Vonatjegy-kedvezmények

Írtam régebben, hogy nem csak kényelmes interneten venni vonaljegyet, de még komoly (10-20%) kedvezményt is kapsz rá és elég mobilon megmutatni a kalauznak a jegyed.

MÁV online jegyvásárlás

Mai infó, hogy mától már a MÁV saját mobilappjában is tudsz jegyet venni, ahol el is tárolja a jegyet. Így sokkal kényelmesebb lett a rendszer. Bővebb infó erre. (Mondjuk nem a MÁV lett volna, ha az erről szóló hírbe asztali böngészőnél is belerakta volna a szóban forgó app linkjét is, hogy le tudd tölteni. Androidra itt találod)

A másik, amiről már szintén írtam, de akartam írni megint, mert sokan valamiért nem ismerik, az a Start kártyák kedvezménye.

Máv Start kártya: te is spórolhatsz vele

Vehetsz korlátlan félárú jegyre jogosító Start kártyát évi 34.900 Ft-ért, korlátlan ingyenes utazásra szóló Start kártyát 250 vagy 280 ezer forintért (másod személy és gyorsvonat vagy első osztály plusz IC-re szólót.)

Cégek nettó 295 ezer (bruttó 375 ezer) forintért arckép nélküli, szabadon átruházható éves bérletet is vehetnek.

Hogy miért vagy kinek éri meg? Egy 30 kilométeres havi bérlet másodosztályra 21.400 Ft, ez évi 256.800 Ft. Az 50 kilométeres pedig 35.600 Ft, ez évi 427.200 Ft. Mindjárt nem is sok egy korlátlan éves bérlet a fenti árakon. (Persze érdemes számolni egyet az 50%-os kedvezményt adó Start kártya plusz napi vonaljegy teljes költségével is.)

Egy Budapest-Debrecen retúrjegy IC-re 10.950 Ft első osztályon. Ha kéthetente megteszed ezt a távot, már nem is sok a 280 ezer forintos bérlet.

Ha sokat vonatozol, érdemes megfontolnod valamelyik Start kártya megvásárlását. Van féléves és éves verzió is.

Share

103 hozzászólás

  • esattila

    “Ezzel a mentalitással bármels versenyszférás, monopólium nélküli vallalat pillanatok alatt tönkremenne.”
    Ez jól hangzik, csakhogy…
    Az MS Windows-t telepítettem 1,44-es lemez(ek)ről. Amikor bejött a Win98, akkor kezeltem olyan nem MS oprendszert ( HP-UX ), ami már akkor stabilan tudta a Win10-be most bekerült asztalok közötti ablakátadást. A kettő között legalább 18 év eltelt.
    Tudomásom szerint a Microsoft versenyszférás, nem monopólium és tönkre sem ment.
  • Kíváncsi
    Én a Hungary Card 50%-os papírszelvényt szoktam vonatozásra használni. Szerintetek ezt lehet online olcsósítani ? Tartok tőle, a leválasztandó papírszelvény és az online kedvezmény nem megy együtt. Ha mégis, akkor, hogy működik?
  • tgwh

    Nem ebből élnek. A működési elvük, hogy én megyek valahová, autóval, akkor vigyek már magammal pár embert ha lehet, és nekem is kevesebb lesz a benzinköltségem, meg mások is gyorsabban és/vagy kényelmesebben odaérnek.
    Más a mentalitás nyugaton, ott kedvességből teszik, összetartó a közösség, szívesen ismerkednek, beszélgetnek egymással, nálunk egyből az jön le, hogy pénzt akarnak keresni a söfőrök…


    A mozdonyvezető tudtommal nem tudja állítani a váltót mondjuk. Maximum ha előbb vagy később indult el, és már átváltották előtte vagy utána, akkor lehet az ő hibája. Lehet automatizálni mindent, csak ebben az országban nem értenek hozzá, meg a felét ellopják, és még így is a lehető legdrágábbat és legrosszabbat építik meg…

    Japánban sűrő hajlongások közepette kért bocsánatot a vasúttársaság vagy 20-30 másodperc csúszásért, a mozdonyvezető lehet repült is…

  • tgwh
    Most akkor jól értem, hogy ez a kedvezmény csak napi szinten vásárolt jegyekkel működik? Bérlettel miért nem, túl egyszerű lenne? Mit szólnak ehhez a cégek, tetszik nekik, hogy napi szinten számolják el az utiköltséget, és spórolnak pár ezer forintot?
  • jami
    Én még emlékszem a szajoli balesetre, ahol volt hahálos áldozat.

    Circa 38 évig vonatoztam, ebből olyan 18-at nagyon intenzíven. Ami most van, az egy rémálom, még a cityk is alig van, hogy pontosak, a késések sokszor 30 perc felett. Igen, régen is volt késés. -10 fokban befagytak a váltók, nagy viharban felsővezeték-szakadás, mikor már az asztalt is olvadt a kánikulában, akkor meg a sínek miatt. Most kvázi semmi sem kell már hozzá, nem/alig/rosszul írják ki, melyik vonat hová érkezik. A közel 40 év alatt minimális konfortjavulást a cityk hoztak (de a takarítás azokon is ugyanolyan lepra), meg az elektromosok; de pontosságban többet romlottak.

  • Névtelen
    mrlax, elégé ismerem a MÁV-ot, imádtam vonattal járni. Viszont telítődtem, városon belül inkább gyalog/bicikli/kocsi; távolra kocsi. És igen, inkább a dugó, klímával, zenével, a tiszta kocsimban, mint a rosszul takarított tömegközlekedés. És fel nem merül olyan munka, amihez ingázni kell, úgy költöztünk, hogy ne legyünk pl. a mávra, bejárásra szorulva. Reggel felülök a bicómra, 20-25 perc árnyékos, rendezett utakon; du. ue. Télen kocsi.
  • Hacktiv
    Nagyobb vidéki városokba a telekocsi nekünk jobban megéri. példa: Bp-Szeged ahová sokat járunk. 2.osztály vonatjegy: 4000Ft.
    A kocsim kb 8000 Ftot eszik meg ezen a távon benzinben. Tehát ha 2 főt viszek fejenként 2000 ért Oscaron, akkor már nagyjából ugyanannyit költöttem. Ha ketten utazunk a párommal -mint ahogy általában- akkor ugye 1db 4000Ftos jegy árát megspóroljuk a vasúthoz képest.
    Ha az ember kisebb településekre megy, nyilván nem talál olyan könnyen utast…
    Egyébként főleg a Bp-Siófok, Bp-Győr vonalon, ahol 160-nal robognak az új railjetek, sokszor vágynék inkább vonatozni mert ez tényleg szuper szolgáltatás. ..És végre itt a telefonos appjuk is, szóval vége annak az érának, amikor 40 en álltunk sorba a 2 db jegyautomata előtt Kelenföldön.
  • P. G.

    2018-07-29 at 12:08
    “@petike
    Nem ebből élnek. A működési elvük, hogy én megyek valahová, autóval, akkor vigyek már magammal pár embert ha lehet, és nekem is kevesebb lesz a benzinköltségem, meg mások is gyorsabban és/vagy kényelmesebben odaérnek.
    Más a mentalitás nyugaton, ott kedvességből teszik, összetartó a közösség, szívesen ismerkednek, beszélgetnek egymással, nálunk egyből az jön le, hogy pénzt akarnak keresni a söfőrök…”

    Sokan üzletszerűen szolgáltatnak Mo.-on “telekocsival”. Nyugat-Európában nem tudom, hogy van, leszámítva az innen odafuvarozó, csak névlegesen telekocsizó k-európaiakat.

    Van, aki fix időpontokban gyakorlatilag reptéri transzfert nyújt, van, aki adott nyugat-európai városba fuvaroz. Nem tudom ennek a jogi-adózási hátterét, de nem lepődnék meg, ha ez minimum szürkezóna lenne.

    A valódi és “megélhetési” telekocsisok aránya érdekes kérdés.

  • Zabalint

    Azt hiszem nem érted a lényeget, a sokszoros bebiztosítás ellenére abban az esetben mégiscsak végül vészfékezéssel volt elkerülhető a baleset. Ilyenkor bizony egy olyan vasútvonalon, ahol eleve kisebb a sebesség, nagyobb eséllyel kerülhető el a baleset. Erről beszéltem. Innen nézve nevetséges mikor a mávosok a biztonságra verik a mellüket, hiszen össze sem vethető az átlagos vasúti sebesség, forgalom és megbízhatóság azokkal a nyugati példákkal.

    Mivel adott vonalakon nincs más vasút, ezért bizony nem teljesen igaz, hogy mehetek máshová, alternatív tömegközlekedés eleve nincs is minden viszonylatban, az autózás meg más pálya, más előnyökkel, hátrányokkal. Szóval úgy-ahogy van alternatíva, de kb. úgy, mint ahogy egy tablet alternatívája a PC-nek vagy fordítva. A másik igen, bizony az adófizetők pénzéből is megy ez a móka, hiába tartod előre nevetségesnek az érvet, ettől még igaz.

  • Zabalint

    Az, hogy technológiai szempontból sokáig jóval fejlettebbek voltak a Windows alternatívái, nem azt jelenti, hogy életképesebb termékek is voltak, illetve a terméket el is kell adni. A MÁV semmilyen értelemben nem versenyképes, úgy sem, hogy a rosszabb megoldást jó marketinggel el tudná adni, mint ahogy a Microsoft tette, hanem egyszerűen csak kénytelen az emberek egy része vonatozni.
  • Zabalint

    Még egy dolog, most épp úgy hasonlítod a Windowst más oprendszerekhez, hogy egy másik valamit 18 éve tudott, a Windows meg csak most. Ha a Microsoft állami monopolvállalat lenne, akkor nem hogy 18 év múlva, de sosem kényszerülne rá modern technológiák átvételére. Lenne egs Dos parancssorod, ami azóta Windows 10 méretűre hízott volna, jó lassú lenne, de az állam kikényszerítené a használatát, hiába lenne gyors és felhasználóbarát alternatíva a piacon.
  • Inevitable
    az a szajoli baleset huszonnégy éve történt 😀
    Amúgy itt a statisztika a MÁV-os késésekről:
    mavcsoport.hu/mav-start/bemutatkozas/menetrendszeruseg
    Maximum 15 perc késésig a menetrendszerűség országos viszonylatban 95% felett van. Gondolom mindenkiben a rossz élmény marad meg, a pontos érkezés fel sem tűnik.
  • mgpx

    Tökéletesen működik a HungaryCard is online jegyvásárlással.
    Vásárláskor a “Hungary Card tulajdonos (50%)” vagy “Hungary Card tulajdonos (33%)” kedvezményt kell választani. Online vásárláskor a HC tömbszelvényt nem a pénztáros, hanem a jegyvizsgáló fogja leválasztani.

    Az online vásárlás 10%-s kedvezménye a más kedvezményekkel már csökkentett jegyárra értendő. HC 50%-os jegy vásárlása esetén tehát a fizetendő összeg: teljesárú menetjegy * 50% * 90% = teljes ár * 45%

    (Pót- és helyjegyre a HC nem ad kedvezményt, az online 10% kedvezmény viszont arra is érvényes)

  • mgpx

    A menetjegyeknél sokkal magasabb a papíros jegykiadás fajlagos költséghányada (pénztár vagy automata díja, hőpapír ára), mint a bérletszelvényeknél.

    A bérlet árába már eleve bele van építve az alacsonyabb fajlagos költség miatt “járó” kedvezmény

  • Kíváncsi
    mgpx
    Nohát, legközelebb így csinálom. Már csak az zavar egy kicsit online ügyben, hogy a visszautazás pontos idejét nem szoktam tudni. A nem helyjegyes kocsinál elfogadják az aznapra, de korábbi járatra szóló online jegyet ? Vagy kell valamit még ilyenkor intézni ?
  • VAG

    Majd ha nem a saját menetrendszerűségéről csinál statisztikát a MÁV, akkor elhiszem. De nem is ez a rossz benne, hanem az egycsatornás, érdektelen dolgozók tömege, a kosz, a töketlen beszerzések és az elalibizett pályafenntartás. Ahol nincs Flirt meg a hiperszuper kétkocsis gyorsvonatok, ott mindenhez odaragadsz, ahol meg vannak ott több a lassújel, mint a sín mellett a gomba. Nem tudom, volt-e olyan az utóbbi években, hogy az elméletben 160-nal “száguldó” Railjet végig tudott annyival menni a 160-as szakaszokon. Amíg egyetlen ötvenéves Szili meg vagonka studenka is dülöngél utasokkal és 10 darabos “sorozatok” üzemelnek (Teknő, Talent etc) addig nincs miről beszélni.
  • István
    : Imádom mikor késik 50percet a vonat, de a dugóba ülni m1/m7-en hetente legalább 5+ órát az nem számít… de nem megyek bele abba hogy az osztrákok 10x jobb infrastruktúrával hetente törnek szerelvényeket.

    Azt ne téveszd szem elől,hogy egyéni közlekedés esetén van több lehetőségem is,hogy elkerüljem a dugót,az csak az egyik opció,hogy én is beállok a sor végére.Tömegközlekedésnél viszont az a ritka,ha van opció:bemondja a MÁV,hogy a vonat késik 30 percet.Ha szerencsém van,talán van Volánbusz a településen,ami elfogadható időn belül pótolja a vonatot,de legtöbbször nem marad más,mint az állomáson várás.A MÁV-os szóvivő meg mosolyogva mondja este,hogy most éppen a fogyó Hold okozza a késést,amiért természetesen türelmünket és megértésünket kéri.

  • Körtefa

    “Majd ha nem a saját menetrendszerűségéről csinál statisztikát a MÁV, akkor elhiszem. ”

    Én azóta nem hiszek a MÁV-os statisztikában, mióta egyszer egy Keletibe tartó vonaton, aminek 10:00 lett volna az érkezése több percig kint várakoztuink a Keleti előtt, hogy beengedjék. Bőven volt 10:10+, erre az online rendszerbe bekerült zölddel, hogy 10:00-ra bent volt. Ahamm… 😀

  • mgpx

    Az online menetjegyek bizonyos kivételektől eltekintve nincsenek járathoz kötve és az érvényességi időn belül bármely azonos viszonylaton közlekedő vonatra felhasználhatóak (az esetleges felárakat viszont külön meg kell még fizetni, ha az nincs az eredeti jegyben). Az érvényességi idő a kiválasztott vonat menetrendi indulásakor kezdődik, és adott nap éjfélig tart.

    Csak a kiválasztott járaton használhatóak pl a helyjegyek, IC pótjegyek, és az “@” jelzésű vonatokra kiadott 20% online kedvezményes menetjegyek.

    Példa: ha a reggel 9-es gyorsot választod a jegyvásárlásnál, az reggel 9-től éjfélig bármely személy- v. gyorsvonaton felhasználható. Viszont a reggel 8.30-asra még nem, ott a jegyvizsgáló pótdíjazna.

  • mgpx
    Kis kiegészítés a fenti példához, mivel például a balatoni vonalakon csúcsidőn kívül számos “@” jelzésű vonat közlekedik.
    Ha vásárláskor ilyen vonatot választunk, akkor automatikusan vonathoz kötött menetjegyet ajánl fel a rendszer, 10 helyett 20% online kedvezménnyel (az Elvira és a Vonatinfo app is). Ilyen jegy később induló vonatokra nem használható fel.
    A “Fizetés” gombra kattintás előtt érdemes megnézni a felajánlott jegy érvényességét és hogy az megfelel-e nekünk.
  • hazitroll
    Inevitable: “Maximum 15 perc késésig a menetrendszerűség országos viszonylatban 95% felett van.”
    Anyám jött vonattal hozzám, csatlakozó. Mondja, hogy kicsit futnia kellett az átszállásnál, mert 12 percet késett az első vonat. De végülis nem baj, mert 100 kilométert jött. Mondom neki, hegy de, rohadtul baj, 5 percnél több késés az késés akárki akárhogy is szépíti a helyzetet. Ne mosdassunk már szerecsent a rohadt életbe! Napi szinten vonatozok, és igen, még mindig jobb, mint dugóban ülni, de attól még szar. Lehet, hogy 10 naponta egyszer van 15 percnél több késés, de heti 2-3 alkalommal 10 perc simán befigyel. (BP környéke-Nyugati viszonylat) Ha lenne 10 millió alatt önvezető kocsi, rég azzal járnék.
  • vzsolti
    Kicsit off.

