Napi ábra: gépjárművek száma Magyarországon
Úgy tűnik, rosszabb idők jönnek ősztől, sokan lesznek kénytelenek spórolni olyan luxusdolgokon, mint például az autó, amit eddig alapnak vettek. A legtöbb családban nem egy, de mindjárt két autó is van.
Kíváncsi voltam, 2008 után mennyivel esett a személyautók darabszáma és mikor értük el újra a 2008-as értéket. Az addig töretlen növekedés megállt, 2014-ben haladta meg újra a gépjárművek száma a 2008-as értéket.
Érdemes megnézni azt is, hogy az elmúlt években is 100-200 ezer autóval nőtt a hazai állomány és már meghaladja a 4 millió darabot. Átlagosan ma már minden háztartásban van egy autó. 2000 óta bő 70%-kal növekedett a hazai autóállomány.
S akkor a grafikon a KSH adatai alapján (Kattintásra nagyobb lesz):
Igen, megint a hol húzod meg a vonalat c. örök kérdés.
Nem azt mondom, hogy nem kockázat, de nem vállalhatatlan.
Egyrészt nincs szétrohadva, másrészt mindig rendesen becsatolom az övet. Ezeket minden újabb autóval járó elmondhatja magáról?
Lehet, hogy így van. Jelenlegi autó 1200 kg. Ha vennék most valamit, ami kb elég nekünk, az egy Kia 1323 kg-os lenne, 10%-kal nagyobb tömeg. Ha bármelyikünk ütközik egy 2400 kg-os F150-nel, akkor megszívjuk. Most vegyek F150-et? Vagy Hammert? Vagy X6 BMW-t (2290 kg)? Mit tanácsolsz? Mindegyik nehéz autó kb 2x annyit fogyaszt, és minden kb 2x annyiba lenne hozzá.
Ha bármelyik frontálisan ütközik egy durrdefektes kamionnal, akkor pedig mindegy.
Németországban élek, van egy 21 éves EURO3 1.2 benzines autóm. Az éves adó 81€, ezt nem nevezném szénné adóztatásnak. Amúgy zöld környezetvédelmi matricát kap. Ha dízel lenne, magas lenne az adó, és a matrica is más lenne, ha van egyáltalán. (Van egy 19 éves 125-ös robogóm, ha jól emlékszem, egyszámjegyű az adója. Ha rendelek egy pizzát, az többe kerül.) Onnantól kezdve, hogy van lambdaszonda az autókban, sokkal kevésbé szennyeznek mint az öreg karbisok, azok pedig már rég kihaltak Magyarországról is. Amúgy nem attól szennyezném nagyon a környezetet, hogy EURO3-as autóm van, hanem attól, ha sokat mennék, mindegy mivel. Idén, lehet, lesz 3000 km, azalatt nem tud sokat szennyezni. Itt inkább az a kérdés -ha már pénzügyi blog-, hogy megéri-e autót fenntartani, ennyi használathoz.
“ezt az “egy ember ul az autoban” dolgot felejtsuk mar el. Azert megyek autoval mert nem akarok masokhoz igazodni, es/vagy masokkal egyutt utazni. Ha ezt akarnam akkor telekocsiznek vagy buszoznek”
Így aztán utazol velük és igazodsz hozzájuk a(z így sokkal előbb) megtelt sávokban. Ráadásul nem is önként. 😀
Hangzatos amit irsz, de eszerint a bankszámládon van kb. k*3.5MFt likvid? Miért nem fekteted be, ha ennyire tudatos ember vagy? Nem szereted a pénzed?
3 misiért már korrekt, modern autót tudsz venni, amiböl ahogy irják: ki is szállsz egy karambol után. Vagy 1.5-2 már kifejezetten jó szalonautókba be tudsz szállni, 4-5 èvre nézve baráti lizingdijjal, 5-6-7 év garanciákkal…
Szerintem te szimplán a tipikus “swiftes ember” vagy, minden ami annál jobb vagy drágább az sz@r, mert te igazából nem engedheted meg magadnak.
Nem gondoltam autót venni befektetetèsnek, nagyon jól tudom milyen egy autó. Az árával megegyező pénzt szeretnék befektetni.
Hát igen, ha az autósokon múlna akkor az egész város (főleg Bp) nem lenne más, csak egy nagy autópálya és parkoló. KIVÉVE a saját lakhelyük, mert az ősfás, parkos környèk lenne.
Senki nem akarja az autóforgalom ártalmait szenvedni, de mindenki akarja mindig mindenhová használni.
2022-07-20 at 17:37
„ha lesz egy baleseted, amit egy modern autóban karcolásokkal úsznál meg, de a régi autódban rommá törted magad”
Az igazság ezzel szemben az, hogy egy 10-15 éves autóból pont úgy szállsz ki, mint egy újból.
Persze nincs benne sávtartó és hasonlók, de ez pont nem is számít (a példádban, hisz a baleset megtörtént).
Ezért nem is tartom tisztességesnek, hogy a kütyükre plusz pontot (csillagot) kap az autó, amiből a halandó arra következtet, hogy akkor ebben majd kevésbé töri magát össze. Nagyon félrevezető. Szerintem.
“Azert megyek autoval mert nem akarok masokhoz igazodni, es/vagy masokkal egyutt utazni.”
A városi meg azért azért szívogassa a kipufogó gázodat meg hallgassa a motorod üvöltését mert a te egod annál nagyobb mint, hogy alkalmazkodjon bármihez is…? Meg tartson fenn neked kétsávos utat faltól-falig leaszfaltozva, ahelyett, hogy ott a hűvös park lenne mondjuk? Ésatöbbi…
Azt aláírom, hogy elég nehezen kivitelezhető a dolog, lásd a hozzád hasonló nagy egóval megáldott teremtményeket, de ez megerősíti bennem azt legalább, hogy bőven van miből engedni és van még mozgástér a költségek szintjén, még az ársapka nélküli üzemanyag is baráti áron van ezek szerint és adózás terén van még bőséges lehetőség. Ezt ráadásul könnyű beszedni! 🙂
Nem akartam elhinni. Mondom ez komoly? Öt percig pucoltad az autót, hogy három perc séta helyett autóval menj boltba?
S tök komolyan gondolta, ő még 120 métert sem megy gyalog.
Hihetetlen emberek vannak.
Ja és marhára nem muszáj az agloból sem autóval járni.
Nem azt mondtam, hogy mind forintban van (és csak pusztán ezzel többet nyertem mint bármelyik csodaállampapírral), egy kis részével meg veszélyes játékokat játszva csinálok magamnak kamatot.
Küldjek Neked bankszámlakivonatot, hogy elhidd, vagy mi?
A tényleg soha nem adott okot eladni miért olyan hihetetlen?
Nem vagyok se taxis se oktató, lízingelni elvből nem fogok. (De mint mondtam, meglenne egyben is az összeg.)
Idióta kockázatokat nem vállalok: mindig becsatolom az övet, két kézzel fogom a kormányt, nem telefonozok és az utasaimtól is elvárom, hogy rendesen üljenek. Nem motorozok. De valahol meg kell húzni a vonalat. (A totalcaron pár éve volt egy cikk egy baleseti helyszínelőről, neki Ladája van, ABS és légzsák nélkül. Pedig ha valaki, ő aztán lát cifra dolgokat.)
Hányok a mai fancy világtól. Emeljük fel a másik adóját (de mindig csak a másikét!), legyen mindenhol park meg pillangók, szántsuk fel az utakat. A csúnya büdös dízeleket dobjuk ki, legyen mindenhol villanyautó, a hozzávalókat meg majd úgyis messziről hozzák, kit érdekel ott mi van. Ezért kár volt fizetnem az oktatásod..
Távol áll a magyar gondolkodástól sok minden, így a közösségi közlekedés is, de valahol az lenne a megoldás – ennek az utcának elég lenne12-15 autó is, ha nem birtokolnánk hanem csak használnánk azokat – illetve egy hasonló elektromos roller rendszer, mint ami Bp-en is működik, hiszen sok nagyon esetben rövidebb utakra (átugrani pl. a 150 méterre lévő boltba, vagy a sokonokhoz ebédre) is autót használnak. Kényelem, lustaság, és az egónk, amit ebben a kérdésben le kellene győzni, mint ahogyan már írták. Ez nagyon nehéz. Nem mellesleg egészségesebb is lenne sok mindenki ha sétálna pl. Vidéki településeken óriási távolságok vannak ám…2-3 km…
Benzinárról nem beszéltünk, de ha ez megnyugtat, ellene vagyok a hatósági árnak itt is, mint az összes többi területen is, mert pazarláshoz és/vagy hiányhoz vezet.
“Tessék 2 gyerekkel vidékre költözni, aztán megoldani a munkába járást, boltba járást, orvost, stb tömegközlekedéssel. Egyből menne a fejvakarás.”
Jajj, esetleg néha várni kell a sárgabuszra ami bevisz a szomszéd városba, neadjisten tervezni, alkalmazkodni kell? 😉
4 évig (90-es években!) a kis faluból a még kisebb szomszéd faluba jártam iskolába a reggeli sárgabusszal, 8 éves koromtól tök magamban. Aztán még 8 évig minden nap sárgabusszal a városi iskolákba, majd egyetem óta (2004) amíg nem lett autóm (2018) kizárólag BKV-ztam, feleségem (akkor még barátnőm) is. Közben a teszkós bevásárlásokat utazótáskában vittük haza ketten, egy lakásfelújítást végigcsináltunk autó nélkül, wc-csészét, zsákos csemperagasztót, amit csak muszáj volt és megoldható, buszon vittünk… nem fejet kell vakarni, hanem megoldani.
Apám két műszakba szinte mindig busszal jár most 60 évesen is…
Mit tanácsolsz? Mit vegyek? 3 fős család, évente 7000 km autóhasználat. Jelenleg egy rendszeresen karbantartott 13 éves benzines japán autónk van, ami mindent tud, amit én elvárok egy autótól.
Mert értem én, hogy nem jó, amit csinálok, de szerinted mi lenne nekem jó?
Nyilván sokkal biztonságosabb lenne pl. egy tank.
Másrészt, erre így mit mondjak? Ha 5 millád van a bankban, akkor ne vegyél másikat, ha stabil egzisztenciád van mellette meg 90M, akkor Range Rovert, mert tök mindegy mire használod, megteheted hogy olyanod legyen.
Tudom, atipikus vagyok, jellemzően van pénz majomra de nincs pénz banánra, én meg nem akarok másik majmot de cserébe annyi banánt veszek amennyi csak kell. 🙂
Az autóiparban dolgozok mérnökként.
A kockázatot úgy mérjük, hogy mennyire rossz az, ami bekövetkezhet SZOROZVA mennyire valószínű, hogy bekövetkezik.
Erre kell egy határértéket megadni, hogy mennyi az, amit még elfogadsz (nulla definíció szerint nem lehet).
Range Rovert meg akkor se vennék, ha 900 millám lenne, mert egyrészt f…méretproblémáim nincsenek, hogy szükségem legyen rá, másrészt azzal jobban melegíteném a bolygót, mint amivel ki tudok békülni.
Nyilván ahol sok területet építesz be kevés ember lakhatására, ott a közszolgáltatások nem tudnak minden sarkon ott lenni, mert nem éri meg, társadalmi szinten nem fenntartható, illetve ahogy írták itt: valamiféle fals társadalmi státusz társul a “kocsizáshoz” az idősebb generációkban, és a kevésb értelmiségi rétegekben.
Meglepődöm egyébként sokszor, hogy emberek egy vizes zsemlét nagyobb műgonddal választanak ki sokszor, mint amennyire ingatlan vásárlásnál, főképp agglomerációba kiköltözéskor figyelembe vesznek ilyen szempontokat.
Főleg BKV-val járok: szempont volt a lakás választáskor, hogy jó és modern járműparkos, normális menetrendű, normális utazóközönségű tömegközlekedés elérhető legyen. A munkahelyem is 5 megállóra van, az előző is így volt. Nem mindig BKV-zom, szeretek biciklizni is, sétálni is, vagy bérelek Lime rollert. Mikor mi az időhatékony.
Maximum egy tucat eset volt, amikor számomra kényelmetlen volt a BKV; ellenőr erre alig van, nincs rá szükség.
Nem tudom mi azon a meglepő: ha az egyén lehetősége egy olyan környék, vagy ugye saját döntésből inkább a dzsunkában vesz nagyobb lakást, házat, mint rendes helyen kisebbet, akkor ott a közszolgáltatások minősége sem lesz kiemelkedő.
Nyilván vannak települések, szegényebb környékeken, kihalóban lévő vidékeken, ahol ez nem így van. De az egész országnak maga elé tartani, mint “közhely”, hogy a normális tömegközlekedés hiánya miatt autózik, az nagyon béna és ellenszenves.
Azt te magad sem hiszed el, ha elvégezted az általános iskolát, hogy egy ma 1.1-1.3 tonnás, nagy szilárdságú acélból, a végletekig megtervezett gyűrődési zónákkal, légzsákokkal telepakolt, átlagos autóból (legyen az egy városi crossover, kisautó, vagy egy alsó-közép kompakt vagy kompakt SUV) ugyanúgy szállsz ki, mint 20 éve egy hasonló kategóriás, azonos tömegűből, ahol az utasoldali légzsák már extra volt.
A balesetek túlnyomó része nem “csak a tömeg számít” frontális ütközés – minden másnál: oldalütközés, ráfutás, útról lesodródás egy mai autó fényéveket ver egy 20 évesre.
De ez nem azt jelenti: mindenki más hülye, és bele kell magyaráznunk a saját döntésünkbe nyilvánvaló képtelenségeket, felépíteni egy álomvilágot, kihozni azt: bármilyen aspektusból, bármilyen prioritások és értékrend mellett a mi döntésünk az egyetlen igazság.
A technológia fejlődését nem lehet elvitatni, egy 20+ éves, Euro2es autó csak akkor védhető (ha egyébként lenne jobbra kereted) racionálisan, ha csak vasárnapi misére járásra használod, vagy hasonló.
Akkor másik példa, a lakásodban az elektromos hálózatot se újítod fel soha, hiszen a 40 éves megszakítóval meg alu vezetékekkel is tök jól működik, világít minden lámpa meg a mobilod is tölt simán, ha meg rádgyullad az egész, vigasztalni fog a vaskos bankszámla. Már ha több marad belőled mint a pernye. Persze látom, szándékosan nem akarjátok érteni, inkább írnád le, hogy igazából neked nincs is annyira sok pénzed.
Hogy meg nem vennél Range Rover-t: őszintén örülök nem fogadtál meg vakon egy anonim tanácsot egy fórumon és rohantál egyből. Nem akarod te ezt érteni
Korábbi munkám során sokat jártam az országot, logisztikai telepek, áruházak, gyárak, stb., de a paksi atomerőmű is ilyen volt – a céges kisbusz intézménye kb megszűnt, a parkoló tele 15-20 éves roncsokkal, a minimálbéres karbantartói/gyártósori fizetés jó része elmegy presztízsre.
Persze magyarázat, az mindig van, hazafele mindig PONT be kell ugraniuk valahova, stb., mintha valamiféle CEO lenne az egész ország 😀
Abszolút kedvencem egyik vidéki rokonom kijelentése, “hát mérnökként hogyhogy nem autóval jársz dolgozni? Jól keresel, nem?”. Ez ilyen 200 éve meghaladott gondolkodás, mikor a doktor úr, a mérnök úr, meg a jegyző úr az, aki “kocsival jött” – éa a szomorú magyar valóság is a dübörgő pannonpumáról, hogy egy bármilyen gépjárműhöz már státuszt fűzünk.
Már megint ez a pökhendiskedés, a villanyórás cikk alatt is ez ment. No akkor két ellenpélda egy kreténben:
Volt tulaj, akitől béreltem a lakást, az vett egy Merci E osztályt. Karácsony előtt egy héttel elkezdett cseszegetni, hogy költözzek ki újévre. Gondolom talált valami balekot, aki többet adott volna. Amúgy is már elegem volt belőle, szerencsére találtam lakást, jobbat, olcsóbban, mondom kaució vissza! Erre elkezdett találgatni h nem is volt kaució. Az orra elé toltam a papírt, akkor meg kiderült, hogy a Merdzsó miatt nincs egy fillérje se, és még mondta, hogy akkor maradjak, sőt a barátnőm is költözzön hozzám! Az új lakás tökéletes, a tulaj aranyos, mi kell még?
Hát ennyit a gazdag, nagy egójú, izé, nagy autójó lakástulajokról!
iOS telefonokra az Organic Maps (régi maps.me) kerékpáros tervező funkciója is nagyon jó. BuBival se törik össze óránként maguk az emberek. Én is szinte mindenhova ahova bicajjal indulok eljutok véd
Vannak érdekes forgalomtechnikai megoldások, pl. Petőfi híd pesti hídfőnél a körúti bicajsávra átvezetések. De ezeket megtanulja az ember és/vagy elkerüli – pont, ahogy gépjárművel is teszed. A budapesti közlekedés autóval is ilyen, ha nem szoktál benne részt venni akkor sokszor vastagon pislogsz és veszélyesnek érzed.
Elavult közhely, amit puffogtatsz, nagyon kevés hely van, ahova városon belül bicajjal nem tudsz védett útvonalon eljutni.
Ne mondd: te a példádban szereplő emberből ismersz többet, mint az általam ismertetettből, aki folyamatosan a saját jobbantudását fitogtatja, bármilyen kontextusban is – sok polihisztor, reneszánsz ember országa, aztán meg is látszik, hol tartunk.
hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_orsz%C3%A1gok_%C3%A1tlagfizet%C3%A9s_alapj%C3%A1n
Röviden-tömören: a magyar emberek közül a “jobbmódú” se gazdag…
Kihozod havi 60eFt lízingre, pár évig kiköhögöd a garanciás szerviz dijait, addig a haverok meg a szomszéd előtt is jól mutat, aztán becseréled a következőre. Ennél, viccen kívül, az is nagyobb státusz ha havonta elmész valami értelmes balatoni hétvégére a családdal, vagy negyed évente egy fapados hétvége, rendes hotelban megszállva.
Tudod, hogy ismerősi körömben kiknek van új, jól felszerelt autója, vagy épp gyűjtöttek össze egy pár éves Mercedesre? És beszélnek 24/7 erről? Akik világvége falun, vagy lakótelepen (kisebb szociológiai tanulmány lehetne, egy bizonyos szintig egy lakótelepen a m2 árak és a téren lent álló autók értékének a fordított korrelációja), nem is keresnek igazán jól, sok ambíciójuk sincs jobban keresni – tehát megragadják az autózást, mint a középkorból ránk ragadt, elképzelt, felsőbbrendű státuszt.
Két dolgot lehet tenni:
– elfogadjuk, majd helybenhagyjuk, hogy ez a jelenség létezik és mindig vannak, akik többnek akarnak látszódni, bármi áron
– megteszünk mindent, hogy a környezetünkben ne legyenek olyan emberek, akik ezt a jelenséget gyakorolják, vagy ha pl. a szolgáltatásaikra szorulunk, akkor azt már olyan társadalmi szintről “nyújtsák”, ami nekünk komfortos
Az, aki egy Mercedest úgy vesz, hogy közben a bérlőjének a kaucióját is beleszámolja, az nem gazdag, hanem hülye, és valószínűleg van elég baja az élet más területén is.
Eléggé érdekes ezek mellett az a megállapítás, hogy eszerint sokan nem tudnak oda költözni, ahova szeretnének, ezért kényszerülnek autózásra. Pontosan azért kényszerül autózásra a réteg, akiről beszélgetünk (nyilván akinek a társadalmi és a földrajzi mobilitási lehetősége is 0, az jelen eszmefuttatásnak nem scope-ja), mert ő maga dönt úgy: neki ez nem kényelmetlen.
De ez nem kényszer, csak Magyarországon a döntéseink nem szokás felvállalni, itt minden “külső körülmény”, az áldozatszerep könnyebb.