Mennyibe kerül az a croissant?

Az egyik Akadémián volt egy életbiztosítási ügynök, aki eljött, hogy jobban megismerje a pénzügyi termékeket. (Mindig örülök annak, amikor emberek a saját pénzükből áldoznak arra, hogy jobb szakemberekké váljanak. Most is van banki ügyintézőnk, de a biztosítós emberek szinte minden tanfolyamon ott vannak.)

Az aktuális órán elmondtam a unit linked biztosítások összes hátrányát, kifejtettem, hogy miért oltári nagy szívás ez az ügyfélnek. Felrajzoltam, bekarikáztam, kiemeltem, számokkal bemutattam. Erről beszéltem vagy 20 percen át, konkrét tényekkel.

Utána még mindig ragaszkodott ahhoz, hogy a unit linked biztosítás jó termék. Szerinte jót csinálnak az emberekkel, mert azok félretesznek pénzt, “szakértő kezek segítenek befektetni” és ehhez hasonló gondolatai voltak.

Nagyon-nagyon nehéz valakit rávenni arra, hogy megértsen valamit, ha a mindennapi megélhetése függ attól, hogy ne értse, amit mondasz.

Ez jutott eszembe, amikor a tegnapi cikk hozzászólásait olvastam. Az egészben a legérdekesebb, hogy ez az írás csak itt jelent meg, így senki más nem olvashatta, csak aki amúgy is szokta olvasni a blogot.

Amikor írsz egy cikket arról, hogy érdemes megnézni az apró kiadásaidat, mert több év távlatában sok kicsi sokra megy, aki nem akarja, nem fogja megérteni. Akkor a fenti ügynökhöz hasonlóan a részletekbe fog belekötni, hogy ne kelljen megérteni azt, ami a számára kényelmetlen.

“400 egy cappuccino? 200 egy croissant? Mega Lol.”

(A kedvetekért ma bementem a legelső három pékségbe, a croissant árak: 220 Ft, 230 Ft, 190 Ft. A legelső három útba eső kávézóban a cappuccino: 680 Ft, 550 Ft, 520 Ft. De az ügy szempontjából teljesen mindegy, hogy igazam volt-e, írhattam volna Red Bull-t 350 Ft-ért, vagy bármi mást is. Ha nem akartad megérteni, azt is félreértetted volna.)

Ezen kívül a szokásos vita kialakult azon, hogy miért kell autóval járni.

Mindig megdöbbent, hogy sok felnőtt ember, mint valami durcás kisgyerek, úgy gondolkodik, hogy neki valami jár az élettől.

(Az egyik igényes facebook hozzászólás szerint: “Jártam eleget a kib***tt buszon! Soha többet!!” Egy másik a gyerekkori rossz emlékei miatt nem akar soha buszra ülni, elege volt a tömegből. Tehát neki jár, hogy mindenhová autóval mehessen. És így tovább.)

Nehogymá’ fogamhoz verjem a garast, lemondjak a cigiről, ne autóval járjak dolgozni, hiszen csak egyszer élünk. “Ez sza**ágás” és ehhez hasonló hozzászólások születtek, még egyszer: olyanoktól, akik a blog rendszeres olvasói. Akkor mit várjunk a többiektől?

Drága durcás olvasóim: tudom, hogy most nagyon keményet mondok, de neked semmivel nem jár több az élettől, mint amennyit elérsz az életben. Ha S Mercedes, akkor az, ha csak egy pár lyukas talpú cipő, akkor meg az.

Teljesen felesleges azon vitatkozni, mikor kényelmes, vagy praktikus, vagy praktikus-e autóval járni. Az egyetlen kérdés, megengedheted-e magadnak, hogy autóval járj.

Én megtehetném, hogy autóval járjak, de nem teszem, mert tovább tart, mint busszal és busszal még sokkal kényelmesebb is, a sok nyűg (parkolás, dugók, stb.) helyett tudok olvasni.

Másnak fontosabb, hogy egyedül lehessen és kell az autója kényelme. Ezen vitatkozni ugyanakkora ostobaság, mint azon, hogy finom-e a narancslekvár, vagy az olívabogyó.

Ha megteheted és neked jobban esik autózni, autózz. Ha bár megtehetnéd, de kényelmesebb buszozni, hát buszozz.

Azonban ha nem teheted meg, mert egész egyszerűen túl keveset keresel, akkor pont lényegtelen, hogy hányszor kell átszállni, meg esik-e az eső, meg mekkora a csomagod, amit cipelned kell, meg hányszor jár a vonat a szülőfaludba.

Akkor ne járj autóval, vagy keress többet. Ilyen egyszerű. Ha meg a munkádhoz, vagy a munkába járáshoz kell az autó, akkor ne felejtsd el a munkaadódon azt a havi 60-70 ezret bevasalni, amibe kerül az autóval munkába járás.

Sőt, csak nehogy agygörcsöt kapj: ha még buszbérletre sincs pénzed, járj gyalog, vagy biciklivel. Közben pedig gondolkodj azon, hogyan tudnál több pénzt keresni, mert valamit nagyon rosszul csinálsz. Mert még az ingyen buszozás sem jár neked.

Ha pedig annyit keresel, hogy a nyugdíjra, gyerek oktatására, házfelújításra félreteendő pénz után még mindig túl sok pénzed marad, vegyél fel sofőrt, vagy vegyél helikoptert, ha azzal gyorsabb, vagy kényelmesebb.

Ha nincs pénzed még egy balatoni nyaraláshoz sem, akkor sajnos így jártál. Azok az idők már elmúltak (negyed évszázada, csak szólok), amikor “járt”, hogy te elmehess nyaralni a SZOT üdülőbe. Ja, persze, elmehetsz nyaralni személyi kölcsönből, vagy a hitelkártyád terhére is, hiszen “élni tudni kell”.

Túl jól megy a vállalkozás és már 40 évesen túl sokat tettél el nyugdíjra? Nem jut semmi jobb az eszedbe? Menj el havonta nyaralni a világ túlsó felére.

Ha nem jössz ki a fizetésedből és tele vagy hitellel, talán nem kellene a munkahelyi büfében kávézgatnod és a Mekiben ebédelned.

Ha viszont megteheted, miért nem jársz többet drága étterembe, ha szeretsz jókat enni?

Mi az olyan nehéz ezen megérteni?

Ha azt mered mondani egy magyarnak, hogy talán nem kellene tovább nyújtózkodnia, mint a takarója ér, akkor kitör a rinya-cunami, hogy mit képzelsz, hogy lemondjon erről-arról, felüljön a “koszos, büdös BKV-ra” és garasoskodnia kelljen. Ő ugyan nem lesz “sza**ágó”. Ja és mindenről a munkáltatója tehet, aki túl keveset fizet, a magas adók és a bankok, akik a hiteleire túl magas kamatot kérnek. (Na ja, csak miért is vannak hiteleid?)

Drága barátom, annyi a baj, hogy túl keveset keresel és ahhoz képest túl nagy lábon élsz. Ennek hamarosan sírás lesz a vége, ha máskor nem, majd ha nyugdíjas leszel.

Aztán ott állsz okosan és várod, hogy ahogy eddig mindig, most is mentsen meg az állam a többi felelőtlennel együtt.

Persze a túl keveset keresel igen relatív kategória, szinte hetente beszélek olyanokkal, akik egymillió felett keresnek, de úgy élnek, mintha a dupláját keresnék.

Éppen a napokban beszéltem valakivel, aki sok éven át közel nettó kétmilliót keresett havonta, de percekig tartott, amíg összeszedegette, hány helyen is van személyi kölcsöne, lemerített hitelkártyája, folyószámla-hitele.

Mint kiderült, pár hónapja kétszer ennyi helyen volt hitele, csak kapott pár millió bónuszt és egy tucat ilyen hitelt már visszafizetett.

Mondtam neki, úgy gyűjti a hiteleket, mint más a szalvétát, vagy a bélyeget.

Évente elment csak kamatra majdnem kéthavi fizetése. Pedig az sokkal több ám, mint te egész évben keresel.

De mindegy, ha ezek után sem akarod érteni, mit jelent az, hogy élj a lehetőségeiden belül, úgysem fogod. Ahogy a biztosítási ügynököt sem sikerült meggyőzni a tényekkel.

Csak ne mondd majd 20 év múlva, hogy senki nem szólt időben.

Share

234 hozzászólás

  • Sanz
    Mondjuk azt, hogy az emberek 95%-a nem szereti, ha szembesítik a valósággal.
    De én örülök annak, hogy te ezt megtetted, gratula.
  • Sanyimanó
    Kedves Kiszámoló,

    szerintem teljesen rendben van amit itt leírva igyekszel nem középiskolás fokon tanítani a népeket- minden tiszteletem érte ! Abszolút hiánypótló amit csinálsz csak így tovább! Az a baj, hogy középiskolában sem evidens, hogy legyen egy ilyen tantárgy- mondjuk Mindennapi pénzügyeink- ahol az érettségi előtt álló gyerekeket tanítanák- az egyébként legtöbb esetben józan gondolkodással belátható dolgokra !

  • Bence
    Nagyon jó cikk, néha kell ilyen is 🙂
  • star70
    Most olyan vagy mint egy durcás kisgyerekDDDD

    Értettük igen nem sírunk.Pedig én autóval járok beeeeee:-)
    Nekem egy éve életem legnehezebb döntését kellett meghoznom,mert BELÁTTAM,hogy vagy belehal a férjem a sok munkába és 45 évesen egyedül maradok a 2 gyerekkel(van kockázati biztosításunk hála Neked) vagy keres egy másik országot,ahol igenis megfizetik a tudását.Talált.Most igyekszünk utána..de minden nap belehalok 1000x.

    Én sokáig 2 helyen dolgoztam,lehet rossz pályát választottam,de szeretem…
    Tudod nem lehet mindenki bankfiók vezető(bár szerintem így sokkal hasznosabb dolgokat teszel:-D )

  • tgwh
    ,,Azonban … akkor pont lényegtelen, hogy hányszor kell átszállni, meg esik-e az eső, meg mekkora a csomagod, amit cipelned kell, meg hányszor jár a vonat a szülőfaludba.”
    Egyetértek minden szavaddal, ahogy eddig is.
    Azonban van egyfajta kényelem, amit sokan nem adnak fel. Ha reggel négykor kelsz, és este nyolcra érsz haza, hála a tömegközlekedésnek, akkor neked az a luxus, ha kelhetsz 5-kor, és hazaérhetsz 3-kor.
    Ha emiatt csak egyszer tudsz a Balatonra menni, attól még bőven megérheti.
    Persze a gond ott van, hogy van aki nem tehetné meg, mégis autóval jár, ahogy írtad. Csak ez nem mindenkinek egyértelmű, és túl kevés a karakter, hogy mindig alaposan leírd az alaphelyzetet, amiben gondolkodsz.

    ,,azt a havi 60-70 ezret bevasalni, amibe kerül az autóval munkába járás”
    9 Ft/km, 20 nap, -> 180 km-re dolgozol. Többet nem vasalhatsz be rövidebb távon.

  • Ernö
    Oriasi cikk! 🙂 Nagyszerüen megfogalmaztal csomo igazsagot ebben a cikkben is, akarcsak a tegnapiban. Nem ertettem 100 szalalekig egyet a tegnapi gondolatmenettel, de a lenyege, a mondandoja tökeletesen igaz volt! Az pedig, hogy ennyien fikaztak nem jelent mast, minthogy egyreszt a tema közepebe tenyereltel bele, masreszt sajnos nagyon sokan (tisztelet a kivetelnek) elnek sürü sötetsegben.
  • belaurfi
    latom sok a proli :(, nembaj az igazi nagymenok ugyet se vetnek rajuk csinaljak az eletuket tudatosan, megtervezve. hogy amikor a prolik meg mindig szakadt bmw-vel, olcso cigit szivva elik a semmirekello eletuket, ok mar egy olyan szinten eljenek, hogy barmit megengedhessen maguknak es az elet csaszarai legyenek. En az utobbi leszek.
  • KZoltán
    Nekem Parkinson tanmeséje jutott az eszembe: amikor egy atomerőmű építéséről kell dönteni valami bizottságban, akkor az atomerőmű költségvetését egy pillanat alatt megszavazzák; míg a biciklitárolóról a végtelenségig fognak vitatkozni. Az ok egyszerű: az atomerőműhöz senki sem ért, a költsége meg akkora, amit normál ember fel sem fog, és ezt lelke mélyén mindenki tudja is magáról; a biciklitárolóhoz viszont mindenki ért, és úgy érzi, a költségvetését akár maga is ki tudná számolni, így mindenkinek véleménye is van.
  • Kiszamolo
    Csak éppen nem megyek el dolgozni oda, ha nem keresek nettó 70 ezerrel többet, mint máshol.
  • Attila
    Én sem értem, hogy a Pénzügyi ismeretek miért nem iskolai tantárgy. (az elsősegéllyel együtt, nem kétszer 1 órában, hanem 1 éves)
  • KZoltán
    Egyébként meg: fr.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070122123602AAqKWVa
    Amit itthon lehet kapni, az csak ellenfényben, befogott orral (kivéve a Retek utcai).
  • Zabalint
    Teljesen helyén való ez és az előző cikked is, attól, hogy egy-egy részletbe belekötöttem, még az egészével egyetértek, legfeljebb a példákkal, elsősorban az autóval nem. Továbbra is fenntartom, hogy sokan nem tehetik meg anyagilag azt, hogy autó helyett a tömegközlekedést válasszák, mert sok esetben utóbbi a drágább.
  • Zabalint
    Ja, és a most Index címlapos cikk is tetszik, bár ott is vannak részletek, amelyekkel nem értek teljesen egyet, de majd ha ide kikerül, kommentelek.
  • Kiszamolo
    De ugye értjük, hogy nem erről van szó? 🙂
  • Kiszamolo
    Mikor volt címlapos, én nem láttam kint.
  • Zabalint
    “Azonban ha nem teheted meg, mert egész egyszerűen túl keveset keresel, akkor pont lényegtelen, hogy hányszor kell átszállni, meg esik-e az eső, meg mekkora a csomagod, amit cipelned kell, meg hányszor jár a vonat a szülőfaludba.”

    Nem lényegtelen, mert az átszállás lehet egy logikátlan irányban is, akár megkétszerezheti is a távolságot/költséget is, és ezzel anyagilag az autót kihozva nyertesen. Eső leginkább a kerékpárt ütheti ki, mivel ha nem érhetsz elázva a munkahelyedre, akkor más lehetőséget kell választanod, ami pedig a csomagot illeti, ez is lehet anyagi szempont, mert adott esetben a mérleg nyelvét döntheti el a tömegközlekedés vs. autó kérdésben, ha időnként olyan csomaggal kell utaznod, amit nem tudsz sehogy sem tömegközlekedéssel vinni, és ezért ezen alkalmakra taxit kell hívnod. A járatsűrűség is okozhat a kerülés miatt plusz költséget.

  • Kiszamolo
    De ugye értjük, hogy nem erről szól a cikk?
  • Zabalint
    Hú, az előbb mint ha ott láttam volna, 10-20 perce.
  • Himer Csilla
    Istenem, sorstárs!

    Én ugyan coach vagyok, de tréner is. Coachként vannak eszközeim arra, hogy szembesítsem az embereket a tévhiteikkel, és baromi nagy AHA-élményeket lehet náluk elérni, de amikor tréner vagy “csak” blogger vagyok, akkor én is gyakran szembesülök azzal, hogy milyen nehéz úgy általában tévhiteket rombolni.

    Ráadásul pénzügyi coach lévén én is azt a pályát választottam, amihez a focin és a gyereknevelésen kívül mindenki ért: a pénzt, úgyhogy jól meg is kapom én is, hogy miért járok én a fellegekben. Ilyenkor mindig meg szoktam kérdezni, hogy kösz a kérdést, de idefent sokkal jobb a levegő… nem akarsz Te is inkább innen fentről nézelődni?

    Szép, de küzdelmes meló az emberek pénzügyi intelligenciáját, műveltségét fejleszteni. Kell hozzá makacs kitartás, időnként vastag bőr is az arcra, meg széles hát, ami sok mindent elbír.

  • Himer Csilla
    De örülök neki, hogy egyre többen vagyunk. Egyszer úgyis mi leszünk a meggyőzők… 😀
  • Zabalint
    Persze.
  • Györgyi
    Azzal nincs is gond, amikor valamire nem telik, hiszen ha nem telik rá, nem veszem meg. Nálam a probléma ott kezdődik, amikor folyamatosan mérlegre kell tenni a jelent és a jövőt, megtalálni az arany középutat aközött, hogy feláldozom a biztos jelenemet a bizonytalan jövőmért, illetve eltapsolom a lehetőségeket a jövőmre nézve. Hogy mondjuk megéri-e lemondani egy utazásról azért, hogy havi pár tízezerrel még többet tudjak félretenni nyugdíjaskoromra, ami aztán esetleg mindenestül eltűnik a történelem/gazdaság útvesztőiben. Mert manapság semmi sem biztos.
  • Johnny11
    Azt hiszem ez kerekre és lényegretörőre sikerült.
    Még tömörebben: mindenki csak “nyavalyog” (minden miatt), de tenni alig tesz valamit (vagy semmit). Ez a leírás is ennek egy perspektívája.
    Ha valami nem jó
    -> mindent tegyél meg, hogy változtass rajta, vagy
    -> vagy ha nem tudsz sehogyan sem változtatni rajta, fogadd el azt!
  • glezmen
    ” annyi a baj, hogy túl keveset keresel és ahhoz képest túl nagy lábon élsz” – ez itt a lenyeg, ez az, amit mar rengetegszer leirtal, de sajnos a Zemberek nagy resze keptelen felfogni 🙁

    ettol szerintem a minden nap 800 forint capuccinora es croissant-ra erosen tulzo becsles a legtobbekre, lefelezve (mondjuk napi 2 automatas kaveval szamolva) mar valoszinuleg kozelebb lenne a magyar atlaghoz. De nyilvan nem ez a lenyeg.

  • tomi
    Vannak a lelki egészséghez szükséges dolgok is:
    – status nyomás,
    – megaláztatás elkerülése
    – szagok elkerülése, amiket ÚTÁLUNK
    – önmegvalósítás
    – stb

    Különben jön a depresszió, belehalás az irigysége, a semmit sem érek tudattal küzdelem, társ-ismerősök elkezdenek számolni és kicsinek bizonyulsz.

    Akinek nincs viszonylag egységes, földözragadt értékrendje, annak mit tanácsolnál?

  • SLOBY
    Annyira jó mikor valaki kényszert érez arra, hogy beleírjon pár kitalált kivételt ami nem illik bele a cikkíró által felvázolt világképbe. Nem kizárt, hogy létezhet olyan, de ez a kirívó pár százalék. De tudom, bizonyítani kell, hogy te okos vagy és látod az apró kis réseket..

    Kiszámoló nehéz feladatot vettél a válladra, mert az emberek habitusát a legnehezebb megváltoztatni. A kognitív disszonancia sokkal erősebb mint hogy valaki kicsit visszábbvegyen az egojából és elfogadja a tényt, hogy nincs mindenben igaza. Egy magyar blogot szoktam olvasni, az a tied.
    Rajongás off, még elszállsz a végén :p

  • tgwh
    Fogyasszon az autó 6,5 litert 100 km-en, ez olyan szép kerek szám. 7222 km / hó, akkor 470 liter kéne tankolnod havonta. Vagy elszámoltam magam, vagy tényleg 192.700 Ft a havi benzinköltség… -65 ezer -> 127.700 Ft, amit ki kell pengetned. Hogy szépen akarjam magam kifejezni, megb@szhatjuk azt a +70 ezret… ha pl. 30 km-re maradnánk, akkor fizetnénk kb. 60*22=1320km -> /100 *6,5 -> 86 liter *410 -> 35.000 Ft-ot, amiből visszakapsz 12.000 Ft-ot. Tehát 23 ezerbe kerülne a bejárás, nem 192 ezerbe, amin a +70 ezres fizetés sehogy sem segít…
    Messzebb nem megyek egy bizonyos pontnál, minek költsem benzinre?
    Értem én, hogy nem teccik szeretni az autót, de pl. a vállalkozón kívül mindenki kérés nélkül adja a benzinpénzt.
    Na nem kötekedésképpen, csak ez a 60-70 túl soknak tűnt.
  • Smaragd
    Talán a pénzügyek mellett a szövegértésre is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az iskolákban. 😀
    Jó cikk lett, ismét.
  • Fehér András
    A magyar mentalitás soha sem volt túlságosan előrelátó, inkább a két véglet jellemző (fogához veri a garast 8 személyi kölcsöne van).
    Az arany középutat kellene mindenkinek megtalálni, ahol költ a saját croissant-jára, viszont tudatában van, ha ezt mindennap megteszi, az mennyibe fog neki kerülni.
    Csomó hasonló költés van, amit lehet(ne) racionalizálni, a számlacsomagtól a telefonon, kávépárnán/kapszulán, ruházkodáson át a tisztítószerekig.
    Csak hát gyarló emberek vagyunk, és számos iparág erre apellál, nem is rosszul.
  • KZoltán
    Egyik szegény nekem jutott ügynök – aki már nem tudom hanyadik volt azóta, hogy a hőskorban, amikor kihozták ezeket a szemeteket, egy cimbi beugratott – kikerekedett szemekkel kérdezte, hogy miért szidom az UL-t. Mondtam neki, nézze meg az előző évet, az inflációt sem hozta. Az volt a válasza: az inflációt mindig hozza, mert a befizetést mindig emelik az infláció mértékével. Tettem még egy gyenge kísérletet, hogy megértessem: akkor az emelt részre sem hozta az infláció, de hamar föladtam.
  • mesterséges unintelligencia
    Miért jár hozzád a pénzügyes dolgozó (biztosítási ügynök, bankos)? Ő mindenképpen csak veszthet a tanfolyam miatt 🙂

    1. Megérti, amit mondasz és felmond -> munkanélküli lesz
    2. Megérti, amit mondasz, de marad a cégnél, de az ügyfélnek kedvező terméket árul -> a főnök kirúgja
    3. Megérti, amit mondasz, de a főnök által ajánlott terméket árulja -> lelkiismeret-furdalása lesz
    4. Nem érti meg, amit mondasz és továbbra is azt árulja, amit a főnök mond -> kidobott pénz volt a tanfolyam ára.

  • Kisg
    Ez eddig a legjobb cikk ezen az oldalon amióta olvasom (kb 1 éve).

    Teljesen érthető, nyilvánvaló dolgokat ír le a Miklós, bárcsak nem lenne nálunk ennyi szegény ember.

  • Somez
    Látom a blog szerkesztője sem értette meg a mondanivalómat az autóval kapcsolatban. Nem az volt, hogy nekem jár az autó a gyerekkori rossz emlékek miatt. Nem is írtam le a jár szót, utálom is ha valaki ezt hangoztatja. Csupán azoknak a kommentelőknek a szemét próbáltam felnyitni, akik nem értik BP-n miért is jár bárki autóval. Tehát újra, nekünk a BKV nem áldás, mert azon nőttünk fel. Ez az alap számunkra. Elhiszem, hogy máshoz viszonyítva remek dolog. A szar kaja is jobb az éhezésnél, stb.

    Én speciel kemény melóval megkerestem az autóra a pénzt és ésszel használom. Számomra a BKV akkor lenne életképes alternatíva, ha nem lenne dzsuvás, büdös, nem zaklatnának a pimasz ellenőrök és nem kellene csövesektől öklendeznem.

    Bringát említette valaki a kommentemre válaszul és az tényleg tetszene, csak a munkaruházatom nem teszi lehetővé és a munkahelyen nem tudok lezuhanyozni.

  • Varázspálca
    Kitartás, kitartás, nem feladni! A népnevelés nem könnyű dolog. De ha vigasztal én még mindig minden bankos képzésen elmondom, hogy kötelező olvasmány a blogod. Pedig most minden héten van egy.
  • teamtuning
    Nehogy mán azé nyomorogjak, mer nem keresek eleget! Ide még egy személyi kőcsönt, majd én megmutatom, hogy mulat egy magyar úr! D Az elmúlt pár évben nagyon sokszor megfigyeltem, hogy amikor valaki nem akar szembenézni valamivel, akkor elkezdi bonyolítani. Ha most egyszerre kapnék annyi ezrest, ahányszor azt hallottam, hogy “ez nem ilyen egyszerű…”. De. Van, ami ilyen egyszerű. Mint ennek a cikknek az igazsága. Csak nem könnyű lenyelni. Egyébként azt gondolom, teljesen rendben van az is, ha valaki takarékoskodik és lemond, meg az is, ha valaki elk…rja minden pénzét. Csak viseljék méltósággal a következményeket. Ami meg az élet igazságtalanságát illeti (“Nyugaton mé keresnek tisszer annyit…?”), hadd idézzek szabadon egy klasszikust: hol olvastad, hogy az élet igazságos?
  • Izotóp
    Sajnos sokan nem értenek pénzügyekhez. Leírom, hogy én hány százalékát költöm el, kíváncsi lennék, hogy ki milyen arányban költ. Érdekes lenne látni. Szóval a fizumból elmegy:
    lakbér 13%
    rezsi (víz, gáz, villany, mobil, közös ktsg, tv, internet) 12%
    hitel (összehitel) 11%
    iskola, ovi (2 gyerekre) 5%
    bevásárlás (négyünkre összesen beleérteve a kaját és tisztálkodást) 15%
    autó (benzin és hónapra lebontva a kötelező és súlyadó) 7%
    szórakozás(étterem, mozi, utazgatások)7%
    megtakaríás 30% (ez az ami megmarad)
    Na, én ebből megtudom engedni magamnak, hogy naponta kocsival járjak és ha kell kávézzak. Nekem az a 30% tartalák elég, hogy nyugodtan aludjak.
    A hiteleim kifutnak 2 év múlva akkor 41%-ot tudok megtakarítani.
  • morbiczer
    Hát kedves kiszámoló, szerintem te is durcás kisgyerekként reagálsz.

    A croissantos cikked pl. nem arról szólt, hogy ne nyújtózkodj tovább, mint ahogy a takaród ér, hanem arról, hogy mennyi pénzt tudsz megspórolni akkor, ha ilyen-olyan apróságokra nem költesz. Ennyi, semmi más nincs leírva benne, mint hogy ne kávézzál, és akkor 30 év múlva lesz csillió forintod. És éppen ezért nem az az üzenet jött át, hogy osszd be okosan a pénzed, hanem az, hogy hülye vagy, ha veszel magadnak néha ezt-azt.

    Ugyanúgy, ha valaki azt írja, hogy ő gyermekkori élményei miatt nem akar buszozni, abból legkevésbé sem következik az, hogy szerinte neki “jár” az autó, hanem pusztán az, hogy nem akar buszozni és ezért hajlandó pénzt költeni az autójára. Semmit sem tudunk anyagi lehetőségeiről.

    Ez persze nem változtat azon, hogy alapvetően igazad van, de mivel efogytak a karakterek, erről már nem írok.

  • GabenHUN
    Pszichologus. Olcsobb mint egy 1-2 millas auto fenntartasa.
  • daniel21
    Nagyon jó cikk, sajnos nem könnyű szembesülni az igazsággal és valóban oktatni kellene kötelezően a pénzügyi ismereteket az iskolában, talán beleférne du. 4-ig.
  • tgwh
    Nem látok jövőt így ebben az országban. Nem tudom, mit hoz a jövő, nem látom, hogy fejlődnénk, vagy legalább esély lenne a fejlődésre.
    És akkor is ezt mondanám, ha munkanélküli lennék, meg akkor is, ha átlag felett keresnék. A realitás az, hogy a fiatalok lakáshoz juthatnak, élhetnek felesleges hitelek nélkül, élhetnek ebben az országban, de mindenféle stabilitás nélkül.
    Igen, ha mindenki tudná mennyit költhet, nem lenne gond. A gond az, hogy nem tudják, és azért nem, mert 1, rosz az oktatás és 2, ezek a gyarlóságra építő iparágak nagyon ráépültek az országra, itt minden irreálisan drágább, mint máshol. Mert itt el lehet adni.
    És ehhez kellenek Kiszámolóhoz hasonló emberek, jó sok, mert a szélhámosok is sokan vannak. Ha pl. akármilyen mesterembert akar fogadni az ember, szinte ki kell tanulni az adott szakirányt, mert a legtöbben biztos át akarnak verni… máshol nem így megy…
  • kp
    mea maxima culpa…
    én sem a lényegre reagáltam, amikor rámutattam az autós példa gyengeségére…

    Igen, fenti szemszögből nézve igazadvan: éveken át nagyon sokan vettek autót (hitelre) akiknek VALÓJÁBAN buszjegyre sem volt pénzük. És mert nem ért hozzá, meg mert megérdemli rögtön újat (igy persze tényleg számít az amortizáció is) MA meg kajára nem jut az elértéktelenedett autó törlesztője miatt. És mindenki más hibás.

    Mentségemre szóljon, hogy manapság nagyon a ló túloldalán vagyuk: annyira divatos lett az autóellenesség…lassan már vallássá válik (de a racionalitás határán egész biztosan túl van) és amit leírtál az abban a formában (szerintem) nem áll meg. Leírtam miért.

    Amugy sokkal többen megengedhetnék (ténylegesen is) maguknak az autót HA a felszabaduló időt (ért. tartomány ahol lenne) jövedelemtermeléssel vagy spórolással töltenék. Kommentelgetés meg tv helyett 🙂

  • Edvárd
    Mindenben igazad van. Viszont nem értem, hogy miért “zaklat fel”, hogy mások nem értenek egyet az egyszereggyel. Nem kötelező. 🙂 De akár magadra is vehetnéd: lehet nem magyaráztad elég jól? 🙂 Egy közírónak végül is nem az olvasóját kell szapulnia…
  • kp
    szerintem meg:
    “-> vagy ha nem tudsz sehogyan sem változtatni rajta” akkor állj neki gondolkozni rajta, hogy miért nem. A hiba jellemzően bennünk van.
  • mtoma73
    Egy példa arra, hogy az iskolában hogyan nevelik a gyerekeket:
    Kislányom 3. osztályos, irodalom házi feladat elolvasni egy olasz kisfiú fogalmazását (mielőtt még belekötne valaki magyarul volt), amiben leírja milyen iskolát szeretne. Az eleje még elmegy, de a végén ez volt (nem szó szerinti idézet):
    én olyan iskolát szeretnék, ahol nem kell matematikát tanulni…
    Na én itt lettem ideges egy csöppet, hogy már irodalomból is ezzel tömik a gyerekek fejét, hogy utáljuk a matekot. Én erre nagyon ugrok, ha valaki ezzel “dicsekszik”, hogy utálom a matekot, ezt nem értem és nem is érdekel, foglalkozzon a matekkal más, stb.
    Hát ennyit a pénzügyi nevelés alapjairól az általános iskolában. Ezek után nem sok reményem van. Persze a lányom se szereti a matekot, de nem hagyom, mert oké, hogy ne legyen akadémikus, de annyira tudjon számolni, hogy ne verjék át.
    Tudom a cikk nem erről szólt. :)))
  • Bazsi
    “semmivel nem jár több az élettől, mint amennyit elérsz az életben.”

    Ez az a szemlélet amit sokak nagyon nem értenek. Példa: kb 30-40 fős kis cég; azok az emberek akik 120-160 között keresnek nettóban mind pár éves kocsikkal vagy kicsivel öregebb mercikkel / bmw-kel járnak, de például egyikük most vett egy új autót szalonból (hitellel persze). A cég ügyvezetője (fizetése 700+ netto plusz 40 % tulajdon a cégből)autója: egy 16 éves toyota, messze a legöregebb jármű a parkolóban.

  • hbalint11
    Kedves Kiszamolo,

    Amit irtal azt nem ertik meg. Orulniuk kellene a nepeknek, h ilyen infokat dobsz rajuk ingye, mert ad 1 soha senki nem fogja ilyen erthetoen elmondani h mi a palya, ad 2 ha elmondja azt kb aranyarban. Ez a szint…
    Maximalis tisztelet a kitartasodert meg a turelmedert!

  • Ordas
    Ezt a bullshit szöveget, bam’meg! 🙂

    Csövesek már régóta nincsenek BKV járatokon.

    Ha meg vki olyan ökör, hogy dugóban szeret pöfékelni és elbaszni az idjét reggel 7 és du. 5-kor, akkor legyen. De ehhez ne gyártsanak szénalmas önigazoló elméleteket.

    Én autózás helyett egyrészt időben jobban jövök ki, másodszor olvasni tudok, mert van rá időm, harmadrészt a fennmaradt összegből frankón beklimatizálom az egész lakást.

  • barna
    egy kocsinak a fenntartása NEM csak a benzin pénz…
  • tgwh
    Szívesen dolgoznék ilyen cégnél, komolyan. Én mindig úgy láttam, hogy fordítva van. A kis cégek nem mind fizetik meg a melósokat, spórolnak amin tudnak, a főnök meg luxusautóval jár. Az egyenest idegesítő, ha a főnök nem ért a munkához, de folyton beleszól 😀
    De ott vannak az ingyenélők is, meg az adócsalók. Így már annyira nem is bír pozitív tartalommal az általad említett idézet…
  • Zsolt
    A cikk igaz. Voltam úgy, hogy jól ment a szekér, és büszke voltam, hogy bírom fizetni a költségeket. A rezsi is eszerint nőtt.
    Aztán jött a válság.Tárgyaltam a telefonos cégekkel, könyvelővel. Elküldtem feleslegessé vált embert. Letörlesztettem a hitelemet.

    A rezsimet sikerült így kevesebb mint a felére csökkenteni.

    A tanulság. Racionálisan kell költeni. Mindig számolni, s törekedni a jobb megállapodásra.
    Igazából önmagunkat kell legyőzni. A lustaságunkat, hogy mindig összeírjuk kiazámoljuk…
    A tetszelgő egonkat, hogy ezt is megvehetjük, az is van nekünk. Mert megérdemlem…
    S mi a jutalma? A passzív jövedelem. S a belőle megvásárolható szabad idő.
    Amúgy mire nevel a média és a reklém?
    Önfegyelemre? Gondolkodásra? Vagy arra, hogy élj a mának? Vedd meg most!!!!!!!!!

    Gazdagság=költs kevesebbet, mint amit keresel. S vegyél eszközt ami pénzt termel.