    Valakinek van valami tapasztalata a F. Autóklub-bal kapcsolatba. Többek között üzemanyagár-kedvezményt biztosítanak (-9 Ft/liter a Mol kutakon) a tagoknak, miközben a kártya ingyenes igényelhető és nincs tagsági díj. Más kártyákhoz tartozó kedvezményeket tovább lehet vele használni.

    Miklós, ha érdemesnek találod a dolgot talán egy rövid cikket is megérne a téma.

  • Morzsi

    “Tisztított statisztikát találni szinte lehetetlen, de vasúton dolgozom és nem sok olyan eset van, ami a vasút hibájából történt.”

    A KBSZ honlapján megtekinthetők az esetek évekre lebontva, ugyan nincsenek kimozsolázva a főbb számok (saját hibás/külső hibás, illetve az áldozat saját dolgozó, utas, vagy külső), de relatíve gyorsan végigfuthatsz az eseteken. Az viszont biztos, hogy a vonat a legbiztonságosabb.

  • Endre bá
    Nem tudom manapság hogy van, de régen az első osztályon csak a mávosok utaztak :)))

    Egy főnek talán olcsóbb a vonat, de két főnél már az autó kedvezőbb. Most hétvégén kipróbáltam az Oszkárt sofőrként, pillanatok alatt találtam útitársakat és ingyen volt az üzemanyagom.

  • Myway
    Nagyon szeretek vonatozni, mert remekül lehet dolgozni vagy tanulni az utazás alatt. Viszont két dolgot rühellek, hátha olvassa egy mávos:
    – ha online veszek sima gyorsvonati pótjegyes jegyet szeged-pest szakaszon és a 9.45 helyett inkább a 10.45-össel mennék akkor engedje már a rendszer. Jelenleg az online jegy csak arra a vonatra jó amire megveszed, míg a papíros testvére a megvásárlás napján 24 órág érvényes. Pici rugalmasságot az online jegyekre is könyörgöm.
    – ha mondjuk 2 átszállásos utazásom van és returnt kérnék mert másnap jönnék is vissza miért kell olyan bonyolult rendszer, hogy helyjegy az egyiken pótjegy a másikon külön a returnjegy stb. Ha jól emlékszem ezekre az utaimra 8 azaz 8 jegy került kinyomtatásra. Ennél bonyolultabb már nem is lehetne. Normális országban bemondom a célállomást és fizetek, nem pedig a pénztárossal agyalok hogyan is kéne, hogy meg ne büntessenek…
  • ügyvéd
    Vonat? Azmijaz? 😀
  • Kiszamolo
    9 Ft kedvezményt sokan adnak, ki a Molnál, ki az Agipnál, ha van még olyan. De az Auchan kút így is sokkal olcsóbb. (Most 378 a 95-ös benzin nálunk.)
  • Inevitable

    Ezekről sokat tudnánk beszélni, de túlmutat egy hozzászólás keretein amit gondolok a kialakult helyzetről 😀
    Ami még érdekes lehet az 2020-ban a személyszállítás “nyilvánossá tétele”. Teljesen megoldani nem fogja a problémát, mert a piaci szereplők nagyon messze el fogják kerülni a mellékvonali járatokat, de a fővonali, országos viszonylatban szerintem az utazóközönség akár még jól is járhat. Ha mondjuk átveszi egy maszek cég a Budapest-Miskolc péntek délutáni IC járatot másfélszeres jegyáron, de cserébe működő klíma, WiFi fogja várni az utasokat, azzal érdekes helyzet állhat elő. Kíváncsi leszek, hogy inkább a minőség, vagy inkább az olcsó jegy felé fognak eltolódni az utasok.
  • Névtelen
    mgpx
    Myway
    Akkor egy fokkal jobb a helyzet. A legjobb az lenne, ha az érvényességek megegyeznének a papír alapúakkal, és konkrét időponthoz kötött járatot csak helyjegynél kellene megadni (+az extra 20%-os kedvezményű járatok esetében)
  • fajvedo
    Ha valakinek máv dolgozói bérlete vanés vonattal szeretne utazni szeptember 30-a előtt, akkor saját magának a jegyet 33%-os kedvezménnyel meg tudja venni.

