Amikor a fizetésemelés a legjobb befektetés

2025-12-03
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Meg akartam írni Henry Ford történetét, akinek a legjobb befektetése az volt, hogy a munkásai bérét megduplázta, így évente sok millió (akkori) dollárt keresett azon, hogy gyakorlatilag megszűnt a fluktuáció a cégnél és nőtt a termelékenység. Előtte évente 3 és félszer az összes munkás kicserélődött a monoton, fizikailag megterhelő és nem jól fizetett munka miatt, a dolgozók 10%-a mindig betegszabadságon volt, az újak betanítása is egy vagyonba került, ez egycsapásra megváltozott, amikor az ipari átlag dupláját kezdte el adni a dolgozóinak.

A Telekom appban találtam egy kupont a Perplexity AI pro verziójához (keresd meg te is), gondoltam, kipróbálom, mit tud a Perplexity és azon belül is a pro verzió. Eddig nem nagyon estem hanyatt a mindenféle AI teljesítményétől, leginkább csak a rizsázásban és a szócséplésben voltak jók, maximum a guglizást lehetett vele kiváltani, de még azt is ellenőrizni kellett, hogy nem hülyeséget írnak-e.

A Perplexity különösen az adatok keresésében jó, de meglepett, hogy mennyire jól összeszedte a témát. Legalább 4-5 percet dolgozott rajta, de kalapot le, igényes és jól megírt lett. Elmondtam neki, hogy miről akarok írni, hogy adatok kellenek, nem csak rizsa, hogy alakult a profit, mennyi volt a költsége a munkaerő folyamatos elvándorlásának és így tovább, de a többit teljesen rábíztam.

Grafikonokat rajzolt, hatvan linket tett be, illusztrációs fotókra is gondja volt (azokat kivettem a jogdíjak miatt), amiről tudtam, de nem mondtam neki, hogy nem automatikusan járt a magasabb fizetés, azt is megemlítette.

Le vagyok nyűgözve, na.

A képeken kívül mást nem is változtattam a cikken, csak hogy lássátok, mire képes ma egy Perplexity Pro. A grafikonok, a kiemelés, a tördelés, a linkek mind az AI munkája:

Henry Ford és az $5-os napibér: Hogyan változtatta meg egy „őrült" béremelés a modern ipar történetét

A történelem egyik legmerészebb üzleti döntése
január 5-én Henry Ford egy bejelentéssel sokkolta az üzleti világot: a Ford Motor Company megduplázza munkásai bérét, napi 2,34 dollárról 5 dollárra emelve azt, miközben a munkanapot 9 óráról 8 órára csökkenti. A Wall Street Journal „osztályárulónak" nevezte Fordot, míg mások „szocialistának" bélyegezték. Az igazság azonban az volt, hogy Ford nem jótékonykodott – üzleti megfontolásból cselekedett, és döntése az ipari termelés egyik legsikeresebb költségcsökkentő intézkedésévé vált.[1][2][3]

A futószalag-gyártás forradalma, a Highland Park üzem átalakulása

1913-ban Henry Ford bevezette a mozgó futószalagot a michigani Highland Park üzemben, ami drámai változást hozott az autógyártásban. A chicagói húsfeldolgozó üzemek „szétszerelő soraiból" inspirálódva Ford megfordította a koncepciót: ahelyett, hogy a munkások mozogtak volna a termék körül, maga az autó haladt a soron végig, és minden munkás egyetlen, ismétlődő feladatot végzett.[4][5][6]

Az eredmények lenyűgözőek voltak. Egy Model T összeszerelési ideje 12,5 óráról mindössze 93 percre csökkent. Ez a hatékonyságnövekedés lehetővé tette, hogy Ford drasztikusan növelje a termelést: 1909-ben még csak 10 660 autót gyártottak, 1916-ra ez a szám 501 462-re ugrott.[1][7][8][4]

Az ár demokratizálása

A futószalag nem csak a termelési időt csökkentette – a költségmegtakarítás révén Ford folyamatosan csökkenthette a Model T árát:

A Ford Model T árának alakulása 1908–1925 között. Az ár 850 dollárról 260 dollárra csökkent a hatékonyságnövekedésnek köszönhetően.

A Model T 1908-ban 850 dollárba került, amikor a versenytársak autói 2000–3000 dollárt kóstáltak. 1925-re az ár mindössze 260 dollárra esett – inflációval korrigálva ez körülbelül 3800 mai dollárnak felel meg. Ez tette lehetővé, hogy az autó az átlagos amerikai család számára is elérhetővé váljon.[7][9][10]

A futószalag árnyoldala: a munkaerőválság

A 370%-os fluktuáció katasztrófája

A futószalag azonban súlyos árat követelt a munkásoktól. Ami korábban képzett kézműves munka volt, az egyszerű, ismétlődő, monoton feladattá degradálódott. A munkások, akik büszkék voltak szakértelmükre, hamarosan unalmassá váltak a gépies folyamattól.[1][11]

Az elégedetlenség számokban is megmutatkozott. 1913-ban a Ford fluktuációs rátája elérte a 370%-ot. Ez azt jelentette, hogy a vállalatnak 50 448 embert kellett felvennie ahhoz, hogy átlagosan 13 623 fős munkaerőt tudjon fenntartani. Márciusban egyetlen hónap alatt több mint 7300 munkás hagyta el a céget.[12][13][14][1]

A hiányzások aránya elérte a napi 10%-ot, ami azt jelentette, hogy minden nap 1300–1400 tapasztalatlan pótmunkást kellett bevetni. Egy kortárs megfigyelő megjegyezte: „A Ford Motor Company eljutott odáig, hogy hatalmas gyára van, de nincs elég munkása annak működtetéséhez".[13][15][12]

A fluktuáció költségei

Stephen Meyer becslése szerint minden új munkás betanítása 35 dollárba került Fordnak. Az 52 000 felvett munkással számolva ez 1 820 000 dollár veszteséget jelentett évente – mai értéken körülbelül 46 millió dollár.[12][16]

De a közvetlen költségeken túl a magas fluktuáció más módon is sújtotta a vállalatot:

  • A termelősor leállásai
  • Az állandóan tapasztalatlan munkások miatti minőségi problémák
  • A koordináció nehézségei
  • A szakszervezeti szervezkedés veszélye[17]

Az $5-os napibér bevezetése

A döntés háttere

Ford 1913 októberében már próbált változtatni: 15%-os béremelést vezetett be és racionalizálta a fizetési struktúrát. Ez azonban nem bizonyult elegendőnek – a fluktuáció novemberben és decemberben ismét megugrott.[13]

A végső döntés gyorsan született. Ford és alelnöke, James Couzens 48 órán belül határozták el a drámai béremelést. 1914. január 5-én bejelentették, hogy január 12-től a minimális napibér 5 dollár lesz – több mint a duplája a korábbi 2,34 dollárnak.[1][11][17][18]

A feltételek

Az $5-os napibér nem automatikusan járt mindenkinek. A program hivatalosan „nyereségrészesedésnek" minősült, és több feltételhez kötötték:[11][2]

  • Csak 22 év feletti férfiak voltak jogosultak
  • Legalább 6 hónapos munkaviszony kellett
  • A munkásoknak „megfelelő" életmódot kellett folytatniuk

Ford létrehozta a Szociológiai Osztályt, amelynek felügyelői a munkások otthonába is ellátogattak, hogy ellenőrizzék életkörülményeiket. A jogosultsághoz tartózkodni kellett az alkoholtól, nem lehetett családon belüli erőszak, tisztán kellett tartani a lakást, és rendszeresen spórolni kellett.[2][11]

Az eredmények: Egy „őrült" döntés megtérülése

A fluktuáció összeomlása

Az $5-os napibér hatása azonnali és drámai volt:

A Ford munkaerő-fluktuációs rátája 1913–1915 között. A 370%-os fluktuáció 16%-ra csökkent az $5-os napibér után.

Egy éven belül a fluktuáció 370%-ról 16%-ra zuhant. A hiányzások aránya 10%-ról 2,5%-ra csökkent. Az elbocsátások 90%-kal estek vissza 1913 márciusa és 1914 márciusa között.[19][20][15]

A termelékenység robbanása

A stabilabb munkaerővel Ford 40-70%-os termelékenységnövekedést ért el. A vállalat 1914-ben napi szinten 15%-kal több autót gyártott, mint 1913-ban – miközben körülbelül 14%-kal kevesebb munkással és rövidebb munkaidővel dolgozott.[13][19][15]

Paradox módon a Model T alváz gyártási költsége csökkent 1913 decembere és 1914 decembere között, annak ellenére, hogy a béreket megduplázták. A magasabb bérek által generált megtakarítások – alacsonyabb betanítási költségek, kevesebb termelési kiesés, jobb minőség – több mint ellensúlyozták a közvetlen bérköltség-növekedést.[13]

A profit megduplázódása

A pénzügyi eredmények önmagukért beszéltek:

Ford Motor Company profitja 1912–1916 között (millió dollárban). Az $5-os napibér bevezetése 1914 januárjában történt.

