Valamit néztem tegnap a Google Streetview-n és döbbenetes volt látni, hogy a 2012-ben felvett képeken talán minden tizedik házra ki volt függesztve az eladó tábla. (Ideje lenne már frissíteni, kedves Google, de ez egy másik történet.)
Belegondoltam, hogy tényleg, 2010 és 2015 között a mi utcánkban is a házak harmada, ha éppen nem több eladó volt évekig, s a legtöbbön tábla sem volt kint, hogy eladó, csak tudtuk, hogy árulják. (Pedig Budaörsről beszélünk, az akkor is felkapott hely volt.)
A szomszéd házat öt évig árulták, mire el tudták adni a tervezett ár alig több, mint feléért. Nem csak az elképzelt árért nem volt vevő, hanem nagyjából semmilyen árért sem. Amelyik ház pedig valamiért kicsit is rossz volt (elhelyezkedés, keskeny telek, túl meredek feljáró, garázs hiánya, stb.), azt meg se nagyon nézték, mert minek, volt rengeteg másik eladó.
Mekkorát fordult a világ néhány év alatt. Ha most már nem is, de másfél-két éve még egymás kezéből tépték ki a vevők a kilincset, hogy ki vehet meg egy negyvenötéves panelt 35 millióért.
De érdemes megemlékezni arról, mit volt itt öt éve, hány évig kellett árulni egy-egy ingatlant, mire vevő lett rá. Furcsa volt így újra látni az akkori utcaképet a rengeteg eladó táblával.
Ismerősöm kb. 6-7 éve vett egy házat egy borsodi faluban, ahol még rendes bolt sincs, messze van mindentől, és kb 20 fő a lakosság. Az eladó akkor már több, mint 10 éve árulta a házat, és 4 millióért adta el. Bár költött is rá ismerősöm, tavaly 20 millióért meghirdette, és azonnal ugrott rá több vevő is, heteken belül eladta. Valószínűleg drágábban is elment volna.
A jelenlegi helyzetben tanácstalan is vagyok mint eladó. Dél-Dunántúl, megyeszékhely, belváros, kisméretű lakás, modern, felújított. Van valami ötlet az árazásra? Minden olvasnivaló, gyakorlati jótanács, stb. érdekel ami korrekt támpontot adhat.
kisbolygó, amit látok házaknál: a tulajok megnézik a többi kegyetlenül túlárazott hirdetést az ingatlan.com-on, a saját, ugyanolyan lepusztult házát szebbnek látja, mint a többit, ezért még arra rárak egy keveset.
Így aztán a 20-30 éves házakat, amikre alsó hangon 25 milliót kellene költeni, még szigetelés sincs rajta, mert akkor még nem volt divat, annyiért hirdetik, mint az újakat. Meg olyan áron akarja eladni, mint a medencés házakat, de az övében még garázs sincs. Vagy egy elfuserált, keskeny telken van, mindkét szomszéd belát az ablakon. De annyiért kínálja, mint a körpanorámást.
Meg se ugatja senki, mert annyival drágább, hogy alkudni is kár.
Eltelik 3-5 hónap, erre a tulaj megbíz egy ingatlanost, de ugyanolyan drágán. Még mindig semmi, ezért megbíz még két ingatlanost. Akik csak annyit tesznek hozzá az ügylethez 5 millió forint sikerdíjért, hogy ők hirdetik. Van olyan ház, amit már heten hirdetnek, de 110 helyett talán 90-ért lenne reális. Nekem akkor se kellene, mert túl zajos, de hátha valakinek. Az ára nem változik, csak az ingatlanosok száma nő, akik hirdetik.
Elrepül egy-másfél év, mire talán belátja, hogy engednie kellene legalább 20%-ot, hogy egyáltalán érdeklődő legyen.
S hogy szívassa magát, leengedi az árat a reálisra, de abból még oda kell adnia az ingatlanosnak rengeteget. Mindezt megspórolhatta volna, ha reális áron eladja magának. Ha fél évig nem viszik el 110 millióért, akkor le kell vinni 100-ra, nem ingatlanost hívni és továbbra is 110-ért hirdetni.
Olvastam, hogy mínusz 13-15% a végső ár a meghirdetetthez képest. Kicsit szétnézve a piacon még egy kicsit keveslem is az alku összegét. A legtöbb felújításra szoruló házat annyiért hirdetik, mintha most lett volna teljesen felújítva, de tényleg teljesen kívül-belül.
2021 januárban is szépen emelkedik a kínálat bizonyos területeken. Pl. Bp VIII. századosnegyedben Ciprus utcai gigatömbben (400 ~lakás) 1-2 éve alig volt eladó, most már 10+ lakást látok...
Miért nem linkeled be azt az utcaképet, hogy megnézhessük a sok eladó táblával? Érdemes lenne beletenni a cikkbe egy linket rá. Vagy akár screenshotot, ha az egyszerűbb.
Péter, Diósd Sashegyet néztem éppen, de szerintem bárhol nézheted random módon, ha kellően öreg a Google Streetview felvétele. Sok helyen már frissebb, jobb alsó sarokban látod, hogy mikor készült a felvétel.
Vajon lesz ilyen a pár éven belül megint?
Arra akarsz célozni, hogy megint ez lesz?
Easyrider, egyhamar szerintem nem. A 2008-as összeomlás után is 2014-re érte el a piac az alját. S most még nem látszik az összeomlás sem. (Igaz, 2007-ben sem látszott jobban, de nem tudjuk.) Arra kár számítani, hogy valami nagy esés lesz gyorsan.
Nosztalgikus erzesekben nincs hiany.
2013-ban ujittatam fel a futesrendszer 0,9M-ert, otlettol atadasig eltelt vagy egy honap. Ket eve meg kozel egy ev vad hajsza utan nagy kegyesen megcsinaltak 1,6M-ert kozel ugyanazt anyameknal.
Nyilaszarocsere 0,6M vs 1,2M.
Uj kocsi 6,7M vs 8,9M.
Hosszu a sor.
Az "Eladó" táblák mentek, a légvezetékek maradtak
Én meg mondjuk csak azért sem számítok ilyen mértékű áresésre, mert most teljesen más a hazai monetáris politika. Akkor magas kamatok voltak, aztán mikor alacsonyak lettek, már mint a rakéta, mentek is fel az árak. Reálértéken esésre számítok, de nominálisan nem, sőt ha vége a járványnak, simán emelkedni fog.
Egy eve keresek lakast a II. keruletben.
Lementettem nagyjabol 20 hirdetest, hogy kovessem mi is tortenik.
Kettot adtak el, a tobbinel annyi tortent, hogy dragabb lett.
Vegul is logikus, ha nem megy el, adjuk tobbert.
CSAK szutykok vannak 100 millio alatt (75nm kell minimum), de olyan szinten, hogy a helyszinen derul ki, hogy felszuteren a hatso szoba, vagy eppen a lakas bejarata a szomszed(!) bejarata is, aki konkretan az eloszobabol megy fel lepcson a sajat szintjere. Az elso 86nm es 66millio, a masodik 100nm es 79.
Dobbenet.
Egy baratom Nagykovacsit nezi ugyanigy, csak telkeket. Testvere 3 eve vett 500nm-t 12 millioert. Egy eve 20-at kertek az ekkorakert, ma mar 30-35-ot.
Helyi ingatlanos meg mondja, hogy egy se kel el, csak almodoznak a tulajok, akik altalaban orokoltek.
A magyarok tobbsegenek egyetlen vagyona az ingatlana. Es amikor araznak, akkor az eletuket arazzak sajnos.
Ricky, van egy ház nálunk, szó szerint 12 éve hirdetik. Az előző válság előtt építették eladásra. A tulaj 85 milliót kért, amikor hatvanért mentek a házak itt. Amikor a többi is 85 lett, akkor ő 110-et kért. Most asszem 140 millió az ára, miközben már 12 éves, de persze még most se kell senkinek. Rohad szét a ház, áll benne a pénze, de reménykedik, hogy egyszer jönni fog egy balek. Állampapírban már hatvanmilliót kamatozott volna a pénze ennyi idő alatt, ha odaadta volna 60 millióért 12 éve, de ő akkor sem adja olcsóbban, mindig az aktuális piac fölé árazza.
Megnéztem egy rakás házat mostanában. Ingatlanos hirdeti, Google Satelite Maps-sel és Streetview-val megkeresem őket. Mind egy hányadék aranyáron.
Csendes mellékutcában Diósdon. Ja, 30 méterre a hetes főúttól, egy festéknagyker mellett, a zsákutca végén a Tigáz telephelye, teherautók ki-be. De legalább a telek jó hosszú és keskeny. Az ingatlanról a legutolsó szó lenne, ami eszembe jut, hogy csendes. De mérges lettem volna, ha az ingatlanossal kellett volna mennem.
Az említett 110 milliós: csak kicsit messzebb a hetes úttól, iszonyat zaj, járda nincs az utcában, a ház túl mélyen, oda folyhat az összes víz. Teljes felújítás kivül-belül.
Árpád lakópark, Diósd 119 milliós ház: szép ház, meg is érné az árát, ha nem száz méterre lenne az M0-s és nem lenne állandó hangzavar. Bónuszként a lakópark mellett egy nagy ipari telep sok céggel, nagy forgalommal és zajjal. Szerintem élhetetlen, nem is értem, miért építenek oda méregdrága házakat.
Budaörs, a kert akkora, hogy éppen beállsz az autóval. Már ha be tudsz éppen fordulni a szűk utcából, nem áll senki a kapukijáróddal szemben. A ház természetesen utcafronti, mi más lenne ekkora kerttel. A ház összenőve a mellette lévővel, tulajdonképpen ikerház is lehetne. De annyiért gondolják adni, mint egy rendes kertes házat garázzsal.
S akkor ott van még a rengeteg, amin még ablakot is cserélni kellene, mert a legolcsóbb műanyag ablakot vették bele húsz éve. De azért 115 millióért árulja az ikerházat, hátha valakinek így is jó lesz. Ja, hogy északra néz szinte minden ablaka? Az már csak a bónusz.
Meg a világ végén van a ház, a buszmegálló is bő egy kilométer, ami nagy szó azért Budapest környékén, csak ezt nem tudod, csak amikor elmész oda az ingatlanossal.
Én hoznék törvényt, hogy bele kelljen írni a pontos utcát, ne ott derüljön ki, hogy majdnem az ablak alatt megy az autópálya.
Meg ott van még a sok 320 nm-es, meg a két és háromgenerációs házak. Na, azokból van rengeteg, kérdés, ki veszi meg őket.
Én ksh adatokat elemezve így látom a Budapesti ingatlanárakat:
2014-től kezdve évről évre drágábbak a budapesti ingatlanok. 2016-tól kezdve csökken az eladott budapesti ingatanok száma. Eközben az a kép él az legtöbb ember fejébe, hogy adják veszik a budapesti lakásokat, élénk kereslet mellett. Az ingatlan oldalak PR cikkei kicsit becsapósak, mert a kínálati árakról beszélnek és nem a tényleges eladási árakról, ezért ennek önmagában lehet árfelhajtó ereje. Amikor meg azt írják egy ilyen PR cikkben, hogy a vevők XY típusú lakást keresik, akkor az csak annyit jelent, hogy az ingatlan oldalon olyan feltételekkel szűrtek, nem azt hogy ténylegesen olyan lakást akarnak. Ez a grafikon szerintem jól összefoglalja a valós budapesti helyzetet:
img.reblog.hu/blogs/26199/1085317/budapesti-lakaspiac-2007-2021044b.png?w=700
@kisbolygó
Ezt javaslom:
Úgy állj hozzá, hogy csak az árat akarod megtudni nem még eladni a lakásod.
Felteszed a hirdetést x áron, és megnézed hívnak-e ezen az áron. Után leállítod 1 hétre a hirdetést, utána felrakod egy másik áron pici változtatással. Szóval megpróbálod felmérni a keresletet.
Ha van a lépcsőházban friss lakás tulajdonos kérdezd meg ő mennyiért vásárolta.
Így lesz saját tapasztalatod azt pedig álltalában sokat ér 😉
Sokaig ki voltam akadva a panellakasok arazasa miatt. A szubjektiv esztetikai problemaktol eltekintve nem tudom elkepzelni, hogy miert kerulnek olyan sokba: mai szemmel mar elavultak szerintem.
Aztan nezegettem ujepitesu ingatlanokat is – foleg lakoparkokat. Majd utolert a felismeres, hogy bar esztetikailag jobb a helyzet, de ott is privatszfera nelkul, mehkaptar modjara epultek a lakasok, es gyakorlatilag a kornyezo szomszedokkal osztozol a lakasodon (vagy a parkoloval).
Hasonlo helyen lakom most is – ujepitesu, berlemeny, privatszfera kb. 0 –, de orulok, hogy csak berlokent. Ha megunom, szedem a satorfam es megyek mashova. Az ingatlanpiac lattan egyre kevesbe tartom ordogtol valonak a berlest. Erdemes belegondolni, mennyibe kerul havonta egy jo lakas/haz, ami jo kornyeken van, relativ csendes, stb. S ahhoz kepest mennyibe kerul megvasarolni egy ilyen ingatlant.
@Kiszamolo
Azt nem szoktam érteni, hogy hogyan van az, hogy kínálati ár alapján csak max. 10-15% van a lokális elhelyezkedés alapján jobb és rosszabb lakások/házak között, és ennek megfelelően a hirdetésekben sokkal nagyobb arányt tesznek ki a rossz lokális elhelyezkedésű lakások és házak. Gondolok itt pl. arra, hogy ha van egy forgalmas út, akkor egy kizárólag belső udvarra néző első emeleti lakásnak sokkal többet kellene érnie, mint az utcafrontra néző földszintinek. Vagy ha van egy utca, amelyik egyik vége egy forgalmas útba torkollik, emellett egy hangos üzem van mellette, annak is jóval olcsóbbnak kellene lennie, mint az utca másik végén tényleg csendes helyen lévőnek. Ha egymáshoz képest ezek jól lennének árazva, akkor jó és rossz lokális elhelyezkedésű ingatlanok hasonló arányban lennének meghirdetve, eladva, csak mondjuk lehet hogy ehhez a rosszabbak 30-40%-al olcsóbbak lennének
Zabalint, szerintem a jó lokációjú, jó árazású ingatlanok elmennek és ott marad a szemét, amit éveken át hirdetnek, ezekkel van tele az ingatlan.com Ezek közül kell kitúrni a jó ingatlanokat, amit vagy reális áron tettek fel, vagy már eltelt a másfél év reménykedés ideje és kijózanodott az eladó.
2015 óta Budapesten a vételek 40%-a befektetés volt, azt viszont nem tudjuk, hogy a korábban megvett lakások hány% AirBNB+hitel, ahol most a lakás nem termeli ki a hitel kamatát. Rengetegen életvitelszerűen álltak rá a tőkeáttételes szobáztatásra, ők most jó nagyot zakóztak.
Ugyanakkor a hitel nagyon olcsó, sokan a befektetők miatt kiestek a piacról, várják a jó vételeket. Egyik oldalról kiestek a befektetők, a másik oldalon jönnek az életvitelre vásárlók. Ha a kereslet erős, akkor épülni is fog sok lakás, ha nem, akkor az épülő ingatlanok számán fogjuk érezni, hogy a piac már nem a régi.
Így nagy áresés Bp-en nem várható, mert ha esnének az árak, akkor az újépítési kínálat csökkenése fogja szűkíteni a piacot, ha pedig lesz kereslet, akkor lesz építkezés is. Építési árak elérték a használt piacot, így versenyezni a használttal nem tudnak.
Falvak, kisvárosok kihalnak, árak kuka.
