Lakóautó, a svájci bicska
Annyi jót hallottam és olvastam már a lakóautókról, hogy arra gondoltam, idén nyáron kibérlünk egyet néhány napra. A gyerekek biztos nagyon élveznék, sem lakóautóban, sem kempingben nem voltak még.
Május elején már csak augusztus közepére volt szabad autó, ott is csak négy napra. Kicsit kevésnek tűnt, de sok választásunk nem volt. Egy hatszemélyes lakóautó lett a miénk, ezt dobta a gép, hogy így fogalmazzak.
Az ilyen újszerű, 1-3 éves lakóautókat mindenhol napi 30-40 ezer forint plusz áfáért adták nyáron és ehhez még jön a feltöltés, takarítás ára és esetleg egyéb fix költségek. Mi ehhez képest még olcsón hozzájutottunk, a négy napra a legvégén 180 ezer forintot fizettünk, ebből 40 ezer forint a fix költség, a bérlés időtartamától függetlenül (takarítás és feltöltés).
Lakókocsis ismerősök belföldön a révfülöpi kempinget javasolták, mint a kevés igazán kulturált magyar kempingek egyikét. A kempingben további 45 ezer forintot kellett fizetni három éjszakára, egy 70 négyzetméteres területért. (Ennyi időre kisgyerekekkel nem akartunk európai körutat tervezni, de egyébként a lakóautósok nagy része is ugyanabba a kempingbe jár vissza minden évben.)
Rövid fejszámolás után rájöttem, hogy nagyon-nagyon kevés embernek éri meg, hogy megvegyen egy ilyen lakóautót.
Egy ilyen autó újonnan 22-24 millió forint. A ráköltött pénz államkötvényben tartva évente kamatozna bő egymillió forintot. Az éves értékvesztése is legalább ennyi az autónak. Ehhez még hozzáadom a fenntartás költségét és azt kapom, hogy csak ezeket a tételeket összeadva minden évben közel két és fél hónapot ki tudok venni főszezonban egy ilyen lakóautót. Ha még alkudok is a hosszútávú bérlés miatt, vagy egy részét május végén vagy szeptember elején veszem igénybe, amikor csak 20-25 ezer forint egy napra, akár évi bő három hónapot is tudom bérelni az autót, ahelyett, hogy megvenném. Ennél nem is sokkal hosszabb a szezon Európában, mínusz tizenkét fokban kevesen mennek lakóautózni. (S hány embernek van három hónap szabadsága évente? Maximum a nyugdíjasoknak, de ők sem biztos, hogy egész évben lakóautóban akarnak lakni.)
Természetesen vannak kisebb lakóautók olcsóbban, ahogy lehet venni 10 éves használt lakóautót is fele ennyiért. Azonban annak a bérleti díja is csak napi 20 ezer forint főszezonban, így megint ugyanott vagyok a bérlés vagy vétel összegével.
(Beszélgettem a kempingben több lakóautóssal és lakókocsissal, ők mesélték, hogy az ismerősük megvette az új lakóautót, azóta minden hétvégén mennek valahová. Nem azért, mert kedvük van hozzá, csak rájöttek, hogy mennyi pénzt beleöltek és mennyi az értékvesztés, ezért bármi áron ki kell használni az autót. Akkor is, ha már a fülükön jött ki a lakóautózás és nincs idejük másra, mert mindig úton vannak.
Sokan kerülhetnek ezért ugyanabba a csapdába, mint az üdülési jogot vásárlók: szívesen mennének már máshová, vagy más módon nyaralni, de ott a méregdrágán megvásárolt üdülési jog, muszáj minden évben ott nyaralni, maximum a helyszínt cserélgethetik egy másik hasonlóan járt személlyel.)
A lakóautókról szóló teszteknek igazuk volt, tényleg egy mérnöki csoda egy-egy ilyen lakóautó. Látszik a sok apró részleten, mennyire át van gondolva: az önállóan kapcsolható lámpák serege, az oldalablakok kitámasztása, a szúnyogháló működése, a szekrények zárhatósága, hogy ne boruljon ki semmi menet közben, a tányérokat fogó karima, hogy ne csörögjenek annyira, stb.
Azonban ahogy teltek a napok, egyre kevesebb értelmét láttam az egésznek.
Az tök jó, hogy egy egész miniatürizált lakást viszek magammal, vécével, tusolóval, mosogatóval és főzőlappal, meg papíron hat fekhellyel.
