Autóipari helyzet

A hozzászólásokban felmerült, hogy bár recesszió hivatalosan nincs, a legtöbb autóipari cég komoly elbocsátásokba kezdett idehaza is. Elsősorban a kölcsönzött munkaerőtől szabadulnak meg, amit könnyen megtehetnek, hiszen pont ez a lényege az egész konstrukciónak. Az európai újautó-piac csak 3,2%-kal csökkent éves összehasonlításban, de augusztusban 8,4% volt az elmaradás a tavaly augusztushoz képest.

A várható problémát némileg ellensúlyozza, hogy több elektromos autóban érdekelt cég is megjelent idehaza, bár kérdés, fel tud-e szívni annyi embert ez a szektor, amennyit elbocsátanak a hagyományos autóipari beszállító cégek.

(Az elektromos autók értékesítése nagyon meg fog ugrani 2020-tól az uniós CO2 kibocsátási törvények változása miatt, viszont azokhoz töredék annyi alkatrész és munkaerő kell. Az összes autógyártó már készül az új modellekkel, amit persze nem fognak tömegesen gyártani addig, amíg nem muszáj. Addig előrendelgetések lesznek, egyéves várólisták, bemutatók. Aztán majd valószínűleg emelik a hagyományos autók árát, egyrészt hogy behozzák a veszteségeiket, másrészt hogy ne legyenek annyival drágábbak az elektromos autók. De ez már egy másik történet.)

Péter egy közép-magyarországi nagyobb városban dolgozik, onnan írt egy körképet, hogyan állnak az autóipari cégek. A cégek nevei nem érdekesek, nem ez a lényeg, ezért kivettem ezeket a levélből. A lényeg, hogy rengeteg gyári munkásnak még egy nagyvárosban sincs hová mennie dolgozni, főleg nem az eddigi viszonylagosan magas autóipari bérekért.

Érdemes arra felkészülni, hogy főleg vidéken a recesszió hamarosan érezteti a hatását.

Következzen az ő levele:
Nagyon régóta olvaslak titeket, és a legutóbbi autóipari válság kommentre reagálva megosztanám a jelenlegi XY városi autóipari helyzetet ahogy mi látjuk és érezzük közeli ismerősökkel.

Az EGYIK autóipari beszállító cégnél sokan elmentek maguktól, mert érezték, hogy nem jó lóra tettek. (többnyire elektronikát gyártanak autóipari nagy cégeknek, de sajnos többnyire dízelbe…)

Itt bevezettek a 36 órás munkahetet, azaz minden 2. pénteken nem kell menni dolgozni.

Emiatt még nem volt nagyobb volumenű leépítés, viszont a jövő évet még nem tudják, hogy lesz. (ismerősöm ott dolgozik, mérnök)

A MÁSIK autóipari cégnél a cafeteriát elfelezték, valamint a 13. havi fizetést is maximalizálták. (úgy tudom operátori mértékre csökkentették mindenkinek) De egyes hangok szerint meg sem kapják végül.

Elég csúnya minuszt zártak tavaly, lévén ők is az 1.6 CRTDI és a Z márka dízel motorját fejlesztették, készítették.

Nagyon sokan elmentek innen is, viszont operátori szinten elméletileg itt keresik a legtöbbet az emberek, ezért sokan ide menekülnek a sorra.

Jövő évet itt sem tudjuk, de sokáig féltünk, hogy minket is érinti az előző hetekben végrehajtott gyárbezárás, átszervezés. Rossz nyelvek szerint pár éven belül (ha kifutnak a jelenlegi gyártósorok) csak a kutatás-fejlesztési központ fog megmaradni, mivel már több éve veszteséget termelnek. (itt dolgozok)

A HARMADIK autóipari cégnél idei évben 20%-al és jövő évre szintúgy még! 20-30%-os visszaesést prognosztizálnak, mivel javarészt itt is a veszteségesebb és dízel autókhoz kapcsolódó projekteket vitte oda az anyacég. (mivel relatív Mo-n a legkisebb az emberköltség, így a veszteséges projektekkel itt érik el a legkisebb veszteséget)
Emberfelvétel az idei év felétől nincs, pótlás is csak minden 3. elment ember után van elvileg illetve belső átmozgatás van. Viszont az emberek cafeteriajat, fizetését nem bántják (ismerősöm mondta aki ott dolgozik 3 éve)

Itt van egy elektromos autókkal foglalkozó üzem a Y céggel együtt működve, ott viszont felépülési fázis van, illetve várható, így az embereket ide mozgatják át, hogy ne legyen olyan mértékű elbocsátás.