    Ha diák és érvényes nappali tagozatos diákja van, akkor vehet vakáció bérletet amivel teljesen ingyenesen lehet utazni az egész országban másodosztályon.

  • Zoarden
    Vzsolti:
    üzemanyag kedvezményhez még: forensis.hu vagy mol green
    kb ugyanilyen kedvezményekkel.
    Ami kcisit bonyolultabbű teszi: Egyenlegről lehet vásárolni. A feltöltésre az utalgatás helyett én a kúton egy másik bankkártyával annyit teszek rá egy lendülettel, mint amennyit tankoltam.
    Teletanknál szoktam ezzel “vacakolni” (65L), ott már azért édemleges különbség.
  • Zoarden
    Szerencsés vagyok mert ugyan melékvonal, de FLIRT jár, légkondival. Tavaly heti 3x jártam be vele Nyugatiba, de állandó 10-15%-os késést bele kellett mindig kalkulálni, néha többet. 30km/óra felett alig van az átlagsebesség a gyorsított járaton, amit sebesnek neveznek.
    Nem is merem elképzelni azt ha már gyors is lenne, attól már talán szédülnék is.
    Egyedüli előnye hogy dolgozni tudok közben, neten/laptopon végzendő ügyeimet intézni.
  • Norbi
    Nekem kényelmesebbnek tűnik az appos jegyvásárlás, mint a régi online rendszer, viszont van vele két problémám:

    – Nem lehtet az appból kinyerni a jegyeket, még a képernyőkép készítés is le van tiltva, az utazási költségtérítéshez pedig elvileg nem elég a számla, a jegyet is le kell adni (a régi rendszer pdf formátuma erre teljesen jó).

    – Nem lehet számlát kérni. Ha megjött e-mailben, akkor jó, de mi van ha nem érkezik meg az e-mail? Azt mondja a MÁV, hogy az appból utólag is le lehet kérni, de én nem találom ezt a lehetőséget.

    Esetleg a tesztelők súghatnának, hogy az új verzióban is élnek-e ezek a problémák, és ha igen, akár jelezhetnék is a MÁV felé, mert ha ez így marad, és kivezetik a régi rendszert, akkor azzal engem visszaterelnek a papíros jegyvásárlás felé.

  • Zoarden
    Inevatable:
    attól még a pálya szűk keresztmetszetei megmaradnak, aminek üzemeltetése nyilván hasonló minőségben lesz előadva mint most.
    Olyan jelelgű javulás lehet, mint amit az előző hsz-emben írta
  • Zoarden
    Nyári kalad: Fiam Balatonféligkörbetekerésre ment. Hely-jegy, pótjegy, kerékpárjegy stb. e-jegyként megvéve.
    Balaton Expressz típusú izé.
    A jegyen nem egzakt információk. Kelenföldön nem tudták megmondani- a peronra odaállított segítők sem, hogy a szerelvény elejére vagy végére szól a jegye (ott volt két bicikliszállításra alkalmas kocsi)
    Tippeltünk a végére. Oda szállt fel.
    A kerékpár elhelyezés gyak az előteret jelentette a “biciklis” kocsiban (szerintem ilyen kocsi közlekedett 30 éve is, nemtom mitől lett most kp.szállító). Leülhetett a padlóra- ha nem akarta otthagyni csak úgy a bringáját hogy bemenjen a kabinba.
    Esetleg Fehérvárnál előreloholhatott volna a szerelvény elejére, de ott is ugyanaz lett volna. Hagyta a fenébe..”sportos” végigállta.
    Utólag.. ennyi pénzért simán lemehetett volna oszkárral is (van aki kpárszállítást is vállal), valszeg nem ilyen körülmények között
  • Körtefa

    “Vonat? Azmijaz? ”

    Én ha tehetném, WC-re is csak vonattal mennék. Ja, de azon van is. 😀

  • andatti
    Nos, én is kipróbáltam ezt az appot… A jegyvásárlás valóban meg lehet 1-2 perc alatt, de regisztrációval együtt sem túl nehéz… Persze, aki 4-5 embert is bevisz a rendszerbe az már más…
    Így 211 Ft-ba kerül egy jegy… + Start kártya havidíj… De Oszkáron is csak hajnali időpontra volt 200 Ft-os alternatíva, a többi 3, inkább 400 Ft, de délutáni időpontra találtam 750 Ft-ost is…
    Én maradok a vonatnál, az biztos. Ez pozitív változás…
    Abban viszont nem vagyok biztos, hogy ha mondjuk 8-ra veszek jegyet, akkor a nap folyamán bármelyikkel utazhatnék… persze a pénztárostól kapott jegy mindig 0:00-tólt 23:59-ig szól, elővételben…
  • vzsolti

    Szerintem azokat a vagonokat régen marhaszállításra használhatták (ha egy típusú vagonra gondolunk) 😀
    Mi 9 éve jártunk hasonlóképpen Velencei-tó körbetekerésnél, azóta nem nagyon keresem a MÁV “kegyeit”.
    Köszi a segítséget a kártya ügyben!

    Inkább telekocsizzon aki tud. Ha magánszemélyt keresel nem pedig céget, akkor akár jókat lehet beszélgetni, házhoz visznek stb.

  • mgpx

    Bár nem vagyok MÁV-os, de a válasz:
    A Szegedről 9.45-kor induló pesti gyors “@” jelzetű. Ilyen vonatot választva vonathoz kötött jegyet ajánl fel a rendszer, de 20% kedvezményt ad.
    Ha flexibilis jegyet akarsz, válaszd bármely korábbi nem “@” jelzésű vonatot az adott napon, pl. a 7.45-öst. Akkor nyitott jegyet fog felajánlani a rendszer 7.45 – 23.59 közötti érvényességgel. A flexibilitásnak ára van, erre csak 10% lesz a kedvezmény.

    A végtelen papírpazarlással járó pénztári papíros jegyre (külön lapra a menetjegy, aztán külön a pótjegy, külön az összesítő és végül külön a kártyás vásárlási bizonylat) nem látok racionális magyarázatot.

  • Zoarden
    Na az iho-n pont van is cikk a csigaember kapcsán.
    iho.hu/hir/melyik-vasutvonal-mellett-futtassuk-a-csigaembert-180730

    Az általam elébb említett vonalon a menetrend szerint 33,4 a hivatalos átlagsebesség, vagyis a gyakorlatban kb 28 körül van!
    iho.hu/img/110622_esztergom/M42/atlagok_lista.jpg

  • mgpx

    A balatoni vonatösszeállítások elérhetőek a MÁV-Start honlapján, ilyen esetre azt ajánlanám:
    mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/vonatosszeallitasok

    Arra, hogy a pályaudvari segítők ezt miért nem ismerik, arra én sem látok mentséget.

    OFF:
    10+ éve Kelenföld utasinformációban érdeklődtem egy vonatkésés mértéke felől. A teljesen tájékozatlan hölgynek végül nekem kellett megmutatnom, hol tudja az interneten a vonatok helyzetét valósidőben megnézni. Örömmel vette, hogy ilyen is létezik, és megköszönte, hogy elmagyaráztam neki. A világ fejlődik, de a MÁV csak MÁV marad 🙂

  • mgpx

    Pár éve Szlovákiában utaztam a Regiojet magánvasúttársaság járatával. A menetdíj az állami társaság tarifájának fele volt (csúcsidőn kívül). Amit kaptam:
    – a konkrét ülést már vásárláskor kiválaszthattam a honlapon, mint repülőjáratoknál szokás. Termes, fülkés, asztalos kocsik közül választhattam.
    – a menetidő pár perccel rövidebb, mint az állami gyorsvonaté
    – osztrákoktól átvett kényelmes kocsik, tágas hatüléses kabinokkal, hatalmas lábtérrel
    – Wifi természetes
    – indulás után a személyzet körbe járt és ásványvizet osztott (0.5l),
    – valamit érdeklődött, hogy kávét vagy teát kérek-e. Természetesen alapszolgáltatásként, beépítve a jegyárba

    Azóta az ottani kormányzat úgy döntött, hogy hatalmas veszteségek árán is, de versenyben tartja a állami IC-ket, költségvetésből finanszírozva. Erre válaszul a RegioJet kiszállt erről a piacról

  • jami
    14 perc késés, amikor átszállnék, nagyon sok, mert lesz belőle 2 óra…

    A szajoli baleset után meg nem nagyon tennék szmájikat, a koliban az egyik szoba majdhogynem szó szerint kihalt.

