MÁV okosjegy
Bár már 2021 közepe óta létezik, én most találkoztam először a MÁV okosjeggyel. Mivel ezzel mások is lehetnek így, gondoltam, írok róla néhány szót.
Csak a mobilappban vásárolható, csak bizonyos vonalakra és csak feltételek mellett visszaváltható, ezért cserébe sokkal olcsóbb, mint a hagyományos jegy.
A jegy ára tartalmazza már az IC pótdíját is, viszont további kedvezményre nem jogosít, így elsősorban azoknak jó, akik teljesárú jeggyel utaznak. Ha hamarabb veszed, még olcsóbb lesz.
A példa kedvéért egy Budapest-Szeged vagy egy Budapest-Pécs jegy másodosztályon 2.399 vagy 2.999 Ft, egy Budapest-Záhony jegy 3.399 Ft. Így egy Budapest-Pécs út szerencsés esetben akár 4.800 forintért is megjárható oda-vissza.
További infó a MÁV oldalán.
Többször vonatoztam azóta, csak pechemre nem arra és nem akkor mentem. Ahogy sokan mások sem. Hiába jársz te naponta vonattal Bicskéről Budapestre, nem fogsz vele találkozni.
1 Csak az adott járatra érvényes.
2 az 1. osztályú jegy nem sokkal drágább mint a 2. osztály ekkor (teljesárú jegy esetén) tehát érdemes 1. osztályra kérni.
3 általában csak fejpályaudvartól ajánlja fel vagy esetleg km-hez között (Nyugati- Kecskemét van okosjegy de Zugló -Kecskemét már nincs)
De visszanézve az a különbség, hogy az olcsóbb, okosjegy 4 órán keresztül érvényes (a teljes út 3 óra hosszú), a teljes áras meg 24 órán keresztül jó. De ez így teljesen rendben van, mert aki IC-t választ, az valószínűleg tudja, hogy pontosan mikor indulna…
Főleg ha nem fizeti a munkáltató a bérletet (mert pl. nincs)
50% kedvezmény minden vonatjegyre, 1 évre 34 900-ért, Bp-en belül korlátlanul ingyen használható (csak vonaton,persze)
Pl.egy 50km-es jegy 2. osztályra teljes áron 930Ft (App-ban 838Ft).
Start kártyával 419Ft, tehát oda-vissza út esetén naponta 838Ft a spórolás.
Ha heti 2x mész ennyit vonattal, az ~100 jegy évente = 83 800Ft takarítható meg (mínusz a kártya ára, tehát kb. 50 000Ft a teljes megtakarítás)
A feltételezett példa évi költsége 83 800 + 34 900 = 118 700Ft. (teljes áron: 167 600Ft)
Az országbérlet 18900Ft lesz, *12 = 226 800Ft (ez a teljes árúnál is több!), ergo még ahelyett is megérheti, főleg, mivel a Start Klub kártya az IC jegyárát is felezi, azzal ellentétben.
Nyilván számolni kell, kinek mi éri meg…
A sima “teljeskörű” nem érvényes IC-re ezért 250 000/év-ért már nem éri meg az országbérlettel szemben.
Viszont 375 000Ft/ért van “céges” változat, ami az előzőekkel ellentétben nem névre szóló, ezért ha több alkalmazottnak kell utazni (vagy ha van céged és a családtagjaid rendszeresen, de jellemzően nem ugyanazon a napon utaznak) akkor megérheti. Főleg mivel ez is érvényes IC-re is. Ráadásul nyilván elköltségelhető.
Előfordulhatnak árazási hibák, amikor egy távolabbi desztinációra olcsóbb a jegy, mint a közelebbire. Pár éve például a Budapest-Zágráb járatok a Balaton déli partján közlekedtek, és esetenként a Zágrábig szóló nemzetközi jegy olcsóbb volt, mint ugyanarra a vonatra egy belföldi jegy pl. Fonyódig.
Megakadályozni nem lehet, hogy az utas a jegyen feltüntetett végcél előtt leszálljon…
Miklós, hogyan lehet Téged elérni? Már a többedik konzultációkérő levelemre nem érkezett válasz. Spambe kerülhettem?
On
Köszönjük a mai tippet is. Fogunk vele élni, okosjegyes vonalon élünk.
Hát akkor könnyen lehet, mert el szoktak érni az emberek. Írj egy másik címről és legyen a tárgy béhái tanácsadás, figyelni fogom.
Ez gondolom azért lehet, mert az okosjegyet kivéve a belföldi árazás fix, míg a nemzetközi úgy működik, mint a repülőknél (ill. ott is vannak ÁSZF szerinti árak, amik rohadt magasak és kb senki sem veszi, de tájékozatlan újságíró kiválóan ki tudja számolni belőle, milyen drága a nemzetközi vonatozás 😀 )
Köszi Miklós, ritkán vonatozom, ha nem láttam volna itt a cikket két napja, vakartam volna a fejem, hogy mi ez a dupla ajánlat. 🙂