Összesre igaz:
Ahogy látom mindhárom XY városi autóipari cégnél cél teljesen felszámolni a munkaerőkölcsönzést, valamint már volt egy nagyobb leépítési hullám a kölcsönzötteknél (ideértve a diákokat is!)

Mivel ezen munkaerők elküldése statisztikailag csak kevesebb költséget jelent, és így relatív nem a cég végez munkaerőleépítést, hanem csak a kölcsönző cégnek van ezzel teendője. (máshova közvetít stb)

Elbocsátásról leghamarabb jövő év elején dönthetnek (nagyon benne van a pakliban), valamint a munkaidőcsökkentés (és ezzel együtt a bérköltség csökkentése) is élő opció.

A munkavállalók – a mérnököket kivéve – nem nagyon tudnak mozdulni, és mindenki érzi, hogy jön a válság, ezért hiába akarnál ugrani, alig van szabad állás a környéken, főleg nem olyan bérszinten amit megszoktak az autóiparban.

A városunkban egyébként drasztikusan megugrott az ukrán munkavállalók száma, tolmácsokat vesznek fel mindegyik gyárhoz, régi kollégiumokat, régi épületeket, régi szállodákat alakítottak át munkásszállásnak.

Remélem sikerült egy kicsit tisztább, életközeli képet küldenem az autóiparról.. 🙂
Nem olyan rózsás és felfelé ívelő a tendencia, mint ahogy a személyi kölcsönök felvételének a piaca… lesz ennek még böjtje.. szerintünk januárban..

Share

113 hozzászólás

  • Tamás #2
    akkor felsorolnám mik tartoznak a VW-hez, csak az 1,4-es TDI miatt: Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Cupra, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Scania, MAN, Porsche és a Ducati. Utóbb a Porsche jelentette, hogy az elektromos sportautójára a Taycanra tömegével jelentkeztek olyan vevők, akik eddig nem tartoztak a Porsche törzsközönségéhez. Én nem féltem a VW-t gyorsabban kapcsolt, mint a BMW.
  • Deviáns
    A kereslet csökkenés okai között talán a kivárás is szerepet játszik vevői oldalról. Nem cserélem le a mostani autómat, ha várhatóan 1-2 év múlva esnek a villanyautó árak, a megnövekedett eladási darabszámok miatt (amire ugye a károsanyag kibocsájtás szabályozása miatt lehet számítani).
    Majd veszek akkor.
    Ez olyan, mint a deflációs spirál.
  • Cartman