  • Zoarden
    mgpx: persze hogy megnéztük a voantösszeálíltást. Inenn tutam hogy az elején és végén van egy-egy kocsi. De hogy a hely jegy melyikre szól…?

    vzsolti:
    oszkározom időnként, úgyhogy tudom…

  • Inevitable

    a szmájli nem a balesetnek szólt mert az szörnyű, hanem hogy érvként hozol fel egy huszonnégy éve történt esetet. Az a nevetséges.
  • L70

    Az állam keresztfinanszíroz, mert szolgáltatási kötelezettsége van. A Pozsony-Kassa IC nekik is nyereséges, de a Brezno-Tiszolc motorka veszteséges, és ott is kell közösségi közlekedés. A RegioJet piaci alapon nem indít vonatot Brezno és Tiszolc között.

    Pl. Bécs-Prága között most is járnak, versenyképesek, nagyon jó menetrenddel.

    Más: elég sokat utaztam mostanában elővárosi vonaton, szinte mindig késik, lehet nyugodtan 7-8 perccel kalkulélni és úgy kimenni a vonathoz. És a MÁV szerint 5 percig a késés = 0 perc késés a statisztikában, de valóságban 500 utas x 4 perc = 2000 perc késés valójában. Ez a sok-sok 2000 perc azért már nemzetgazdaságilag sem jó.

    A 70-71 vonalak budapesti szakaszát nem tudom mikor újítják majd fel.

  • jami
    De miért nevetséges? Alföldön, fővonalon, a 20. század végén baromira siralmas, hogy előfordul.
    A késések ugyanez. Nem bírja az adott pálya azt a sebességet – legyen akkor valós menetrend, fél éve is pont olyan régi volt arrafelé a sín/kavicságy. Minek olyat készíteni, amit aztán kb. soha tartanak be?
  • Zoarden
    L70:
    talán addig jó, amíg nem kezdenek bele?
    Merthogy a orábbiakból kiindulva
    2- 3 évíg lehet majd vonatpótló buszon lassúzni vagy öttel döcögni a még szűkebb keresztmetszet miatt további horribilis késéseket begyűjtve vagy Rákospalotáról bevillamosozni, stb…, sok-sok időt felemésztve- aminek szummáját talán a tisztelt utas idejében mérve egyetlen emberöltő alatt nem hoz be majd az az 3-5 perc menetidő gyorsulás, ami az átépítés következménye lesz…
  • mgpx

    Állami árkiegészítésnek ott van helye, ahol a szolgáltatás csak veszteségesen nyújtható, de közérdekből mégis fenn kell tartani (pl. legtöbb mellékvonal). Amely viszonylaton magántársaságok nyereségesen is tudnak szolgáltatni, ott semmi helye állami támogatásnak. Vö. a Malév nevű pénznyelővel.

    A konkrét ügynek több fordulója volt. Az RJ járatok elindítása árháborút indított, először a ZSSK adta fel és állította le IC-i többségét. Politikai döntésre ezek újraindultak, erre az RJ vonta vissza a járatait, és önköltség alatti árral vádolta a ZSSK-t. A hírek szerint az RJ tiltott állami támogatás miatt perre ment, nem tudom, most hogy állnak.

  • mgpx
    Ami a vasúti személyszállítás liberalizálását illeti, az EU szabályok szerint 2020-tól kell szabad pályahozzáférést nyújtani, és 2023. után kötött új közszolgáltatási szerződéseknél már pályázatással kell kiválasztani a nyertest.

    Emiatt akár már 2020-ban a nagyforgalmú, nyereséges viszonylatokon nálunk is megjelenhetnek a magántársaságok. Kíváncsian várjuk, hogy az állami társaság és a tulajdonosa hogyan fogja ezt lereagálni. Magasabb minőségű szolgáltatással belép a versenybe? Állami támogatással dömpingárakon kínálja a jegyeket, hogy kiszorítsa a versenytársakat? Adminisztratív eszközökkel próbálja ellehetetleníteni a magánszolgáltatókat? Vagy simán feladja?