Valamiért ha elektromos autóról van szó, nem azt kérdezik az emberek, hogy mennyire gyorsul, mennyire gondozásmentes, esetleg mennyire problémás a töltése, ha nem tudod otthon tölteni, hanem mindenki azt akarja tudni, hogy mikor térül meg.
Még soha nem hallottam olyan kérdést, hogy mikor térül meg egy SUV vagy crossover, esetleg egy kabrió. Peugeot 3008-at vettél 308 helyett? Mikor fog megtérülni a felára a crossovernek? Mikor térül meg a klímázási költségekben, hogy le tudod nyitni az autód tetejét?
Ha mindenki erre kíváncsi, hát legyen, nézzük meg, megtérül-e már a villanyautó?
Mivel a legelső, 8-10 éves villanyautók lassan kezdenek kikopni a piacról (már új korukban is túl kicsi és nem kiforrott akkumulátort kaptak), ezért nincs túl sok értelme idős, használt autókkal számolni. (Ezért is volt nagy az értékvesztése az elektromos autóknak a hőskorban, vagyis néhány évvel ezelőttig.)
Ezért modellezzük azt le, hogy újonnan veszünk egy autót és öt évig használjuk.
Olyan típust kell választani, amiből van benzines és akkumulátoros verzió is és már négy-öt éve is árulták, legyen ez a KIA Niro. (Abból indulunk ki, hogy van pénzed új autóra és mindkét verziót ki tudnád fizetni.)
A középső Gold felszerelést nézve a benzines (mild hibrid) verzió 12 millió forintba kerül. A Plug-in hibrid verzió, ami főleg benzines, de tisztán akkumulátorról is elmegy 35-40 kilométert, annak ára 14,8 millió forint. A tisztán elektromos verzió 17,75 millió forint, amihez érdemes hozzászámolni egy otthoni töltő kiépítését is, szerencsére most magát a töltőt akcióban adják az autó mellé. (Igaz, tavaly év végén még 400 ezerrel olcsóbb volt az autó, nem tudom, akkor adtak-e hozzá töltőt "ajándékba".)
Itt már mindjárt 5,75 millió forint hátrányból indulunk. Ezért ma kapsz majdnem 9.600 liter benzint, amivel egy hibridautó elmegy 130-140 ezer kilométert. Innentől kezdve mindegy, hogy mennyivel olcsóbb az elektromos árammal való közlekedés, nem? Ennyi pénzből tíz évig tudsz tankolni.
Azonban ez így csak féligazság, mert az sem mindegy, mennyiért tudjuk eladni öt év múlva az autót. Mennyi jön vissza öt év múlva ebből az 5,75 milliós felárból?
Nézzük meg, mennyiért mennek a 2018-as benzines és elektromos Niro-k használtan. Egy 70-80 ezer kilométert futott normál hibrid Niro 7,5-7,7 millió forint.
Ugyanez elektromos verzióban 12,5-13 millió forint. (Jelenleg csak 2019 év eleji eladó e-nirok vannak a hirdetésekben, arányosítottam az árát.)
A különbség 5-5,5 millió forint. Majdnem pont annyi, mint az új árak közötti különbség.
Amivel számolni kell még, hogy a kezdeti 5,75 millió forint plusz beruházási költséget megspórolva és berakva mondjuk állampapírba, ötéves távlatban 10%-os átlagos kamattal számolva nyernék az olcsóbb autó vásárlásával további 3,51 millió forintot!
Erről sokan elfeledkeznek, pedig amint látjuk, nagyon komoly pénzről van szó. (Ha nem lenne egyértelmű: mivel 5,75 millió forinttal kevesebbet kellett kivennem az államkincstárból azért, hogy autót vegyek, ha a benzines modellt választom, az ott bent hagyott pénz évi átlag 10% kamattal öt év alatt 9,26 millióra hízott volna.)
Azonban 3,51 millió öt év múlva megkapott forint nem annyit ér, mint a mai forint. Csökkenő inflációval számolva, mai értéken kb. 920 ezer forinttal érdemes számolni, mint elmaradt reálkamattal.
Tehát eddig mit tudunk?
A mostani új ár mínusz az ötéves használt ár és az elmaradt kamatok miatt kerekítve 1,4 millió forinttal jobban jövünk ki indulásnál a benzines verzióval. Ezt kellene ledolgoznia az elektromos autónak öt év alatt, hogy anyagilag is jobban járjunk.
De még nem gurultunk egy métert sem, nem tankoltunk, nem fizettünk cascot, súlyadót és sok minden mást sem.
A szervizköltség nagyjából ugyanannyi. Az elektromos verziót kétévente vagy 30 ezer kilométerenként kell vinni szervizbe és pont olyan drága a kötelező szervize, mint egy benzinesnek. Sőt, a négyéves szerviznél akkumulátor-hűtőfolyadékot cserélnek, 150 ezerért.