1916-ra Ford éves profitja elérte a 60 millió dollárt – több mint kétszeresét az 1914-es szintnek. Maga Ford később így fogalmazott: „A napi öt dolláros fizetés a nyolcórás munkanapért az egyik legjobb költségcsökkentő intézkedésünk volt valaha".[19][21][22][17][23]

A béremelés valódi oka: nem jótékonyság

A mítosz eloszlatása

Sokan úgy emlékeznek Fordra, mint aki azért emelte a béreket, hogy munkásai megvehessék az általuk gyártott autókat. Ez a romantikus történet azonban matematikailag nem állja meg a helyét.[24]

A számok egyszerűek: a béremelés éves költsége körülbelül 9,25 millió dollár volt (14 000 munkás × 2,75 dollár bérkülönbözet × 240 munkanap). Ha minden Ford-munkás vásárolt volna egy Model T-t (450–550 dollár között), az összesen csak 6–7,7 millió dollár bevételt jelentett volna. Több pénzt kifizetni a munkásoknak, mint amennyit visszakapni tőlük vásárlásként – ez nem üzleti stratégia, hanem veszteségtermelés.[24]

A valódi motiváció: hatékonysági bérek

Ford döntése a modern közgazdaságtan által „hatékonysági bér" (efficiency wage) elméletként ismert koncepciót testesítette meg. Az elmélet lényege: bizonyos esetekben olcsóbb magasabb bért fizetni, mert:[15][23]

  1. Csökken a fluktuáció – kevesebb betanítási költség, kevesebb termelési kiesés
  2. Nő a munkafegyelem – aki jól keres, jobban ragaszkodik az állásához
  3. Javul a morál – az elégedett munkás produktívabb
  4. Vonzó lesz a munkahely – a legjobb munkások ide akarnak jönni

Ford 1913-ban rájött, hogy a magas fluktuáció többet költött neki, mint amennyibe a béremelés került volna. A döntés nem humanista gesztus volt, hanem hideg üzleti kalkuláció.[14][25][15]

A szélesebb hatás: Az amerikai középosztály születése

Iparági változás

Ford lépése láncreakciót indított el. Más autógyártók kénytelenek voltak követni a példáját, hogy megtartsák munkásaikat. Az alkatrész-beszállítók is emelték a béreket. Hamarosan számos iparágban terjedtek el a „megélhetési bérek", amelyek a munkásoknak többet adtak az alapvető étel, lakás és ruházat költségeinél.[11]

A fogyasztói társadalom alapjai

Az $5-os napibér hozzájárult ahhoz, hogy az amerikai munkásosztály tagjai a középosztályba emelkedhessenek. A magasabb bérek, kombinálva a futószalag által lehetővé tett olcsó termékekkel, megteremtették azt a prosperitást, amely az amerikai életmód alapjává vált a 20. században.[11][26]

Összegzés

Henry Ford futószalag-forradalma és az $5-os napibér bevezetése együttesen demonstrálják azt az igazságot, amelyet sok mai vállalat még mindig nehezen tanul meg: a munkavállalók alulfizetése nem mindig a legolcsóbb megoldás. Ford vesztesége a magas fluktuációból évente közel 2 millió dollárt tett ki. Amikor megduplázta a béreket, a költségek eleinte megemelkedtek, de a termelékenység, a stabilitás és a minőség javulása révén a profit két év alatt megduplázódott.[12][22][17]

Ford nem szentként cselekedett – üzletemberként gondolkodott. De döntése bebizonyította, hogy a munkavállalókba való befektetés nem karitatív tevékenység, hanem lehet a legokosabb üzleti stratégia. Ahogy maga Ford megfogalmazta: „Az alacsony bérű üzlet mindig bizonytalan... A napi öt dollár fizetése az egyik legjobb költségcsökkentő lépésünk volt".[13][19]

