Autóipari helyzet

A hozzászólásokban felmerült, hogy bár recesszió hivatalosan nincs, a legtöbb autóipari cég komoly elbocsátásokba kezdett idehaza is. Elsősorban a kölcsönzött munkaerőtől szabadulnak meg, amit könnyen megtehetnek, hiszen pont ez a lényege az egész konstrukciónak. Az európai újautó-piac csak 3,2%-kal csökkent éves összehasonlításban, de augusztusban 8,4% volt az elmaradás a tavaly augusztushoz képest.

A várható problémát némileg ellensúlyozza, hogy több elektromos autóban érdekelt cég is megjelent idehaza, bár kérdés, fel tud-e szívni annyi embert ez a szektor, amennyit elbocsátanak a hagyományos autóipari beszállító cégek.

(Az elektromos autók értékesítése nagyon meg fog ugrani 2020-tól az uniós CO2 kibocsátási törvények változása miatt, viszont azokhoz töredék annyi alkatrész és munkaerő kell. Az összes autógyártó már készül az új modellekkel, amit persze nem fognak tömegesen gyártani addig, amíg nem muszáj. Addig előrendelgetések lesznek, egyéves várólisták, bemutatók. Aztán majd valószínűleg emelik a hagyományos autók árát, egyrészt hogy behozzák a veszteségeiket, másrészt hogy ne legyenek annyival drágábbak az elektromos autók. De ez már egy másik történet.)

Péter egy közép-magyarországi nagyobb városban dolgozik, onnan írt egy körképet, hogyan állnak az autóipari cégek. A cégek nevei nem érdekesek, nem ez a lényeg, ezért kivettem ezeket a levélből. A lényeg, hogy rengeteg gyári munkásnak még egy nagyvárosban sincs hová mennie dolgozni, főleg nem az eddigi viszonylagosan magas autóipari bérekért.

Érdemes arra felkészülni, hogy főleg vidéken a recesszió hamarosan érezteti a hatását.

Következzen az ő levele:
Nagyon régóta olvaslak titeket, és a legutóbbi autóipari válság kommentre reagálva megosztanám a jelenlegi XY városi autóipari helyzetet ahogy mi látjuk és érezzük közeli ismerősökkel.

Az EGYIK autóipari beszállító cégnél sokan elmentek maguktól, mert érezték, hogy nem jó lóra tettek. (többnyire elektronikát gyártanak autóipari nagy cégeknek, de sajnos többnyire dízelbe…)

Itt bevezettek a 36 órás munkahetet, azaz minden 2. pénteken nem kell menni dolgozni.

Emiatt még nem volt nagyobb volumenű leépítés, viszont a jövő évet még nem tudják, hogy lesz. (ismerősöm ott dolgozik, mérnök)

A MÁSIK autóipari cégnél a cafeteriát elfelezték, valamint a 13. havi fizetést is maximalizálták. (úgy tudom operátori mértékre csökkentették mindenkinek) De egyes hangok szerint meg sem kapják végül.

Elég csúnya minuszt zártak tavaly, lévén ők is az 1.6 CRTDI és a Z márka dízel motorját fejlesztették, készítették.

Nagyon sokan elmentek innen is, viszont operátori szinten elméletileg itt keresik a legtöbbet az emberek, ezért sokan ide menekülnek a sorra.

Jövő évet itt sem tudjuk, de sokáig féltünk, hogy minket is érinti az előző hetekben végrehajtott gyárbezárás, átszervezés. Rossz nyelvek szerint pár éven belül (ha kifutnak a jelenlegi gyártósorok) csak a kutatás-fejlesztési központ fog megmaradni, mivel már több éve veszteséget termelnek. (itt dolgozok)

A HARMADIK autóipari cégnél idei évben 20%-al és jövő évre szintúgy még! 20-30%-os visszaesést prognosztizálnak, mivel javarészt itt is a veszteségesebb és dízel autókhoz kapcsolódó projekteket vitte oda az anyacég. (mivel relatív Mo-n a legkisebb az emberköltség, így a veszteséges projektekkel itt érik el a legkisebb veszteséget)
Emberfelvétel az idei év felétől nincs, pótlás is csak minden 3. elment ember után van elvileg illetve belső átmozgatás van. Viszont az emberek cafeteriajat, fizetését nem bántják (ismerősöm mondta aki ott dolgozik 3 éve)

Itt van egy elektromos autókkal foglalkozó üzem a Y céggel együtt működve, ott viszont felépülési fázis van, illetve várható, így az embereket ide mozgatják át, hogy ne legyen olyan mértékű elbocsátás.

