy 5%-os esést kikerültem, és ha nem is találtam el jól az alját, mindig legalább 4%-al olcsóbban tudtam visszamászni.

    Aftermarket pedig még sosem esett az AMD 10% felett, azért állítom- 10%-ra.

  • Én is akarok kommentelni...
    AMD még:
    Tegnapelőtt 16.52-őn zárt, 16.65-ön nyitott, vagyis a premarket zöld volt, 16.75-nél kisült a STOP-om a felfelé húzogatásnál. És utána aznap vissza se merészkedtem csak zárás előtt 1 perccel, pedig az alja 16.46 volt (nem értem rá délután/este).

    Amúgy amivel még elég jókat szoktam kereskedni, szintén AMD sajátosság: 10-ből 9x a premarket pirosként indul, majd elindul felfelé, majd induláskor zöldbe vált, és max. bezuhan. Pirosban beleveszek 2000 darabot (ennyi a daytrade keretem), és 12 centtel feljebb eladom. Ezt általában 5 napból 4x sikerül (1x ha lejjebb megy akkor -3 centben kiszállok). 1 centért adok-veszek, így 2000*0,1$=200 dollár hasznom van még premarketben. Ez már ma is megvolt 11 óra után pár perccel, és még ki se nyitott a piac. Ez a héten minden nap sikerült, volt amikor nem is 12 cent, hanem 20 volt az emelkedés mire visszafordult.
    Ez napi 2×10 perc.

  • Daenerys Targaryenová
    @én is akarok: “Illetve minden nap mivel van egy ingyenes daytrade keretem (jó, nem ingyenes, 2 dollárba kerül), és buy the dip elven daytradelek. Inkább csak szórakozásnak jó, mert még olyan béna vagyok benne, hogy heti 50-100 ezernél ritkán jön több ebből”

    Heti 50 ezer dollár nyereség tényleg nem semmi 🙂 Egyébként nem nominálisan kell villantani a profittal, hanem %-osan, hiszen így nem tudjuk, hogy ez egymilliós vagy egymilliárdos letéttel jött-e létre.

  • Anita

    Ha a CSOK-os 10+10-es kamattámogatott hitelre gondolsz ott a hitelfelvevő végig 3%-ot fizet, a különbözetet az állam állja, amúgy ha jól emlékszem 5 éves kamatperiódusú. De ez a hitel törlesztőrészletét nem érinti.

  • headset
    Targaryenová
    “Heti 50 ezer dollár nyereség tényleg nem semmi Egyébként nem nominálisan kell villantani a profittal, hanem %-osan, hiszen így nem tudjuk, hogy ez egymilliós vagy egymilliárdos letéttel jött-e létre.”

    Ezek kiderülnek a hozzászólásból.
    Az AMD-ről van szó. az árfolyama most 16 USD körül van. 12-20 cent nyereség az 1%-os nagyságrend.
    2000 darab = kb. 32 000 USD = kb. 9 millió Ft. Nyilván jó nagy tőkeáttétellel. Pl. 1:20 az 450 ezer ft margin igényű lenne. 1:100 az 90 ezer ft.

    És ha egy üzlet nagyjából 200 dollárt hoz, akkor a heti nyereség nyilván nem 50-100 ezer dollár, hanem ennyi forint. Ami szintén nem rossz. 🙂

  • Én is akarok kommentelni

    Kicsit félreérthető voltam a pénznemekkel, bocsi.
    Szóval a ma 11:47-es írásom óta le is zárt a daytrade STOPom, és így a hetem is véget ért:
    2000-et vettem, 15.66-on és végül 15.85-ön sült ki a STOP. Ez 2000*(15.85-15.66-0.02)=340$ ma (+1,21% ha így nézzük).

    Amúgy meg 1890db részvénnyel kezdtem, 9.8 dolláron, az esések előli ugrálással és visszavétellel ez felment 2030-ra, 11.97-en kiszálltam és otthagytam a KBC-t, és kiutaltam a pénzem USÁ-ba kiegészítve 26000$-ra. Mire bele tudtam venni, felment 12.82-re, viszont rátoltam egy 2x-es tőkeáttétet, így lett kereken újra 2000, vagyis az áttét miatt 4000 részvényem. Majd a ki-be ugrálással felmentem 4068-ig, illetve hazautaltam 1000$-t. Tegnap 16.75-nél kisült a STOPom, akkor volt a számlámon 42499$. Ez így (42499+1000-1700)/18522=2,25, vagyis 125%-os hozam mindennel együtt március vége óta tegnapig az AMD-vel.