Csak éppen az egészről a svájci bicska jutott eszembe: minden van benne, csak semmi nem használható igazán. Cserébe viszont jó vastag és kidudorodik a zsebemben. Tudna inkább egy dolgot, de azt mindennél jobban.
Van kanál a svájci bicskában, de ne adja az ég, hogy azzal kelljen megennem egy egész tányér levest. A fűrész is jó, hogy kéznél van, de remélem, soha nem kell semmit azzal elvágnom, mert kínszenvedés lenne. A körömvágó olló is jobb, ha csak egy soha nem használt funkció marad.
Cipelek magammal egy vécét a lakóautóban, amikor az összes autópályán minden húsz kilométeren van egy pihenő egy vécével. Ha eddig még soha senki nem pisilt be az autóban az autópályán, akkor megoldható ez a probléma lakóautó nélkül is. Minden kempingben pedig 50 méterenként van egy vizesblokk, ami sokkal kényelmesebb, mint összehúzott vállal és lehajtott fejjel pisilni egy szűk kabinban, amit aztán ráadásul nekem is kell kiürítenem és mosnom kétnaponta. A vadonban meg aztán tényleg nem gond az ilyen irányú szükség lerendezése.
A tusolóba 100 liter víz fér és nagyon kell vigyázni, hogy a műanyag védőburkolatokat rendesen kihajtogassam, mert egyébként víz éri a fát és azonnal tönkremegy. Egy öttagú család fejenként 20-20 liter vízben szintén összehúzott vállakkal meg tud tusolni, amit azért sokat kell gyakorolni, hogy mindenkinek menjen. Aztán keresni kell egy helyet, ahol a szennyvizet le tudja engedni és újabb száz litert tud vételezni a víztartályba. (Ami persze egy kempingben nem nagy kihívás, de ott meg értelme nincs használni a saját tusolót.) S ne lépjenek ki vizes lábbal a zuhanyzóból, mert a fapadló sem szereti a vizet. Próbáljon meg valahogy még bent megtörölközni, de vigyázzon, mert be fogja verni mind a két könyökét a szűk helyen.
A mosogató vagy harminc-harmincöt centi széles és 10 centi mély. Inkább az autópályán állok meg mosogatni vagy a kempingben, mintsem abban szenvedjek akár csak két kávéscsészével is. (S itt is vigyázz a vízzel, ki ne fröcsköld, mert az tényleg nagy ellensége a faburkolatnak. S persze itt se felejtsd el pótolni az elpazarolt vizet és üríteni a szennyvíz-tartályt.)
Az icipici gázrózsa felett 50 centivel már ott a beépített faszekrény. Még egy virslit sem tudok ott megfőzni, mert egyrészt minden büdös lesz, másrészt a hő és a pára gyorsan tönkreteszi a bútort. Akkor meg mire való, ha még erre sem?
Az alvóhelyekkel is vigyázni kell. Két alvóhely jellemzően az asztal összecsukásával és mindenféle kisméretű üléspárnák összehordásával alakítható ki, amint az a fenti képen is látható. A mi autónkban két 25 kilós kilencéves neccesen fért el az így kialakított helyen, de voltam olyan lakóautóban, ahol maximum két ötéves fért volna el azon az állítólag két helyen. Érdemes utánajárnod, mennyi is pontosan az négy vagy hat alvóhely, nehogy az első éjszaka érjen a meglepetés, amikor négy felnőtt akar aludni két helyen és van még egy 150 centi hosszú és 110 centi széles, párnákból összetákolt üres felület a maradék kettőnek.
Konkrétan eszünkbe sem jutott, hogy bármire is használjuk a lakóautó funkcióit (az ágyon kívül). A kemping mosdóját, konyháját, tusolóját használtuk mindenre, ott volt 30 méterre minden és menet közben is az autópályán álltunk meg, ha dolgunk akadt.
Szöget ütött ez a fejemben, ezért kérdeztem a többi lakóautóst és lakókocsist, ők mennyire használják ki ezeket. Mint kiderült, semennyire. Egy valaki mondta, hogy amíg a legkisebb gyerek három év körüli volt és éjszaka pisilnie kellett, akkor bent mentek ki, de azóta ők sem használják, mert minek.
Az asztalok és forgatható székek is nagyszerű találmányok, de senki nincs, aki egy szűk lakóautóban kuksolna (kivéve talán egy vihar idején). Mindenki kirakja a kempingasztalt és a székeket, kirakja a gázpalackot és a grillt és a szabad ég alatt sütnek-főznek, véletlenül sem a zárt térben szenvednek. Reggelizni is a szabadban reggeliztünk és nem az autóban, mint a fenti reklámképen.
