Aktualizálva 2014 májusában, az akkori (túl) alacsony hitel és betéti kamatokkal, illetve aktuális autóárakkal.
Több bejegyzés volt már arról, hogy költsd ésszel a pénzed és hozz okos döntéseket a pénzügyeidben.
Most egy történetet szeretnék nektek elmondani számokkal, ahogy már tőlem megszoktátok. 🙂
A történet Okos Úrról és Buta Úrról szól, mindketten 35 évesek, egymás szomszédai. Hasonló a keresetük és a munkájuk is.
Buta úr azon gondolkodik, hogy már 35 éves és mindig nincs neki egy igazán szép autója, márpedig kell a lelkének, hogy ilyen idősen egy szép autóban boldogan tudjon utazni. Meg aztán itt vannak az üzleti partnerek is, már ez miatt is fontos, hogy mutassa, hogy mennyire tehetős.
Természetesen nem az, ezért kénytelen hitelből vásárolni.
Bár a szíve vágya egy Mondeo volt, de józan maradt, tudta, hogy azt nem engedheti meg magának. Ezért kinézett magának egy Ford Focus Trend-et, 1,6-os motorral, 5.240.000 Ft-ért.
A forint alapú hitelt csak 25% önerő mellett kapta meg, ezért befizette az 1.500 ezer Ft önerőt. Így a havi törlesztője 84 hónapos futamidő mellett 63.250 Ft lett, 11,6%-os THM mellett. Euróban egy kicsit olcsóbb lett volna, de még élénken emlékszik Buta úr a lakáshitelének az elszállására, ezért maradt a forintnál.
Okos úr, a szomszéd nem küzdött se elvetettség-érzéssel, sem kisebbrendűségi komplexussal és tudta, hogy az ő üzleti partnereinek fontosabb, hogy tud-e időben fizetni, mintsem, hogy milyen autóval megy a tárgyalásra.
Úgy gondolta, ő még fiatal ember, ráér később is puccos autót vásárolni, ezért azért az összegért, amit Buta úr önerőként befizetett, szintén vett egy 1,6-os Focus Trend-et, csak használtat. Nem túl sok keresgélés után talált egy szép és jó állapotú 2008-as autót. Mivel tudta, hogy egy mai 6 éves autóval semmi baj nem szokott lenni, nyugodtan és örömmel használta.
(Mivel tényleg okos volt, ezért eleve kevesett futott, Magyarországon vásárolt autót keresett, kicsit drágábban, mint a legolcsóbbak és még vásárlás előtt elvitte szakszervizbe, ahol 9, azaz kilenc ezer forintért átnézték az autót és körbemérték, hogy nem volt törött és a futott kilométer is reális.)
Amit Buta úr havonta befizetett törlesztőre, azt ő félretette prémium állampapírba, hónapról-hónapra, infláció felett 3%-os kamatra és minden év végén TBSZ számlát nyitott, hogy kamatadó-mentes legyen a megtakarítása. Mivel mégis csak 6 éves autója volt, évente 80 ezerrel többet költött szervizre, mint Buta úr, így csak 57 ezret tudott eltenni havonta.
Buta úrnak az új autó miatt érzett kezdeti euforiája hamar elmúlt, de azért jó érzéssel töltötte el, akárhányszor meglátta a szomszéd 6 éves autóját. Lám, mennyivel többet értem el, pedig egyidősek vagyunk.
Amikor az autó öt éves lett, Buta úr elhatározta, hogy lecseréli egy újra. Bár még mindig egy drágább modellre vágyott, uralkodott a vágyain.
Eladásnál kicsit szíven ütötte, hogy egy ötéves Focusért csak 1,65 millió forintot adnak, közel ennyivel tartozott még a banknak az előző hitele miatt.
Így újra a zsebébe kellett nyúlnia az önerő miatt és újabb hitelt kellett felvennie.
Okos úr is lecserélte az autóját. Az eladáson bukott 500 ezret és újra vett egy autót Buta úr önrészéért.
5 év múlva Buta úr megint cserélni akart és megint azzal szembesült, hogy az autója értéke megint csak pont a hitel kiegyenlítésére elég.
Így 10 év múlva 2×1,3 millió befizetése után ott állt autó és egy fillér nélkül.
Okos úr 10 év múlva rendelkezett egy akkor 800 ezret érő autóval, igaz, egyszer kifizetett 1,3 milliót és egyszer ráfizetett az eladási árra 500 ezret.
Viszont találjuk ki, mennyi pénze volt a bankban?
Nos, a 120 hónap alatt 4,7%-os kamattal (a prémium állampapír jelenlegi kamata) a hitelfelvétel hiányából félrerakott havi 57 ezer forintja a kamatok miatt közel kilencmillió forintra hízott. (Egyébként hat év után már készpénzért is vehetett volna egy új autót, több mint 5 milliója volt már a bankban akkor is.)
Ebből lejött a kezdeti 1,3 és a késöbbi 0,5 milliós befektetés, viszont hozzá kell adni az autó 800 ezres jelenlegi értékét.