  • headset
    @Én is akarok kommentelni…

    Próbáltam végigkövetni a 21, 22-i kötéseidet. Jól látom, hogy a New York-i afterhours zárása (20:00) és a premarket nyitása (05:45) között is tudsz kereskedni?

    Mivel sokszor még a normál nyitás előtt lezárod a pozíciót, mondhatjuk, hogy az az egyszerűsített daytrading stratégia, hogy kereskedési időn kívül vásárolsz és nagyon szoros (1-3-5 cent) trailing stoppal zárod a pozíciót?

    De akkor a kulcs a szinte tökéletes minimumon vásárlás. Azt milyen stratégiával csinálod?

  • Én is akarok kommentelni...

    Igen, gyakorlatilag csak zárás után illetve főleg nyitás előtt vásárolok, mert itt könnyen “nagyot” mozognak, legalábbis akkorát, ami nekem elég.
    Az AMD habár fundamentálisan a következő 2-3 év egyik legerősebb legerősebb tech papírja (legjobb CPU, GPU, APU), sajnos van pár komoly ellensége, akiknek sok a pénze, és képesek milliárdokat (dollárban) elégetni csak azért, hogy ne szálljon el az AMD már most (a világ legjobban shortolt papírjai között van, pedig 70%-ot ment 2 hónap alatt!).
    Emiatt az AMD az elmúlt 2 hónapban elég “kiszámíthatóan” mozgott:
    – ha nagyot ment (értsd 5% felett), akkor 2 napon belül közel azonosat esett is (kivéve ER)
    – a premarket elején esik vagy oldalaz, és utána a marketelső 10-30 percéig emelkedik, és utána durván besortolják, hogy kiüssék a STOP-okat, majd elkezdik zárni a shortokat
    Ez a kettő nekem elég ahhoz, hogy szépen csipegessek heti 2-5%-okat
  • Én is akarok kommentelni...

    És igen. Van egy alap long AMD pozícióm, gyakorlatilag a 9.7 óta tartott 2000, illetve 4000 darab. Jóvanna, én csóró vagyok, nem tíz milliókkal tőzsdézek.
    A daytrade keretem pedig a 2000 darab. Előbbi az elég szépet hozott ugye a 9.7->16.75 még tőke áttét nélkül sem rossz egy évre sem, nemhogy 2 hónapra. Azt is tegyük hozzá, hogy a július 23-27-i hét megint szép lesz az AMD-nek, olyan 20% körüli emelkedést várok arra a hétre (ER), 20-22$ körülire pozicionálva az árat (legutóbbi ER napon 15%-ot ment az AMD, és ez az EPS-e, hát még a guardiance sokkal jobb lesz!).
    A daytrade meg köszönhetően a kiszámíthatóságnak gyümölcsözővé teszi a nap eleji kereskedéseket. Nem 100%-ban persze, mert nekem is vannak piros napjaim, de a STOP-ok miatt, kisebbeket bukok mint nyerek (3-5c vs. 10-20c), és a win-loss arányom is jelenleg 4-1. A 10-20 cent pedig bizony itt még 1%-ot jelent. Naponta.
  • naa
    @Én is akarok: A stratégiádnál az a kérdés, kicsit feljebb, vagy kicsit lejjebb fog levitálni a részvény a tréd utáni első percekben.
    A stop és a profit take is nagyon közel van, pár centes elmozdulások véletlenszerűnek tekinthetők általában – lehet h nyitásban más.
    Kíváncsi voltam, mekkora edge-re van szükséged a P/L arányok alapján, és egy nagyon egyszerűsített modellel (1 centenkénti random walk) arra jutottam, hogy ha 51%-os valószínűséggel felfele lépked a részvény, akkor még ledarálod a számládat, de ha legalább 52%-os valószínűséggel eltalálod (vagyis felfele lépked ahogy szeretnéd), akkor már hosszú távon profitábilis a rendszer.
    Nyilván a részvény nem 1-centes lépésekkel mozog, de ez a béna modell is mutatja, hogy csak egy pici edge kell, hogy profitábilis legyen egy rendszer.
    A te rendszeredhez kell, hogy legyen edge, mert az 50%-51% os találati arány még ledarálja a számlát.
  • naa
    Kis Java szimuláció 🙂
    public class TradeSim {
    static double dBalance = 10000;
    static String sResult;

