Japán: így kellene

2025-11-02
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Szóvá tettétek, hogy miért nem írtam mostanában. Külföldön voltam két hétig, most értünk haza Japánból, oda mentünk az őszi szünetben.

Leírok majd pár hasznos dolgot, ha te is menni akarsz, de előtte hadd írjak valamiről, ami teljesen megdöbbentett. Leginkább az, hogy miért nincs így a világon mindenütt.

Ez pedig az autókérdés.

Európában és Amerikában valamiért az emberek alapjognak képzelik, hogy a magántulajdonú autójukat a közterületen tarthassák, bárhol és természetesen ingyen.

Senkinek nem jut eszébe jakuzzit venni vagy pingpongasztalt, ha nem fér el a lakásában vagy a kertjében, senki nem akarná ezeket az utca közepén tárolni, amikor éppen nem használja, de az összes autómnak az önkormányzat ingyen biztosítson helyet a házam előtt is és mindenhol, ahová csak menni akarok. Legyenek mindenhol széles utak és rengeteg parkoló, hogy nekem jó legyen.

Ezért aztán az összes város összes utcája nem más, mint egy végtelen autóparkoló vagy hömpölygő autóáradat, a gyalogosok pedig örüljenek, ha elférnek a járdán a parkoló autók mellett.

Minden városban állandó a bűz, a szmog, a por és a zaj az autók miatt, ezért aki csak teheti, kimenekül a városokból a környező településekre, majd minden reggel autóba ül és visszamegy a városba dolgozni.

Japánban ez fel sem merül. Nemhogy az autódat, még a kerékpárodat sem tarthatod az utcán. Eleve csak akkor vehetsz autót, ha bizonyítani tudod, hogy van hol parkolnod vele ("shako shoumei" igazolás).

Ha bárhová mész autóval, csak foghíjtelkeken kialakított fizetős parkolóban tudsz megállni, rendkívül borsos áron. Nincs olyan, hogy egyszerűen megállsz az út szélén, olyan pedig végképp nincs, hogy napokig ott tartod az autódat.

Kiemeltebb helyeken akár 4000 forintba is kerül egyetlen óra parkolás, de nyolcszáz-ezer forint alatt nem nagyon találsz parkolási lehetőséget óránként. Sőt, a kerékpároknak is fizetős parkolóik vannak, azokat se dobálhatod el akárhol, igaz, ott csak 220-300 forintba kerül egy nap.

Az eredmény? Szinte egyáltalán nem látsz autót az utakon, ellenben mindenki az út közepén sétálhat, kerékpározhat és a 14 millió lakosú Tokióban vagy a közel hárommilliós Oszakában is (agglomerációval együtt 37 millió illetve 19 millió fő) olyan csend van és olyan tiszta a levegő, mint szinte sehol egész Magyarországon.

Mindenki metrózik, vonatozik, kerékpározik és sétál. Mivel rengetegen használják a tömegközlekedést, nagyon jól ki is van építve és olcsó is. Közben egy 14 millió metropolisz is teljesen élhető, nem is igazán értik a közlekedési dugó fogalmát.

Mivel úgysem hiszed el nekem, hogy tényleg lehet így élni, annyira hihetetlen ez innen nézve, néhány fotó Tokióról és Oszakáról, mindegyik munkanap készült, délelőtt vagy a délutáni "csúcsban". S nem, nem a covid alatt, hanem most, az elmúlt pár napban.

Az első két kép Oszakában készült délelőtt tíz órakor, a következő Oszaka este fél hatkor a belvárosban. Számold meg, hány autót látsz a képeken a gyakran hat-nyolc sávos utakon. (Még egyszer: agglomerációval együtt 37 és 19 milliós nagyvárosokról van szó.) Minden kép dupla kattintással nagyítható.


A következő képek Tokióban készültek, az első az ottani Nyugati pályaudvar mellett, a masodik a híres tokiói központban, a Shibuya kereszteződésben, a többi egy kilátóból. Még egyszer: munkanap délelőtt, néhány nappal ezelőtt.

Mivel szinte senki nem jár autóval (az utakon leginkább mesteremberek és áruszállítók kisteherautói közlekednek), minden város teljesen élhető. Az autók 40-50-nel mehetnek a főutakon, a többi utcában jellemzően 20-30-cal és állítólag nagyon sokat is mérik a sebességet.

Egy kép egy budapesti viszonylatban egy hetedik kerületi utcáról, csak éppen egy 14 milliós városban. Innen nem akarsz menekülni az első adandó alkalommal vidékre, a levegő tiszta, nincs zaj és por. El tudnál képzelni egy budapesti belvárosi utcát így? És azt, hogy az összes utca így néz ki az egész városban? (Az autók nem az utcán parkolnak, hanem a saját telken vagy fizetős parkolóban):

Fizetős kerékpártároló, merthogy azt sem dobálhatod szét ám akárhol:

Oszakában teljes rend volt, Tokióban már azért láttunk néhány szétdobált kerékpárt. Viszont büntetik is őket, az alábbi képen éppen a tilosban parkoló kerékpárokat büntetik Tokióban:

Tették rájuk a büntetési cédulákat. Nem tudtam, honnan tudják, kié a kerékpár. Aztán kiderült, hogy azokon is rendszám van:

Ha ez kevés lenne az élhető városért, Oszakában például tilos dohányozni az utcán, mert sokakat zavar a cigifüst. Akire rátör a kényszer, hogy azonnal elszívjon egy cigarettát az utcán, ilyen elkerített részeken teheti meg (Ez a kép egyébként Tokióban készült, nem tudom, ott is tilos-e az utcán dohányozni. Oszakában ez többször ki volt írva):

Idehaza ahogy minden autós kiakadna, ha nem tarthatná akárhol az autóját, minden dohányos is kiborulna, hogy nem ott gyújt rá, ahol csak akar.

Az értelmesebbje értené csak meg, hogy ettől lesz élhető a város. A metrón, vonaton elvileg tilos mobilozni is, ettől még felveszik a telefont, de diszkréten, halkan beszélnek bele, hogy mást ne zavarjanak. Beszélgetni is csak úgy beszélgetnek buszon, vonaton, hogy mást ne zavarjanak vele. S természetesen zenét is mindenki csak fülessel hallgat.

Nincsenek utcai szemetesek sem, ezért nem is igazán csinálnak szemetet az emberek az utcán. Senki nem eszik az utcán, nincsenek galambok (egyszer láttam szárnyas patkányokat, azaz galambokat két hét alatt és természetesen galambürülékkel sincs tele az utca), macskát egyáltalán nem láttunk, kutyát kétnaponta egyet-egyet. Olyan tiszták az utcák, hogy szinte enni lehetne a földről.

Nincsen húszfős segwayes túra sem a belvárosban, akik a gyalogosokat veszélyeztetik, ahogy sörbicikli és sakálrészegen üvöltő legénybúcsús hordák sem. Hajléktalant egyet láttam két hét alatt (pedig nyilván azért ott is vannak jópáran), utcai zenészt talán kétszer vagy háromszor.

Padok nincsenek általában az utcákon, de ha mégis, gondoskodnak róla, hogy ne lehessen aludni rajtuk. S ezen nem akadnak ki a helyi mindenféle szervezetek, mint nálunk, mert az élhető környék fontosabb, mint az, hogy aki csak akar, a padokon aludhasson.

Fontosabb egy élhető társadalom, mint az, hogy mindenki azt csinálja, amit csak akar. S ez a végén mindenkinek sokkal jobb így.

Ingyenes vécé szinte minden sarkon van, nem tudsz úgy öt percet menni, hogy ne találj egyet. Viszont éppen ezért az éttermekben gyakran nincs, hiszen mindenhol máshol van.

Sok vécében, még a férfi vécékben is van fixált babahordozó, bele tudod tenni a gyereket, amíg a dolgod intézed, nem szökik el vagy nem nyitja rád az ajtót. Egyszerű, de mégis nagyszerű ötlet.

Ahogy az is, hogy az egyenrangú útkereszteződésekben a kereszteződés közepére mindig fel van festve egy X, így ha ismeretlen helyen vagy, nem kell minden egyes keresztutcánál azon gondolkodnod, hogy azért nincs elsőbbségadás táblád, mert neked van elsőbbséged vagy azért, mert jobbkezes az utca. Látod  messziről, ha jobbkezes utca következik.

Rossz volt hazajönni, na. Miután tudom, hogy így is lehet élni, ha elég érett és kulturált egy társadalom, akkor elszomorít a tudat, hogy az én életemben már biztos, hogy nem lesz ilyen az országom, főleg azért sem, mert legalább egy-két generációnyi idő lenne az, hogy az emberek egyáltalán akarjanak így élni.

Nincsenek illúzióim sem, hogy lenne bárkiben politikai akarat Európában (Magyarországon aztán végképp nem), hogy átvegyék az élhető városok japán modelljét, főleg, hogy mindenhol a populizmus hódít a politikában, ahol nem mernek olyan döntéseket hozni, ami a butább többségnek elsőre nem tetszene.

Szerencsére azért vannak már városok, ahol ha nem is ennyire radikálisan, de például kezdik visszafoglalni a köztereket az autóktól. De ott is nehéz megértetni sok egyszerű gondolkodású emberrel, hogy a végén neki is jobb lesz így.

Ha teheted, mindenképp menj el Japánba, érdemes a saját szemeddel látni, hogy nézne ki egy megapolisz autórengeteg és az azzal járó kosz, bűz, por és zaj nélkül, hogyan lehet tökéletesen élhető egy 14 milliós város.

Az egyetlen komoly költséged a repülőjegy, ami értelemszerűen sokkal drágább, mint Európába bárhová.

Mi nem sokat variáltunk, mert a gyerekek miatt kötött volt, hogy mikor mehetünk, ezért nem vártunk olcsó repjegyre, így volt fejenként 275 ezer forint a repülőjegyek ára, kínai átszállással.

Érdemes megfontolnod, hogy esetleg alszol egy éjszakát Kínában, mert azért hosszú az út. (Négy főre volt 25 ezer forint egy éjszaka Kínában reggelivel, reptéri transzferrel egy vadonatúj, modern hotelben Xianban. A taxi a reptértől a szállóig kb. 15-20 kilométerre(!!) volt 1.300 forint, mert nem akartunk várni a transzferre egy órát. Adtam a taxisnak 4.400 forintot jenben a közel húszkilométeres taxiútra, annyira boldog lett tőle, hogy régen láttam ennyire boldog embert.)

Fontos: ilyen hosszú repülőúton legalább másfél óránként állj fel néhány percre, mert jó esetben csak a lábad dagad cipóra, rosszabb esetben vérrög sem elképzelhetetlen. 40 év felett kompressziós harisnyát is érdemes megfontolnod ilyen hosszú útra.

A szezon Japánban a tavasz és az ősz, nyáron nagyon magas a páratartalom, ezért kevesen utaznak oda. Október végén is általában melegebb van mint itthon, de azért vékony kabát már kellhet, főleg reggel és este.

A szállás olcsóbb volt, mint Európában, ahogy minden más is. Olyan olcsó kint az élet, hogy sírva fakadhatsz, hogy nálunk miért ilyen drága, ha bő kétszer annyit keresnek, mint mi.

Egy számla a Starbucksból, két nagy karamellás latte és két nagy forró csoki 4.760 forint:

Étteremben nem sikerült egyszer sem négy főre 16 ezer forintnál többet költeni, annyira olcsók az éttermek. Jellemzőbb volt a 12-14 ezer forintos számla. A víz és gyakran a tea is ingyen van, kérés nélkül hozzák és korlátlanul utántöltik. Ezért arra nem költesz. Borravaló nem csak hogy nincs, hanem egyenesen sértésnek számít, mert azt akarod kifejezni vele, hogy jó volt a szolgáltatás, de ezzel sérted meg őket, mert azt állítod, hogy egyébként nem tesznek meg mindent érted.

(A másik, ami nagyon jó lenne itthon, ha minden futárt, pincért és szakácsot megfizetnének annyira, hogy örökre elfelejthetnénk a borravalózást meg a szervizdíjnak hívott lehúzásokat. Legyen annyi az étteremben az étel ára, hogy ne kelljen még ráhazudni egy szervizdíjat és ne én adjak fizetést a pincérnek a borravalóval. Mert egy étteremben az nem külön fizetős extra, hogy megfőzik az ételt és felszolgálják, mert azért étterem és nem közért. De ezt csak zárójelben.)

Egy átlagos menü egy színvonalas tokiói étteremben. Akkora adag, hogy alig bírtuk megenni:

A hozzátartozó számla 13.850 forintról négy főre:

Ha sokallnád az összeget, ramenezőkben meg kifőzdékben, amikből rengeteg van mindenfelé, feleennyit sem kell fizetni, ott fejenként 1.500-2000 forintból bőven jól laksz, de ez egy rendes étteremben jellemzően ilyen árak vannak.

S nincsen rablás a reptéren sem, ott olcsóbban ettünk szinte ugyanezt. A turistaközpontokban sem akarják kilopni a szemed, ott sem volt drágább az étterem.

De a taxi biztos drága, hiszen a taxisofőr is sokat keres. Aha. Alapdíj nincs, illetve van, az első kilométer 500 yen, azaz 1.100 forint, a többi már csak 400 yen, azaz 880 forint.

Philips 9000-es villanyborotva áfával volt 24 ezer jen, azaz 52 ezer forint. Máshol láttam 19 ezer jenért is ugyanilyet. Az 5000-es sorozat 22 ezer forint volt, nálunk ennyibe kerül a hozzávaló cserefej.

Mobilnet: nézegettem e-simeket, de aztán végül a lengyel mobil előfizetésemre vettem (itt írtam róla) 15 napos, 10 gigás internetet, jó Kínában és Japánban is, amit megosztottam a többiekkel. Nem volt drágább, mint a mindenféle e-simek és bőven elég volt, hiszen a szálláson volt wifi.

A legtöbb turistalátványosság, ami állami, az ingyenes. Ahol fizetni kell belépőt (majompark például), ott is nevetséges 1000-1500 forint a díj. Néhány magán látványosság drágább (például Tokió torony), de azok is olcsóbbak, mint Európában.

Nagyon jó volt Tokióban a Teamlab Planet, arra érdemes befizetni.

Ablakon kidobott pénz viszont az oszakai Universal Studio, ugyanolyan élvezhetetlen lehúzás, mint az összes többi hasonló intézmény szerte a világon. Kifizettünk százezer forintot négy főre, odamentünk fél órával nyitás előtt, ezért "csak" negyven percet várunk az első játékra, ami volt háromperces. Húsz perccel később már 210(!!!!) percet kellett volna várni ugyanerre. Egyetlen háromperces menetért három és fél óra sorbaállás. Minden egyes alkalommal.

Viszont mikor kijöttünk az első játékból, utána már mindenre 1,5-3,5(!!!) órákat kellett volna várni, kivéve a leggagyibbakat, ott "csak" negyven perc volt az átlagos várakozás. Mindez hétközben, késő ősszel. Egy nap nyolc órát állsz sorba, hogy háromszor három percet játszhass. S szerintük ez így normális.

Eladnak ötször annyi jegyet, mint amennyit szabadna. Vehetsz pluszban soronkívüliséget nagyon drágán, de ott is csak valami öt lehetőséget kapsz egy vagyonért, nem ám korlátlan hozzáférést. Drága is lehet, mert kevesen vették meg.

Készpénzt vigyél magaddal Japánba, mert a buszon, metrón csak azzal tudsz fizetni, ahogy néhány kisebb maszeknál is. (Lehet venni valami feltölthető közlekedési kártyát, de ahhoz keveset utaztunk, hogy kiváltsuk, így viszont csak készpénzben lehetett fizetni.)

Pénzt általában rosszul váltanak kint és kevés is a hely, egy helyet találtam, ahol 2%-os költséggel váltottak dollárt jenre, a többi ennél lényegesen rosszabb volt, a legrosszabbak a pénzváltó automaták. De keresni kell nagyon, mert nincs minden sarkon pénzváltó.

Elvileg telefonnal nem lehet fizetni, mert náluk nem az NFC, hanem a saját fejlesztésű Felica rendszer van, amit a többi telefon nem ismer. Mondom, elvileg, mert csak piszkálta a csőröm, hogy tényleg nem lehet-e telefonnal fizetni, aztán kiderült, hogy de, a Samsung telefonommal tudtam sok helyen gond nélkül fizetni.

Azonban vannak olyan helyek, ahol még a bankkártyáddal sem tudsz fizetni érintéssel, hanem be kell dugnod a kártyádat, ezért mindenképp legyen nálad fizikai bankkártya is!

A normális boltokban és éttermekben mindenhol elfogadják a kártyát, egyetlen hely volt, egy nagyobb szuper olcsó diszkont, ahol csak készpénzben lehetett fizetni. Plusz az utcai árusok és mini boltok, de nem muszáj ott semmit venned és előre ki van írva, ha csak készpénzt fogadnak el.

Az alipayt is elfogadják szinte mindenhol, de mivel az neked 2% plusz pénzváltási költségbe kerül, ha nincs kínai számlád, ezért az végképp nem éri meg.

A Revolut 0,9%-ért váltotta a jent a limitig és munkanapokon, egyébként 1,9%-ért, ami nem kevés. A Gránitbanknál a Mastercard váltotta a jent euróra, az eurót pedig 1%-ért váltotta a bank forintra, így durván 1,5% volt a váltási költség. (Eurós bankkártyát kell használni, mert olyan is van a Gránitnál, az a legolcsóbb, kb. 0,5% váltási költség jenről euróra, mert havi 650 ezer forintot ingyen váltanak euróra a Gránitnál. Hiába hívtam fel az ügyfélszolgálatot indulás előtt, összevissza beszéltek, mennyibe fog kerülni a váltás. Kénytelen voltam utánanézni.)

A repterekről közvetlen metrók mennek a városokba, elfogadható áron, például Tokióban ötven kilométerre van a reptér, ahonnan indultunk, 1200 jen (2500 forint) volt odáig a metrójegy. Egyébként városokban távolságtól függően 180-290 jen egy utazás korlátlan átszállással.

(Volt olyan, hogy tévedésből 20 jennel olcsóbb jegyet vettünk és nem engedett ki a kapu. Nem kiszívták a vérünket egy brutális büntetéssel, hanem csak ki kellett fizetni a 20 jenes különbséget. Sőt, olyan is volt, hogy drágább jegyet vettünk és akkor sem engedett ki a kapu és olyankor visszaadták a többletet. Más kultúra, na.)

Interneten foglalt apartmanhotel teljesen jó volt, volt mosógép is, szárítási lehetőség is, ezért nem is vittünk egy kis kabinbőröndnél többet fejenként. (A repjegyben benne volt még egy (kettő?) 23 kilós bőrönd is fejenként, de ráncigálja a nehéz bőröndöket az, aki nem tud ésszel csomagolni egy kéthetes útra, főleg, ha moshat bármikor.)

Ami kiakasztó volt az utazásban, az a belépés Japánba. Hiába nem kell vízum (ahogy Kínába sem), két órát szívattak mindenkit a reptéren, egy tizenórás repülőút után. Az minden kritikán aluli volt, amit a reptéren bénáztak. A kommunista Kínába ezzel szemben húsz perc alatt bejutottunk, pedig ugyanaz volt a folyamat, mint Japánba, csak ott minden ment, mint a karikacsapás.

Ami furcsa volt, hogy senki, de tényleg senki nem beszél angolul egy szót se Japánban. Átlagosan két és fél naponta találkoztunk olyan emberrel, aki egy mondatot el tudott mondani angolul. Hogyan lett így Japánból gazdasági nagyhatalom? Szerencsére az éttermekben tabletről rendelsz (gyakran úgy is fizetsz) vagy minimum ki vannak rakva az ételek műanyagból (de tényleg) minden étteremben és meg vannak számozva, ezért el tudod mutogatni, mit akarsz rendelni. Így igazából mindig megoldottuk, amit akartunk, de akkor is nevetséges, hogy mennyire nem beszélnek nyelveket. (Egyébként Kínában sem.)

Na, remélem tudtam segíteni valakinek. Ha teheted, menj el Japánba, egyszer mindenképp érdemes látni a saját szemeddel, hogyan is működhetnének a dolgok.

Hozzászólások:

Csak Disqus-felhasználók léphetnek be és szólhatnak hozzá a cikkhez.
Subscribe
Visszajelzés
182 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Na végre!!! 🙂
És ott nem volt internet? Onnan is kellett volna naponta cikkeket kitenni, kommenteket válogatni, azokra reagálni. Két teljes hét a magánéletedbe mászó olvasóid nélkül?! Hallatlan...
És most elolvasom a friss cikket.
Persze remélem jó/kellemes/hasznos/pihentető utatok volt. 🙂

köszi Miklós, épp ma (is) durrogtunk azon, hogy nincs olyan étterem itthon, amelyik meg merné lépni, hogy ne lehessen a teraszon cigizni - ezzel kapcsolatban kérdés gyerekeseknek: ti hogy oldjátok meg, hogy nyáron beülnétek valahova, vinnétek a gyereket, de nem akartok undorító bűzben (l)enni? és jó lenne mindezt friss levegőn lehozni?

nyilván az az optimális megoldás, hogy nem járunk étterembe

és még csak azt sem mondom, hogy jobb kaja van ott mint amit főzünk, nyilván nem is olcsóbb - de szeretjük az élményt, szeretjük hogy más ingerek érnek közben mint otthon

na persze amikor ez az inger a s*ggszagú ájkosz meg az okádék cigifüst, azt nem szeretjük, erre keresünk más megoldást, minthogy télen nyáron elbújni a legbelső asztalhoz mindenhol, hátha odáig nem terjed a bűz a teraszról...

Sok helyen nem lehet itthon a teraszon cigizni, vagy csak az egyik felen lehet.

persze, elvileg sehol nem lehet 5 (?) méteres körzetben, de gyakorlatilag én azt látom hogy ez nincs betartva, meg ha be is van, olyan mint halottnak a csók

Azért eléggé féloldalasra sikerült ez az írás, nem minden úgy van ám: dohányzásról pl. csak annyit, hogy rengeteg szállodában van dohányzó szoba még mind a mai napig, és pl. elég nehéz olyan élőzenés jazz pubot találni, ahol tilos lenne bent a dohányzás.

Nem igazán értem mi köze van a teraszon dohányzásnak a gyerekekhez. Csomó hely van, ahol nem lehet a teraszon se dohányozni, már csak az 5 méteres szabály miatt se, de alapból nagyon ritka, hogy "undorító bűz" legyen attól, mert valaki 10-20 méterre tőled rágyújt. Ráadásul én úgy veszem észre, hogy egyre kevesebben dohányoznak (azok is ezt az elektromos akármit), szóval nem nagyon kell itt megoldani semmit, nyugodtan mehetsz kb bárhová. Mint étterembejáró én sokkal zavaróbb problémának érzem maguknak a gyerekeknek a jelenlétét, de ez egy teljesen más téma 🙂

Last edited 15 napja by GregoryPeck

Egy étteremben benn senki nem gyújt rá. Kinn meg hajszál pontosan annyira zavaró egy tőlem 10-20 méterre cigiző ember, mint egy elmenő autó vagy egy fokhagymás étel a szomszéd asztalon. Az a fajta magatartás, amit megpróbálsz felfesteni, hogy az emberek orra alá fújják a füstöt, miközben esznek, két évtizeddel ezelőtt is bunkóság volt, ma is az + már hihetetlenül ritka is. Én az ilyen szalonfasiszta megoldásokban, hogy tiltsuk be, ami szerintem értelmetlen, de milliók szerint meg nem, nem hiszek. A tolerancia nem csak azt jelenti, hogy más vállaljon kellemetlenséget az én értékrendem szerint vagy hogy nekem jobb legyen, hanem azt is, hogy én is vállalok kellemetlenséget más preferenciái miatt. Akkor is, ha mindez olyan dolgok miatt történik, amikkel nem értek egyet vagy amit egyenesen butaságnak tartok. Az, hogy a terasz végén elszívhat egy cigit a dohányos, pont egy ilyen kompromisszum.

