Mitől erősödhetne a forint?
A mai kormányinfóból megtudtuk, hogy többek között az “elmúlt nyolc év” miatt meg a rendszerváltás miatt is van most nagy gondban az ország, ezért omlott össze a forint árfolyama. (Komolyan ezt mondta Gulyás úr 12 év kétharmados kormányzás után. Jó hogy nem az 1848-as harci állapotokra hivatkozott, mint a probléma forrására.)
Másik érve az volt, hogy az euró is gyengül. Elfelejtette hozzátenni, hogy az euróhoz képest is összeomlott a forint árfolyama. S a cseh korona azért erősödött még az euróhoz képest is, mert az nem függ annyira az orosz olajtól, mint a magyar piac.
Persze mi mást is mondhatott volna, ha nem akarja elismerni, hogy egy ici-picit talán a 12 éve hatalmon lévő magyar kormány is benne van ebben a devizaválság kialakulásában?
Kritizálni mindenki tud, ezért abba is hagyom. Inkább szeretnék segíteni.
Az egyik ok, ami miatt zuhan a forint árfolyama, mint egy kő, az az, hogy negatív a folyó fizetési mérleg és azon belül a kereskedelmi mérleg is. Vagyis több devizát költünk havonta az importált termékekre, mint amennyi bejön az országba. Ennek egyenes következménye (ha minden más változatlan), hogy nő a kereslet az euróra/dollárra forintért és csökken a kereslet a forintra devizáért. Ami, mint tudjuk a piacról, azt jelenti, hogy a forintot kevesebben akarják megvenni, mint az eurót, így nő az euró ára.
De mit lehetne itt csinálni?
Csökkenteni kellene a deviza kiáramlását, ami most a magas energiaárak miatt különösen fájdalmas.
Első tippem: napi 180 ezer hordó nyers kőolajat használ fel az ország, ennek nagy részét közlekedésre. Csak az ötletelés kedvéért: mi lenne, ha eltörölnénk a 480 forintos üzemanyagárat és piaci áron lehetne venni az üzemanyagot? Ha igazak a felmérések, miszerint az autósok közel fele lerakná az autót 800 forintos üzemanyagárnál, mindjárt cirka 150 millió dollárral kevesebbet kellene kifizetni olajvásárlásra havonta. (S aztán adók miatt mégis több lenne a költségvetés bevétele bónuszként.)
10 milliárd köbméter gázt használunk fel évente, jelenleg durván 400-430 forintért vásároljuk köbméterét (mikor mennyi a gáz meg az euró árfolyama éppen). Megint csak az ötletelés kedvéért, mi lenne, ha a lakosság nem a beszerzési ár hetedéért kapná a földgázt, hanem piaci áron, a legszegényebbek kapnának csak támogatást? Esetleg sávosan csak a legkisebb fogyasztást támogatnánk? Jelenleg bő 3 milliárd köbmétert használ fel a lakosság évente.
2005-ben még 15 milliárd köbméter gázt pazaroltunk el, aztán megszüntették az állami támogatást rá, mikor már fenntarthatatlan volt a terhe, ezután kezdett el mérséklődni a fogyasztás a mostani 10 milliárd köbméteres éves mértékre.
Ha a magasabb árak miatt az emberek kevésbé pazarolnának, 22 fok helyett csak 20 fokra fűtenék fel a lakásokat, új autó helyett új ablakokat és hőszigetelést vennének a lakásukra/házukra és mondjuk meg tudnánk évi 1 milliárd köbmétert takarítani, akkor évi 410 milliárd forinttal kevesebb euró vándorolna ki az országból. (S a büdzsében is sokkal kisebb lenne a hiány évi ezernéhányszáz milliárd forinttal, talán még az oktatásra és az egészségügyre is jutna valamennyit belőle.)
Mindjárt találtunk havi cirka 250 millió eurót, amivel csökkenthetnénk a havi 470 millió eurós kereskedelmi hiányunkat.
S mivel az áram is töredékáron van a lakosságnak és annak komoly része szintén import, vagy import gázból készül, ott is lehetne rengeteget spórolni, ha rá tudnánk venni a lakosságot a pénztárcáján keresztül a takarékosságra.
(Update: sokan félreértik, a gázszámla és a villanyszámla kisebb része maga a gáz és az áram ára. A többi hálózati díj és egyebek. Így ötször akkora gázár még háromszor akkora gázszámlát sem jelentene. Ha a kormány is lemondana az áfa egy részéről, még kisebb lenne a növekedés. )
Határozottan megérződne az árfolyamon, ha ennyivel kisebb lenne a havi hiányunk. (A folyó fizetési mérlegen is lehetne javítani, hogy több tőke jöjjön az országba, mint amennyit elhagyni akarja azt, de az már egy másik történet.)
Remélem tudtam segíteni ezekben a nehéz időkben a döntéshozóknak, hogyan lehetne egycsapásra megszüntetni a kereskedelmi hiányunk bő felét-kétharmadát.
(S persze vannak más okai is a válságnak, de arra is van megoldás. Érdemes megnézni, mennyire tisztán látja mind a probléma okát, mind a megoldást. 🙂 )
Lehet, hogy a 2+ eurós üzemanyag takarékos vezetésre sarkall tömegeket és akkor már nem is annyira fontos 8 perccel előbb célba érni egy 200 km-es úton?
Azoknak minek, amikor ott van nekik az egész nyár, ráadásul azt elhivatásból kell csinálni, nem a pénzért?
másrészt ha megpróbálok az átlag szavazópolgár fejével “gondolkodni”, a cikked a következőképpen hangzik: “baloldali propagandista vagyok, és el akarom venni az olcsó benzint meg a rezsicsökkentést a magyar emberektől”
félő, hogy nem csak a te cikkedből, de bármilyen érvekkel alátámasztott írásból / interjúból / bármiből ennyit ért meg az átlag polgár, többek között mert pontosan ennyit dug le a torkán a kormánymédia 🙁
mert aki eddig is értette a fentieket, az ezután is fogja, aki meg eddig se, annak nem tudom mitől esne le
mondhatnánk, hogy pl észérvektől, amik ebben a cikkben vannak, dehát… na 😀
Miklós meg akarja szüntetni a rezsicsökkentést, Miklós azt akarja, hogy megfagyjanak az emberek az otthonukban,
Miklós…Miklós…Miklós…
Jöhet a komment cunami részükről.
Illetve, figyelembe véve a tulok népet (magamat is…), novemberig havonta emelném fokozatosan az áram/víz/villany árakat, nem egyszerre ráengedve a lakosságra, de becsületesen publikusan hirdetve az emelés menetét.
Az pedig, hogy a magas euró miatt fog emelkedni pl. minden import élelmiszer ára, nem érti meg az emberek 99%-a, azt viszont ugyanennyi érezné, ha piaci árat kellene a rezsiért fizetni. A háborúra rá lehet fogni az élelmiszer emelkedését, meg a “szemétgonoszmultira”, de őszintén, a kormány mindent arra tett fel, hogy rezsi SOHA nem emelkedik. Ami ugye gazdasági képtelenség, hacsaknem titokban a hidegfúzió már tesztelés alatt van Felcsúton, és lesz ingyen örökenergia…
Nem tudom, hogy mémesült-e a gondolatom, de azóta határozottan egyre több ilyen jellegű kommentet olvastam, mint az én eredetim… Oltás lenne ha miattam dőlne be a NER xD
Azt is eltudom képzelni, hogy a NER alábecsülte, hogy a modern fintech eszközökkel (Wise, Revolut, Robinhood stb.) ezerszer egyszerűbb ma már átpakolni a pénzt, mint régen. Ma már 3 klikk, hogy a lakosság átrakja a pénzét devizába, régen ez egy macerás, nyűgös folyamat volt.
Ellenerdekelt abban, hogy a lakossagra plusz teher keruljon, mert elveszitene a szavazobazisat.
Ellenerdekelt a forint erosodeseben. Minden ados kormany erdeke, hogy az adossagat elinflalja. Magyarorszagnak ezert volt fontos hogy mar evekkel ezelott sikerult euros adossaganak nagy reszet forintra valtani. Onnan nekem nem volt kerdeses a strategia, ami evekig csordogalo leertekelodest hozott, most meg kaptunk egy sokkot.
A trend semmikepp nem valtozik, majd ha jon egy nagyobb adag EUs penz, akkor kicsit javul a forint, aztan erodalodik tovabb.
