Most már megéri a villanyautó?

2023-02-15
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Valamiért ha elektromos autóról van szó, nem azt kérdezik az emberek, hogy mennyire gyorsul, mennyire gondozásmentes, esetleg mennyire problémás a töltése, ha nem tudod otthon tölteni, hanem mindenki azt akarja tudni, hogy mikor térül meg.

Még soha nem hallottam olyan kérdést, hogy mikor térül meg egy SUV vagy crossover, esetleg egy kabrió. Peugeot 3008-at vettél 308 helyett? Mikor fog megtérülni a felára a crossovernek? Mikor térül meg a klímázási költségekben, hogy le tudod nyitni az autód tetejét?

Ha mindenki erre kíváncsi, hát legyen, nézzük meg, megtérül-e már a villanyautó?

Mivel a legelső, 8-10 éves villanyautók lassan kezdenek kikopni a piacról (már új korukban is túl kicsi és nem kiforrott akkumulátort kaptak), ezért nincs túl sok értelme idős, használt autókkal számolni. (Ezért is volt nagy az értékvesztése az elektromos autóknak a hőskorban, vagyis néhány évvel ezelőttig.)

Ezért modellezzük azt le, hogy újonnan veszünk egy autót és öt évig használjuk.

Olyan típust kell választani, amiből van benzines és akkumulátoros verzió is és már négy-öt éve is árulták, legyen ez a KIA Niro. (Abból indulunk ki, hogy van pénzed új autóra és mindkét verziót ki tudnád fizetni.)

A középső Gold felszerelést nézve a benzines (mild hibrid) verzió 12 millió forintba kerül. A Plug-in hibrid verzió, ami főleg benzines, de tisztán akkumulátorról is elmegy 35-40 kilométert, annak ára 14,8 millió forint. A tisztán elektromos verzió 17,75 millió forint, amihez érdemes hozzászámolni egy otthoni töltő kiépítését is, szerencsére most magát a töltőt akcióban adják az autó mellé. (Igaz, tavaly év végén még 400 ezerrel olcsóbb volt az autó, nem tudom, akkor adtak-e hozzá töltőt "ajándékba".)

Itt már mindjárt 5,75 millió forint hátrányból indulunk. Ezért ma kapsz majdnem 9.600 liter benzint, amivel egy hibridautó elmegy 130-140 ezer kilométert. Innentől kezdve mindegy, hogy mennyivel olcsóbb az elektromos árammal való közlekedés, nem? Ennyi pénzből tíz évig tudsz tankolni.

Azonban ez így csak féligazság, mert az sem mindegy, mennyiért tudjuk eladni öt év múlva az autót. Mennyi jön vissza öt év múlva ebből az 5,75 milliós felárból?

Nézzük meg, mennyiért mennek a 2018-as benzines és elektromos Niro-k használtan. Egy 70-80 ezer kilométert futott normál hibrid Niro 7,5-7,7 millió forint.

Ugyanez elektromos verzióban 12,5-13 millió forint. (Jelenleg csak 2019 év eleji eladó e-nirok vannak a hirdetésekben, arányosítottam az árát.)

A különbség 5-5,5 millió forint. Majdnem pont annyi, mint az új árak közötti különbség.

Amivel számolni kell még, hogy a kezdeti 5,75 millió forint plusz beruházási költséget megspórolva és berakva mondjuk állampapírba, ötéves távlatban 10%-os átlagos kamattal számolva nyernék az olcsóbb autó vásárlásával további 3,51 millió forintot!

Erről sokan elfeledkeznek, pedig amint látjuk, nagyon komoly pénzről van szó. (Ha nem lenne egyértelmű: mivel 5,75 millió forinttal kevesebbet kellett kivennem az államkincstárból azért, hogy autót vegyek, ha a benzines modellt választom, az ott bent hagyott pénz évi átlag 10% kamattal öt év alatt 9,26 millióra hízott volna.)

Azonban 3,51 millió öt év múlva megkapott forint nem annyit ér, mint a mai forint. Csökkenő inflációval számolva, mai értéken kb. 920 ezer forinttal érdemes számolni, mint elmaradt reálkamattal.

Tehát eddig mit tudunk?

A mostani új ár mínusz az ötéves használt ár és az elmaradt kamatok miatt kerekítve 1,4 millió forinttal jobban jövünk ki indulásnál a benzines verzióval. Ezt kellene ledolgoznia az elektromos autónak öt év alatt, hogy anyagilag is jobban járjunk.

De még nem gurultunk egy métert sem, nem tankoltunk, nem fizettünk cascot, súlyadót és sok minden mást sem.

A szervizköltség nagyjából ugyanannyi. Az elektromos verziót kétévente vagy 30 ezer kilométerenként kell vinni szervizbe és pont olyan drága a kötelező szervize, mint egy benzinesnek. Sőt, a négyéves szerviznél akkumulátor-hűtőfolyadékot cserélnek, 150 ezerért.

Tehát ez mindegy. Hiába nem csinálnak szinte semmit egy elektromos autóval a szerviz alkalmával, nem olcsóbb, mint egy hagyományos autó kötelező szervize. (Minden másra ott a Kia hétéves garanciája.)

Egy elektromos autóban kevesebb dolog romlik el, hiszen nincs benne váltó, katalizátor, turbó és a többi időzített bomba. Ha mégis elromlik valami, akkor viszont minden nagyon sokba kerül, de erre ott a garancia, hiszen a motorra, inverterre, akkumulátorra szól a garancia.

Egy új benzines autó sem igazán romlik el az első öt évben és a legtöbb ilyen hibára szintén él a garancia. Ezért a szervizköltséget vegyük döntetlennek garanciaidőben, ami jelenleg egy Kia esetén hét év.

Az elektromos autóknak sokkal drágább a cascoja, mert sokkal drágább javítani őket egy baleset után és egyébként is sokkal többe is kerülnek újonnan is.

Ezért cserébe viszont nem fizetsz súlyadót és olcsóbb az átírása is.

Ezen a területen legyen évi hetvenezer forint az elektromos verzió hátránya. (A casco ára rengeteg mindentől függ, de ez megfelelő kerekítésnek tűnik.)

Az átlagautós 15 ezer kilométert megy egy évben.

Ha a benzines verzió valódi fogyasztását 6,5 liternek veszem a katalógusadat 4,5 literje helyett, akkor ez éves szinten 975 liter üzemanyag, ami a mostani auchanos árakkal számolva 585 ezer forint évente.

Az elektromos verzió fogyasztása télen-nyáron átlagosan legyen a katalógusadat helyett a sokkal életszerűbb 18 kWh/100 kilométer, ehhez még jön egy cirka 5-8% töltési veszteség.

Ha elektromos árammal töltöd az autód, akkor biztos, hogy beleesel a 70 forintos lakossági tarifába. Ekkor 210 ezer forintba kerül évente az otthoni töltés. Néhányszor vidékre mész és kénytelen vagy aranyáron tölteni a fizetős töltőkön, csapjunk még hozzá évi 15 ezret.

Itt az elektromos autó nyer, évi 360 ezer forinttal.

Ez öt év alatt 1,8 millió forint megtakarítás az üzemanyagon. (Ha nem tudod otthon, lakossági tarifával tölteni az autót, akkor az utcai töltés jöhet szóba, de az pedig értelmezhetetlenül drága lett, azzal nem is kell számolni, megéri-e az elektromos autó.)

Azt kapjuk, hogy mindezeket összevetve öt év távlatában egy hajszállal nyer az elektromos autó, ötvenezer forinttal. Ez kerekítési hiba, hiszen több adatot csak megközelítően tudtunk megadni. Másik típust kiválasztva is némileg más eredményt kaphattunk volna.

(Ha lenne még állami támogatás az elektromos autókra, azzal együtt már egyértelműen az elektromos autó nyerne.)

Nem említettük még a cégautó-adó mentességet és több városban az ingyen parkolást, ami az elektromos autók kiváltsága. Ha ez téged érint, akkor ez jelenleg komoly előny lehet az elektromos autó javára.

Azonban érdemes figyelembe venni, hogy ezek a kedvezmények bármikor eltűnhetnek. Több országban már a villanyautók külön adóztatásáról folyik az egyeztetés, hiszen az üzemanyagárak majdnem kétharmada valamilyen adó, amit a villanyautósok nem fizetnek meg. Ez addig nem probléma, amíg az elektromos autók csak egy egzotikus kisebbséget jelentenek az utakon, ha az arányuk elér már egy szemmel látható szintet, biztos, hogy őket is bevonják a közös teherviselésbe, s ha nem az üzemanyagon keresztül, akkor majd valamilyen kiegészítő adón keresztül.

A parkolási kedvezményt is egyre több helyen vonják vissza, teljesen érthető módon. Azért kell fizetni a belvárosi parkolásért, mert több autó akar parkolni, mint ahánynak hely jut. Ezen semmit nem változtat az, hogy az adott autót milyen motor hajtja, s ha már  minden negyedik-ötödik parkolóhelyet zöld rendszámos autó foglal el, hiszen a zöld rendszám lett az új mozgássérült kártya, akkor gyorsan visszavonják majd ezt a kedvezményt még ott is, ahol most még megvan.

Egy szóval válaszolva a felvetett kérdésre, ma már nem drágább a villanyautózás (leginkább azért, mert a fejlődésnek és a keresletnek hála már nem zuhan az elektromos autók használt piaci értéke úgy, mint 4-5 éve), de nem is olcsóbb, legalábbis érdemben biztos nem a hagyományos autókhoz képest.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram