Egy kedves hölgy keresett meg és a februárban lejáró bankkártyájával kapcsolatban volt több kérdése. A banktól kapott egy levelet, abban az is állt, hogy kipostázzák az újat, az is, hogy be kell menni a fiókba, azt sem tudta, hogy a februári lejárat az február elsejét jelent, vagy február 28-at.
Ezért megírom nektek is a válaszom, hátha másoknak is vannak hasonló kérdései.
A lejárati dátum a kártyán mindig az adott hónap utolsó napját jelenti, azaz a 02/12 jelzés esetén február utolsó napját.
Gyakori eset, hogy az emberek elfelejtik, mikor jár le a kártyájuk és egy használat során derül ki a pénztárnál, hogy már nem használható. Az ATM-ek ilyenkor el is nyelik a kártyát, a legtöbb reklamáció a kártyaelnyelés miatt azért van, mert lejárt a kártya. Az ügyfél persze esküszik, hogy nem, de amikor jön a Group, azaz a cég, aki tölti az automatákat, kiveszik az elnyelt kártyákat és látjuk, hogy a zöme lejárt. A maradék kártyáknál a leggyakoribb, hogy szórakozottságból a másik bankkártyáját teszi be az ügyfél, de persze ennek a kártyának a PIN-kódját üti be háromszor az automatába. Ilyenkor is be szoktak viharozni a fiókba és szidják az automatát, meg az egész bankot. Ha már szóba került: a bankfiókokban lévő automatát az esetek 95%-ában nem a fiók tölti és kulcsuk sincs hozzá, ezért nem tudják megnézni, miért nyelte el a kártyát a gép. Ha majd jön a Group tölteni, ők tudják kivenni a kártyádat. Ha már belekezdtem: a harmadik gyakori ok a kártyaelnyelésre, hogy egy bizonyos ideig nem vetted el a kártyád és ilyenkor az ATM beszippantja, mert azt feltételezi, hogy ottfelejtetted. Úgyhogy mindig először a kártyádat vedd el, utána a pénzt és a blokkot.
Ha csak külön le nem mondod a lejárat előtt 45 nappal az új kártyát, akkor a bank azt automatikusan legyártja és kipostázza neked. (És felszámolja az éves kártyadíjat). Tehát ezzel tennivalód csak akkor van, ha nem akarod meghosszabíttatni a kártyádat.
Biztonsági okokból egy teljesen jeltelen boritékban küldik a kártyát, olyanban, mint a számlalevelet, amit az emberek nagy része ki sem bont. Ezért aztán arról sincs fogalma, hogy megjött az új kártyája. Az ügyfélpanaszok nagy részében ez van a háttérben.
A legelső kártyánál általában kiküldik a PIN kódot is, de egy külön boritékban és másik napon, mint a kártyát. (Néha előbb postázzák.) Ilyenkor várd össze a kettőt, hogy használni tudd.
A kártyát mindig aktiválni kell, a legelsőt szintén a biztonság miatt telefonon, ahol kikérdeznek, hogy tényleg te vagy-e (anyja neve, születési helye, stb.). Ha nem akarod a saját telefonszámládat növelni, a bankfiókban tudnak neked segíteni, ők felhívják az ügyfélszolgálatot.
A kártyacserénél bankja válogatja, van ahol elég egy használat, (pl. fizetés), hogy aktiválodjon a kártya, van, ahol megint csak telefonon tudod aktiválni.
A PIN kód általában marad a régi, kivéve, ha ezt külön jelzik. Van olyan bank, ahol minden új kártyához telefonon kell PIN-kódot választani, automata segítségével.
Ahogy aktiválod az új kártyát, a régi azonnal meghal, függetlenül attól, hogy lejárt-e.
Gyakran van egy időkorlát, amin belül aktiválnod kell a kártyát. Ezét érdemes nem eltenni a fiók mélyére, mert lehet, hogy amikor kellene, már nem fogod tudni aktiválni.
Lehet kérni a cserekártyát bankfiókba is, de ezt nem szeretik, több bank mindenféle díjakkal akar lebeszélni erről, mert ezzel rengeteg a macera.
Na, úgy gondolom, most már erről a témáról is tudtok mindent, amit érdemes. 🙂