Lakóautó, a svájci bicska

Annyi jót hallottam és olvastam már a lakóautókról, hogy arra gondoltam, idén nyáron kibérlünk egyet néhány napra. A gyerekek biztos nagyon élveznék, sem lakóautóban, sem kempingben nem voltak még.

Május elején már csak augusztus közepére volt szabad autó, ott is csak négy napra. Kicsit kevésnek tűnt, de sok választásunk nem volt. Egy hatszemélyes lakóautó lett a miénk, ezt dobta a gép, hogy így fogalmazzak.

Az ilyen újszerű, 1-3 éves lakóautókat mindenhol napi 30-40 ezer forint plusz áfáért adták nyáron és ehhez még jön a feltöltés, takarítás ára és esetleg egyéb fix költségek. Mi ehhez képest még olcsón hozzájutottunk, a négy napra a legvégén 180 ezer forintot fizettünk, ebből 40 ezer forint a fix költség, a bérlés időtartamától függetlenül (takarítás és feltöltés).

Lakókocsis ismerősök belföldön a révfülöpi kempinget javasolták, mint a kevés igazán kulturált magyar kempingek egyikét. A kempingben további 45 ezer forintot kellett fizetni három éjszakára, egy 70 négyzetméteres területért. (Ennyi időre kisgyerekekkel nem akartunk európai körutat tervezni, de egyébként a lakóautósok nagy része is ugyanabba a kempingbe jár vissza minden évben.)

Rövid fejszámolás után rájöttem, hogy nagyon-nagyon kevés embernek éri meg, hogy megvegyen egy ilyen lakóautót.

Egy ilyen autó újonnan 22-24 millió forint. A ráköltött pénz államkötvényben tartva évente kamatozna bő egymillió forintot. Az éves értékvesztése is legalább ennyi az autónak. Ehhez még hozzáadom a fenntartás költségét és azt kapom, hogy csak ezeket a tételeket összeadva minden évben közel két és fél hónapot ki tudok venni főszezonban egy ilyen lakóautót. Ha még alkudok is a hosszútávú bérlés miatt, vagy egy részét május végén vagy szeptember elején veszem igénybe, amikor csak 20-25 ezer forint egy napra, akár évi bő három hónapot is tudom bérelni az autót, ahelyett, hogy megvenném. Ennél nem is sokkal hosszabb a szezon Európában, mínusz tizenkét fokban kevesen mennek lakóautózni. (S hány embernek van három hónap szabadsága évente? Maximum a nyugdíjasoknak, de ők sem biztos, hogy egész évben lakóautóban akarnak lakni.)

Természetesen vannak kisebb lakóautók olcsóbban, ahogy lehet venni 10 éves használt lakóautót is fele ennyiért. Azonban annak a bérleti díja is csak napi 20 ezer forint főszezonban, így megint ugyanott vagyok a bérlés vagy vétel összegével.

(Beszélgettem a kempingben több lakóautóssal és lakókocsissal, ők mesélték, hogy az ismerősük megvette az új lakóautót, azóta minden hétvégén mennek valahová. Nem azért, mert kedvük van hozzá, csak rájöttek, hogy mennyi pénzt beleöltek és mennyi az értékvesztés, ezért bármi áron ki kell használni az autót. Akkor is, ha már a fülükön jött ki a lakóautózás és nincs idejük másra, mert mindig úton vannak.

Sokan kerülhetnek ezért ugyanabba a csapdába, mint az üdülési jogot vásárlók: szívesen mennének már máshová, vagy más módon nyaralni, de ott a méregdrágán megvásárolt üdülési jog, muszáj minden évben ott nyaralni, maximum a helyszínt cserélgethetik egy másik hasonlóan járt személlyel.)

A lakóautókról szóló teszteknek igazuk volt, tényleg egy mérnöki csoda egy-egy ilyen lakóautó. Látszik a sok apró részleten, mennyire át van gondolva: az önállóan kapcsolható lámpák serege, az oldalablakok kitámasztása, a szúnyogháló működése, a szekrények zárhatósága, hogy ne boruljon ki semmi menet közben, a tányérokat fogó karima, hogy ne csörögjenek annyira, stb.

Azonban ahogy teltek a napok, egyre kevesebb értelmét láttam az egésznek.

Az tök jó, hogy egy egész miniatürizált lakást viszek magammal, vécével, tusolóval, mosogatóval és főzőlappal, meg papíron hat fekhellyel.

Csak éppen az egészről a svájci bicska jutott eszembe: minden van benne, csak semmi nem használható igazán. Cserébe viszont jó vastag és kidudorodik a zsebemben. Tudna inkább egy dolgot, de azt mindennél jobban.

Van kanál a svájci bicskában, de ne adja az ég, hogy azzal kelljen megennem egy egész tányér levest. A fűrész is jó, hogy kéznél van, de remélem, soha nem kell semmit azzal elvágnom, mert kínszenvedés lenne. A körömvágó olló is jobb, ha csak egy soha nem használt funkció marad.

Cipelek magammal egy vécét a lakóautóban, amikor az összes autópályán minden húsz kilométeren van egy pihenő egy vécével. Ha eddig még soha senki nem pisilt be az autóban az autópályán, akkor megoldható ez a probléma lakóautó nélkül is. Minden kempingben pedig 50 méterenként van egy vizesblokk, ami sokkal kényelmesebb, mint összehúzott vállal és lehajtott fejjel pisilni egy szűk kabinban, amit aztán ráadásul nekem is kell kiürítenem és mosnom kétnaponta. A vadonban meg aztán tényleg nem gond az ilyen irányú szükség lerendezése.

A tusolóba 100 liter víz fér és nagyon kell vigyázni, hogy a műanyag védőburkolatokat rendesen kihajtogassam, mert egyébként víz éri a fát és azonnal tönkremegy. Egy öttagú család fejenként 20-20 liter vízben szintén összehúzott vállakkal meg tud tusolni, amit azért sokat kell gyakorolni, hogy mindenkinek menjen. Aztán keresni kell egy helyet, ahol a szennyvizet le tudja engedni és újabb száz litert tud vételezni a víztartályba. (Ami persze egy kempingben nem nagy kihívás, de ott meg értelme nincs használni a saját tusolót.) S ne lépjenek ki vizes lábbal a zuhanyzóból, mert a fapadló sem szereti a vizet. Próbáljon meg valahogy még bent megtörölközni, de vigyázzon, mert be fogja verni mind a két könyökét a szűk helyen.

A mosogató vagy harminc-harmincöt centi széles és 10 centi mély. Inkább az autópályán állok meg mosogatni vagy a kempingben, mintsem abban szenvedjek akár csak két kávéscsészével is. (S itt is vigyázz a vízzel, ki ne fröcsköld, mert az tényleg nagy ellensége a faburkolatnak. S persze itt se felejtsd el pótolni az elpazarolt vizet és üríteni a szennyvíz-tartályt.)

Az icipici gázrózsa felett 50 centivel már ott a beépített faszekrény. Még egy virslit sem tudok ott megfőzni, mert egyrészt minden büdös lesz, másrészt a hő és a pára gyorsan tönkreteszi a bútort. Akkor meg mire való, ha még erre sem?

Az alvóhelyekkel is vigyázni kell. Két alvóhely jellemzően az asztal összecsukásával és mindenféle kisméretű üléspárnák összehordásával alakítható ki, amint az a fenti képen is látható. A mi autónkban két 25 kilós kilencéves neccesen fért el az így kialakított helyen, de voltam olyan lakóautóban, ahol maximum két ötéves fért volna el azon az állítólag két helyen. Érdemes utánajárnod, mennyi is pontosan az négy vagy hat alvóhely, nehogy az első éjszaka érjen a meglepetés, amikor négy felnőtt akar aludni két helyen és van még egy 150 centi hosszú és 110 centi széles, párnákból összetákolt üres felület a maradék kettőnek.

Konkrétan eszünkbe sem jutott, hogy bármire is használjuk a lakóautó funkcióit (az ágyon kívül). A kemping mosdóját, konyháját, tusolóját használtuk mindenre, ott volt 30 méterre minden és menet közben is az autópályán álltunk meg, ha dolgunk akadt.

Szöget ütött ez a fejemben, ezért kérdeztem a többi lakóautóst és lakókocsist, ők mennyire használják ki ezeket. Mint kiderült, semennyire. Egy valaki mondta, hogy amíg a legkisebb gyerek három év körüli volt és éjszaka pisilnie kellett, akkor bent mentek ki, de azóta ők sem használják, mert minek.

Az asztalok és forgatható székek is nagyszerű találmányok, de senki nincs, aki egy szűk lakóautóban kuksolna (kivéve talán egy vihar idején). Mindenki kirakja a kempingasztalt és a székeket, kirakja a gázpalackot és a grillt és a szabad ég alatt sütnek-főznek, véletlenül sem a zárt térben szenvednek. Reggelizni is a szabadban reggeliztünk és nem az autóban, mint a fenti reklámképen.

S minden kempingben ott vannak a telepített sátrak és a mobilházak.

A révfülöpi kempingben is 24 négyzetméteres, háromhelyiséges, légkondis, mindennel felszerelt mobilház napi 25 ezer forint. Egy lakóautóhoz képest egy palota, hat rendes ággyal, nagy hűtővel és négyrózsás gáztűzhellyel, rendes saját fürdővel, a teraszon asztallal és székekkel. (A lakóautó után napi 15 ezer forintot fizettem a kempingnek és a közös vécébe és tusolóba jártam ennyiért, csak az összehasonlítás végett.)

De ha ez kevés, napi 45 ezerért 40 négyzetméteres luxuslakosztályt bérlek. Még mindig olcsóbb, mint a lakóautó plusz a kempingdíj.

Megkérdeztem a német turistákat, akik az egyik ilyen ház teraszán üldögéltek, azt mondták, mindennel meg vannak elégedve. Az ágyak újak, minden tiszta és jól működik. Jóformán semmit nem kellett hozniuk, egy kisautóval leszaladtak idáig.

Én meg egy közel 3,5 méter magas, hét méter hosszú és két és fél méter széles szörnyeteggel közlekedtem, cipeltem magammal teljesen feleslegesen mindent, amit semmire nem használtam. Plusz hoznom kellett kempingszékeket és asztalt is. Kilencvennel repesztettem az autópályán, s folyamatosan korrigáltam, mert a nagy szél mindig belekapott a behemót hatalmas testébe.

A feleségem kitalálta, hogy menjünk el egy kalandparkba a környéken, de mondtam, hogy felejtse el. Az még hagyján, hogy cipőkanállal tudtam beállni a parcellára a parkoló autók és a fák miatt, hogy nincs az a parkoló, amiben meg tudok állni egy ekkora autóval, de még nagyon kell arra is figyelni, hogy csak olyan úton menjek, ahol a négy méter magas buszok és a teherautók is járnak, mert egyébként a belógó fák ledarálják a lakóautó tetejét. Mellékutcákban nem is az utat nézem, hanem a fákat, nehogy valamelyik lekapja az autó tetejét. S megfordulni vagy befordulni sem tudok akárhová, egy közel hétméteres, széles monstrum gyorsan elakad egy kanyarban. Bementem egy mellékutcába és nagyon úgy nézett ki, nem jövök soha onnan ki, mert annyi fa lógott be combvastagságú ágakkal. Tolatni pedig felfelé az emelkedőn, a kanyargós, egyirányú szűk utcán kellett volna. Levert a víz rendesen.

(Vannak kisebb lakóautók, amiben csak ágyak vannak és néhány rakodórész, tulajdonképpen átalakított hagyományos méretű kisbuszok. Azok mobilisabbak, azokat valószínűleg sokkal könnyebb használni, mint az ilyen nagy batárokat. Azokkal még talán el is indulnék európai felfedező túrára és direkt örülnék a vécé és a többi sallang hiányának, sőt lehet, hogy még a négykerékhajtást is próbára tenném. Kár, hogy a fenti videóban szereplő felszereltségű autó listaára 30 millió forint felett van, annyit meg a legtöbb ember egész életében nem költ nyaralásra.)

Hát ennyit a mobilitásról. A környező boltokba is gyalog jártam, hiába jöttem úgymond autóval és ekkora döggel nem mentünk sehová a környéken sem. (Ha tovább maradunk, a közelben pár dolgot megnézhettünk volna, de szigorúan csak kerékpárral.) S azt is nehezen hiszem, hogy egy ilyen méretekkel rendelkező monstrummal bárki bemegy az erdőbe és úttalan utakon csapat a vadonban. Mint mondottam, még a mellékutcák is komoly kihívás elé tudják állítani az autót.

Kérdezgettem a lakóautósokat mi a jó ebben. Nem igazán tudták megmondani. A legtöbbjük már idén lefoglalja a jövő évi kempingjeit, sőt még a megszokott parcellát is, tehát szó sincs arról, hogy úticél nélkül kalandoznának a vad hegyekben és ott alszanak, ahol éppen rájuk esteledett.

Ha ismeretlen helyre mennének, ott lenne a lehetőség, hogy nem tudják, milyen minőségű a kemping és az ott elérhető mobilházak. De ez ma már az internet korában nem egy nagy kihívás, ezer értékelést lehet olvasni minden kempingről, még azt is el lehet olvasni, kapható-e korpás kifli a kemping kisboltjában. Ezért kár magammal cipelni egy teherautóban a saját megszokott (bár általában nem túl kényelmes) ágyamat.

Előre le is tudom foglalni a szállásokat, sőt akár ki is tudom fizetni és akkor biztos lesz helyem. Vagy legalább megnézem a kemping oldalán, van-e szabad telepített sátor vagy mobilház. Ha nincs, felkeresem a neten az útba eső következő kempinget és ott megnézem a foglaltságot. Szezonban üres parcella sincs a jobb kempingekben, ha nem foglaltunk előre, akkor lakóautóval sem vagyunk előrébb. Ennyit arról, hogy a legelső kempingben bármikor megalszok egy lakóautóval. Bármikor, ha jó előre lefoglaltad. A révfülöpi kempingben már most sok száz foglalásuk van jövőre.

Nem túl nagy munkával előre meg lehet tervezni és szervezni egy egész hónapos körutat is kempingről-kempingre.

Ha pedig tényleg a vad hegygerinceken kalandoznék, ott nem lenne sok gondom a vécével és azzal se, ha két napig nem tusolok. Ezért megint csak kár ezeket magammal cipelni. Mellesleg mindig az a végső érv, hogy a lakóautóval el lehetne menni távol a civilizációtól, de szerintem nem tévedek sokat, ha azt mondom, hogy a nagyméretű lakóautók (és lakókocsik) 98%-a még soha nem ment le az aszfaltútról és alig-alig éjszakázott egy kempingen vagy lakóautó-camperen kívül. A kempingekbe az emberek 90%-a lakóautóval vagy lakókocsival megy, az annak a természetes közege. Az átlag német vagy holland lakóautós keresztülautózik Európán, hogy aztán három hetet töltsön valamelyik kempingben. Amit lakóautó nélkül is gond nélkül megtehetne.

Ha pedig egy tizenmilliós vagy huszonmilliós lakóautót veszek vagy bérlek, akkor kempingre is biztos van napi 40-80 euróm, tehát nem spórolási okokból akarok lakóautóval menni. (Bár sok villanyautós is megveszi a drága autóját erőn felül, aztán sorban áll az ingyenáramért, hogy valamicske visszajöjjön a sokmilliós kiadásból. Lehet, hogy lakóautósok is vannak olyanok, akik ugyanezért vadkempingeznek, nem tudom.)

A vadkempingezés egyébként szinte mindenhol tilos Európában.

Szóval nem szippantott be magával ez a lakóautós kultúra. Biztos, hogy minden tízezredik vásárló bejárja az ilyen autókkal egész Belső-Ázsiát vagy Dél-Amerikát két éven át, meg jó néhány, aki hónapokra elmegy, hogy bebarangolja a svéd vadont, de a többi csak nyáron megy el vele a jól bevált kempingjébe két hétre, amit már előtte évben lefoglalt, hogy biztos a kedvenc parcelláját kapja.

De a gyerekek tényleg élvezték és a kemping is jó volt. El mertük őket engedni egyedül, körbe-körbe kerékpároztak a lezárt kempingben, csúszkáltak a csúszdán, játszottak a játszótéren, bandáztak a többi gyerekkel. A kempingnek saját strandja volt, ahová csak le kellett csattogni a papucsban, törölközővel a honunk alatt.

Úgyhogy jövőre is megyünk, vagy ebbe, vagy egy másik, hasonlóan minőségibb kempingbe. Esetleg nézünk egy olasz vagy osztrák kempinget.

De mobilházba megyünk és normál autóval. A kerékpárjaikat vagy levisszük a tetőcsomagtartón vagy bérlek ott egy hétre 12 ezer forintért gyerekkerékpárt. Mert nekem nem hogy venni, de bérelni sem éri meg a lakóautókat.

S ilyenkor szoktak jönni a kérdések, hogy most erről miért kellett írni.

Mert én örültem volna, ha minderről hamarabb tudok és olvastam volna valahol egy ilyen véleményt is a sok áradozó teszt mellett, hogy micsoda mérnöki csoda egy ilyen lakóautó. Hogy olcsóbb bérelni, mint vásárolni és hogy túl sok szükség nincs is lakóautóra. Sokan mások is lehetnek ezzel így, mert ha nem így lenne, nem lenne rengeteg eladó 1-2 éves lakóautó néhány ezer kilométerrel, sok millió forintos bukással.

Persze lehet ez egy jó hobbi, az egyik ismerős család is vett egy használt lakókocsit és évek óta boldogan mennek azzal kempingezni évente kétszer. Nemhogy autót a lakókocsi miatt választanak, hogy elég erős legyen, de még az új házuk vásárlásánál is az egyik alapszempont volt, hogy be tudjanak állni a lakókocsival és tudjanak neki fészert építeni. (Az erősebb autó felára, a lakókocsi miatt kialakított kapu és beálló valószínűleg többe került, mint maga a lakókocsi.)

De nem is költöttek rá két-három milliónál többet, így ez tényleg hobbi és nem hóbort lett a számukra. (Igaz, ezt az összeget nagyon könnyű feltornázni az elősátorral, az elősátor elé rakott kiülővel, kempingasztallal, székkel, kemping szekrénnyel és cipőtartóval, meg a többi kellékkel.) Nem racionális döntés, de tudják finanszírozni és élvezik. Ugyanígy lehet egy 3-4 milliós lakóautó is nem racionális döntés, de anyagilag is vállalható hobbi.

S igen, biztos vannak olyanok, akiknek ez az élete, hogy a vadont járják egy hétméteres szörnnyel és élvezik, hogy mindig náluk a tusoló meg a vécé. Nem vagyunk egyformák.

Share

117 hozzászólás

  • Ádám
    Én is mindig álmodoztam, főleg gyerekkoromban, hogy milyen jó lenne egy lakóautó, vagy lakókocsi, de így felnőtt fejjel azt látom, hogy valóban egy nagyon menő, de nagyon macerás szórakozás. És semmi másra nem alkalmas, ahogy te is írtad.
    Vannak viszont remek alternatívák.
    Pl. pickup rárakható felépítménnyel, amit a kempingben/táborhelyen lepakol az ember és nincs annyira helyhez kötve. Viszont felpakolva sem annyira korlátozott, mint egy lakókocsi az autó mögött. Azzal is nagy élmény tolatni, megfordulni……

    Másik remek alternativa a tetőre rakható sátor, és csomagtartóba rakható kempingszett. Szükségzuhannyal, kinti főzéssel. Eső és vihar esetén mondjuk cumi.

    Akkor van pár lakókocsi, ami nagyobbrészt utánfutóként üzemel, így az év többi részében is használható, pl motort szállítani, vagy bármi nagyobb dolgot. Knaus deseo sport. Persze ez kicsit fapadosabb, de praktikusabb.

  • Ádám
    folytatás:
    Akkor a kihajtható tetejű kempingautók is használhatóbbak, csak ugye ebben nincs fürdő, max a kinti szükségzuhany.

    Viszont az átépített kisbuszok megint élhetőbbek szerintem, mert egy ford transit, peugeot boxer és társai egy cégnél használható kisteherautóként a mindennapokban, csak az ágyat kell a plafonra húzni, vagy kivenni, esetleg a hátsó üléseket. Az ember meg hordja magával a fürdőt, ami igazából bármikor jól jöhet szükség esetén ( legalábbis egy tiszta wc) 😀
    A zuhanynál nem tudom, hogy mennyi ideig áll el a víz a kocsiban, hogy egészségesnek mondható maradjon……

    Én főleg az utóbbin agyalok jó ideje. Egy 9 fős kisbusz, fürdővel és kivehető ággyal. Beépített konyha felesleges. Egy 230-as inverter kell és egy főzőlap/mikro. Jó idő esetén meg a kinti grill. 🙂

  • hargi
    Kösz a cikket, már mi is gondolkodtunk rajta párszor, hogy bérelni kéne, de voltak kétségeim, amik most beigazolódni látszanak. Mi rendszeresen kempingezünk, de sátrat viszünk, normál személyautóval megyünk. A gyerekek nagyon élvezik (az asszony kevésbé). Lehet kapni nagyobb méretű sátrat is, amiben négy ember kényelmesen tud aludni, plusz egy “étkező” részen rossz időben is lehet enni. Vizesblokk van a kempingben, a legtöbb helyen konyha, grillező, stb. Én jobban szeretem, mint a szállodát, apartmanokat, a saját hálózsákomban alszom, friss levegőn, és még olcsóbb is….
  • attila
    Szerintem sokkal praktikusabb lakókocsit bérelni mint lakóautót. Ha lemegyek mondjuk Horvárországba kempingezni akkor ha el akarok menni körülnézni a környékre nyilván nehéz egy lakóautóval úgy hogy minden nap ki-be kell pakolgatnom 😉
  • Feri
    Egy jó kompromisszum a Volkswagen California, ami egy gyárilag lakóautónak kialakított kisbusz. Az még nem teherautó jellegű, 150-nel is suhanhatsz Németországon át, igaz nincs benne fürdő és WC, de az nem is kell. 2 hét alatt bejártuk vele fél Norvégiát, minden nap máshol aludtunk, teljes szabadságban, előre foglalás nélkül. Egy sátorhoz képest valódi luxus! 🙂
    Néha kempingen kívül is aludtunk, az élmény, mikor felkelsz egy fjord mellett, és delfinekkel reggelizel, megfizethetetlen.
    Természetesen ez sem egy olcsó nyaralásfajta, céges kedvezménnyel napi 65 euró volt a bérlet, plusz 30-35 a kempingek, de azt is bele kell számolni, hogy nem a saját autómba került az az 5000 km.
  • cga82
    Új Zéland déli szigetén volt nagyon jó egy ilyen (persze sok éve, gyerekek nélkül stb)…. az alternatívákhoz képest, pl Renault Espace lakóautó:), kifejezetten kényelmesnek és rugalmasnak éreztem ha durvább helyekre kellett menni. Európában esetleg a norvégoknál/finneknél tudnám elképzelni, de egy idő után bárhol is vagy, elég nomáddá tesz, 4 naponta zuhanyozni nem a legtutibb, a legkirályabb fotókért/kilátásért sem. A romantikáról is gyorsan leszoktat. Meg hát gyalogolni ebből is kell mert a sziklára pont nem visz föl.

    Nyilván megvenni a hülyeséggel határos, ahogy CT-t sem veszünk otthonra minimális belátással.

  • Viktor
    Mi ehhez képest Olaszországban voltunk homokos tengerparton 6-an 1 hétig 1200 euroért.
    Ha kiszámolod, olcsóbbra jött ki egy éjszaka.
    Az egy apartmanhotelben volt 65 m2-en, 2 szobával, étkezővel, 6 rendes ággyal, rendes konyhával, saját fürdőszobával. Az épület tetején 2 medencével, a tengerparton saját napernyőkkel, napágyakkal.
    Lehetne egy cikket írni arról is, hogy a tengerparti nyaralás már régóta olcsóbb, mint a balatoni. 🙂
  • L70
    Voltunk Révfülöpön, tényleg nagyon korrekt az a kemping. Mi akkor (2014) nagy felállított és berendezett sátrat béreltünk 12000-ért éjszakánként, retró volt, de megfelelt.

    Voltunk más kempingekben is, béreltünk lakókocsit (7000-19000 között/nap), nekünk az jött be leginkább.

    Beszéltem én is lakókocsisokkal, de igazán csak a német friss nyugdíjasoknak jött ki a matek, néhány hónap Kiskunmajsa és télen pedig Marokkó és Andalúzia. Hazai mércével csak az ezermesterek járnak jól, akik használtan vesznek valamit pár millióért, és mindent meg tudnak rajta javítani.

    Szeretnénk elmenni egyszer 3 hétre Norvégiába, ott szinte minden turista lakóautózik, vannak jó kempingek, stb, de irdatlan sokba jönne ki (több millió), abból szinte már Hawaii-ra is elmehetnénk. Valószínűleg faház bérléssel és a normál autónkkal fogjuk megoldani, ha mégis megyünk.

  • Zabalint
    Szerintem sem racionális a lakókocsi vagy lakóautó, de a legkevésbé racionális használati módja elutazni egy kempingbe, és végig ott megszállni. Ezzel kombinálod a fix szállás és a mobilszállás hátrányait. Ugyanis a fő funkciója, hogy mint lakhely mozgatható (nem a kempingből a kalandparkba, abban jobb a sima autó), az tudjak kihasználni, akinek erre van igénye, miközben otthonosan érzi benne magát, bejárja Európát, nem akar szállásról-szállásra átcuccolni. Nekem nem feküdne, mert

    Egyébként tavaly nyáron a legdurvább amit láttam, egy svéd rendszámú lakóautó Horvátországban húzott egy kb. ugyanakkora, de inkább nagyobb, lakhatásra szintén alkalmas hajót. Egyébként németek nagyon lakókocsisok, de sátor a kisbusz tetején megoldással is találkoztam, nem kempingben, hanem erdőben az út szélén.

  • Boondocker
    Egy szó: vadkemping. 🙂
  • Férj3gyerekkel
    Hát ez tetszett 🙂 Köszi az írást, ezzel a cikkel is megspóroltam nem kis pénzt, hogy mi ezt ne próbáljuk ki a családdal. A feleségemnek is átküldöm a cikket, ő sem fogja akarni annyira.
  • pez
    Bocsi Miklos, de amit csinaltatok az ahhoz hasonlithato, amikor epitesz magadnak egy futheto medencet tetovel a szabadstrand mellett, de csak nyaron hasznalod, amikor jo az ido.
  • Vojtech
    Jó cikk! Szerintem a lakóautó egyetlen előnye hogy BÁRHOL meg tudsz állni. Annak való sztem, aki folyton jön-megy.
    Egyetlen olyan ismerősöm van aki hardcore kempinges. Tanár házaspár, minden évben egy-másfél hónapot lent voltak a tengerparton. Ők sátras utánfutóval nyomták, és most már értem is hogy miért. felrakta a bicikliket, pavilont, rezsót, mini hűtőt, asztalkát és kész is volt minden. Ahhoz hogy egész nap fürdőgatyában legyél a parton mindösszesen ennyi kell. Biciklivel bejárták a környéket, sütögettek aztán kész. Az utánfutó otthon élére állítva kis helyen elfért, olcsó rá a műszaki és a biztosítás.
    Én is elgondolkodtam mostanában egy sátrason, de mivel van már sima ponyvás utánfutóm rájöttem, hogy ez is felesleges, gyakorlatilag vennem kell egy nagyméretű sátrat és pavilont aztán meg is vagyok. És a pavilont máskor is tudom használni pl. családi kerti partikon.
  • Elektomodulator-2
    A penzugyi osszefoglalo ezuttal is sokkoloan jo. En sem lettem meggyozve a lakoautorol, pedig itt nalunk Norvegiaban sokkal dragabbak a szallasok amit a lakoauto kivalt, es sokkal nagyobbak a tavolsagok is. Nem lehet azonban veletlen, hogy a lakoautok 80%-a itt is nemet nyuggerekhez tartozik, nekik konnyu megoldani az ido hasznositasat/kihasznalasat. Feljonnnek ketten egy 6 szemelyessel, telipakolt hutoladaval, csak dizelre es kenyerre koltonek, viszont vegig jarjak az egyik legszebb orszagot. Szerintem is tilos a kapacitast komolyan venni, egy 6 szemelyes kb. jo 2 embernek. Balatonra, ill. egy Mo-ra jellemzo tavolsagokra szerintem is baromsag. Ugyhogy en is kètszer bereltem lakautot: eloszor & utoljara 🙂
  • sámson
    Egy 1 hónapos (ha eu akkor nyilván több országos) trippet ahol alapvetően haladsz (minden nap máshol alszol) előre nem szervezel meg napi bontásban, kivéve ha azt akarod hogy az utolsó hajszálad is kihulljon az első eső/ elbaszás/ “jajj ez itt tökjó, maradjunk mégegy napot” dolgok miatt.
    Továbbá nyilván a lakóautóban és a kempingben is lehetőleg csak akkor vagy ha az mozog, vagy ha alszol, amúgy meg nézed az országot ahova mentél.
    Ha sima autót bérelsz + menetközben keresel szállást, akkor az meg valszeg se nem olcsóbb, se nem kényelmesebb mint lakóautót bérelni (eleve kevesebb az alternativád szállás tekintetében +becuccolni, kicuccolni minden nap azért nem mókás).
  • Zsiri
    Ha meg akarsz szállni valahol, akkor persze hogy nincs értelme vinni mindent.
    A lakóautónak akkor érdemes egyáltalán a hasznosságát megvizsgálni, ha minden nap máshol ÉS a civilizációtól távolabb akarsz aludni.

    A cikk tartalmával egyetértek, egy eszközt nem célszerű arra használni, amire nem találták ki. 😀

  • Pista
    Lakóautót nem kempingállásba vesz az ember. De itt olyan mesziről indítasz, hogy sosem fogom tudni neked elmesélni, miért jó dolog. 🙂
  • gosalaus
    Úgy van Boondocker, ez a fajta lakóautó, amit Miklós használt, vadkempingezni jó. Kimész valahova a pusztába, rádesteledik és reggel ott talál a felkelő a nap.
    Rendes kempingbe ez nem való, amiről a cikk szól.
    Feri Volkswagen Californiája is lehet megoldás.
  • yogeebear
    Én kimondottan örülök az ilyen fajta bejegyzéseidnek. 🙂 A gondolkodásmód ezekben a mindennapi gyakorlatokban ütközik ki igazán.
  • vbzsolti
    Mint friss lakóautó tulaj (öreg használtat vettem nem rég, 3M. környékén) és Kiszámoló olvasó, aki sokat tanult Miklós írásaiból pénzügyi tudatosság terén – ez a poszt is tetszik, logikája hibátlan. De mint tudjuk, Miklós mindenben a kőkemény pénzügyi racionalítàst nézi:) Ami helyes, ezért olvassuk…De ha csak ezt néznénk mindig, nem emberek lennénk vágyakkal, érzelmekkel, hanem “Profit and Loss” entitàsok, mint egy multi cég egyik egysége: bevétel-kiadás=nyereség, pénzben mérve. Mielőtt megvettem a lakómat, a posztolt érvekkel már előre számoltam, és nem is áltattam magam, hogy így majd olcsóbban nyaralok. Viszont: a lakó (főleg egy használt, öregebb) értékvesztése általában kevesebb, mint egy autóé – ha egyszer megunom, eladom, mondjuk 20..30% veszteséggel…így én úgy tekintek rá, mint a portfolióm egy (hozamot nem termelő) eleme. Az amortizációs veszteség pedig az álmom ára:)
  • Zabalint

    “A romantikáról is gyorsan leszoktat. Meg hát gyalogolni ebből is kell mert a sziklára pont nem visz föl.”

    Mondjuk kérdés, hogy melyek azok az utak, ahová még normál autóval bemennél, és be is szabad hajtani, de lakókocsival már nem válllalnád be. Kelet-Európában, főleg Romániában találkoztam ilyenekkel, Nyugat-Európában ezidáig nem. Ha ugyanoda tudsz eljutni, mint autóval, akkor ugyanolyan távolságból tudsz felgyalogolni a sziklához, viszont a szállást egy ilyen közelebb tudja vinni. Cserébe drágább és körülményesebb utazni vele, időnként foglalkozni kell a feltöltésével, ürítésével.

    Romantikában mondjuk a sátort semmi nem übereli, mert azt bárhová el tudod cipelni.

  • fajvedo
    Törésteszt videó egy modern lakóautóról:

    youtube.com/watch?v=JuNOarORALM

    Ha betonfalba ütközik frontálisan, akkor a vezető túlélési esélye nulla!

  • Szabi B
    A lakóautózás hasonló, mint Zaporozseccel csapatni a Tajgán. Aki a kocsiban ül azt hiszi elhozta a jövőt ebbe a civilizálatlan világba. Aki meg kívülről szemléli tudja, hogy előbb-utóbb hamis lesz az autóban ülők mosolya.
  • Higiénia
    “Cipelek magammal egy vécét a lakóautóban, amikor az összes autópályán minden húsz kilométeren van egy pihenő egy vécével. ”
    Sok szerencsét az autópályás wc-hez!! 🙂 Ajánlom a határ menti és déli szomszédaink “lyuk” wc-it.

    Nettó ökörség a lakóautózás. 225 000-ből béreltél egy lakóautót és “megszálltál” Révfülöpön? Azt hittem ennél kicsit megfontoltabb vagy.

    Egy-két cikked szószedete egyből egyből beugrik erről (“Szomszédnak veszünk autót”, “tömegközl elleni kifogások”
    Ennyiből elrepülünk vmerre előre lefoglalva, csomagokkal, vagy csak veszek egy swiftet beledobok 2 sátrat és már jó is vagyok. Főleg ha a wc-t se tartod szükségesnek (kempingben van)
    + lesz maradványérték is..
    Vagy lementek a klímás vonattal aprópénzből, online kedvezménnyel, akár bérelsz egy taxit ami levisz a kempingig és a maradék kb 150 000ft-ot pedig befekteted állampapírba..

    P A Z A R L Á S,ami nem illik a bloghoz

  • valaki
    Napi 30/40 +”rezsi”. Annyiból már normális szobát is lehet bérelni nem?
  • AttilaB
    Miklós, a vonóhorogra köthető lakókocsin is elgondolkodtatok korábban?
  • Kiszamolo
    Higiénia, gondolom nincs gyereked. Nem magamnak béreltem lakóautót és azért mész olyan helyre, ami 3 órán belül elérhető, mert annyira van hitelesítve egy gyerek.

    De sok sikert neked egy délolasz úthoz két kisebb gyerekkel.

    Balatonra nem jár klímás vonat, ami megáll ott.

    Dzsúvás helyre meg nem járunk se így, se úgy.

    Egyébként mit csinálsz, ha kisautóval utazol? Szorítod a pisit Budapesttől Szófiáig, mert a higiénia?

    Ugye?

  • Kiszamolo
    vbzsolti, ez a hobbi kategória, amiről a végén írok.

    Tudod, hogy nem éri meg, de belefér anyagilag, hogy ez legyen a hobbid.

  • Kiszamolo
    sámson, melyik jobb kempingben lesz szabad hely csúcsszezonban?

    Beállítasz, hogy megjöttem, adjatok helyet, aztán körberöhögnek, hogy foglaltál volna helyett két hónappal ezelőtt.

    Ennyit a spontenaitásról, amit a lakóautó biztosít(ana).

  • Kiszamolo
    Vojtech, egy nagyméretű 8 személyes sátor, nagy belmagassággal 150 ezer forint újonnan és összecsukva akkora, mint egy bőrönd.

    De ott is ott van helyette a telepített sátor rendes ágyakkal és hűtővel, gázrezsóval, fillérekért.

  • Családfő
    Nem akarok rosszat neked, de mikor a kisautóddal fog maga alá gyűrni egy kamion, vagy csak egy sima Kamaz, azt az érzést nem élném át.
  • cga82
    : csak arra gondoltam, hogy a gyaloglás nem sokkal lesz kevesebb attól, hogy jön veled a szállás (bár valszeg egy kicsit igen). Egyébként a személyautóhoz képest én sem éreztem sok korlátot a gyakorlatban , Izland közepére nem feltétlen hajtanék be vele, inkább a Toyota, de még ott is elmehet az átkeléseket leszámítva.
  • Lui
    Ez csak akkor jó, ha metamfetamint akarsz főzni a sivatag közepén.. :))
  • Kiszamolo
    Családfő, mert egy alvázas, műanyaggyantából összetákolt lakóautóból szerinted mi marad? Még annyi sem.

    Nézd meg az előbb belinkelt videót. Gyakorlatilag senki nem éli túl. youtube.com/watch?v=JuNOarORALM

    Van, ahol az egész felépítmény lerepül az alvázról.

    Járjunk tankkal, hátha egyszer jön az a Kamaz.

  • Ildi
    Ismerősék Ausztráliában használták kontinens barangolásra, ott nagyok a távolságok és jobban megérte nekik mint szállást keresni.
    Európában elég sok jó minőségű szállás van, persze itt is lehetnek nagy távok amire megéri, ahogy írtáok Norvégia pl., mert mobilisabb az ember.
  • Kiszamolo
    AttilaB, annyira nem vagyunk a téma rajongója, meg az autónk sem alkalmas a vontatásra.

    Azzal nagyobb szívás eljutni odáig utána viszont sokkal jobb, mert lekötöd a lakókocsit és tudsz utazgatni a személyautóval.

  • Zsatak
    Neked nem idősebb(ek) a gyereke(i)d? Kicsit furcsa a 3 órás hitelesítés. Sűrű megállóval, érdekes látnivalókkal (játszótér, vízesés stb.) és nem az autópályán rongyolva a gyerekek is jobban bírják az autózást. Nálunk tavaly az 1 és 3 éves is kibírta nyűg nélkül az egész napi autózást (pont Olaszország), idén meg még élvezték is. És nem, nincs fedélzeti szórakoztatás, semmi, nem a képernyőt bámulták. A barátaim gyerekei dettó.
  • tirza
    Èn is gondolkodtam mihez hasoníthatò az mikor valaki egy lakòAUTÒval ÁLL be egy kempingbe :)))

    Tènyleg furcsa, hogy pont Kiszämolò dob ki menni penzt az ablakon, de nyaralas/turistaskodas temaban meg van mit tanulnia :))) tipp a Balatonhoz: vizparti hat bérlèse – ennyi penzbol akar az is kijött volna.

  • Zabalint

    Mert nem a gyaloglás lesz kevesebb, hanem mondjuk adott egy völgy vagy szerpentin, ahol valameddig el lehet menni autóval. Azon a helyen vagy nincs szállás, vagy hónapokra előre lefoglalták, vagy extrém drága. Úgyhogy odamész, leparkolsz, és így nem kell másnap még fél órát – 1 órát vezetned a túra előtt, hanem hajnali kelés és máris indulhatsz felfelé. Sátorral is lehetne, de ez kényelmesebb és a sátornál jobban szigetel (fűtés van ezekben?). Este meg ugyanott vár az ágyikó, nem kell még vezetni a szállásra. Aztán utána nap lemész egy tóhoz a kempingbe pihenni.

    Hangsúlyozom, nekem ez nem feküdne, ezért nem is akarok lakókocsit bérelni vagy venni. Ettől még elvben közelebb vinne adott esetben a célhoz, én valahogy így könnyíteném meg vele a dolgom, ha használnám.

  • gvereb11
    Kempingeseknek ajánlom a sástói kempinget: matrakemping.hu
  • Dani
    @Pista:
    Csak nem a Vályi? 🙂
  • PityukaPityuka
    Huhh ez egy elég megosztó téma.
    Annyi a verzió, lehetőség, típus, fajta, és ezeket szorozd meg az emberek sokszínűségével. Aztán lehet azon vitatkozni hogy a másik hülye mert én tudom mi a tuti, nekem múltkor, bezzag annó, de amúgy akkoris… Két gyerek sem ugyanaz, tűrőképesség, szükséglet, igényszint és természetesen a kompromisszumkészség. Szülők oldaláról ugyanaz a négyzeten.
    Van aki 3 gyerekkel kempingezik a himalájában, van aki meg a kerti műfüvön allergiás rohamot kap az oxigéntől.
    Még egy adott családnak is más más típusú lakóépítmény szükséges két különböző úthoz. Persze sátor mindenhol elfér. Sátraztál már Izlandon 27 napot minden nap máshol? Mosogattál 4 fokban 3 fokos folyóvízben? Főztél havas esőben a sátor előterében, vagy a nyitott csomagtérban gázrezsón? A mobil lakás egy nagyszerű találmány bármilyen formában. Tény, nem egy révfülöpi kempingben, budapestről 157km-re.
  • Dani

    Ez most ér volt?
    Mekkora baromság amit írtál. Ajánlom neked akkor a vonatot mindenhova, talán azt nem tolja le a Kamaz.
    De boltba is azzal jár ám, mert gyalog még egy robogós is halálra tud gázolni, nemhogy egy Kamaz.
  • NagyPapa
    Üdv Kiszámoló!
    Gyakorló lakóautósként engem személy szerint megdöbbentett az egész írás, elsősorban annak kritikai szemlélete. Kezdjük azzal, hogy nincs egyetlen olyan kritikát tartalmazó mondat sem ami néha kevésbé, sokszor durva csúsztatás, de lagaláb is erős túlzás!
    Csak memóriából néhányat: Egy alkóvos 3 éves lakóautót utánad dobnak 12 – 14 milláért, újonnan sem kerül többe, 15-17-nél. Egy full integrált lakóautó a létező legnagyobb ami még belefér a személyautó kategóriába 17-18 milla körül van! (lásd: itineo.com J…740 tipusok) közel sincs akkora értékvesztése egy lakóautónak, mint egy normál személyautónak, pl egy tíz éves fenti típusu járgány még mindig 40,000.- Euro fölötti áron kapható csak (mobile.de)
    Igen a lakóautó nem kempingbe történő letelepítésre való… Tudnám még napestig sorolni, de minek.. Akinek ez nem jött be.. Nincs több karakterem…
  • expect
    Szóval 18ezer/fő/éjért kempingeztetek?! Vmi rejtett költség volt vagy hogy nem sikerült ezt előre kikalkulálni? Ehhez még teszt se kellett volna, hogy megmond, marhaság az egész (vagy rossz felhasználási módra akarod használni a lakóautót, esetleg mindkettő).
  • Monella
    Ilyen hozzáállással kár is lakóautózni. Vadkempingezès, nem kempingben tespedni, ez a lènyege. Ez egy èletforma, nem szeretheti mindenki, nem felelhet meg mindenkinek. Persze, hogy drága, nem azèrt lakóautózunk, mert nincs pènzünk hanem èppen azért mert van. Mi mèg tèlen síelni is ezzel járunk, egész èvben használatban van.
  • Tibibá
    Jajj ez nagyon nincs meg neked Miklós! Mi öten (5 család) tartunk fent egy lakóautót télen síelni is azzal járunk. A gyerekek imádják és mi is. Ez egy életstílus. Nagyon sok mindent említhetnék de csak néhány mozzanat: 1 hónap Görögország vadkemping. Üzemanyag plusz sibérlet költségü sítúrák. Dugóban palacsinta sütés etc. Próbáld máshogy!
  • B Miklós

    Nem akarok okoskodni, próbálok nem is. A lakóautó a gyerekeknek egyszer buli, neked meg egyszer egy király szívás volt. Ez a jármű akkor mutatja hasznát ha helyről helyre mész es sokat is utazol, sőt ha kietlen helyen akkor meg hasznos is több funkció még ha kicsi is. Mondjuk ez a sok fa meg víz meg pára nem okos kombináció.

    Próbáld ki egyszer hosszabb úton ha sikerül, persze nagyobb gyerekekkel jobb.

    Sajnos nem tartok ott hogy ilyen hobbit finanszírozzak (se a medencét) de ha eljutok oda és még akarom is (mert sose akartam (talán a medencét igen) 🙂 ) emlékezni fogok erre a cikkedre.

    Egyelőre várom a recessziót és kezdem a költési szokásaimba a megtakarítás képzést a jelenleginél is jobban bele illeszteni. A legrosszabb ami lehet hogy nem költöm el a megtakarítást. 🙂

  • Tevejancsi
    En csak azt nem tudom,hol vannak ilyen arak.

    Fonyod kornyeken meg mindig 2500 ft/ fonel tartunk,ugyanugy mint 10 evvvel ezelott. Komplett nyaralot kapsz egesz hetre 60-70 ezer ftert egy 4 tagu csalad eseteben.

  • Pampalini
    A CO2-hiszti kapcsán el lehetne gondolkozni a lakókocsik/lakóautók durva megadóztatásán. Ahogy Miklós írta: fölöslegesen cipeli az ember a rengeteg cuccot, amire nem is igazán van szüksége, mert helyben van jobb/olcsóbb. (Mondjuk ez igaz a spanyolból teherautón hozott palackozott ivóvízre is)

    Bónusz: a 70-nel konvojban szüttyögő holland lakókocsisok mögött jó eséllyel vagy agyvérzést kap az ember, vagy belepusztul egy “bevállalós” előzésbe.

    Greta Thunberg, hol vagy ilyenkor?