Gyarkorlatban:
– Kapsz tőlem olcsó gázt, áramot, benzint és húst, kenyeret
– De hát bankolás, repjegy, mobilszámla, külföldi nyaralás és miden más meg megdrágul, de erről már nem tehetek komám!
Az eredője ennek a mókának nulla, de eladható a paraszt felé segítésképpen.
Ha csak egy politikai erő képes lenne kellő hangsúllyal, lassan és tagoltan újra és újra kiállni, és elmondani, hogy nem az a baj, hogy a benzin drága, hanem, hogy mocskos módon keveset keresünk, olyan nagyon tudnám szeretni érte őket.
Ha az ember felül egy vonatra, és elindul egy tetszőleges országba nyugati irányban, azt látja, hogy bizony ott nem olcsó a benzin, de a végén csuda tudja miért, valahogy mégis jobban élnek.
Mondjuk az is igaz, hogy 410+ EURHUF mellett egyre kevesebben engedhetik meg maguknak ezt a felismerést.
Nem? 🙂 Akkor nézd meg. Azért rosszabb itt, mint bárhol máshol, mert az emútnyócév meg a magas államadósság.
Az üzemanyag emelkedésével nem tenné le a fogyasztók fele az autót, hiába állítják ezt. De a nagyobb probléma, hogy nem ők a nagyfogyasztók, hanem akik munkához használják. Így megmaradna a jelenlegi fogyasztás 90%-a, de legalább minden termék, amit szállítanak (azaz minden termék) ára emelkedne még 10-20%-ot, meg a szolgáltatások jelentős része is.
Csaxolók, a teherautók már most is normál áron tankolnak.
A gázfogyasztást jó lenne csökkenteni, de ott megint nem az átlagember fogyaszt sokat, nem beszélve arról, hogy a társasházakban nem egyszerű csökkenteni a megszokott hőfokot vagy megszavazni annak csökkentését. És akkor még nem beszéltünk az utcai zendülésekről és autógyújtogatásokról, ami ezek miatt lenne. Reméljük lesznek ezeknél jobb ötletek is a helyzet kezelésére.
Mint a videóban?
Mert akkor mindenki ötezerért tankolna. Majd megint. Majd megint. És ismét. Inkább bemenne fizetni 4x, hogy fizessen 20ezret ahelyett, hogy fizetne 5+30at. Plusz 5 perc, cserébe spórol 10ezret. Azért ez elég jó órabér.
Csak tényleg engem zavar a társadalmi-olló totális szétnyílása?
Én, a panelpatkány, már megint miért én spóroljak, miért én fizessem meg Gyurcsány-Bajnai után az Orbán-csomag árát is? (inkább fizetnék többet, de nekem ne írják elő, mennyit fogyasszak).
Miért nem az spórol, akinek dupla-garázsa és belevaló lakására autói, a garázsokkal egybeépített 500-2000-kitudja mekkora m2-es alapterületű ingatlanja, feszített víztükrű medencéje, téliesíthető kamrája, borpincéje, jakuzzija, fűthető nagysátra, hőszivattyúja, tizen-kW-os napelemes rendszere, napkollektora, hűtő-fűtő klímája, párásítója, kristálycsillárja, 4K UHD tv-je, elektromos sütője, elektromos főzőlapja, szárítója, elszívója, kandallója meg még a jóég tudja miféle cucca?
Megbabráltátok itt az ember agyát ezzel problémázással 🙂
Draga a rezsi es megfagynak az emberek? OK, havi 10-20-30 ezer ft-ot kapjon mindenki. Aki csoro annak ez valodi segitseg, a bankigazgato meg oldja meg.
Draga az uzemanyag? Oke, 50 liter/ho kedvezmenyes aron, folotte piaci, de nehogy mar a 15 millios, 15 litert fogyaszto SUV is hatosagi aras benzinnel legyen tankolva.
Plusz melle ingyen tomegkozlekedes, aki munkaba jar annak segitseg ez is.
Csak hat a magyar az lelekben kommunista, a fel orszag funkcionalis analfabeta, full csoro, fizetestol fizetesig vergodve vegetalja az életét.
Nem tudom valaha kiheverjuk e ezt az egeszet, de szomoru vagyok, hogy ugy tunik kulfoldre kell koltoznom ha epeszu emberekkel akarom korulvenni magam.
Nyilván kellene kapacitást növelni idővel, meg az ingyenes közlekedés az nyilván úgy oldható meg, hogy valamilyen adóból finanszírozva van, de az egészségügy mintájára mehetne: Van egy állami ingyen, de ha akarsz, mehetsz magánba, csak tudd kifizetni az árát…
Mondhatjuk, hogy fel van készülve a közösségi közlekedés arra, hogy hirtelen megrohanják az autójukat letevők? Vajon a rezsicsökkentés miként érinti a tömegközlekedés jegyárait, amik szintén nem változtak hosszú évek óta. Vajon a tényleges veszteség ma mekkora a MÁV személyszállítási üzletágában vagy akár a BKV, akár a Volán társaságoknál? Mekkora lesz, ha hirtelen megjelenik párszázezer új utas?
Ha nem sajnáltak több ezer milliárd forintot a kampányba, mint fegyverpénz, 13. havi nyugdij, adóvisszatérítés, felújítási támogatás, akkor ez a 180 mrd havonta…
Én is szívesen lemondok az árstoppolt üzemanyagról – a többi stopposat mi kvázi nem is vesszük – meg bármilyen mesterségesen létrehozott unortodox csodáról, ha ezzel gatyába rázhatjuk a jelenlegi gazdasági helyzetet.
Hozzáteszem, hogy ha a közelmúltban megjelenő pénzbőség, a mindenféle extra kifizetések különböző csoportoknak mind energetikai korszerűsítésre ment volna, vagy csak oda mehetne, azzal már nyerne az ország. Nemcsak segítene a felhasznált energiaszükséglet csökkentésében, és így a cikkben leírt célokban, de még az inflációt is fékezhetné, mert nem fogyasztásra szórnák el (akár új ató, akár csak egy halom felesleges új kütyü vagy bútor stb.) a zemberek.
Nagyon úgy tűnik, hogy 410 körül is megéri eurót venni.
Vaaagy adjuk az üzemanyagot annyiért, amennyibe kerül és járjon az autóval, akinek telik rá.
Telitalalat! Mar varom a sok ostoba fidesztalibot, hogy megint azt vagjak a fejedhez, hogy o1g-t biralod.
2. Akkor itt a németeknek (ill. a progresszív nyugatnak) van igaza:
Cseréppel fűteni, elszegényíteni az embereket, hogy ne üljenek autóba, lmbtq lobbi, hiszen az a szaporodás ellen van, orvosok abortuszképzése ill. a ne szülj gyermeket kapányok, hiszen elpusztul a bolygó, a gyermek káros, mert sokat fogyaszt stb stb stb..
Ja és tömni a pézt az ukikba, nehogymá véget érjen a háború.
Savanyú, büdös, értéktelen, de ez a miénk! A szuvenér gazdasági csodánk.
Ha kiegyeznének az EU-val, az mennyit segítene nagyságrendileg? Gondolom arra bazíroznak, hogy valahogy csak kibekkelik a megegyezésig, meg hogy hamarosan véget ér a háború és normalizálódnak valamelyest az energiaárak.
Kicsit sok volt a propaganda nem?
Senki nem fűt cseréppel a németeknél. Nem azért ül kevesebb ember autóba, mert elszegényítik őket, hanem mert mondjuk 9 eurós bérletet kínálnak nekik. Nincs semmiféle lmbtq lobbi, teljesen normális, hogy az embereket egyenlőnek kezelik, vallásra, nemre és szexuális irányultságra tekintet nélkül. Az orvosok abortuszképzése teljesen normális. Egyrészt életet menthet vele az orvos, másrészt Európában még a nők döntenek saját testük felett. Egyetlen ne szülj gyermeket kampány nem volt. stb, stb, stb
Ja és igen az ukiknak önteni kell a fegyvert. Mert a háború akkor ér véget, ha az oroszok elég veszteséget szenvednek és szépen hazakullognak. Az meg akkor történik meg, ha minél hamarabb minél több fegyvert kapnak az ukránok.
Kicsit állíts a rádiódon mert eléggé félrevisz.
“Csaxolók, a teherautók már most is normál áron tankolnak.” – nem a teherautókról van szó, hanem a sok céges személyautóról, meg területi képviselőről, meg taxisról, meg aki autóval viszi a szerszámait / gyerekeit, már egy lakásra kiszálló fodrász is ide tartozik, futárok, stb. Gondolod, az ingázók 1 óra helyett 3 órát fognak “tömegközlekedni”, mert drágább lett a benzin/dízel? Akik letehetik az autót, azok nagyvárosban laknak, nem közvetlenül a munkához használják és eleve keveset mennek vele. Vagy akiknek alternatíva a home office, de azok már most is kevesebbet mennek.
“Mint a videóban? ” – Nem, olyanok, amiket még egyik EU ország sem talált ki, de remélhetőleg ki fognak.
“Nemrég jöttünk haza külföldi nyaralásról, feltűnt, hogy az autópályán Szlovéniában és Olaszországban szinte mindenki 100-110-zel közlekedik, csak itthon nyomják 140-nel.”
Jaj, csak ezt ne! Könyörgöm! Agyf..t kapok a sok nyomoréktól, akik közúton 60-al, pályán 100-al tötymörögnek minden sávban, aki meg haladni szeretne, mert dolga van / drága az ideje az szívja a fogát, mert lehetetlen normálisan közlekedni a mozgó forgalmi akadályok tömegétől.
Amivel azt éred el, hogy ha nincs kihasználva a 30ezres keret, akkor is elmegyek, megveszem majd eladom valakinek vagy félretesszük. Nem nagyon csökkenne a fogyasztás.
Ezernyi kiskapu / ügyeskedő mellékhatás lehetne, sajnos, minden megoldásban.
Ez 2400 m3 összesen.
Ennek a 2400 m3-nek a rezsicsökkentett ár feletti piaci részét a szomszédommal együtt én is fizetem.
Magyarul 400 m3 piaci áras gáz helyett most 1200 m3 piaci áras gázt fizetek összesen.
Na elmegy ám a rezsicsöki a jó büdösbe…
Ez az összeg kemény 2.500 Ft volt havonta minden közművet (víz, gáz, áram) beleszámolva. Ebben az is benne van, amikor a piaci ár felett fizettem a rezsicsökkentésért. Tehát havi 2.500 Ft-ért fizetek minden élelmiszerre 27%-ot (tudom, hogy van 5%-os ÁFA is, de nem túl sok termékre). Remek!
Azt jól látom egyébként, hogy a benzinár sapkáját én, akinek nincs autója (vagy bringázom, vagy tömegközlekedem) min. 3 másik helyen fizetem meg?
1. az állam literenként 20 adóforintommal kompenzálja a kutakat
2. a kevesebb adóbevétel miatt rosszabb szolgáltatásokat kapok, ha kapok és magánban kell elintéznem
3. a hiányok pótlására kivetett megszorításokat én fizetem
Mindeközben nem részesülök az előnyből. Jól látom?
Hogy a túrósba tud minden fideszes bármilyen témából fénysebességgel eljutni az “lmbtq-lobbihoz”?! Hogy??
Gyengül a forint? Ha ez zavar, akkor operáltasd magad nővé az lmbtq hazájában. Kb. ez a szint ma a híveknél.
richmondfed.org/publications/research/econ_focus/2005/summer/~/media/06AE15D96C75465B97C4E981664E31A2.ashx
Sietnek, hogy odaérjenek, mielőtt elfogy az autóból a benzin.
Az ilyenekkel csak a magyarellenes liberálisok szekerét tolod, azok mondanak ilyen képtelenségeket hogy addig nyújtózkodj ameddig… meg hasonlók. Rádióban is bemondták, hülye mindenki más, mert a magyar kormány jól kezeli az inflációt. Idióta németek, svédek, belgák ilyenekkel jönnek hogy spórolni kell. Francokat, a csibészesen magyaros észjárást kell követni: a kormány az ispánokon keresztül kihirdeti hogy minek mennyibe kell kerülnie, amennyiért még épp nem haragszanak meg a kádárikuszok, és lám, annyiba is kerül. emelkedett a benzin, a gáz azóta? Naugye. Erre nem jönnek rá ott a bezzegnyugaton.
Aki spórolásra hív fel, az a sorosisták szekerét tolja.