    public static double Trade(double balance, double price, double stop, double profit, int size, double winprob) {
    double newPrice = price;
    do {
    if (Math.random()price-stop && newPrice price) sResult = “Profit”; else sResult = “Stop Loss”;
    return Math.round((newPrice-price)*size – 0.01*size);
    }

    public static void main(String[] args) {
    for (int i=1; i= 1000; i++) {
    dBalance += Trade(dBalance, 16.5, 0.03, 0.11, 2000, 0.52);
    System.out.println(“Trade ” + i + ” Balance: “+ dBalance+” “+sResult);
    }
    }
    }

  • headset
    Üdv @naa!

    Megírnád, hogy hol futtatod ezt a scriptet? Az értékpapírszolgáltatód biztosítja a környezetet és az adatokat a kereskedési szoftverében?

    Van free lehetőség is?

    Lehet, hogy én is írnék magamnak hasonló backtesztet, de nem tudom, hogy kezdjek hozzá.

  • headset

    Mégegyszer elolvasva a hozzászólást, látom, hogy random adattal dolgoztál. Valódi, historikus árral lenne az igazi.
  • Én is akarok kommentelni...

    Ez akkor lenne igaz, ha teljesen véletlenszerűen mozogna az AMD, de nyitáskor mint írtam annyira nem az.
    Az algoritmusod nem veszi figyelembe a híreket, és a pszichológiát sem. Pl. Computex előtt vettem, várható volt a jó hír, ment 5,5%-ot.
    Vegyük a mai napot: az egész világ esik (kösz Trump!). A watchlistem 48 eleméből 35 piros, 13 szürke (nem mozdult).
    AMD -25 centen áll. Vártam az irányra. -40 cent. Tehát lefelé ment. És megállt bő 1 órán át itt. Mivel ez már majdnem -2,5% volt premarketben, aminél eddig még nem láttam az AMD-t nagyobbat esni, és meg is pihent, így elgondolkodtam.
    Így állt 15.4-en. Beállítottam egy ordert, hogy 15.45-ig veszek. Bő 30 perc múlva láttam hogy aktiválódott a buy, és a sell is:
    vettem 15.42-őn, és 15.55-ön ki is sült az eladás (ide raktam, mert itt csücsült korábban sokáig).
    Nekem ez mára elég is volt, kicsit vérfürdő szaga van a mai napnak. +0,7%
  • Én is akarok kommentelni...
    Jah, és messze nem vagyok tökéletes:
    -45 centnél is vehettem volna, és most -15 centen áll éppen, szóval 13 cent helyett a tökéletes 30 cent profit is lehetett volna (azért az már majdnem 2%).
    Szóval nem találtam el ma sem a “tökéletes” beszállítási pontot, de a kiszállításit sem. De két hét után már nem is izgatott (volt mikor szétvitt az ideg, hogy egy kis 5 centes esés miatt zárt a daytrade stop, és utána ment felfelé még 3%-ot, majdnem fél dollárt), mára megtanultam kezelni a dolgot.

    Ez van, csipegetek.

  • headset
    @Én is akarok kommentelni…
    2018-06-25 at 12:15 (New Yorkban 6:15)
    “Nekem ez mára elég is volt, kicsit vérfürdő szaga van a mai napnak.”

    Nagyon érzed ezt a részvényt. Gratulálok!

    A nap végére 4,37%-ot esett. Sőt, napközben -8%-on is volt.

  • Én is akarok kommentelni...
    Na a tegnapi bezuhanás után ma prekarketben a teljes keretemmel (6000 db) játszottam emelkedésre (2000 daytrade, és visszaültem a long pozíciómba is), és eddig +32 cent jött össze. +29-nél kisül majd a STOPom ha elindulna ma is lefelé.
    Ez nem 50% volt, hogy felfelé fog menni, ezért minden tiszteletem a java programozóké, de ez esetben a script pár dolgot nem tudott volna figyelembe venni.