Lejárt bankkártyáról összeg leemelése
Lászlónak volt egy elfelejtett előfizetése, egy domain regisztráció, aminek a díja kétévente esedékes. A történetben az érdekesség, hogy egy azóta már két éve lejárt bankkártya adatait adta meg (a kártya nem sokkal azután járt le, hogy megadta azt a szolgáltatónak).
Ennek ellenére sikeresen le tudták emelni a pénzt a számlájáról, amit megreklamált a bankjában. Ezután a bank törölte a tranzakciót és visszahívta a pénzt, de mégis meglepő volt, hogy egy több éve lejárt vagy esetleg menetközben letiltott kártyával mégis lehet ilyet csinálni. A bank tájékoztatása szerint előfizetés jellegű lehívásokat a kártya lejárata után is bármeddig be lehet terhelni, függetlenül attól, hogy azóta már új bankkártyát kapott az ügyfél a lejárat miatt.
Érdemes ezt tudni, hogy te ne járj hasonlóan.
A bank válasza László kérdésére:
Teljes abszurdum. Valakinek hozzáférése van a számládhoz és nem tudod letiltani?
Másrészt honnan tudja a bank hogy előfizetés? Azért mert a levonást kezdeményező azt mondja? Ez elég sok visszaélésre ad lehetőséget…
Én a revoluttal jártam úgy hogy mindig ilyen 20-30 ezreket szoktam kártyával feltölteni.
És minden alkalommal az bankos appban jóvá kellett hagyni annak rendje és módja szerint. Aztán egyszer csak nem :O
Mikor rákérdeztem nem tudták elmagyarázni hogy mégis miért. (WTF?)
Röviden: nagy szükség van a revolut virtuális kártyáira…
Sanszos, hogy mindegyik így jár el, nemcsak amelyikkel László összefutott. Ettől függetlenül érdekelne, melyik szolgáltató volt.
Lantos Csaba: “Természetesen piaci áron kapjuk a gázt. A korábbi szerződéshez képest a nagy előny az, hogy jóval előnyösebb a FELÁR.”
h
portfolio.hu/uzlet/20230317/kiderult-fokozatosan-oldana-fel-a-napelemes-csatlakozasi-stopot-a-kormany-603492
Akkor piaci ár vagy piaci ár+felár? LOL
Ilyen esetben az történik, hogy amikor az előfizetést a kártyához kapcsolod,létrejön egy ún. token, amit a kereskedő tárolhat (mert a kártya adataidat soha nem), és ami az aktuális kártyádhoz és a kereskedőhöz kapcsolódik. Ez a token csak ennél a kereskedőnél és csak erre a kártyára mutat, azaz másik kereskedő nem tud vele mit kezdeni.Ha a kártya lejár,akkor bizony a tokennek is illenie, már ha mindent jól csinál a kedves Bank. De ez esetben nem ez történt.
Jómagam is előfizetek kártyával néhány szolgáltatásra (pl. Microsoft felhő, Google felhő előfizetés) de amikor lejár a kártya (vagy pl. le sem járt de a bankom saját döntése miatt lecserélte egy másik kártyára), akkor bizony ezek az előfizetés is lejártak,újra kellett a kártyát regisztrálni
@blend-ahmed: “magyarul”: jegyzésár + spread. Bilat szerződés esetén ez általános. Viszont nem tudjuk mi a jegyzésár (pl ICIS Heren month ahead mid) sem pedig, azt hogy mennyi a spread. (negatív spread-del nem valószínű, hogy bárki hosszútávú szerződés keretein belül adna el gázt, mert bukna rajta, ahhoz képest amennyiért tőzsdén tudná értékesíteni)
Számomra pont az ilyenek miatt, ez extra pozitív.
Arra az egyszerű kérdésre személyesen a bankban sem tudtak választ adni, hogy ha a netes kártyám mínuszba mehet, noha a rendeltetése épp az volna, hogy 0 Ft egyenleg esetén ne is lehessen használni, akkor mi az értelme az egésznek.
A bank szerint volt élő előfizetése, vagyis cask erre fogták, ez egyértelműen hiba a rendszerben. Én csak továbblőném az MNB-nek, hogy nézzenek már rá.
Egy másik (kapcsolódó?) dolog, amit tapasztaltam, hogy a Paypal, ha lejár az egyetlen “funding source”-ként megadott kártya, akkor egy idő után küld egy emailt, hogy magától befrissítette nekem az új kártya adataival. Vajon hogyan csinálja?
Paypalhoz regisztráltam a kártyám és úgy fizettem egy rendszeres díjat. Lejárt a kártya, újat kaptam, de a levonások gond nélkül folytatódtak. (Használtam az előfizetést, nem akartam lemondani.)
Utána más okból a kártyát a forintszámla helyett a devizaszámlámhoz rendeltem. És jött az értesítés a szolgáltatótól, hogy nem tudták a díjat beszedni, intézkedjek. (Mellékes, de még egy figyelmeztetés után már az az üzenet jött, hogy megszünt a szolgáltatásom. Ha mégis akarom, aktiváljam újra. Korrekt eljárás volt.)
Regisztrálnom kellett az új kártyát
Az még ok, hogy az előfizetési beterhelések az explicit engedélyem nélkül teljesülnek az első után (bár mibe kerülne nekem havonta rányomni az app-ban, hogy mehet?), de az nagyon abszurd, hogy kártyatiltás után ezek még élnek.
Sajnos a bankoknak érdekük, hogy használjuk a kártyát és kiszámolták, hogy keveset buknak a levakarhatatlan kártérítések miatt, mint amennyit a kártyahasználattal nyernek.
A 3DS keretrendszer lehetőséget biztosít arra, hogyha a kereskedő konzisztensen ugyanazokkal az adatokkal azonosít téged, akkor a kártya társaság a a 2. faktort elengedje a gyorsabb vásárlás, jobb ügyfélélmény miatt.
Ez annyira technikai dolog, hogy nem is fognak róla tudni. Ha érdekel olvasd el a barion api doksiját ahol a 3DS-ről értekeznek.
Valamint az ilyen megszüntetett virtuális kártyákra, egyszer használatos virtuális kártyával fizetett dolgok után is ha van visszatérítés, akkor vissza fog érkezni az összeg, hiába nem létezik már a kártya adatai nálad…
@Akos: Azért nem mondtam le, mert úgy voltam vele, úgyis lejárt a kártya,
nem fog tudni hosszabbodni a szolgáltatás. Egyébként a szolgáltató törölte a tranzakciót, de a bank is megteszi ilyen esetekben, ha kéred.
@Nándi: Igen, bevezethetné az összes bank is a virtuális kártyákat 🙂
@Maccs: Az emailben benne volt a konkrét bank. Ha Miklós engedi, kiírható részemről.
@Bankartya: Igen, így működnek az előfizuk, csak a legtöbb szolgáltató lejárt bankkártyánál nem próbálkozik, hanem értesít, hogy nem jó.
@Gáborqa: A technológiai részét értem, csak nem tudtam eddig és meglepett 🙂
Az új kártya adatait viszont nem adtam meg senkinek, ki sem volt bontva a borítékból. Mégis megtudta a kereskedő valahonnan ( Sony PSP előfizu volt amúgy)
Egy cégnél történt ilyen jogtalan terhelés. Nem tudom még ki emlékszik a PPO-ra?
index.hu/gazdasag/magyar/2010/01/13/csalas_miatt_nyomoz_a_rendorseg_a_ppo-ugyben/
De a lejárt kártyát már itt sem tudtak terhelni, ugyanakkor olyan külföldit igen, amivel anno nem tudtam fizetni az oldalon.
Ahogy fentebb írták a Revolut virtuális kártyái (egyszer használatos is, meg a másik is) szerintem erre jó.
Akkor minden csaló weboldal ezek szerint korlátlanul hozzáfér az ember számlájához, ha előfizetésnek álcázza a levonást? Ne már.
A CIB-nél (és egyébként az OTP-nél is) külön számlához van kötve az internetkártya, és a kártyának van éves díja is. Korábban a bank mereven kizárólag az érintett számláról vette le a kártya költségeket, tehát az internetkártya költségeit a netes számláról. Újabban automatikusan átmozgatja a számlák között a szükséges pénzt, hogy fedezze a kártyaköltségeket. Ezt onnan tudom, hogy én is mentem már mínuszba az egyik számlán.
Logikusnak tűnik, hogy a bank be tudja szedni a neki járó pénzt, és ebből a szempontból mindegy, hogy melyik számláról vonja. Az más kérdés, hogy vajon technikailag a netes számla különbözik-e a normáltól: egy kereskedő tud-e mínuszig terhelni, vagy a bank azt mondja, hogy az ügyfél számláján nincs pénz, nem küldök – oldjátok meg egymás közt
1) erre a megoldás, hogy pl. használj Wise-t és kérd az öko fehér bankkártyát, amin nincsenek rajta a kártyaadatok. Tegyél fel rá annyit, amennyi mondjuk egy napi vásárláshoz kell. Ha az öko kártyát elveszíted, akkor blokkolod az appból és rendelsz egy újat kb. 2500 forintért.
Esetleg csinálhatod azt is, hogy 2 számlát vezetsz egy bankban, az egyik lehet pl. egy takarékszámla, a másikhoz meg hozzákötöd a bankkártyádat. Ez utóbbira csak a szükséges pénzt mozgatod rá, és bátran vásárolsz vele a neten és fizikai boltokban.
2) Vannak olyan előfizetések, amelyeknél kötelezted magad, hogy pl. 1 évig fizeted a havidíjat. Valahol érthető, hogy a szolgáltató megpróbálja beszedni a neki járó pénzt.
folyt. köv
Tudott tény, hogy nehezebben mondunk le egy bármikor lemondható előfizetést, mintha nekünk kellene minden hónapban megerősíteni azt. Ezt a hatást használta ki valamelyik nyugati kormány a nyugdíjelőtakarékosság elősegítésére. Az embereket automatikusan betették nyugdíjpénztárakba, és nekik kellett kifejezetten kilépni belőlük, ha akartak. Ennek következtében sokkal több pénztári tag lett így, mint az intézkedés nélkül.
Egyébként több szereplő is érdekelt az automatikus előfizetési beterhelésben. Nyilván a kereskedő szakítja a legnagyobbat, de a kártyatársaság és a bank is részesedik.
Amúgy pedig tudtommal nemrég óta a szolgáltatóknak legalább 1-2 héttel a terhelés előtt értesíteni kell az ügyfelet a várható terhelésről, ez kártyatársasági előírás.
Márton
Honnan tudjátok, hogy a bank csinálta jól, és nem a kereskedő vont le valamit jogtalanul?
Azért csak, mert a bank azt mondta?
“A bank törölte, és visszahívta a tranzakciót”….. Akkor mégse látja, hogy élő az előfizetés?
Értem a számla és kártya különbséget és nem sunyiztam. A hsz-kből is láthatod, hogy ez nem mindenkinek triviális, hogy ez így működik lejárt kártyák esetén.
Nem szidtam senkit, se a bankot, se a szolgáltatót. Mindkettő ügyfélszolgálat korrektül segített a problémámban egyébként.
Nem szidtam senkit, se a bankot, se a szolgáltatót. Mindkettő ügyfélszolgálat korrektül segített a problémámban egyébként.
.dev domain volt, godaddy kezeli és ők vonták vissza a tranzakciót amúgy, nem a bank (bank válaszban is látszik)
A problémám alapvetően, hogy folyamatosan leshetem a tranzakcióim, hogy ki és mit húzott le róla. Ha lenne egy lista az ebankban, hogy milyen szolgáltatóknak van joga tőlem lehúzni pénzt, az sokkal szimpibb lenne. De megoldom egy plusz számlával a problémát hamarosan 🙂
De a legjobb az volt, mikor egy webshopbol uj PC-t rendeltem, kifizettem a gepet egy alap videokartyaval majd telefonon lebeszeltem veluk, hogy tegyenek bele egy komolyabbat a kereskedo srac a telefon utan siman be tudta terhelni ujra a debit (nem lejart) kartyat mindenfele uj engedely pin vagy azonositas nelkul.
Azért, hogy új tranzakciót ne tudj vele kezdeményezni. De ez nem új tranzakció, és a kártyaszám sem változott, ugye…
Szóval én azt mondom, hogy egy domain szolgáltató inkább tegyen meg mindent, hogy megkapja a pénzt, és csak legvégső esetben tagadja meg a szolgáltatást. Nagyon sok nagyságrenddel többet lehet bukni ezen egy domain éves díjánál.
Jó kérdés. Talán azért, mert a fizikai kártya használódik, rongálódik. Bár fel lehetne tenni a kérdést, hogy a paypass bevezetésével nem kéne-e kitolni a korábbi 3 évet mondjuk 5-re 🙂
Az botrány lenne, ha letiltott kártyát utólag be lehetne terhelni, de a levélíró nem állít ilyet. De lejárt kártyánál tényleg az emberek felének az a jobb, ha továbbra is levonható a pénz, a másik felének meg az, ha nem. Nincs tökéletes rendszer.
Jelszót is ezért kell rendszeresen váltani.