    No, majdnem. 😀
    De szerintem a sztori szinte ugyanez lesz ezeknél is, betűről betűre. 😀
  • Györgyi
    Nálunk a városban az egyik gyár autókba gyárt klímához alkatrészt. Ugyanezt az alkatrészt fogják gyártani elektromos autókba is, már felépítették hozzá az üzemet. Oda alig kellenek majd operátorok, robotok működnek majd az egész gyártási folyamat során (nem kacsa, láttam az átadásnál a bemutatót). A jövő szerintem mindenképpen ez, már csak az kellene, hogy leessen az embereknek, nem a munkaalapú elosztás az egyetlen lehetőség az univerzumban, sőt inkább ez minden súlyosabb problémánk okozója, ez okozza a mániás túltermelést, a környezetünk tönkretételét.
  • Gábor
    A gyár ahol dolgozom, ott kismértékű munkaerő felvétel van, de ennek az, az oka, hogy közben a Németországi gyárban leépítés van és áthozzák onnét az addig ott gyártott termékeket és megszüntetni az ottani gyártást.
    Annak ellenére jól jár így a cégcsoport, hogy a gyárunk évek óta veszteséges. Nyilvánvaló, hogy a Magyar munkaerő jóval olcsóbb, mint a Németországi. Úgy is mondhatni, hogy alacsony bérért, alacsony beruházás mellet, ledobott, régi gépekkel, sok kézi munkával kell teljesítenünk egy viszonylag magas minőségi szintet.
    Meg is vannak a belső problémák és kérdéses meddig folytatható ez így, de a gyengülő forint árfolyam is kedvez annak, hogy itt maradjon a gyártás.
  • György János István
    Én is az autóiparban dolgozom, de szerintem tök mindegy is hol dolgozik az ember, mindig van, s lesz egyszer fent, és egyszer lent. Ha az ember egy kicsit törekszik megtakarítani, amikor fent van, és nem minden plusz zsetont kiengedni, akkor ha legrosszabb esetben amikor sajnálatos módon elbocsájtják, akkor egyrészt van egy kicsit miből átvészelni azt az időszakot, amíg újra talál munkát, mert aki akar dolgozni, az fog! Lehet, hogy teljesen mást, mint addig, lehet nem is fogja annyira szeretni mint a korábbi helyét, de jobb olyan csinálni pénzért amit nem szeretsz, mint semmit sem! Ha úgymond képzett munkaerő vagy, akkor pedig válságos időszakban is nagyobb lehetőséged van a szakmában maradni! Szóval fel a fejjel!
    György János István
  • Balogh Tibi

    Szentgotthárd nem Közép Magyarország sőt nem is nagyváros. Kutatóközppnt sincs ott semmilyen amennyire én tudom. Attól volt szó hogy dízelhez gyártanak alkatrészt, nem volt szó egész motorról. Egyébként ez a nagyváros megtévesztő, mert Veszprém nem számít annak. Pedig nyilvánvaló hogy ott dolgozik Péter mégpedig a Continentalban
  • Gabriel81
    Ott a kulcs a leírtakban: dízelüzemű autókról van szó. A dízelnek sajnos nincs jövője, de ez nem fedi le a teljes autóipari körképet. Egyébként meg a kis fizetést adó olcsó ipari cégek mehetnek is Ukrajnába, nekünk nem az éhbéres munkákat kellene megcéloznunk, mert akkor 30 év múlva is egy helyben fogunk topogni.
  • Dörnyei József
    Láttam az audi villanymotort gyártó robotját és az annak megfelelő Kínai gépet is.
    Az Audi egy KUKA robot segítségével gyárt roppant lassan egy tekercselést kb. 50 nm lezárt területen, ahol még van több kisebb robot is.
    Kínában a melós két egyszerű géppel kézzel csinálja ugyanezt és kb. 6-8-szor gyorsabban Összesen kb. 8 nm területre ráfért.
    A Kínai szalag is jóval egyszerűbb volt.

    Lehet, hogy most még elég a lassú és igen drága robot az Audinak, de ezzel nem fognak tudni tömegesen gyártani elektromos motorokat. Kelleni fog a munkaerő.
    Már lehet gyártani robotokkal is elektromos motorokat, de a biorobot olcsóbb és gyorsabb is.

  • jurta

    “a határozatlan idejű szerződéses indirekt (irodai) munkatársakat behívják állásinterjúra, ahol vázolniuk kell, hogy mit is csinálnak valójában.”

    Ha ez igaz, akkor mennyire magas színvonalú lehetett eddig a cég személyzeti politikája… 😀

  • Myrra
    Györgyi: azert azt ne hidd h ha nem a munka alapjan lesz az elosztas az az atlagembernek jot fog jelenteni.. kb megszunik a haszna a toke szempontjabol.. elobb kerulsz meszarszekre mint egy utopisztikus kanaanba ahol mindent csak leveszel a polcrol mert van
  • Atis
    Én egy magyar kkv-nél dolgozom, mint mérnök. Több Tier 1-es beszállítóval is kapcsolatban vagyunk, jellemzően karosszéria alkatrészekhez fejlesztünk, amik ugye kellenek az elektromos autókba is.
    Mivel a folyamat elején vagyunk, ezért nálunk már 1 éve (igen 12 hónapja) érzékelhető hogy az autóipar leállt. Konkrétan több projektet leállítottak, új projektek nem indulnak, látható hogy az autógyártók nem tudják merre kellene elindulniuk.
    Viszont tapasztalatom szerint ha egyszer az egyik dönt és elindul, azonnak követi a többi is és akkor egyszerre lesz rengeteg projekt, amit mivel Közép-Kelet-Európában nincs elég erőforrás (értem ez alatt a szellemi és fizikai forrásokat, gyártókapacitásokat), majd Kínában fognak megcsinálni.

