Napi ábra: gépjárművek száma Magyarországon

Úgy tűnik, rosszabb idők jönnek ősztől, sokan lesznek kénytelenek spórolni olyan luxusdolgokon, mint például az autó, amit eddig alapnak vettek. A legtöbb családban nem egy, de mindjárt két autó is van.

Kíváncsi voltam, 2008 után mennyivel esett a személyautók darabszáma és mikor értük el újra a 2008-as értéket. Az addig töretlen növekedés megállt, 2014-ben haladta meg újra a gépjárművek száma a 2008-as értéket.

Érdemes megnézni azt is, hogy az elmúlt években is 100-200 ezer autóval nőtt a hazai állomány és már meghaladja a 4 millió darabot. Átlagosan ma már minden háztartásban van egy autó. 2000 óta bő 70%-kal növekedett a hazai autóállomány.

S akkor a grafikon a KSH adatai alapján (Kattintásra nagyobb lesz):

Share

116 hozzászólás

  • poly
    Akik azzal büszkélkednek hogy a jó anyagi helyzetük ellenére értéktelen, öreg autóval járnak: ha lesz egy baleseted, amit egy modern autóban karcolásokkal úsznál meg, de a régi autódban rommá törted magad, akkor is jó ötletnek fog tűnni a CSAKAZÉRTIS FRUGAL felfogás? Írt itt valaki EURO2-es japán autót, az még az ezredforduló előtt volt, azok kb attól meghorpadnak ha túl erős a vízsugár az autómosóban.
  • Gary
    poly
    Igen, megint a hol húzod meg a vonalat c. örök kérdés.
    Nem azt mondom, hogy nem kockázat, de nem vállalhatatlan.
    Egyrészt nincs szétrohadva, másrészt mindig rendesen becsatolom az övet. Ezeket minden újabb autóval járó elmondhatja magáról?
  • Csinolina
    Amúgy aki úgysem teszi le az autót, annak nincs gond, ársapka nélkül sem? hisz ha valamit úgyis megveszel, akkor lenne csak gond, ha hiány lenne belőle, nem? mindenki fizesse a saját igényeit szerintem, az autó sehol sem olyan alap, mint az élelmiszer stb.. én is repülök egy évben többször, nem sipákolok az árak ellen, tudhattunk, hogy egyszer a 3 ezres jegyeknek is vége lesz:)
  • L70

    Lehet, hogy így van. Jelenlegi autó 1200 kg. Ha vennék most valamit, ami kb elég nekünk, az egy Kia 1323 kg-os lenne, 10%-kal nagyobb tömeg. Ha bármelyikünk ütközik egy 2400 kg-os F150-nel, akkor megszívjuk. Most vegyek F150-et? Vagy Hammert? Vagy X6 BMW-t (2290 kg)? Mit tanácsolsz? Mindegyik nehéz autó kb 2x annyit fogyaszt, és minden kb 2x annyiba lenne hozzá.
    Ha bármelyik frontálisan ütközik egy durrdefektes kamionnal, akkor pedig mindegy.
  • mazzola
    Nem leszek népszerű, de úgy felemelném az éves adóterhét a személygépkocsiknak, hogy kb 3 millió darabnál többet ne akarjanak/tudjanak az emberek forgalomban tartani. Nem alapjog az hogy 1200 euroval a zsebedben behozol valami rom fostalicskát németből aztán a sarki boltba is azzal jársz le. A befolyt bevétel mehetne tömegközlekedés fejlesztésre, ha nem lopnák el, így aztán mindegy.
  • Dani85

    Németországban élek, van egy 21 éves EURO3 1.2 benzines autóm. Az éves adó 81€, ezt nem nevezném szénné adóztatásnak. Amúgy zöld környezetvédelmi matricát kap. Ha dízel lenne, magas lenne az adó, és a matrica is más lenne, ha van egyáltalán. (Van egy 19 éves 125-ös robogóm, ha jól emlékszem, egyszámjegyű az adója. Ha rendelek egy pizzát, az többe kerül.) Onnantól kezdve, hogy van lambdaszonda az autókban, sokkal kevésbé szennyeznek mint az öreg karbisok, azok pedig már rég kihaltak Magyarországról is. Amúgy nem attól szennyezném nagyon a környezetet, hogy EURO3-as autóm van, hanem attól, ha sokat mennék, mindegy mivel. Idén, lehet, lesz 3000 km, azalatt nem tud sokat szennyezni. Itt inkább az a kérdés -ha már pénzügyi blog-, hogy megéri-e autót fenntartani, ennyi használathoz.
  • jurta

    “ezt az “egy ember ul az autoban” dolgot felejtsuk mar el. Azert megyek autoval mert nem akarok masokhoz igazodni, es/vagy masokkal egyutt utazni. Ha ezt akarnam akkor telekocsiznek vagy buszoznek”

    Így aztán utazol velük és igazodsz hozzájuk a(z így sokkal előbb) megtelt sávokban. Ráadásul nem is önként. 😀

  • túl az Òprenciàn
    Èn ebben a hònapban vàsàroltam èves Klímabèrletet, amely Felsö-Ausztriàban az összes helyközi tömegközlekedèsre èrvènyès, az àra pedig napi 1 Eurò. Az autòt hètközben, munkàba jàràs miatt be se kell indítanom.
  • __
    Azért akik azzal jönnek hogy olcsó meg jó a BKV közlekedés Budapesten, azok nézzenek már szét, hány éves is a gépjárműpark? 15 éve használom, de csak rosszabb lett az állapotuk. Arról meg ne is beszéljünk, hogy egy-egy vonal milyen izgalmas tud lenni az igénytelen emberek miatt, sokszor gusztusa sincs az embernek leülni… Vannak ellenőrök, akik bármelyik vonal legforgalmasabb be és kijáratában tudnak csoportosan beállni, a valódi bliccelőktől/nagyobb hangúaktól menekülnek. A sok csöves meg tesó ingyen utazik, de ha nekem nincs bérletem rögtön bilincsbe vernének….Megértem a sok autóst, ha tehetném én is azzal járnék.
  • IDSx
    ahogy irta: az Euro2 az 2001/01el futott ki. Én 3 ève egy, akkoriban magasnak számitó, “vezetöi” felszereltséges, erös motoros, de alacsony futású családi szedánt 400 ezerért tudtam eladni egy neppernek. A kasznija már rohadt, stb. – mondta a tag, kicsit kikupálja, megy a keleti határ mellé.

    Hangzatos amit irsz, de eszerint a bankszámládon van kb. k*3.5MFt likvid? Miért nem fekteted be, ha ennyire tudatos ember vagy? Nem szereted a pénzed?

    3 misiért már korrekt, modern autót tudsz venni, amiböl ahogy irják: ki is szállsz egy karambol után. Vagy 1.5-2 már kifejezetten jó szalonautókba be tudsz szállni, 4-5 èvre nézve baráti lizingdijjal, 5-6-7 év garanciákkal…

    Szerintem te szimplán a tipikus “swiftes ember” vagy, minden ami annál jobb vagy drágább az sz@r, mert te igazából nem engedheted meg magadnak.

  • WhimsicalWrongdoer
    Az autó fölösleges luxuscikk a legtöbb ember számára, csak túl hülyék megérteni miért is.
  • törzsmókus
    @rotototor: képzeld, simán lehet. Próbáld ki. Ha félsz tőle, a Kerékpárosklub által szervezett „Bebiciklizés” alkalmakon szívesen segítenek
  • krisz
    Köszi a válaszokat!
    Nem gondoltam autót venni befektetetèsnek, nagyon jól tudom milyen egy autó. Az árával megegyező pénzt szeretnék befektetni.

    Hát igen, ha az autósokon múlna akkor az egész város (főleg Bp) nem lenne más, csak egy nagy autópálya és parkoló. KIVÉVE a saját lakhelyük, mert az ősfás, parkos környèk lenne.
    Senki nem akarja az autóforgalom ártalmait szenvedni, de mindenki akarja mindig mindenhová használni.

  • Karcsika

    2022-07-20 at 17:37

    „ha lesz egy baleseted, amit egy modern autóban karcolásokkal úsznál meg, de a régi autódban rommá törted magad”

    Az igazság ezzel szemben az, hogy egy 10-15 éves autóból pont úgy szállsz ki, mint egy újból.

    Persze nincs benne sávtartó és hasonlók, de ez pont nem is számít (a példádban, hisz a baleset megtörtént).

    Ezért nem is tartom tisztességesnek, hogy a kütyükre plusz pontot (csillagot) kap az autó, amiből a halandó arra következtet, hogy akkor ebben majd kevésbé töri magát össze. Nagyon félrevezető. Szerintem.

  • bjozef

    “Azert megyek autoval mert nem akarok masokhoz igazodni, es/vagy masokkal egyutt utazni.”
    A városi meg azért azért szívogassa a kipufogó gázodat meg hallgassa a motorod üvöltését mert a te egod annál nagyobb mint, hogy alkalmazkodjon bármihez is…? Meg tartson fenn neked kétsávos utat faltól-falig leaszfaltozva, ahelyett, hogy ott a hűvös park lenne mondjuk? Ésatöbbi…
    Azt aláírom, hogy elég nehezen kivitelezhető a dolog, lásd a hozzád hasonló nagy egóval megáldott teremtményeket, de ez megerősíti bennem azt legalább, hogy bőven van miből engedni és van még mozgástér a költségek szintjén, még az ársapka nélküli üzemanyag is baráti áron van ezek szerint és adózás terén van még bőséges lehetőség. Ezt ráadásul könnyű beszedni! 🙂
  • K10
    Kisvárosban lakok és itt a környezetemben is a többség még a gyalog 10-15 perc alatt elérhető helyekre is autóval megy. Reggel és délután az egész kisváros áll a dugóban, nekem gyalog gyereket oviba vinni és másik városrészbe elmenni dolgozni ugyanannyi idő mint autóval. Nem is használjuk hétköznap, nekünk felesleges, mert csak idegeskedés volt a dugóm és parkolóhelyek hiánya miatt. Csak az ingázókat, agglomerációban élőket sajnálom benzinár emelkedés miatt, nekik muszáj mindennap autóval elmenni dolgozni. Sajnos az autó egy státusz szimbólum lett, de annyira hogy a fizetésem felét se kereső beosztottam engem sajnál le, hogy nem közlekedünk kocsival és hogy ha van megtakarításunk miért nem régi kocsit cseréljük le…
  • Kiszamolo
    K10, Dolgoztam Szlovéniában és akikkel laktam, együtt elmentünk a boltba. De mondta, hogy üljünk autóba, gondoltam valami messze lévő boltba akar menni nagybevásárolni, hiszen a kisbolt szó szerint három háznyira volt tőlünk, talán 100-120 méterre. Kivakarta az autót a hó alól, beültünk és megálltunk a kisboltnál.

    Nem akartam elhinni. Mondom ez komoly? Öt percig pucoltad az autót, hogy három perc séta helyett autóval menj boltba?

    S tök komolyan gondolta, ő még 120 métert sem megy gyalog.

    Hihetetlen emberek vannak.

    Ja és marhára nem muszáj az agloból sem autóval járni.

  • Gary

    Nem azt mondtam, hogy mind forintban van (és csak pusztán ezzel többet nyertem mint bármelyik csodaállampapírral), egy kis részével meg veszélyes játékokat játszva csinálok magamnak kamatot.

    Küldjek Neked bankszámlakivonatot, hogy elhidd, vagy mi?

    A tényleg soha nem adott okot eladni miért olyan hihetetlen?

    Nem vagyok se taxis se oktató, lízingelni elvből nem fogok. (De mint mondtam, meglenne egyben is az összeg.)

    Idióta kockázatokat nem vállalok: mindig becsatolom az övet, két kézzel fogom a kormányt, nem telefonozok és az utasaimtól is elvárom, hogy rendesen üljenek. Nem motorozok. De valahol meg kell húzni a vonalat. (A totalcaron pár éve volt egy cikk egy baleseti helyszínelőről, neki Ladája van, ABS és légzsák nélkül. Pedig ha valaki, ő aztán lát cifra dolgokat.)

  • Péter
    Jaj de bírom Pestországból azt huhogni, hogy mekkora luxus az autó. Tessék 2 gyerekkel vidékre költözni, aztán megoldani a munkába járást, boltba járást, orvost, stb tömegközlekedéssel. Egyből menne a fejvakarás.
    Hányok a mai fancy világtól. Emeljük fel a másik adóját (de mindig csak a másikét!), legyen mindenhol park meg pillangók, szántsuk fel az utakat. A csúnya büdös dízeleket dobjuk ki, legyen mindenhol villanyautó, a hozzávalókat meg majd úgyis messziről hozzák, kit érdekel ott mi van. Ezért kár volt fizetnem az oktatásod..
  • Csaba_
    A cikk és a hozzászólások alapján nyugodtan ki lehetne már engedni a benzinár sapkát.
  • poly
    Akik a régi autós kommentemet nem értették: azt látom egyikőtök se műszaki beállítottságú, inkább nem kezdem sorolni az érveket mellette, nekem mindegy. A frontális ütközés defektes kamionnal meg úgy inkább azt mutatja, szándékosan nem is akartad érteni. Ilyen alapon fix megdöglesz mindegy mi van, gondolom akkor övet se kötsz, meg féket se cseréltetsz sose az autódon, ugye? Az “autó értékének többszöröse”-megtakarításnál mit kell érteni? 1994-es Suzuki Swiftet, mert azt tényleg nem elég egy normális autóra.
  • Közösségi gondolkodás
    Egy kis faluban élünk, az utcánkban van 14 ház – és 27 autó, és mindegyik napi használatban van – hogy miért? Az okokat már korábban sokan említették korábban.
    Távol áll a magyar gondolkodástól sok minden, így a közösségi közlekedés is, de valahol az lenne a megoldás – ennek az utcának elég lenne12-15 autó is, ha nem birtokolnánk hanem csak használnánk azokat – illetve egy hasonló elektromos roller rendszer, mint ami Bp-en is működik, hiszen sok nagyon esetben rövidebb utakra (átugrani pl. a 150 méterre lévő boltba, vagy a sokonokhoz ebédre) is autót használnak. Kényelem, lustaság, és az egónk, amit ebben a kérdésben le kellene győzni, mint ahogyan már írták. Ez nagyon nehéz. Nem mellesleg egészségesebb is lenne sok mindenki ha sétálna pl. Vidéki településeken óriási távolságok vannak ám…2-3 km…
  • Hétvégi autós
    Korábban napi szinten használtam az autót a munkahelyem miatt, akkor beletettem havi 2500-3000 km-t. Mióta másik helyen dolgozom, azóta városon belül csak busszal járunk, szinte csak kiránduláskor és családlátogatáskor használjuk az autót, így ez a szám leredukálódott kb. havi 1000km-re. Nem értem, hogy miért lenne jó egy 5 év körüli több milliós kocsinak az értékét vesztegetni egy parkolóban, mikor egy 10-15 éves hasonlóan biztonságos autó is tökéletes ehhez a szintű használathoz.
  • untermensch4
    A megtelt sáv autóban ülve kényelmesebb mint akár az üres sáv a megtelt buszon állva. Az “együtt utazás” sztem a személyes térre vonatkozik. Amíg a tömegközlekedést olyanok “tervezik” akik a szabványos 65kg-os emberekből szeretnének 100%-os kapacitáskihasználtságot látni excellben, a magyaroknak meg a mopedautó és a kei kategória istenkáromlás, én az autó és a kerékpár közül tudok választani.
  • Péter
    Nézd, én el tudom fogadni, hogy egy ’90-es években gyártott autó rendes karbantartás mellett viszonylag környezetkímélő módon üzemeltethető. Az, hogy jóval könnyebben meghalsz/nyomorodsz benne (passzív és aktív biztonság terén is nagyon mások még a 10 évesek is), a te dolgod, meg persze aki beül melléd. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy a 25 éves bontószökevényekkel járók többsége nem költi rá évente az értékének a felét azért, hogy normális műszaki állapotban tartsa, mert ha ezt megtenné, akkor már venne egy normálisabb-komfortosabb-biztonságosabb járgányt. Egyszerűen az a napi tapasztalatom, hogy ezek jellemzően füstokádó lélekvesztőkként közlekednek, ezért én itt cserére/letételre ösztönözném a lakosságot.

    Benzinárról nem beszéltünk, de ha ez megnyugtat, ellene vagyok a hatósági árnak itt is, mint az összes többi területen is, mert pazarláshoz és/vagy hiányhoz vezet.

  • untermensch4
    A szlovén fickó nem volt eléggé lusta. Én rövidebb távra azért kerékpározok mert a gyaloglásnál kényelmesebb és a kocsi takarítása mellett a beszállás/kiszállás kényelmetlenségét is figyelembe tudom venni 🙂
  • untermensch4
    ” ha nem birtokolnánk hanem csak használnánk azokat” “Közös lónak túrós a háta.” Végeztek már több, hosszabb távú emberkísérletet az “új ember” kifejlesztésére aki nagyon közösségi és lételeme a munka, de a kísérletek nem sikerültek jól.
  • krilin

    “Tessék 2 gyerekkel vidékre költözni, aztán megoldani a munkába járást, boltba járást, orvost, stb tömegközlekedéssel. Egyből menne a fejvakarás.”

    Jajj, esetleg néha várni kell a sárgabuszra ami bevisz a szomszéd városba, neadjisten tervezni, alkalmazkodni kell? 😉

    4 évig (90-es években!) a kis faluból a még kisebb szomszéd faluba jártam iskolába a reggeli sárgabusszal, 8 éves koromtól tök magamban. Aztán még 8 évig minden nap sárgabusszal a városi iskolákba, majd egyetem óta (2004) amíg nem lett autóm (2018) kizárólag BKV-ztam, feleségem (akkor még barátnőm) is. Közben a teszkós bevásárlásokat utazótáskában vittük haza ketten, egy lakásfelújítást végigcsináltunk autó nélkül, wc-csészét, zsákos csemperagasztót, amit csak muszáj volt és megoldható, buszon vittünk… nem fejet kell vakarni, hanem megoldani.

    Apám két műszakba szinte mindig busszal jár most 60 évesen is…

  • L70

    Mit tanácsolsz? Mit vegyek? 3 fős család, évente 7000 km autóhasználat. Jelenleg egy rendszeresen karbantartott 13 éves benzines japán autónk van, ami mindent tud, amit én elvárok egy autótól.
    Mert értem én, hogy nem jó, amit csinálok, de szerinted mi lenne nekem jó?
  • jami
    Én is ilyen hülye vagyok, évi 9e alatti km-re nem cserélem fiatalabbra a 10+ éves, műszakilag teljesen rendben lévő hibridemet. Aminek egyik oka, h pl. van közel 2 m-s gyerekem, aki nem mindenbe fér bele; ennek a fogyasztása csodás, a töréstesztje a maga katagóriájában szintén. Pár plusz funkciót el bírnék viselni; de tavasszal végig zongoráztam, mennyivel tudnám 5-8 évvel fiatalabbra cserélni – szinte mindben sokkal több km volt, mint ebben. Így nélkülönözöm a továbbiakban is a hud-t, a parkolásasszisztens és nem lett plug-in; ellenben több a vésztartalékom.

    Nyilván sokkal biztonságosabb lenne pl. egy tank.

  • poly
    egyrészt a 13 éves autó azért sokkal fiatalabb, mint az EURO2-es, amiből indult a gondolatmenetem, az pont az a kor, mikor már prioritás volt az autógyártásban a biztonság is.
    Másrészt, erre így mit mondjak? Ha 5 millád van a bankban, akkor ne vegyél másikat, ha stabil egzisztenciád van mellette meg 90M, akkor Range Rovert, mert tök mindegy mire használod, megteheted hogy olyanod legyen.
  • Gary
    Péter
    Tudom, atipikus vagyok, jellemzően van pénz majomra de nincs pénz banánra, én meg nem akarok másik majmot de cserébe annyi banánt veszek amennyi csak kell. 🙂


    Az autóiparban dolgozok mérnökként.
    A kockázatot úgy mérjük, hogy mennyire rossz az, ami bekövetkezhet SZOROZVA mennyire valószínű, hogy bekövetkezik.
    Erre kell egy határértéket megadni, hogy mennyi az, amit még elfogadsz (nulla definíció szerint nem lehet).

  • Gary

    Range Rovert meg akkor se vennék, ha 900 millám lenne, mert egyrészt f…méretproblémáim nincsenek, hogy szükségem legyen rá, másrészt azzal jobban melegíteném a bolygót, mint amivel ki tudok békülni.
  • IDSx
    mi az hogy aggloból muszáj autózni? Hacsak nem örökölt egy ingatlant akkor szabad döntéséből költözik aggloba valaki. egy agglos kertes ház árából korrekt, jó helyen lévő lakások is vannak Budapesten – igaz, kicsit szűkösebben lennél, nem lenne kert, stb., meg 140 m2 a 3 fős családnak, csak 70-80. Egy döntés eredménye az, hogy – ahogy más is írta – Budaörsön is egy utcában van 17 ház, előtte 30 autó. Budaörsön az önkori teljesen korrekt, városi kisbuszt üzemeltet: megáll az iskoláknál, sportcsarnok/uszodánál, SZTKnál, templom, temető, stb. Nagyon kevesen használják, ellenben az iskolák körül reggelente komplett káosz, mutatni kell, hogy Pistukát bizony ők SUVal hozzák be 3 km-ről, nem képes felszállni erre a kisbuszra. (11kerbe is ez van, ez se jobb ilyen téren, 15-16 éves diákokat is a szülő fuvaroz az iskolába…)
  • IDSx
    ugyanennek az egyéni döntésnek a tömeges eredménye: egy agglós város átlagos népsűrűsége 1/4-e (ott, ahol ezen a mutatón a lakótelepek, lakóparkok azért javítanak) vagy még kevesebb (tipikus alvó, gazdagabb kertvárosok) mint mondjuk egy budapesti kerület.

    Nyilván ahol sok területet építesz be kevés ember lakhatására, ott a közszolgáltatások nem tudnak minden sarkon ott lenni, mert nem éri meg, társadalmi szinten nem fenntartható, illetve ahogy írták itt: valamiféle fals társadalmi státusz társul a “kocsizáshoz” az idősebb generációkban, és a kevésb értelmiségi rétegekben.

    Meglepődöm egyébként sokszor, hogy emberek egy vizes zsemlét nagyobb műgonddal választanak ki sokszor, mint amennyire ingatlan vásárlásnál, főképp agglomerációba kiköltözéskor figyelembe vesznek ilyen szempontokat.

  • IDSx
    @__ 5 éve költöztem be Budapestre, társasházi lakásba. Van egy modern autóm, saját mélygarázshelyen áll, havi 2 tank benzint piaci áron is bőven ki tudnék fizetni.

    Főleg BKV-val járok: szempont volt a lakás választáskor, hogy jó és modern járműparkos, normális menetrendű, normális utazóközönségű tömegközlekedés elérhető legyen. A munkahelyem is 5 megállóra van, az előző is így volt. Nem mindig BKV-zom, szeretek biciklizni is, sétálni is, vagy bérelek Lime rollert. Mikor mi az időhatékony.

    Maximum egy tucat eset volt, amikor számomra kényelmetlen volt a BKV; ellenőr erre alig van, nincs rá szükség.

    Nem tudom mi azon a meglepő: ha az egyén lehetősége egy olyan környék, vagy ugye saját döntésből inkább a dzsunkában vesz nagyobb lakást, házat, mint rendes helyen kisebbet, akkor ott a közszolgáltatások minősége sem lesz kiemelkedő.

  • IDSx
    természetjárás, kéktúrázás miatt sokat járom a vidéket. A kéktúra jellege okán (nem körtúra) jelentős részben tömegközlekedésre, elsősorban Volánbuszra alapozunk. Őszintén meg vagyunk lepődve, mennyire teljesen kultúrált a legtöbb helyen a Volánbusz. még vasárnap estefele is teljesen normálisan el lehet jutni a közeli nagyvárosba, városokba a kis falvakból is. Nagyon kevés helyen kellett komolyabban megterveznünk a hazajutást Budapestre vasárnap délután-este. Arról ne is beszéljünk: borzasztó olcsó is, ha az autózás valós költségét nézzük, és nem csak az üzemanyag fogyasztást számoljuk.

    Nyilván vannak települések, szegényebb környékeken, kihalóban lévő vidékeken, ahol ez nem így van. De az egész országnak maga elé tartani, mint “közhely”, hogy a normális tömegközlekedés hiánya miatt autózik, az nagyon béna és ellenszenves.

  • IDSx
    az autóipar fejlődésében a látványos a sok elektronika, stb. De eközben az anyagtudomány, anyagtechnológia, gyártástechnológia terén is nagyon komoly előrelépések történtek, ahogy az aktív és passzív utasbiztonságban is.

    Azt te magad sem hiszed el, ha elvégezted az általános iskolát, hogy egy ma 1.1-1.3 tonnás, nagy szilárdságú acélból, a végletekig megtervezett gyűrődési zónákkal, légzsákokkal telepakolt, átlagos autóból (legyen az egy városi crossover, kisautó, vagy egy alsó-közép kompakt vagy kompakt SUV) ugyanúgy szállsz ki, mint 20 éve egy hasonló kategóriás, azonos tömegűből, ahol az utasoldali légzsák már extra volt.

    A balesetek túlnyomó része nem “csak a tömeg számít” frontális ütközés – minden másnál: oldalütközés, ráfutás, útról lesodródás egy mai autó fényéveket ver egy 20 évesre.

  • IDSx
    értem, amit mondani szeretnél, számodra az autó egy közlekedőedény, ez lenne egyébként a normális is; a mostani autóm én se tervezem lecserélni jó ideig csak azért, hogy lecseréljem, alapvetően jól kiszolgálja az igényeket, a pénzemből meg inkább a világban utazok, valóban értékesen töltöm a szabadidőm.

    De ez nem azt jelenti: mindenki más hülye, és bele kell magyaráznunk a saját döntésünkbe nyilvánvaló képtelenségeket, felépíteni egy álomvilágot, kihozni azt: bármilyen aspektusból, bármilyen prioritások és értékrend mellett a mi döntésünk az egyetlen igazság.

    A technológia fejlődését nem lehet elvitatni, egy 20+ éves, Euro2es autó csak akkor védhető (ha egyébként lenne jobbra kereted) racionálisan, ha csak vasárnapi misére járásra használod, vagy hasonló.

  • poly
    ha már idehoztad a risk managementet, akkor tedd hozzá a következő lépést is, amikor a rendelkezésedre álló keret alapján eldöntöd, mennyit áldozol rá, hogy minimalizáld a kockázatot. Én erre írtam, hogy szerintem idióta dolog csöves autóval járni, csak azért, mert “még megy”, ha megengedhetnél magadnak egy sokkal jobbat.
    Akkor másik példa, a lakásodban az elektromos hálózatot se újítod fel soha, hiszen a 40 éves megszakítóval meg alu vezetékekkel is tök jól működik, világít minden lámpa meg a mobilod is tölt simán, ha meg rádgyullad az egész, vigasztalni fog a vaskos bankszámla. Már ha több marad belőled mint a pernye. Persze látom, szándékosan nem akarjátok érteni, inkább írnád le, hogy igazából neked nincs is annyira sok pénzed.
    Hogy meg nem vennél Range Rover-t: őszintén örülök nem fogadtál meg vakon egy anonim tanácsot egy fórumon és rohantál egyből. Nem akarod te ezt érteni
  • IDSx
    delete this, Magyarországon csak és kizárólag a budapestiek autóznak fel-le.
    Korábbi munkám során sokat jártam az országot, logisztikai telepek, áruházak, gyárak, stb., de a paksi atomerőmű is ilyen volt – a céges kisbusz intézménye kb megszűnt, a parkoló tele 15-20 éves roncsokkal, a minimálbéres karbantartói/gyártósori fizetés jó része elmegy presztízsre.

    Persze magyarázat, az mindig van, hazafele mindig PONT be kell ugraniuk valahova, stb., mintha valamiféle CEO lenne az egész ország 😀

    Abszolút kedvencem egyik vidéki rokonom kijelentése, “hát mérnökként hogyhogy nem autóval jársz dolgozni? Jól keresel, nem?”. Ez ilyen 200 éve meghaladott gondolkodás, mikor a doktor úr, a mérnök úr, meg a jegyző úr az, aki “kocsival jött” – éa a szomorú magyar valóság is a dübörgő pannonpumáról, hogy egy bármilyen gépjárműhöz már státuszt fűzünk.

  • Kopter Géza
    – angoloktól hallottam, hogy nagyon sok régi Range Rover van még az utakon. A többit szerencsére hazavontatták. 😀
  • Kopter Géza
    – “Szerintem te szimplán a tipikus “swiftes ember” vagy, minden ami annál jobb vagy drágább az sz@r, mert te igazából nem engedheted meg magadnak.”

    Már megint ez a pökhendiskedés, a villanyórás cikk alatt is ez ment. No akkor két ellenpélda egy kreténben:
    Volt tulaj, akitől béreltem a lakást, az vett egy Merci E osztályt. Karácsony előtt egy héttel elkezdett cseszegetni, hogy költözzek ki újévre. Gondolom talált valami balekot, aki többet adott volna. Amúgy is már elegem volt belőle, szerencsére találtam lakást, jobbat, olcsóbban, mondom kaució vissza! Erre elkezdett találgatni h nem is volt kaució. Az orra elé toltam a papírt, akkor meg kiderült, hogy a Merdzsó miatt nincs egy fillérje se, és még mondta, hogy akkor maradjak, sőt a barátnőm is költözzön hozzám! Az új lakás tökéletes, a tulaj aranyos, mi kell még?
    Hát ennyit a gazdag, nagy egójú, izé, nagy autójó lakástulajokról!

  • IDSx
    nem értelek. Rengeteg ismerősöm kerékpározik a városban, rengeteg fele, hosszabb távokra is. Kollegák jó része is így jár be agglomerációból, vagy bicaj+vonat/HÉV. Itt meg tudod nézni, merre ajánlott menni: https://merretekerjek.hu/

    iOS telefonokra az Organic Maps (régi maps.me) kerékpáros tervező funkciója is nagyon jó. BuBival se törik össze óránként maguk az emberek. Én is szinte mindenhova ahova bicajjal indulok eljutok véd

    Vannak érdekes forgalomtechnikai megoldások, pl. Petőfi híd pesti hídfőnél a körúti bicajsávra átvezetések. De ezeket megtanulja az ember és/vagy elkerüli – pont, ahogy gépjárművel is teszed. A budapesti közlekedés autóval is ilyen, ha nem szoktál benne részt venni akkor sokszor vastagon pislogsz és veszélyesnek érzed.

    Elavult közhely, amit puffogtatsz, nagyon kevés hely van, ahova városon belül bicajjal nem tudsz védett útvonalon eljutni.

  • IDSx
    ha az embernek “van”, akkor ő egyből gazdag, nagy egójú, stb. ha valakinek nincs (vagy pénze, vagy ha az sincs, akkor igénye), akkor arra már-már illendő büszkének lenni, hangoztatni: a 20+ éves autó az igazi, abba még volt anyag; meg a szigeteletlen, soha el nem készülő, 160m2 családi ház vidéken, mindenki hülye aki annyiból városban vesz 80m2 lakást; meg a 30 ezres mobil is jó, burzsoá akinek iphoneja van (akkor is, ha az neki napi munkaeszköz), stb. (#1 trigger téma nálam a magyar társadalomban az aki a nincsre büszke; arra, hogy semmit nem ért el, mert lusta és várja a csodát…)

    Ne mondd: te a példádban szereplő emberből ismersz többet, mint az általam ismertetettből, aki folyamatosan a saját jobbantudását fitogtatja, bármilyen kontextusban is – sok polihisztor, reneszánsz ember országa, aztán meg is látszik, hol tartunk.

  • IDSx
    az autós részhez: ez, amiről beszéltem. Egy Mercedes státusz? megnézed hahun, jól felszerelt, 1.5 éves C osztály, szalonból, garanciával, önrész: 2.5 millió = 6300 euró. Rendezd le a táblázatot, “nettó átlagfizetés, euróban” – aztán nézd csak meg, mennyire nem “státusz” kissé távolabbról nézve egy Mercedes, ha azt mondod: 6 havi nettó fizetésed szánod a kocsi önrészére.

    hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_orsz%C3%A1gok_%C3%A1tlagfizet%C3%A9s_alapj%C3%A1n

    Röviden-tömören: a magyar emberek közül a “jobbmódú” se gazdag…

    Kihozod havi 60eFt lízingre, pár évig kiköhögöd a garanciás szerviz dijait, addig a haverok meg a szomszéd előtt is jól mutat, aztán becseréled a következőre. Ennél, viccen kívül, az is nagyobb státusz ha havonta elmész valami értelmes balatoni hétvégére a családdal, vagy negyed évente egy fapados hétvége, rendes hotelban megszállva.

  • __
    IDSx: örülök, hogy Neked jó, nyilván egyszerűbb lenne a világ, ha mindenki oda költözhetne ahová szeretne. Néha nézz ki a buborékból!
  • IDSx
    van egy jelenség, nem tudom rá a helyes szót, de megfigyeltem ezen a téren is. Amikor az ember “elengedi” a karriert, belesüllyed a jó magyaros, tanult tehetetlenségbe – és hirtelen elkezd az autójára többet költeni, autósemberkedni, ezzel fenntartva egy vélt látszatot, az eredményei helyett.

    Tudod, hogy ismerősi körömben kiknek van új, jól felszerelt autója, vagy épp gyűjtöttek össze egy pár éves Mercedesre? És beszélnek 24/7 erről? Akik világvége falun, vagy lakótelepen (kisebb szociológiai tanulmány lehetne, egy bizonyos szintig egy lakótelepen a m2 árak és a téren lent álló autók értékének a fordított korrelációja), nem is keresnek igazán jól, sok ambíciójuk sincs jobban keresni – tehát megragadják az autózást, mint a középkorból ránk ragadt, elképzelt, felsőbbrendű státuszt.

  • IDSx
    egy jobb autó az embernek csak a saját szintjén státusz, de akik valóban megengedhetik, ott NEM az. Ha te a Mercedest státuszolásnak vélted, akkor te sem vagy sajnos jobb szinten.

    Két dolgot lehet tenni:
    – elfogadjuk, majd helybenhagyjuk, hogy ez a jelenség létezik és mindig vannak, akik többnek akarnak látszódni, bármi áron
    – megteszünk mindent, hogy a környezetünkben ne legyenek olyan emberek, akik ezt a jelenséget gyakorolják, vagy ha pl. a szolgáltatásaikra szorulunk, akkor azt már olyan társadalmi szintről “nyújtsák”, ami nekünk komfortos

    Az, aki egy Mercedest úgy vesz, hogy közben a bérlőjének a kaucióját is beleszámolja, az nem gazdag, hanem hülye, és valószínűleg van elég baja az élet más területén is.

  • IDSx
    @__ a budapesti agglomerációba az elmúlt évtizedben félmillió ember költözött ki. A vidéki nagyobb városok körül is hasonló a helyzet, rendre költöznek ki az emberek korábbi külterületekre, vagy 20-30 kmre lévő falvakba, mert nagyobb ingatlanra van igényük. Bármerre járok az országban, rácsodálkozom: miért költöznek oda emberek tömegesen a város szélére, hát nincs ott semmi és nem is lesz…

    Eléggé érdekes ezek mellett az a megállapítás, hogy eszerint sokan nem tudnak oda költözni, ahova szeretnének, ezért kényszerülnek autózásra. Pontosan azért kényszerül autózásra a réteg, akiről beszélgetünk (nyilván akinek a társadalmi és a földrajzi mobilitási lehetősége is 0, az jelen eszmefuttatásnak nem scope-ja), mert ő maga dönt úgy: neki ez nem kényelmetlen.

    De ez nem kényszer, csak Magyarországon a döntéseink nem szokás felvállalni, itt minden “külső körülmény”, az áldozatszerep könnyebb.