Ezelőtt 15-20 évvel az átlagos autók jellemzően 14, esetleg 15 colos kerekekkel rendelkeztek. Az utóbbi néhány évben viszont elgurult az autógyártók gyógyszere és az alig négyméteres autókat 19 colos kerekekkel gyártanak és a legrosszabb, hogy nem is kérhetsz adott felszereltségi szinthez kisebbet. (S ebből következik, hogy akkor egy 4,5 méteres autóra pedig minimum 20, de inkább 21 colos kerék kell, mert hogy nézne ki, ha akkora felnije lenne, mint egy kisautónak?)
Renault 4 régen és most:
Pedig a nagy kerék sokkal nehezebb, lemértem egy külső átmérőben ugyanakkora 17 és 19 colos kereket, a tömegük 19,1 kg és 25,2 kg volt felnivel és abronccsal együtt. (A két kerék mérete egyébként egyenlő, csak az egyiken kevesebb a felni és több az abroncs.)
Nem tűnik soknak a különbség, ha az autó teljes tömegéhez méred, de a motornak 32%-kal nehezebb kereket kell meghajtania, a féknek ezt kell megfognia, a lengéscsillapítót és úgy egyáltalán a teljes futóművet is jobban igénybe veszi a nagyobb tömeg. Ráadásul a nagyobb felniátmérőhöz jellemzően szélesebb abroncs is jár, aminek nagyobb a futófelülete, ami száraz úton ugyan segíti a tapadást (nedves úton viszont hamarabb kialakul az aquaplaning jelensége), de ez is tovább növeli a fogyasztást.
Túrtam a netet fogyasztási adatokért, de nem igazán találtam. Új autóknál is a nagyobb felnihez általában nagyobb motor vagy négykerékhajtás társul, így nem összevethető az adat. Az elektromos Hyundai Konát lehet kapni ugyanazzal a motorral és akkumulátorral, kisebb és nagyobb felnivel, ott így alakul a fogyasztás és a gyorsulás:
A nagyobb felnivel 8,1 másodperc kell a 0-100 km/h gyorsuláshoz, míg a kisebbel elég 7,8 másodperc, illetve ugyanakkora akkumulátorral 13,2%-kal többet megy el az autó (514 km vs 454 km), vagyis ennyivel fogyaszt többet a nehezebb kerék miatt. Vezettem elektromos autót mindkét felnimérettel és tényleg ennyit számít, kisebb felnivel átlag 15 KWh volt a fogyasztás, a nagyobbal 17 KWh, ami hajszál híján pont a katalógusadatot adja ki a különbség szempontjából.
Évi 20 ezer kilométer futásnál ez 2600 kilométerre elegendő (elektromos) üzemanyagot jelent.
További költség, hogy ugyanaz a középkategóriás abroncs 40 ezer forinttal drágább 19-es méretben, kell belőle 2*4 darab négyévente, az 320 ezer forint plusz költség a 17 colos abroncshoz képest négyévente. A nagyobb felni, ha veszel második szettet a téli gumihoz, szintén drágább akár 60%-kal is, fajtától függően.
A kisebb felninél nagyobb az oldalfal magassága ("ballonosabb" az abroncs), ezért sokkal jobban tompítja az úthibákat, mint a "peresebb" vagyis kisebb oldalfalú abroncs. Cserébe viszont a nagyobb felnin lévő, általában szélesebb kerék kanyarodáskor jobban tapad.
(Fontos, hogy ne használj más méretű felnit és abroncsot, mint a gyári előírás, különösen ne modern autókon, mert az összes hárombetűs, mint ABS, ASR, ESP meg a többiek a gyári mérethez lettek programozva.)
Lassan magunk mögött tudjuk az autókban azt az idegesítő szokást, hogy költségcsökkentés miatt gombok helyett minden funkcióért a középső egérmozin kell menetközben is Tetrist játszani, hogy ki vagy bekapcsolj valamit, esetleg változtass egy értéket vagy jobb esetben kamu gombok vannak az autókban, valódi nyomás lehetősége nélkül, amihez ugyanúgy oda kell nézned, mint a képernyőn matatáshoz, csak a Tetrist úszod meg. Az emberek nagy többsége utálja őket, így a legújabb modellekben már visszatérnek a rendes gombok (ebben is élen jár a már említett új Hyundai Kona, mindennek újra saját normális, valódi gombja van, semmiért nem kell a képernyőt matatni menet közben, odanézés nélkül tudsz kapcsolgatni dolgokat, hurrá). Remélem, ugyanígy fog járni ez az új hóbort is, hogy nevetségesen kicsi autókra nevetségesen nagy felniket tesznek, nem törödve a fogyasztással, a kényelemmel és azzal, hogy futómű élettartamának sem tesz jót a nagy és nehéz kerék, ráadásul sokkal drágább is rá mind az abroncs, mind a felni.