" A magyarok tobbsegenek egyetlen vagyona az ingatlana. Es amikor araznak, akkor az eletuket arazzak sajnos."
Ez kb. így van.
Én saját tapasztalatból mondom, hogy 2019 végén a 34.9 millióért hirdetett panelt végül 30 millióért sikerült eladni ingatlanossal 2,5 hónap alatt. Az ingatlan.com-os árazásnál én azt látom, hogy aki 1-3 hónapon belül el akarja adni a lakását, az jól árazza be, és akkor biztosan elkel (ezek átlagos vagy átlagnál olcsóbb budapesti ingatlanok). Ha viszont valaki ragaszkodik a rossz árazáshoz, akkor évekig is hirdetheti, nem lesz rá vevő (csak szerencsés esetben).
A másik pedig, hogy úgy néz ki, 40 millió Ft körül van egy lélektani határ, ami felett már kisebb a kereslet az ingatlanokra, és ez szerintem a jelenlegi támogatási rendszerben keresendő (10 millió CSOK + 10 millió babaváró + max. 20 milliós hitel az, amit a legtöbben megkapnak, átlag keresettel). Szóval az árak nominálisan valószínűleg stagnálnak majd.
@kisbolygo : legfontosabb tanácsom: Gondolkodj! Találd ki ki lesz a vevő, miért venné meg? Te miért vetted meg? Meg lehet találni közvetlenül a vevőt vagy ingatlan.com marad?
Ha nincs más, oda kell jó hirdetést írni. Ha elolvasol 100 hirdetést akkor látni fogod mi a jó.
Én ezt csinálnám: környékbeli hasonló ingatlanok (szobaszám, állapot, felszereltség alapján, nem csak nm) árát megnézni. Kicsivel átlag felett felrakni. Aztán 5-15 naponta csökkenteni kb 2%-al az árat. Attól függ mennyire sürgős eladni.
Aki túlélte a devizahitelt, az nem fogja olcsóbban adni, mint amennyit fizetett. Így lesz egy 10 milliós panelből 35 millió, hiszen annak idején a 10 milliós hitelre kb annyit kellett a banknak fizetni.
Most, hogy a kamatok alacsonyak, nem várható nagy áremelkedés.
10,5 M Ft-os felújított panelt vásároltunk 2014-ben XIV. ker. 46 m2, 2019-ben 27-ért hirdettük meg, rá 2 hónapra levittük 25,5-re elvitték alku nélkül, ingatlanos segítsége nélkül. Szerintem, rendkívül túlárazottan, de cserébe, mi is csak túlárazott ingatlant tudtunk venni. Most már újra keresgetjük a lehetőséget, merre lehetne majd továbbmenni.
Mit gondoltok, milyen a piac 2022-ig? Van értelme felülni a hintára, vagy győsz majd a józan ész? A lélektani határ a fent említett 40M a nagyon maximum Székesfehérvár és peremkerületén. Lassan kezdődik a babaprojekt, érdemes lenni résen lenni.
Köszi előre is!
Felmerült, hogy eladjuk a lakásunk. De inkább majd kiadjuk megint, mert jó helyen van, normális tömegközlekedés, rendesen berendezve. Jól el tudnám adni, de egy hasonlóan jót nem tudnék venni...
Felmerült, hogy eladjuk a házat és pont ugyanoda jutottam, mint a lakással. Eladni jól el tudnám - de venni csak olyat, amihez kereshetnék egy halom mestert és még akkor sem lenne a meglévő közelében, max. nagyobb a kert.
Felmerült, hogy a szüleim közelebb költöznek. Szétnéztem, hogy mit tudnának venni. És, egyelőre, maradnak. Mert a házuk ugyan Kádár kocka, de teljesen rendben van, mindenkit ismernek a környéken, jó a házidokijuk.
Szóval marad minden és mindenki a helyén, a házban megcsináltatok pár totál komfort dolgot és hátradőlök pár évre.
Megyeszékhelyen nézem az új építésű projekteket. 3 hónapja egy darab új sincsen. Azt gondoltam, majd az 5% áfával újra szaporodnak gombaként a projektek. Értem, hogy az ingatlanárak is csökkennek, de az áfa 27%-ról ment le 5-re. Az a "csekély" 22% különbség nem ellensúlyozza a kereslet hiányát?
Főleg, hogy új építésűre nagyobb a kereslet.
Másik kérdés:
Valamikor a vírusnak vége lesz. Ez még önmagában nem hozná vissza a befektetőket. Viszont a turizmus be fog robbanni. Dupla árakat kell majd fizetni a szállásért az első évben. Ez már visszahozhatja a befektetőket, nem?
vevő, néztük az árakat: új építésű 100 millió. Bejelentik tavaly év vége felé, visszaigényelhető jövőre az 5% ÁFA. Onnantól új építésű 105 millió.
@Kiszamolo
En egy ideig probaltam elmagyarazni, hogy ma 80 realerteken ugyanaz, mint ket ev mulva a 90, ha egyaltalan eladja majd annyiert, hiszen rohad le ahogy te is irod.
Azt is ecseteltem, hogy meg egy MAP-pal is jobban jar ha nem kenyerre kell (ezt a proli mondatot 10-bol 9 elado elsuti).
Barmit mondtam falra hanyt borso volt.
Amit itt valaki emlitett, hogy az arak egyformak, az is botrany egyebkent.