    folyt.köv…

  • Atis
    A német hasonló területen lévő vállalkozások kapacitása, száma jelentősen lecsökkent az elmúlt évtizedben, köszönhetően Közép-Kelet-Európa olcsóságának és közelségének.
    Szóval az autóipar nem most kezdi a válságot, hanem kb. 1 éve kezdte mikor leállították a fejlesztést.
    Csak a szériagyártókhoz most jutott ez el és ők csodálkoznak hogy a folyamatban lévő projektjeik kifutnak és nincsenek új projektek.
  • tgwh
    Sok helyről hallom, hogy csökkennek a megrendelések.
    A gond az, hogy legtöbben az autóiparba szállítanak be. Na de mégis hova máshová, ha más nincs?
    Azért lesz brutális a dolog, mert annyira az autóiparra épül az egész gazdaság, hogy más gyakorlatilag nincs is. Se cukorgyár, a könnyűipar leépült, a gyógyszeripar meg az orvosi műszerek gyártása meg egész jól megy, de az is csak rabszolgamunka.
  • ultrakapitalista nagytőkés
    Valahogy az elmúlt 4-5 év irreális bérnövekedési ütemet valahogyan csak le kell törni, nem?
  • Gary

    Ne becsüld le a fejlődést, igaz nem rövid idő alatt, de óriási előrelépések történtek.

    Amúgy meg az önvezetés fogja ezt az iparágat kinyírni, ez egy percig se kérdéses. Amikor majd csak 4 évesen, 1M km futásteljesítménnyel belapított, flottában vásárolt robottaxikból fog állni a piac, akkor már se pénz, se fantázia nem lesz az egészben. Kár érte. De sajnos csak idő kérdése.

    Ugyanitt tippeket elfogadok a merre tovább c. kérdésre.

  • poptarisznya
    Már évek óta kongatják mo.-i gazdasági szakértők a kolompot, hogy gond lesz itthon a túlzott autóipari kitettségből, csak eddig ez nem hallattszott messzire a NER hurráoptimista propagandától. Ezeknek az autógyáraknak rengeteg helyi beszállítója van, illetve kapcsolt termékként pl. idetelepült számos autógumi gyár is. Itt ha a termelés megtorpan, vagy elmegy a gyártósor, akkor dominóként dől össze az egész autós kártyavár.
    Van egy olyan infóm hogy a magyar GDP min. 9%-át direkt és indirekt módon az autóipar termeli. (aki tud pontos számot ne tartsa magában)
    Ez a 9% kb arra volt elég, hogy a magyar gazdaság a víz felett maradjon. Kérdés, ha borul az autóipar az EU-ban akkor melyik itthoni ipari ágazat fogja ellensúlyozni a GDP kiesést?
  • TG
    Pl a pozsonyi autógyárban eddig egy-egy műszakot szüntettek be, most kezdenek pletykálni hogy lassan még egy esedékes. Elengedni nem kell az embereket elmennek maguktól is a szokottól 1-2 alacsonyabb fizetés után, most még talál mindenki munkát. A kérdés hogy érdemes e menni új helyre annak aki pár évet már ledolgozott, mivel az új helyen is nagyjából érkezési sorrendben fognak elengedni ha ott is rosszra fordul.
  • TG
    Az akumlátoros autók gyártásával az a gond hogy a nagy cégek szakszervezetei már most azért lobbiznak hogy ne vigyék külföldre és ha ez igy lesz az lesz a nagy gond. Miklós, az előző cikkekben írt tanács hogy képezni és fejlesztenünk kell magunkat egyre aktuálisabb lesz. Legalábbis az autóiparban dolgozóknak idelye lesz lassan belekezdeni.
  • pt
    Orosz-lányi
    2019-10-02 at 14:07

    Nem, ez sokkal nagyobb.