Összesre igaz:
Ahogy látom mindhárom XY városi autóipari cégnél cél teljesen felszámolni a munkaerőkölcsönzést, valamint már volt egy nagyobb leépítési hullám a kölcsönzötteknél (ideértve a diákokat is!)

Mivel ezen munkaerők elküldése statisztikailag csak kevesebb költséget jelent, és így relatív nem a cég végez munkaerőleépítést, hanem csak a kölcsönző cégnek van ezzel teendője. (máshova közvetít stb)

Elbocsátásról leghamarabb jövő év elején dönthetnek (nagyon benne van a pakliban), valamint a munkaidőcsökkentés (és ezzel együtt a bérköltség csökkentése) is élő opció.

A munkavállalók – a mérnököket kivéve – nem nagyon tudnak mozdulni, és mindenki érzi, hogy jön a válság, ezért hiába akarnál ugrani, alig van szabad állás a környéken, főleg nem olyan bérszinten amit megszoktak az autóiparban.

A városunkban egyébként drasztikusan megugrott az ukrán munkavállalók száma, tolmácsokat vesznek fel mindegyik gyárhoz, régi kollégiumokat, régi épületeket, régi szállodákat alakítottak át munkásszállásnak.

Remélem sikerült egy kicsit tisztább, életközeli képet küldenem az autóiparról.. 🙂
Nem olyan rózsás és felfelé ívelő a tendencia, mint ahogy a személyi kölcsönök felvételének a piaca… lesz ennek még böjtje.. szerintünk januárban..

Share

113 hozzászólás

  • Erno
    Kicsit OFF. Nem Magyarorszag es nem autoipar. Ugye Angliaban bo 10 napja jelentett csodot az egyik legnagyobb utazas szervezo iroda a Thomas Cook. Egyik naprol a masikra 10.000 ember kerult az utcara, ra egy hetre a Thomas Cook egyik beszallitojanal az emberek felet elkuldtek. Persze lehet mondani h Brexit de nem csak amiatt. Sajnos egyre tobb dolog van ami abba az iranyba mutat h vihar kozeleg.
  • Hambifaló
    Hozzáfűzni valóm ahhoz, hogy a gyorséttermi láncok nem találnak munkavállalót, aki beállna a pult mögé.

    Első sorban nem a munkavállalók hiánya, hanem a meg nem fizetett munkaerő hiánya a probléma. Ezt pedig a tulajdonosi körnél kellene számonkérni.

    Egy gyorséttermi üzlet havi tiszta tulajdonosi nettója 30 – 45 millió Ft között mozog átlagolva ( franchise rendszer révén ) . Alkalmazottak száma kb 16 – 24, üzletenként, és főként diákokkal van feltöltve. Amennyiben a tulajdonos kapzsisága nem merülne ki a 25- 30 millió Ft havi profit mellett, találna munkarőt. Csak annyit kellene tennie, hogy elenged ebből a tiszta haszonból havi 1 – 1.2 milliót és meg van oldva munkaerőhiány.

    Egy ilyen üzlet indításához kb 300 millió Ft kellett 15 éve. Nagy része hitelből volt megoldva.
    Te hogy döntenél? Tulajdonosként kiengednéd a profitodat a kezedből ? 🙂

  • Tóth M.
    Én azt az egyet nem értem, hogy ha ennyivel kevesebb ember kell az elektromos autók gyártásához, plusz robotizálnak mindent amit csak lehet, plusz az elektromos autók ára jelenleg kb kétszerese egy ugyanolyan benzin-dízel üzemű autónak, akkor mondjuk 5-10 év múlva ki fogja megvenni ezeket az elektromos autókat?
    Ha elküldik az autóipari dolgozók felét, akkor ki lesz a célközönség, kinek lesz pénze megvenni ezeket?

    A cikkhez: Ny-magyarországi autóipari multinál dolgozom mérnökként. Nálunk már kb év eleje óta létszámstop van, új embereket nem vesznek fel a távozók helyére sem, inkább átcsoportosítanak. Illetve a kiadásokat is eléggé megvágták, nagyon oda kell figyelni, hogy ne halmozzunk raktárkészletet, stb.

  • a gyógyszeripari kutatás fejlesztés is döglődik itthon, folyamatosan jelentősen csökken a behozott új kutatások száma.
  • Peet
    Ez az, amit rosszul látsz. A gépészmérnökök jelentősebb része már most sem a hagyományos hajtáslánc fejlesztésén dolgozik. Az én büszkeségemet nem sérti, mert én gépészmérnökként már most is villamos cuccokon dolgozom, és látom is mekkora az igény. Vitatkozni nem azért felesleges, mert neked van igazad, hanem mert látszik, hogy laikus vagy a témában.
  • Zabalint

    Mondjuk az utazási irodák elsősorban azért mennek tönkre, mert megváltoztak az utazási szokások.
  • QTT

    Igen, ez egy érdekes kérdés, amin már én is gondolkodom egy ideje. Ha sikerül a termelésben a nagymértékű robotizálás, akkor rengeteg képzetlen munkaerő az utcára kerül. Mindenkit nem lehet magasabb hozzáadott értékű munkára átképezni, illetve nem is lenne rá szükség, pont amiatt, mert abból nem kell annyi, mint a szalag mellé munkás.

    A fogyasztást persze pörgessük, na de ki veszi meg? A több tízezer, százezer utcára küldött munkás is nagy mértékben hozzájárult a fogyasztáshoz. A bérükből vették az autót, telefont, tv-t, sőt cserélgették sűrűn ezeket, hitelre.

    A magasabb hozzáadott értéket teremtők hiába tudnak fogyasztani, ha kevesebben vannak, illetve nagyobb arányú közöttük a pénzügyileg tudatos és nem szórja annyira a pénzt.

    Én az alapjövedelemben nem hiszek. Véleményem szerint kb alkalmatlan rá agyilag az emberiség, hogy ezt értelmesen kezelje.

  • Tonka
    “10 évig belsőégésű motorokat fejlesztettem, 10 évig villanyhajtásokat. Nem baj, ha nem vitázok arról, hogy ezek a számok nem felelnek meg a valóságnak?”

    Komolyan érdekelne: szerinted milyen számok felenek meg a valóságnak?

  • Nagycsaládos

    Bocs hogy megsértettelek, nem ez volt a szándékom. Próbálom logikusan levezetni amit gondolok, nem igazolom magam azzal, hogy minősítsek bárkit vagy hogy mivel foglalkozom – egyébként autóipar tehát nem vagyok laikus, csak másképp látom a dolgot, mint Te.
    Előbb-utóbb leáll a belsőégésű fejlesztés és a gyártás. Először kapacitáscsökkentés majd motorgyárak, váltógyárak bezárása jön. Nem átalakítják, hanem bezárják és az emberek mennek az utcára. Lehet, hogy titeket nem érint, de Európai szinten ez várható, illetve van ahol már elkezdődött.
  • Orákulum
    napi.hu/magyar_vallalatok/autoipar-beszallito-jarmugyartas-munkaeropiac-munkahely-foglalkoztatas.692982.html
  • Gömb

    Villamos hajtás fejlesztésben dolgoznék szívesen én is. Keresnek nálatok mérnököket?

  • Csigaboly
    Veszprémre ráismertem. Itt lakom. A munkásszállót egy régi kollégiumból (Teleki koli) alakították ki az egyetemi (drága) városrészben. Városvezetés helyében ezt nem engedtem volna, annak ellenére, hogy kiöregedő és kissé elavult ez a városrész, de nem egy Haszkovó paneldzsungel. Én egy célgépgyártó cégnél dolgozom, melyet többségi tulajdonban Kanadai nagyvállalatnak adtak el. Sok változás, sok kérdés, munka most kissé kevés, bár a cégcsoportnak köszönhetően szinte a világ bármely pontjára nyitottak a kapuk. Az más kérdés, hogy fiatal családapaként ha fél évre a családtól távol kell lenni az mennyire jó. (Gyerekpszichológusok nem az ilyen munkarendeket ajánlják, sőt a mobilis / rugalmas albiból-albiba költözést sem. Gyerekkel nem is kapsz albit.) Munkahelyem nagyon sok gyártósort készít(ett) elektromos autókhoz. Vegyiparról nem esett szó, bár úgy tudom ott van munka bőven.
  • Micawber
    Nem csak konkrétan ehhez a témához tartozik, hanem a gazdasági válsághoz általában, hogy a UK-ben évről-évre kötelezően emelkedik a minimálbér, gazdasági helyzettől teljesen függetlenül. Emberrel nem találkoztam még, aki szerint ez ne lenne remek dolog. Remek, hogy a „biorobotnak”, aki nem ért semmihez a szalagmunkán kívül, annak is annyit kell fizetni központilag meghatározva, mint aki képezte magát.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.