Last edited 15 napja by GregoryPeck

Nem kell megkérdeznem senkit, hiszen sosem dohányoztam. 🙂 Nem, nem hányom el magam, ha 10 méterre tőlem rágyújtanak, miközben eszem, és nem fulladok meg akkor sem, ha az erkély alatt valaki rágyújt.

Mikor otthon járok, elképesztő, hogy mennyi helyen csap meg bagószag nyílt tereken, mert iszonyat sokan szívják csak az utcán sétálva is. A füstöt nagyon messziről meg lehet érezni.

Azokat a remek megoldásokat is szeretem, hogy mivel beltérben nem lehet, ezért közvetlenül a bejárat mellett bagóznak sok helyen, aztán el van intézve.

Arról már nem is beszélve, hogy Pesten mindenütt eldobált csikkek vannak az utcán, parkokban. Mindenütt.

"mivel beltérben nem lehet, ezért közvetlenül a bejárat mellett bagóznak sok helyen"

Na ez gusztustalan meg.

De nem mindenki egyformán érzékeny a dohányfüstre, ha a függők szempontjait meg tudod érteni, akkor a nálad érzékenyebbek szempontjait is msg kellene tudnod érteni.

A négyfal között, ugye?
A meleg emberekkel szemben is ilyen elfogadó, ugye?
Kompromisszum készségre van szükség - minden oldalról. Liberalizmus nem egyenlő a fasizmussal.

Hú, mekkora demagógia. Az hogy valaki meleg vagy hogy dohányzik az szerinted ugyanaz? Mindkettő választás kérdése? És ugyanolyan zavaróak?
Igen, ha két meleg az ölembe ülne és elkezdene smárolni, az zavarna, de ilyen (velem) nem nagyon szokott előfordulni, a cigifüst viszont simán a képembe jön, de azon nem lehetek felháborodva, mert a dohányzás egyetemes emberi jog.
Értem.
Köszönöm, hogy ma is tanulhattam valami újat!

A meleg emberek nem ártanak másoknak, akik az arcodba fújják a füstöt, azok meg igen.

"Szerintem normális ember nem gyújt rá, ha esznek körülötte."

Szerintem normális ember nem gyújt rá

tudom, bilibe lóg a kezem, de mennyivel szebb világ lenne... főleg ha nem kéne Japánig menni, hogy az ember ilyet lásson

Nagyon szép, társadalomépítő kijelentések ezek a normális ember mit nem csinál szólamok. Normális ember nem dohányzik, normális ember nem iszik alkoholt, normális ember nem vásárol multinál, normális ember nem használ vegyipari termékeket, normális ember nem repülőzik, normális ember nem autózik, normális ember nem vállal gyereket, normális ember nem marad gyerek nélkül...stb Végső soron normális ember nem létezik 🙂

Megértem a felháborodásod, de a betiltás szerintem sem működik. Soha életemben nem dohányoztam, de engem nem zavar annyira a távoli cigifüst, mint téged. Annak viszont én is örülök, hogy korlátozásokat vezettek be itthon, nekem ez kielégítő.

Az alkoholrol is tudja mindenki, hogy milyen pusztito, a tulsulyrol is, az autokrol is, a gyarakrol is, a ruhaiparrol is, a muanyagokrol is, a stresszrol is, a zajrol is es meg egy csomo masrol is. Ilyen alapon mindenkinek be lehetne tiltani a voros posztojat, de hala az egnek ez nem igy mukodik. Edukacio, reklamtiltas es a dolog hatterbe szorul, tok egyertelmu a trend mind a dohanyzasnal, mind a fiatalabbak alkoholfogyasztasanal. Az mas kerdes, hogy stresszoldo szereket azota hasznal az emberiseg, amiota letezik, es fog is, szoval majd jon uj termek.

Ha rajtam múlna, egyetlen drog sem lenne tiltva, de veszélyességtől, társadalmi kártól függően lenne mindegyik szabályozva. A dohányzás is saját döntése kell legyen az embereknek, csak fizessék meg az extra TB költségeket, és ne ártsanak vele másoknakm Eleve nem sokan dohányzoznának, ha ez teljes mértékben így lenne.

Egyetértek. Mondjuk azt azért hozzátenném, hogy a dohánytermékeken irgalmatlan nagy az adóterhelés, kb az ár 3/4-e az, szóval valójában egészen szépen megfizetik a kárt, amit okoznak a közös kasszának.

Számomra a tolerancia pont nem arról szól, hogy kölcsönösen kellemetlenül viselkedünk egymással. hanem épp az, hogy nem csinálunk olyat, ami másnak zavaró lehet.
Az egészség védelme előrébb való a szabadon történő dohányzás jogánál. További probléma, hogy a dohányos szaglása torzult, ezért az orra nem is érzi, hogy zavar másokat.

Sztem nem letezik olyan vilag, amiben nem csinal valaki olyat, ami masnak zavaro. A tolerancia pedig pontosan arrol szol, hogy elturunk vmit, ami nekunk nem tetszik, akar azt hogy vmirol le kelljen mondanunk, akar a masik olyan cselekedetet, ami nekunk kellemetlen. Az egeszseg vedelme valoban elorebb valo, mint a dohanyzas joga, ezert is van korlatozva a dohanyzas. De ez nem azt jelenti, hogy 10 meterre tolem nem gyujthat ra valaki, mert ha ezt jelentene, akkor a kozlekedest is be lehetne tiltani, sot a maszk nelkul utcara menest is.

"A tolerancia nem csak azt jelenti, hogy más vállaljon kellemetlenséget az én értékrendem szerint vagy hogy nekem jobb legyen, hanem azt is, hogy én is vállalok kellemetlenséget más preferenciái miatt."

Hat egyaltalan nem. Tolerancia az, amikor a masik szamomra nem szimpatikus, de egyebkent artalmatlan massagat elfogadom. A bagos ostobasaga nem toleralando, hanem buntetendo kene legyen.

Az alapvető világnézeti szakadék pontosan ott húzódik köztetek Miklós és GregoryPack, mint ahol a japánok és a nyugati világ között:
A nyugati társadalom individualista, mindenkinek szabad mindent és csak a legkevesebb dologban akarjuk korlátozni a személyek szabadságát, azt is csak rendkívül indokolt esetben.

A japán kultúra társadalmi szemléletű. Náluk a közösség élvez elsőbbséget és a közös célnak maximálisan alárendeli magát az egyén.
Japánban természetes, hogy ha te akarsz olyat csinálni, amit mások nem, akkor te vonulsz félre, hogy másokat ne zavarj vele. Ahogy az is, hogy ha rosszul érzed magad, akkor felveszed a maszkot, hogy csökkentsd az esélyét, hogy megfertőzz valakit. Mert ez a többség érdeke.

Ez így nem teljesen igaz, mert az európai kultúra számos szokása épül a közösségi gondolkodásmódra, mert az minden civilizávció alapja. Egyrészt a fokozatok mások, másrészt az ilyen vitákban sokan hazabeszélnek úgy, hogy közben potyautas mentalitásuk van.

Te dohányzol / dohányoztál sokáig?
Én sohasem cigiztem és a bűzét előbb érzem, minthogy észrevenném a dohányost. Kegyetlen. A 20 méterre cigiző úriember cigijét bőven érezni szélcsendes időben, szépen beleng egy egész teret.

Hétvégén a Balatonon voltunk, kegyetlen cigiszag volt egy játszótéren, pedig a cigiző embert nem is láttuk. Gondolom arrébb ment, hogy ne a gyerekek orra alá tolja a füstöt. Hát nem sikerült neki.
Az elektromos cigik is kegyetlenül büdösek. Tény, hogy kevésbé erős a szaguk, ezért a régi dohányosok azt hiszik, hogy szagtalanok, ezért lazán beklapcsolják őket zárt térben is. Hát nem szagtalanok. (Főleg házibuliban rossz, ahol még én érzem magam kellemetlenül, ha megkérem, hogy hagyja már abba azt a ****t, vagy legalább menjen ki vele.)

Az alkohol a legundorítóbb. Kikérem magamnak ezt ex-dohányosként! XD

leírom hogy utálja az egész családom a cigi bűzt, te pedig leírod hogy nagyon ritka hogy undorító bűze van, meg hogy nem kell megoldani semmit

hát jó, megbeszélem a többiekkel

Nem azt irtam, hogy nagyon ritka, h budos a cigi, hanem azt, hogy nagyon ritka, hogy egy etteremben ulve ez problemat okozzon, hisz benn tilos, a bejarat kozeleben tilos, csomo helyen a teraszon is tilos, ahol meg nem, ott jellemzoen a vegen engedelyezik es 10-20 meteres tavrol az nem jelent problemat. (Plane ezek az elektromos akarmik, amiknek fustje sincs, es en ugy latom, tulnyomoreszt mar ezt szivjak.)

Last edited 14 napja by GregoryPeck

kb 5en írtuk le eddig, hogy tökmind1 a 10-20 méteres táv, az alap problémát nem nagyon akarod megérteni, pedig 5 féle ember 5 féle stílusban próbálkozott

megpróbálom hatodikféleképpen, mert majd ez biztosan bejut: nem az a baj vagy nem baj, hogy apu mit tilt, meg mit enged, hanem hogy magától belássa a parasztja, hogy pusztítja magát, pusztítja a környezetét, SEMMI haszna vagy előnye nincs, hogy szívja azt a sz*rt, károsít vele mindent maga körül

te azt látod túlnyomórészt elektromosat szívnak, mi meg 5en próbáljuk elmagyarázni, hogy utálunk a cigifüstben sétálni, enni, lélegezni, létezni - nem elektromos füstben, C-I-G-I F-Ü-S-T-B-E-N

sóhaj.

Kedves Gergő! A gyerekeiddel takarózva kérdezted, hogyan kéne étterembe járnod, mert hát a füst. Erre leírtam a tapasztalataimat (és utaltam rá, hogy semmi köze az idecitált gyerekeknek a problémádhoz) mint rendszeresen étterembe járó. Arra, hogy ezek után valamiféle kereszteshadjáratba kezdtél itt Miklóssal karöltve, hogy "tiltsák be, mert büdös és rossz és utálom!", a reakcióm lényege annyi volt, és most is az, hogy ilyen alapon rengeteg mindent be lehetne tiltani, mert mindenkinek van valamilyen vörös posztója, ami össztársadalmilag káros, kívülről nézve értelmetlen, mégis együtt élünk vele. Én úgy gondolom semmivel nem nagyobb skandallum megrontani az orrod a cigifüsttel, mint mondjuk átrepülni a bolygó másik felére nyaralni a családdal, ezzel akkora környezeti terhelést okozva 2*2 nap alatt, mint 3 évnyi átlagos autóhasználat. És nem, azt se kell betiltani, se pellengérre állítani.

ha kiveszed a gyereket a képletből, megérted a mondanivalómat? mert teljesen tökugyanaz, csak most épp gyerekkel kapcsolatban jött fel, de amúgy lényegtelen, gyerek nélkül is ugyanarról beszélek, Miklós is, meg a többiek is, akiket nagyvonalúan kifelejtettél, ezzel elvéve az élét 🙂 csak ebben a komment részben számoltam össze most 6 embert, aki próbálja elmagyarázni - tudom tudom, a sok birka szembe jön az autópályán

(halkan jegyzem meg hogy minuszolgatás? tényleg? most kezdjem el én is, alapítsunk kiszámoló ovodát? a jobb oldali morális fölény kifejezés jut eszembe :D)

Sajjos egyáltalán nem ritka. A terasz pedig hiába kültéri, ha folyamatosan neked szélirányban dohányoznak, vagy több irányból is kapod az áldást.

"nagyon ritka, hogy "undorító bűz" legyen attól, mert valaki 10-20 méterre tőled rágyújt"

Breaking news: pedig lehet erezni, a diffuzio szetviszo mindenfele, es akinek normalisan mukodik a szaglasa, azt irritalja ez az ordenare buz. Eppen ezert en nemes egyszeruseggel csak buzlo pofajuaknak hivom ezeket a bunkokat.