Tehát Buta úrhoz képest, aki mínusz 2,6 millió áll és még autója sincs, Okos úr közel kilenc millió forinttal gazdagabb tíz év alatt csak azért, mert azt mondta magában, hogy ő akkor is teljes értékű ember, ha átlag 6-8 éves autóval jár és nem egy 0-2 éves autóval utazik.
Akarsz elképedni? Tippeld meg, hogy nyugdíjba vonulásukkor mennyi pénzzel megy nyugdíjba Okos úr, csak azért mert nem költötte ezt a havi 60 ezret feleslegesen új autó hitelére?
Ha pontosan akarunk számolni, akkor figyelembe kell venni az infláció hatását is. Ezért csak az infláció feletti hozammal számolunk, ami jelenleg +3% az infláció felett a fentebb említett prémium állampapír esetében. Így azt kapjuk, hogy mai értéken(!!) Okos úr 32.541.584 Ft-tal lesz gazdagabb, pusztán azért, mert nem dobott ki az ablakon havi 57 ezer forintot egy új autó hitelére, helyette ugyanezen idő alatt egy hat évvel idősebb autóval járt.
Amíg Buta úr nyugdíjasként csak a szép emlékeiből tud megélni, hogy fiatal korában milyen szép autói is voltak, addig Okos úr évente többször elviszi a megspórolt pénzből a feleségét a tengerpartra.
Gondoltad volna, hogy ennyivel drágább az új autód egy használthoz képest?
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:RSS-en
alapigazság, hogy új autót nem veszünk. Ahogy kihozod a szalonból, már X%-kal kevesebbet ér (10?, 20?)...
Amit kihagytál a számításból: új autót csak CASCO-val adnak hitelre, bár nem tudom, annak számottevő-e a díja a hitelhez képest.
Új autót lehet venni de nem mindenkinek. Van aki megteheti. Az autó úgy is kezd luxus cikké válni :o) Lehúzós szervizek, drága üzemanyag, 2-3-400% haszonnal értékesített alkatrészek egyebek, baleseti adó, teljesítmény adó...stb.
A Malacpersely csak 5 millióig fizet 7,5%-ot, igaz 3 is lehet belőle, de az még mindig csak 15 millió. Bár ha minden családtagnak van 3, akkor már OK.
Pár kérdés: ha senki nem vesz új autót, kitől vesz használtat Okos úr? Miért jó évente többször a tengerpartra menni? Mi van, ha nem érem meg a nyugdíjaskort, és cserébe csak régi autóval jártam, miközben mindig egy újra vágytam? Be kell látni, a pénzügyek kezelése egyben értékválasztást is jelent. Mi a pénz keresésének végső célja: a felhalmozása, vagy az "elégetése"?
Haver, ez a kiszamolo blog, ahol kiszamoljak, amire az atlagmagyar keptelen: ha mindig uj autot veszel a hasznalttal szemben, hol leszel 5-10-20 ev mulva.
Ha neked az a vagyad, hogy csecse uj autok torlesztoreszleteibe old a penzed, nem hiszem, hogy barki radszolna erte, csak lehet, akkor a totalcar blogon jobban erezned magad 🙂
Felmerul az orok kiszamolo-kerdes: szukseged van ra, vagy csak szeretnel uj autot? Ha csak szeretnel, megeri rafizetni a reszletekre, nem er ra inkabb osszegyujtened a penzt es megvenned?
Tenyleg elkezdjuk kommentekben racionalizalni a 'nem-engedhetem-meg-magamnak-csak-hitelre-de-kell-az-uj-auto' hozzaallast? 🙂
Magyarországon, ahol az autónepperek ott csapják be a vevőt ahogy akarják?
Letagadott törések, hamisitott javitások, visszatekert km órák! Ráadásul nem mindegy ki hasznáta. Egy autót egy nap tönkre lehet tenni! De eladás előtt ebben az országban nem javíttatnak autót, az a néhányszázezer forint is az új gazda kiadása! És ha ez Párizsban történik, a gatyája is rá megy! De bocsánat, okos úr nem megy Párizsba, hiszen Kisvárda is nagyon jó hely! (elnézést, bármely magyar helyiséget emlithettem volna) De okos úr gondolom nem vesz háromszobás lakást, hanem szoba konyhát vesz. Nem vásáról csak a kinai piacon, és csak tesco gazdaságos élelmiszert vásáról. Hű, menniyi pénze lesz nyugdijkor! Ha még a gyerek is csak a használt ruhát kap ( ugyis kinővi), és nem használnak semmi villamos eszközt, hiszen a villany is drága. Sorolhatnám.
Sajnos a cikk írója magából indul ki. Lehet, hogy Ő sznobságbó vesz új autót, de ezt ne vetítse ki másra!
A cikk alapelve es gondolatmenete teljesen helyes, azonban ne feledjuk: az autovasarlast sok minden mashoz hasonloan nem lehet objektivan csinalni. Bankszamlat meg hitelt lehet felvenni objektivan, kizarolag a feltetelek es dijak fuggvenyeben, de autot nem.
Amugy csak nehany esetet irnek ami egyreszt nem szamszerusitheto egyertelmuen, ami meg igen az pedig megerne egy kulon szamitast:
a) Buta ur nem hitelre vesz uj autot hanem KP-re
a 1) Buta ur mivel KP-re vett uj autot es emellett torlesztoreszleteket el tudja rakni Malacperselybe.
b) Buta ur nem csereli le 5 ev mulva az autojat, hanem csak 10 v 15 utan.
c) a) b)
d) Buta ur nem ert az autokhoz, igy nem tudja felmerni a maganszemely altal kinalt jarmu allapotat
e) Buta ur nem bizik az autokereskedesekben d)
f) Buta urnak megeri az uj auto felara, azt hogy ne erje varatlan meghibasodas (illetve ha megis bekovetkezik, azt a garancia fedezi)
g) Buta urnak megeri az uj auto felara, az uj autokban levo fejlettebb biztonsagi, kenyelmi, illetve technikai megoldasokert
Ezek jutottak eszembe, lehet trollkodni 🙂
Ja es megelozve az a) pont-ra esetlegesen erkezo "Na de ki tud manapsag KP-re uj autot venni?" kerdest: ha nem tudsz ne vegyel uj autot.
Hitelre az idiotak vesznek magancelra, hameg munkahoz kell epitse be az arkepzesbe (berigenybe).
Nekem van Buta barátom, aki mára Okos lett, pont egy autóhitel miatt 🙂
A párizsi és berlini magas szervízdíjjak miatt ott olcsón megvehető a 6 éves Ford, itthon meg független, ügyes szaki jó áron javít, ilyen meg minden faluban akad.
Bármely hitel átkúrás, hiszen a 10 millás lakás tulajdonképpen 15, mondjuk, de eladáskor csak 10-11. A kocsinál mégrosszabb, az 5 millás kocsi 8-ba kerül és 2-3-ért tudja eladni...
Ha annyira kell az új autó, akkor egy használt, néhány százezres, megbízható típus megvásárlásával és néhány éves használatával kigazdálkodható az új csoda árának jelentős része.
Nekem E11 Corollám van, még nem tartok 1 milliónál a teljes kiadásokat tekintve, de a vételár áráért talán ma is el tudnám adni. Ja, és a 70E-t félreteszem havonta 😉
Véleményem szerint ez a cikk nem a rongyrázásról és sz*rrágásról szól, hanem az észszerűségről.
szerintem sokan elvetettétek a sulykot.
autó, új autó kb mindig is luxus volt, csak manapság esetleg kisebb luxus.
a cikk lényege nem erről szól. Autó helyett állhatna félévente lecserélt, mindig a legújabb, legtrendibb mobiltelefon, plazmatévé, mosógép, akármi.
egyszerűen arról van szó, hogy vannak dolgok, amiket meg kell fizetni, vannak dolgok, amikért aránytalanul rengeteget kellene fizetni. Az új autó hitelre tipikusan ilyen. Az pedig, hogy ki engedheti meg magának; ki mit gondol, hogy megengedheti magának; illetve, ki mire költi el a pénzét, mindenki magánügye. (csak aztán ne legyen pofázás, hogy nyugdíjasként mégis fizetni kell a BKV-n...)
Ez a poszt is a hitelről szól: Buta úr szereti a bankokra költeni a pénzét, kamatfizetés formájában (akár a tudta nélkül, mert a reklámban ezt nem mondják el, csak a kiszamolo-n 🙂 ). Ez az ő magánügye.
Lehet nem Buta és Okos úrnak hívni őket, egyszerűen Mr. White és Mr. Black.
Az is le van írva zárójelben, hogy az első öt év után O. már vehetett volna kp-ért új autót
Felesleges túlzásokba esni, mindenkinek más-más dolog a fontos. Ez a post szerintem nem arról szólt hogy új autót nem szabad hitelre venni, hanem hogy felhívja az emberek figyelmét egy hitel hosszú távú költésgeire és következményeire. Lehet hitelre új autót venni ha az ember teljes mértékben tisztában van annak a költségeivel, következményeivel és azt tudomásul is veszi.
így van. nem az új autóval van baj, hanem a hitelre új autóval. Lehete használtat is hitelre, de az sem jó. A hitel a rossz, ezt próbálja Mr. Kiszámoló magyarázni.
Lehet bennem van a hiba, de úgy gondolom, bőven elég Kisvárdában és nem Párizsban nyaralgatni. Persze, majd egyszer-kétszer az életben én is elmegyek a világ másik részére, de nem ennek kell lennie a standardnak. Háromszobás lakást is az vegyen, aki megengedheti magának. Ha meg a te gyereked növi ki fél évente a ruháit, majd te is rájössz, van a márkás cuccokon kívül is választék.
Ezek számomra teljesen alap dolgok, még csak azt sem érzem, hogy ezek betartásával én most spórolnék. Egyszerűen csak nem szórom a pénzt az ablakon. Akkor sem, ha megtehetném.
Ellenben a tescos kaja más tészta (enyhe képzavarral fogalmazva). Meg lehet olcsóbb is egészségesen táplálkozni, nem silány szart enni.
Kínai piac sem annyira olcsó. Lehet ott is venni ezt-azt, de ott az árhoz mindig hozzá kell számolni, hogy a használható élettartam is töredéke.
A villany meg nem drága, főleg nem a felsorolt dolgokhoz képest. Nem kell spártai körülmények között élni, csak ésszerűen.
a) Lehetne készíteni ilyen számítást is. Egy ilyen buta úr sokkal kevésbé buta, mint a posztban szereplő. De sajnos a posztban leírt típusból is rengeteg van, az írás ettől próbál minél több embert eltántorítani. Lehetne a Kevésbé Buta úrról is írni valamikor. 🙂
a 1) Okos úr ekkor is az új autó árával többet tesz félre. De ugye megint itt a lényegi különbség, hogy a Kevésbé Buta úr legalább megengedheti magának, hogy buta legyen. A felesleges pénzét mindenki úgy veri el, ahogy akarja. Csak egy életre eladósítani magunkat nem menő.
b) Igen, erre kéne rávezetni a Buta urakat, kezdetnek megtenné.
d)-e)-f) Épp ideje, hogy az emberek elkezdjék tudatosan intézni a pénzügyeiket. Ugyanígy kívánatos lenne, hogy milliós költések előtt legalább kicsit utánanézzenek a dolgoknak. Nem pedig 4 millával többet költeni, csak mert akkor új, és megspórolok pár óra utánaolvasást/utánajárást. Megéri a fáradságot.
g) Ha valaki komoly megfontolások után így dönt, az nagyon helyes (mármint nem az a helyes, hogy így döntött, hanem hogy megfontolta, nem csak hasraütött). A valóságban ez nem így szokott történni. Sajnos.
Egy 8 éves Focusom van. Innen az autómárka. Ésszel vettem, két-három hétig kerestem az autót. Amikor megtaláltam, elvittem szakszervizbe, ahol 9(!!!!) ezer forintért megnézték, körbemérték, hogy nem volt törve és reális a 112 ezer kilométer ami benne van. (Eleve keveset futottat kerestem, Magyarországon vásároltat.)
Közel egy év alatt NULLA forintot költöttem rá, lassan az első fékbetétet cserélni kell, kb. 20 ezer forintos kiadás. Egy új aksi is lesz tél előtt, ez kb. 25 ezer Ft.
Használt autót is lehet ésszel vásárolni.
Ezt is ki akarom számolni, hogy mennyi lenne a különbség, ha készpénzre veszik a verdákat. Értékvesztés plusz elmaradt kamatok.
Azért az is sokkoló lesz, ha nem is ennyire.
Az legyen a következő cikk. 🙂
Akarok majd írni egy másik cikket, ahol végigvesszük az egyéb kiadásokat is a nyaralástól az új mobiltelefonig.
De azt majd később, az autó most csak egy példa volt, igaza van nnk-nak, bármi másról is írhattam volna. (Bár az autó értékvesztése elég szívenütős dolog, nem hiszem hogy egy mai 5 éves, keveset futott autó annyival rosszabb, mint egy új, hogy csak a negyedét érje az ára.)
Nem kötekedésből, de ebben a két mondatban kérlek javítsd a számokat (tizedes és ezres elválasztó jeleket), mert ez így nem stimmel. Kicsit meg is zavart olvasáskor.
-"Nos, a 120 hónap alatt 7,5%-os kamattal a hitelfelvétel hiányából félrerakott havi 70 ezer forintja a kamatok miatt 12,455.124 forintra hízott."
-"Tehát Buta úrhoz képest, aki mínusz 2,6 millió áll és még autója sincs, Okos úr 11.455.124 millió forinttal gazdagabb tíz év alatt..."
Amúgy tetszik a cikk. Engem egy albérlet-lakásvásárlás összehasonlítás is nagyon érdekelne, hasonló kivitelben.
Köszi javítottam.
A kért cikk pedig: //kiszamolo.hu/alberlet-vagy-sajat-lakas-melyik-az-olcsobb/
Hát igen, hogy mi okosak legyünk, VALAKI MÁSNAK meg kell vennie előttünk az új kocsit, és használható állapotban tartania....:))
Én mentem leelőlegezni a vadiúj Suzukit 1997-ben (kp-ra vettem volna), aztán megláttam a 4 éves Corsát az udvaron (valaki becserélte új Suzukira) és elcsábultam. Az autót 13 éves korában adtam tovább közeli rokonnak (ma a nyugdíjas bácsikám használja, megy még), mikor már gyerekkel kinőttük a háromajtósat, és külföldi munkatárs hazamenés miatt (ráadásul ott másik oldalon hajt a nép) árult egy másfél éves Astrát. Nem kellett a kutyának se, annyira fapados volt szegény - csak nekem. Kutya baja, persze már cseréltünk benne egy-két dolgot, sokat hajtottam városban pár évig, de volt olyan év, hogy olajcsere oszt kész, néha lemostuk.
Azért albérletbe két gyerökkel nem mennék, és harmincéves koromig elég volt a "gyerekszobámban" laknom. Van egy házunk, nyilván befektetésnek van jobb, de mi lakni akarunk benne, és hitel meg nincs rajta.....szóval mindenki döntse el a hedonizmus és a kuporgatás közt hol az a pont, ami ésszerű és kellemes neki.
"Pár kérdés: ha senki nem vesz új autót, kitől vesz használtat Okos úr?"
Ha globálisan nézzük, akkor ez esetben csökken az új autók ára, nő a használt autók ára, tehát egyre kevésbé éri meg használtat venni. De nem kell globálisan nézni, tőlünk nyugatabbra többen megtehetik az új autó vásárlást, nem csak hitelből, a hazai használt autó piac jelentős részben importra épül, ha nő az igény, többet hoznak be.
"Miért jó évente többször a tengerpartra menni?"
Lehet mást is kezdeni a pénzzel, nem ez a poszt lényege.
"Mi van, ha nem érem meg a nyugdíjaskort, és cserébe csak régi autóval jártam, miközben mindig egy újra vágytam?"
A példa alapján a 2. vagy 3. ciklusban már új Audit vagy Mercedest is vehetsz, ha kihúzod addig használt autóval. Általában igaz, hogy amellett, hogy ebben az esetben az autó gyors értékcsökkenése is játszik az első időszakban, a megtakarítás->vásárlás->megtakarítás->vásárlás út olcsóbb, mint a vásárlás->törlesztés->vásárlás->törleszt...
Hát nem tudom, mikor 10 éves körüli voltam, már akkor divatba jött az új Suzuki hitelből, szüleim meg ennek ötödéből vettek egy régi Audit, és az 6 évig nagyon jól bírta, nem volt vele gond, és kb. 60%-ért el lehetett adni.
És gyerekként nem voltak márkás cuccaim, csakhogy ez baromira nem érdekelt, viszont mikor egyetemre mentem, nem mondták azt, hogy keressem meg a megélhetésem költségeit ezen időszak alatt, míg igen sok, amúgy csóróbb osztálytársamnak megvoltak a márkás ruhák, majd mikor végeztek a középiskolával, megmondták a szülők, hogy munka van, nem továbbtanulás. Kinek mi a fontosabb...
Aki használtat vesz hitelre, az általában azért veszi, mert feltétlenül autóra van szüksége, és nincs pénze. Itt nem csak a hitel költsége magas, hanem új autónál az értékvesztés is. Tehát ha új autó 5 millió, 1 éves autó 4 millió, akkor 1 millióba került, hogy egy évig új autód volt, ha 5 éves 1,5 millába kerül, 6 éves 1,3 millába, akkor 300 ezerbe került, hogy egy évig volt autód. Tehát első évben helyből ott a 700 ezres különbség.
"Hát igen, hogy mi okosak legyünk, VALAKI MÁSNAK meg kell vennie előttünk az új kocsit, és használható állapotban tartania….:))"
Mint ha csak a tőzsdén kereskedhető tőkevédett alapokról beszélnénk 🙂
Darkosia: az Én gyermekeim felnevelődtek, nem nővik ki a ruhát. De mindig minőségi ruhát kaptak. Kisvárdán is lehet nyaralni? Érezd jó magad. Én már voltam ott!
Zabalint: nem értem hozzászólasod második felét miért nekem céloztad. Azt hiszem elszabtad.
növik
Nem érdemes új autót venni. Főleg nem Magyarországon. Az autó árában akkora adóterhek vannak: 27%-os áfa és regisztrációs adó ami teljesen irreálissá teszi árukat. Az, hogy egy egyszerű C kategóriás autó 1,6-os motorral 5 millió körül kóstál, már vicc kategória. Az adóterhek, a kedvezőtlen deviza árak mellett a gyártók is folyamatosan egyre drágább modelleket dobnak a piacra, hasonló specifikációkkal, vagy éppen lebutítva mint az elmúlt években. A C kategóriában a legnépszerűbb modelleket: J Astra, V Golf, Focus, 3-4 éve még 3,5-4 millióért lehett megvásárolni most 5-5,5 millióért kínálgatják. Mindenképpen érdemesebb használt autót venni, bár a piacon éppen a jó minőségű 3-4 éves autókból van hiány. Az import megfontolandó, amióta lecsökkentették a regisztrációs adót
Tényleg elég durva ezt így leírva látni... Vagyis valójában azt, hogy egy használati eszközön mennyit tud spórolni/bukni az ember. A használt autót hitelre nem mindig rossz döntés. Ezt személyes példán keresztül is be tudom mutatni. Anno volt nekem egy "örökölt" Renault 19-em, ami szó szerint kirohadóban volt alólam, lévén már betöltötte a 18. életévét és a 300.000 kilómétert... ekkor el kezdtem számolgatni, hogy mi érné meg jobban.. felújítani "olcsó" pénzért és megtartani még pár évig vagy venni egy újabbat... nos a számolgatásokkal odáig jutottam, hogy ha tényleg megcsináltattam volna rajta minden hibát, akkor 3 év alatt közel 400.000 Ft-ot kellett volna rá költenem. Mivel ezt nem akartam, ezért elkezdtem keresgélni a használt autók között, ahol rátaláltam egy nagyon jó állapotban lévő 2000-es Suzuki Swiftre, amit hitelátvállalással kínáltak összesen 150 kp 450 hitel eloszlásban. Itt még ugye 200.000 60.000 átírás bukóban voltam, azonban már itt is megérte volna váltani, mert közel 10 évvel fiatalabb autóm lett volna, sokkal magasabb felszereltséggel, mint ami a Renaultban volt. De itt még nem állt meg a dolog, ugyanis hozzájött a fogyasztásból adódó kiadáscsökkenés, ugyanis a Renault kb. 7.5-8 liter benzint evett 100 km-en ellenben a Suzuki 5.7-6.5 literével... gyakorlatilag ezzel a kicsivel több, mint 1 literes különbséggel, további 270.000 Ft-ot spóroltam 3 év alatt, ami valljuk be, nem kevés. Ezek után már nem volt kérdés, hogy mit tegyek... eladtam a Renaultot 90.000 Ft-ért és megvettem a Suzukit hitelátvállalással, minimális önrésszel és nagy örömmel:)
Új autót venni , pláne hitelre a tehetősek luxusa. Sokan azt hiszik megengedhetik maguknak , de ez sok esetben hiú ábránd. Közhely de igaz : Ahogy a szalonból kigurul az autó , máris veszíttetünk több százezret egy 5 milliós autónál.Hitel esetén a tényleges kifizetett összegről ne is beszéljünk.
Egyébként azzal sem értek egyet , hogy "okos úr" használt autójának szervizelése drágább lenne. A garanciális márkaszervizek ugyanis a legnagyobb lehúzók gyülekezete. Egy jól megválasztott 5-6 éves autóval évekig nem lesz komoly gond.
2011 nyarán beszéltek srácok az új Suzukik előállítási költségeiről, minden egy millió alatt volt, a többi adó, profit, illeték, reg. díj stb...
Állításuk szerint a felhasznált alkatrészek ára pár százezer Ft, mondjuk durván 500ezer Ft, a gyári beszerzési költségek alapján a Swift-re.
Jobbkormányos autót fillérekért kapni :). Normál "magyart" most 700ezer - 1 millió között néztem, jó állapotú autókat lehet találni (A-ból B-be eljutás normálisan), családi kombi autók vagy kisbusz is, mivel pang a piac.
A tapasztalt szerelők (baráti) segítenek a jó modellek kiválasztásában, nem véletlen, hogy ők is többnyire 15-25 éves, mégis csillogó és szép autókkal járnak.
Sokszor rengeteget lehet alkudni, mivel mondjuk 3 hónapja senki rá se nézett a például fél éve eladó autóra, ilyenkor sok magánszemély és kereskedő dobni akarja.
Én már kétszer pórul jártam, de a második pofára esés kisebb volt, és utána gyorsan talpra álltam.
Akinek nem luxus, ne vegye magára! 🙂 Használt, használt, alig használt! 🙂
FORD FOCUS Kombi 1.6 Comfort még 9 évesen is autó. Aki bele akar kötni, annak jó dolga van, vagy volt :)))
Minek szervizeltetni az autót jó drágán? A karbantartó munkákat bárki meg tudja csinálni az autón! Én 10 év alatt egyszer sem vittem szervizbe a verdát és még mindig megy!
Ott a pont, egy kis műszaki érzékkel egyszerűbb javítások simán mennek otthon, persze ehez kell szerszám és egy mechanikailag egyszerűbb autó 🙂
Sokat lehet tanulni Ed Chinától és a Haynes Manualokból 😀
Az autóvásárlás pláne a használt külön téma. Simán bele lehet futni egy lehúzós autóba. A Keveset futott autó is olyan mint a fehér holló. A szervizes átvizsgálás pedig csak felületes vizsgálat. pl a hengerekbe nem tudnak bele nézni, mi van benne, mekkora a kompresszió, a kopás, eszi -e az olajat... stb. Nem egy ismerősöm futott bele ilyen átvizsgálás utáni motorgenerálba. Itt kelet Európában mindenki a keveset futott autókat keresi. A nepperek ezt meg is teszik nekünk, tekergetik az órákat. Van egy adag zsákbamacska érzés :o)
Mindenesetre valóban meg kell fontolni. Viszont nem lehet mindig racionálisan gondolkodni. Van hogy a szívére hallgat és arra is kell hallgatnia. Pénzügyekben persze egyszerű, mert az nem szívügy... :o)
Mondjuk a panelben necces elvégezni egy olaj cserét. Nem lehetetlen vállalkozás, de nehéz. Mondjuk egy vezérlés csere házilag senkinek sem fog menni. Spec eszközök kellenek és pont. A 90 évek eleje óta gyártott autók pedig tele vannak tömve elektronikával. Egy ma öregnek számító 10-15-20 éves autóhoz is diagnosztikai eszközök kellenek. Mondjuk aki autó szerelő és megvan az ismeretségi köre az otthon magának megoldja de a többieknek otthon csak sufni tuning... Vagy említhetnék egy kuplung tárcsa cserét, azt konkrétan el lehet felejteni házilagos javításra. Szóval ezt a mindenki magának otthon elvégezheti duma jó csak átgondolatlan. Egy trabi, vagy kispolák, 1-2 haverral valóban javítható házilag vagy egy Lada. Egy Focus már csak az esetek 20-25% -ban. pl fékbetét csere, és hasonlók.
A markaszervizrol: nekem ho vegen lesz az elso eves szervizem (egy Hyundai i30rol van szo), ezugyben korbeemaileztem a budapesti illetve kornyeki szervizeket, hogy mennyi az annyi.
55ezertol 29ezerig ment a szoras, ez utobbi 29esnel raadasul ~9et meg lejohet ha nemkell pollenszurot cserelni (ami szanszos).
Oke, hogy ez meg csak az elso evi, de ~30ezer forintra ne mondja mar senki hogy sok egy eves szervizert.
Mar csak azert sem mert arra sem gondolnak sokan, hogy ilyenkor nem csak az olajcseret fizeted meg (ami persze aranyarban van), hanem azt is hogy azzal hogy a markaszerviz belepecsetel a konyvbe igen konnyen rajuk lehet verni egy kesobbi balhet, ha kiderul hogy "ja bocs, megse volt 5 evig cserelve az olaj" es emiatt szetmegy a motor.
Pedig határozottan neked ment. Te beszélsz a drága ruháról, mint az életben fontos dologról, amiből Okos Úr kimarad, és hiába van X milliója, ha szerinted nem él jól.
Szerintem ez a kockázat, hogy még ha alaposan átvizsgáltatod, akkor is lehúzhatnak, bőven be van árazva a használtautó piacon. Abba gondolj bele, hogy majdnem 3 darab 5 éves autó kerül annyiba, mint egy új.
Hmmm, szóval hogy is van ez az adózok utána? A malacpersely 7,5%-a után adóznom kell minden évben, beírni az adóbevallásba?
Halló, erről eddig miért nem szólt senki?!? Minden megtakarításra ezt kell, csak a TBSZ-re nem?
És ha minden évben berakom TBSZ-re hogy lesz abból kiveszem, mikor majd a házat is akarom venni, de a tavalyi TBSZ még nem kivehetős?
Okok, nem vagyok egy közgazdász..., csupán hétköznapi gyüjtögető. Hogyan is van az az iskola, meg könyv és egyebek? Kattintottam akadémiára cimkefelhőben, de csak a hirdetést találtam. Ki lehetne írni oldalra, vagy valahova, hogy is áll most a dolog? Könyv ugye folyamatban?
Nem te adózol az adóbevallásodban a Malacpersely hozama után, hanem a kamatadót a CIB fizeti ki (annyival kevesebb kamatot ír jóvá), neked ezzel semmi tennivalód nincs. Egyedül a TBSZ-nél kell neked foglalkoznod az adózással, de ott is csak akkor, hogy feltöröd az 5 éves futamidő lejárta előtt.
Jó a cikk, mint mindig, a számítások hasznosak és érdekesek, de az kár, hogy az Okosúr/Butaúr névválasztással kijelölöd a saját preferenciáidat és úgy teszel, mintha ez lenne az Egyedüli Helyes Út. Pedig ez csak értékválasztás kérdése, ha holnap a két urat családostul kivasalja egy kamion, akkor könnyen kiderülhet, hogy mégis Buta úrnak volt igaza. Vagy ugyanígy egy Legokosabb Úr is mondhatná, hogy de hülyék vagytok mind, járjatok inkább biciklivel és akkor nem visz el negyven évesen egy infarktus, az autókba ölt milliókból meg vegyetek inkább mittomén egy szép házat kerttel.
Igen, Malacpersely után adózni kell, de automatikusan levonják, barátnőmnek ilyenje van, csak diák verzió, ahol elég 2 ezret befizetni havonta.
Nyilván a legjobb megoldás a tartós megtakarítást TBSZ-be tenni. A TBSZ is bontható egyébként bármikor, csak akkor ha még nem telt le a 3 év, a hozam után be kell fizetni a 16% kamatadót, 3 év után 10%-ot. A gond ott van, hogy a bankbetétes TBSZ-ek ilyen szempontból szarok, mert bank függő, de jellemzően nem fizetnek feltörés esetén teljes kamatot, már az is jónak számít, ahol a felét kifizetik. Értékpapír TBSZ-nél viszont ha a mögötte lévő befektetések likvidek, akkor ez nem akadály.
Zabalint: ha nekem irtad, akkor olvasd addig a hozzászólásomat, amig meg nem érted!
Ja, csak ilyen hozzáállással, hogy holnap úgyis elüthet a villamos, nem érdemes élni sem. A példa szerint meg már 10 év után is nagyságrendekkel jobban jár Okos úr, és bármikor dönthet úgy, hogy akkor most kezdődik a jólét. Aki hitelből kezdi a jólétet, annak eleve bukta a jövője, hacsak nem számít arra, hogy a jövőben sokat fog nőni a fizetése.
A másik, hogy az sem biztos, hogy ha az elejét nézzük, hogy nagyobb boldogság az új autó és a hitel tudata, mint a régi autó és az anyagi biztonság.
Szerintem ha már preferencia kérdése, akkor azt érdemes összevetni, hogy ha van új autóra pénzed, akkor új autó, vagy használt autó, a többi meg kamatozzon. Itt is anyagilag a második megoldás lesz messze a nyerő, de már nem annyival, és itt már felmerül a miért ne éljek jól, miért ne legyen új autóm kérdése, szvsz a hitelből jól élés lehetősége normális embernél nem merül fel.
Belekötni mindenbe bele lehet! Ezt tartsd szem előtt.
Hát tudod szervize válogatja. Olcsó húsnak pedig híg a leve. 30k szervizért oké, de mi van benne és ebből mi az amit megcsinálnak.
Egy jó minőségű Motorolaj 4-5 liter 8 de inkább 10k tól indul. Ha mondjuk több kell akkor lehet szorozgatni felfelé. Olajszűrőből sem érdemes az 500FT -os darabot számolni 2000-5000 között azért elmegy. Levegőszűrő is hasonló nagyon olcsót felejtsük el. A Kifujkodással együtt...
A rezsi óradíjak 10k körül szórnak de van 15 és 20k ért is 10 alatt mondjuk az általános szervizek működnek meg a szakik.
Ezeket számolgatva mondjuk 20k -t számolnak az olajra és 29 ből megvan a dolog. Félnék bevinni ilyen szervizbe. Vagy ha bevinném csak akkor ha végig lehet nézni mit művelnek, mert ez önköltség alatt van. vagy épen hogy 0 kijönnek az egésszel. De ebben más már biztosan nincs.
A legtöbbször úgy dolgoznak hogy leengedik az olaj egy részét. Majd rátöltenek. Jobb esetben gyári olajat rosszabb esetben valami hasonló viszkozitásút, de ez nem jelenti azt hogy megfelel feltétlenül az előírt kívánalmaknak. Ez utóbbira néhány ezer km után nem lehet rájönni, inkább 100-200 ezer km után jön egy elkopott hajtókarcsapágy vagy hasonló nyalánkságok. Ami után 500.000ft az induló javítási költség. Ha be is viszed a 30k -s szervizre árgus szemekkel figyeld végig! Ha nem engedik már fordulj is kifelé köszönés nélkül! Mondjuk az 55K szerviznél is hasonlóan járnék el.
Oppá, ez az első poszt itt amivel nem értek egyet ezen a blogon. Persze a hitel rossz, ha nem további bevételt indukál ezt értjük.
De itt a használt autó <-> új autó összehasonlításában elfelejtkezünk a garanciáról, a asszisztance szolgáltatásról, ilyesmikről. Nem véletlen, hogy Magyarországon a fenti használtautó árak vannak, sokan nem költenek állagmegóvásra, tekerik az órákat, szervízkönyvet hamisítanak, stb-stb.
Ez egy olyan dolog, mint a kockázati biztosítás, ha nem történik semmi akkor kidobtad a pénzed az ablakon. Ugyanígy használatautóval is igencsak mellé lehet nyúlni még az állapotfelmérés ellenére is. Neked szerencséd volt, ezúton is gratulálok a választáshoz, node ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek szerencséje lesz. És "Buta Úr"-nak nevezni azt aki ezt a hazárdírozást nem vállalja( mert esetleg nem ért annyira a kocsikhoz, hogy ne lehessen megvezetni ) szerintem nem szép dolog. 🙂
Ennyi erővel mondhatnám én is, hogy "Buta úr" bankbetétbe tette a pénzt idén januárban ~10%-os hozamra az mekkora lúzer, mert "tudvalevő" volt, hogy az OTP emelkedik 33%-ot( kamatadó után 25-öt ), így 3 hónap alatt nem 2,5 hanem 25%-ot lehet kaszálni( "Okos Úr" biztos ezt tette ).
Itt is valakinek bejött, de ha mondjuk leesik 2000-re akkor is ezt mondanánk? 😉
Alapesetben igazad van, tortenetesen itt a legolcsobb szerviz egybeesik a Hyundai Klub forumon gyakran posztolo es jo hirnevu szerelovel, igy megelolegezem a bizalmat nekik valoszinuleg.
És ha okos úr egy fasza biciklit vesz inkább? 🙂
Az egész jól hangzik mindaddig, amíg kellemes kint az idő, és amíg el nem lopják, vagy amíg el nem kell vinni dokihoz az 1 éves gyereket, stb.
Sokan félreértették, ezért akarok megint írni róla. Nem arról van szó, hogy ne vegyél új autót, akár 40 millióért is, ha megteheted. Itt a "ha megteheted"-en van a lényeg.
A tervek szerint a jövő héten bővebben kifejtem.
A használtnak van még egy előnye. Az extrák nem kerülnek semmibe. Amikor én vettem, a full extrás felszereltség kb. 20e-rel került többe, mint a fapados, ugyanannyi idős, ugyanannyi km-rel.