Kerékpár szerviz
Gyakran volt már vita a hozzászólásokban, hogy a kerékpározás is vagyonokba kerül, csillió és trillió forintba kerül a kerékpár szervizelése is.
Nos, bő két év elég aktív használat után el kellett mennem szervizbe egy nagygenerálra. Az aktív használat azt jelenti, hogy ha kerékpárral megyek, minimum 21 kilométert megyek vele, hegyen-völgyön, de volt, hogy hónapokon át napi 41 kilométert mentem. Az egyik évben majdnem egész télen kerékpároztam.
Úgyhogy eljött az idő egy teljes átnézésre, zsírozásra, kerékcentírozásra, lánccserére és a hátsó hétdarabos fogaskerék-készlet cseréjére. Vagyis nagyjából atomjaira kapták a kerékpárt és javítottak-cseréltek mindent, amit kellett.
Ezért a nagygenerálért fizettem 14.070 Ft-ot. Még egyszer, két év és rengeteg kilométer után. Most olyan a kerékpár, mint egy új.
Ezen kívül költöttem még a kerékpárra az elmúlt években egy komplett váltócserét, mert a gyári béna volt, ez 21 ezer forintba került munkadíjjal együtt. (Érdemesebb lett volna venni egy kerékpárt jobb váltóval 15 ezerért drágábban, most már tudom. Egyébként egy 89 ezer forintos kerékpárról van szó.) Két defektmentes belső 1.350 Ft/db, defekttűrő külső 4.000 Ft/db, váltóbeállítás 490 Ft. Lánctisztító és olajozó szett 1.500 Ft. Eldőlés miatt eltört első lámpa cseréje 5.000 Ft (agydinamós, azért volt ilyen drága. Ez fájt a legjobban, mint kiadás. Egy vacak lámpáért, amikor az ebayen komplett lámpaszettet veszek egy ezresért.)
Többet nem költöttem emlékeim szerint a kerékpár fenntartására.
Ezt csak azért írtam le, mert némelyek valami elképesztő összegekkel számolnak, amikor kerékpározásról van szó. Nos, a kerékpár nem autó, hogy csak autómosásra vagy ablaktörlőre sok ezer forintot költsél évente. A költéseim zöme így is kényelmi befektetés, vagy tuning volt, nem valódi szervizköltség.
Ui: Miklós, az a baj, hogy sokan nem költenek ablaktörlőre, csak amikor már lóg a gumija – az ablakmosó motorja meg már rég tönkrement, így nem kell bele folyadék. Ismerek ilyet családon belül is, nem csak a tágabb környezetemben. 🙂 Úgy olcsó az autó is. 🙂
Az Allée bő 10 kilométer, így jön ki a 21 kilométer oda-vissza. Végig van kerékpárút, csak találd meg, merre megy. 🙂
Roller: nekem is van, a gyerekekhez vettem, de nem jó hosszú utakra. Hamar megfájdul tőle a térded, ha rendes távokat akarsz menni vele.
Biciklire nem nagyon költök, a nyolcasokat évente lehetne kikalapáltatni 😀
Nekem nem pálya, de lehet jó sokaknak, bár ritka rossz biciklik a nagy súlyukkal és vastag kerekeikkel.
Plusz láncot és fogaskerék-garnitúrát cseréltek, váltót beállítottak.
Egyébként a kis szakszerviz is 10-ért vállalja ezt szezonban, ősszel 5 ezerért.
Én pont ma adtam be a szervizbe a gépet, egy komplett hátsó kerék csere lesz, ami 5.600 Ft. Én akármit csinálok (dupla falú felni, acél küllők), szétmegy alattam a hátsó kerék 1 év alatt vagy háromszor, pedig évente, ha 1.000 km-t megyek. Gondolom a 115 kg + padkán le-padkán felugrálással lesz a gond. 🙂
persze majd jön a sok okos aki leírja, hogy miért nem lehet bringával járni… nyilván lehetne több bringaút (olyan 20* ennyinél azt mondanám oké 🙂 ) és tuti azt is millióan felhozzák majd, hogy húde le lehet izzadni és az milyen 🙂 nos a 3as metrón 3 megálló alatt jobban leizzadok télen-nyáron, mint a melóba bringázástól 🙂 és hogy nem tudják hova tenni és stb.
De részletkérdés.
8000 Huf (még olajos tárcsaféken fékpofa csere is belefért)
3 év és kb 7000 Km megtétele után. (tél -nyár)
Extra költés:
2000 v 2500 Huf (első-hátsó kerék kifújása ezzel a defekttűrő “takonnyal” mert a heti defektekből elegem lett)
20000 az előző pont után másfél évvel üveg általi külső-belső szétnyílás után egy “defekttűrő” külső pár csere. Megérte, ebből csak kihúzom a tüskét-csimbókot és mehetek tovább. Régen minden kis fűszál kiszúrta a gyári külsőt és nagyom hamar el is kopott.
A kerékpár maga egybként 140eHUF volt.
kb 200eHUF -al kellett kevesebbet költenem benzinre (amortizációról nem is beszélve)
Érdekes a roller, kb 2 hónapja vettem én is a gyerekek miatt. A kicsi még futóbicikli kismotor, a nagy már kiskerékpárral nyomja én meg nem győzök loholni…
🙂
Már bánom picit mert nagyon sokat fizettem érte, de ha évekig kiszolgál akkor OK..
Persze nem olcsó, egy felnőttnek való 25-30 ezer forinttól van.
Például egy egyszerű defektjavítás esetén elég, ha odacsíped a belsőt pumpálás előtt a külső alá, dobhatod is ki. (Bár mióta trutymás belsővel és defekttűrő külsővel járok, ezzel sok bajom nem volt.)
Szóval leviszem a Decatlonba és legtöbbször meg is várható, vagy kész egy-két óra alatt és ők legalább többé-kevésbé értenek is hozzá, szemben velem, a kényszer szűlte kerékpár-szerelővel.
(Persze ehhez az is kell, hogy közel legyen a Decatlon.)
1) Ha jól számolom akkor ez 52700 forint költség két év alatt. A saját tapasztalataim ( jozsefbiro.blog.hu/tags/paulus_velocipedus_tril%C3%B3gia ) is hasonlóak, szóval ez tipikusnak mondható.
2) Ugyanakkor a biciklizés költségeihez érdemes hozzáadni további költségeket, főleg ha valaki télen illetve esőben is bringázik: kesztyű, térdvédő, vizálló kamásni, ilyesmik. Sisak, bár ez megosztó téma, hogy kell-e. Fényvisszaverők ruházatra. Esetleg bringástáska.
3) A szennyezett levegő kapcsán végeztek kutatásokat és azt találták, hogy a fej magassága az egyik legfontosabb tényező (ezért van az, hogy a városban akutyák és a gyerekek a legveszélyeztetettebbek), a biciklisek magasabb fejpozíciója kompenzálja a mélyebb belégzést, ezzel kb. ugyanott vannak, mint akik autóban ülnek.
További jó bringázást!
Az is megérne egy misét, hogy mi a fenéért vannak a biciklisek az úttesre engedve. Ugye százmilliókért van bicikliút kiépítve nekik, a gyalogos járdából leválasztva, de ez a kisebbik gond.
Sokkal nagyobb gond a felelősség kérdése. A közúti közlekedés egy nagyon veszélyes és jól szabályozott dolog, mielőtt valaki autóval részt vehet benne, egészségügyi szűrésre és KRESZ oktatásra kell járnia, vizsgákat kell tennie. A közlekedésben részt sem vehet az autójával ha nem beazonosítható az autója(rendszám), ha az autója nem felel meg az előírásoknak(törött lámpa), vagy ha nincs érvényes felelősségbiztosítása…
Szerintem a biciklisek közúti közlekedése nagyon sürgős és alapos jogi szabályozásra szorul ma Magyarországon.
Amúgy ezt a hozzászólásonként max 900 karakteres limitet minek kell erőltetni így 2016-ban? Ez egy kultúrált blog intelligens emberek részére, nem focidrukkerek vagy kamaszok blogja, akik kényelmesen ki tudják fejezni buta mondandójukat három tőmondatban.
A gyalogosnak sincs kötelező biztosítása és rendszáma, mégis közlekedhet. S akkor ott van a segédmotoros, amire aztán tényleg kellene rendszám.
Szóval hagyjuk a témát.
Egyébként meg hosszan írni mindenki tud, ész ahhoz kell, hogy az ember ugyanazt tömören is meg tudja fogalmazni.
A fékpofák még egyszer sem koptak el?
Köszi!
Sportszerű bringázásnál a karbantartási és egyéb költségek valóban jelentősek lehetnek – mint minden, komolyabban vett hobbinál. Olcsóbb, városi használatú kerékpárnál ilyen karbantartási költségek teljesen reálisak, a 7-8 sebességes hátsó fogaskerekek mind tartósságban, mint karbantartási költségben verhetetlenek és kellő áttétel-tartományt biztosítanak.
Néhány további tanácsot megosztanék még, hátha hasznos lesz.
– A több néha kevesebb: az olcsóbb bringákon a hajtókar szegecselt, azaz a lánctányérok nem cserélhetőek. Ezek élettartama tipikusan 2 fogaskeréksor+lánc csere, ilyenkor teljes hajtókart kell venni (cserélhető tányéros, új középcsapággyal, szereléssel: min. 15eHUF) a ténylegesen elkopott tányérok cseréje helyett (2-3eHUF/darab). Ha lehet vásárláskor válasszunk olyat, ahol a lánctányérok is cserélhetőek.
– Minimális szerelői műveleteket, melyekre hétköznap is szükségünk lehet és alacsony eszközigényűek érdemes elsajátítani. Remek, illusztrált, magyar összefoglaló ezekről Baki Ádám – Mountain Bike Rider c. könyvének szerelésről szóló fejezetei, a mű legálisan online is elérhető.
– Ruházatból, kiegészítőkből a sportáruházak szezonális kiárusításait kihasználva és előre gondolkodva (téli ruhát tavasszal, nyárit tél elején veszünk) 30-40%-t is lehet spórolni. Sok ruhadarab kiváltható más sportágak funkcionális öltözékeivel is, melyek jellemzően olcsóbbak.
– Ruházat, cserealkatrész nagy európai webshopokból jelentősen olcsóbban és nagyobb választékban szerezhető be, mint itthon. Van, akinek már magyar ügyfélszolgálata is van itthon és a vásárolt termék visszaküldését 30 napig ők állják! Érdemes ezekkel is megismerkednie annak, aki néhány karbantartási folyamatot maga végezne.
Egyébként 800 forint egy jobb minőségű fékpofa, 1200-ért meg deluxe kivitelt adnak, úgyhogy nem fog földhöz vágni a csere. De egyelőre működik.
én a buszsávból vagy magunkat vagy a buszokat tiltanám ki. Ne fellejjtsük el hogy nagyon sokunk gépkocsihasználó is így azért van fogalmunk a kreszről.
Olvastam egy felmérrést miszerint az autóban ülők sokkal több CO2-t lélegeznek be a dugóban mint aki a levegőn van.
Én ide hordom, pedig rohadt messze van tőlem:
ktmkerekpar.xls.hu/
Csatlakozom azokhoz, akik szerint rendes bringát kell venni 150K felett – ég és föld a különbség. Én a 13 éves alu montimmal jól el vagyok. Fékpofán, fogassoron, láncon és gumin kívül semmit se kellett még cserélni rajt, ennyi idő alatt azért ez semmi.
Én is így álltam hozzá régen, de most már előbb törném le a kezemet, minthogy komolyabb szervizelésbe kezdjek. Szépen leviszem a szervizbe, amíg ők megcsinálják, én megkeresem az 5990 Ft kétszeresét.
De hát ez így igazságos, aki okozza, az szívja be belőle a legtöbbet. 🙂
Én kb 4 éve kezdtem el újra bringázni, kb 25 év kihagyás után.
A leginkább megdöbbentő az volt, hogy nagyon sok biciklis technikailag szimplán béna – pedig én sem vagyok egy biciklis futár. Bakker szatyor a kormányon a körúton, fülhallgató a fülben, stb…
Azonban évről évre jobb a helyzet.
Ami viszont pozitív, hogy az elmúlt 4 év alatt az autósok viselkedése nagyon sokat javult. Kezdik megszokni a bringásokat.
jól gondolom Miklós, hogy nincs otthon semmilyen szerszámod semmihez?
most már így egy kicsit jobban értem, hogy miért nem kell garázs/kis tároló, normálisabb alap szerszám készlet, stb..
olyat számoltál már – a 490-s Ft-s hasonlattal élve – hogy mennyivel olcsóbb az amikor, pl te cseréled le a kocsi olaját otthon sk? elég jó órabér kijön akkor is…