Mennyit nyersz vele?
Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.
140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.
Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.
Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?
Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)
Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.
Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)
Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.
Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)
Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.
Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.
Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.
Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?
Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.
Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.
S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?
Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.
(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)
Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.
Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.
Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.
Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.
Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.
Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)
Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?
Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?
Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)
Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.
Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.
Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.
De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.
Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.
Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.
(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)
Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.
A baj az, hogy nem így van. Az életben ha valaki megelőz két kamiont 120-al, és utána látja, hogy 500 méterre van a következő, eszébe sem jut visszamenni a külsőbe. Tehát onnantól a teljesen szabályosan haladót is feltartja. Aztán már kettőt, hármat, négyet… Mire nagy kegyesen lehúzódik, sok autó áll sorban mögötte. Mindegyiknek időre van szüksége a visszagyorsításhoz, de aztán ott a következő lassabb autó, és egyre hosszabb a sor. Ez a forgalom dinamikája. Mint ahogy az is, hogy folyamatos autósorban egy enyhe lassítás egy kilométerrel hátrébb álló sort eredményez. Ez nem jut eszükbe azoknak, akik éppen csak lassabban mennek, mint kellene.
(2) szerint ugyanitt az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba VISSZA KELL térni. Ha (…) a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy EZZEL A MÖGÖTTE HALADÓ GYORSABB JÁRMŰVEK KÖZLEKEDÉSÉT NEM AKADÁLYOZZA; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
(4) szerint: Lakott területen 3500 kg>gépkocsi+motorkerékpár mehet a belsőben, ha a gyorsabbakat nem akadályozza.
Mindebből semmi nem valósul meg, és a gyorshajtók aránya a párhuzamos közlekedés szabályait megszegőkhöz képest elenyésző, ugyanis utóbbit szinte mindenki megszegi. 🙁
Pontosan.
És az ilyen utolsó pillanatban kamiont előzni kívánók szülik a belsőbe a több száz méteres sort, miközben a külső üres, mert akkor már senki nem megy ki a külsőbe, amíg a lassabban haladó be nem fejezi az előzést.
Nem egeszen, elhaladhatsz jobbrol mellette.. (most nem keresgetem a hivatalos allasfoglalast -> index cikkben megtalalod)
Ez sem feltétlenül igaz, mert ha én betartom a követési távolságot, másnak meg elég jól gyorsul az autója, ês ő nem, akkor simán befurakodik miután én már bementem előzni, mert nem akartam az előttem lévő seggére menni. Nagy forgalomnál, akár torlódásnál nem is ritka jelenség, hiszen a követési távolság a belsőben is érvényes.
Persze, tahó rengeteg van sajnos, és a legnagyobb baj, hogy nem is jó irányba haladunk ezen a téren. Ha én nem vagyok lassabb, mint a megengedett (márpedig nem szoktam), akkor villoghat nyugodtan, nyilván nem fékezek le 80-ra a kedvéért. De ha annyi ezresem lenne, ahányan nem tudják, mire való a tükör, akkor sokkal jobb autóm lenne. 🙂 🙂
Bele vannak bambulva az autópályába, és Pesttől Debrecenig talán ötször néznek a tükörbe.
Itt előzetes moderáció van, és azért nem látom a kommentemet? Vagy hová tűnt?
Mi a baj? Elmondom: egyetlen kamion sincs ezeken a szakaszokon. 🙂 Tehát nem lehet azt állítani, hogy a kamionok miatt alakul ki ez a helyzet. Egyszerűen csak tesznek magasról a KRESZ szabályokra az autósok amikor a párhuzamos közlekedésre vonatkozó rendelkezéseket kellene betartani. Egész egyszerűen leszarják, vagy gőzük nincs a KRESZ-ről, pedig nem bonyolult. (A kamionok közé is egyébként nyugodtan vissza lehet sorolni, alapból kellene is hagyniuk annyi helyet, hogy egy autós ezt bármikor megtehesse.)
index.hu/video/2014/08/28/m7_autopalya/
Aki tötymörög, az tényleg nézzem magába.
De ha én 120-130-cal előzők, ne villogjon már a barma és ne jöjjön mögöttem 3 méterrel. Az ilyet veszélyeztetésért legalább 100 ezerre büntetném.
Sőt, sok országhoz hasonlóan a büntetést az anyagi helyzetéhez szabnám.
Mivel sok az adócsaló, ezért az autó árából indulnék ki, ahány millió az autó, annyival szoroznám a büntetést.
Egyből nem lenne sok luxusautó tulaj, aki letojja a 30-50 ezres bírságokat, csak mert az autója értékvesztése 300 ezer havonta.
Vannak fokozatok. Amikor az USA-bol hazalatogattam anno, 2-3 napig halalkozeli elmeny volt az egyszeru ketsavos (oda egy, vissza egy) uton is vezetni, ahogy sodrodott at a savomba a disco lada a kanyarban szembe jovet (ez mar regebben volt), de aztan volt “szerencsem” a Dubai-Abu Dhabi uton vezetni par evet napi rendszeresseggel, s hat ahhoz kepest a magyar vezetesi stilus egy ovis dodzsempark elmenyehez hasonlithato. Amikor 180-al mesz a belso savban, a forgalommal ritmusban, s a kivetelezett helyzetben levo helyi sport Land Roverben elhuz melletted 240-el, a tukrodet szinte surolva toled BALRA… Tehat a belso sav es a szalagkorlat kozott! Akkoriban tobbet neztem hatra, mint elore. Szoval vannak fokozatok.
De van hova fejlodni nekunk is vezetesi intelligenciaban,stilusban, elozekenysegben, s foleg kovetesi tavolsagban.Mert tul sok az onjelolt kamikaze.
De a cikk kérdésére válaszolva, hogy mit lehet vele nyerni: perceket maximum, többszáz kilométeren talán egy fél órát. Na és veszíteni? Többletfogyasztásban azonnal, plusz stressz miatt pedig évek alatt elég sokat. Tapasztalatból mondom, tényleg többezer kilométeres táv kell ahhoz, hogy érezhető haszna legyen a menésnek. Az is csak éjszakai vezetésnél, dugók és komoly forgalom nélkül.
Legalább olyan szintű veszélyeztetés megy, ha nem nagyobb, és itt még perceket se lehet nyerni.
És itt is van aki képes ledudálni, mert huszonpárral mész. Egy telepen lakó apuka pl kifejtette, hogy lehetetlen! 20-al menni….
És mi a véleményed akkor, ha két kamion között 50-100 méter van?
A legrosszabb az, hogy a két szélsőséges csoport, legyen az egyik a tötymörgők, a másik a kamikázék kölcsönhatása erősíti is a helyzetet. Mert nem az a baj, hogy elém megy, hanem az, hogy az utolsó pillanatban teszi. Ha inkább előbb megy be a belsőbe, akkor le tudok lassulni, nem gond. Viszont ilyenkor a tipikus kamikáze az én helyemben levillogja, vagy rosszabb esetben megróbalja jobbról megelőzni.
Igy van, en is ezt tapasztalom. Ez szimplan ego, senki sem lassu a sajat kordinata rendszereben, a szelso savban menjenek a csigak, en meg szaguldok 100-al a belsoben. Meg akkor is, ha a szelso sav tok ures. Kerdes nincs.
De ugyanigy a beengeedes hianya is visszatero elem, pedig azt kiszamolva, hogy azon mennyit veszit az elozekeny vezeto igencsak kerekitesi hibahataron beluli eredmenyt kapnank. Viszont lenne a masiknak egy jo elmenye, hogy kivetelesen emberszamba vettek…
Ez pl. Ausztriaban nagyon jol mukodik. Ennek hatasara en mar Pesten is elore engedem a besorolokat (regen a magyar virtust kovettem, majd bejon mogottem alapon), meg is lepem vele az embereket, s meg nekem is jo erzes.
Forditva gyakran kozepso ujj a jutalmam. De majd alakulunk, azt remelem.
What goes around, comes around.
Amellett, hogy rengeteg észérvet felhoztál és alapvetően igazad van, mégis meglepett az általánosítás. Mi késztetett?
Az autópályán gyorshajtók közül példaként vegyük a Németországban vállalkozókat. Ők gyakran ingáznak hosszú távokon 800-1200 km-t levezetve. A példádból kiindulva nekik 1,5-2 órát is számít ez a különbség. Sok kicsi sokra megy, igaz? Megérheti? Mik az esélyek egy baleset okozására?
Tudom, magyar viszonylatról írtál, de sokan dolgoznak, vállalkoznak a határokon kívül és oda magyar autópályán is kell menni.
Németország.: az ott közlekedőkre is érvényes az állításod?
Vállalkozók: rájuk sokkal jellemzőbb a gyorshajtás, lendületes, szemtelen közlekedés (a szabályok sem annyira rettentik meg őket). Olyan személyiségek, akik el akarnak valamit érni. Erre buzdítod Te is az olvasóid, nem?
Tudatosság kell. Követési távolságot tartsa be! Elengedem, tőlem haladhat
Amúgy a levillogók viszonylag nagy része román/ukrán egyéb balkáni autó.
Belső sávban tötyörgés még onnan is lehet, hogy sok helyen széthullámosították a külső sávot a kamionok és ott még 80-nal is veszélyes lenne menni. pl. M7 lefele Polgárdinál. Illetve M51 (régi M0 teljesen oda vissza)
En is ora szerint 150-nel szoktam menni, amikor van ra lehetosegem. (Igazabol az valojaban 142 kornyeke gps szerint), vagyis az ora szerinti 160 is beleferne meg, mivel 150tol (+par szazalek hibahatar) jon a 30 ezres csekk.
Viszont mindig betartom a kovetesi tavolsagot, es sosem villogok.
Van valami semmi köze másoknak ahhoz, hogy ő túlvállalja magát és megy, mint a bolond?
Szerinted a kamionsofőröknek miért kell 8 óránként kiállniuk és miért csak 80-90-nel mehetnek? Azok is mennének 24 órában, ha rajtuk múlna.
Szerintem ez nem is kérdés. Ha csak 50 méter van, azt 130-as tempóval másfél másodperc alatt megteszed. 100 métert is 3 mp alatt. Ilyenkor beállni a kamion mögé, és taposni a féket, az hülyeség.
Minden ilyen vitának az lenne a megoldása, ha mindenki rájönne, hogy a közlekedés társasjáték, és nem Monopoly. De ez már utópia… 🙂 🙂 🙂
szerintem a 130 km/óra is komoly túlzás megengedett (maximális!) sebességként.
bukótér hiánya és milyensége, pillanatnyi forgalom és az abban résztvevő gépjárművek mérete súlya, emelkedő v. lejtő szakasz, napszak (saját és valós), a megtenni kívánt út elején, közepén, végén tartunk, kivel utazunk és miről, miként kommunikálunk, mi vár otthon…
ja, és a látszat ellenére-ha vki nem tudná-ez nem verseny, mert mindig is vannak, voltak előtted:)
8-asnál volt felújítás előtt Veszprém-Várpalota között, hogy mindenki a belsőben ment, a busz is, mert a külső tele volt úthibával, ha látták, hogy jön egy gyorsabb jármű, komentek a külsőbe.
Autópályák, autóutak amúgy jó minőségűek itthon, én 130-al is kimegyek a külsőbe 3 sávosban, vicces mikor aztán a középsőben lévőt utolérem, aki aztán csak azért se menne ki…
Ugyanígy, mindig gondolkodj is két lépéssel előre. Ha valaki előtted jobbra akar kanyarodni, nézd meg, hogy meg tudja-e csinálni lendületből, vagy esetleg lesz ott gyalogos/autó/akadály, ami miatt meg kell állnia. Így te is fel tudsz készülni a lassításra/megállásra, sokkal finomabban megteheted, és a mögötted jövőnek is hagysz időt a reagálásra. A defenzív vezetés egyik legfontosabb tényezője, hogy ne csinálj hirtelen és váratlan dolgokat, kívülről is kitalálható (és következetes) legyen a következő mozdulatod.
Dehogy túlzás, pl. az M6-M60 szellem autópályán teljesen biztonságos lenne a 180 is, mert annyira nincs forgalom. Inkább forgalmi helyet függő, a kulcsszó a relatív gyorshajtás.
Ahogy már írták is, 100 felett 20 km a “rátartás” a közig bírságnál, tehát GPS-sel “belőtt” 147-8 tempomattal nyugodtan lehet közlekedni az autópályán. Támogatnám a korlátozás nélküli szakaszokat. 30-40 éve is 130 volt a határ, de az autók akkor még sokkal fejletlenebbek voltak. Ma egy jobb kocsi 200 ról is hamarabb megáll, mint egy akkori 130 ról.
Ha elég jó autód van egyébként, akkor nem nagyon kell villogni 😀 (és IGEN én sem szoktam 2-300 méteren visszamenni a külső sávba, mert értelmetlen)
A városi tapasztalatom pedig a következő lényegében 1-2 kivétellel az összes megyeszékhelyen szoktam járni, mindenhol van ideggyenge, de ami Budapesten megy az egyszerűen vérlázító. Minden 3. autóban ideggyenge ember ül. Hiába járok évek óta Budapestre, meglep, hogy mennyi az idegbeteg, legyen az nő vagy férfi. Komolyan ennyire élhetetlen az a város, hogy így kijön az emberekből?
Bezzeg a régi szép közigbírság mentes időkben…. 220 felett még nyomott az ember egy kövéret mikor látta, hogy a rendőrmondenyó utána akarna indulni 😀 😀 😀
Aztán csak az látszott a tükörből, hogy önkritikusan meggondolja magát….
Sic transit gloria mundi 😀
A legtöbben eleve rászámolják a tempóra.
Azt kellene, hogy 3-5% még belefér, felette 10%-ig nem büntetnek, de a legközelebbi gyorshajtásodnál szorzót kapsz, annyival többet fizetsz.
Ha valaki mindig 8-10%-kal többel megy, büntetésnél 2-3× annyit is fizetne, ha kellően sokszor elkapták ennyi plusz sebességgel.
Mondjuk 2 év alatt évülne el.
Na, gyorsan leszoknának erről is a népek.
Egyébként az országút jóval veszélyesebb, mint az autópálya, de a cikk üzenete így is hasznos!
nem vitatom a képességed, a valóság azonban az, hogy 180 km-es sebesség mellett az úrvezető +CDE engedéllyel rendelkezőknek is csak 2-3%-a tudna bármit is kezdeni egy váratlan helyzettel, legyen az pusztán egy ABS támogatott satufék is.
azt, hogy a modern autók (hány éves a hazai átlagéletkor? ~14) 160-at is hellyel-közzel elbírnának elfogadom, de a leggyengébb láncszem a sofőr, ki pilótának képzeli magát.
Ezt én is pontosan így tapasztaltam, csak ebben a komment-környezetben nem mertem előhozakodni vele. 🙂 🙂 🙂
Nem a kamion sebessége csak a lényeg, hanem hogy nem vezethetnek x óránál többet.
Aki nem ér oda normális tempóban a pontból b pontba, az ne a többieket veszélyeztesse, hanem szervezze át a napját.
Ha soha nem ér oda, akkor az egész életét is.
“ha van három sáv, a külsőben mennek a kamionok, a középsőben a 100-120-szal menők, a belsőben meg a 130-cal közlekedők, akkor mi is a baj?”
A baj az, hogy a KRESZ-t kell betartani és az nem ezt írja elő. Az M7 háromsávos szakasza egy katasztrófa. 1-2 kilométerenként van mindkét oldalon egy óriási “jobbra tarts” tábla, de mégis tartósan százzal mennek a középső sávban. Nem egy-kettő, hanem tucatnyian és kamionstop alatt is, amikor nincs rá alibi, A másik baj az, hogy így egy sávra szorulnak össze a letolóbajnokok és ebből lesz a baleset.
A héten háromszor tettem meg Bp-Balatont oda-vissza (ma is), 40-50 autó mellett mentem el jobbról, nem gyorshajtva. Aki szerint a párhuzamos közlekedésben a jobbról elhaladás (szabályos sebességgel és nem közvetlenül előtte sávot váltva) jobbról előzés, az vágja össze cikkcakkos ollóval a jogosítványát és ne másét akarja bevonatni..
Ez akkor se kifogás és nem is indok a gyorshajtásra.
vezess.hu/vezetunk/2017/08/05/ez-a-legkomolyabb-vitas-kerdes-ma-a-kresz-szabalyok-kapcsan/
a discovery-n volt a témával foglalkozó adássorozat, ott a helyi interjúalany éberségi pontként 300 km/h-ra esküdött:)
index.hu/tudomany/til/2014/09/01/a_vilag_legdurvabb_gyorshajtasi_birsaga_53_millio_forint/