Tehát ez mindegy. Hiába nem csinálnak szinte semmit egy elektromos autóval a szerviz alkalmával, nem olcsóbb, mint egy hagyományos autó kötelező szervize. (Minden másra ott a Kia hétéves garanciája.)
Egy elektromos autóban kevesebb dolog romlik el, hiszen nincs benne váltó, katalizátor, turbó és a többi időzített bomba. Ha mégis elromlik valami, akkor viszont minden nagyon sokba kerül, de erre ott a garancia, hiszen a motorra, inverterre, akkumulátorra szól a garancia.
Egy új benzines autó sem igazán romlik el az első öt évben és a legtöbb ilyen hibára szintén él a garancia. Ezért a szervizköltséget vegyük döntetlennek garanciaidőben, ami jelenleg egy Kia esetén hét év.
Az elektromos autóknak sokkal drágább a cascoja, mert sokkal drágább javítani őket egy baleset után és egyébként is sokkal többe is kerülnek újonnan is.
Ezért cserébe viszont nem fizetsz súlyadót és olcsóbb az átírása is.
Ezen a területen legyen évi hetvenezer forint az elektromos verzió hátránya. (A casco ára rengeteg mindentől függ, de ez megfelelő kerekítésnek tűnik.)
Az átlagautós 15 ezer kilométert megy egy évben.
Ha a benzines verzió valódi fogyasztását 6,5 liternek veszem a katalógusadat 4,5 literje helyett, akkor ez éves szinten 975 liter üzemanyag, ami a mostani auchanos árakkal számolva 585 ezer forint évente.
Az elektromos verzió fogyasztása télen-nyáron átlagosan legyen a katalógusadat helyett a sokkal életszerűbb 18 kWh/100 kilométer, ehhez még jön egy cirka 5-8% töltési veszteség.
Ha elektromos árammal töltöd az autód, akkor biztos, hogy beleesel a 70 forintos lakossági tarifába. Ekkor 210 ezer forintba kerül évente az otthoni töltés. Néhányszor vidékre mész és kénytelen vagy aranyáron tölteni a fizetős töltőkön, csapjunk még hozzá évi 15 ezret.
Itt az elektromos autó nyer, évi 360 ezer forinttal.
Ez öt év alatt 1,8 millió forint megtakarítás az üzemanyagon. (Ha nem tudod otthon, lakossági tarifával tölteni az autót, akkor az utcai töltés jöhet szóba, de az pedig értelmezhetetlenül drága lett, azzal nem is kell számolni, megéri-e az elektromos autó.)
Azt kapjuk, hogy mindezeket összevetve öt év távlatában egy hajszállal nyer az elektromos autó, ötvenezer forinttal. Ez kerekítési hiba, hiszen több adatot csak megközelítően tudtunk megadni. Másik típust kiválasztva is némileg más eredményt kaphattunk volna.
(Ha lenne még állami támogatás az elektromos autókra, azzal együtt már egyértelműen az elektromos autó nyerne.)
Nem említettük még a cégautó-adó mentességet és több városban az ingyen parkolást, ami az elektromos autók kiváltsága. Ha ez téged érint, akkor ez jelenleg komoly előny lehet az elektromos autó javára.
Azonban érdemes figyelembe venni, hogy ezek a kedvezmények bármikor eltűnhetnek. Több országban már a villanyautók külön adóztatásáról folyik az egyeztetés, hiszen az üzemanyagárak majdnem kétharmada valamilyen adó, amit a villanyautósok nem fizetnek meg. Ez addig nem probléma, amíg az elektromos autók csak egy egzotikus kisebbséget jelentenek az utakon, ha az arányuk elér már egy szemmel látható szintet, biztos, hogy őket is bevonják a közös teherviselésbe, s ha nem az üzemanyagon keresztül, akkor majd valamilyen kiegészítő adón keresztül.
A parkolási kedvezményt is egyre több helyen vonják vissza, teljesen érthető módon. Azért kell fizetni a belvárosi parkolásért, mert több autó akar parkolni, mint ahánynak hely jut. Ezen semmit nem változtat az, hogy az adott autót milyen motor hajtja, s ha már minden negyedik-ötödik parkolóhelyet zöld rendszámos autó foglal el, hiszen a zöld rendszám lett az új mozgássérült kártya, akkor gyorsan visszavonják majd ezt a kedvezményt még ott is, ahol most még megvan.
Egy szóval válaszolva a felvetett kérdésre, ma már nem drágább a villanyautózás (leginkább azért, mert a fejlődésnek és a keresletnek hála már nem zuhan az elektromos autók használt piaci értéke úgy, mint 4-5 éve), de nem is olcsóbb, legalábbis érdemben biztos nem a hagyományos autókhoz képest.
köszi az elemzést, igazi, régi klasszikus kiszámoló cikk, ha jól emlékszem ilyesmikről kapta az oldal a nevét.
