Új, kedvezményes helyközi bérletek
A miniszterelnök bejelentette, hogy új, nagyon kedvezményes helyközi bérletrendszert vezetnek be május elsejétől: megyén belüli helyközi közlekedési bérlet 9.450 Ft, a havi országos bérlet ennek a duplája, a tanulóbérletek ezeknek a 10%-a lesz. A várhatóan elég jelentős veszteséget ígéretek szerint majd a kormány kipótolja a rezsicsökkentés miatt már eleve nagyon kivérzett szolgáltatóknak.
Annyiban lesz teljesen más, mint a hasonló német bérletrendszer, hogy ez nem fog vonatkozni a helyi járatokra. Vagyis Ceglédről ezzel a bérlettel bemehetek egészen a Nyugatiba vagy a buszállomásra Budapesten, sőt, vonattal vagy helyközi busszal bárhová utazhatok a városon belül, de ha Budapesten belül szállok helyi buszra ugyanazon az útvonalon, azért már fizetni kell.
Nem tudom, hogy örüljünk-e neki. A költségvetés állapotát elnézve nem feltétlen, ha azonban rengeteg váltanának autóról tömegközlekedésre ennek hatására, akkor akár jó is lehet.
Mondjuk eddig is sokkal drágább volt autóval járni, így nyilván kevesen lesznek olyanok, akik azt mondják, hogy eddig 14 ezer forint volt a helyközi bérlet, mostantól 9.450, nosza, lerakom az autót. Főleg úgy, hogy a budapesti (vagy egyéb) helyi bérletet még mindig meg kell majd vennie. Az is kérdés, elbírna-e a helyközi közlekedés csúcsidőben további 20-25%-nyi utast.
(Ezért volt butaság és egyszerű szavazatvásárlás a budapesti ingyenutazás bevezetése is a 14 év alattiaknak. Senki nem azért vitte autóval a gyerekét az iskolába, mert nem bírt kifizetni 3.450 forintot egy diákbérletre, de autóra meg volt pénze. Főleg, hogy a kisérő felnőttnek továbbra is meg kell vennie a teljesárú bérletet.)
Ami jó lehet benne (már ha számíthatnánk arra, hogy legalább pár évet élni fog a rendszer), hogy mostantól lakhatsz messze is a munkahelyedtől, a legrosszabb esetben is havi 18 ezer forint a bejárás, aminek 85%-át át is vállalhatja a munkáltató.
Ez így egyszerű kádári szavazatvásárlás vagy horni gyulai “nyugdíjasok ingyen utaznak, hogy megnyerjük a választást” intézkedés.
Jó lenne hinni, hogy van mögötte valami más elgondolás is, esetleg hatástanulmány, de azért arra túl sok pénzzel nem fogadnék.
Szerintem még arról sincs fogalmuk, mennyibe fog ez kerülni évente.
Nézzünk egy reálisabb forgatókönyvet:
– A kompenzáció valósznűleg a kedvezményes jegyekéhez hasonló lesz: gyakorlatilag nem létező, nyeljék csak le a szolgáltatók
– Kisebb, helyi közlekedéssel rendelkező városokban a lokális hálózatot be is lehet csukni: senki nem fogja megvenni rá a jegyet, inkább megvárják a városon átrobogó (újfent kvázi ingyenes) helyközi járatot
– Agglomerációból előbb megtelnek a vonatok, tehát ellentétes hatásként kényszeríthet mégtöbb embert autóba
A Német modellben is az lett az eredmény, hogy nem használták többen a tömegközlekedés, de a megmaradó utasok legalább olcsóbban 🙂 Kvázi minden szolgáltató csak a visszafejlesztésben lesz motivált..
Egyébként nyugaton látszik is, hogy elkezdtek ebbe az irányba elmozdulni.
Hát… A villamos is az. Tele van bliccelő, bűzlő emberekkel (nem tele, de egy villamoson 10 ilyen ember egyenletesen eloszlatva már elég). Az oktogon és a király környékén a legnagyobb tömegben is végigkéregeti magát egy-egy koldus. Szívesebben járnék BKV-val, ha a BKV-s ellenőrök végre tennék a dolgukat.
A helyközi járatok meg teljesen megbízhatatlanok. Rendszeresen jártam Győr és Pest között vonattal. Másfél órás késések lazán befigyeltek. (És most is.)
A legrosszabb az, hogy a Bécsben veszteglő vonat esetén is lazán kiírja a MÁV, hogy 10 percet késik. Aztán amikor letelt a 10 perc, cserélik 20-ra.
Gondolom azt akarják megakadályozni, hogy mindenki felszálljon a következő vonatra, de ez nem megoldás.
Nem az árat kellene csökkenteni.
A tömegközlekedés lehet akármilyen jó és olcsó: ezek az emberek nem fognak kiszállni az autóból.
A jelenlegi állapot: az autóforgalom mindaddig növekszik, amíg az autózás elég kényelmetlenné nem válik (dugók, parkolás stb.) Ez egy buta korlátozása az autóforgalomnak.
A másik ponton okosan be lehet avatkozni: az autózást megdrágítani. Csakhogy ez forradalmat eredményez, mert nehogymár.
A forradalmat elkerülendő be lehetne a matematikailag egyenértékű alternatív manővert vetni: levinni a tömegközlekedés árát 0 alá. Egy buszozás 500 forint, kifizetve az utasnak! Aki ehelyett inkább autózik, annyit bukik 😉
Mióta a GYESEV átvette Nyugat-Magyarországot, azóta mondjuk 1 óra alatt meg lehet tenni 60 km-t, de Kelet-Magyarország pusztulat. És akkor ott van az a tény, hogy mennyi mindent be lehet rakni kocsiba, és mennyivel szabadabb vagy.
Persze én vállalkozó vagyok, és nem azok nevében beszélek, akik 100 km-t ingáznak egy gyári munkáért. Ott mások lehetnek a prioritások.
Mikor jártál Bp és Győr között? Tavaly nyáron felújították a pályát Salzburg és München között (érintette az innsbrucki vonatokat is), teljes káosz volt a Railjeteknél. Amióta kész van a felújítás, nem tapasztalok jelentős késést.
Szokásos Fidesz módi: nulla hatástanulmány, 23.59-kor megszavazzák aztán a kisember szív megint…
Na jó, ezt most lehet nem 1 perc
alatt hozzák be, várnak pár napot, hetet
majdnem jo
DE!! Suli helyett megéri majd vonatozgatni, és összeszedni az óvatlanok értékeit. “Jobban fogok keresni, mint apa a zsákfalunkban!” Ez nekik az új KATA. “Visszahoztuk a KATÁ-t azok számára, akik a legjobban rászorulnak”. A legügyesebb zsebtolvajok előre köszönnek a kalauznak, ők lesznek azok, akik ugyanannyit fognak utazni, vagy többet, és persze látni fogják, hogy kinek a pénztárcájában van vonatjegy.
Bandázás indul!! – plusz poén, hogy a vonaton/buszon melegebb is van, mint a suliban.
Álláshirdetésekben pedig: vállalatunk vállalja, hogy mindennap hazautazz M.o.-on belül, amennyiben ezt bérlettel teszed meg. Mert tudjuk, hogy fontos a család és a work-lájf/like balance, erre nem sajnáljuk a pénzt!
Az viszont szinte tény, hogy ha már egyszer megvan a kocsi, mint lehetőség, nincs az az isten, hogy ne azt használja az ember.
Fiatalon még a sátras, kutyás nyaralást is megoldottuk autó nélkül olyan helyekre, ahol már semmi se jár (meg a kutya a buszra amúgy sem mehetett). El sem tudom ma már képzelni, hogy a viharba tudtuk azt lenyomni. Szóval lehet és kreatív autó nélkül élni. Egyébként Pesten kívül a legtöbb nagyvárosban alternatíva a kerékpár is biztonságos módon (Pestet ezért említem kivételnek).
“Szerintem a közösségi közlekedésnek tokkal vonóval ingyenesnek kellene lennie – azaz az adókból kellene finanszírozni -, kb úgy, ahogy az egészségügy és az oktatás is ingyenes.”
Elméletileg jó ötlet, gyakorlatban pedig látjuk, hogy milyen az állami eü és oktatás.
Így van a helyire is érvényes volt. És tavasztól lesz 49€-s, lényegében ugyanaz mint a 9€-s volt, csak drágábban.
Mert az autót soha sem kell szervizbe vinni, nem kell szélvédőmosót venni benne, mos(at)ni, nem kell rá biztosítást kötni, nincs értékvesztése… Ja, de… Amúgy kényelmi felára nálam a vonatnak van. Tudok dolgozni, tanulni, olvasni, aludni, wc-re menni, míg ugyanez autóban nem megy nekem, akkor sem, ha nem én vezetek.
“Az viszont szinte tény, hogy ha már egyszer megvan a kocsi, mint lehetőség, nincs az az isten, hogy ne azt használja az ember.”
Pedig de. Csak hozzáállás kérdése.
Ma az albérlet, az energiaárak és az élelmiszerárak az egekben, egyszerűen luxus tömegközlekedni. Budapesten jó a tömegközlekedés, de nyáron amikor fent voltam, már nehezen toleráltam a csöviket, meg a dizsidizsit hallgató nyikhajokat. És a napijegyek sem voltak olcsók. Azt hittem, jó flash lesz újra a hetesen, meg az új metrón meg a négyeshatoson, de 40 körül járva már zavarnak ezek a dolgok, a gyereket meg nem érdekelte az egész. Amikor legközelebb az M7-esről Tétényig kényelmesen elautóztam a Camponába, akkor amúgy is átgondoltam, lejátszanám-e ezt tömegközlekedéssel.
akkor méltóztass elhagyni a Budapest táblát csak egyszer és gyere el kisebb városba, falura ahol autó nélkül egy bevásárlást nem tudsz elintézni, mert jobb esetben van napi 4-5 buszjárat.
Budapesten ha laknék nem kellene nekem sem autó, még akkor is ha hajléktalanokat kellene kerülgetnem, de vidéken autó nélkül _nagyon_ nehéz meglenni.
Természetesen mindenkinek autója van, aki már vezetni sem tud, róla idősgondozók gondoskodnak minden nap. A vonatjegy itt 150 km 2 felnőtt+1 gyerek 80 EUR-tól. De van Einfach-Raus-Ticket, ez reggel 9-től másnap hajnal 3-ig korlátlan utazást nyújt, kivéve IC-k. 2 főre 36 EUR, 3-ra 40 EUR, ezzel lehet spórolni. oebb.at/de/tickets-kundenkarten/freizeit-urlaub/einfach-raus-ticket
Bérletekről nem tudok semmit, de a munkába járást támogatják. Ha jól értem, az adóalapot csökkentik a támogatási összeggel, és nem kézbe adják.(folyt.köv.)
Hogy miért utáltam tömegközlekedni?
– a reggeli/délutáni csúcsban az a tömegnyomor, iszonyat
– MINDIG van valami büdös/dilis/hangos/kéregető a járműveken
– lerobbanások
– járatkimaradások
– késések
Ezektől konkrétan mindem nap tiszta ideg voltam. Mióta autóm van, ez az idegesség elmúlt. Ésszel csinálom, a belvárosba pl. csak tömegközlekedéssel megyek. A héten be kellett mennem. 2 vonaljegy, villamos. Mindkettőn volt csöves, iszonyat szag volt. A visszaúton magában beszélt, üvöltözött a semminek. Na, ez lehetne felőlem ingyenes is, vagy fizethetne nekem a bkk minden utazásért 350-et. Akkor sem térnék vissza rá permanensen. @…..-tal és egyet értek.
Ha a tömegközlekedés nem reális, akkor autóval 20km-ig havi 31 EUR, 40km-ig 123 EUR, 60km-ig 214 EUR, 60km felett 306 EUR. Adójóváírás, nem készpénz. De itt az autózás (szerintem) drága, a teljesítmény alapján fizet mindenki, nekem egy átlagos autóra 30 EUR a KGFB (legjobb bonus), 30 EUR a Casco és 70EUR a súlyadó havonta.
Én vállalkozó vagyok, de nincs cégautóm. Amikor céges ügyben megyek valahova a magán autómmal, akkor 42 centet lehet elszámolni kilométerként költségként, aminek mindent fedeznie kell. A költség csökkenti a céges nyereségemet, a nyereséget magánszemélyként adózom le év végén.
Még nem hallottam itt ingyenes dologról, de most kaptunk 500+500+250 EUR rezsitámogatást alanyi jogon.
Inkább tanulj egy kicsit a gyűlölködés helyett, neked is jobb lesz és az egész világnak is.
9eur volt a jegy es mindenre ervenyes volt kiveve IC, ICE, EC.
Majustol jon a folytatasa a 49eur jegy ami mindenre ervenyes volt kiveve IC, ICE, EC.
“aki azt mondja, hogy az autózás nem alternatíva az nagyon nincs képben. (…) pl: Nyíregyháza Bp. 1 felnőtt IC oda-vissza 10040 Ft kocsival (7,5l fogyasztással 620Ft benzin+matrica) 13678/fő”
Szerintem mielőtt kijelented másokról, hogy nagyon nincsenek képben, érdemes lenne végiggondolnod, hogy az autózás teljes költsége valóban egyenlő-e a benzin+matrica árának összegével? Pl. nem kell-e autót venned hozzá (vonatot/buszt nem kell venned a tömegközlekedéshez), nem kell-e biztosítást, szervízelést, adót, vizsgáztatást fizetned, valóban kijön-e az átlagos parkolás a 300 forintos metrójegy árából, te tisztítod-e a vonatot, tényleg nulla másodpercet töltesz-e az előbbi halmazba tartozó dolgok intézésével az autód kapcsán, ilyen apróságok.
43e -nek a 86%-át a munkáltató fizeti, a maradékot én 6000 -t. Ez most mérséklődik 2600 forintra (2 megyén át utazom, így 1 országos kell), tehát a dolgozó ember megtakarítása nem lesz olyan combos. Nem hiszem, hogy a tömegközlekedő ingázók 100km-nél többet utaznának naponta. A diákok megtakarítása is pár ezer forint lesz…
Ez így inkább a cégeknek ad költségcsökkentést, a munkavállalónak meg max. kényelmet, és párezer forintos spórolást. Szóval nem tűnik akkora durranásnak.
Aki autózik, az akkor sem fogja lerakni, ha belegebedik. Nem fog menetrendhez igazodni, plusz jókora késéseket elviselni.
Ezt a bérletet, hiába országos az érvényessége, helyjegyes vonatra nem érvényes, így ha országos szinten használni akarod, akkor mehetsz a lerohadt vonattal, aminek 2x annyi idő eljutni A-ból B -be.
Amúgy furcsa, Németországban is van ilyen, ott 50euró, 4-5x akkora vasúti távolságra, jobb, gyorsabb, pontosabb szerelvényekkel. Tehát összehasonlítva ugyanazon az áron rosszabb lehetőséget és minőséget kapunk mint itthon.
Mindenesetre nem rossz konstrukció, a jelen állapothoz viszonyítva, viszont akinek megéri leginkább azok a munkáltatók…
Kíváncsi leszek, hogy ekkora bevétel kiesés, a jelenlegi elég rossz szolgáltatást mennyire fogja még csökkenteni. 2009-es jegy és bérlet árakon utazok, mikor az üzemanyag, az áram, és a munkabér is sokszoros az akkorinak…
De van az a megfizethetelen kategoria amikor kimesz a nepligetbe hogy Bp-Szfv-Veszprem jarattal szfv-re menj es azt mondja a sofor hogy nem enged fel a felig ures buszra, mert a veszpremig utazoknak tartja fenn a helyet a kov megallokban. WTF?
Vagy nem.
A fizess kormány legendásan szívesen jótékonykodik a mások pénzéből…
A birkák meg úgysem értik hogy az elmúlt 13 évben mennyi mindent megtettek az önkormányzatiság rombolása, a feudalizmus újraélesztése érdekében…
Oke, hogy olcsobban tankolsz, de az auto kopik. A szervizt, karbantartast,adot, biztositast, ertekvesztest km-re vetitve mar jocskan a tomegkozlekedes lesz a kedvezobb aru.
Gondolj bele: lerobban a kocsid: treler, szerelo, stb. Lerobban a vonat: varsz egy kicsit – na jo, sokat – es jon egy masik. A vonatot nem is lopjak el.
Nekem bőven elég lenne erre venni egy darab bérletet, de soha fel sem merül ez az opció, mindig megvehettem a Budapesti bérletet, meg a még drágább hév bérletet. (Amit elvileg térít a munkáltató részben, de gyakorlatilag annyira macerás nálunk megkeresni a főosztályvezetőt és aláírást kérni tőle, amikor havi 4x jár be, persze általában azon a heti egy napon, mikor én nem, hogy elég gyakran kimaradt).
Eddig is nevetséges volt, hogy a szentendrei Hév bérletemmel utazgathattam Csepelen, de most már “ingyen utazok” egész Budapesten és Pest megyében is.
Szerintem több értelme lett volna egy olyan bérletnek, amivel adott útvonalon tudsz utazni. Hétvégén gyerekekkel úgysem ezt fogod használni.
Jah és ingyenes p+r parkolók kellenének. Senki nem fog átszállni tömegközlekedésre, ha a parkolás drágább mint a benzin.
Nem alternatíva a tömegközlekedés, hanem kényszer.
Tőlem akár most duplájára emelhetik a jegyárakat, ugyanis „ócsított” jegy helyett azt kéne bevezetni, hogy ha a tisztelt Volán és MÁV késik, akkor az utas időarányosan kapja vissza a jegyárat.
Nonszensz, hogy múltkor hazalátogatásnál többet késett a Lőkösháza-Bp. IC, mint amennyi normál menetidőben az egész út lett volna.
Utastájékoztatás eközben nulla.
20 év alatt látszatfejlesztések ha voltak.
A Keletibe érve nyilván hívtam egy taxit, semmint a sötétben még +2 órát metrózzak, hévezzek. (+13 rugó) Maga a Keleti is úgy néz ki, hogy nappal se érzed magad biztonságban, elképesztő.
A buszok, vonatok színvonalát inkább ne is említsük.
Azon kéne lenniük, hogy az utas azt kapja, amiért fizet. Ma vadkeleten az utas mehet panaszkodni a sóhivatalba, mert egyeduralkodó a MÁV és a Volán.
Ráadásul a helyközi közlekedést is sok helyen jelentősen átszervezik idén (rezsidémon…), felénk is március közepén indul a “tesztidőszak” (brutál járatritkítás, és agyament körjáratok lesznek a megyeszékhelyen belül…
Igen nagy csodának kell történnie, hogy letegyék az autót az emberek, valami extra üzemanyagár vagy + adó, különben borítékolható a közösségi közlekedés beborulása…
te is olyan vagy mint Graphite, neked is mindenről az jut eszedbe: amúgy minden döntés szavazatvásárlás és mindent az adófizetők fizetnek, hisz ez az állam működése. Az más kérdés, hogy mi mennyire lesz hatékony…
A budapesti ingyen bérlet a gyerekeknek pl jó ötlet volt, szerintem, ezért rossz ezt péládnak idetenni (és mivel azt még a BKK idő alatt hozták be, azt szerintem előtte vizsgálták is).
Amúgy ez (is) egy alapvetően jó döntés (német példa), ami szarul lesz kivitelezve:
ott volt a BKK és utódja, ami szakmailag jó tervet tudott volna erre adni, de azt szétverték, és helyette Lázár dönt ami személy szerint neki szimpi
ugyanúgy vasárnap bejelentik és hétfőn indul, pedig 10 éve látják, hogy ez így nem működik
meghozzák a döntést, de a részleteket nem csinálják, csak majd toldozgatnak foltozgatnak
ugyanígy megvenni a Vodát alapvetően jó, igazgatónak betenni a sameszod pfff
Tehát összefoglalva, te is ugyanazt gondolod, mint én, hogy ez IS egy szokásos, elbaltázott, átgondolatlan, teljesen nem hatékony és mellesleg populista döntés volt.
Csak akkor azt nem értem, mi is a bajod azzal, hogy szerintem is az.