  1. https://www.cbsnews.com/detroit/news/henry-ford-implements-5-per-day-wage-this-day-in-history/
  2. https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1j0r0m/til_that_in_1914_henry_ford_more_than_doubled_his/
  3. https://www.thehenryford.org/collections-and-research/digital-collections/artifact/232186/
  4. https://autoworldjournal.com/ford-assembly-line-the-innovation-that-reshaped-the-automotive-industry-and-beyond/
  5. https://www.ebsco.com/research-starters/history/ford-assembly-line-begins-operation
  6. https://www.britannica.com/technology/automotive-industry/Ford-and-the-assembly-line
  7. https://the-cfo.io/2024/05/26/the-impact-of-the-model-t-paved-the-road-to-profit/
  8. https://www.mtfca.com/encyclo/fdprod.htm
  9. https://www.fordmodelt.net/model-t-ford-prices.htm
  10. https://www.heritagesociety.org/ford-model-t
  11. https://www.thehenryford.org/collections-and-research/digital-collections/expert-sets/7138
  12. https://delanceyplace.com/view-archives.php?p=2991
  13. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w2101/w2101.pdf
  14. https://www.forbes.com/sites/timworstall/2012/03/04/the-story-of-henry-fords-5-a-day-wages-its-not-what-you-think/
  15. https://corporate.jasoncollins.blog/efficiency-wages
  16. https://www.linkedin.com/pulse/henry-ford-story-behind-pay-rise-craig-knight
  17. https://www.ebsco.com/research-starters/history/henry-ford-institutes-500-day-minimum-wage
  18. https://www.nytimes.com/1914/01/09/archives/ford-gives-reasons-for-profit-sharing-taking-dividends-in-goodwill.html
  19. https://www.inc.com/jeff-haden/108-years-ago-ford-doubled-employee-wages-overnight-business-case-for-higher-pay.html
  20. https://www.cardinalstaffing.com/2023/01/05/this-day-henry-ford-doubled-wages/
  21. https://time.com/archive/6660338/business-ford-saga/
  22. https://deveroconsulenze.eu/blog/posts/2025-02-16-ford/index.html
  23. https://cbgs.tuck.dartmouth.edu/knowledge-research/blog/slaughter-rees-report-henry-ford-meet-brad-smith
  24. https://www.adamsmith.org/blog/henry-ford-and-the-5-a-day-wages
  25. https://www.wsws.org/en/articles/2014/03/05/ford-m05.html
  26. https://www.npr.org/2014/01/27/267145552/the-middle-class-took-off-100-years-ago-thanks-to-henry-ford
  27. https://www.thefordlegacy.com/articles/ford-assembly-line-efficiency-case-studies/
  28. https://www.autoworldjournal.com/ford-assembly-line-the-innovation-that-reshaped-the-automotive-industry-and-beyond/
  29. https://rzsoftware.com/revolutionizing-the-assembly-line-history-automation-amp-future-innovations/
  30. https://historylessons.net/henry-fords-five-dollar-days/
  31. https://www.freethink.com/consumer-tech/origins-of-efficiency-excerpt
  32. https://www.ebsco.com/research-starters/history/ford-announces-five-dollar-eight-hour-workday
  33. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T
  34. https://corporate.ford.com/articles/history/the-model-t.html
  35. https://courses.lumenlearning.com/suny-esc-introtocollegereadingandwriting/chapter/henry-ford-technology-and-innovation-in-the-1920s/
  36. https://transportgeography.org/contents/chapter1/the-setting-of-global-transportation-systems/ford-cost-production-1908-1924/
  37. https://guides.loc.gov/this-month-in-business-history/October/Ford
  38. https://www.thehenryford.org/explore/blog/fords-five-dollar-day/
  39. https://www.fordmodelt.net/model-t-production-years.htm
  40. https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Ford_Motor_Company
  41. https://www.mtfca.com/encyclo/fdsales.htm
  42. https://the-spark.net/csart811.html
  43. https://www.jstor.org/stable/1013585
  44. https://artsandculture.google.com/asset/newspaper-article-henry-ford-gives-10-000-000-in-1914-profits-to-his-employes-ford-motor-company-archives/rAFBTv8vSNj4vQ?hl=en
  45. https://www.mtfca.com/encyclopedia/
  46. https://usd116.org/ProfDev/AHTC/lessons/BSethiFel09NARA/Scans/Websites/The Five Dollar Day.htm
  47. https://www.americanautohistory.com/Marques/Marque751.htm
  48. https://www.measuringworth.com/tutorial2.php
  49. https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/4cnp7x/til_henry_ford_didnt_decide_to_pay_his_workers_5/
  50. https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1s8wpt/til_in_1914_henry_ford_doubled_his_workers_wages/
  51. https://www.saturdayeveningpost.com/2014/01/ford-doubles-minimum-wage/
  52. https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford
  53. https://teachingamericanhistory.org/document/henry-fords-five-day-week/
  54. https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/aa1l5d/til_the_model_t_debuted_in_1909_at_825_and_had/
  55. https://bestsellingcarsblog.com/1928/01/usa-1908-1927-ford-model-t-makes-the-automobile-popular/
  56. https://archive.spectator.co.uk/article/7th-march-1914/16/profit-sharing
  57. https://www.thehenryford.org/collections-and-research/digital-resources/popular-topics/ford-company-chronology
  58. https://www.nytimes.com/1914/01/11/archives/henry-ford-explains-why-he-gives-away-10000000-declares-that-he-is.html
  59. https://www.classic.com/m/ford/model-t/
  60. https://esypro.com/en/ford-t-and-why-henry-ford-would-have-loved-esypro/

Hozzászólások:

Csak Disqus-felhasználók léphetnek be és szólhatnak hozzá a cikkhez.
Subscribe
Visszajelzés
0 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram