Írtam egy cikket, hogy szerintem komoly pénzt csak komoly helyen érdemes tartani és a feltörekvő fintech cégek csak addig olcsók, amíg a befektetők hajlandóak finanszírozni a pénzégetést a piacszerzés reményében, utána egy versengő piacon ugyanannyiért kell adniuk a szolgáltatást, mint mindenki más. (Sőt, ha az a mindenki más hozzájuk képest egy mamut, akkor még hátrányba is kerülnek.) Addig is mindenen spórolnak, leginkább az emberi munkán, s ez sajnos a legtöbbször a minőség kárára megy. Inkább fizetek többet, de tudjam, hogy ha baj van, van hová fordulnom.
A cikkben nem említettem egyetlen céget sem név szerint, de a Lightyear magára vette a dolgot és írt egy szép hosszú levelet.
Bár a véleményem ettől még nem változott meg, közéteszem az ő levelüket is, íme:
A blogján vasárnap „Az kevés, hogy valami olcsó” címmel megjelent bejegyzéssel kapcsolatban írok önnek. Látható, hogy a Kiszámoló blog céljának tekinti az emberek ismereteinek bővítését a pénzügyek és a befektetések terén, ami remek kezdeményezés, és a Lightyearnél osztozunk ebben önnel.
Habár név szerint nem említette a Lightyeart, úgy tűnt, hogy a cikk bizonyos részei ránk vonatkoznak. Ezért úgy éreztem, érdemes lenne felvenni önnel a kapcsolatot, és bővebben tájékoztatni arról, hogyan biztosítjuk az ügyfeleink pénzének védelmét, miért tudunk alacsony árakat kínálni, és milyen ügyfélszolgálatra számíthatnak a felhasználóink.
A Lightyear szabályozásáról és az ügyfelek pénzének védelméről
A Lightyear az Egyesült Királyságban és az EU-ban is bejegyzett és működési engedéllyel rendelkező befektetési vállalat (a Lightyear UK Ltd. az Egyesült Királyság pénzügyi felügyeletének [FCA] engedélyével rendelkezik, a Lightyear Europe AS felügyeletét pedig az Észt Pénzügyi Felügyeleti Hatóság látja el). Azért Észtországban jegyeztük be a vállalkozásunkat, mert mindkét társalapítónk észt, és az országban aktív fintech közösség található; a helyi szabályozási hatóság bizonyítottan eredményes felügyeletet képes biztosítani, és szorosan együttműködik az Európai Értékpapír-piaci Hatósággal (ESMA) az uniós felügyeleti konvergencia előmozdítása érdekében.
Befektetési vállalatként szigorú szabályozási követelmények vonatkoznak ránk a szolgáltatásaink biztosításával, az ügyfeleink eszközeinek kezelésével és védelmével, valamint a tőkemegfeleléssel kapcsolatban. Ezért különféle védelmi intézkedéseket teszünk.
A törvények értelmében a Lightyear valamennyi európai ügyfelének eszközeit 20 000 euróig biztosítja az Észt Befektetővédelmi Ágazati Alap. A bankokkal ellentétben azonban a Lightyear ügyféleszközök védelmére vonatkozó kötelezettsége nem erre a 20 000 euróra (vagy bármilyen más maximális összegre) korlátozódik, hiszen a Lightyear nem használhatja az ügyfelek pénzét vagy értékpapírjait saját célra. Vagyis a bankokkal ellentétben mi nem hitelezzük ki az ügyfelek pénzét harmadik feleknek.
Az ügyfelek eszközei (a számlájukon tartott pénz és az értékpapírok is) az ügyfelek – és nem a Lightyear – tulajdonában állnak. Az eszközök elkülönítésének biztosítása érdekében az ügyfelek pénzét a saját pénzünk tárolására használt számlától eltérő számlákon tartjuk. Ez jogszabályi követelmény, és az Észt Pénzügyi Felügyeleti Hatóság (EFSA) minden évben tart nálunk – csakúgy, mint a többi befektetési vállalatnál – auditot ezzel kapcsolatban. Az ügyfelek pénzét szabályozott EU-s hitelintézeteknél és a legmagasabb besorolású minősített pénzpiaci alapokban tartjuk. Az ügyfelek be nem fektetett pénzét elsősorban Hollandiában az ABN AMRO Banknál, valamint a Moody’s, az S&P és a Fitch értékelése szerint AAA/mmf besorolású BlackRock minősített pénzpiaci alapokban tartjuk. Az ügyfélpénzek kis hányadát Észtországban, az LHV Bankban tartjuk.
A Lightyearnél tartott befektetések tulajdonosai az ügyfelek, ezért a befektetett eszközöket a Lightyear eszközeitől elkülönítve, engedéllyel rendelkező letétkezelőknél tartjuk. Erről bővebb információk találhatók itt. Egy esetleges csőd esetén az ügyfelek értékpapírjai és pénze érintetlen marad, és azokat teljes egészében megkaphatják. Más szóval a Lightyearnek az ügyféleszközök védelmére vonatkozó kötelezettsége nem csak egy bizonyos maximális összegig terjed.
Alacsony árainkról
Hiszünk abban, hogy amennyiben a problémákra technológiai megoldásokkal szolgálunk, alacsonyan tarthatjuk a költségeket. A költségeink nem fognak a növekedésünkkel párhuzamosan emelkedni, vagyis nem kell később rosszabb terméket vagy szolgáltatást biztosítanunk ahhoz, hogy nyereségesek legyünk. A csapatunk keményen dolgozik azért, hogy ilyen megoldásokat fejlesszünk, amelyekre jó példa a könnyen megnyitható és ingyenes magyarországi TBSZ. Ezenkívül azt is fontosnak tartjuk, hogy a felhasználóink kihasználhassák a legjobb lehetőségeket, így hozzáférést biztosítunk nekik a BlackRock pénzpiaci alapjaihoz, amelyek hagyományosan gyakorlatilag elérhetetlenek voltak a lakossági befektetők számára, hiszen az alapokhoz való hozzáféréshez szükséges minimális eszközállomány 500 millió euró volt.
Kivételes képességű csapatunk tagjai korábban olyan jól ismert fintech cégeknél dolgoztak, mint a Robinhood, a Wise és a Revolut – ezek közül kettő tőzsdén jegyzett, több millió felhasználóval rendelkező vállalat, amelyek mára nyereségesek és óriási értéket nyújtanak az ügyfeleknek.
Ügyfélszolgálatunkról
Eltökélt szándékunk, hogy a Lightyear kiemelkedően jó ügyfélélményt biztosítson: a platformot elérhetővé tettük magyarul is, és bővítettük az ügyfélszolgálati csapatunkat, hogy magyarul is az ügyfelek rendelkezésére állhassunk. Nemrégiben közzétettük egy 2024. augusztusi kutatásunk eredményét, amely szerint az ügyfél-elégedettség terén a bankokat 5-ös skálán 4 alatti pontszámmal értékelték, például az OTP 3,7-es, az MBH pedig 3,3-as értéket kapott. Ezzel szemben a Lightyear legfrissebb ügyfél-elégedettségi pontszáma (egy 3000 fős mintán) decemberben 4,46 volt. A Lightyearre a Trustpilot felületén novemberben érkező értékelések értékének átlaga pedig 4,72 volt.
Jelenleg az utunk elején járunk, és arra koncentrálunk, hogy egy nagyszerű terméket fejlesszünk és eljuttassuk Európa minden országába. Ebből következően jelentős összegeket költünk a termékfejlesztésre és arra, hogy a termékünket újabb európai piacokon is elérhetővé tegyük és lokalizáljuk. Az üzleti modellünk kialakításának köszönhetően operatív értelemben jó helyzetben vagyunk, de úgy döntöttünk, hogy a pénzünkkel a termékünk tökéletesítését biztosítjuk. Ez magyarázza tehát azt, hogy a befektetőinktől (például a Lightspeed Venture Partnerstől és a Virgin Group képviseletében eljáró Sir Richard Bransontól) kapott 35 millió dollárt termékfejlesztési és növekedési célokra fordítjuk.
Remélem, a fentiek világosabbá tették a működésünket, és erősítik a belénk vetett bizalmat, amelyre ön szerint még nem szolgáltunk rá. Mivel startupként a rendkívül éles verseny által jellemzett fintechkörnyezetben tevékenykedünk, egyelőre nem hozunk nyilvánosságra a vállalatunkkal kapcsolatos adatokat.
Nagyon szimpatikus, hogy a válaszukat is lehozod Miklós.
A Lightyear-hez kérdés, ha olvassátok:
A DTCC-nél és az európai CSD-k esetében le lehet ellenőrizni valahogy, hogy valóban van az ügyfél nevén náluk tárolt értékpapír? Ha nem, várható ilyen irányú fejlesztés? Nagyban növelné a bizalmat egy olyasmi rendszer, mint a magyar eszlaweb.mnb.hu
Korrekt válasz. Engem meggyőzött. A pmápból lightyear tbsz lesz hamarosan.
De mit veszel belőle?
ETF-et.
Ez a PR Azért azt az ügyfélelégedettségi kutatást megnéznem, hetente jönnek nekünk a felmérések, és nagyon nem ilyen számokat mutatnak. Egy deka konkrétum nincs ebben a szövegben amúgy, csak nagy nevek és bullshit.
"A cikkben nem említettem egyetlen céget sem név szerint, de a Lightyear magára vette a dolgot és írt egy szép hosszú levelet" - Persze hogy magukra vették, hiszen gyakorlatilag őket írtad körül. 😀