  • Nagycsaládos
    Azért óvatosan kell a villanyautókra fogni a visszaesést. A következő 10 évben gyártott és eladott autóknak jóval több, mint a fele tisztán és kb 90%-a legalább részben belsőégésű hajtással (tehát valamilyen hibrid) lesz szerelve. Tehát messze van még a hagyományos autógyártás alkonya. Amit most látunk az egyszerűen azt mutatja, hogy telítődött a piac,nincs hová bővülni és a sok helyen betervezett plusz kapacitásokra nincs szükség.

    A WLTP szabályzás ugyanakkor súlyos probléma a gyártóknak hiszen még messze nincs annyi elektromos modell, hogy lazán teljesítsék a feltételeket.
    A szabályozás miatt 2020-tól viszont nagyon megugrik a kereslet az akkumulátorokra, hiszen mindenkinek lesz legalább valamilyen hibridje amibe kell. Emiatt kár azt várni hogy lényegesen csökken az ilyen autók ára, hiszen sokan még most is bukóval értékesítik ezeket: a fejlesztési költsége magas és keveset gyártanak

  • Nagycsaládos
    Azt is látni kell, hogy a fejlesztés hangsúlya az elektromos/önvezető irányba tolódott el. Tehát egyre jellemzőbb lesz, hogy ehhez gépészmérnökre már nem nagyon lesz szükség, viszont keresik majd a villanyász szakembereket és IT fejlesztőket.

    Gyártásban az átállás évek múlva lesz érzékelhető csak.Ez pedig hosszabb távon egyébként nagyobb hatással lesz a beszállítókra, mint a gyártókra magukra. Míg az autógyárat átalakítják, és harmad-negyedanyni területen összeraknak majd elektromos autókat, addig a porlasztókat, kuplungokat stb gyártók szépen lehúzzák a rolót (lengéscsillapítóból meg féktárcsából sajnos nem fog több kelleni).

  • TinaTurner
    motorsportban dolgozok Angliaban, lassan 700 tuloranal jarok iden, annyi a melo mint egen a csillag
  • S1M0N
    Részben off, de kis adalék gazdaságunk állapotához:
    alapblog.hu/wp-content/uploads/2019/09/eu_transzferek-06-002.jpg

    Ha nem pattan fel hirtelen az autóipar valami csoda folytán (szvsz nem fog), akkor idén várhatóan vége a 7 bő esztendőnek, jövőre belépünk a magyar gazdaságra jellemző következő 7 éves, nadrágszíj behúzós ciklusba.

    Remélem azért nem ismétlődik meg 2006-2008, amikor sikerült befektetnie kedves volt kormányunknak pont a válság előtt a gazdaságunkat nyakig a sárba, hogy aztán a leginkább mi szívjunk rá a történet rosszabbik végére…

    A válság felkészülős cikk mindenesetre jól volt időzítve.

  • Peet
    az alábbi cikk szerint nem éri el a 4%-ot a nagy autóipari cégek termelése:

    g7.hu/vallalat/20190304/elerheto-a-kormany-celja-de-nagy-arat-fizethetunk-erte/

    Az persze ködös picit, hogy ebbe beleszámolták-e a kisebb beszállítókat és egyebeket.

  • valaki
    poptarisznya
    2019-10-02 at 23:33

    “Ez a 9% kb arra volt elég, hogy a magyar gazdaság a víz felett maradjon. Kérdés, ha borul az autóipar az EU-ban akkor melyik itthoni ipari ágazat fogja ellensúlyozni a GDP kiesést?”

    A válasz roppant egyszerű. Mint ahogy eddig is majd a KSH

  • Peet
    bocs, de amit mondasz az elég nagy butaság. Igen, kevesebb gépész kell a kisebb alkatrészszám miatt, és a gyártás egyszerűsödése miatt talán arra a területre is… De! Szerinted pl. a villanymotorokat, akkupakkokat, invertereket, tehát úgy az egész villamos hajtásláncot gépészetileg ki tervezi/fejleszti? Villamosmérnökök?
  • Robi83
    alapblog.hu/nyergesujfalun-a-toray-industries-egyik-uj-uzeme/
    Én villamosmérnökként úgy látom, hogy a válság inkább az alacsonyabb végzettségű vagy végzettség nélküli embereket fogja érinteni. Valószínűleg a kormány is azért változtatja meg az okj-t, hogy pár hónap alatt kiképezzenek karbantartókat, villanyszerelőket, akikből most is hiány van, sőt a rendszerek bonyolultsága miatt még több fog kelleni. Bár kérdéses hogy ilyen rövid idő alatt mit fognak megtanulni.
  • Agent
    Szerintem felesleges találgatni, hogy melyik régióról van szó. A lényeget tekintve mindegy is.
    Amit szerintem érdemes elvinni, hogy a hozzászolások alapján is leszűrhető, hogy megérkezett az előszele a viharnak.
    Szerintem most még nehezen megmondható, hogy a viharból egyáltalán lesz-e eső, és ha igen akkor milyen. De a következő két negyedév sokat el fog árulni. Ma egy nagyobb ingatlan iroda vezetője nyilatkozta azt, hogy megálltak a keresletek a lakásokra, ami annak köszönhető, hogy eddig 10/6 ingatlan vásárlás Bp-en befektetési célú volt. Ezek a befektetők behúzták a kéziféket. Nyilván akinek lakást kell vennie az élethelyzetéből kifolyólag az venni fog most is. Szerintem a következő fél év nagyon izgalmas lesz, ha ez a fékező hatás erősödik akkor ahogy egy klasszikust említsek: “véget ér az aranykor”.
  • Q
    A BMW Debrecenben a tervek szerint évente 150 000 db hibrid vagy teljesen elektromos autót akar gyártani.

    Az naponta 411, óránként 17 db új autót jelent.

  • Lackó
    Szerintem is az alacsony végzettségűek fognak szívni. Németek amúgy fejlesztenek 1000 el mindenhol állnak át elektromos autóra.Jellemzőek az elbocsájtások minden nagyobb kinti gyárban ,de ez mellett húzzák fel mindenütt az új gyártósorokat,illetve automatizálják a régieket.
  • Deviáns
    Mintha megszaporodtak volna a hitelreklámok is a TV-ben. Itt olvastam valahol, hogy a válság előszobája / legbiztosabb jele, ha ész nélkül, boldog-boldogtalannak szórják a hiteleket.
  • Tomzol
    Barátom a fakitermelésben dolgozik és 1-2 hónapja mesélte,hogy szinte biztos a válság,mert az erdészet hónapok óta nem ad el egy kanyi fát sem, se külföldi se belföldi vásárlóknak, miközben előtte nagyon ment a fa felvásárlás.
    Nem kell a fa a raklaphoz, se máshoz.
  • nyman
    Építőiparban dolgozom az egyik legnagyobb lakóingatlan fejlesztőnél. A munkaerőhiány még jelen van, de egyre több cég jelentkezik kapacitás felajánlással. Egy éve még ajánlatot sem akart adni a legtöbbjük.

    Az értékesítésben viszont nincs még nagy visszaesés. Nyáron volt, de az inkább szezonális.

    Munkásszállót is csináltunk, jellemzően ukránok vanak ott.

  • nyman
    Pozitívan gondolkozom a válsággal kapcsolatban is. Azt kell nézni, hogy mit tud kihozni az ember az adott szituációból.

    Pont tíz éve egy évig nem dolgoztam. Tartalékom volt, nem zavart. Rengeteg mindenre volt időm, amire a mókuskerék miatt korábban nem. Család, magánélet, bakancslistás dolgok, pihenés, feltöltődés egy kisebb kiégés után stb. stb.

    Most, hogy már közel tíz éve tekerem a kereket, hiányzik. Már idén tavasszal fel akartam mondani, hogy a nyarat a gyerekekkel töltsem. Most azon gondolkozom, hogy jövő tavasszal. Már ment egy éve is a válság harangozása.