XIII., XIV., keruletben 80 millio egy lepukkant gangos"nagypolgari"?
Ilyet is ki a joisten vesz meg?
@Kiszamolo Az ingatlanos szakmára tényleg ráférne már egy reguláció, egységesítés, és igen, akár törvényileg is. A minőség nagyon lent van. Pl. adják már meg a telek méreteit egy hirdetésben kötelezően, ne nekem kelljen felhívni 20 hirdetést, hogy aztán nagy kegyesen elárulják az utcanevet és utána 18-nál kiderüljön, hogy egy 8m x 120 m-es szalagtelekről van szó...
Anton von P, a hitelügyintézésnél bevezették a 2%-os jutalékplafont. Ebből megkap az ügynök 1,2%-ot, a többit lenyeli a cége.
Lett nagy felháborodás, hogy vége a szakmának, mert előtte 3,5-4% volt a jutalék.
Aztán láss csodát, nem lett vége a szakmának. Sok kókler otthagyta, a maradék megél a fele jutalékból is.
Ezt kellene az ingatlanosoknál is. Ha rajtam múlna, az első 100 millióig 2% jutalék, felette 1,5, 200 millió felett 1%.
Plusz kötelező az utcanév és ha van fotó, legyen kívülről is, hogy még mielőtt elmegyek, tudjam, hogy hol van és mennyire lepukkant. (A vasút mellett 20 méterrel, köszi, éppen most is hirdetnek egy ilyet, ezt az apróságot elfelejtik megemlíteni. Hátha nem veszem észre, amikor elmegyek megnézni, hogy az utca túloldalán megy el a budapesti vasútforgalom ötöde éjjel-nappal.)
Ha meg az ingatlanosnak annyi a hozzáadott értéke, hogy tudja a telefonszámot, akkor haljon is éhen. Én már a létezésük okát sem értem az internet korában.
Lassan összejönne a pénz házra, hitel nélkül és pont azt látom, amit Miklós leír. Durván kompromisszumos, előnytelen telken lévő ház, marha sokért. Vidéki megyeszékhely és 70-80 millióért elég felújításkényszeres 20-30+ éves házikókat árulnak. Az ingatlanosok meg olyan vicceseket írnak 20 négyzet gyepre, hogy gondozott pázsit, öntözőberendezéssel (slag), meg dupla garázs, igen két Trabantnak. Nagy nappali, igen, csak a mértani közepén egy óriási kenyérsütős hatalmas kandalló, régi ablakok, 0 szigetelés és társaik. Azért elkelnek lassan ezek is, de látom, hogy akik beköltöznek nagyot álmodtak. A rossz, lukas ajtó megmaradt, kerítés rozsdás, csak minden második ablakot cserélte ki, a többit átfestette, tetőn csak a legszükségesebb lett megcsinálva. Így inkább marad az ember lakásban. Az újak amik itt épülnek meg még botrányosabbak minöségben sajnos.
@kisbolygó: javaslom, hívj egy értékbecslőt, mert hiába nézegeted az ingatlan.comot. Vidéki néhány milliós ingatlannál ez egyszerűbb, de itt Bp-en nehéz beárazni saját magadnak az ingatlant. Saját tapasztalatból mondom, most adtunk el egy peremkerületi házat és bizony néhányszor elkerekedett a szemünk, főleg amikor a három évvel ezelőtti értékbecslés frissítését megláttuk.
A lakóhelyemen azt látom, hogy, sokan csak árulgatják az ingatlanukat közel 6-7éve. Mert amikor el tudta volna adni 9mió-ért akkor 11mió-ért árulta, most, hogy eltudná adni 11mió-ért, most 14ért árulja. Vagyis az ingatlanhirdetések 60-70százaléka évek óta ugyanaz és folyamatosan emelgetik ugyanannak az ingatlannak az árát.
Fogalmam sincs, hogy ennek mi az értelme, talán mindegyik arra pályázik, hogy majd pont ő tudja eladni áron felül?
Van egy nyaraló, felújítva 40m2, 2016ban felrakták a hirdetését bőven túlárazva 14,5mió-ra (akkoriban 6mió-ért adtak el hasonlókat és annyiért meg is vették azokat), azóta is annyiért árulják és még mindig nem vették meg.
Ja és ezek a hirdetések frissülnek, néha változnak a fotók, a leírás.
Mi az elmúlt félévben nagyok sok házat megnéztünk Érd, Diósd környékén, mivel a jelenlegi 50nm-es panel két kisgyerekekkel, HO-ban dolgozva nem a legkényelmesebb. Mostanra egyszerűen belefáradtunk a keresgélésbe. Élhetetlen, rosszul megtervezett ikerházak, ha esetleg jó a tervezés, akkor a helyszín vállalhatatlan, és végül sok esetben szembesültünk a katasztrófális kivitelezéssel (belefelé lejtő terasz, elrontott rétegrend a nappaliban, így az első lépcsőfok duplája mint a többi). Garázs, tároló szinte sehol sincs. Gondolkoztunk, hogy belevágunk egy építkezésbe, de ott a generálkivitelező próbálta minél olcsóbban kihozni a házat. A 75millás kezdőárban kb semmi sem lett volna benne, mindenből a legalapabb került volna a házba.
Amikor kijött a 5%-os áfa kedvezmény, akkor a kedvencnek jelölt házak árai 2 hétre lementek 10%-ot, majd utána vissza az eredeti árra, vagy felé 🙁
Ultras, a Solymosi Gábor, a hiteles mondta, hogy rengeteg ügyféllel beszél, hogy hitel kell vásárláshoz, aztán eltelik fél év-egy év és visszahívja az ember, hogy Gábor, semmit nem találtunk egy év alatt, építési hitel lesz belőle.
Látva a kínálatot és az árakat, nem is csodálkozom rajta, lassan már én is hajlok rá, ha találnék egy normális vállalkozót. (Olyat, aki nem az én pénzemből fejezi be az előző munkáját és nem a következő pénzéből akarja befejezni az enyémet, aki nem veszi ki a vasalatot az alapból, mert úgysem látszik, hogy ott van-e. Hallottam ilyet is.)
Valaki? 🙂
@Anton von P
A légvezetékeknek örülni kell! Lehet, hogy esztétikailag nem előnyös, de állítólag Németország, ahol főleg földkábelek vannak, iszonyatosat szív a villanyautók elterjedése miatti villamos energiaigény megnövekedése miatt - gyak. cserélni kéne a komplett villamost energia hálózatot. Na az földkábeleknél picit nehézkesebb, mint légkábelek esetén. Késleltették is a villanyautózás elteredését, amennyire csak tudták.
@unemployed de most sokan nem fizetik a hitelt, így még nem fáj eléggé. Majd ha vége a moratóriumnak, de még nem pörög fel eléggé a turizmus, na akkor kerülnek ezek a hitelből vett airbnb lakások eladósorba..
#unemployed
Sajnos nem azt látom, hogy vidéken halál lenne Pesttől keletre 60-70kmre 20 éves 150nm jó állapotú normális utcában házat kínálnak 80 millióért. Kimatekoztam, hogy az utca végén üres telken ugyanezt ki lehet hozni 65-ből. Vicc az egész
Ezen felül belefutottunk olyanba, hogy a terveken az egy ikerház szerepelt, de igazából 4 lakást terveznek kialakítani használati megosztással. Ezzel úgy voltunk, hogy akkor egy panel, amiről tudom hogy az enyém, mint belemenni ilyen ingoványos dolgokba.
Hirdetik a házat, hogy elektromos fűtésű, öko ház. Persze kiderült, hogy ennek az az oka, hogy kb az utolsó utáni utcában van a ház, ahol még a környékre sincs bekötve a gáz. 🙁
Mi is ugyanezen (diósd, érd és tsai) a környéken keresünk házat tavaly nyár óta, ugyanez a tapasztalatom amit mások írtak.
Nagyjából úgy néz ki a kínálat hogy ilyen 40 millióig csak a rettenet és a pusztulat között lehet választani, 40 felett már néha van egy-egy elfogadhatóbb is.
De nekem úgy tűnik beállt a piac mint a gerely, merthogy nekem nagyon sok hirdetés van lementve, és egyiket sem adták el tavaly nyár óta.
Valaki írta feljebb és egyetértek, szerintem is van egy határ 40 milliónál, mert a 40 alatti pusztulatokat senki nem akarja megvenni, 40 felett meg már gyorsan közelítünk az újépítésüekhez (+ott is el is fogy a zseton sokaknál), ott meg azért nem.
Ugyanakkor ha valaki felrak egy házat 40 alatt ami kicsit is jobb állapotú, azt gyakorlatilag pár óra alatt elviszik, úgyhogy nagyjából marad a szemét.
@ Ultras1899:
Mi is hasonló cípőben evezünk, de én mostanában azon gondolkozom (látván hogy itt teljesen esélytelen házhoz jutni), hogy inkább veszünk egy vidéki kis faluban házat (én mondjuk egy kis faluból származok szóval adja magát még a helyszín is) mondjuk 6-8 misiért, felújítjuk 5-6 millióból nagyjából, aztán tavasztól ősztől ott leszünk.
A HO-nak úgy is tökmindegy hol van az a ház, a kert az meg mindenhol kert, és így összesen ~14 millióból még mindig különb állapotú házunk lesz, mint amit itt veszel 40-ért...
A pesti panel meg megmarad télre, befektetésnek is jó, +ha be is kell járni heti 1-2 napot, akkor itt a lakás (max kiadom az egyik szobát).
És még mindig maradt 30 millió zsebben, amit el lehet nyaralni, költeni, nyugdíjra félretenni stb. Szerintem ez kisgyerekkel is simán járható amig nem lesz iskolás.
@porthosz Azért én reménykedek hogy a HO nem fog örökké valóságig tartani. Most persze jó, hogy lehet a két kisgyerek mellett segíteni ha kell a feleségemnek, de ha majd elkezdik az ovit, én nem tudom és akarom elképzelni hogy folyamatosan itthonról dolgozok. Hiányoznak a személyes kapcsolatok.
Mi sem akarjuk eladni a panelt a 11.ker.-ben, de persze így a másik oldalon kell(ene) visszább venni az igényekből.
Látom a házat keresők szinte mindegyike a Buda felé eső agglomerációt részesíti előnyben. Azt meg le tudnátok írni, hogy a pesti agglomeráció miért nem jön szóba? Én még csak lakásban laktam, de feltett szándékom egyszer, de mondjuk 10 éven belül kiköltözni és azt gondolnám, hogy ott azért alacsonyabbak az árak. Ott is szutyok a kínálat vagy más gond is van ezekkel a helyekkel? Köszi!!
2015 óta nézegettem az eladó ingatlanokat egy 30 ezres vidéki városban.
A kedvencem egy felújított vegyes falazatú ház hirdetése:
- 2015 12 millióért hirdette a tulajdonos
- 2016-ban kiadta egy ingatlanosnak, akkor már 16 millióért
- 2017-ben is ugyanazokkal a 3 éves képekkel már 18 millióért futott a hirdetés
- 2018-ban végre történt egy kis változás, a kerítés kidőlt, ekkor felemelték 22 millióra a ház árát
- 2020-ban még láttam fent 24 millióért ugyanazokkal az 5 éves fotókkal változatlan szöveggel a hirdetést
Az eladó ingatlanok kínálata tényleg zömében egy vicc, ahogy Kiszámoló és mások is írtátok. Jó lakást/házat találni korrekt árazással sziszifuszi munkát igényel. A hirdetések zöme egyszerűen rossz állapotú, lokációjú, alaprajzú vagy leginkább ezek kombinációja. Az ilyen reális áron sem kellene, hát még ha túl van árazva.
Szerintem ha az ember jól szeretné magát érezni az új ingatlanában kevés fejfájással, akkor nincs más lehetőség, mint sok energiát fektetni a keresésbe és az informálódásba. Mi is közel egy évig kerestünk és vártunk, mielőtt belevágtunk volna a nagyobba költözésbe. Felállítottunk egy szempontrendszert fontossági sorrendben, és meghatároztuk azt a minimum pontszámot, amit el kell érnie az ingatlannak. Ehhez néztük a kínálatot. Fontos volt, hogy időben kezdtük a nézelődést, nem volt rajtunk váltási nyomás - az esélyesen egyenes út a kudarcba. FOLYT
A használtakat feladtuk, egyszerűen nem érték el a minimum elvárást. Az új építésűek rizikóját mindannyian ismerjük, én is maréknyi konkrét esetet tudok első kézből, ahol baromi nagy szívást kapott az új tulaj az egyébként szupermagas árért cserébe. Itt jött képbe az az energiabefektetés, hogy informálódni kezdtünk a beruházókat tekintve is. Végül mindezek után jutottunk el egy olyan ingatlanhoz, ahol a szerintünk minimálisra csökkentettük a kockázatot. A kedvező végkifejletthez kellett még, hogy korán szálljunk be a projektbe és tudjunk változtatni az alapból jó alaprajzon és a belső kialakítás sok részén (helyiségek mérete, lámpák/konnektorok száma és elhelyezése, vizes helyiségek belső elosztása stb. stb.) Plusz rendszeresen odajárni ellenőrizni. Így lett egy remek lokációjú, tájolású, alaprajzú, berendezésű ingatlanunk, a környéken tipikus piaci árért. Nehéz volt, de nem volt más út.
...további kedvező hozadéka a projekt korai szakaszában beszállásnak, hogy garázshelyeket és tárolókat is a jókból lehet választani. Elképesztő, hogy milyen használhatatlan helyeket is árulnak ezekből. Ráadásul "csomagban" vásárolva az alku összegét az egyébként nem olcsó berendezésre lehet fordítani, kissé mérsékelve a terheket.
Én ismerek olyat, aki mindig picit áron felül árulja a házát.
Ha elviszik áron felül, akkor örül, de amúgy nem érdekli, hogy megveszik-e.
Csak a lehetőség miatt csinálja (10+ éve nem jön el a pillanat).
Ha elvinné valaki, akkor venne egy ugyanolyat olcsóbban, beköltözne és árulná áron felül.
Unemployed: "Falvak, kisvárosok kihalnak, árak kuka."
Erősen lokációfüggő. A Dunántúlon, megyeszékhelyek környékén egyáltalán nem.
Kiszámoló: szintén "ezer éve" írtad, hogy miért nem fognak nőni az ingatlanárak (pl. a bankok majd rázúdítják a piacra a nem fizető devizahitelesek házait, stb.). Félre ne értsd, nem arra akarok fókuszálni, hogy tévedtél (tévedni ember dolog, de isteni érzés :-), hanem egyre inkább úgy látom, hogy bármilyen jövőképet alá lehet támasztani logikus és hihető érvekkel.
Most en is vettem egy rohejesen kicsi, rohejesen draga lakast, hozzam illo lokacioban, csak hogy ne kelljen gondolnom erre az egeszre a kovetkezo 10 evben.
Az ingatlanpiacrol az a velemenyem, hogy nagyon asszimetrikus. A tozsden elkepzelhetetlen, hogy az eladok "kitartsak az arat" (ez a shortolas, ha a piac mar lejjebb jar, mas kolcsonveszi es eladja helyetted, nem tudod kitartani), vagy hogy egy bizonyos papirbol evekig egyetlen elado darab se legyen. Emelett aranyaiban alig epulnek uj lakasok, ami van, azt se tartjak karban, a mesterek elmennek kulfoldre vagy epitik a stadiont. A gagyi mukincskent ertekelodik fel.
Raadasul egy jo lakas megszerzesehez tudas es tapasztalat kell, az ingatlanos csak ellenfel. Akinek nincs lakasa, sokkal nehezebb megvennie az elsot, mint egy mar tulajdonosnak a masodikat, akinek mar van hat, annak meg meg sokkal konnyebb megvenni a hetediket.
Mi 3 eve vettunk videki varosban egy lakast, amit iden - mar javaban covid sujtotta idokben - tobb mint a duplajaert adtunk el, a szo legszorosabb ertelmeben 1 het leforgasa alatt.
Ez igy hatalmas win-nek hangzik, de a jelenlegi ingatlanarak mellett meg igy sem tunik jo deal-nek lakast venni, gyakorlatilag sehol. Es nem is latom, hogy a jovoben mikor, vagy miert mozdulnanak lentebb az ingatlanarak.
Mit gondoltok, merre fele fog mozdulni az ingatlanpiac? Van realitasa, hogy csokkenjenek a kovetkezo 5 evben, es lehessen ujra ertelmesebb aron lakast venni?
A magyar ingatlanpiaccal több probléma is van. Az egyik az hogy a keresetekhez képest túl magasak az ingatlanárak az állami támogatások miatt. Ami azt eredményezi hogy mindenki ezekbe a támogatásokba kapaszkodik körmeszakadtáig, vevői és eladói oldalon is. Az állam ahelyett hogy a bérek fejlesztésére koncentrált volna (reálbér fejlesztésről beszélek, nem forintban emelésről majd forintleértékelésről), és mellé pl arra ösztönözné az ingatlanpiacot hogy minnél jobban pörögjön (pl az üresen álló ingatlanokra kivetett adóval) akkor talán megszünne a csodavárás az eladói részről, előbb megtalálná a vevő és eladó egymást és valószinűleg nem azon állna vagy bukna a teljes magyar ingatlanpiac hogy van-e csok vagy nincs.
De hát ugye akkor kevésbé függnének az emberek a rezsim kegyeitől. Ez pedig veszélyes!
Érdekes eszemfuttatás, hogy merre mennek most az árak és mikor kellene venni ingatlant. m.youtube.com/watch?v=RGnlEdV6JtU
Van a csatornán még 2 viszonylag friss videó, amik szintén jók ebben a témában.
A legnagyobb hazugság, amikor ún. ingatlan-szakértők azt mondják, hogy aki venni akar, az ne ilyendjen meg, mert az ingatlanos oldalakon levő árak csak kínálati árak, és abból egyre többet lehet alkudni. Akkor most jövök én, és ingyen elmondom, hogy a kínálati árak párhuzamosak a vegleges árral. Mint a munkaerőpiacon: te szeretnél br 3 milliós fizetést, de nem azt mondtad be az interjún hanem br 800-at amiből lett végül a br 760-as fizud. Mert tudtad hogy a 3M esélytelen lenne. Ha földtől elrugaszkodott lenne egy csoffadt panelért 35M-t elkérni, mert a panelok rendre a reális árukon, 15 M-ért mennének el, akkor a kínálati árak sem a 35M körül mozognának, akármit mond az ingatlanszakértő koma.
Többen írtátok, hogy 2015 óta - részben az alacsony kamatok miatt, részben a támogatások felfuttatása miatt - egyre nagyobb számban megjelentek a kisbefektetők a piacon, becslések szerint egyes időszakokban akár 40%-os keresleti részaránnyal. A most költözést fontolgató hozzászólók jórésze is megtartaná a jelenlegi (jellemzően városi, esetleg panel) lakását, ha kijjebb is költözik.
Ti nem látjátok rizikófaktornak azt, hogy 2022-től (egy esetleges váltás után) jelentős ingatlanadót kapnak a nyakukba? Azt el tudom képzelni (és merem remélni), hogy az első, életvitelszerűen lakott ingatlan mentesül, de a többi 3-4%-os kulcsot is viselhet. Egy pillanatra elgondolkodtam azon, hogy a három gyerek miatt (előrehozva jó 10 évvel az ő szükségleteiket) beszállunk egy kis lakásba, de ez a lehetőség engem nagyon visszatart. Hosszútávú bérbeadással jó ha 3-4% hozamot el lehet érni, és ez nullázódhat.
@atyalapatyala
nekem is tetszett, tök normálisan magyarázza el a dolgokat.
Esetleg meg lehetne kérni egy vendégcikkre, neki is önreklám lenne valahol 🙂
Az a gond a kókler generál vs használt vonalban, hogy semmi garancia arra, hogy a használtnak az építője jobb volt 5-55 éve, mint a mostani újé... Ellenben esélyesen rá kell költeni a használt-új különbözetet, erős imádkozás közepette, hogy csak közepesen súlyos bajok derüljenek ki.
A legjobb eset, ha valaki örököl jó helyen lévő házat és épít/felújít. Mert ott legalább tudja, mire lehet számítani és megvan egy alaphangulat. Ennél egy fokkal nehezebb, de még mindig jó, ha telket örököl jó helyen.
Jelenleg jó helyen telken venni is nehéz.
Én pl. úgy jártam, h mikor kinéztem a házunkat, akkor ez egy nem annyira terhelt hely volt. Aha, közben a városközpont közlekedésén jelentősen változtattak és mire beköltöztünk már nem olyan nyugis a sok egérutas autós miatt. Cserében legalább a tömegközlekedés ok és amint jó idő van, leteszem a kocsit, biciklivel a gyerekek sulijai 10 perc.