"szóval nem nagyon kell itt megoldani semmit"

Amikor a gyerek apja a babakocsi mellett bagozik? Amikor egy banya a buszmegalloban kozvetlenul a tabla alatt szivja? De az se jobb, amikor a vadbarma 1 m-re a tablatol bagozik, mert hogy o mar nem a buszmegalloban van. Sigh. Szoval valoban, eme mocsari, balkani taplo mentalitas miatt ennyire elszabott ez az orszag.

Kiszámoló, ahogy öregszel, úgy leszel te is egyre demagógabb és merevebb. Valaki lőjön fejbe, ha én is ilyen leszek.

Több férfi dohányzik, mint nő, mégis a férfiak esetében csökkent a rákos halálok, a nőknél pedig nőtt. KSH statisztika 1990-töl. Negatív korreláció.

1800-tól vannak haláloki statisztikák, drasztikusan nő a szív és érrendszeri (első), és rák általi halálozás (második leggyakoribb), ami azért érdekes, mert nem dohányoznak többen.

Bizony az adatok az élelmiszeripar szemetével, műtrágyával, valamint az autók, repülők számának növekedésével (szmog) mutatnak pozitív korrelációt! A makacs számok.

Japánban kint nem lehet dohányozni, de bent mindenhol! Étteremben is!

A repülővel mennyire szennyezted a környezetet, ja ez nem számít szerintem tiltsuk be a turista repülőket, a gyerekeket étteremben, engem meg ők zavarnak.

Nem, erre nem elég tíz perc. Amit leírtál, jól mutatja, hogy nem vagy tisztában az adatokkal.

"A fiatalon (45 éves kor alatt) diagnosztizált rosszindulatú daganatok a 90-es évek óta 80 százalékos növekedést mutatnak világszerte."

https://wmn.hu/wmn-egszsg/62744-minden-harmadik-magyar-embernel-daganat-alakul-ki--es-egyre-tobb-a-fiatal-beteg
Vagy itt:
https://www.economx.hu/magyar-gazdasag/rakstatisztika-daganatos-beteg-onkologia.769861.html

A nőknél rohamosan nő a rákos halál, miközben jóval kevesebb nő dohányzik! Mert ugye létezik méhnyakrák, gondolom a cigi okozza ezt is, ahogy a vastagbélrákot vagy bőrrákot...

Ez egy jóval összetettebb kérdés. Nem állítottam, hogy a cigi nem okozhat rákot, ahogy rengeteg más is, például a rengeteg turista repülő is! A rák itthon 25%ban tüdőrák, amit bizony szmog is okoz, ennek kb fele nem dohányos, és akkor a maradék 75% pedig egyéb rák.

Ossze-vissza csusztatsz. Mikor azzal jossz, hogy a noknel rohamosan no a rakos halal, es azzal hasonlitod ossze azt, hogy a nok kozott kevesebben dohanyoznak, akkor ugye megvan, hogy eleve egy valtozast hasonlitasz ossze egy allapottal? Mert egyebkent az elmult evtizedekben a ferfiak es nok kozott jelentosen csokkent a kulonbseg abban, hogy hany szazalekuk dohanyzik, a nok eseteben eleve kesobb tetozott, majdnem mostanaig novekedett.
Masreszt a dohanyzas nagyreszt a tudorak eselyet noveli, mas rakoket pl. mehnyakrak nem vagy csak jelentektelen mertekben. Tehat eleve csusztatas, hogy kiterjeszted olyanra, ami kvazi fuggetlen a dohanyzas artalmaitol. Mivel mar a lakossag csak ugy 20 szazaleka dohanyzik rendszeresen, ha fele dohanyos a tudorakosoknak, akkor az azert eleg magas arany.

Hát, nem tudom. A reggeli csúcsidős metrós videókat nézve nekem nem az jön le, hogy mennyire élhetően jó a tömegközlekedés.

Azért ilyeneket ne mondjunk már 😀 Eszemet sem tudom utoljára, hogy mikor kellett erőszakkal felnyomnom magamat a metróra otthon. De még a 4/6-ra sem. A főbb metróvonalak 7:30 és 9 között élhetetlenek, nem véletlenül vannak Women only metrókocsik...És Osaka csúcsidőben abszolút halál volt (Midosuji line), rosszabb mint Tokio. Tokio főműsoridőn kívül viszont tényleg elég laza volt, szinte mindig le tudtunk ülni. Ami viszont kriminálisan rossz volt az Kiotó, főleg azért mert alig van metró, és arányaiban sokkal több a turista.

-Akkor borravaló:
Általában nem sértesz meg vele senkit, inkább nem értik, mit akarsz persze van olyan helyzet amikor sértésnek tekintheti de ez inkább ez vidéken. Mindenhol yenre pontosan visszaadnak.
Taxisoföröknél már nem így van ők 90%-ban simán el fogja fogadni.
Sértés akkor van belőle ha nem megfelelő alázattal történik, vagyis akkor lesz sértés ha bakisként adod én nem tisztelettel. Vagyis ha kedves mosolyal meghajolva adod akkor nem lesz belőle sértődés. Főleg ha nem 100 yen után 5 yent adsz.
- Parkolás:
A boltoknál, éjel nappalinál van parkoló de az utcán sehol nincs szabad vagy fizetős parkoló , vagy a leírt beépitettlen telkeken kialakított parkolóban vagy parkolóházban, vagy a bevásárló centerek parkolóházaiban vagy a saját bérelt parkolódban tudsz parkolni.
A kerékpár nem ennyire strikt ott a metro állomásoknál simán bicigli helyek vannak a bejárat elött.

de mit csinalok a “bicigli” hellyel ha en meg kerekparral mentem oda? ‍♂️

Hajéktalanok:
Vannak nem is kevesen de ezt te mind turista nem nagyon fogod látni , mert 20-30.000 yenért tudsz kivenni egy "szoba konyhát" így oda szorul ez vissza. Vagy elhagyott házakba.
Ha valaki mégis az utcán alszik azt meg azért nem látod mert papír dobozokban alszanak kb. 11 órától reggel 5-ig és jólnevelten eltünnek mire elindulnál. Legtöbbet a fedett vásárló utcákban láthatsz ilyen 24 óra körül.
Tömegközlekedés:
A rendszer jól szervezett szinte mindenhol van magán szolgáltató akik "versenyeznek" profit orrientáltak másrészről alapjában a tömeg miatt olcsó a szállítás. De ez a taxikra is igaz.
Kártyás fizetés:
Amit írsz már nem az első eset, hogy ottjáró magyarok írják de információ hiányból táplálkozik.
1.) Japán készpénzmentes rendszere egyedülállóan fejlett kb minden éjel napaliban min 10-20 micropayment rendszer használható. A bevásárló központok boltok ......

"Japán készpénzmentes rendszere egyedülállóan fejlett"
Na persze, ez igaz Tokioban és Osakában, meg gondolom a nagyobb városokban, de Kiotóban pl. minden turisztikai hely és környező szolgáltatók cash only volt sajnos.

Nagano több vasútvonala a mai napig csak készpénzzel működik (JR IIyama line), hab a tortán, hogy ha peched van, még készpénzzel se, mert a jegyautomaták (még) nem fogadják el az új ezerjenest.

Tokió kevésbé forgalmasabb aluljárói este tíztől reggel ötig a hajláktalaonké. Igaz, mindenki esernyőkből-kartondobozokból "pajzsot" épít, így tulajdonképpen cumókat látsz, embereket alig.

Last edited 15 napja by Troitec

Az új pénz sorozat mindenhol bonyolitja a helyzetett, az is igaz hogy a nem annyira forgalmas helyeken a JR sem ruház be pluszba, de szerintem ott is van valamilyen hely micro payment helyi kártya.
De Tókióban is van olyan busztársáság aki nem fogadja el sem a Pasmot sem a Suicat , csak kp-t.
Ettől még a mikro fizetési ökoszisztémája a világon egyedülállóan sokrétű és sokszereplős.

Ez az ezernyi mikropayment rendszer nevetségesnek tűnik innen kelet európából, ahol alap az NFC már több mint 5 éve. Értem én, hogy Japánban már előbb kiépült ehhez az infrastruktúra, de ennek az is a hátránya hogy hihetetlenül nagy a rendszer tehetetlensége, és már messze nincs annyi pénzük erre gondolom mint 10-20 évvel ezelőtt volt. Ahogy a mondás tartja, Japán 1980 óta 2000-ben él, és ez sok helyen látszik is sajnos. Pl. azon az elképesztő mennyiségű műanyagszemeten amit termelnek nap mint nap.

Figyelj az európai rendszerek sehol nincsenek összetettségben a japán rendszerhez.
Kb mint írtam minden nagyobb bokt hálozatnak saját brandelt visa, american express, etc kártyája van, ezek nagyrésze digitalizálható.
Az nfc elfogadás kb 2-3 éves történet és nem azért mert fejletlenek hanem már 10-20 éve vannak érintéses micropaypent kártyák.
Ezek pedig annyira elterjedtek hogy ezek mellé sokáig nem volt értelme behozni a visanak és másnak sem az nfc-t.
A mai rendszerben is inkább használnak digitalizált suicat amit automatán feltöltenek a credit kártyáról mind nyomogatják a hitel kártyákat.
Ez plusz biztonság is mert ha leszivják a micropayment kártyát bukik 10-20k yent de nem tudják az akár 5-10 millió yenes visa, stb. Adatait.
Amúgy japánban pl credit kártya nélkül csak debit kártyával nem sokra mész.

Nézd ennek is meg van az oka, ez pedig a tömeg turizmus nem akkarnak szenvedni , kp és hoci nesze gyorsabb és tömegnél kicsi a csalás veszély, gyorsabb, egyszerübb.

Hát nem tudom mennyire van ennek köze a tömegturizmushoz, Tokióban pl. 1-2 helyet leszámítva sehol sem éreztem azt hogy sok lenne a turista (igaz nem tavasszal voltunk...). De pl. az hogy az IC kártyákat kizárólag kp-val lehet feltölteni, annak nem tudom mi értelme van, amikor ugyanaz a bankautomata tud olvasni bankkártyát is,IC-t is tud tölteni, és még ismeri is az NFC fizetést.

Mert jelenleg Kiotóban anyira sok a turista , ott sem minden hol de az arany pavilon a Kijominál maga a helyszín rossz , 2-3;kmes egyenes utca ami felvisz, ott pedig nyomor volt már 5 évvel ezelött is , amikor én mentem 15 éve elöször egy esös napon kényelmes volt, de most làttam fotókat rémálom.
Japánban tudják a megoldást: mennyiségi korlátozás , 1 év és meglépik az is.
Tókióban amúgy az Aszaksza ilyen , évről évre ott szállok meg és ma már a Hoppy street is lassan full house pedig oda tényleg inkább csak japánok járnak mert "semmi" érdekes nincs külföldieknek.
Japán elárasztották az olcsó yen meg a covid lezárás miatti utazás korlátozások miatt. Úgy, hogy japánban a belső turizmus is elég nagy arányú.

A probléma kettős:
- Japánban irdatlan mennyiségű látnivaló van , de ezekből a turisták kb 20 -50 között néznek meg.
Pl monjam neked: te a Tokió tower nézted meg nem a sky tree-t , ezért ott már ez nem érezhető de Kiotóban két három látnivalónál tömörülnek , városokban is Tokió, Oszaka, Kiotó , ennyi még benne van Kamakura, Nara , a még Himejgyi és kb ezzel le van fedve.
- A többi helyen arányában alig vannak
- A japán belső turizmus nagyon nagyarányú szinte mindenki évente több hétvégén megy ide oda .

Az eredmény, hogy vannak olyan helyek ahol irdatlan mennyiségű turista van és oda a japánok nem férnek már be .

A másik kulturális. A japán rendszereket , szokásokat nem ismerő turisták olyanok mint az elefántok a porcelánbóltban.
Csak pár példa:
- Oszakában és Tokióban a mozgó lépcső más más oldalára kell állni ezt nem veszik észre és máris akkadályozzák a forgalmat.