Az a baj az autó témával, hogy nem látunk a jövőbe. Simán lehet, hogy a teljes elektromos átállás előtt még rúg néhány utolsót a benzinesek népszerűsége, és ennek ellenkezője is, lehet, hogy mikor 5 év múlva már mindenki elektromost akar, nagyobbat csökken a benzinesek értéke.
Hosszabb távon azért abban bízom, hogy változik a jelenleg gázárhoz kötött áramtőzsdei ár, így az elektromos energia akár olcsóbb is lehet a benzinhez viszonyítva. (ne feledjük, a benzin jóval kisebbet drágult az energiaválságban, mint az áram és a gáz).
Szóval leginkább fogalmunk sincs megéri vagy sem, de a legfontosabb a bevezető. Mivel sokkal élvezetesebb villanyautóval autózni, ahogy a bőrülés vagy napfénytető felára sem térül meg soha, úgy ennek sem kell.
szocske, ezer minden történhet öt éven át, a kamatokon keresztül az olaj áráig minden változhat, csak abból tudunk számolni, amit ma ismerünk.
Nincs autóm, sose volt, nem is tervezek venni. De nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy a villanyautók nem teszik extrém módon sebezhetővé a mobilitásunkat?
Pl tegyük fel, hogy jön egy blackout. Amíg nincs helyreállítva az infrastruktúra, senki nem tud mozdulni, a mentők, tűzoltók néhány óráig tudják max ellátni a feladataikat, aztán lemerülnek az akksik.
A másik pedig, hogy egy esetleges háború esetén elegendő megtámadni a villamoshálózatot meg az erőműveket, aztán várni pár órát, amíg lemerülnek az akksik, az ellenség meg röhögve vonul be Európába, ha benzint vagy dízelt használ véletlen.
Nem fogja ugyanúgy lábon lőni magát az EU ezzel az erőltetett tempóval, mint az atomerőművek leállításával?
@cartman A benzinkút sem működik áram nélkül...
Az ilyen kiszámolós kiszámoló-posztokat megírni biztos sok meló, de nekem is ezek messze a kedvenceim. Köszönöm!
@cartman :"De nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy a villanyautók nem teszik extrém módon sebezhetővé a mobilitásunkat?"
Magyarországra egy-két csövön jön az olaj. Ez szerinted nem sebezhetőbb?
Láttunk már olyat, hogy konfliktusok idején ezek a vezetékek szeretnek felrobbani, akár még a tenger alatt is. 🙂
Egy napelemrendszerrel szigetüzemben tölteni egy elektromos autót már bárkinek elérhető, és off-grid tudsz lenni.
@Cartman:
Áram nélkül se a finomító, se a benzinkút, se a kártyaelfogadás, se az ATM nem fog működni. Miután kiszárad az autó tankja, ugyanúgy hagyod ott az út szélén a benzines/dízel autót, mint a lemerült elektromost.
És néhány hónapja láthattuk, hogy mi történik akkor, amikor kicsit is bizonytalanabb lesz az üzemanyag ellátás. Gondolj bele, mi történne azután, hogy megjelenik az első fotó a lángoló Százhalombattáról.
@cartman, az egyik kedvenc kötekedős kérdésemet tetted fel 🙂
Nos, ha blackout van, akkor a belsőégésű motoros autók is csak a tankban lévő maradékkal számolhatnak, ugyanis a benzinkutak pumpái is árammal mennek. Nyilván generátorral ezek áthidalható problémák, mint ahogyan ezekkel az elektromos autókat is életben lehetne tartani.
Globális blackout esetén még nagyobb a szívás a belsőégésűek kárára, mert a nyersolaj kitermelése és szállítása is megoldhatatlan elektromos áram nélkül. Ezzel ellentétben a mentők, tűzoltók addig is tudnak töltekezni pl a bázis tetején lévő napelemről.
Szóval ha balckout van, akkor mindegy is, hogy milyen autóval akarsz közlekedni...
azt még tedd bele a matekbe hogy amennyiben kijön egy sokkal fájnabb akksi technológia mint ez a mostani (ami sem nem olcsó sem nem könnyű sem nem elég nagy kapacitású) ...nos akkor a régi elektromos technikára jóval kevesebb vevő lehet.. tehát az écs matek könnyen ellene megy annak amit írtál.....
ja meg a kényelmi szempont még ott van hogy jelenleg 100x könnyebb tankolni vidéki utakon mint tölteni..
a kia szervíz óradíja pont 50%-kal magassabb az elektromosra mint a normálra 30eFt vs. 20eFt !!
úgy mondom ezt h. plug-in val járok
amit az állampapírról írsz az épp most 2 éves távlatban igaz lehet de ha visszanézel 20 évre általában nem tehát nem tudsz reálkamatot keresni a pénzeden...
szvsz van egy felhasználás akinek már most baromira megérheti pl. taxi városon belül meg fuvarozás, de ez nem az átlagfelhasználó
bela, persze, meg lehet, hogy senki nem akar venni majd benzines autót, mert mindenki villanyt akar, de nem lesz elég használtan, ezért alig lesz olcsóbb, mint az új.
Vagy egyre több helyről tiltják ki a nem elektromos autókat vagy fizetni kell dugódíjat.
Vagy közel-keleti háború lesz és aranyárban lesz a kőolaj éveken át.
Vagy esik az áram ára a sok napelem-telepítés miatt.
Minden megtörténhet erre is, meg arra is.
@cartman
Én használtam elektromos autót, igaz, az régi modell volt (2015-ös azthiszem).
Borzasztó volt kilogikázni, hogy mikor, és hova mehetek gyomorgörcs nélkül, hol találok szabad(!) töltőt ha úgy van, stb. Autópályára teljesen alkalmatlan volt, ott nagyon gyorsan merült. Elvileg 250 kilóméter volt a hatótáv, ez télen, valós körülmények között (kormány és ülésfűtést, néha klímát használva) úgy nézett ki, hogy 140-150 km után már töltőt kellett keresnem.
Nem ismerem a legújabb modelleket, nyílván fejlődött a hatótáv (legalábbis papíron), de még mindig egyszerűbb a tankolást megoldani, hagyományos üzemanyaggal.
Városba, rövid távokon persze jobb az elektromos, több szempontból is.
@Къырымтатар hihetetlen, hogy ez öt és fél éve volt:
https://kiszamolo.hu/kalandjaim-az-elektromos-autoval/
Összesen volt kettő(!!!) lassútöltő az egész Alföldön és a legnagyobb akkuméret a 30 kWh volt.
Ma már minden sarkon van töltő az akkori állapothoz képest és 50 kWh a belépő akkuméret.
@cartman
Nem vagyok szakértő de úgy rémlik, hogy a kulcsfontosságú Szovjet városokban azért építettek elektromos trolit mert háború esetén könnyebb biztosítani az áram ellátást mint az üzemanyagét.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy millió és egy szempontot kell figyelembe venni, hogy milyen területen, kiknek mi a kevésbé sebezhető.
Ez miért számít kötekedős kérdésnek? Én annyit látok, hogy ha nagyon akar valaki, akkor rak néhány kanna benzint a pincébe, vészhelyzet esetén bedobja a csomagtartóba, aztán a világból is kimegy a benzinessel, elektromosnál erre nem látok semmi lehetőséget. Ha éppen jönnek át a határon a tankok, nem sokakat fog vigasztalni az, hogy tudja tölteni a kocsit a tetőn lévő napelemmel, mielőtt szétlövik a házát meg a kocsiját is.
@cartman :
"A másik pedig, hogy egy esetleges háború esetén elegendő megtámadni a villamoshálózatot meg az erőműveket, aztán várni pár órát, amíg lemerülnek az akksik, az ellenség meg röhögve vonul be Európába, ha benzint vagy dízelt használ véletlen."
Szerintem nem túl valószínű, hogy a tankok villannyal fognak működni.
Na végre olvashatom a GreenWASHING dodzsemezőket, köszi, jó cikk! 😀 Nincs annál megnyugtatóbb, hogy amíg emberek pénzt költenek arra, hogy még több pénzt költhessenek, addig tudok én olcsón vásárolni 🙂
Nekem az üzemanyagköltséget (NAV-os normával), plusz hozzá az immáron 30 forintos költségtérítést fizeti a cég, így az is jelentős előny nekem. Elektromos autók terén az "üzemanyag költségtérítés" az miként néz ki? Nézegettem a NAV oldalát, de ezt nem találtam meg. Valaki?
Én az X4-esem szoktam nézegetni és összehasonlítani az iX3-mal, hogy 2022-es évjáratnál 55000 vs 60000 EUR, ott már jóval kisebb a különbség, így ott végképp eldől a matek az elektromos felé.
De még mindig nem cserélek, mert a szomszédom a Model 3-ával múlt héten nem ért fel Pestre töltés nélkül, míg én megjártam karácsonykor Bécset oda-vissza tankolás nélkül. Munkám során többször megyek egy nap 5-600 km-t időhöz kötve olyan helyeken, ahol nemhogy töltő nincs, még térerő is alig. Így viszont mivel kellene az elektromos mellé egy nem elektromos kocsi is, a matek a dízel felé mutat.
@szocske Egy korábbi postnál többen is kérdeztek,hogy a hitelkártya/DKJ-s műveletet kifejtenéd bővebben? Akár itt, akár az eredeti posztban? https://kiszamolo.hu/hitelbol-meggazdagodni-lehetseges/ Köszi!
Egy kis kitekintés a hanyatló Nyugatra @eLemlámpa -nak:
Németországban az állami támogatás révén olcsóbban tudtam típusazonos elektromos autót venni, mint benzinest, vagy dízelest. A múltkori hazaút során, pár ingynes töltéssel élve, (meg a napelemmel a háztetőn, ami már az autó előtt is megvolt) összesen 47 Euro költségem volt közel 2000km-re. Nagyon remélem, hogy a hozzád hasonló beállítottságú emberek még sokáig többségben lesznek és Európában minél később jön el az az időszak, hogy esetleg várni kell egy töltőre, vagy ilyesmi.
Grammar nazi: "Ha mindenki erre kíváncsi, hát legyen, nézzük meg, megtérül-e már a villanyautó?" - ide pont kell, nem kérdőjel.
Azért sem javítom ki! 🙂
Reális szerintetek, hogy lemegy 300 Ft-ra az euró?
Mostanában egyre többet lehet ezt hallani.
🙁
Nem tudja valaki, hogy a Tesla magyarorszagi SuperCharger halozata meddig lesz még ingyenes minden teslasnak?
Valahol elakadhatott az aramkereskedoi engedely megszerzese. Nem felelnek meg valamiben a magyar szabvanyoknak?
Akkor lesz érdemes foglalkozni a kérdéssel, ha villanyautók hatótávolsága és a töltés ideje összemérhető lesz a belsőégésű motoros autókéval.
Addig speciális körülmények (rövid utak, olcsó megújuló energia otthon) esetén van talán értelme.
Attól félek, hogy ránk lesz az egész kényszerítve az EU részéről és nem marad tere a racionális gondolkodásnak.
Hogy mi fog történni, azt nem tudjuk; de hogy mire számítunk, az rajtunk múlik.
Aki armageddonra számít, és az ellenség dízelüzemű tankjai elől a pincéből elegánsan a csomagtartóba dobott kanna benzinnel kíván menekülni, és ezzel a tervvel a zsebében nyugodtabban alszik, az nem vesz villanyautót.
Egy geeket viszont már az sem érdekelte, hogy az iphone drágább és nem bírja egy töltéssel annyi ideig, mint a Nokia 3210. Miért érdekelné a villanyautónál? Szerinte az autó használhatóságának nem az az egyetlen mércéje, hogy hány kilométert tud menni megállás nélkül; ha meg olcsón akar utazni, vesz egy vonatjegyet.
@peter-mar-majdnem-egy-km es mennyi idö alatt ertel haza? Mert mi is ilyen tavolsagban lakunk,de a csalad ferfi tagjai az elektromos auto szora is idegösszeroppanast kapnak,merthogy akkor pöföghetnenk 100al,es soha nem ernenk haza.En jobban szeretnek villanyt(most benzines van aminel egy hazaut 250-300€ es mi többször megyünk haza egy evben.Tölteni a hazban nem tudnank,mert eppen most vetoztak meg 2 lakonal,hogy felszerelhessen sajat töltöt.Szoval lehet,ugy mar nem erne meg,plusz allando idegbaj lenne,hogy eppen nincs szabad töltö,es menni kell.
Viszont ha jol olvastam 2035-töl tenyleg megszavaztak,hogy mar nem lehet benzinest venn:D
igaz kiszámoló lehet a benzines/diesel sem kell majd senkinek..
amire még rámutatnék hogy kulcs a matekodban az ÉCS, h. miért pont 5 évet nézel az ÉCS-nél...józanul egy 10-15 éves TCO-t kellene nézni... a legrosszabb business magánszemélyként 5 év és 5x15=75000 km futásteljesítménynél eladni a kocsit... ergo itt a legjobb vétel... a maradék várható problémamentes futás még több százezrer km lehet... ugyanakkor az új árának meg elbukta ~30-40%-át a kocsi...
Soha nem ültetném a gyermekeimet villanyautóba, csak dízelbe. Egy villanyautó másodpercek alatt kiég.
Folytatnám, de pont most van időpont Csernusnál….
Nekem a számolás módszertanával kapcsolatban lenne kérdésem. Az állampapír kamata reálértékre lediszkontálva van megadva, de az összes többi "megtakarítás" meg nominál értéken és ezek vannak egymással szembe állítva. Pedig az évek múlva megtakarított 360 ezer Ft sem ér annyit mai értéken. Vagy az a feltételezés, mintha minden költség (üzemanyag, áram, stb) pont inflációval nőne, és ezért ennek nincs jelenérték hatása?
@cartman
A benzin szavatossága is le tud járni, szóval az otthoni titkos készletet is időnként le kell cserélni.
Ha te azért tartasz autót, mert reális veszélnyek látod a begördülő tankokat, akkor neked ez pluszpont a benzin mellett. Más ezt nem látja reálisnak.
Amúgy pont Ukrajnában lehet látni, hogy egy kellően decentralizált elektromos hálózatot nem is olyan egyszerű hosszútávon megbénítani, míg az olajvezetékek és finomítók elég könnyű célpontok (a centralizáltság miatt).
@peter-mar-majdnem-egy-km Jujj köszi szépen, én 5 perc alatt teletöltöm és 800 km erejéig elfelejtem az egész szerencsétlenkedést. Te csak állj meg töltögetni, biztos nagyon izgalmas 🙂 Jajj ma is úgy megvilágosodtam, végre tanultam valamit, amit még sosem hallottam, köszönöm szépen 😀
Én hozzávennék még egy nagyobb költséget. Sem az elektromos autóknál sem a pluginoknál nem kell fékre költeni, mert egyszerűen nem fogy (ott regeneratív fékezés, az akkumulátorba megy vissza az energia). Egy KIA-nál is 100e alatt biztos elfogy plusz egy garnitúra fékbetét illetve még egyszer egy teljes tárcsa, betét csere. Nincs KIA-ra infóm de biztos vagyok benne több százezres tétel.
Grammar nazi, felszólító mód, felkiáltójel.
A villanyautók esetében még talán az otthoni, napelemes töltés megérhetett volna egy kitérőt.
Köszi a cikket.
Te tényleg azt gondolod, hogy nem megy azonnal spambe az ostoba, szemét hozzászólásaid?
Őszintén sajnállak, hogy ilyen állapotban van, de automatikusan mennek a kukába a sérült okoskodásaid.
Csak azért mondom, hogy feleslegesen ne fáraszd magad a gépeléssel.
Abszolút laikusként kérdem (semmit sem tudok az autókról, nem volt sosem, nem is akartam soha), miért jelölte ki az EU az elektomos autó irányt? A többi irányzat (pl hidrogén hajtotta járművek, ami ha jól tudom Japánban népszerű) miért nem kaptak teret? Nem lenne jobb ezeket is versenybe engedni?
@ivan-olsen Szerintem a hidrogénautó teljes tévút.
Először árammal hidrogént gyártunk, hogy aztán hidrogénből újra áramot gyártsunk.
Az a membrános szerkezet, ami ezt lehetővé teszi, nem örökéletű, 10-12 év után kuka, miközben sokkal drágább, mint egy akkumulátor.
S akkor még ott van a hol tankoljak kérdése.
Az elektromos autót hazaérve egy mozdulattal feltöltöd.
Hidrogénkút meg összesen van talán kettő egész Magyarországon.
De ha lenne száz, az is borzasztó kevés lenne. Kétnaponta kerüljek 40 kilométert, hogy tudjak tankolni? Amikor otthon tudom tölteni az elektromos autómat, ami ráadásul a felébe sem kerül?
Miért venne bárki is hidrogénautót?
Nekem egy Yaris hibridem van, nem vágyom full elektromosra. A mai napig kapok hülye megjegyzéseket, pl. „ha kifogy a tank, haza tudsz menni". Nem értik az emberek, hogy a sima hibridbe is ugyanúgy kell benzin és ugyanannyit is fogyaszt, mert az aksi csak kisegítő meghajtásnak van ott a benzinmotorhoz. A városban araszolva és ácsorogva nem pöfögi tele a kocsi a levegőt. Üres tankkal 10 métert se tudna menni.
Az elektromos kocsi semmi másról nem szól, csak az ellenőrzésről. Már konkrétan az előfizetéses modell agyrémét feszegetik itt is. Pl. ha nem perkálsz, nem kapsz szoftverfrissítést, nem közlekedhetsz, nem fog elindulni a kocsi. Hátha még törvénybe is iktatják, hogy x időnként firmware update kell. Én inkább ettől félnék, hogy a gyártó meg a hatóságok mikor kapnak vérszemet, hogy a kocsi maga tud jelenteni. Ha a pénztárgépeket központilag be lehetett kötni...
Köszönjük az összehasonlítást. Elektromos autók nagy hátránya a hatótáv, amit az időjárás csak tovább ront. Manapság nyaralni indulni egy elektromos autóval minden csak nem kényelmes. Amikor programozni akartunk elmenni tőlünk 65 km-re (!) levő helyszínre, ismerősömet idézve, akinek elektromos autója van: "Mennék csak le van merülve az autóm!". Erről ennyit 🙂
@szocske
"Mivel sokkal élvezetesebb villanyautóval autózni..."
Ja. Mekkora élvezet kényszerből dekkolni 40-50 percet egy töltőn, hogy tovább tudj menni!
A villanydodzsemet hajtók szeretik emlegetni a dinamizmust, amit kb 1%-ban használnak ki. Hiszen éppen közöttük van a legtöbb amperhuszár vagy rettegő, aki fél perc alatt gyorsul 50-re, nehogy elfogyjon a delej a zsinóros matchboxból.
Autópályán is a 95%-uk 100-110 között megy.
Élvezet.....köszi, jót röhögtem.
Az annyira gyönyörű, hogy kb 8 -10 éve indult a villanyautó gyártás igazán be, a Tesla Model S-el. Azelött csak próbálkozások voltak.
Ezalatt az idő alatt nézd meg mekkora ugrás volt a technológiába. Mennyire használhatók ezek az autók, mennyit gyorsult a töltés.
Számonkérni, hogy egy 150 éven keresztül fejlesztett technológia színvonalát nem éri el 8-10 év alatt nevetséges, és szánalmas.
Sok pénzt tolnak bele, sok az új fejlesztés. Jó lesz ez, és nem kell rá olyan sokat várni.
A rendszerváltáskor Budapest melletti településen, volt egy ÁFOR benzinkút, ami időszakosan volt nyitva.
Mégis megoldották az emberek a tankolást. Nyilván kényelmetlenebb volt, mint most, de ez szinte mindenre igaz.
Most van legalább 5 benzinkút ugyanezen a településen.
(Nincs elektromos autóm, nem vagyok geek sem)
Ugyanezt a "mikortérülmeg?" jeremiádát utálom a hőszigetelésnél is. Értékesebb lesz a ház, nem süt a hideg a falból, nem lesz penész, de mikorvagyunkmárott? Bezzeg, a fürdőszoba felújításnál ez nem kérdés, pedig tud annyit vinni, mint a szigetelés.
@endre-ba "EU-s rákényszerítés" ellen a kiskapu hogy a nemzeti kategóriák nem eu-s szinten szabályozottak. Tehát ha az ami ma személyautó, holnaptól levizsgázik "mg-i vontató/lassújármű" kategóriában akkor maradhat pont ugyanaz a hardver és a határon belül közlekedhet.
Aki begördülő tankokra készül annak szólnék hogy a hidak könnyű célpont manapság, a hadkötelezettség meg háború esetén fennáll...
Én is azt kérdezném, hogy jött ki az 5 éves használat?
Miért nem t10? Vagy 15 év?
"Peugeot 3008-at vettél 308 helyett"
Igen, én is itt álltam meg a saját igazam kapcsán (Cross-over elektromos autót birtokolva).
Lennének olcsóbb alternatívák, megfelelő méretű csomagtartóval (ami gyerekek miatt még fontos) - pl az előző autónk egy 40kwh-s Nissan Leaf volt - ezért nem is próbálom racionális érvekkel alátámasztani a döntésem.
Amit Miklós is leírt, vagyis a TCO (Total Cost of Ownership), arról szoktunk mi is beszélni a barátokkal. És azon elvéreznek a drágább/nagyobb autók (belsőégésű is, elektromos is), szóval inkább elfogadjuk, hogy ez egy want, nem egy need.
Évek óta mondom, hogy a mézesmadzag után elkezdik vámolni az elektromos autó tulajokat is. Amikor akkora számuk van, hogy már komoly költségvetési kiesést jelent akkor jön a cégautó-adó, az ingyen parkolás vége (sok helyen már most sincs) és most már itt vannak az emelt energiaárak is.
Nem lennék annak a helyében aki mondjuk 5-7 évvel ezelőtt vásárolt egy elektromos autót majd dupla áron az alap belsőégésű modellhez képest. Ha csak nem mindennap fizetős zónában parkolt céges autóként és nem tekert bele jópár tízezer kilométert akkor nem igazán jött ki számára a matek. Magánemberként szerintem nettó bukás volt. Mindig az early bird-ök fizetik meg a tanulópénzt; általában rosszabb terméket/szolgáltatást kapnak drágábban mint ha kivártak volna.
@elemlampa @alomorszag
Kicsivel több, mint 500km az út hazáig, egyszer álltunk meg, pontosan ugyanott, mint korábban a benzines autóval és bőven feltöltődött, mire visszaértünk az autóhoz. A különbség annyi, hogy eddig a parkolóban állt az autó (autópályán nem szoktam tankolni), most meg a töltőn állt. Otthon rövid távokat mentünk 2-300km oda vissza, amiket le lehetett tudni köztes töltés nélkül, ha este feltettem tölteni. Összességében még azt az állítólagos "5 percet" (jó 15-nek is) sem töltöm el az autó "tankolásával", mint korábban a kúton.
Persze előfordul, főleg itt Németországban, hogy a városban töltős helyre parkolnék, de mondjuk foglalt az összes. És a téli hatótávval sem vagyok maradéktalanul elégedett. Ha a fenti 500km-nél lényegesen többet kellene gyakrabban megtennen egybe, valószínűleg nem vettem volna elektromos autót. Nem való mindenkinek.
@eLemlámpa
Nem tudom ültél-e már egy jobb elektromos autóban, de úgy gyorsul, hogy besz*rsz... Sokkal kényelmesebb vezetni.
Ha főleg városban használnám és lenne otthon töltőm akkor azonnal lecserélném a benzinest... Ha jól vettem le neked elég fontos a státusz mutogatása. Nem fogod magad rosszul érezni, ha 10 év múlva már csak a proliknak lesz belsőégésű? Nem lesz ciki azzal csajozni?
2021-ben egy Toyota hibridet vettem inkább a Kia Ceed plug in helyett. Az autós árrobbanás előtt volt 3 millió volt felára a plug-in opciónak, és 150 literrel kisebb csomagtartó. Most néztem, kb. annyiért mennek a 2021-es PHEV Kia Ceedek, mint az én Toyota hibridem, ami városban csak 4 liter üzemanyagot eszik és alacsonyabb a szervízköltsége és megbízhatóbb, mint bármilyen más autó. Jó a kis 12 voltos akku ebben is tönkre tud menni, de ez a villanyautóknak is gyengéje, némelyikben 4 évente automatikusan cserélik nem kis költségért.
@Kiszamolo én csak halkan merem megkérdezni, hogy hasonló kalkulációval egy átlagosan használt Plug-in hibridet (akár a Niro-t) nem szeretnéd-e levezetni, mert szerintem ott mutatkozik meg, hogy jelenleg az az arany középút (kivéve persze a városjáró porszívóügynököknek).
@holland-lovas a többi költség egyenletesen lép fel a futamidő során, pl benzin és hasonlók, és kb kioltják egymást, ezért akkorát nem téved az elnagyolt számolás.
A 'házra szerelt napelem' megtérülést számolgatóknál az a kedvencem, hogy mindig kétszer számolnak az 'ingyen árammal' 🙂 vagy számoljatok akkor amikor egy nagyobb napelemet raktatok fel, hogy azzal töltsetek, vagy ne számoljatok, mert ha nem az autódba töltöd, akkor fűtésre is mehetett volna... Lehet csak engem zavar, de magatokat veritek át.
Jó írás, köszönöm. Azért aki teheti inkább mikromobilitási eszközökben gondolkodjon, a dugókon és a parkolási nehézségeken nem segít az elektromos autó sem.
@Kiszamolo
"A mostani új ár mínusz az ötéves használt ár és az elmaradt kamatok miatt kerekítve 1,4 millió forinttal jobban jövünk ki indulásnál a benzines verzióval."
Nem kerek számomra, hogy mi történt az 5.75M Ft bekerülési költség különbséggel. Az megmarad a jövőbeni kamatok jelenértéke mellett, nem? Vagyis ma, 5.75M Ft + 0.920M Ft az induló különbség ha jól számolok.
Jelenlegi új és használt autó árak mellett nem a villany autó a megoldás, költség optimalizálásra.
Szívó benzin+lpg gáz.
Az lpg jelenleg 362Ft/liter Mo-on.
A környező országokban olcsóbb. Régen Ausztria kivételével mindenhol volt, most nem tudom az osztrákok, hogy állnak a lefedettséggel.
Hosszú távon 1200 km-t el lehet menni 1 tankolással /lpg+benzin együtt,/ olcsóbban, mint a diesel, annak minden bonyolult és költséges nyűgje nélkül (2-ös tömegű, adagoló, részecske szűrő, stb).
Beszerelés kb 250 ezer.
Még annyi, hogy keveset futott benzines autót könnyebb találni, mint dieselt.
Átalakítás előtt érdemes benzines autót, keveset futottat venni és azt átalakítani.
Asidotus,
"Én is azt kérdezném, hogy jött ki az 5 éves használat?
Miért nem t10? Vagy 15 év?"
Mert nincs olyan 10 éves villanyautó, amiből lenne benzines is, tehát nincs viszonyítási alap.
S mert egy újautó-vásárló átlagosan 5 évig tartja meg az autóját.
Még azt lehet belevenni, ha napelemed van ami túltermel jelenleg és ingyen van az áram - amit másra nem nagyon tudsz használni, főleg majd az éves szaldó végével, viszont a kocsidat tudod nappal tölteni, ha otthon tud lenni a kocsi.
Nekem az a kérdés lehetne, hogy az egyik hagyományos kocsimat cseréljem-e le, de nincs szívem eladni, a pénzt inkább befektetem, marad a nem elektromos egyelőre.
De ha vége a szaldónak, tuti befigyel majd.
bogyó,
ismerősödnek nem való villanyautó. Azért, mert 1. nem ért hozzá, 2. elavult villanyautója van, 3. a hozzáférhető infrastruktúrája nem megfelelő, illetve ezek kombinációja, pontosan a helyzet ismeretében lehetne megmondani. Másnak tökéletes, megint másnak abszolút élhető.