S minden kempingben ott vannak a telepített sátrak és a mobilházak.
A révfülöpi kempingben is 24 négyzetméteres, háromhelyiséges, légkondis, mindennel felszerelt mobilház napi 25 ezer forint. Egy lakóautóhoz képest egy palota, hat rendes ággyal, nagy hűtővel és négyrózsás gáztűzhellyel, rendes saját fürdővel, a teraszon asztallal és székekkel. (A lakóautó után napi 15 ezer forintot fizettem a kempingnek és a közös vécébe és tusolóba jártam ennyiért, csak az összehasonlítás végett.)
De ha ez kevés, napi 45 ezerért 40 négyzetméteres luxuslakosztályt bérlek. Még mindig olcsóbb, mint a lakóautó plusz a kempingdíj.
Megkérdeztem a német turistákat, akik az egyik ilyen ház teraszán üldögéltek, azt mondták, mindennel meg vannak elégedve. Az ágyak újak, minden tiszta és jól működik. Jóformán semmit nem kellett hozniuk, egy kisautóval leszaladtak idáig.
Én meg egy közel 3,5 méter magas, hét méter hosszú és két és fél méter széles szörnyeteggel közlekedtem, cipeltem magammal teljesen feleslegesen mindent, amit semmire nem használtam. Plusz hoznom kellett kempingszékeket és asztalt is. Kilencvennel repesztettem az autópályán, s folyamatosan korrigáltam, mert a nagy szél mindig belekapott a behemót hatalmas testébe.
A feleségem kitalálta, hogy menjünk el egy kalandparkba a környéken, de mondtam, hogy felejtse el. Az még hagyján, hogy cipőkanállal tudtam beállni a parcellára a parkoló autók és a fák miatt, hogy nincs az a parkoló, amiben meg tudok állni egy ekkora autóval, de még nagyon kell arra is figyelni, hogy csak olyan úton menjek, ahol a négy méter magas buszok és a teherautók is járnak, mert egyébként a belógó fák ledarálják a lakóautó tetejét. Mellékutcákban nem is az utat nézem, hanem a fákat, nehogy valamelyik lekapja az autó tetejét. S megfordulni vagy befordulni sem tudok akárhová, egy közel hétméteres, széles monstrum gyorsan elakad egy kanyarban. Bementem egy mellékutcába és nagyon úgy nézett ki, nem jövök soha onnan ki, mert annyi fa lógott be combvastagságú ágakkal. Tolatni pedig felfelé az emelkedőn, a kanyargós, egyirányú szűk utcán kellett volna. Levert a víz rendesen.
(Vannak kisebb lakóautók, amiben csak ágyak vannak és néhány rakodórész, tulajdonképpen átalakított hagyományos méretű kisbuszok. Azok mobilisabbak, azokat valószínűleg sokkal könnyebb használni, mint az ilyen nagy batárokat. Azokkal még talán el is indulnék európai felfedező túrára és direkt örülnék a vécé és a többi sallang hiányának, sőt lehet, hogy még a négykerékhajtást is próbára tenném. Kár, hogy a fenti videóban szereplő felszereltségű autó listaára 30 millió forint felett van, annyit meg a legtöbb ember egész életében nem költ nyaralásra.)
Hát ennyit a mobilitásról. A környező boltokba is gyalog jártam, hiába jöttem úgymond autóval és ekkora döggel nem mentünk sehová a környéken sem. (Ha tovább maradunk, a közelben pár dolgot megnézhettünk volna, de szigorúan csak kerékpárral.) S azt is nehezen hiszem, hogy egy ilyen méretekkel rendelkező monstrummal bárki bemegy az erdőbe és úttalan utakon csapat a vadonban. Mint mondottam, még a mellékutcák is komoly kihívás elé tudják állítani az autót.
Kérdezgettem a lakóautósokat mi a jó ebben. Nem igazán tudták megmondani. A legtöbbjük már idén lefoglalja a jövő évi kempingjeit, sőt még a megszokott parcellát is, tehát szó sincs arról, hogy úticél nélkül kalandoznának a vad hegyekben és ott alszanak, ahol éppen rájuk esteledett.
Ha ismeretlen helyre mennének, ott lenne a lehetőség, hogy nem tudják, milyen minőségű a kemping és az ott elérhető mobilházak. De ez ma már az internet korában nem egy nagy kihívás, ezer értékelést lehet olvasni minden kempingről, még azt is el lehet olvasni, kapható-e korpás kifli a kemping kisboltjában. Ezért kár magammal cipelni egy teherautóban a saját megszokott (bár általában nem túl kényelmes) ágyamat.
Előre le is tudom foglalni a szállásokat, sőt akár ki is tudom fizetni és akkor biztos lesz helyem. Vagy legalább megnézem a kemping oldalán, van-e szabad telepített sátor vagy mobilház. Ha nincs, felkeresem a neten az útba eső következő kempinget és ott megnézem a foglaltságot. Szezonban üres parcella sincs a jobb kempingekben, ha nem foglaltunk előre, akkor lakóautóval sem vagyunk előrébb. Ennyit arról, hogy a legelső kempingben bármikor megalszok egy lakóautóval. Bármikor, ha jó előre lefoglaltad. A révfülöpi kempingben már most sok száz foglalásuk van jövőre.
Nem túl nagy munkával előre meg lehet tervezni és szervezni egy egész hónapos körutat is kempingről-kempingre.
Ha pedig tényleg a vad hegygerinceken kalandoznék, ott nem lenne sok gondom a vécével és azzal se, ha két napig nem tusolok. Ezért megint csak kár ezeket magammal cipelni. Mellesleg mindig az a végső érv, hogy a lakóautóval el lehetne menni távol a civilizációtól, de szerintem nem tévedek sokat, ha azt mondom, hogy a nagyméretű lakóautók (és lakókocsik) 98%-a még soha nem ment le az aszfaltútról és alig-alig éjszakázott egy kempingen vagy lakóautó-camperen kívül. A kempingekbe az emberek 90%-a lakóautóval vagy lakókocsival megy, az annak a természetes közege. Az átlag német vagy holland lakóautós keresztülautózik Európán, hogy aztán három hetet töltsön valamelyik kempingben. Amit lakóautó nélkül is gond nélkül megtehetne.
Ha pedig egy tizenmilliós vagy huszonmilliós lakóautót veszek vagy bérlek, akkor kempingre is biztos van napi 40-80 euróm, tehát nem spórolási okokból akarok lakóautóval menni. (Bár sok villanyautós is megveszi a drága autóját erőn felül, aztán sorban áll az ingyenáramért, hogy valamicske visszajöjjön a sokmilliós kiadásból. Lehet, hogy lakóautósok is vannak olyanok, akik ugyanezért vadkempingeznek, nem tudom.)
A vadkempingezés egyébként szinte mindenhol tilos Európában.
Szóval nem szippantott be magával ez a lakóautós kultúra. Biztos, hogy minden tízezredik vásárló bejárja az ilyen autókkal egész Belső-Ázsiát vagy Dél-Amerikát két éven át, meg jó néhány, aki hónapokra elmegy, hogy bebarangolja a svéd vadont, de a többi csak nyáron megy el vele a jól bevált kempingjébe két hétre, amit már előtte évben lefoglalt, hogy biztos a kedvenc parcelláját kapja.
De a gyerekek tényleg élvezték és a kemping is jó volt. El mertük őket engedni egyedül, körbe-körbe kerékpároztak a lezárt kempingben, csúszkáltak a csúszdán, játszottak a játszótéren, bandáztak a többi gyerekkel. A kempingnek saját strandja volt, ahová csak le kellett csattogni a papucsban, törölközővel a honunk alatt.
Úgyhogy jövőre is megyünk, vagy ebbe, vagy egy másik, hasonlóan minőségibb kempingbe. Esetleg nézünk egy olasz vagy osztrák kempinget.
De mobilházba megyünk és normál autóval. A kerékpárjaikat vagy levisszük a tetőcsomagtartón vagy bérlek ott egy hétre 12 ezer forintért gyerekkerékpárt. Mert nekem nem hogy venni, de bérelni sem éri meg a lakóautókat.
S ilyenkor szoktak jönni a kérdések, hogy most erről miért kellett írni.
Mert én örültem volna, ha minderről hamarabb tudok és olvastam volna valahol egy ilyen véleményt is a sok áradozó teszt mellett, hogy micsoda mérnöki csoda egy ilyen lakóautó. Hogy olcsóbb bérelni, mint vásárolni és hogy túl sok szükség nincs is lakóautóra. Sokan mások is lehetnek ezzel így, mert ha nem így lenne, nem lenne rengeteg eladó 1-2 éves lakóautó néhány ezer kilométerrel, sok millió forintos bukással.
Persze lehet ez egy jó hobbi, az egyik ismerős család is vett egy használt lakókocsit és évek óta boldogan mennek azzal kempingezni évente kétszer. Nemhogy autót a lakókocsi miatt választanak, hogy elég erős legyen, de még az új házuk vásárlásánál is az egyik alapszempont volt, hogy be tudjanak állni a lakókocsival és tudjanak neki fészert építeni. (Az erősebb autó felára, a lakókocsi miatt kialakított kapu és beálló valószínűleg többe került, mint maga a lakókocsi.)
De nem is költöttek rá két-három milliónál többet, így ez tényleg hobbi és nem hóbort lett a számukra. (Igaz, ezt az összeget nagyon könnyű feltornázni az elősátorral, az elősátor elé rakott kiülővel, kempingasztallal, székkel, kemping szekrénnyel és cipőtartóval, meg a többi kellékkel.) Nem racionális döntés, de tudják finanszírozni és élvezik. Ugyanígy lehet egy 3-4 milliós lakóautó is nem racionális döntés, de anyagilag is vállalható hobbi.
S igen, biztos vannak olyanok, akiknek ez az élete, hogy a vadont járják egy hétméteres szörnnyel és élvezik, hogy mindig náluk a tusoló meg a vécé. Nem vagyunk egyformák.
Egyébként ha 10 éve is ennyi volt, akkor a tulaj nem ebben a világban él.
Az emberek maximum 10%-a volt az, aki sem nem lakóautóval, sem nem lakókocsival jött.
Gyorsan szaladj oda és oszd ki az észt mindenkinek, hogy mit csináltok, emberek, ébresztő, ez nem erre való.
Ja, és a lakókocsis és lakóautós társadalom 90%-a csak kempingbe megy a járműjével.
A lakóautó nekem már a mérete miatt kiesik, tök eélytelen, hogy oylat vezessek; de a saját, otthonos autommal boldogan bármeddig.
Mi évek óta járunk nagyobb baráti társasággal a balatonfüredi kempingbe. A kempingnek három előnye van egy apartmannal szemben:
– saját balatonparti strand + medence, ha nem tökéletes az idő
– a gyerekek biztonságban közlekedhetnek, nincsenek száguldozó autók az utakon, így jó itt kezdeni az önálló közlekedésre nevelést
– kőház, faház, mobilház és sátorhely is van, így a társaságban mindenki olyan szállást választ árban és minőségben amilyet szeretne, egy helyen vagyunk, de mégis kielégíthetők az eltérő igények
Aztán onnan kiindulva gond nélkül elmehetsz bárhová.
A vásárlók 98%-a soha nem megy le az aszfaltútról vele, az aszfalton viszont meg bénák.
De azért veszi, mert neki olyan kell.
Jó lenne egy statisztika, hány lakóautóval mennek vad túrákra. Szerintem 99%-a egyszer sem hagyta el a civilizációt.
De jó mondani, hogy elhagyhatná, ha akarná.
Tőlem is sokan kérdezték, hogy megtérül ez valaha?A válasz, nem!Egy esküvő 2 millió.Megtérül?
Nulla értelme van, kényelmetlen, lassú, drága, macerás, használhatatlan városi utcákon.
Használtan 12 millió..???? Abból hány napig laksz all inclusive ötcsillagos hotelben? 🙂 Ahová repülővel mész? 🙂
És egyetlen kempingbe? Mert az sem mindegy. Másrészt honnan tudod, hiszen te a kempinget láttad, abból indulsz ki.
A lakóautó tulajdonosok a saját bejáratott lakóautójukkal mennek valahová, akár kempingbe, akár “vadkempingbe”, akár egy helyre, akár több helyre. A lényeg, hogy viszik magukkal a jól bejáratott szállásukat, bárhová is mennek. Te viszont kibéreltél néhány napra egy mobilszállást, hogy aztán letedd egy fix helyre, ahol ugyanúgy foglalhattál volna egy mobilházat, de van ahol állandóan álló lakóautókat adnak ki. Egyetlen előnyét sem élvezted a lakóautónak, csak a hátrányát.
De te még egy lakóautót sem béreltél ki. Én legalább már személyes tapasztalatból mondhatom, hogy kényelmetlen és legtöbbször felesleges. (Kivéve, ha valakinek ez a hobbija és nem érdekli.)
Meglepően kényelmes volt és simán elfértünk (Én 178cm vagyok, ő 160cm). És megvolt a romantikája is. 🙂 2 napra mentünk, így a 2. éjszakára is maradt ez a megoldás. Ezzel nagy mázlink volt, mert éjszaka volt egy hatalmas felhőszakadás. Nyilván ehhez egy olyan lány kell, aki ezt bevállalja. Mivel canyoningozni és raftingolni mentünk, így a fürdés is meg volt oldva. 😀
Nos ebben a parkolóban legalább egy tucat lakóautó állt. Csak 2 héttel indulás előtt foglaltuk a szállást, mert bizonytalan volt az úticél, a dátum és eleve az egész út, már alig találtam szálláshelyet, csak a maradékból tudtunk válogatni.
A lakóautósoknak nem volt ilyen gondja. Egyébként kb. 10 km-re van kemping is, ott is állhattak volna, de nekik valamiért jobb volt közvetlenül a Tátra alatt éjszakázni.
Egyébként régi kempingezőként engem is érdekel a lakókocsi/lakóautó téma, de régi vackot nem vennék, újra meg sajnálom a pénzt. Most azon gondolkozom, hogy Hollandiában kéne venni és nyaralásként 2 hét alatt hazajönni.
Mint a villanyautósok: 9-12 milliós autóra van pénz, de az áram ingyen legyen, amit beletankolok.
Ha már lakóautót vettem egy vagyonért, valami jöjjön vissza azáltal, hogy spórolok a kempingen 40 eurót.
Nemtudom melyik jobb kempingben mikor van hely, de amiről én beszélek, ott nem a kemping a lényeg.
Izlandot, Új Zélandot ,Skandináv országokat, Kanada nyugati partját vagy akár csak Olaszországot lakóautóval körbeutazni teljesen más, mint beülni egy kempingbe Mo.-n. Ahol eleve nagyobb kultúrája (és értelme) van lakóautózni, ott erre komolyabb infrastruktúra is kiépült, szóval könnyebb dolga van az embernek.
De persze, arra megvenni egy lakóautót, hogy évi 1x leugorjon vele valaki a Balcsira még annyi értelme sincs mint venni egy nyaralót a Balcsinál hasonló célra.
Tátrába mi 3-4 napnál korábban nem foglalunk szállást, mert kevés értelme van rossz időben odamenni, korábban meg még közelítőleg sincs komolyan vehető időjárásjelentés. Ha rossz az idő, simán váltunk teljesen másik helyre (akár pl. Fogarasi-havasok helyett Júliai-Alpok), ha szombaton indulunk jellemzően szerda este, azaz most például ma este a szállásfoglalás ideje. Eddig mindig sikerült megfelelő áron megfelelő szállást találni. De persze aki lakóautóval nyomul, annak tényleg egyszerűbb, mondjuk egyszer elmennék Svájcba, de drágállom, ugyanakkor most elgondolkodtam, hogy lakókocsival lehet, hogy simán olcsóbban kihozható lenne.
A teli honapokban, mikor nincs alpin munka, elmegy melegebb helyre vele. Jart Egyiptomban, Kanari szigeteken is vele. Nala megeri, mert gyakorlatilag ez a munka es a szabadido auto is egyben. Gyereke nincs, igy csak ketemberes.
Par eve en is neztem a lakoauto berlest. De majdnem annyiba jott ki, mint egy rendes szallas, igy nem erte meg a pluszt., illetve hasonlo aggalyaim voltak, mint amit a szerzo leirt. Ettol meg lehet 1x kiprobaljuk.
A kemping vízparton van. A 19000-es bérelt lakókocsi konkrétan nem volt 10m-re sem a víztől (Balatonakali). Szó szerint a tóparton grilleztünk és iszogattuk a fröccsöt este is, mikor a gyerek már benn durmolt mellettünk a lakókocsiban.
A gyerek meg 3 percen belül talál barátokat, megmondod neki, hogy attól a mosdótól addig a mobilházig szabad mennie, és hagyod, hogy bandázzon.
Volt olyan, hogy még a lakókocsit se nyitottam ki becsekkolásnál, de már volt neki 3 barátja és együtt bringáztak.
Láttam vízközeli retro (=40 éve érintetlen) nyaralót Zánkán 12 ezerért, na akkor már inkább a kemping.
Egyszerűen nem éri meg a lakóautó. Ha saját tulajdon, és TÉNYLEG ki van használva, az más kérdés, de amúgy semmiképpen.
Egyre többször látom, hogy a középosztályhoz való tartozással együtt jár a középszerűség és a szomszéd buta értékrendjének az átvétele. Ilyenkor jön elő az inkább betegyem a pénzem és a kamatjából csináljak valami gagyit, vagy megvegyem és életem végéig ott fog állni az a szar az udvarom közepén kérdése.
Tényleg nem szívesen adnék életviteli tanácsot nálam sokkal többet keresőknek, de az értelmes utazás műveszétét nem lehet pénzzel kipótolni. A nyáron a három repülős út repülőjegye fejenként került 45 ezerbe, szállásra nem költöttünk naponta 9000 Ft-nál többet 2 főre bameg, de ezért 4 csillagos szállodában is laktunk. Ti meg itt szarakodtok a gagyi lakóautótokkal. Hát normális?
Az igazi lakóautó azt hiszem nem állhat be bárhova, bár őszintén szólva soha nem tanulmányoztam a kreszt ilyen szempontból meg látni néha hetekig közterületen parkolót is.
Ez egy életforma és nyilván hogy azoknak éri meg, akinek nem 2 hét szabadsága van egy évben, hanem minden hónapban tud menni és több helyszínt meglátogatni.
Mi is gondolkodtunk ilyen lakóautóba, de ami tisztességes méretű (7 személynek) belőle az amerikai, C engedéllyel vezethető, és körülményes az egész. Ráadásként évi 2-4 kirándulásra nem éri meg beruházni még 2 millióért sem.
Oszinten nem tudom, hogy birod Miklos ezt, en mar reg betiltottam volna a kommentelest a sok okoskodo miatt – ok, tudom, ha nincs komment, akkor nincs latogato se, de ez a viselkedes annyira gyerekes a kommentelok reszerol.
Megis mit csinalnal veluk? Elszoknek? 😀 A mienk 500-600 meterre van a strandtol. Bicikli is letezik,en meg 200metert sem gyalogolnek,ha nem muszaj.
2) Nalunk szinte csak szabadstrandok vannak. Kozpontban fizetos csak,de 18 utan mar az is ingyenes.
szallaskeres.hu/fonyód-nyaraló?ord=1
Mindig mehetnékem van, de egyre jobban megterhel az általad írt nyűglődés. Nem tudom, meddig fogom még csinálni. A vadkempingről pedig pontosan ugyanaz a véleményem. A világ már nem olyan, mint 30 évvel ezelőtt. Én se tudnám nyugodtan álomra hajtani a fejem elhagyatott helyeken,hogy aztán jól kiraboljanak, vagy még rosszabb…
Én arra jutottam, hogy egy nagyobb személyautó sátorral, vagy egy matracokkal felszerelt nagyobb kisbusz lehet az ideális megoldás. Egyrészt ezek olcsóbbak mint a lakóautó, másrészt rugalmasabbak is. Ha olcsóság kell, akkor lehet bennük (vagy a sátorban) aludni, de ha kényelem, akkor lehet egy hotelszobában is. Ráadásul ezek a nyaralás előtt/után is hasznosak lehetnek.
Lehet ajánlgatni a vadkempinget, csak ezzel legyen tisztában a júzer:
luxuslakoauto.hu/assets/pdf/JSZAK%C3%81Z%C3%81S_LAK%C3%93AUT%C3%93VAL_EUR%C3%93P%C3%81BAN.pdf
Kicsit sok a találat a tilos szóra.
Az Amerikai ismerősök persze lenézően mosolyognak még a te 6 személyes mobil lakásodra is. Az kicsi, gagyi. Ők tudnak élni, konkrétan lakókamionnal mennek, abban már mosógép is van, szőnyeges nappali, amit akarsz. Nyilván sejted, mennyire mobil dolog, széles egyenes úton menő. Viszont a kisboltba már a bent tárolt Quaddal mész. Más dimenzió.
Szóval nagyon, de NAGYON limitált a felhasználási területe, de arra tök jó. Csak ne vedd meg! Lásd még, egy pohár tejért nem veszünk tehenet.
Ezt most egy 5 apartmanos medencés villában olvasom a Balatonnál. 3 másik család van itt, jobbára külföldiek (csehek, németek) Hármunknak €110/nap. Szép és új minden, kényelem, béke. Ennél többet felesleges költeni itthoni nyaralásra.
Kevesebbet lehet, pl. sátrazva körbe tekerni pár nap alatt…
De most már legalább tudom mire jó egy lakóautó és lesz-e rá szükségem (nem).
Én pedig éppen a Ausztriában olvasom egy patak parton egy 20 éves lakóautóban. Szinte minden este máshol aludtunk. Szerencsére nem vagyunk egyformák. Kempingben az elmúlt 10 évben csak Görögországban voltunk.
Semmi pénzért nem adnám ezt a fajta nyaralást.
De pl. Balatonon egy ilyen kombi autóval hol lehetne megállni aludni?
Eppenseggel fillerba*ni is lehet lakoautoval ime a recept:
– Ne berelj, vetelezz, ne egyedul, baratokkal lehetoleg sokkal (igen kozos tulajdon!!!)
– oszd szet a fentartasi koltsegeket hasznalat aranyosan
– fozd le otthon a kajat es vidd el, vagy vigyel alapanyagokat, nedaj Isten kenyersutot is vihetsz
– rakd tele sorrel/uditovel a hutot, kavefozo is legyen.
– menj lassan, 8L el is el jarok
– vadkemping. Jobb mint a sima! Aludtatok mar Kekesteton pl? 🙂 Aludtatok mar egy meterre a tengertol a stand homokjaban (hetekig)? Telen mindig palyaszallas!!! Talalsz ilyen apartmant egylaltalan, ha igen vajon mennyit kernek erte?
– Autopalya helyett fout. Ugy is raersz, es meg kevesebbet is fogyaszt
– Berbe is adhatod valakinek
Én egyébként nem tartom értékarányosnak a napi 40-50 ezres lakóautó bérlést, egyszerűen ennyit nem adnék érte. Ezért a pénzért Wellness részleggel rendelkező szállodában félpanziós ellátást kap a család (lakóautó bérlés + kemping).
De voltam már ponyvás teherautóval “sátorozni”, az nagyon király dolog. Amikor beálltunk a kempingbe, mindenki nézett ránk, mint az UFO-kra 🙂 És nem kellett felállítani a sátrat és simán fel tudtam állni benne, még nyújtózkodni is lehetett.
mert akkor másképp (is) tanulságos a cikk;)
Való igaz, hogy ha valaki arra használja a lakóautót, hogy lemegy vele a Révfülöpi kempingbe, az egy teljesen értelmezhetetlen felhasználási mód. Mi például elvétve megyünk vele Magyarországra bármikor is, Balatonra meg soha.
Azt is elismerem, hogy az szintén nagyon lakossági, amikor a holland átlagcsalád beszáll a lakóautóba, lemegy Görögországba és ott tölt 3 hetet egyazon kempingben, majd hazamegy.
Illetve az is igaz, hogy mindent összevetve nem egy olcsó mulatság, ezért erős a lakóautós kultúra Európa polgárosodottabb országaiban, míg itt a Balkánon még kuriózumnak számít.
Viszont a lakóautó számomra teljesen másról szól, lehet alaposan előre megtervezett kaland is, vagy csak valaki letölti a campercontact appot a mobiljára és elindul.
A mostani cikk nekem olyan, minta Átlag János kölcsönkapta volna a tehetős rokon Porschéjét, hogy forduljon vele egyet a Tesco parkolóban élmény gyanánt, majd utána panaszkodik, hogy nem tudott vele a parkolóban felgyorsulni, plusz még sokat is fogyaszt.
Egy kompakt kombiba is simán befér egy vastagabb szivacs matrac (én H Astrában próbáltam, 12 cm vastag matracom van, hibátlan). A Sharanunk annyival jobb ebben, h egyrészt minden ülés egy mozdulattal kijön, sík a padló. Másrészt meg ugye nagyobb (2600l vs 1600l).
***
Családfő
2019-08-14 at 12:47
Nem akarok rosszat neked, de mikor a kisautóddal fog maga alá gyűrni egy kamion, vagy csak egy sima Kamaz, azt az érzést nem élném át.
***
Kedves “új” Családfő: friss olvasóként véletlenül választottad pont ezt a nevet vagy szándékosan használod a nickemet? Előbbi esetben megtennéd, hogy választasz másikat, a keveredés megelőzése végett?
– akinek ez életérzés és/vagy hobbi
– aki tényleg szabadságot keresi, és ott áll meg aludni, ahol éppen találja őt a lemenő Nap sugara
– akinek az ára és értékvesztése nem tényező
Ők élvezik ezt,és jól teszik.
Eközben a lakosság nagy részének nem racionális választás.
Ami gazdaságos alternatíva, láttam rá példát és már fentebb említésre került: egy Transporter méretű kisbusz, amit alapvetően a munkájára használ az ember, de átalakítja úgy, hogy a kirándulásokra kerüljön be fekvőhely, kis hűtő, szekrény, kempingcucc. 2 embernek tökéletes, de ügyesen logisztikázva még 2 gyerek is elférhet. Van bőven kompromisszum (pl. pakolás, rendezés este és reggel), és persze nincs benne WC és zuhany – de utóbbiak nem is kellenek, van a benzinkúton, kempingben stb. Ha meg kimarad egy napi fürdés, mert úgy éjszakázik, belefér.