Össze koszolják a wc-t, szemetelnek. Stb. Stb. Hangosak. Nagyok sok olyan apró finomság van amit te észre sem veszel mert neked természetes miközben nekik zavaró és visszataszitó.

És ebben a relációban ott nekik van igazuk, de ezek egy részét nem fogják neked mutatni, mert nekik fontos, hogy a külföldieket ne sértsék meg. De őket flusztrálja.

Eklatáns példa amikor 5 rendör vár egy influenszert a kompnál, és megkérik, hogy viselkedjen. Mert az influenszer profilja a balhégyártás és direkt tőri a szabályokat és végig balhézott 2-3 szigetett.

Tehát nem hasonlítsuk össze japánt és spanyolt mert ég és föld.

vagy -és volt szerencsém látni ilyet- amikor az angolok elmennek ibizára legénybúcsút tartani beb*szni-beszívni-beekizni-bemindenezni 3 napon keresztül megállás nélkül

na ahhoz mit szólna egy keleti ember? 🙂

Ezek a problémák mind rárakodnak az eredet koreai problémára ami már vagy 60 éves, és ma is elég nagy akoreából jövő jobb lehetőségeket kereső fiatalok problémája.
De a legfőbb probléma a kínai "soft intervenció" , nagyon sok kinai jön délre és vásárol fel mindent , nyomja fel az árakat . Megveszi a társasház bérelhető részeit majd kirakja vagy bérleti díj emeléssel ki kényszeriti a bérlőket majd szépen kiutálja a japán lakás tulajdonosokat és helyükre kínaiakat hoz.
Ezek már olyan helyzetek amik összeségében hangolják a külföldiek ellen a japánokat.
Azt érzik kisebbségbe kerülnek a saját hazajukban.

Vagyis ez a kérdés nem csak és kizarólag a turistákról szól.

Miklós értelek de nem adok neked igazat, a következők miatt:
- nem csak a középkoru jómodú kulturált turisták járnak
- japánban jelentősen nőtt a külföldiek száma és itt nem csak a turisták a gond. Az épitőipar tele van románokkal, albánokkal és van ahol már kisebb települések teljes részeit belakták, és folyamatos a konfrontáció a helyiek és a bevándorlók között.
- a mezögazdaságban egyre több a 18 éves családostúl érkező filipinno. 5 éve voltak vidéken egy kis tengerparti településen 4-5 csoportokban 18-20 éves filipinó csajokkal találkoztunk akik napszámban dolgoztak.
- Életemben elöször Urdu embert japánban lattam a pasztel kaftánjukban , éppen felvásárolták a már nem müködő vagy már nem használt Singer meg helyi japán utángyartott régi nagyi varrógépeket egy bezárt szervízből.
- Ukránok is sokan vannak, vannak is balhék.
Vagyis a külföldiekből a turisták a hab a tortán.

Turistaként nagyon jó Japán, mindig is az volt. Főleg most, hogy ennyire bezuhant a jen. Dolgozni/ott élni viszont már nem biztos, hogy annyira királyság.

Naigen, az ilyen postokból mindig kimarad, hogy és egyébként a helyiek is szeretik a hétköznapok legapróbb részletébe is beleszóló, kvázi diktatórikus állapotokat? Vagy csak megszokták, mert ebbe kondicionálják őket gyerekkoruk óta...? Biztosan az a legjobb társadalom, ahol az egyén lehetőségei gyakorlatilag teljesen el vannak nyomva, így egyéni igény fel sem merülhet?

Az utazások utáni, hirtelen élményekből származó "bezzegelést" sosem értettem.

Mert nem érted , japán egy tömegtársadalom. Ezt innen 10 milliós Magyarországról megérteni.
A másik, hogy kollektivista társadalom egy japán nem japán 2-3 japántól lesz japán vagyos 1 japán nem értelmezhető.
De abban a pillanatban , hogy 3+ vannak elkezdenek kialakulni azok a kulturális rendszerek ami miatt japán olyan amilyen.
Nem nyomják el az egyéniséget ez így nem igaz de elvarják, hogy a közössegben tevékeny része légy ami nem nyomja rá a saját problémájit a közösségre. De eközben megvannak azok a kultúrálisan kialakult rendszerek amik segítenek - sempaj - kohaj , stb. - Persze ök sem tökéletesek.
De olyan kis helyen élnek olyan sokan alkalmazkodásra szükség van.
És ezeket a szabályokat mindenki ismeri és így egyszerű és kényelmes .

Kártya folytatás:
.. preferálják a saját rendszerüket - ebből mindegyiknek van Aeon , 7eleven, .... - de kb 2 éve már teljesen integrálták az érintésmentes visa, stb. megoldásokat egyetlen probléma, hogy általában a fizetésnél szólni kell , hogy te ezzel akkarsz fizetni, ekkor mondani kell: fonetikusan: "tacskeszáj" és az eladó máris beállitja és fizethesz.
Külön kiemelendő a vonaljegy vételére alkalmas Suica, Pasmo , és suica klón Nimoca, stb. kártyák amik kb digitalizált kp-ént használhatók boltban vagy automaták nagy részében.
Ahol egyik másik nem használható kiírják japánul és angolul, koreaul, kinaiul.
A kis boltokban előfordulhat a csak kp de ez egyre ritkább.
Pl. Ma már ott tartunk, hogy Singaporhoz hasonlóan Fukuokában is már visa kártyákkal lehet metro jegyet venni minden fajta plusz eszköz nélkül
Az NFC fizetésben Google wallet biztos müködik, a kinai Alypay is.

Amire te gondolsz szerintem az a Suica, Pasmo, Nimoca, Stb. Rendszer amit a metro állomásokon lehet kiváltani 1000-1500 yen utána , majd minden állomáson lehet tölteni. És kvázi mindenhol lehet vele fizetni.
Olyan mind a Londoni Oyster card, Korea azt hiszem T-money card vagy mi. De ezeknél jóval széleskörübb az elfogadása.
A másik a JR pass de ez csak utazási kártya.

Turistáknak van már Welcome Suica, ingyenes (letét nélküli, a sima Suica 500 yen), de csak egy hónapig érvényes.

Itthon is robbanasszeruen fejlodik a tomegkozlekedes. Papiron 60%-al nott a vonaton utazok szama...

Na pont aktuális, most olvastam "Norvégia bekeményít: az olcsóbb elektromos autóktól is elvennék a kedvezményeket" Még egy olyan kőgazdag ország is azt mondta, hogy itt a vége, nincs a világon ennyi pénz erre a villanybohóckodásra. A környezetromboló tüdőgyilkos ólom méreg gumikopadékkal és akkucellával mérgező szemét villanytalicskákra. Múltkor még az volt hogy bezzeg Norvégia, most miért nem írsz róla? Még a Norvégia szintű kőgazdag ország is azt mondta, hogy itt a vége soha tovább. Persze szép kis kamumesét költöttek mögé 😀

Akkor ugye még mindig ott tartunk, hogy egy olyan kőgazdag ország is mint Norvégia, azt mondta hogy na elég a bohóckodásból, itt a vége, a hulladék villanytalicskát majd megveszi zsebből vagy malacperselyből vagy ahonnan akarja, akinek annyi esze van? Szépen felültek a ződ, meg fönntaaatható vonatra, csak azok a fránya számok, azt már egyre nehezebb kozmetikázni.

Támogatni azt az ágazatot kell, ami kezdetben túl kicsi ahhoz, hogy a piac megoldja (kiépítettség híján senki nem akar belefogni, egyszerűen túl nagy rizikó), viszont a társadalmi hasznossága igen nagy. A villanyautó pont ilyen, lásd mennyivel jobb levegőjűek és csendesebbek a kínai megapoliszok (ajánlom HAndrás videóját erről). De a végtelenségig nem mehet a támogatás, mert akkor a kezdeti jótékony piactorzítás zombicégeket, illetve piócaként viselkedő társadalmat szül (lásd rezsicsökkentés, ami nekünk örökké jár; miközben úgyis megfizetjük az infláción keresztül...). Egy normális társadalomban gondoskodnak a támogatás időbeni kivezetéséről, annak kommunikációjáról és az ígéret megtartásáról (!). Na ki a nagyobb bohóc? A világ legélhetőbb társadalmát építő norvégok, vagy a mindenhez fantasztikusan értő, mégis 20 éve folyamatosan lecsúszó magyarok? Szólj, ha már utolértük Ausztriát!

Last edited 14 napja by tumpara

A támogatásokat a politika dönti el, a támogatások minőségét meg a politikai, illetve a társadalmi szint minősége. Bohócozni azokat, akik láthatólag sokkal előrébb vannak minden szinten, hát elég merész húzás. (És persze óriási olajtartalékkal könnyű Norvégiának, mondhatnánk, aztán csendben nézzünk Venezuelára meg Oroszországra, valószínűleg nem ez a kulcs...)
Amúgy baromi sokan töltik napelemről a kocsijukat, 10 év múlva Te is ezt fogod, a matek nem hazudik: sokkal hatékonyabb az energiafelhasználása, és a városok levegője is tisztább lesz, ez ÓRIÁSI társadalmi haszon, és teljesen természetes, hogy az erre való átállás nem zökkenőmentes. De érvelj csak ellenérzésből, villanytalicska meg ilyenek, és dobálózz a greenwashinggal, ami tényleg létezik és káros (helló papírszívószálak), de speciel EZ pont nem az.

Last edited 13 napja by tumpara

Azta, gyönyörű komment... Haverom dízele 1,5 tonna, az én Kona EV-m 1,7. Hatalmas különbség, valóban.Csak amíg egy dízel finom rákkeltő füsttel tolja tele a tüdőd, addig én max egy kis port verek fel. Ólom mióta van amúgy az EV aksikban, lemaradtam valamiről? A közlekedésben már nem használható aksikat pedig lehet meglevő napelemrendszerhez bekötni tárolónak. A belsőégésű motoroknak lassan befellegzik, csak sokaknak nehéz ezt elviselni. Szilárdtest-aksi: 1000+ km egy töltéssel, megawatt sebességű töltés, és még sorolhatnám a rengeteg innovációt.

Biligéc épp most magyarázta meg, hogy mégsem olyan fontos a fenntarthatóság. (Zöldség volt a zöldség...) Amikor a felhő meg AI, illetve a miattuk mindenhol épülő energiazabáló adatközpontok a kitűzött jövő, máris nem olyan jó üzlet éghajlatváltozásról, klímakatasztrófáról hadoválni.
Az EU-ban rögtön megmagyarázták, hogy csak a sötétben bujkáló, rémhíreket terjesztő ellenforradalmár Trump miatt váltott retorikát. (Hogy kapóra jött neki.)
Grétit se láttam nyilatkozni a bejelentés kapcsán, hogy „Hogy merészeled eladni a jövőnket?!” 😀

"villanybohóckodás", "mérgező szemét villanytalicska" Mitől vagy ennyire frusztrált?

Csak az zavart amíg az ostoba kisgyerekek villanytalicskáját az én adómból akarták finanszírozni, de annak szerencsére gyorsan vége lett.
A céges dízelt 800 km-enként 5 perc alatt megtankolom, a pályán meg tudok haladni szépen 140-170 között. Jó melegben. Csendben. Kényelmesen. Biztonságosan.

"céges dízel" itt hangosan felröhögtem. A legrosszabb sztereotípiát testesíted meg a szememben.

Az Elitdiplomások akiknek alanyi jogon jár a cégtől minden évben a vadonatúj autó? Vagy kiről beszélhetsz, más ötletem nincs.

Ja hát kérhetnék benzinest is, de azt gyakrabban kéne tankolni. Nekem azért van hogy használjam, nem bohóckodni.

Igen.