    Igen fel lehet mondani, de az meg egy kockázat, hogy mire megunja az ember az otthon semmittevést, akkor még malmozhat tovább. A nehézség, hogy kb egy évig akarok otthon lenni, tovább nem nagyon. Nem a tartalékok miatt, hanem mert kell a mostani aktivitás, stressz is.

  • GabenHUN
    @Dörnyei József
    2019-10-02 at 12:09

    Nos, sebességváltó pont hogy nagyon kevés elektromos autóban van. A Porsche Taycanban van ( az is két fokozatú), meg azt hiszem egy-két néhánydarabos “prototípusban”.

  • káposztás juci
    A lakásépítésben sok az ukrán, plusz olyan képzetlen emberek tömege, akiket 10-20 évvel ezelőtt az építkezésre se engedtünk volna be. A munkaerőhiány még jelen van bizonyos szakmákban. Viszont ha csökken a lakásépítés, kifutnak az eu projektek és az autógyár építések, akkor könnyen munkaerő túlkínálat léphet fel. Az építőipar is megérne egy cikket.
  • emberes
    A motorsport helyzete mennyire releváns az autóipar szempontjából?
  • Dani
    Berlinben élek és innen nézve az az érzésem hogy saját autóval járni évről évre egyre nagyobb luxus lesz a magas fenntartási költségek miatt (horror parkolási díjak, 1.4 euró / liter üzemanyag ár, stb), és egyre kényelmetlenebb, mert mindig kevesebb a parkolóhely, egyre több a teljesen lezárt útszakasz, mindenütt 30-as sebességkorlátozás, stb.

    Cserébe viszont rengeteg a megfizethető Car Sharing szolgáltatás, vagy autóbérlés szolgáltatás, ha az ember minden áron 4 keréken akar menni valahová. Sokszor vadonatúj Golf vagy Skoda Octavia vagy BMW áll a ház előtt amit kiberelhetsz.

    Szerintem ez a helyzet sem a vásárlói kedvnek kedvező, minek vegyek autót ha bármikor egyszerűen kiberelhetek egyet amikor kell, egyébként meg ha éppen nincs rá szükségem akkor nem kell rá fizetnem nem lopják el karcoljak meg stb.

  • Mopusz
    Kutatàs fejlesztés, orvostechnika, élelmiszer, ezek a szektorok válság állóak A szolgaltató ipar meg fel fogja szívni az automatizálás miatt kiesett rèteget. Egyre többen lesznek itt is aki kertészt, bejárónőt meg babyszittert fogad. Étteremben eszik stb. Ezeket az embereket ki kell szolgálni.

    Ha Daniában Auszs
    triában stb még mindig vannak gyárak.amik kitermelik a magas munkabéreket akkor itt is menni fog.

  • Maki
    az a baj a “biorobottal”, hogy hétfőn és pénteken más lesz a minőség, mint szerdán. Egy AUDI nem engedheti meg magának, hogy 10-ből 7 autót visszavigyenek, mert a motor idő előtt tönkrement. Tehát mindenképpen robotokkal fogja a motorokat gyártani.
  • Nacionalista
    @maki: Nem úgy van az. Elég a minőségellenőrzést gépesíteni (amit sokkal könnyebb mint a komplett gyártást). Így ha a biorobot rosszul dolgozik, akkor az azonnal kiderül és le lesz cserélve egy jól dolgozó biorobotra.

    A teljes robotizálás (autógyártásban legalábbis) technológialiag már régóta megoldott, de egyszerűen nem versenyképes anyagilag az élőerőssel. Csak akkor fog elterjedni ha a biorobot túl drága lesz (ami fleé haladunk, de azért még odébb van).

  • Tamás #2
    A Portfolio is írt egyet a témáról: portfolio.hu/gazdasag/20191004/mar-latszik-kik-lehetnek-az-autoipari-forradalom-nyertesei-es-vesztesei-bajban-van-magyarorszag-402725
  • Nagycsaládos

    A meglévő mérnököknek nem veszik nagy hasznát miután leáállnak a belsőégésű motorra épűlő hajtáslánc fejlesztéssel (ami sokkal bonyolultabb az elektromosnál). Egy részüket talán átképezhetik valamire, van akinek megmaradhat a munkája, de abból lesz kevesebb. Felesleges vitatkozni, hogy mi a pontos megfogalmazás: ezrével kerülnek majd az utcára és a piacon nem lesz rájuk kereslet. Lehet ezt eufemizálni, ha sérti a büszkeségét valakinek, de a tényen nem változtat.
  • Kopter Géza

    Hát, az ipari középsuli óta nem dolgoztam nagy villanymotorokkal, de a rotor, sztator gyártható gépekkel, a tekercseléshez és centrírozáshoz kell manuális meló. Maga a tekercselés nem egy atomfizika, megfelelő módszerrel, megfelelő gépekkel elég jó eredményt lehet elérni. A centrírozás sem egy was ist das.
    Ami a drónos hobbimból lejött, hogy az olcsó motor is jól muzsikál, amíg nem kezdik el kínozni, odacsapni, mert a jó renoméjú gyártó pl. 7075 alut használ vagy titánötvözetet, minőségi csapágyat, a gagyi meg gyengébb minőségű anyagokat.
    Százas nagyságrendben használtam ill. építettem be, de egyre sem emlékszem, hogy manuális gyártási hiba miatt megmakkant volna, mindig az anyag vagy a nem megfelelő epoxy esetleg csapágy adta be a kulcsot.
    Itt egy 8 perces vidi egy kínai drón motorgyárról. Nem hiszem h az Audi kevésbé ellenőrizne.
    youtube.com/watch?v=JlzruRmmnWI
  • star70
    pont az okj-s kepzesekben volt jellemzö,hogy par honap alatt villanyszerelö leettel.Most iskolai képzésben tanulhatod ezt 4 ev alatt..vagy 25 ev felett mar csak estin.De hogy hol,es kitöl az szamomra nem egyertelmü.

    Az volt a hülyeseg hogy megszüntettek a szakközepiskolakat.

    Ma 2 cikket olvastam :Németországban 17%al visszaesett a magasepitö daruk berlese tavalyi evhez kepest,a masik hogy a BMW-nél csökkentik a fizeteseket….hat egyik sem biztato:-(

  • Andromeda

    Szerinted egy gépészmérnök csak autógyárban dolgozhat, belsőégésű motorokkal?
  • mérnökúr
    Mi kis budapesti mérnökcég vagyunk, többek között lakás adásvételekhez csinálunk kötelező energetikai tanúsítványokat. Augusztus óta jelentősen csökkent a forgalom (kb 30-40%-al). Ami érdekes, hogy a belső kerületekben (Hungária körútön belül) a melók száma csökkent, a külvárosiaké stagnál -> a befektetők eltűntek.

    Az együttműködő ingatlanosok is ugyanerről számolnak be, szóval az ingatlanpiacon is látszik, hogy elindult lefelé.

  • Nacionalista

    Nem tőlem kérdezted, de azért megosztom én is a gondolataim 🙂 Gépész vagyok az autóiparban, de nem motorok vagy hajtáslánc, hanem olyan részen ami kell majd az elektromos autóba is. Azok miatt nem is aggódok, ez az átmenet bőven elég lassú lesz ahhoz hogy más terület majd felszívja a mérnököket.

    Ami jobban aggaszt, hogy mi lesz ha hirtelen roggyan meg a német autóipar? Mo-n többszáz gépész fog utcára kerülni, és annyinak már nem lesz hely hirtelen más területen. Idősebb kollegák mesélték, hogy pld. a 90-s évek első felében miután tönkement a magyar ipar egy jó része baromi nehéz volt gépészként elhelyezkedni, mert baromi nagy túlkínálat volt.

  • Nagycsaládos

    Én úgylátom hogy az átmenet lassan indul be de egy ponton be fog gyorsulni és akkor megtörténik majd amit írsz. Nemcsak nálunk hanem mindenhol…

    Viszont azzal is egyet kell értsek, hogy komoly rizikója van az ipar megroggyanásának – ezt fejtettem ki még az elején. Bár akkor nemcsak gépészek fognak így járni sajnos.