Mennyit nyersz vele?

Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.

140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.

Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.

Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?

Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)

Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.

Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)

Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.

Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)

Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.

Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.

Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.

Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?

Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.

Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.

S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?

Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.

(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)

Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.

Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.

Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.

Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.

Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.

Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)

Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?

Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?

Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)

Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.

Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.

Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.

De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.

Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.

Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.

(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)

Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.

Share

342 hozzászólás

  • FoX
    @Kiszámoló
    A baj az, hogy nem így van. Az életben ha valaki megelőz két kamiont 120-al, és utána látja, hogy 500 méterre van a következő, eszébe sem jut visszamenni a külsőbe. Tehát onnantól a teljesen szabályosan haladót is feltartja. Aztán már kettőt, hármat, négyet… Mire nagy kegyesen lehúzódik, sok autó áll sorban mögötte. Mindegyiknek időre van szüksége a visszagyorsításhoz, de aztán ott a következő lassabb autó, és egyre hosszabb a sor. Ez a forgalom dinamikája. Mint ahogy az is, hogy folyamatos autósorban egy enyhe lassítás egy kilométerrel hátrébb álló sort eredményez. Ez nem jut eszükbe azoknak, akik éppen csak lassabban mennek, mint kellene.
  • Istvan
    KRESZ 36. § (1) szerint: Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni.
    (2) szerint ugyanitt az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba VISSZA KELL térni. Ha (…) a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy EZZEL A MÖGÖTTE HALADÓ GYORSABB JÁRMŰVEK KÖZLEKEDÉSÉT NEM AKADÁLYOZZA; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
    (4) szerint: Lakott területen 3500 kg>gépkocsi+motorkerékpár mehet a belsőben, ha a gyorsabbakat nem akadályozza.

    Mindebből semmi nem valósul meg, és a gyorshajtók aránya a párhuzamos közlekedés szabályait megszegőkhöz képest elenyésző, ugyanis utóbbit szinte mindenki megszegi. 🙁

  • Jani85

    Pontosan.
    És az ilyen utolsó pillanatban kamiont előzni kívánók szülik a belsőbe a több száz méteres sort, miközben a külső üres, mert akkor már senki nem megy ki a külsőbe, amíg a lassabban haladó be nem fejezi az előzést.
  • csizkek
    “Az idióta barmok 80%-a a középső sávban megy, a megengedett sebességhatárhoz közel, vagy alatta. Ez azt jelenti, hogy csak a belsőben előzhetnéd őket, ”

    Nem egeszen, elhaladhatsz jobbrol mellette.. (most nem keresgetem a hivatalos allasfoglalast -> index cikkben megtalalod)

  • Zabalint
    “Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. ”

    Ez sem feltétlenül igaz, mert ha én betartom a követési távolságot, másnak meg elég jól gyorsul az autója, ês ő nem, akkor simán befurakodik miután én már bementem előzni, mert nem akartam az előttem lévő seggére menni. Nagy forgalomnál, akár torlódásnál nem is ritka jelenség, hiszen a követési távolság a belsőben is érvényes.

  • Kiszamolo
    Jó, olyan is van biztos. De mondjuk megértem, ha 20 percet várt arra, hogy egyáltalán ki tudjon jönni a kamion mögül.
  • FoX

    Persze, tahó rengeteg van sajnos, és a legnagyobb baj, hogy nem is jó irányba haladunk ezen a téren. Ha én nem vagyok lassabb, mint a megengedett (márpedig nem szoktam), akkor villoghat nyugodtan, nyilván nem fékezek le 80-ra a kedvéért. De ha annyi ezresem lenne, ahányan nem tudják, mire való a tükör, akkor sokkal jobb autóm lenne. 🙂 🙂
    Bele vannak bambulva az autópályába, és Pesttől Debrecenig talán ötször néznek a tükörbe.
  • gethe
    Ma 25 percet autóztam hazafele Budapesten belül. Ezalatt négy alkalommal nem adták meg az elsőbbséget úgy, hogy főúton haladtam. Padlófék. Mi van itt, emberek?
  • Istvan
    Kiszámoló,
    Itt előzetes moderáció van, és azért nem látom a kommentemet? Vagy hová tűnt?

    Mi a baj? Elmondom: egyetlen kamion sincs ezeken a szakaszokon. 🙂 Tehát nem lehet azt állítani, hogy a kamionok miatt alakul ki ez a helyzet. Egyszerűen csak tesznek magasról a KRESZ szabályokra az autósok amikor a párhuzamos közlekedésre vonatkozó rendelkezéseket kellene betartani. Egész egyszerűen leszarják, vagy gőzük nincs a KRESZ-ről, pedig nem bonyolult. (A kamionok közé is egyébként nyugodtan vissza lehet sorolni, alapból kellene is hagyniuk annyi helyet, hogy egy autós ezt bármikor megtehesse.)
    index.hu/video/2014/08/28/m7_autopalya/

  • Balu
    Aratnának, persze, de mihez képest. Jobb a megtérülése ha 1 zászlós kiül a 2×2-es útra, ahol 1 km-re előre nincs se zebra, se lámpa, se kereszteződés, se kanyar, se semmi, balra sövény, jobbra ugar és fotózgatja az 50 helyett 69-el hajtókat. Lehetőleg ott, ahol amúgy korábban 70-es tábla volt, ellenkező irányba most is az van, vagy mondjuk a település kezdetét jelző meg a 100 méterre lévő 70-es közé. 3x büntettek meg életemben eddig, pedig voltam területi képviselő évekig, de valahogy mindig csak így sikerült, azt soha nem mérte meg senki, hogy autóút kereszteződésében betartom e a 70-et, vagy óvoda mellett a 30-at, vagy hogy országúton megyek e 120-al – ha a ténylegesen a balesetveszélyre koncentrálnának, én megspóroltam volna 90 pénzt, sokan mások meg lehet életben lennének. Pont az a baj, hogy aratni akarnak, és nem az a cél, hogy megakadályozzák a balesetveszélyes szabályszegéseket.
  • Balu
    Alapvetés ugye, hogy elsősorban nem a büntetés mértéke, hanem a bizonyossága adja a visszatartó erőt. Véda helyett minden le és felhajtónál, vadátjárón, hídon, táblán töredék áron felszerelt kamerák számolhatnák az átlagsebességet, és holnaptól nem lenne gyorshajtás az autópályán. Csak akkor ki dobná össze azt pár milliárdot évente…
  • Kiszamolo
    István, meg van az.

    Aki tötymörög, az tényleg nézzem magába.

    De ha én 120-130-cal előzők, ne villogjon már a barma és ne jöjjön mögöttem 3 méterrel. Az ilyet veszélyeztetésért legalább 100 ezerre büntetném.

    Sőt, sok országhoz hasonlóan a büntetést az anyagi helyzetéhez szabnám.

    Mivel sok az adócsaló, ezért az autó árából indulnék ki, ahány millió az autó, annyival szoroznám a büntetést.

    Egyből nem lenne sok luxusautó tulaj, aki letojja a 30-50 ezres bírságokat, csak mert az autója értékvesztése 300 ezer havonta.

  • Somi
    A cikkel melysegesen egyetertek.
    Vannak fokozatok. Amikor az USA-bol hazalatogattam anno, 2-3 napig halalkozeli elmeny volt az egyszeru ketsavos (oda egy, vissza egy) uton is vezetni, ahogy sodrodott at a savomba a disco lada a kanyarban szembe jovet (ez mar regebben volt), de aztan volt “szerencsem” a Dubai-Abu Dhabi uton vezetni par evet napi rendszeresseggel, s hat ahhoz kepest a magyar vezetesi stilus egy ovis dodzsempark elmenyehez hasonlithato. Amikor 180-al mesz a belso savban, a forgalommal ritmusban, s a kivetelezett helyzetben levo helyi sport Land Roverben elhuz melletted 240-el, a tukrodet szinte surolva toled BALRA… Tehat a belso sav es a szalagkorlat kozott! Akkoriban tobbet neztem hatra, mint elore. Szoval vannak fokozatok.
    De van hova fejlodni nekunk is vezetesi intelligenciaban,stilusban, elozekenysegben, s foleg kovetesi tavolsagban.Mert tul sok az onjelolt kamikaze.
  • FoX
    Amúgy én Pesten kifejezetten jól szoktam szórakozni a sok nyomuló idiótán. Jövök a reptérről befelé, hozom a hotelbe a vendéget, tehát nem taposom. Jön a mandró, már a Nagyvárad tér előtt megfeszül, hogy első legyen a lámpánál. Aztán az Üllőin a 3 sávon cikázik, és legkésőbb a nagykörúti lámpánál mögötte vagyok. De ha ott még nem is, a Kálvin tér előtt tutira. Városon belül nulla az előnye.
    De a cikk kérdésére válaszolva, hogy mit lehet vele nyerni: perceket maximum, többszáz kilométeren talán egy fél órát. Na és veszíteni? Többletfogyasztásban azonnal, plusz stressz miatt pedig évek alatt elég sokat. Tapasztalatból mondom, tényleg többezer kilométeres táv kell ahhoz, hogy érezhető haszna legyen a menésnek. Az is csak éjszakai vezetésnél, dugók és komoly forgalom nélkül.
  • Györgyi
    Sok mindenen kaszálhatna a rendőrség, ha akarna. Kapásból az összes zebrához tehetnének kamerát, az autósok többsége még akkor sem áll meg, ha az úttestre leléptél, pedig már akkor készségesen át kellene engednie, ha a járdaszélen várakozol.
  • Kisvirag
    Én autópályán alig vezetek. Cserébe annál többet lakó-pihenő övezetben (gy.k max 20 km/h).
    Legalább olyan szintű veszélyeztetés megy, ha nem nagyobb, és itt még perceket se lehet nyerni.
    És itt is van aki képes ledudálni, mert huszonpárral mész. Egy telepen lakó apuka pl kifejtette, hogy lehetetlen! 20-al menni….
  • Zabalint

    És mi a véleményed akkor, ha két kamion között 50-100 méter van?
  • Tamás4
    Hetente fixen járni 450 km-re nem ugyanaz, mint relatíve kiszámíthatatlanul, szoros menetrenddel 2000-2500 km-t megtenni néhány nap alatt. “Ha te feszülten figyeltél 5-6 órán át a pályán a gyorshajtás miatt, úgyse leszel semmire alkalmas aznap.” Van, hogy muszáj alkalmasnak lenni még aznap bármire is… Ha meg este jön, akkor 1 órával több marad alvásra. Korábban felkelni szintén nem fog, mert inkább alszik egy órával többet, különösen akkor, ha előző nap is vezetett ugyanannyit. 24-36 óra alatt két órát spórolni már azért megéri. Kávézni akkor is megállna, ha kevesebbel menne. De 5-600 km-t simán levezet megállás nélkül, ha csak nem tankolni kell. Nagy sebességnél is lehet ésszel közlekedni, még ha paradoxonnak is hangzik.
  • Zabalint

    A legrosszabb az, hogy a két szélsőséges csoport, legyen az egyik a tötymörgők, a másik a kamikázék kölcsönhatása erősíti is a helyzetet. Mert nem az a baj, hogy elém megy, hanem az, hogy az utolsó pillanatban teszi. Ha inkább előbb megy be a belsőbe, akkor le tudok lassulni, nem gond. Viszont ilyenkor a tipikus kamikáze az én helyemben levillogja, vagy rosszabb esetben megróbalja jobbról megelőzni.
  • Somi
    “3 sávosnál folyamatosan középen haladó viszont nagyon sok van sajnos, de az Ausztriában is.”
    Igy van, en is ezt tapasztalom. Ez szimplan ego, senki sem lassu a sajat kordinata rendszereben, a szelso savban menjenek a csigak, en meg szaguldok 100-al a belsoben. Meg akkor is, ha a szelso sav tok ures. Kerdes nincs.

    De ugyanigy a beengeedes hianya is visszatero elem, pedig azt kiszamolva, hogy azon mennyit veszit az elozekeny vezeto igencsak kerekitesi hibahataron beluli eredmenyt kapnank. Viszont lenne a masiknak egy jo elmenye, hogy kivetelesen emberszamba vettek…
    Ez pl. Ausztriaban nagyon jol mukodik. Ennek hatasara en mar Pesten is elore engedem a besorolokat (regen a magyar virtust kovettem, majd bejon mogottem alapon), meg is lepem vele az embereket, s meg nekem is jo erzes.
    Forditva gyakran kozepso ujj a jutalmam. De majd alakulunk, azt remelem.
    What goes around, comes around.

  • Györgyi
    Amúgy meg ezzel az egésszel úgy vagyok, mint a dohányzással (életemben nem volt a számban cigi). Ha olyan káros és veszélyes, akkor ne büntessenek, hanem már a gyártásnál tiltsanak/korlátozzanak. Nem hiszem, hogy a mai technológia mellett ne lehetne úgy felépíteni az autókat, hogy ne tudjanak gyorsabban menni a megengedettnél. Ahogyan a gps tud visítani, hogy “túl gyorsan mész”, az autóba építve akár a gyorsítást is blokkolhatná.
  • Zsolt
    Kedves Kiszámoló!

    Amellett, hogy rengeteg észérvet felhoztál és alapvetően igazad van, mégis meglepett az általánosítás. Mi késztetett?
    Az autópályán gyorshajtók közül példaként vegyük a Németországban vállalkozókat. Ők gyakran ingáznak hosszú távokon 800-1200 km-t levezetve. A példádból kiindulva nekik 1,5-2 órát is számít ez a különbség. Sok kicsi sokra megy, igaz? Megérheti? Mik az esélyek egy baleset okozására?
    Tudom, magyar viszonylatról írtál, de sokan dolgoznak, vállalkoznak a határokon kívül és oda magyar autópályán is kell menni.
    Németország.: az ott közlekedőkre is érvényes az állításod?
    Vállalkozók: rájuk sokkal jellemzőbb a gyorshajtás, lendületes, szemtelen közlekedés (a szabályok sem annyira rettentik meg őket). Olyan személyiségek, akik el akarnak valamit érni. Erre buzdítod Te is az olvasóid, nem?
    Tudatosság kell. Követési távolságot tartsa be! Elengedem, tőlem haladhat

  • Aleks
    Alacsonyabb sebességnél is előfordul a kis követési távolság. A 4-esen 90km/h-es sebességnél is az ember mögött jönnek.
    Amúgy a levillogók viszonylag nagy része román/ukrán egyéb balkáni autó.
    Belső sávban tötyörgés még onnan is lehet, hogy sok helyen széthullámosították a külső sávot a kamionok és ott még 80-nal is veszélyes lenne menni. pl. M7 lefele Polgárdinál. Illetve M51 (régi M0 teljesen oda vissza)
  • Paprikajancsi007
    ,, 140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre és villog, mint a bolond, hogy ő nagyon siet.”

    En is ora szerint 150-nel szoktam menni, amikor van ra lehetosegem. (Igazabol az valojaban 142 kornyeke gps szerint), vagyis az ora szerinti 160 is beleferne meg, mivel 150tol (+par szazalek hibahatar) jon a 30 ezres csekk.
    Viszont mindig betartom a kovetesi tavolsagot, es sosem villogok.

  • Kiszamolo
    Tamás, ha azért veszélyeztet másokat, hogy ő egy órával tovább aludjon, te azt minek hívnád?

    Van valami semmi köze másoknak ahhoz, hogy ő túlvállalja magát és megy, mint a bolond?

    Szerinted a kamionsofőröknek miért kell 8 óránként kiállniuk és miért csak 80-90-nel mehetnek? Azok is mennének 24 órában, ha rajtuk múlna.

  • FoX

    Szerintem ez nem is kérdés. Ha csak 50 méter van, azt 130-as tempóval másfél másodperc alatt megteszed. 100 métert is 3 mp alatt. Ilyenkor beállni a kamion mögé, és taposni a féket, az hülyeség.
    Minden ilyen vitának az lenne a megoldása, ha mindenki rájönne, hogy a közlekedés társasjáték, és nem Monopoly. De ez már utópia… 🙂 🙂 🙂
  • dmry
    mottó:15 perccel később, mint soha.

    szerintem a 130 km/óra is komoly túlzás megengedett (maximális!) sebességként.
    bukótér hiánya és milyensége, pillanatnyi forgalom és az abban résztvevő gépjárművek mérete súlya, emelkedő v. lejtő szakasz, napszak (saját és valós), a megtenni kívánt út elején, közepén, végén tartunk, kivel utazunk és miről, miként kommunikálunk, mi vár otthon…
    ja, és a látszat ellenére-ha vki nem tudná-ez nem verseny, mert mindig is vannak, voltak előtted:)

  • Zabalint

    8-asnál volt felújítás előtt Veszprém-Várpalota között, hogy mindenki a belsőben ment, a busz is, mert a külső tele volt úthibával, ha látták, hogy jön egy gyorsabb jármű, komentek a külsőbe.

    Autópályák, autóutak amúgy jó minőségűek itthon, én 130-al is kimegyek a külsőbe 3 sávosban, vicces mikor aztán a középsőben lévőt utolérem, aki aztán csak azért se menne ki…

  • FoX
    Még egy gondolat. Nagyon nagy szerencsémnek tartom, hogy olyan oktatóm volt, aki igazi profinak mondható. Nem az volt neki a lényeg, hogy csak meglegyen a jogsi, és jöhet a következő. Igazi tanításokat hallhattam tőle. Ilyen például, hogy soha ne csak az előtted lévő autót figyeld, mindig nézz 2-3 autóval előre, illetve folyamatosan tudd, hogy mi van előtted és mögötted.
    Ugyanígy, mindig gondolkodj is két lépéssel előre. Ha valaki előtted jobbra akar kanyarodni, nézd meg, hogy meg tudja-e csinálni lendületből, vagy esetleg lesz ott gyalogos/autó/akadály, ami miatt meg kell állnia. Így te is fel tudsz készülni a lassításra/megállásra, sokkal finomabban megteheted, és a mögötted jövőnek is hagysz időt a reagálásra. A defenzív vezetés egyik legfontosabb tényezője, hogy ne csinálj hirtelen és váratlan dolgokat, kívülről is kitalálható (és következetes) legyen a következő mozdulatod.
  • Zabalint

    Dehogy túlzás, pl. az M6-M60 szellem autópályán teljesen biztonságos lenne a 180 is, mert annyira nincs forgalom. Inkább forgalmi helyet függő, a kulcsszó a relatív gyorshajtás.
  • ügyvéd
    Jó kis populista írás… 😀

    Ahogy már írták is, 100 felett 20 km a “rátartás” a közig bírságnál, tehát GPS-sel “belőtt” 147-8 tempomattal nyugodtan lehet közlekedni az autópályán. Támogatnám a korlátozás nélküli szakaszokat. 30-40 éve is 130 volt a határ, de az autók akkor még sokkal fejletlenebbek voltak. Ma egy jobb kocsi 200 ról is hamarabb megáll, mint egy akkori 130 ról.

    Ha elég jó autód van egyébként, akkor nem nagyon kell villogni 😀 (és IGEN én sem szoktam 2-300 méteren visszamenni a külső sávba, mert értelmetlen)

  • Zedh
    En kifejezetten agygorcsot kapok a harom savos autopalyan kozepen kozlekedoktol es a belso savot kilometereken at 120-szal vezetoktol is. Van beloluk rengeteg es az utobbi idoben, mintha romlott volna a helyzet, mar nem csak hetvegenkent az M7-esen fordul mindez elo, hanem szinte naptol es napszaktol fuggetlenul az M1-esen es az M0-ason is. Hasonloan megorjitenek az elakadasjelzovel szabalytalanul parkolok es a korforgalmat indexeles nelkul elhagyok is, kifejezetten frusztralo itthon vezetni a legtobbszor. Mindezen kihagasokat komoly penzbirsagokkal szankcionalnam is, de amiket a 180-nal eletveszelyesen szlalomozok es a masik seggeben a tobb autobol allo elozo sor ellenere villogok, majd elozes utan meg befekezok es mutogatok muvelnek, azert egybol elvennem a jogositvanyt. Egy nagyon szuk reteg vezet csak sajnos elfogadhatoan
  • QTT
    Én azt vettem észre autópályás közlekedésnél, hogy nagyon számít az is, hogy milyen autóval mész “hála” az előítéleteknek. Ha a ritka és sportos géppel megyek a pályán, akkor sokkal kevesebb atrocitás ér, mint mikor a Renault Megane-al.Az előbbinél nagyon kevesen másznak a seggemre, illetve hamar kimennek a belsőből. A másikkal meg az összes hasonló kaliber meg akarja mutatni, hogy ő most engem letol. Pedig mindkettővel ugyanúgy 145-el szoktam menni GPS szerint és egyikkel sem villogok, vagy mászok a másikra.

    A városi tapasztalatom pedig a következő lényegében 1-2 kivétellel az összes megyeszékhelyen szoktam járni, mindenhol van ideggyenge, de ami Budapesten megy az egyszerűen vérlázító. Minden 3. autóban ideggyenge ember ül. Hiába járok évek óta Budapestre, meglep, hogy mennyi az idegbeteg, legyen az nő vagy férfi. Komolyan ennyire élhetetlen az a város, hogy így kijön az emberekből?

  • ügyvéd
    Ps.:
    Bezzeg a régi szép közigbírság mentes időkben…. 220 felett még nyomott az ember egy kövéret mikor látta, hogy a rendőrmondenyó utána akarna indulni 😀 😀 😀
    Aztán csak az látszott a tükörből, hogy önkritikusan meggondolja magát….
    Sic transit gloria mundi 😀
  • Kiszamolo
    Na az a 10-15% ráhagyás a büntetésben is magyar specialitás, meg is látszik a morálban.

    A legtöbben eleve rászámolják a tempóra.

    Azt kellene, hogy 3-5% még belefér, felette 10%-ig nem büntetnek, de a legközelebbi gyorshajtásodnál szorzót kapsz, annyival többet fizetsz.

    Ha valaki mindig 8-10%-kal többel megy, büntetésnél 2-3× annyit is fizetne, ha kellően sokszor elkapták ennyi plusz sebességgel.

    Mondjuk 2 év alatt évülne el.

    Na, gyorsan leszoknának erről is a népek.

  • Petike
    Teljesen egyetértek a cikket. Engem is úgy megrémített egy 180-nal haladó, villogó őrült, hogy kiesett a borotva a kezemből…
  • Petike
    QTT: szerintem a tömeg, a bezártság, a személyes szféra gyakori megsértése ilyen hatással van az emberekkel, így ott “tombolja” ki magát, ahol egy zárt térben egyedül lehet.
  • Kiszamolo
    Petike, félregépelted az SMS-t vezetés közben, nem? 🙂
  • RS
    Érdekes. Én ha 130-al megyek egyenletesen autópályán, akkor szinte elalszok, annyira elunom magam és az tényleg életveszélyes nem csak rám nézve. Ha dinamikusabban 150-160 között előzgetve, lassítgatva, akkor sokkal jobban éber maradok és jóval nagyobb biztonságban érzem magam. Akkor valahogy együtt élek a forgalommal és nem csak bambulok. Nem villogok meg semmi, de az évek alatt arra jöttem rá, hogy nekem kell némi dinamika a vezetésbe, hogy ne aludjak el és kerüljek bajba. Tudom csak többet fogyaszt az autó, meg időbe se sokat nyerek, de biztonságban sokkal jobb, mint egy tempomatos vezetés, számomra. Vagy csak én vagyok ezzel így és forduljak pszichológushoz? 🙂
    Egyébként az országút jóval veszélyesebb, mint az autópálya, de a cikk üzenete így is hasznos!
  • Tamás4
    Na-na, a gyorsan vezetés nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy másokat veszélyeztet. Mint írtam, nem a levillogásnak és a követési távolság be nem tartásának van létjogosultsága. Ezzel az erővel a németeknél vagy a lengyeleknél a magyar mércével mérve mindenki veszélyezteti a másikat, mert gyorsabban mennek 130-nál. Az erők ott sem hatnak másként nagy sebességnél, mint itthon. Túlvállalásról szó sincs, nem írtam sehol, hogy 8-10 órát dolgozik és előtte/utána vezet. 2-3 óra tárgyalás, prezentáció, esetleg üzleti ebéd/vacsora. A kamionokat felesleges idekeverni, ott a járművek mérete, rakomány súlya is szerepet játszik a sebesség korlátozásában.
  • dmry

    nem vitatom a képességed, a valóság azonban az, hogy 180 km-es sebesség mellett az úrvezető +CDE engedéllyel rendelkezőknek is csak 2-3%-a tudna bármit is kezdeni egy váratlan helyzettel, legyen az pusztán egy ABS támogatott satufék is.
    azt, hogy a modern autók (hány éves a hazai átlagéletkor? ~14) 160-at is hellyel-közzel elbírnának elfogadom, de a leggyengébb láncszem a sofőr, ki pilótának képzeli magát.
  • FoX

    Ezt én is pontosan így tapasztaltam, csak ebben a komment-környezetben nem mertem előhozakodni vele. 🙂 🙂 🙂
  • Kiszamolo
    Tamás, engem sem érdekel, ha valaki gyorsan hajt, amíg magát veszélyezteti csak. De az esetek nagy részében nem erről van szó.

    Nem a kamion sebessége csak a lényeg, hanem hogy nem vezethetnek x óránál többet.

    Aki nem ér oda normális tempóban a pontból b pontba, az ne a többieket veszélyeztesse, hanem szervezze át a napját.

    Ha soha nem ér oda, akkor az egész életét is.

  • VAG

    “ha van három sáv, a külsőben mennek a kamionok, a középsőben a 100-120-szal menők, a belsőben meg a 130-cal közlekedők, akkor mi is a baj?”

    A baj az, hogy a KRESZ-t kell betartani és az nem ezt írja elő. Az M7 háromsávos szakasza egy katasztrófa. 1-2 kilométerenként van mindkét oldalon egy óriási “jobbra tarts” tábla, de mégis tartósan százzal mennek a középső sávban. Nem egy-kettő, hanem tucatnyian és kamionstop alatt is, amikor nincs rá alibi, A másik baj az, hogy így egy sávra szorulnak össze a letolóbajnokok és ebből lesz a baleset.
    A héten háromszor tettem meg Bp-Balatont oda-vissza (ma is), 40-50 autó mellett mentem el jobbról, nem gyorshajtva. Aki szerint a párhuzamos közlekedésben a jobbról elhaladás (szabályos sebességgel és nem közvetlenül előtte sávot váltva) jobbról előzés, az vágja össze cikkcakkos ollóval a jogosítványát és ne másét akarja bevonatni..

  • Kiszamolo
    VAG, ha nincs tele kamionnal a külső sáv, akkor igazad van. De az egy másik probléma, ahogy a városi vezetés egy harmadik, a zebránál nem megállás meg egy negyedik és így tovább.

    Ez akkor se kifogás és nem is indok a gyorshajtásra.

  • Aleks
    Ha már (ki)számolunk, valahol azt hallottam hogy kb.: 70km/h-nál van a legoptimálisabb fogyasztás. Személyes tapasztalat 90km/h vs 120km/h 1liter spórolás 100km alatt. Időben negyedóra különbség. De ismerős úgy járt hétvégente 300km-re autópályán, hogy beállt 2 kamion közé és 90-100 km/h-val nyomta végig. Időben bukott háromnegyed órát, de a benzinen nyert, végig nyugiban vezetett, kocsit se amortizálta a sorozatos fékezgetéssel, gyorsítgatással és biztonságban volt, mert elöl hátul ott volt pajzsnak egy kamion.
  • Istvan
    VAG: Sajnos előzésnek számít. Lehet, hogy neked kellene átismételned a tanultakat.

    vezess.hu/vezetunk/2017/08/05/ez-a-legkomolyabb-vitas-kerdes-ma-a-kresz-szabalyok-kapcsan/

  • dmry

    a discovery-n volt a témával foglalkozó adássorozat, ott a helyi interjúalany éberségi pontként 300 km/h-ra esküdött:)
  • Istvan
    És csak mondom, hogy a legtöbb baleset autópályán a sávváltásokból fakad. Azok számához képest az abszolút gyorshajtásból eredő balesetek száma elenyésző. És máris megint ott tartunk, hogy első körben a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten való haladásra vonatkozó szabályokat kellene elsősorban betartani, mert rákényszerítenek a középső sávban haladók, hogy szlalomozzak közöttük Külsőből középső, majd belső, majd vissza középső és külső. Ez lenne a szabályos. Csak azért, mert ott rohad középen a hülyéje 3 sávnál.
  • dmry
    ha mindenki rendben megérkezett:)
    index.hu/tudomany/til/2014/09/01/a_vilag_legdurvabb_gyorshajtasi_birsaga_53_millio_forint/