Te a nagy népsűrűségű helyeit láttad Japánnak, amelyek hihetetlenül fejlettek valóban. Minél jobban vidékre mész, annál inkább legatyásodik a tömegközlekedés. Először csak a villamosítás hiányzik, és a pályák állapota rázza ki a vesédet (mondjuk Kyushu), majd jön a napi két busz szintű szolgáltatás, méregdrágán (Hokkaido) - ezeken a helyeken mindenki autóval jár Japánban is. A lámpa nélküli zebrán nem engedik át a gyalogost, akárcsak a Balkánon, és még Tokióban is mindenki a járdán biciklizik, pedig tilos - ha az úttesten próbálsz, még a busz is rádhúzza bosszúbol a kormányt. "Nincsenek utcai szemetesek sem, ezért nem is igazán csinálnak szemetet az emberek az utcán." - csak az említett nyilvános vécékben hagyják. Nem is értem, milyen logikával lehetne a szemetesek hiánya az utcai szemét megelőzője. Négy évet éltem Japánban, beutaztam szinte mindent, pár hét alatt a felszínt látod csak.

Nem jártam még Japánban, de gondolom a szemetesek hiánya ugyanaz a logika akar lenni, mint a hegyekben a szemetesek hiánya, hogy az emberek jó esetben viszik magukkal a szemetüket.

A szemetesek a szaharinos támadás miatt tüntek el.

Hííj a macska rúgja meg! Sikítófrászt kapnék az ilyen árcéduláktól, minimalizmus előny számomra.
A szárnyas patkány dolgot hogy oldották meg? Sőt idehaza már csóka/dolmányos varjú probléma van.
Többi szolgáltatás milyen, gondolom utánajártál az egészségügyi ellátásnak szükség esetére.
Az airbnb-t korlátozzák valamilyen szinten, mert gondolom a lakhatás ott sem fenékig tejfel.

Ma már elégé vissza szorulóban van a kötelező ivászat a főnökel, a covid korlátozások betettek ennek és az X ,stb generációk is simán 4 kor pattanak és máris nincs kivel inni.

szoknyák alá fotózó perverzek, akik miatt külön női metrókocsik vannak

Ez egyébként ugyanolyan masszív, klasszikus japán túlreagálása egy mindenhol meglévő problémának, mint a turista kérdés. Japán a világ egyik legbiztonságosabb országa, ahol az emberek borzasztóan ügyelnek a külvilág felé mutatott képükre. Egész biztos vagyok benne, hogy ott kevesebb volt mindig is a szoknya alá fotózó perverz, mint akár idehaza, csak ott ügyet csináltak belőle.

Az öngyilkosság meg valszeg egyszerűen a túlhajtásnak meg a túlzott társadalmi elvárásoknak a következménye.

Nem a szoknya alá fotozó perverzek miatt van rozsaszín kocsi, hanem a recskázós , nyomulósok miatt. Meg az éjszakai 3 vagyunk a kocsiban 2 pervez meg 1 kislány miatt.
Meg a terhes nők , stb. Bár ott simán minden metro kocsi mindkét végén van beteg, mozgás korlátozott, terhes nős no telefonos 2x3 ülés .

Nálunk nem nagyon.

(legközelebbre) néhány meglátás/segitség:

A tömegközlekedés azért annyira nem olcsó... a metró sem, szerintem, shinkanzenről ne is beszéljünk. Illetve jó, a szolgáltatás minöségéhez képest nem drága. Kína, na ott olcsó. Metró, busz, "közösségi bringa", de még a didi/taxi is.

Közlekedési kártya/fizetés: titkos tipp: "suica welcome" reptéren kártyával lehet venni, vagy almás telefonba "beépül", almával ingyen töltehető applepay-el. Egyébként meg, ja KP, ATM. Egyébként fejlödnek, visa/MC kártya kezd beindulni, Osakában meg megy. Nem kell szivni a jegy vásárlással.

alipay Japánban 2%-ot rátesz??? Kinában 200RMB-ig ingyenes, utána 3%. Visa/MC/stb. kártyát lehet tenni az alipay mögé, müködik mint az álom (rommá veri a qvik-ot). 200 felett meg vagy megosztod vagy már elfogad a bolt kártyát.
....

Kinában nem tesz rá, 200RMB alatt, (revolut) kártyával mögötte. Kipróbálva, nemrég, nem egyszer. 200 felett jön rá a 3%.

Wechat/weixin pay szintén nem tett rá 200 alatt (fog sincs 200 felett mi van).
Ugyanakkor Wechat "teljes" értékü fiókhoz kinai ismerös kellett még egy éve (egy random emberrel sikerült lezsirozni)

Egyébként RMB készpénzt csak másnak a kezében láttunk.
Még a sarki koldust is lehet alipay-el fizetni, 1 RMB-t is lehet fizetni.

Megnéztem, számolja a fee-t, de valamiért waived, igy aztán nulla. Csak nekem van szerencsém?

Repjegy ára: ki lehet fogni nagyon jó bulikat, ha nincs az ember időhöz kötve. Pl. Kanári fapad kb. 200 kopaszon, annyiért ritkán Japánig is elvisznek (nem kopaszon), Kinaiak uralják az irányt, de ennyi pénzért korrekt szolgáltatást adnak ("nyugati" társasággal megegyező).

Utcai szemetes terén fejlődnek, turistás helyek környékén lehet 1-2-t találni, másik titkos tipp a kisbolt kaja sarok.

Ingyenes vécé: sőőőt, még papír is szokott lenni! Kína dettó, de ott kell készülni.

Szállás árak: van szórás felfelé és lefelé, kinek mi az elvárása... de nem horror, mint az ember gondolná. MO-hoz képest meg mára pláne. Jól meg kell nézni és előre foglalni.
....

A kaja viszonylag nem drága, ha "ottani" menüt nézel, európai kaja meg minöségi sushi meg wagyu tud drága lenni. Ramen/soba tészták kb 1000 yen körül indulnak. Wagyu skewer piacon 4000 yen körül. Osakában sikerült találni egy korrekt 3 fogásos éttermi wagyu menüt 5000-ért. Figyelni kell. Turistás helyeken ott is bele lehet lépni a csapdába. Aluljáró, pályaudvar, ahol sok ember jár biztos van valami barátságos hely. Meg a 2. mellékutcában az öreg tata 6 székes "étterme".

Belépés: ez ilyen, nagyban függ attól, hol/mikor hány gép jött egyszerre. Ez nindenhol igy van (Schengen-en kivül), Ferihegytöl kezdve Kínáig. Ha szerencséd van, 10 perc alatt megvagy. JFK csucsidöben örülj ha csak 2 óra.

Angol: google vagy MS translate. Egyszerü mondatokat egész jól fordit, akár beszélni is tud mindkét fél.
....

További tipp: Kína, erősen takarnak fel a nyugati világhoz, sőt sok tekintetben simán leverik.
Pl.: tömegközelekedés, alipay fizetés, giga-megalománia (minden akkora, mint amennyien vannak) és csili-vili, kultúrélis és természeti látnivalók.

Az az 1 éjszaka Xian még a felszint se karcolta meg 😉

Last edited 15 napja by Adam Groszer

Szállás tipp: trip.com, Shanghai, Peking elég drága, "vidék" olcsóbbnak tünik.
Vonatjegyre teszik a sápot, de helyben is lehet venni, alipay/kártyával.

Első olvasásra ezek a városi önkormányzat által "megoldott" kérdések (nyilván a megszokás, kultúra rátehet egy lapáttal, hogy mindig mindenki igyekszik-e betartani), még akkor is, ha ebben a néhány városban, ahol jártál, mindenhol ilyen rend és együttműködés volt. És biztos nagyon nagy a városi lakosság aránya Japánban, de szerintem nem jogos az egész országra rávetíteni, aztán úgy állítani be, mint Magyarországgal való összehasonlítást.

A városi közterületek autókkal való elfoglalása azért maradt eltűrt, mert fokozatosan szabadultak rá a 20. század folyamán. Az elején jelentéktelen helyet foglaltak a gépkocsik, szinte nem is zavartak - akkora szerepük volt egy belvárosi helyszínen a nap folyamán, mint ma mondjuk a helikoptereknek. Aztán csak egyre több és több családnak lett autója, amit használt is, de sosem volt egyetlen jelentős pont, amire rá lehetett volna mutatni, hogy ennyi dugót, ennyi járdai parkolóhelyet már nem tűrhet a város. Egyénileg meg ugye én még pont odaférek. Igazi példája a közlegelők tragédiájának, meg a kiszállási pont hiányának.

Aztán meg a populáció saját autót használó részének persze nagyobb lobbiereje és több adója - és valószínűleg a körülötte élőkre több befolyása - van egy főre vetítve is, mint a saját autót nem használónak, aztán választást elveszíteni ugye senki nem akar.

Last edited 15 napja by jurta

Annyiban nem értek egyet a fokozatossággal, hogy a 70-es években volt egy időszak, amikor tudatos politikai döntés volt Európa szerte az autózás priorizálása a tömegközlekedéssel szemben, és ezért szűntettek meg rengeteg villamosvonalat, mondván hogy az autóforgalom útjában van. Ennek a következményeit ismerjük, és vicces, hogy a többség máig nem érti a problémá, pampognak hogy ne legyen buszsáv, ne legyen kerékpársáv, és milyen szemét a vezetés, hogy az autoforgalomnak nem ad még ennél is nagyobb teret. Nem értik, hogy épp attól van annyi dugó, mert a tér 90%-át az autóforgalom kapja.

az összes autómnak az önkormányzat ingyen biztosítson helyet a házam előtt is és mindenhol, ahová csak menni akarok. Legyenek mindenhol széles utak és rengeteg parkoló, hogy nekem jó legyen.

Pontosan. Sőt, hogy képzelik, hogy ebben az országban/városban még ma sincs közvetlen gyorsvasút az otthonomtól a munkahelyemig és a repülőtérig, ez az 1960-as évek színvonala, tehát én azért is csak autóval járok, egyedül is.

A VIII. kerületben nemrég behozták, hogy az ottlakóknak is fizetniük kell a parkoló bérlet miatt. (Minimális éves díjat.)
Hát... Azóta meg lehet állni az utcán. 😀
Nincs bajom az utcán parkolással, sajnos Budapesten a régi házak alá nem reális parkolót építeni (az újak alá kötelező), de kérjék már meg az árát. Miért van pl. hétvégén ingyen? Olyankor nem foglalják a kocsik a helyet?
Meg ha valahol van mélygarázs / plázagarázs, ott ezt szépen vegyék figyelembe a parkolóknál. Nevetséges, hogy a zárt garázsok üresek, a járdákon meg nem lehet elférni.

" Miért van pl. hétvégén ingyen? Olyankor nem foglalják a kocsik a helyet?"

Hétvégén sokkal kisebb az átmenő forgalom, többnyire gond nélkül lehet parkolni. A parkolási díj ugyebár egyfajta büntetés, illetve ösztönző elem a közösségi közlekedés használatára, de ha van parkolóhely, felesleges büntetni. (Leszámítva az ezzel járó környezetkárosítást persze.)

Egyszer én is elmennék Japánba, egy régi barátom élt ott 11 évet ami alatt meg még inkább átlátni a társadalmi berendezkedést. Sok dolgot leírtál, azt egészíteném ki, mikor írtad, hogy itt nem jönnek ilyen olyan szervezetek, hogy mindenki aludhasson a padon.Valóban nem. Meg sok más miatt sincsenek ilyenek. Nagyon sok mindenben úgy viselkednek, amiért Európában már bíróságra mennének az emberek, az ő reakciójuk meg az, "ha nem tetszik lehet hazamenni". Barátom párkapcsolat és házasság által került ki (máshogy, ha nincs valami releváns munkád, necces is). Egyetemi végzettsége nem volt, szóval valami teljesen alap munkát keresett, ami persze baj. Na de volt 2 hely is kereskedelem, meg fodrászüzlet (ide már próbanap után felvéve!, az első éles napján), ahonnan azzal küldte el a főnök, hogy "nem tesz jót az üzletnek, ha elsőre egy külföldit látnak". És pont..mehetsz a sóhivatalba.

Mert mi nem vagyunk azok mi?
Nálunk nem utálták mi a magyar apától való Samirát ...
Erre minden hol van példa és ellenpélda.

Remek összefoglaló.
Engem is a tömegközlekedés része fogott meg. Nyugaton azért is csak kényszerrel lehet rábírni az embereket, mert egyrészt megbízhatatlan, másrészt bizonyos életkor fölött már egyre kevésbé tolerálja az ember, hogy tömegnyomorban, adott esetben húgyszagban, illetve cigi- és marihónaljafüstben kelljen ingáznia. Arról a legújabb népszokásról nem is beszélve, hogy a kihangosított telefont maga előtt tartva kell ordítva beszélgetnie minden birkának.
Ma mindenki individuum lett és nagyon érzékeny magára, ezért a legalapvetőbb közösségi normák sincsenek meg a nagyvárosokban.

Amúgy meg a régi mondást parafrazálva: visit Asia before Asia visits you.
Én erről már lekéstem. Akkor se mennék oda, ha fizetnének érte.

Ami a kerékpár tárolást illeti, Grazban nehezen megoldható, hogy a kerékpártárolókat úgy használják állandó tárolásra az emberek, hogy sok biciklit véglegesen hátrahagynak, ha megunják, elköltöznek, leszoknak a kerékpározásról, stb. Így hiába sok a kerékpár tároló, ha valahová megy az ember, nem tudja letenni a közelben mert egymás hegyén-hátán állnak a biciklik. És szerintem ez sok más európai városban probléma, Budapeaten az utcán még nem, de a céges kerékpártárolóban már az volt.

Talán a rendszám, büntetés lenne a megoldás, de nem lenne már az sem egyszerű, hogy minden kerékpár bekerüljön a nyilvántartásba.

(Megjegyzem nekem van vasutállomásos bringám a munkahelyemmel szomszéd faluban, ezt csinálják mások is, mert ingyen van a fedett tároló, így nem kell vonatra pénzétt felvinni a bicajt).

Igen. Neked ingyen van, a településnek (szóval a többi adófizetőnek) meg nem. Félre ne érts, nem téged egézlek, ez a magyar (nyugati) rendszer. De tényleg abszurd, hogy látszólag ingyen kapsz a közösből (amit aztán persze adóban visszafizetsz.)

Oké, de ha az autózáshoz viszonyítjuk, az autóm saját teremgarázs helyben van, más meg van aki az utcán tárolja, az sokszor többe kerül a társadalomnak, mint egy plusz bicikli a vasútállomás tárolójában.

Én inkább azt tartom nem okésnak, hogy otthagyják miután nem használják, és erre nincs jó megoldás, a legtöbb lerohadt bicajt tolvajok sem viszik már el.

Az, hogy nem szabad közterületen autót tárolni, és neked kell gondoskodnod az autó tárolásáról, az szimpatikus rendszer, de az már nem, hogy alig vannaj padok. Normális esetben nem a hajléktalanok miatt vannak padok, hanem hogy az átlagember le tudjon rá ülni. Ez is az élhető város része.

Mert erre vannak a parkok, nagyon sok helyen vannak olyan leülő helyek ahol le tudsz ülni de nem az utcán hanem kisebb , nagyobb mindenhol felelhető parkokban. Pl az összes folyó mellet vannak séta, futó pályák és itt vannak lugasos leülőhelyek. A belvárosban ebből kevesebb van de itt is sok helyen erre nem padokat hanem kb 1 méter magas csövek vannak amire kb félig rogyasztott lábbal ráülsz, kényelmesek. Persze arra nem jó hogy ott egyél stb. De arra hogy megvárj valakit vagy pihenjél tökéletesek.

Mindig erdekes olvasni,ki mit lat,hoz haza egy masik orszagbol

Küldeném a cikket Kern Andrásnak szeretettel. 😀

Last edited 14 napja by eferix

:-))) Jaj, az a fazon is mekkora pokhendi egy bunko. Es bagos is.

Én is voltam Japánban, de nyáron kellett mennem munka miatt. Hiába a sokminden amit írsz, hogy milyen jó, szerintem nem lehet ott jól élni, mert van az évnek 3 hónapja kb, amikor akkora a páratartalom, hogy ki sem akarsz menni az utcára. Ha kimész, kb. 15 perc múlva mehetsz újra zuhanyozni, annyira leizzadsz. Merthogy a 90%-os párához még 40 fok feletti hőmérséklet is társul. Mikor hazajöttem, július vége felé, iszonyúan éveztem, hogy egy somogyi faluban a kertben üldögélhettem délután. Amit Japánban egész nyáron nem tehetsz meg, még ha van is egy zsebkendőnyi kerted ott (merthogy hely nem nagyon van).

Kösz az útibeszámolót. A cikk megjelenésétől függetlenül pár hónappal korábban már ránéztem arra, hogy Tokióban és Szöulban milyen átlagfizetések vannak és meglepve tapasztaltam, hogy Tokióban kb 60%-kal, Szöulban 100%-kal magasabbak csak mint Budapesten a Numbeo adatai alapján. Néhány másik weboldalon is hasonló számokat találtam, ami nekem ezen országok világgazdasági súlyához, szerepéhez képest meglepően kevésnek tűnik. Aztán megnéztem az egy főre jutó nominális GDP-t és abban sem állnak jól, kb. Csehország (!!!) szintjén vannak, ami nekem döbbenetes. Mindkét ország pénzének árfolyama csökkent valamennyit az utóbbi időben, de azzal együtt elképesztőnek tartom ezt az adatot. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Nekem a dupla is kevésnek tűnik. Azért itthon sokfelől azzal tömik az emberek fejét, hogy "összeszerelő ország" vagyunk, rossz az oktatási rendszer, nem jók a felnőttképzések. Ehhez képest van egy (két) ország aminek elvileg kifejezetten jó az oktatási rendszere, világhírű cégeik vannak és már 70-80 éve csinálják a piacgazdaságot (egy válfaját), szóval jóval több idejük volt felhalmozni is. A külföldi cégek sem viszik annyira ki a hozzáadott értéket mint nálunk. Idézek egy pénzügyi bloggertől:
“Nézd meg Észtországot, milyen az, amikor nem összeszerelő üzemmé silányítják az országot és nem állandó devizaleértékeléssel biztosítják, hogy garantáltan keveset keressenek a magyar munkások.
(…) Ezért kellene inkább oktatás és kideríteni, mit kellene csinálni ahelyett, hogy lyukat fúratunk emberekkel egy tengelybe”
Így nekem kevés a +60-100%. Én inkább 3-4x fizetésekre számítanék.

Last edited 14 napja by Makk

Összeszerelők nem töltenek ki numbeo-n semmit.

Budapesten néhány szektor nagyon jól fizet. Ezek alkalmazottai felülreprezentáltak numbeo-n, míg egy eladó vagy egy nővér nem valószínű, hogy kitölti.

Köszi a beszámolót. A magyarok ilyen országban kifejezetten rosszul érzik magukat, hiszen mindent jobban tudnak. A hétvégén jártam Magyarországon, Szombathely felé szigorúan 90-nel a 86-oson, és talán a Körmend-Szombathely közötti úton 2-3 autó volt mögöttem tartósan, mielőtt lekanyarodtak volna másfelé. Az ÖSSZES többi megelőzött, én éreztem magam kellemetlenül, hogy csak 90-nel cammogok.

A japán társadalomról sok rossza is olvasni, meg a Squid game-ben is brutál disztópiát mutatnak a társadalomról, még ha az Dél-Korea is. Azt gyanítom, hogy a két ország annyira nem tér el egymástól.

"Rossz volt hazajönni, na."

mondjuk ehhez nem kell Japanig menni.
Ausztriabol, sot Szloveniabol is nagy pofanveres hazajonni.
Aki autoval kozlekedik, annak mar Romaniabol is.

Amikor Becs felol Railjettel erkezik az ember, a legelso dolog, amit magyarul bemondanak Hegyeshalomnal az az hogy:

Kerjuk vigyazzanak ertekeikre!

Itt is meg fog oldódni az autó probléma, mégpedig úgy hogy a most átlag 17 éves roncsokat nincs pénzük az embereknek lecserélni és eljön az idejük amikor nem lehet megjavítani sem. A közterület tárolásra már rég be kellett volna vezetni mindenhova a parkoló zónákat, ha csak évi 50 ezret ki kellene fizetni bérletre már legalább a nem használt romok eltűnnének.

Úgy legyen. Én pesszimista vagyok és azt gondolom, hogy még évtizedekig fogják ezeket mindenféle sufnimegoldással foltozgatni, és a gyári károsanyag kibocsátás 100-szorosával pöfögni katalizátor, AdBlue és társai nélkül.

Azért ez a mindent is tiltsunk be elég defektes attitűd, volt erről egy jópofa filmje Stallone-nak, A pusztító 1993-ban, ami egész jól kifigurázta, hogy ez hova vezet, tiltsuk be a sót, a cukrot, az alkoholt, a dohányt, a szexet, meg a mindent is, mert káros..
Szerintem teljesen jó a mostani szabályozás, gyerekek közelében, iskolák és egyéb helyek, plusz zárt közterületeken tilos, ez pont elég. Mondom ezt úgy, hogy szívok évi 2 szivart kb, és rühellem a cigifüstöt. Az elhízásról kb 5 ezer éve tudható, hogy káros, mégis mennyi dagadt ember van, akkor legyen testtömeg indexálás a kasszánál, aztán van aki vehet csokit, van aki nem, vagy hogy működne ez? 😀
Az autóról meg annyit, hogy igen, amíg mindenki adójából építik az utakat meg a közterületeket, addig szerintem jár nekem is, hogy az otthoni 60nm-emen kívül urambocsá' néha legyen már 2*2nm amit alkalmanként igénybe vehetek.

Semmit nem ér a figyelemfelhívó "káros" felirat a termékeken, mert az emberi elme disztingvál a jelenlegi és a jövőbeni énje között. A cigi a jövőbenit károsítja, a jelenben viszont inkább a jelenbeni énünkre hallgatunk (alapvetően azzal azonosítjuk magunkat, azt hiszem MRI-vel bebizonyították, hogy a jövőbenit gyakorlatilag egy másik embernek tekintjük), így minden gond nélkül rágyújthatunk most. Ezért nehéz lefogynunk is, most akarunk cukrot, hiába hízunk meg tőle hetek, hónapok múlva.

A BMI index használatát lehetőleg inkább hanyagoljuk. Semmi köze a valósághoz. Még amikor tényleg eszementen ki voltam pattintva akkor is 73 kiló voltam a 173 centimmel. Amikor kb. egy gramm felesleg, ha volt rajtam. (A 32-es nadrág lecsúszott rólam.) Na a BMI szerint az enyhén túlsúlyos határán voltam. A 75 kg meg már az. Pedig nem is izmora gyúrtam, az "csak" úgy jött a sportolás miatt, nem Mr. Universe voltam. (Havi 7-800 km bringa, heti 3x röplabda és hétvégi kupák mellett) Egy kicsit is rendszeresebben sportoló és nem végkonydongájú embernél úgy mellélő a BMI, hogy arra szavak nincsenek. Bárki, aki kicsit is izomra gyúr az a BMI szerint enyhén túlsúlyos.

Ez így már korrekt nagyjából.

Hogyan lehet mérni, ki mennyire él egészségesen? És főleg: ki mondja meg, hogy mi az egészséges? Ha a kormány szerint maszkban kell járni mindenhova, akkor az lesz az egészséges? Ne felejtsük: 4 éve még ki akartad zárni a TB ellátásból azokat, akik nem nyomatják magukba a kísérleti génterápiás vakcinát. Esetleg érdemes lenne a “Harmadik oltás” cikket is nosztalgiából előrehozni. Kíváncsi lennék, az akkori hozzászólók tartják-e az álláspontjukat ma is…

Az egyik kommented volt egy régi cikk alatt. Sajnos sok régi cikk alatt nem látok egy kommentet sem. Olyan is van, hogy látok kommenteket, de a sajátomat nem. Pl. a Disqus mutatja, hogy hozzászóltam az Államkincstár ügyfélajánlásról szóló cikkhez, de a cikk alatt nem látom a bejegyzést (20 kommentet viszont mutat).

Az egészség témához: +35 kiló mihez képest? Dohányzást hogy lehet mérni? Nem biztos, hogy az szívja el a cigit, aki megveszi. Én sem látom a dohányzás társadalmi vagy egyéni hasznát (+ büdös is), távol is tartottam magam mindig tőle.

Én vállalom, hogy nem bántam meg. Az első két adag Sputnyik volt, attól erős lettem mint egy medve. A 3. adag Moderna, az kinövesztette a 3. tüdőmet, amit sokat segít a futásban. Próbáltam a 4-diket is, sajnos az már nem volt ilyen hatással rám.
Az agyhalál lábon való kihordásához azonban látom ez sem kell, neked sikerült nélkülük is.

Miklós, minden elismerésem néha, ahogy kezelni tudod a hülyéket...

"kísérleti génterápiás vakcinát"

A mit? A COVID oltásra gondolsz? 😀

Kb. 4 éve indultak be az oltási kampányok. 
Ennyi idő egy releváns MSC-re elég, te meg génterápiázol.
Most veled mit lehet kezdeni?
Vagy elmagyarázzuk háromezredszerre is, hogy
 1) nem kísérleti
 2) nem génterápiás
 3) a vakcina nem akadályozza meg a fertőzést, de csökkenti az átlagos fertőzési rátát és a kórházba kerülés esélyét
 5) egyszerre 3-4 területen (orvosi, biostatisztikai, biokémiai, virológiai) akarsz okoskodni, egyikhez sem értesz
 
Vagy egyszerűen hoznak egy törvényt, amivel kizárnak az oltás nélkül mindenhonnan és inkább puffogva beadatod magadnak a szurit.

Az elsővel kezdték, sajnos nem volt hatékony.

Járvány volt, emberek haltak meg, egy részük menthető lett volna, ha kevesebb hozzád hasonló van.

  • 2020 decemberében indultak az oltások (5 éve). Négy évvel ezelőtt már a harmadikért ment a tolongás
  • itt is írják, hogy kísérleti, ha valakinek eddig még nem volt világos: https://hirado.hu/kulfold/cikk/2025/09/18/nem-volt-ismert-a-covid-oltasok-hatekonysaga-es-utohatasa-sem-a-bevezeteskor-ismerte-el-az-europai-bizottsag
  • génterápiás: definíció kérdése
  • nem akadályozza meg a fertőzést: ez igaz, bár korábban azt hirdették, hogy "lepattan a vírus"
  • 4-es pont nincs
  • 5-ös pont: nem én okoskodok, mindennek utána lehet (és érdemes) nézni
  • Hol haltak meg az emberek?

a) otthon
b) utcán / közterületen
c) munkahelyükön
d) kórházban
e) egyéb helyen

Egyetértek, de nem a hirado.hu a lényeg, hanem a mögötte levő svájci cikk, de az németül van:
https://weltwoche.ch/daily/eu-kommission-bestaetigt-zulassung-von-covid-impfungen-erfolgte-ohne-umfassendes-datendossier-wirksamkeit-langzeitwirkungen-und-nebenwirkungen-waren-nicht-bekannt/

A dohányzást nem azért kell korlátozni, mert káros a fogyasztónak, hanem mert a fogyasztó másokat károsít vele. Az utcai ingyen autó tárolást nem valami rendpárti attitűd miatt kellene tiltani, hanem mert annak is költsege van, amit más fizet meg így vagy úgy. És amúgy ha az autó tároláshoz jár az ingyen közterület, más tárolásához miért nem?

Az teljesen más dimenzió, mikor minden káros tiltva van, ennek ahhoz semmi köze.

az elhízott ha odaáll mellém kólát inni, semmit nem ront se az egészségemen, se a közérzetemen, észre se fogom venni

a cigifüggő odaáll mellém cigizni, a közérzetemet meg az egészségemet is tönkre vágja

érted a különbséget?

az utakat annak az adójából is fenntartjuk, aki inkább egy élhetőbb bicikli -és sétaorientált helyen szeretne lakni, akkor velük mi legyen? nekik mi jár, ha már neked közterület?

Nem, a testtömeg-indexálást a repülőjáratokon vezessék be. Miért csak a feladott poggyász súlyát nézik, miért nem az összsúlyt, amit a gépre terhelsz? Mitől igazságos, hogy aki poggyász nélkül is nehezebb, mint te 20 kg poggyásszal, az ugyanannyit fizet?

mert felháborodnának a túlsúlyos emberek, plusz azért nem ennyire feketefehér, egy 100kg-os vizilabdás ne fizessen többet szerintem, mint egy 50 kilós nő

A 100kg-os vízilabdás sokkal többe fog kerülni a TB rendszernek mint az 50kg-os nő.

a repülőnek mi köze a tbhez? de amúgy meg... öö miért fog többe kerülni? úgy keresd a példákat az életedben, hogy nálunk megvan a fenti példa 🙂

Amúgy, hogy annyi kéne, mint ami Keleten van, azzal egyetértek, hogy korrupcióért halálbüntetés, mint Szingapúrban. Instant egész Európa politikai elitje elhullana, aztán maradna annyi közpénz minden jóra, hogy egy etikusabb, őslakosok hogylétét szem előtt tartó vezető réteg által 10-15 év alatt az egész kontinenst rendbe lehetne tenni...

az a mobil, amit nem vehetsz fel a metrón/vonaton, az nem annyira mobil

Ez tényleg elég jó lenne. Nincs dohányzás az utcán... Nem fújnák állandóan az arcomba a füstöt. 2012 óta a törvény nálunk sem engedi buszmegállóban, de mivel nem tartatják be, vágni lehet a füstöt.

Az autókérdést kicsit árnyalnám:

  • miért nem tartozik a garázs a lakáshoz egy helyrajzi számon? persze, hogy nem vesszük meg a lakással, mert drága 🙂
  • miért lehet(ett) a kötelezően építendő parkolóhelyet kiváltani némi pénz befizetésével?
  • és a csúcs: berátom luxuslakások építésével kereste a kenyérrevalót (nem ő volt a tőkés, de mocskos sokat keresett), és állandó trükközés ment, mert a tervrajzon, amit engedélyeztek, csak 1 garázs tartozhatott egy lakáshoz. Kötelezően, lakhatási engedélyhez szigorú helyszini ellenőrzéssel. A vevők pedig minimun 2-őt de inkább3 garázs helyet akartak. Szóval a lakhatási engedély után következett némi átalakítás. Ennek mi értelme van? (kb. 10 éve még ez volt!)

Moór Mártonnak van egy könyve: Madzside?! Ne már, Japán! 7 évig élt kint Japánban és angoltanárként dolgozott. Szórakoztatóan írja le a tanítványait, meg persze a japán hétköznapjait. Ajánlom mindenkinek, akit érdekel, hogy milyen lehet európaiként Japánban élni.

WÁÓ nagyon sok jót, átveendőt hallottunk, de érdemes a japán társadalom árnyoldalait is egy picit megemlíteni, több ismerős elmondása szerint a japán emberek gondolkodása kicsit fura, nagyon sok az öngyilkos és persze ehhez hozzájön, hogy sokan nagyon pici lakásban élnek.

Köszönöm nagyon kedves hozzászólás, csak jeleztem, hogy ennyire egyoldalúan nem érdemes sztárolni vmit, mert hamar elfogynak az olvasóid. 🙂

Oké, nem Japánhoz tartozik, de a közterületen történő parkolásra nagyvonalakban az alábbi lehetőségek adottak:

  1. Ingyenes és oda parkolsz, ahová be tudod préselni a kocsidat (ez egyenes út a káoszhoz).
  2. Fizetős és az önkormányzat ezt a pénzt felhasználja az infrastruktúra fejlesztésére, parkolóházak építésére, P + R-ek kialakítására.
  3. És van a magyar módszer: fizetős és az önkormányzat maffiozó alvállalkozóinak a zsebét tömjük vele, miközben a szükséges fejlesztések elmaradnak, sőt az önkormányzatoknak akár veszteséges a parkolási üzletág. De nem baj, örüljünk annak, hogy Fürst Gyurika egy csodaszép Rolls-Royce Phantomot lapátolt össze parkolási mutyikból vagy ott a másik szegény ártatlan Horváth Csabesz Zuglóból.

És amíg Magyarországon a harmadik verzió van életben, addig a parkolási díj nem más, mint a hétköznapi emberek pénzének jogtalan átcsatornázása magánzsebekbe.

Grat az úthoz és a beszámolóhoz!

A "túlturizmushoz" csak annyit, hogy pár városra koncentrálódik ott is. Oszakában/Kiotóba/Tokióban tényleg sok nyugati arcot látni már az utcákon, főleg a látványosságok környékén. Külvárosokba érdemes kimozdulni, na meg vidékre, ha zavar ez valakit. De tényleg az van egyébként, hogy BP-n se biztos, hogy kevesebb arányaiban a nyugati turista, csak ezt nehezebb észrevenni. 🙂

Élni én se élnék ott, viszont tényleg nagy elképesztően nagy élmény ha kicsit is vonz valakit az ázsiai világ. A repülőút ára egy 2 fős párnál nem is olyan gáz egyébként, kint annyival olcsóbb minden mint itt mifelénk, hogy egyszerűen "visszajön" az ára egyéb tételeken. Ami inkább tényleg gáz, az a repülőút hossza és körülményessége, csak hosszabb időre éri meg kimenni, ami sokszor nehezen megoldható. Ha pár órás repülőút távolságban lenne biztosan minden nyaramat ott tölteném.

Egyetlen adalék micropayment vs visa kérdésében:
Nincs fee 🙂 a japán micropayment rendszerekben jelenleg én egyiknél sem tudok olyat ahol lenne költség.
Amit beteszel az 1:1-ben rajta van plusz a vásárlás utáni pontokat is 1:1-ben tudod fizetésre használni.

Tallinban is alig láttam pakoló autókat, azok is csak nagyon átmenetileg álltak valahol, ellenben tele van a város hatalmas parkolóházakkal és az autós forgalom jelentős része elkerüli a belső részeket. Ebből következik, hogy városszerte (főleg a belső részek) sétáló és tömegközlekedő emberekkel, sok busszal, néhány vilivel találkozol a csúcsidőszakokban is. Hihetetlen élmény nemcsak a levegő miatt, hanem mert nincs az a kb tapintható stressz, mint ahol mindenfelé nyüzsögnek a kocsik és megy a hajsza az útszéli parkolóhelyekért.

Gratula Japánhoz, nagy szerelmünk.

Autók az utcán: azért sok helyen lehet parkolni az út szélén is, ahol ki van jelölve (hiszen üzletek, szolgáltatók stb. vannak ott is), de csak NAPKÖZBEN! Kora hajnalban az ilyen helyeken parkoló autókat elviszik a lopós autók.

Árak: azért Tokióban nem igazán olcsók a szállások (persze van mindenféle, láttam emeletes ágyasat is, 10kHUF alatt - nem ott száltunk meg).

Általában a szolgáltatások drágák. Most amúgy elég jól esik a Yen árfolyam tovább. Olcsóbb a YEN mint 6-7 éve, pedig nálunk volt elég nagy infláció, ott meg alig.

A Kaja tényleg olcsóbb mint mondjuk Budapesten, de az hogy ti nem költöttetek többet, az nem jelenti hogy nem lehet. Egy jó Kobo steak, egy Kaiseki vacsora, omakasa stilusú sushizó elég drága helyek. Van olyan szolgáltatás hogy licitálsz arra, hogy foglalhass időpontot sushizóba (mi nem voltunk ilyen helyen).

Mi az olcsó? Relatív , a probléma inkább a méret szerintem. Ami olcsó az beepített egyen fürdőszobás 2o m2-es az van 10-15k yenért.
Egy európai méretű 25-30m2 nem egyen fürdőszoba blokkos mar 25k-tól van , lakosztály méret meg fel a csillagokig.
Nem mindegy milyen oldalon, mennyi időre foglalsz. Pl a Richmond közép ár közép kategória.
A másik, hogy dohányzó vagy nem dohányzó jelentős az árelőnye de bír ki az éjszakat benne 🙂

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram